Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Hvad mener du med mere eller mindre?

Jeg giver dig ret vedr. kronrøret. Alt andet ser monster lækkert ud....

Dem du linker til er über lækre, men også tunge rent prismæssigt :crazy:

Desuden må jeg nok hellere tænke lidt over at få en ramme med en knap så aggressiv geometri som fx. Stock´en (dårlig undskyldning for at være en fattigrøv). Jeg skal trods alt kunne sidde på den i over 5 timer :crazy:

Min dealer er dog blevet sat på TT cykel-sagen, så mon ikke at der står et fint fartmonster klar til mig til foråret :cool::innocent:

Mere eller mindre fordi jeg var lidt usikker på om det var en Parabolica, men det er det. Det er vidst bare den gamle grafik.

Orduen kan købes for 2700 pund i England.

Link to comment
Share on other sites

Det' satme også ulirens uden sokker :laugh: Ej, inde for cykelsporten er vi jo nogle små sure sataner, og nogle af os følger OREC(Official Rules of the European Cyclist) mere end andre. Det er ekstremen, men der er alligevel nogle af tingene der giver mening. F.eks. er Trek ulirens pr. definition. Om det er Armstrong der er årsag til dette ved jeg ikke, men det er bare ikke super lækkert. Sorte sokker er MEGA ulirens når man er cykelrytter, og det er så vidt jeg ved kun hr. Armstrong der har gjort dette. Derfor sammenkoblingen mellem Trek og sorte sokker :tongue:

Hvor er det sjovt det med cykling , både mtb og race, og så udstyr :-) Det er de færreste (inklusiv undertegnede) der kan sige sig fri for at være lidt en udstyrs kne....når det så er sagt, så elsker jeg at kunne sætte en i skoven eller på landevejen, der kommer på sin cykel til 60000-70000 og toptunet Assos tøj..igen, er benene og ikke tøjet/udstyret der træder pedalerne rundt...sagt med et smil på læben, for klart det er sjovere at køre når udstyret er iorden, men heldigvis er indbegrebet af lækkert udstyr forskelligt fra person til person :-) Jeg er ret sikker på dem der overhaler mig på deres havelåger af en mtb også sidder og griner lidt i skægget og det kan jeg dæleme godt forstå, hehe. Det jeg bare vil sige, er at jeg synes det er blevet lidt hysterisk mht cykelmærker/osv...igen, det er en smagssag hvad man synes er en fed/god cykel...heldigvis :-)

Dette indlægget er ikke rettet med MOL-brugere specifikt, men bare en tanke :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor er det sjovt det med cykling , både mtb og race, og så udstyr :-) Det er de færreste (inklusiv undertegnede) der kan sige sig fri for at være lidt en udstyrs kne....når det så er sagt, så elsker jeg at kunne sætte en i skoven eller på landevejen, der kommer på sin cykel til 60000-70000 og toptunet Assos tøj..igen, er benene og ikke tøjet/udstyret der træder pedalerne rundt...sagt med et smil på læben, for klart det er sjovere at køre når udstyret er iorden, men heldigvis er indbegrebet af lækkert udstyr forskelligt fra person til person :-) Jeg er ret sikker på dem der overhaler mig på deres havelåger af en mtb også sidder og griner lidt i skægget og det kan jeg dæleme godt forstå, hehe. Det jeg bare vil sige, er at jeg synes det er blevet lidt hysterisk mht cykelmærker/osv...igen, det er en smagssag hvad man synes er en fed/god cykel...heldigvis :-)

Dette indlægget er ikke rettet med MOL-brugere specifikt, men bare en tanke :bigsmile:

Helt enig. Men det man altid skal huske på det er at grejnørderi er en stor del af det at være cykelrytter for manges vedkommende. Jeg ELSKER lækkert grej, og bruger derfor også mange af mine penge på det. Meget af det gør ikke at jeg kommer til at køre hurtigere, men det er mere det at jeg har noget jeg synes er lækkert der gør forskellen for mig. Jeg har ofte oplevet folk køre lige op med mig, som er kommet på en Pinarello stålcykel, multifarvet styrbånd, fuldskæg, tennissokker, og mtb pedaler. Sådan er vi alle forskellige, men det kan også bare gå for vidt. Jeg har trænet med en del overvægtige mænd der har købt en ny og lettere del og flot proklamerer "den er 200 gram lettere end tidligere". Fint nok at du vil have en ny del, men lad være med at gør opmærksom på hvor meget vægt du har sparet når du kan klare 10-15 kg på dig selv. Det virker bare hul i hovedet.

Så er der også den type rytter der bare går ned i cykelbutikken og fuldstændig ukritisk køber et eller andet uden lige at have brugt et par timer foran computeren på at undersøge den pågældende dims. Det er vel en af årsagerne til at der findes så mange Trek, Pinarello og Scott cykler derude :laugh: Ikke at det er dårlige cykler, men i cykelverdenen er det nærmest stangvare.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Men det man altid skal huske på det er at grejnørderi er en stor del af det at være cykelrytter for manges vedkommende. Jeg ELSKER lækkert grej, og bruger derfor også mange af mine penge på det. Meget af det gør ikke at jeg kommer til at køre hurtigere, men det er mere det at jeg har noget jeg synes er lækkert der gør forskellen for mig. Jeg har ofte oplevet folk køre lige op med mig, som er kommet på en Pinarello stålcykel, multifarvet styrbånd, fuldskæg, tennissokker, og mtb pedaler. Sådan er vi alle forskellige, men det kan også bare gå for vidt. Jeg har trænet med en del overvægtige mænd der har købt en ny og lettere del og flot proklamerer "den er 200 gram lettere end tidligere". Fint nok at du vil have en ny del, men lad være med at gør opmærksom på hvor meget vægt du har sparet når du kan klare 10-15 kg på dig selv. Det virker bare hul i hovedet.

Så er der også den type rytter der bare går ned i cykelbutikken og fuldstændig ukritisk køber et eller andet uden lige at have brugt et par timer foran computeren på at undersøge den pågældende dims. Det er vel en af årsagerne til at der findes så mange Trek, Pinarello og Scott cykler derude :laugh: Ikke at det er dårlige cykler, men i cykelverdenen er det nærmest stangvare.

Jeg er helt enig med hensyn til det med vægten og jeg kan som sagt eller sige mig fri for at købe lækkert grej...slet ikke, men men , jeg ved jo godt det ikke gør mig super hurtigt, men jeg vil have noget grej jeg kan stole på og som jeg ved holder...mht mærkerne har du ret i det sådan set er stangvare, men kunne også skyldes at de laver nogle rigtige gode cykler og derudover er super gode til at gøre opmærksom på sig selv, som du også er inde på... Jeg har stadigvæk min full suspension Trek mbt hængende og bruger den som vinterkværn..den er gammel...meget gammel og ikke specielt let, men den kører og kører og kører og så er det ligemeget hvordan vejret er og den bliver ikke skånet. Nå det så er sagt, så synes jeg da der er noget fedt ved at hive den/de cykler frem som man selv har bestemt hver eneste del på og som ikke ligner alle andre. Men det er som så mange andre ting her i livet et spørgsmål om prioritering, da de færreste har penge til at kunne være fri for dette :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Men det man altid skal huske på det er at grejnørderi er en stor del af det at være cykelrytter for manges vedkommende. Jeg ELSKER lækkert grej, og bruger derfor også mange af mine penge på det. Meget af det gør ikke at jeg kommer til at køre hurtigere, men det er mere det at jeg har noget jeg synes er lækkert der gør forskellen for mig. Jeg har ofte oplevet folk køre lige op med mig, som er kommet på en Pinarello stålcykel, multifarvet styrbånd, fuldskæg, tennissokker, og mtb pedaler. Sådan er vi alle forskellige, men det kan også bare gå for vidt. Jeg har trænet med en del overvægtige mænd der har købt en ny og lettere del og flot proklamerer "den er 200 gram lettere end tidligere". Fint nok at du vil have en ny del, men lad være med at gør opmærksom på hvor meget vægt du har sparet når du kan klare 10-15 kg på dig selv. Det virker bare hul i hovedet.

Så er der også den type rytter der bare går ned i cykelbutikken og fuldstændig ukritisk køber et eller andet uden lige at have brugt et par timer foran computeren på at undersøge den pågældende dims. Det er vel en af årsagerne til at der findes så mange Trek, Pinarello og Scott cykler derude :laugh: Ikke at det er dårlige cykler, men i cykelverdenen er det nærmest stangvare.

Ahh ja, jeg er klart med på hvad der menes. Men for mit vedkommende er udbudet at cykler ikke stort (hvilket nok skyldes mine 201cm 100cm i skridt=88,5cm i sadelhøjde, 99kg.) Trek er det som vil passe mig bedst, ifølge en Jakob Piil i Heino. Bare for at sige alle kan ikke vælge på den øverste hylde, for ingen tvivl jeg synes klart en italiens cykel er smukkest.

mvh Rune som endnu ikke har købt cyklen men stadig cykler på 7gears havelågen.

P.S når tid er der bliver det nok en Trek 2.3 (kun 1.5 og 2.3 der fås i str.64)

Link to comment
Share on other sites

Ahh ja, jeg er klart med på hvad der menes. Men for mit vedkommende er udbudet at cykler ikke stort (hvilket nok skyldes mine 201cm 100cm i skridt=88,5cm i sadelhøjde, 99kg.) Trek er det som vil passe mig bedst, ifølge en Jakob Piil i Heino. Bare for at sige alle kan ikke vælge på den øverste hylde, for ingen tvivl jeg synes klart en italiens cykel er smukkest.

mvh Rune som endnu ikke har købt cyklen men stadig cykler på 7gears havelågen.

P.S når tid er der bliver det nok en Trek 2.3 (kun 1.5 og 2.3 der fås i str.64)

Ingen tvivl om du får en super cykel i en Trek 2.3 :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Så er der også den type rytter der bare går ned i cykelbutikken og fuldstændig ukritisk køber et eller andet uden lige at have brugt et par timer foran computeren på at undersøge den pågældende dims. Det er vel en af årsagerne til at der findes så mange Trek, Pinarello og Scott cykler derude :laugh: Ikke at det er dårlige cykler, men i cykelverdenen er det nærmest stangvare.

Nu blander jeg mig så lige, når nu I alligevel er ved emnet.. Hvad skal en newbie som mig (fuldstændigt grøn på en racercykel) så være opmærksom på når man skal ud at købe cykel, fordi man godt kunne tænke sig at begynde på noget triathlon (kortere distancer)?

Edited by Ulla Jensen
Link to comment
Share on other sites

BREAKING NEWS

Mit navn er nu officielt på startlisten til Copenhagen Challenge 2012 :superman:

Jeg kan slet ikke beskrive, hvor meget jeg glæder mig til oplevelsen og selvfølgelig i særklasse det moment, hvor jeg passerer målstregen som en vaske ægte Challenger :wootdance: :wootdance:

challenge-copenhagen-2010-finish-550x412.jpg

Link to comment
Share on other sites

Åhhhh gud hvor har jeg bare svært ved at få hænderne ned lige nu. Noget så simpelt som en tilmelding til et triathlon stævne har sendt mit humørbarometer helt i top, og jeg tvivler på at nogen kan ændre på det lige nu :w00t:

Det føles helt vildt surealistisk at jeg nu har sikret mig startnummeret. Jeg ved godt, at jeg måske har stresset lidt over at få det på plads, men det er som om min indre ro først har indfundet sig nu hvor startnummeret er på plads.

Men that´s me. Jeg kan ikke vente tålmodigt og lade tiden gå. Næ nej, jeg skal have vished for at min deltagelse er 100% i hus, så jeg kan få optimale forberedelser. Jeg vil dele hele dette forløb med venner og familie, og jo før jeg kan melde ud, jo bedre :superman:

Nu er det definitivt, der er ingen vej tilbage - jeg skal være IRONMAN :superman: :superman:

Link to comment
Share on other sites

Back on the road

Det er efterhånden 100 år siden at jeg sidst har været afsted på en solotur på raceren. Jeg har virkelig savnet de mange timer i mit eget selvskab. Kvalitetstid hvor mange tanker kan blive vendt, og hvor jeg kan nyde naturen og kroppens sammensmeltning med cyklen.

I dag gik det hele op i en højere enhed (vejr, timing osv), så efter at have set afslutningen på dagens Vuelta etappe, iførte jeg mig cykelklunset. Luften var lun og tordenagtig, så korte bibs og trikot var den helt passende beklædning. Gad vide hvor mange af disse lune dage vi har tilbage?

Nå, men jeg forlod Vejle mod sydvest med snuden vendt mod Ødsted og Tørskind. Benene var gode, måske en anelse mærket af de seneste dages styrketræning og løb, men det var uden betydning for mit mindset var på det helt rette sted. Jeg kørte nogle små ryk på de første par bakker, og gav i det hele taget ok med gas ud i modvinden.

Da jeg kom ud til Tørskind, led jeg lidt på den lange bakke op mod Bluehorse. Følelsen af at have mistet en smule cykelform lurede lidt, men når det kommer til stykket kan det ligeså godt være dagsformen der spillede ind og gjorde det lidt ekstra tuff.

Fra Bluehorse kørte jeg videre ind mod Nørup. En dejlig strækning med god asfalt og en fordelagtig vind :smile: Jeg prøvede at geare en anelse ned for at få sænket intensiteten lidt, og det lykkedes mig da også i en vis udstrækning.

Fra Nørup kørte jeg direkte videre mod Bredsten, Skibet og så ind til Vejle. Ikke så mange svinkeærinder der :tongue::laugh:

Tid: 1 time 38 min

Distance: 48,46

Gns. fart: 29,5 km/t

Puls: 75% af HRR

Resten af ugen kommer til at foregå i nogenlunde lavt gear, da jeg helst skal have helt friske ben på søndag. I morgen skal jeg køre en enkelt spinningtime, hvilket jeg har tænkt mig at gøre for lav intensitet. Fredag skal min nye tribøjle tilpasses på en kort tur efterfulgt af et hurtigt skift til løb, mens lørdag bliver en 100% off day.

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Du skal gå efter den driftsikre model, som har et fornuftigt sæt komponenter og nogle ok rullende hjul. Hvis vi antager at dit budget er omkring 10k, så skal du som minimum gå efter en cykel med en geargruppe svarende til Shimano 105. Det behøver ikke nødvendigvis være en carbon ramme. Personligt ville jeg nok hellere have bedre hjul samt geargruppe og så aluramme.

Men der er virkelig mange valgmuligheder. Beslutter du dig for at gøre alvor af dine overvejelser, så må du dog endelig sige til, for så må os cykelfreaks på lidt arbejde for at finde et par muligheder til dig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Weeee - tillykke med det, Jannie! Jeg glæder mig til at følge med i optakten på sidelinien!

Tak Rune :bigsmile:

For lige at knytte en kort kommentar til den lille udstyrs/lirens debat der er foregået i min log, så må jeg melde mig lidt under samme fane som Kermit. Jeg er og bliver udstyrsfreak ud til fingerspidserne! Og hvorfor så det? Jo, det er egentlig meget simpelt. Det giver mig ganske enkelt et kick af ekstra motivation til at træne, når jeg ved at mit grej spiller 100%.

Jeg bruger mange penge på udstyr og tilbehør til alt hvad der handler om sport, og nogle gange er jeg da også tæt på at synes, at det tager lidt overhånd for mig. Men når det kommer til stykket, så handler det alt sammen om prioritering.

Jeg ryger ikke, jeg drikker ikke (næsten ikke), jeg gambler ikke, jeg køber ikke en masse dyrt take away food og jeg kører ikke rundt i en stor fancy bil. Til gengæld køber jeg hellere et par dyre Assos bibs fremfor 5 par Biemme bibs på bud hos Bikebuster. Det er min form for prioritering - en prioritering som er opstået fordi jeg kan og fordi den giver mig noget igen.

Det lyder måske lidt simpelt, men sagen er vel den at det er op til den enkelte at beslutte hvor niveauet skal ligge. Når alt kommer til alt så er udstyret ikke alt afgørende på vores niveau, og en tung gammel stålracer kan langt hen af vejen gøre det ligeså godt som en toplirens carbonracer.

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

BREAKING NEWS

Mit navn er nu officielt på startlisten til Copenhagen Challenge 2012 :superman:

Jeg kan slet ikke beskrive, hvor meget jeg glæder mig til oplevelsen og selvfølgelig i særklasse det moment, hvor jeg passerer målstregen som en vaske ægte Challenger :wootdance: :wootdance:

challenge-copenhagen-2010-finish-550x412.jpg

Sådan! Fedt, fedt, fedt! Bliver interessant at følge med i din træning.. :-) Vi burde næsten planlægge et par cykel/svømmeture i løbet af tiden op til Challenge! Eventuelt nogle små triathlon stævner :-)

Link to comment
Share on other sites

Sådan! Fedt, fedt, fedt! Bliver interessant at følge med i din træning.. :-) Vi burde næsten planlægge et par cykel/svømmeture i løbet af tiden op til Challenge! Eventuelt nogle små triathlon stævner :-)

Jeg kan kun sige i lige måde :bigsmile:

Det kunne være fedt at mødes. Vi er vel egentlig også de eneste jyske Challenger´s her på MOL, så vi må hellere holde lidt sammen. Vi kan jo altid mødes på halvvejen for at træne lidt. Århus området giver fx. gode muligheder for både fede svømme og cykelture :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun sige i lige måde :bigsmile:

Det kunne være fedt at mødes. Vi er vel egentlig også de eneste jyske Challenger´s her på MOL, så vi må hellere holde lidt sammen. Vi kan jo altid mødes på halvvejen for at træne lidt. Århus området giver fx. gode muligheder for både fede svømme og cykelture :wink:

I er ikke de eneste 2 :smile:

Desuden er jeg opvokset i Skanderborg, så jeg kender nogle rigtige gode ruter omkring Skanderborg sø og Mossø, som jeg med glæde vil vise jer.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag

Ohhh yes, hvor havde jeg bare gode ben igår :4thumbup:

Jeg var i centret for at køre en time som instruktør, hvilket var dagens eneste træningspas. Meningen var at holde intensiteten helt nede, men det var lidt svært eftersom kroppen var klar til at give GAS.

Tid: 50 min

Gns. puls: 82% af HR

Fredag - morgentræning

Endnu en morgen hvor jeg var frisk som en havørn. Naturstridigt ja, men ikke desto mindre sandt :cool:

Planen var at svømme et 1000 m interval i våddragt, for lige at teste formen af forud for søndagens race. Som sagt så gjort..... Inden jeg kom i vandet, brugte jeg adskillige minutter på at slåsse lidt med våddragten. Mine negle var lige en kende for lange, så jeg turde ikke rigtigt trække til af fare for at lave tears.

Efter en længere kamp var dragten på plads, og opvarmningen i hus - jeg svedte og prustede efter denne bedrift :laugh:

Jeg lagde nu alligevel ud med 200 m opvarmning i vandet. Bare lige for at vænne mig til dragten. Derefter satte jeg i gang med de 1000 m. Jeg har aldrig før svømmet 1000 m i et stræk, så jeg var noget spændt på forløbet. Efter de første 500 m synes jeg egentlig at mine arme var lidt døde, men jeg kom ud over det punkt og fik svømmet de sidste meter i land.

Jeg fik ikke taget tid på svømningen, men det er egentlig også ligemeget. Tiden får jeg på søndag, så det er meget end rigeligt :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Justering og lidt T2 praktice

Efter at have fået monteret mine nye aerobars, skulle der selvfølgelig en del justering til inden jeg fandt en ordentlig position. Derfor rullede jeg en tur med umbrakonøglerne i baglommen, og tog mig god tid til at stoppe op og få justeret. Det lykkes mig af et par omgange, og jeg er faktisk temmelig overrasket over hvor stor forskel selv den mindste justering kan gøre :blink:

Efter ca. 24 km i sadlen, parkerede jeg hurtigt cyklen og snørrede løbeskoene. Skiftet gik fint og jeg var hurtigt afsted. Efter ca. 500 m begyndte maven med at krampe lidt, men et lidt lavere pace gjorde hurtigt udslaget og kramperne forsvandt. Resten af turen gik fint. Jeg lå jævnt omkring de 5,20-5,30 min/km, som nok også bliver mit racepace imorgen.

Alt i alt altså en fornuftig og lærerig træning som lover godt forud for imorgen :4thumbup:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share