Tror du også BOR er en lat øvelse


RuneB
 Share

Recommended Posts

Nej det er primært en bicepsøvelse, men den går så også lidt i ryggen.

Det er primært en erector/glute/ham-øvelse, men der er nogen stykker out there, der cheater og bruger BÅDE ( :blink: ) biceps og lats i øvelsen også.

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Her er hvad jeg gør og anbefaler:

Ryggen, nakken, hovedet, halsen i en neutral linje.

Omkring 45 graders hældning for optimal retraction af scapula. Retraction af scapula er, efter min mening, meget vigtigt.

Opspænd i mave og ryg og hofter bagud for at fjerne stress fra lænd.

Løft stangen med ryggen og ikke med armene (hvis det giver mening). Tænk på at trække gennem albuerne.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Her er hvad jeg gør og anbefaler:

Ryggen, nakken, hovedet, halsen i en neutral linje.

Omkring 45 graders hældning for optimal retraction af scapula. Retraction af scapula er, efter min mening, meget vigtigt.

Opspænd i mave og ryg og hofter bagud for at fjerne stress fra lænd.

Løft stangen med ryggen og ikke med armene (hvis det giver mening). Tænk på at trække gennem albuerne.

+ 1.

Link to comment
Share on other sites

nej...fordi det kan enten betyde at du indleder bevægelsen med retraction af scapula eller du at indleder med hofte ekstension + retraction.

Jeg synes begge løft er relevant...

kunne man inddele i BB row og SL row...

SL row. indledes med hofte ekstension. stang sættes ligges ned efter hvert løft

funktion = sekundær øvelse til dødløft, rammer trapz tungt

BB row. indledes med retraction af scapula.

funktion = compound øvelse, der rammer lats, trapz tungt. sænkes.

evt.

cheat shrugs = næsten stående BOR

hvis man lavede en SL row, med retraction og sænkede den langsomt ville man have et rimeligt pænt excentrisk stimuli til lats og trapz. Det er da BB big time...

det er ret relevant diskussion fordi der er så mange muligheder i løftet og så store forskelle på hvordan folk løfter. Kunne man ikke forstille sig folk rykkede deres BOR vægt fordi de lige pludselig fik en timet hofte ekstension med.

Jeg kan ikke få cheat shrugs til at give mening. Man burde kunne løfte mindre i relation til ROM fordi man ikke bruger hofte ekstension aktivt og ikke kan skabe moment med lats.

Man rammer færre muskler (trap 1 aka nakken). Man flytter en vægt mindre afstand med mindre TOT, og man løfter relativt mere = større cns belastning. Det må svar til quarter squat til BBer.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

nej...fordi det kan enten betyde at du indleder bevægelsen med retraction af scapula eller du at indleder med hofte ekstension + retraction.

Nærmest ingen af delene. Typisk indleder jeg med at få strukket armene helt i bund hvorfor, der her ikke vil være nogen retraction af scapula.

Et pre stretch af ryggen så at sige. Retraction sker først på vejen op.

Jeg bryder mig ikke om at bruge meget momentum i rows men kan godt lide at bruge en smule fra benene/hoften. Især i de sidste reps.

Det samme gælder når jeg laver shrugs. Altså moderat rytmisk momentum vil du være den bedste måde at beskrive dette på.

Det gør også at man kan knalde nogle flere reps afsted og dette virker så, efter min mening, rigtig godt.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår fortsat ikke dette emne. Topic confuzor mig i den grad:

Tror du også BOR er en lat øvelse

Altså:

Kan man lave øvelsen korrekt og har man en smule kropsfornemmelse og forstår princippet bag mind / muscle er bent over rows en særdeles god øvelse til lats.

Er man, på den anden siden, en newbie, der trækker vægten med armene, ikke formår at ekstendere hofteleddet, er for svag i sin midsection til at holde vægten og spændet stabilt, er for svag i øvre ryg, stiv, immobil og løfter med en lorte teknik så er BOR nok ikke en særlig velegnet øvelse til at bygge lats, nej. Men dette gør sig jo gældende ved alle øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Rune:

Jeg kiggede i din log og kunne hurtig konstatere at du hørte til sidstnævnte gruppe i overstående indlæg.

Det er fint nok, vi er alle startet et sted, men det virker alligevel komisk at en skinny bastard, som dig begynder at bashe til højre og venstre.

I en af filmene, mener det var den første, linker du til en fyr hvis teknik du mener er ude i skoven. Jeg giver dig ret. Men et hurtig kig på hans andre film viser at han squatter 190 kilo x 13 med 90 graders flexion i knæleddet. Dette er ganske imponerende. I den modsatte ende ligger du og kaster rundt med hele 50 kilo i squatten og 75 kilo i bænkpressen.

Begynder du at kunne se pointen, Rune?

De færreste gider at lytte til en "talk the talk" Theoretical Guy. Walk the walk, practice what you preach. Det andet holder ikke.

Link to comment
Share on other sites

Rune:

Jeg kiggede i din log og kunne hurtig konstatere at du hørte til sidstnævnte gruppe i overstående indlæg.

Det er fint nok, vi er alle startet et sted, men det virker alligevel komisk at en skinny bastard, som dig begynder at bashe til højre og venstre.

I en af filmene, mener det var den første, linker du til en fyr hvis teknik du mener er ude i skoven. Jeg giver dig ret. Men et hurtig kig på hans andre film viser at han squatter 190 kilo x 13 med 90 graders flexion i knæleddet. Dette er ganske imponerende. I den modsatte ende ligger du og kaster rundt med hele 50 kilo i squatten og 75 kilo i bænkpressen.

Begynder du at kunne se pointen, Rune?

De færreste gider at lytte til en "talk the talk" Theoretical Guy. Walk the walk, practice what you preach. Det andet holder ikke.

Nu kan man jo godt blive stor og stærk uden at vide noget særligt om træning. Er det modsatte ikke også tilfældet???

Link to comment
Share on other sites

Nu kan man jo godt blive stor og stærk uden at vide noget særligt om træning. Er det modsatte ikke også tilfældet???

Bliver man stor og stærk vil en tilegnelse af praktisk erfaring, til en hvis grad, være uundgåelig.

Slapsvanse har ingen praktisk erfaring med vægttræning hvilket også vil sætte sin begrænsning for den teoretiske indsigt.

Rune laver BOR med f-cking 40 kilo. Og hans 1RM i powercleans er mit 15RM i barbell curls!!!

Det optimale vil være en person med god praktisk erfaring såvel, som teoretisk. Men, som Dave Tate siger, skulle man vælge enten eller ville det blive personen med den praktiske erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Bliver man stor og stærk vil en tilegnelse af praktisk erfaring, til en hvis grad, være uundgåelig.

Slapsvanse har ingen praktisk erfaring med vægttræning hvilket også vil sætte sin begrænsning for den teoretiske indsigt.

Rune laver BOR med f-cking 40 kilo. Og hans 1RM i powercleans er mit 15RM i barbell curls!!!

Det optimale vil være en person med god praktisk erfaring såvel, som teoretisk. Men, som Dave Tate siger, skulle man vælge enten eller ville det blive personen med den praktiske erfaring.

Selvfølgelig skal man have også have praktisk erfaring. Ja det optimale er både praktisk og teoretisk erfaring.

Anyway mener jeg bare at de er ligegyldigt om ens 1RM i bænk er fx 100 kg eller 150 kg i forhold til den teoretiske forståelse, med hensyn til at kunne diskuterere en øvelse udførsel. Det er vel ikke i sig selv en begrænsning for den teoretiske indsigt at man kun kan løfte 100 kg i bænk.

Link to comment
Share on other sites

TAk for kritiken, helt enig. Jeg har mere tillid til Walk the walk gutten! og dem der kan begge ting owner. Der vil jeg gerne hen, mens jeg stadig vej under 75 kg. At du så vælger at poste nogen upræcis tal og bring min formåen ind i diskussion er lidt uinteressant. Jeg har lang vej endnu. En ting er også at have trænet selv, noget andet er at lære fra sig. Jeg kan med garanti fortæl dig at jeg sindsygt god til at lære begynder at squatte! Jeg logger det bare ikke ;)

Jeg hader, instruktør der retter folk fordi de ikke laver øvelserne 100 % clean... cheat

curls owner, det er der både praktisk og videnskabelig evidens for. Jeg har aldrig nogensinde set nogen stor gutter lave noget i et center og så ikke haft den tilgang at der havde jeg måske noget at lære... Der står forresten også i min log at jeg overvejer at start til VL for at lære power clean, power snatch tekniken. I am all about being humbel and learning. At jeg er lidt flabet som udgangspunkt i tråden er fordi jeg gerne vil have nogen til at deltage i diskussion. Jeg prøver også at skriv en masse for at få kritik på det jeg skriver...Jeg har forklaret mig i et tidligere indlæg, måske du mangler at læse hele diskussionen. Vil du ikke være så venlig at fuck udaf min tråde hvis du ikke gider debatere emnet.

Jeg tror ikke du forstod hvad jeg mente. Jeg spurgt dig om du anbefalede at man initieret bevægelsen ved en hofte ekstension eller en retraction af skulder bladene. At man skal prestretch lats er jeg helt enig i og god pointe. Jeg kan nu forstå på din efterfølgende indlæg at du mener man skal prestrecth lats + hofteekstender + retraction af skulderbladene. Det giver det også mest mening for mig fordi man på den måde kan løfte mest.

Burde man ikke bare som fast rutine altid skabe moment fra knæ + hofte og kom til ca.55 grader. Man kan vel ikke skabe moment fra hoften og holde sig på 45 grader, medmindre du laver en 40 til 45 grader. Umiddelbart synes jeg at retraction virker fint ved 55 grader. Det er også den anbefaling Riptoe lav i hans bog. Men du har måske større praktisk erfaring ind ham?

Måske man burde prestretch lats og hofte, dvs. dykke et par grader, f.eks 42 til 55 og så lave hofte+lats+retraction

Ligger man den så fladt på gulvet uden at holde igen, eller sænker man den langsomt ned? Jeg fangede aldrig hvorfor Riptoe vil have at man lagde den på gulvet igen fordi man netop her ikke kan prestrecth lats eller hofte.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Dine formuleringer er oftest dårlige hvorfor det også er svært at svare dig.

Burde man ikke bare som fast rutine altid skabe moment fra knæ + hofte og kom til ca.55 grader. Man kan vel ikke skabe moment fra hoften og holde sig på 45 grader, medmindre du laver en 40 til 45 grader. Umiddelbart synes jeg at retraction virker fint ved 55 grader. Det er også den anbefaling Riptoe lav i hans bog. Men du har måske større praktisk erfaring ind ham?

Det jeg mener er sådan set bare at dette emne er ganske uinteressant.

Banaliteter, der nærmest ikke er værd at spilde tid på når, der nu er så mange andre interessante emner at tage frem.

Om ryggen er 45, 46, 47 eller 55 grader. Who cares?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes bare i kan en masse fine ord.

Tag dog at gå mere op i jeres træning end, at sidde og fordybe jer i alverdens fine bøger og blade, med flotte teorier. Gå ned i træningslokalet og få noget erfaring, mærk hvor øvelserne rent faktisk går i når i laver dem. Om BOR er det ene eller andet er squ da i princippet ligegyldigt, bare den går i der hvor den enkelte syntes den skal gå i.

TRÆN i stedet for at LÆSE... :superman:

Link to comment
Share on other sites

Ok... det kan være, det er en relevant kritik; at emnet er banalt.

men hvorfor så stor variation på teknikken, hvis emnet er så enkelt?

hvis du nu altid initeret din BOR fra hoften vil du så íkke blive stærkere? på en 5 reps må det immervæk betydne noget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes bare i kan en masse fine ord.

Tag dog at gå mere op i jeres træning end, at sidde og fordybe jer i alverdens fine bøger og blade, med flotte teorier. Gå ned i træningslokalet og få noget erfaring, mærk hvor øvelserne rent faktisk går i når i laver dem. Om BOR er det ene eller andet er squ da i princippet ligegyldigt, bare den går i der hvor den enkelte syntes den skal gå i.

TRÆN i stedet for at LÆSE... :superman:

ok, hvordan laver du BOR og hvor vil du gerne have den går i med hvilket formål?

Jeg går udfra at formålet med en debat site om træning er at debatter træning. Mit udgangspunkt fra starten af debat var at blive klogere på BOR og trapz træning.

Den med de fine ord er en relevant kritik... men synes dog jeg har forklarede hvad de fine ord betyder igennem diskussion. Jeg mangler at forklarer hvordan man rotere skulderledet udaf i en BOR. Det kommer

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

ok, hvordan laver du BOR og hvor vil du gerne have den går i med hvilket formål?

Jeg går udfra at formålet med en debat site om træning er at debatter træning. Mit udgangspunkt fra starten af debat var at blive klogere på BOR og trapz træning.

Jeg bukker mig ned tager fat om stangen, rejser mig op i fuld længde, bøjer mig fremover i en behagelig vinkel, trækker stangen op mod mit mellemgulv og tilbage igen. Når dette er gjort x antal gange sætter jeg vægten ned på gulvet igen og tager en pause. Det hele gentager sig 3-4 gange. Det er ikke sikkert at vinklen er den samme ret mange gange i dette forløb. Jeg bruger øvelsen som en modpol til Bænkpress, ja den var måske ny den "vinkel"... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

der dummede du dig...

1. Du vælger ikke at forhold dig reflekterne til det du foretager dig

2. Derfor opfatter du BOR som en modpol til bænk

Er BOR en modpol til bænk, og hvorfor? hvad mener du med modpol

Dummede mig, du spurgte om hvordan jeg laver BOR, du fik en forklaring, var det dumt?

JA da jeg er styrkeløfter bruger jeg øvelsen som en slags omvendt Bænkpress, men det skal vi nu ikke diskutere.

Det jeg siger er, lav øvelsen som du syntes den skal laves mærk hvor den går i, om det er den ene eller anden vinkel er fuldstændigt ligegyldigt, der er jo forhåbentlig ikke nogen der har en vinkel måler med til træning.

Link to comment
Share on other sites

nej...fordi det kan enten betyde at du indleder bevægelsen med retraction af scapula eller du at indleder med hofte ekstension + retraction.

Forstår ikke helt hvad du mener?

hvis du mener du bevidst starter med en retraktion af scapulae frem for at lade kroppen selv regulere, så risikerer du at fucke med den scapulahumerale rytme. Det er sandsynligvis ikke noget problem, men det er ikke den ultimativt mest korrekte måde at gøre det på. Det er nærmere en form for corrective exercise hvis endelig skla smide et label på det.

Jeg synes begge løft er relevant...

kunne man inddele i BB row og SL row...

cheat shrugs = næsten stående BOR

Det sidste kaldes mange steder for JS rows eller for pendelay rows, lav ikke dine egne navne til ting der allerede er navngivet, det er ikke nødvendigt. Det undrer mig lidt du ikke kender til dette, når nu du skriver så meget om emnet i denne tråd.

Jeg kan ikke få cheat shrugs til at give mening. Man burde kunne løfte mindre i relation til ROM fordi man ikke bruger hofte ekstension aktivt og ikke kan skabe moment med lats.

Man rammer færre muskler (trap 1 aka nakken). Man flytter en vægt mindre afstand med mindre TOT, og man løfter relativt mere = større cns belastning. Det må svar til quarter squat til BBer.

Det er fordi du aldrig har lavet dem. Det er netod derfor man ikek skal spille klog uden praktisk erfaring. Cheat shrugs bygger muskelmasse og styrke som meget lidt andet.

Måske fordi en af traps' primære funktioner er at modvirke excentrisk stress. Shit works, bigtime!

TAk for kritiken, helt enig. Jeg har mere tillid til Walk the walk gutten! og dem der kan begge ting owner. Der vil jeg gerne hen, mens jeg stadig vej under 75 kg. At du så vælger at poste nogen upræcis tal og bring min formåen ind i diskussion er lidt uinteressant. Jeg har lang vej endnu. En ting er også at have trænet selv, noget andet er at lære fra sig. Jeg kan med garanti fortæl dig at jeg sindsygt god til at lære begynder at squatte! Jeg logger det bare ikke ;)

Jeg har aldrig set en med så lidt erfaring der kunne lære sindsygt godt fra sig...

at start til VL for at lære power clean, power snatch tekniken. I am all about being humbel and learning.

du lyder nærmere som tyben der ville fluekneppe alle råd, i stedet for bare at holde kæft, udføre teknikken og lære.

Jeg lider selv rigtigt meget af det, men gør alt fra at droppe det. Har man respekt for et andet menneskes viden, tager man alt ind.

Burde man ikke bare som fast rutine altid skabe moment fra knæ + hofte og kom til ca.55 grader. Man kan vel ikke skabe moment fra hoften og holde sig på 45 grader, medmindre du laver en 40 til 45 grader. Umiddelbart synes jeg at retraction virker fint ved 55 grader. Det er også den anbefaling Riptoe lav i hans bog. Men du har måske større praktisk erfaring ind ham?

45 vs 55 grader? Who cares?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes måske jeg bliver jagtet rigelig meget... men skidt.. jeg fik da noget ud af dit svar, ptpoul.

skal yates rows.. så laves sådan her:

og ja jeg har aldrig nogensinde lavet yates rows...så din kritik er vel hel real bortset fra jeg ikke spiller klog...jeg sagde at jeg ikke kan få det til at give mening. Det kan jeg helt klart nu, specielt når jeg kan se at der bliver holdt igen i øvelsen. Jeg går udfra at momentet fra knæene er rimelig afgørende?

Pendlay rows

som så er karakteriset ved at man er næsten parallele og ligger stangen på jorden hvergang.

Hvorfor ligger man den ned, vil det ikke være fordelagtigt med et prestretch på lats og at man holder igen nedaf.

Hvad kalder man Riptoes løft?

Men ok...Og ja jeg lider virkelig meget af det... på den anden side lærer jeg også en masse af det...

Jeg kan bare ikke se det store problem i at fluekneppe emnet... Specielt når nogen har en blind tro på at Row udligner Bænkpress.

Man kan ikke regne med at man rammer trapz i BOR, kan man? Når man sammenligner det men at rigtige mange stærke gutter lider af impignement problemer og et skulderled der er flyttet op og ud, selvom de køre med korrekt opspænd i bænk

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share