MaxPower


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Ok...

Det er mildest talt et pisse surt sted at have ondt, jeg har selv haft en del problemer for ca 2 år siden, men det var på underarmen, der hvor biceps hæfter AVS :(

Martin--> Er det ik lidt tidligt at male fanden på væggen, og konkludere at han har en golfalbue ???

Edited by Granhof
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bugger, albuen er ligesom igår. :(

martin> så vidt jeg kan læse er min albue ikke så slem som den beskrivelse du linkede til - muligvis et tidligt stadie. Når den er i ro kan den kun lige akkurat mærkes, berøring fremkalder ingen smerte. Den position der går mest ondt er supineret og næsten strakt albue.

sokr@tez> Me dunno :unsure:

I deloaden havde jeg ca halv volumen (pasene tog ca 30 min) og intensiteten var ca som vægtene i første uge, dvs der var pænt overskud.

fist> :4crutches:

Link to comment
Share on other sites

muligvis et tidligt stadie

Is, is, is og is!!! Is er et vidundermiddel til denne type småskader, så sørg for at lægge is på det ømme sted 2*10-15 min efter træning de næste par gange og se om det hjælper.

NB. Alm. (postevand-)is er godt nok - du behøver ikke benytte Paradis-is :lol:

Link to comment
Share on other sites

du behøver ikke benytte Paradis-is
ØØØØV - nu troede jeg lige :tongue:

Tror nu jeg prøver alligevel, men det ryger nok i sækken og ikke på albuen :lol:

Har det nogen betydning om det er lige efter træning eller måske en halv til en hel time efter. Jeg har ikke den helt store lyst til at skulle stå med albuen under hanen i lang tid i omklædningsrummet ;)

2 gange 10-15 minutter skriver du, hvordan skulle det fordeles?

Er du sikker på is-behandling kan bruges til den slags, når nu problemet først opstod på vej hjem og ikke under træning?

Som der står i dit link:

Når skaden er sket skal man naturligvis øjeblikkeligt analysere og ændre sin træning, men problemet har måske allerede på dette tidspunkt kronisk karakter, således at den klassiske ICE-metode (Ice - Compression - Elevation) for akutte sportsskader sjældent er anvendelig.

Når jeg kommer hjem idag vil jeg prøve med en pose frosne grøntsager i en viskestykke og se hvordan det virker.

Kunne det være en musearm, der er blevet fremprovokeret af træningen?

Link to comment
Share on other sites

"Reglerne" for behandling af skader er de samme, om det hedder musearm, golfalbueeller noget helt tredje.

Hvis der er inflammation (bakterieløs betændelsestilstand), er behandlingen is, udspænding, tværmassage (b-skaal?) og specifik optræning.

Inflammation er når der er: Smerte, hævelse, rødme, nedsat funktion eller varme.

Når inflammationen er under kontrol, kan der med fordel anvendes varme. :)

Link to comment
Share on other sites

Albuestatus:

Lidt smerte (supineret og næsten strakt giver væsentlig større smerter end øvrige positioner)

Ingen hævelse

Ingen funktionsnedsættelse

Ikke varmere end venstre albue

b_skaal er vist et par hundrede kilometer væk pt :weeping: ;)

Har du nogle konkrete forslag til øvelser, Jørgen L?

Link to comment
Share on other sites

Og du er ikke trykøm? Lyder som en mild overanstrengelse af muskelhæftet..

Sid med armen supineret på et bord, 90 grader i albuen, hånden ud over kanten.

Hold en lille håndvægt (1-3 kilo) i hånden, og vip den opad 30 gangen. (Øger blodgennemstrømningen.)

Prøv det ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, den ligner en del.. Du skal bare ikke tænke i hypertrofi eller styrke, men i koordination og blodgennemstrømning. Derfor skal vægten holdes "urimeligt lav" :)

Kig på sportnetdoc.dk, under golfalbue, der er vist nogle udmærkede øvelser som supplement.

Det er jo (som altid) dig selv der afgør hvor meget du vil gøre ud af det. Den beskrevne metode er til mere alvorlige tilfælde, men som altid: Hellere forebygge end behandle! :)

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Hej MaxPower!

Tak for linket til din Log! :)

Er blevet overbevidst om at det er HST jeg skal igang med.............. I morgen..... glæder mig!

Det er da helt vildt så meget du er øget i styrke og vækst!!! :bigsmile:

Nedenfor ser du mit HST program..... hvad siger du til det!?

Øvelse SÆT

Squat 2

Stiff leg DL 2

Leg ekstention 1

Leg curl 1

St. Calf raising 2

"Chin ups" (træk) 2

Row 2

"Chin ups" smalt (træk) 1

Back extention 1

Bænk pres 2

Skråbænk (dumb) 2

Pek Deck 1

millitery press (bar) 2

Bicepscurl (dumb) 2

Dips (tri) 2

Mave (swithball) 2

SÆT ialt: 27

Har læst lidt om at det kunne være en god ide at skifte nogle af øvelserne hver anden gang fx: squat og benpres (syntes dog at kunne se at du har trænet det samme hver gang!!?)

:chicken:

Link to comment
Share on other sites

Det er da helt vildt så meget du er øget i styrke og vækst!!!

Jo tak, en god del af det er dog begyndergains og fedt :lol:

I starten troede jeg egentlig heller ikke jeg tog på særlig nemt, men så lærte jeg at spise igennem :bigsmile:

Ang dit program, så ser det fornuftigt ud, dog med lidt overflødigt hist og her.

Jeg vil foreslå følgende:

Øvelse SÆT

Squat 2

Bænk pres 2

"Chin ups" (træk) 2

Stiff leg DL 2

Skråbænk (dumb) 2

St. Calf raising 2

Row 2

millitery press (bar) 2

Lateral raise 2

Dips (tri) 2

Bicepscurl (dumb) 2

Mave (swithball) 2

SÆT ialt: 24

Jeg har også rykket lidt rundt på øvelserne så rækkefølgen er passende. Det kan sagtens gøres på andre måder, men med dette forslag træner du ikke samme muskelgruppe med to øvelser i træk og kan dermed tage lidt kortere pauser.

Du kan også overveje at supersætte for at øge tempoet yderligere.

Og ja, jeg havde samme program hver gang, men hvis det er for hårdt med f.eks. squat 3 gange om ugen, så kunne du godt tage benpres den ene dag eller bare skiftevis.

Har du fastsat dine RM's?

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

2 gange 10-15 minutter skriver du, hvordan skulle det fordeles?

Sakset fra Netdoktor:

Der skal lægges noget koldt på det skadede sted. Der kan bruges specielle ispakninger eller en pose isterninger Man kan også bruge en pose frosne ærter eller noget lignende. Isen må aldrig lægges direkte på huden. Der skal noget klæde mellem isen og huden, ellers kan der opstå forfrysninger i huden. Der lægges is på i 20 minutter hver time. Der bør minimum behandles med is de første tre timer, men der kan være effekt af isbehandlingen i hele det første døgn.

Min egen erfaring er "Jo tidligere des bedre", men det er bedre at putte is på 1 time efter endt træning end helt at lade være.

Ellers er Jørgen L's anbefaling meget lig det som jeg linkede til - i linket benytes der bare elastik i stedet...

God bedring - og husk nu at tage det i opløbet ;) (taler af bitter erfaring)

Link to comment
Share on other sites

God bedring - og husk nu at tage det i opløbet

Tak, jeg prøver.

Jeg prøvede at køle med en pose frosne majs pakket ind i et håndklæde (et viskestykke var for koldt), og jeg tror det hjalp en lille smule.

Jeg har prøvet en masse af de øvelser igennem, der var på Jørgens link.

Alle dem jeg kunne lave (har ingen træningselastik) kunne jeg lave uden smerter - på nær én, nemlig denne:

125-1.jpg125-2.jpg

Smerten er lidt mindre end i morges, og da det er ben-dag i morgen skal jeg nok klare den ;)

Link to comment
Share on other sites

:angry3: :cussing: :4ranting:

Bedst som jeg var total klar til at maxe i squat så er centret lukket!!!

Et eller andet dimitent-tamtam der med max en dags varsel var rykket pga overvældende mange tilmeldte tror jeg.

Så dagens motion bliver 9km forgæves cykling, DTU tur-retur (udenfor MUBSVET)

Squat-max må blive søndag i stedet.

Albuen er i bedring, men stadig ikke 100%

Link to comment
Share on other sites

Bedst som jeg var total klar til at maxe i squat så er centret lukket!!!

Et eller andet dimitent-tamtam der med max en dags varsel var rykket pga overvældende mange tilmeldte tror jeg.

Ja irriterende når de ikke varsler det i god tid, så man kan rykke lidt rundt i træningsprogrammet. Men det er vist ikke første gang at de gør det.

Mærkeligt de ikke kan nøjes med at holde hallerne lukket ?

Link to comment
Share on other sites

Det er nu ikke så underligt igen.

Vægtrummet ligger på første sal rundt om den store sportssal, som også bliver brugt til fester og den slags. Der er intet loft over vægtrummet - andet end selve hallens loft så hvis man larmer med vægtene kan det lydeligt høres i salen. Knap så heldigt hvis der skal holdes taler og lignende.

Selvfølgelig er det stadig et udtryk for mindre god planlægning at de må rykke det i sidste øjeblik.

Og lige præcis igår kunne jeg faktisk have taget derned tidligere hvor der var åbent - men jeg har altid lige 48 ting jeg skal have ordnet inden <_<

Link to comment
Share on other sites

Supersætte?

Supersæt brugt i hst vil som regel se således ud:

Tag to øvelser som ikke træner samme muskelgruppe, f.eks. military og barbell rows eller dips og chinups.

1. Udfør 1 sæt af første øvelse

2. Umiddelbart efter laver du 1 sæt af øvelse 2, evt med en mini pause inden, men kun lige nok til "at få vejret" (10-15 sekunder f.eks.)

3. Hold pause på 1-3 minutter afhængig af hvor "hårdt" programmet er og hvor højt tempo du ønsker at sætte.

4. gentag punkt 1-3 indtil du har lavet det antal sæt du skal.

Squat, dødløft og den slags som nærmest er fullbody-øvelser i sig selv synes jeg egner sig mindre godt til supersæt, men prøv dig frem.

Det er også en fordel af de øvelser man supersætter kan udføres tæt ved hinanden, så man ikke skal gå for meget frem og tilbage og risikere at folk tror du er færdig.

Link to comment
Share on other sites

:w00t: Vilje og stædighed SEJRER :devil:

Jeg havde fået lyst til at teste om stængerne kunne holde til noget som helst, så det var på med løbetøjet og bare derudaf.

Planen var egentlig bare at teste tibialis'erne ikke gjorde ondt og hvis det gik/løb fint så få en lille tur ud af det. Ikke noget spurt og spas. :)

Jeg kunne forholdsvis hurtigt mærke både lænd og tibialis, men kun minimal ømhed - ikke smerte.

Da jeg vendte halvvejs kunne jeg jo godt have stoppet, men nu var der lige gang i benene og jeg HADER at give op på halvvejen :devil:

Så jeg løb hele vejen hjem også. Jeg troede det var en smule længere end det rent faktisk var, men det blev da til følgende:

Distance: 2,6km (ifølge det smarte program "distance")

Tid: 14:50

Speed: ca 10,5km/t

Lige da jeg stoppede var mine ben helt væk og jeg stavrede nærmest afsted :lol: men nu (ca 30 min senere tror jeg) er de kun lettere mærkede. Lænden er også fjong.

Turen kan få:

:banana: :banana: :banana:

Fordi det er fedt at være stædig :devil: (i motionssammenhæng)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan syntes du egentlig generelt det var med din sidste runde HST kombineret med de tre store udenfor?

Havde du en egentlig progression i de tre store, eller var det primært for styrke?

Jeg overvejer selv at lave noget lignende, men frygter lidt at, det at køre nogle øvelser udenom HST regi, vil kunne fucke op i progressionen i hvert fald i de muskelgrupper, der er synergist med de 3 store.

Mit spørgsmål er:

Blev det for submaksimalt med HST øvelserne, fordi din egentlige tolerence tærskel var banket op ad de tre store?

Hvordan var din progression på de tre store?

Var det bedre/dårligere at køre dem uden om HST?

Med andre ord, kan skidtet anbefales? ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share