Hvis Riis har dopet sig...


Melisen
 Share

Troværdighed  

337 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Riis vandt en etape i Giroen allerede i 1989 og blev Dansk Mester i 1992, så helt ukendt var han ikke. Desuden var jo en dedikeret hjælperytter for bl.a. Laurent Fignon og kørte sjældent sin egen chance. Men ingen tvivl om at EPO da har forbedret hans præstation - men som det er at læse tidligere i denne tråd mener Bengt Saltin at det drejer sig om ca. 10-12%, hvilket selvfølgelig er betydeligt, men ikke nok til at køre i top 5 i nogen som helst Grand Tour, hvis man bare er en middelgod prof.

øhh, dvs at der ikke fandtes dooping i 1989?? :dry:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skal vi nu ikke lige klappe hesten - selvfølgelig kan de sige nej. Det er jo ikke lige som om, de bliver bundet til sengen, mens en horde af læger står rundt om og presser den ene nål i låret efter den anden.

Man kan ikke stille det så firkantet op og sige "jamen de kan jo bare sige nej". Der er mange nuancer i det her som man bliver nødt til at forholde sig til. 99% af alle professionelle cykelryttere har ingen uddannelse, cykelsporten er deres levebrød. I dokumentaren "tavshedens pris" udtaler flere cykelryttere, at hvis man ikke kan følge med er det UD. Så har man ikke længere en kontrakt og kan ikke leve af at være cykelrytter, som man ellers har viet sit liv til siden man var teenager. Cykelsporten er blevet så ekstrem, at man ikke længere kan følge med, medmindre man tager doping. Det siger sig selv, da man hele tiden stræber efter nye verdensrekorder, og bedre tider. Derfor hviler der et kæmpe pres på rytterne...

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er der masser af muligheder for at den rene atlet kan slå den dopede, men det kniber lidt med at tro at en ren Riis kunne banke de andre i dopede. Især i så overlegen stil som han rent faktisk gjorde på flere bjergetaper.

Riis'es udvilkling som cykelrytter var simpelthen for drastisk i de sidste par år på gewiss mandskabet efter i mange år at have været almindelig jævn hjælperytter til være med i top 10 og sidde i bjergene sammen med Indurain og Romminger. Som jeg husker det var han ret overset ifht Rolf, Bo og Jesper indtil han en dag dukkede op sammen med forfølgerne på en bjergetape, og klarede den hjem det år til en top 10.

Min kommentar var omkring at en ren atlet kan slå en dopet atlet gik nu mest på at der er masser af andre parametre der spiller ind. Doping er blot et enkelt af disse. Genetik, restitutionsevne, kost, træningsmængde, træningsmetoder og materiel er andre som er mindst lige så vigtige for en cykelrytter. Riis var kendt for at have "en stor motor", hvilket var en af årsagerne til at Fignon spottede ham tidligt og fik ham til sit hold som en af sine vigtigste hjælpere. Riis var typen der kunne bruges som trækdyr for kaptajnen på store dele af en etape og restituere sig fra det i et treugers etapeløb. Han havde styr på sin kost og spiste letfordøjelige proteinkilder og masser af kulhydrater på en tid, hvor mange af konkurrenterne stadig var old school og spiste en stor bøf til morgen inden løbet. Han var sammen med Bartoli en af pioneerne indenfor de moderne træningsmetoder. Desuden gik han ufatteligt meget op i hele tiden at vælge den nyeste teknologi til materielet.

Mange af dem der beskriver Riis´s udvikling fra starten af 90erne frem til hans podieplaceringer i TdF i 95 og 96 glemmer at han tidligere ikke kunne kører sin egen chance på sit hold, da han på Systeme U og Castorama havde en bunden rolle som hjælper for Fignon. Riis var bestemt allerede en klasserytter på det tidspunkt, hvilket hans etapesejr i Giroen i 89, samt hans 6. plads ved VM i 91 er tydelige beviser for. At han så sjældent fik lov at vise dette skyldes, at han altid kørte samme løbsprogram som Fignon. Han var manden der skulle kører Fignon frem til den afsluttende stigning. Ofte så man Riis være manden der førte an på de tidligere bjerge og skabe udskilningen. Det er absolut ikke noget en ordinær profrytter kan præsterer. Det er iøvrigt værd at bemærke, hvad Fignon sagde da Riis pludsligt var en af de bedste Tourryttere. Han var ikke overrasket, tværtimod. Fignon havde i årevis vist, at Riis havde kapaciteten og klassen til at kører med de bedste i bjergene. Han havde blot ikke haft interesse i, at gører Riis opmærksom på dette.

øhh, dvs at der ikke fandtes dooping i 1989?? :dry:

Det vil sige at du tror, at Riis har fyldt os med løgn da han sagde at han var dopet fra 93 til 99???

Man kan ikke stille det så firkantet op og sige "jamen de kan jo bare sige nej". Der er mange nuancer i det her som man bliver nødt til at forholde sig til. 99% af alle professionelle cykelryttere har ingen uddannelse, cykelsporten er deres levebrød. I dokumentaren "tavshedens pris" udtaler flere cykelryttere, at hvis man ikke kan følge med er det UD. Så har man ikke længere en kontrakt og kan ikke leve af at være cykelrytter, som man ellers har viet sit liv til siden man var teenager. Cykelsporten er blevet så ekstrem, at man ikke længere kan følge med, medmindre man tager doping. Det siger sig selv, da man hele tiden stræber efter nye verdensrekorder, og bedre tider. Derfor hviler der et kæmpe pres på rytterne...

Der er da vist en der har ædt OSA´s propaganda på DR råt...

Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke stille det så firkantet op og sige "jamen de kan jo bare sige nej". Der er mange nuancer i det her som man bliver nødt til at forholde sig til. 99% af alle professionelle cykelryttere har ingen uddannelse, cykelsporten er deres levebrød. I dokumentaren "tavshedens pris" udtaler flere cykelryttere, at hvis man ikke kan følge med er det UD. Så har man ikke længere en kontrakt og kan ikke leve af at være cykelrytter, som man ellers har viet sit liv til siden man var teenager. Cykelsporten er blevet så ekstrem, at man ikke længere kan følge med, medmindre man tager doping. Det siger sig selv, da man hele tiden stræber efter nye verdensrekorder, og bedre tider. Derfor hviler der et kæmpe pres på rytterne...

Selvfølgelig hviler der et kæmpe pres på rytterne og hvad så? så meget mere grund er der til, at de så selv hjælper til med at få ryddet op i eget hus og ikke "beskytter" hinanden ud fra misforståede "kammerat" principper.

Link to comment
Share on other sites

Det vil sige at du tror, at Riis har fyldt os med løgn da han sagde at han var dopet fra 93 til 99???

bestemt nej, jeg mener blot, at vi på ingen måde kan tage en løgners ord for gode varer. Hans troværdighed er = 0. Vi kan derfor ikke være sikre på, at Riis IKKE tog doping FØR 93!

Link to comment
Share on other sites

bestemt nej, jeg mener blot, at vi på ingen måde kan tage en løgners ord for gode varer. Hans troværdighed er = 0. Vi kan derfor ikke være sikre på, at Riis IKKE tog doping FØR 93!

Fair nok, at du mener det. Hvordan ser du så Riis´s troværdighed som holdejer? Tror du på ham, når han siger at de gør alt hvad der er muligt for at fange eventuele svindlere på CSC?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig hviler der et kæmpe pres på rytterne og hvad så? så meget mere grund er der til, at de så selv hjælper til med at få ryddet op i eget hus og ikke "beskytter" hinanden ud fra misforståede "kammerat" principper.

I Jesper Skibbys selvbiografi fortæller han om, hvordan dopingmisbruget fungerede for ham. Og her pointerer han netop, at der ikke var tale om at man hjalp hinanden. Det var en personlig sag, hvor man skaffede sig de "rigtige" ting de rigtige steder. Derfor kan man ikke tale om at cykelrytterne beskytter hinanden.

Når der er tale om organiseret team-doping, som det tilsyneladende har været tilfældet hos Telecom-holdet, så er det selvfølgelig en anden sag. Så må alle på holdet have vidst, hvad der foregik. Men derfor kan man stadig ikke forlange af en rytter, at han skal angive de andre. Han kan indrømme sig eget forbrug og tage sin straf, men det er ikke rimeligt at udvide den straf til en livslang de facto udelukkelse fra cykelsportmiljøet, som vil blive konsekvensen af at angive andre.

Fair nok, at du mener det. Hvordan ser du så Riis´s troværdighed som holdejer? Tror du på ham, når han siger at de gør alt hvad der er muligt for at fange eventuele svindlere på CSC?

Personligt tror jeg ikke på Bjarne Riis over en dørtærskel. Han har vist sig som en kynisk og beregnende mand med store mangler, når det gælder moral. Men netop derfor tror jeg faktisk, at Team CSC i de kommende år vil være et af de hold, hvor der er mindst sandsynlighed for dopingmisbrug.

Ikke fordi Bjarne Riis har noget imod dopingmisbrug. Tværtimod er jeg overbevist om, at han ville proppe hvad som helst i sine ryttere, hvis det gav resultater. Men fordi han ikke er dum, og det ville være umådelig dumt at blive taget med fingrene i kagekassen to gange. Så ville karrieren definitivt være slut.

Problemet ligger i, at han ikke holder en ren sti p.g.a. en overbevisning om at doping er forkert. Han gør det udelukkende, fordi det gavner ham selv mest muligt lige nu. Og derfor mener jeg også, at det er rimeligt, hvis han bliver smidt ud af de betydende løb i en periode. Ikke mindst p.g.a. den skade det vil gøre cykelsporten at have en kynisk dopingmisbruger helt uden skrubler omkring sit misbrug til at stå i spidsen for et hold.

At det er lykkedes ham at holde sin "kriminalitet" skjult længe nok til ikke at kunne rammes af cykelsportens regler betyder ikke, at hans image og troværdighed ikke bliver ramt med fuld kraft. Snarere tværtimod. Derfor vil hans tilsyneladende arbejde mod doping på Team CSC klinge meget hult.

Link to comment
Share on other sites

Min kommentar var omkring at en ren atlet kan slå en dopet atlet gik nu mest på at der er masser af andre parametre der spiller ind. Doping er blot et enkelt af disse. Genetik, restitutionsevne, kost, træningsmængde, træningsmetoder og materiel er andre som er mindst lige så vigtige for en cykelrytter. Riis var kendt for at have "en stor motor", hvilket var en af årsagerne til at Fignon spottede ham tidligt og fik ham til sit hold som en af sine vigtigste hjælpere. Riis var typen der kunne bruges som trækdyr for kaptajnen på store dele af en etape og restituere sig fra det i et treugers etapeløb. Han havde styr på sin kost og spiste letfordøjelige proteinkilder og masser af kulhydrater på en tid, hvor mange af konkurrenterne stadig var old school og spiste en stor bøf til morgen inden løbet. Han var sammen med Bartoli en af pioneerne indenfor de moderne træningsmetoder. Desuden gik han ufatteligt meget op i hele tiden at vælge den nyeste teknologi til materielet.

Lad mig først lige slå fast at jeg mener at Riis'es sejr i 96 stadig er en kæmpe præstation der ikke er over gået af nogen anden dansk cykelrytter. Hans sejr var også fuldt ud fortjent eftersom doping på det tidspunkt klart var bredt accepteret i selve feltet. Jeg fandt et sjovt citat der vel meget godt beskriver forholdene rytterne imellem.:

"Det betragtes som større snyd at gå i udbrud i forplejnings zonen end at bruge EPO".

Riis var mig bekendt ikke kendt for at have nogen speciel stor motor men han var særdeles kendt for en ret perfektionistisk indstilling til træning og kost og alle de øvrige forhold. Indurain og Ulrik havde den nok så berømte store motor men rent fysisk var Riis ikke i nærheden af de 2.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det er en ret ligegyldig sag, da alle hele tiden har været overbevist om (eller burde være det), at han var dopet. (Han sagde netop ikke dengang, at han ikke var dopet, men at han aldrig var testet positiv for doping... stor forskel).

Desuden så skulle man tage et kig på kriterierne for optagelse på listen:
  1. Store danske sportslige præstationer
  2. Enestående og helstøbte danske sportskarrierer
  3. Særligt medrivende begivenheder med dansk deltagelse
  4. Beundringsværdige og bemærkelsesværdige sportslige detaljer udført af danske eliteidrætsudøvere
  5. En dansk nyskabelse inden for disciplinudvikling, træning, teknik, udstyr el. lign.

Selve sejren kombineret med 11 års kamp om han var eller ikke var dopet må falde ind under punkt 3. Og han er jo selvskrevet til punkt 5...

Hvis det er samtlige kriterier for at blive optaget i kanonen, så burde dopingtilståelsen ikke gøre nogen forskel. I øvrigt er der ikke mange, som bedre lever op til de ovenstående krav end Bjarne Riis.

Men når det er en kanon, så går jeg ud fra, at det er et af Brian Mikkelsens smagsdommer projekter, hvor det nok er lidt ligegyldigt om man er optaget i eller ej. Brian blev jo også meget overrasket over Bjarnes dopingsag i modsætning til resten af Danmark.

Jeg har aldrig forstået den tanke, at den rene atlet ikke kan slå den dopede atlet...

Der er jo en grund til at folk doper sig, og hvis det ikke var fordi de blev bedre af det og dermed måtte forventes at typisk ville kunne slå en ren rytter, så var der ikke meget pointe i det.

Selvfølgelig er der masser af muligheder for at den rene atlet kan slå den dopede, men det kniber lidt med at tro at en ren Riis kunne banke de andre i dopede. Især i så overlegen stil som han rent faktisk gjorde på flere bjergetaper.

Riis'es udvilkling som cykelrytter var simpelthen for drastisk i de sidste par år på gewiss mandskabet efter i mange år at have været almindelig jævn hjælperytter til være med i top 10 og sidde i bjergene sammen med Indurain og Romminger. Som jeg husker det var han ret overset ifht Rolf, Bo og Jesper indtil han en dag dukkede op sammen med forfølgerne på en bjergetape, og klarede den hjem det år til en top 10.

For mig virkede det lidt som et tilfælde at Bjarne Riis fik succes i touren. Han havde en fast plads som hjælperytter, men var helt tilfældigt kommet med i et udbrud, som tog 5min på en etape i første uge i 1993. Da han så kom op i top 5 i klassementet, fik han lov at køre sin chance så længe han havde en placering at køre for, hvilket viste sig at være hele løbet, hvor han sluttede som nr 5. Dermed var han blevet en klassementrytter. Hvis han ikke havde været med i det udbrud, så ville han blot have fået besked på at køre som hjælperytter for sin holdkaptajn.

Sådan er der nok mange af de store holds bedste hjælperyttere, som har det. Jeg husker da Indurain kørte som hjælperytter for Delgado, selvom han tydeligvis selv var en bedre rytter og konstant måtte hjælpe han i kriser. Næste år kørte han for sig selv og vandt touren.

Link to comment
Share on other sites

Fair nok, at du mener det. Hvordan ser du så Riis´s troværdighed som holdejer? Tror du på ham, når han siger at de gør alt hvad der er muligt for at fange eventuele svindlere på CSC?

Jeg mener, at i forhold til dooping så har Riis være så fyldt med løgn, at hans ord ikke kan bruges til en hat. Og han er stadig fyldt med løgn, når han siger, at han ikke ved, om blandt andre Ullrich brugte doping - selvfølgelig ved han det, og selvfølgelig var han ikke alene om det - det lyver han også om.

Soørgsmålet er så, om man kan sætte ulven til at vogte ulve?! Riis' navn er i den grad smurt ind i dooping, at det er dybt utroværdigt, at han fortsætter som holdejer. Ingen kan da tro på, at han har det fjerneste ønske om at fjerne doping fra sit hold. Det eneste han ønsker er 3 ting. 1) at vinde, 2) ikke at blive opdaget og 3) at kunne sige hvis en rytter blev fanget: "jammen, vi har den skrappeste kontrol, vi kan ikke gøre mere".

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener, at i forhold til dooping så har Riis være så fyldt med løgn, at hans ord ikke kan bruges til en hat. Og han er stadig fyldt med løgn, når han siger, at han ikke ved, om blandt andre Ullrich brugte doping - selvfølgelig ved han det, og selvfølgelig var han ikke alene om det - det lyver han også om.

Soørgsmålet er så, om man kan sætte ulven til at vogte ulve?! Riis' navn er i den grad smurt ind i dooping, at det er dybt utroværdigt, at han fortsætter som holdejer. Ingen kan da tro på, at han har det fjerneste ønske om at fjerne doping fra sit hold. Det eneste han ønsker er 3 ting. 1) at vinde, 2) ikke at blive opdaget og 3) at kunne sige hvis en rytter blev fanget: "jammen, vi har den skrappeste kontrol, vi kan ikke gøre mere".

Hvis riis ejer et hold, så er han holdejer og han ejer et hold, ergo er han holdejer. Om du så mener han er troværdig eller ej er ret ligegyldigt i den forbindelse. Det der betyder noget er om hans sponsorer, først og fremmest CSC mener, hans hold har værdi som reklamesøjler. Det har det vel, hvis holdet deltager i de store løb først og fremmest TdF. De må gøre op med sig selv om Riis' indrømmelse af sin dopingfortid, giver så dårlig reklame, at det er bedst at trække sig ud, eller om TdF stadig har store seertal og Riis' hold opbakning fra seerne at reklameværdien fortsat er positiv.

Du og kulturministeren og diverse sportsredaktører kan så vælge at mene, at det er et spørgsmål om Bjarne Riis' personlige moral og troværdighed.

Link to comment
Share on other sites

UCI overvejer amnesti til dopingsyndere

Interessant. Dette har jeg talt for i en del år. Lad os få alt på bordet og rydde op for derefter at arbejde fremad.

Tanken er god nok, men spørgsmålet er, hvor stor betydning det vil få. Det er selvfølgelig væsentligt, om man får to års karantæne eller ej, men man skal ikke undervurdere betydningen af prestige. Og slet ikke i en sport, som i ekstremt høj grad er præget af sponsorpenge.

Vil det ikke gøre det betydeligt vanskeligere for en cykelrytter at skaffe sig sponsorpenge, hvis han præsenterer sig som "Dopingdømt, men straffri p.g.a. amnesti" end hvis han kan sige, at han "aldrig er testet positiv"?

Og mon ikke en teamchef vil være mere tilbøjelig til at vælge den ikke-dopingdømte rytter, hvis han har mulighed for at vælge mellem to nogenlunde lige stærke ryttere, hvoraf den ene har indrømmet doping, og den anden ikke har? En teamchef er næppe interesseret i at præsentere et Team Epo med 12 tidligere dopingdømte (men ikke straffede) ryttere.

Endelig vil der også være en vis negativ prestige i først at komme ud af busken, når det er risikofrit. Så i praksis bliver det nok ikke helt så risikofrit, som det lyder, og det er rytterne godt klar over. Så jeg tror ikke, der vil komme nogen særlig reaktion på sådan et amnesti.

Link to comment
Share on other sites

Hvis riis ejer et hold, så er han holdejer og han ejer et hold, ergo er han holdejer. Om du så mener han er troværdig eller ej er ret ligegyldigt i den forbindelse. Det der betyder noget er om hans sponsorer, først og fremmest CSC mener, hans hold har værdi som reklamesøjler. Det har det vel, hvis holdet deltager i de store løb først og fremmest TdF. De må gøre op med sig selv om Riis' indrømmelse af sin dopingfortid, giver så dårlig reklame, at det er bedst at trække sig ud, eller om TdF stadig har store seertal og Riis' hold opbakning fra seerne at reklameværdien fortsat er positiv.

Du og kulturministeren og diverse sportsredaktører kan så vælge at mene, at det er et spørgsmål om Bjarne Riis' personlige moral og troværdighed.

Nu ved jeg ikke, om du har læst op i tråden, men jeg blev spurgt, om jeg fandt Riis troværdig, hvilket jeg forholdt mig til.

Link to comment
Share on other sites

bestemt nej, jeg mener blot, at vi på ingen måde kan tage en løgners ord for gode varer. Hans troværdighed er = 0. Vi kan derfor ikke være sikre på, at Riis IKKE tog doping FØR 93!

Det kan man blive ved med at snakke om i 100 år. Konklusionen er vel bare at man ikke kan stole på nogen som helst. Alle kan jo lyve, hvad enten der er grund til det eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det kan man blive ved med at snakke om i 100 år. Konklusionen er vel bare at man ikke kan stole på nogen som helst. Alle kan jo lyve, hvad enten der er grund til det eller ikke.

Det ville være en ekstrem farlig vej at tage. Vores samfund er opbygget omkring troen på, at vi, som udgangspunkt, er sandfærdige, ærlige, etiske, moralske osv. Derfor er vi nødt til, i utallige sammenhænge, at kunne stole på hinanden, ellers bliver enhver interaktion destrueret og umuliggjort. Dette aspekt er netop også hovedargumentet for, at den dybt amoralske og ekstremt løgnagtige Bjarne Riis har spillet sin position som holdejer total falit.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Selvfølgelig hviler der et kæmpe pres på rytterne og hvad så? så meget mere grund er der til, at de så selv hjælper til med at få ryddet op i eget hus og ikke "beskytter" hinanden ud fra misforståede "kammerat" principper.

Ja hvem tager cykelsporten seriøs mere :nonono::nonono: Riis skibby og de andre fjolser skulle stille sig op på en række :rocketwhore::rocketwhore:

Er træt af at høre om de klaphatte som ikke forstår at sige

Fra :crybaby:

Riis burde åbne en bedemandforretning :thumb_down::thumb_down: Sikke et forbilledet for dansk cykel i 90erne :sleeping::sleeping::sleeping:

Og til dem der mener at det var helt iorden at Riis vandt med kanylen i benene :4slap::4slap:

Tag i Silvan og køb et reb :devil: I er til at brække jer over...

Skibby skulle have en indraget de penge som han har "tjent" på bogen , og en bøde for at have bedraget danskerne i 11år :crazy:

Og Rolf skulle jeg personligt tager mig af med min 11 fods karpestang og røvpule ham hele vejen til Italien :superman:

Edited by Keld Erland
Link to comment
Share on other sites

Ja hvem tager cykelsporten seriøs mere :nonono::nonono: Riis skibby og de andre fjolser skulle stille sig op på en række :rocketwhore::rocketwhore:

Er træt af at høre om de klaphatte som ikke forstår at sige

Fra :crybaby:

Riis burde åbne en bedemandforretning :thumb_down::thumb_down: Sikke et forbilledet for dansk cykel i 90erne :sleeping::sleeping::sleeping:

Og til dem der mener at det var helt iorden at Riis vandt med kanylen i benene :4slap::4slap:

Tag i Silvan og køb et reb :devil: I er til at brække jer over...

Skibby skulle have en indraget de penge som han har "tjent" på bogen , og en bøde for at have bedraget danskerne i 11år :crazy:

Og Rolf skulle jeg personligt tager mig af med min 11 fods karpestang og røvpule ham hele vejen til Italien :superman:

Er det dig de har snydt?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er sgu helt tosset :nonono:

Ja, det er sgu helt sort. Gerolsteiner må godt møde op med Henn som sportslig leder. T-Mobile må komme med Aldag og Holm i samme rolle. Jeg har sgu meget svært ved at se, hvad Riis´s forbrydelse skulle bestå i, i forhold til de tre tidligere holdkammerater. Men Riis er måske en større forbryder fordi han vandt Tour de France? :blink:

Men hvad så med Bernard Hinault? Skal han så ikke på podiet og trykke hånd med etapevinderne og indehaverne af de forskelige trøjer????

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er sgu helt sort. Gerolsteiner må godt møde op med Henn som sportslig leder. T-Mobile må komme med Aldag og Holm i samme rolle. Jeg har sgu meget svært ved at se, hvad Riis´s forbrydelse skulle bestå i, i forhold til de tre tidligere holdkammerater. Men Riis er måske en større forbryder fordi han vandt Tour de France? :blink:

Men hvad så med Bernard Hinault? Skal han så ikke på podiet og trykke hånd med etapevinderne og indehaverne af de forskelige trøjer????

Ja, og hvad med Coppi og Thevenet? Begge er vindere af TdF med doping. Den første er det ingen hemmelighed at han var dopet i sin karriere. Den anden har endog åbent erkendt sit misbrug gennem sin cykelkarriere, herunder Touren.

Det er rent ud sagt sygt og skammeligt, den moral der bliver vist af TdF pt. :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel også et helt fair at spørge om der overhovedet har været en dopingfri TdF vinder? Jeg tror det oprigtigt ikke. Ikke siden 80erne tror jeg på, at der er nogen der har vundet det løb uden spandevis af ulovlige medikamenter i blodet. Det er lidt at stikke blår i øjnene på sig selv, og derfor skriger det franske hykleri da også til himlene. De må da, om nogen, vide hvad der foregår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share