Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Alene i tusmørket

Lyder dystert, men var dejligt. Havde egentlig tænkt mig en tur fra FW Lyngby ud i Dyrehaven, men var lige ved at opgive. Jeg vred lidt om på foden den anden dag og har en sene, der klemmer lidt på oversiden af foden. Regnen stod ned i stænger, og et møde trak ud, så det gik hen og blev lidt halvsent.

Men altså, nogle gange må man bøje sig og tage en slapper. Andre gange skal man bare følge den plan, man havde lagt uden at tænke nærmere over det. Og sådan havde jeg det i dag. Ubeslutsomhed er bare det værste, for man ender med at gøre ingenting. Så jeg tænkte, f... det, jeg følger planen ...

Og det var en glimrende ide, selv om det allerede var lidt dunkelt, da jeg løb fra FW Lyngby omkring kl. 15.10. Men foden havde det fint, og regnen var jo bare ikke noget at snakke om, når først man var kommet af sted. De arme stakler på løbebåndet. De går glip af en oplevelse for alle sanser.

Op ad Klampenborgvej, forbi Fortunen og ind i Dyrehaven. Den havde jeg for mig, som i helt for mig selv. Jeg løb så ruten til Eremitageløbet, for den kender jeg ud og ind. Mødte vel omkring fem mennesker alt i alt på de 13,3 km. Sjovt nok en kvinde, der kom løbende modsats med musik så høj i ørerne, at jeg tydeligt kunne høre, hvad der var på playlisten. WTF? Hvad er pointen lige med det. Der er helt stille, diset, lunt, fugle foroven og rytmiske skridt forneden. Hvem i alverden vil bytte det med en omgang Maroon5?

På det sidste stykke op gennem skoven hørte jeg en svag hvislen inde i skovkanten, og så strøg der en 6-8 rådyr forbi - næsten - uden en lyd. De gik godt nok hurtigt igennem terrænet. Der kan man tale om perfekt løbeteknik!

Tilbage til Klampenborgvej, ned i byen og hjem til FW og et varmt bad. Med knap 20 km på kontoen og en virkelig god oplevelse rigere. Nogle gange skal man bare følge planen. Så kommer der noget godt ud af det. Til gengæld havde jeg ikke helt fået drukket nok før turen, og det hævner sig nu, hvor jeg bare kan drikke og drikke. Kroppen er som en tør svamp. Note to self: Tank op før de lange ture :4trumpet:

post-52761-0-39930100-1357757864_thumb.p

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

I øvrigt bruger jeg stadig mest pulsuret som et 'eftertjek' på, at træningen har været, hvor den skal være. Jeg vil løbe den på gefühlen, og så kan data fungere fint som kontrol af, at niveauet er ramt.

Torsdag aften til fællestræningen var jeg fx nødt til at løbe intervallerne meget konservativt, for det har været tre hårde dage. Så de er kun lige med nød og næppe oppe omkring syregrænsen her og der. De tre første har også været hurtigere end de tre sidste, hvad der passer meget godt med, at jeg bakkede lidt af for at kunne løbe alle seks.

En rar ting ved pulskurven er at se, hvor hurtigt pulsen falder mellem hvert interval, hvor vi havde pauser på to minutter. Den falder ned i firserne ret hurtigt, og det ser jeg også som et tegn på, at hjertet er godt til at tilpasse sig. Lige præcis i går var der så to freaky målinger i starten, så der har jeg åbenbart ikke slubret godt nok på pulsbæltet :happy:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. snapshot siger du....

Syntes jeg nu ikke lige kan få til at virke. :crybaby:

Får kun mulighed for at gemme "web-siden" ikke som billede.

Du mener ikke "Print Screen" vel? For så får du jo hele skærmen med, og ikke kun den enkelte graf. :unsure:

Nu sidder jeg og arbejder på en Mac, og der er det meget enkelt: Cmd+Shift+4 > så kan man med musen vælge et lille udsnit af skærmen, som den automatisak tager et billede af. Så er det lige til at sætte ind i indlægget. Det kan man uden tvivl også på en pc, men jeg kender ikke kommandoen.

EDIT: Har postet opfølgning i en anden log: Det hedder 'Klippeværktøj' på en pc. Og det er meget nemt. Så lærte jeg også noget i dag :bigsmile:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Servicemeddelelse

Du har taget dine armbøjninger, løbet din morgentur og været flittig hele ugen. Og nu vil du gerne forkæle dig selv med en ordentlig brunch. Så er den store brunchtallerken på Café 8tallet en af de bedste, jeg længe har smagt. En positiv overraskelse og en overvejelse værd, hvis man lige er på de kanter lørdag/søndag formiddag (det er ude i Ørestaden). Bestil bord. Der var i hvert fald rift om pladserne i dag. PS: Udsgten er fantastisk. Minder om Vestjylland, og så er det "bare" Amager ...

post-52761-0-43672700-1357995295_thumb.j

post-52761-0-67102400-1357995304_thumb.j

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Uge 2

Som lovet en uge med mere volumen. Overordnet set har jeg sjovt nok - bevidst eller ubevidst - fulgt den gamle tommerfingerregel om, at man øger hyppighed, varighed og intensitet ( i den rækkefølge), når man skal i gang fx efter en skade. Siden jeg har genoptaget løberiet er hyppigheden kommet op på træning hver dag. Volumen er sat i vejret - eller er i hvert fald ved at blive det. Og så vinker der noget mere intensiv træning forude. Selv om jeg drejer lidt på alle knapperne og løber intervaller mv. hen over ugen, så kan jeg mærke, at der venter noget mere hurtighed, når vi rammer marts/april.

Nå, men for at gøre det kort:

Mandag

Joggingtur i de flade hen til FW, en omgang styrketræning og så en omvej hjem, vel omkring de 6 km.

Tirsdag

Fællestræning i Sparta. Mit sædvanlige hold skulle løbe en 3000 m test på bane, så hver enkelt kunne finde sit niveau for intervaltræningen. Efter både en HM og en 5 km ugen forinden havde jeg en ret klar ide om, hvor niveauet ligger henne, så jeg tog det lidt langsommere hold, hvor det blev til 13,5 km med 3 x 7 minutter tempo undervejs.

Onsdag

Som tidligere beskrevet en løbetur fra FW Lyngby ud i Dyrehaven, rundt på Eremitageløbsruten og retur, ialt 19,5 km. Ganske roligt tempo, men alligevel en dejlig tur. God mental opladning.

Torsdag

Tilbage på det sædvanlige hold og ialt knap 16 km med 6 x 1000 meter intervaller i Ørstedsparken. Her var benene lidt stegte, så jeg satte mig selv på det langsomme hold og løb konservativt. Kender ikke tiden, men den var ikke imponerende.

Fredag

Samme program som mandag. Joggingtur til FW, styrketræning og jogging hjem. Denne gang vel omkring de 7 km.

Lørdag

Morgenjogging mosen rundt, og det er knap 9 km. Kunne mærke, at benene allerede havde det betydeligt bedre.

Søndag

Fællestræning/maratontræning i Sparta. Fravalgte på forhånd hold 2 og forsøgte mig med hold 3, der løber 4:30 min/km. Det var det rette valg på en dag, hvor det ikke kunne være bedre løbevejr. Lidt frost, helt vindstille og spredte drys af sne. Jeg løb hjemmefra ind til Østerbro, og det var lidt langsommere end fællestræningen, så da jeg hoppede af herude ved mosen for at lunte hjem, landede den samlede tur på 18 km præcis med et snit på 4:33 min/km. Virkelig stort overskud i benene i dag.

Så er den ged vist også barberet. Jeg har egentlig ikke planer om nødvendigvis at løbe meget længere hen over ugen, end det jeg har gjort i denne her uge. Kan godt mærke, at kilometerræset hurtigt kan få tag i mig, så det er vist meget sundt, at jeg holder fast i mine planer om ikke at løbe meget længere, men efterhånden øge intensiteten med henblik på at løbe nogle af de lidt kortere distancer - 5 og 10 km.

Lige nu og her er det min plan at tage en uge mere fuldstændig magen til denne. Der er to uger til næste afdeling af Frost Cup (5 km), og der er tre uger til det første testløb (10 km) den 3. februar i Fælledparken. Så der er ro på lige nu og gode muligheder for bare at fordybe sig i træningen.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Wake up, wake up ... synger China Crisis, et fuldstændig glemt band fra 1980'erne. Det er vel en passende start på en mandag. For som med så meget andet 80'er musik bliver man bare, ja, glad i låget. Musikken var sgu' rimeligt meget lige ud ad landevejen i det årti. :bigsmile:

http://www.youtube.com/watch?v=vUruGWedxAY

Så hvorfor ikke snuppe en mere med dem?

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Jyllands svar på La Marmotte

Tilmeldingen til årets Grejsdalsløbet er nu åben. Det er et super godt løb med masser af udfordrende bakker. Og de gange, jeg har deltaget i det, har det sjovt nok hver gang været helt forrygende sommervejr. Så vidt jeg ved, har arrangørerne næsten altid held til at lave en aftale med vejrguderne. Og de lange ruter byder desuden på næsten alle de bakker, der findes i området (og det er ikke så få).

http://www.grejsdalsloebet.dk/

Link to comment
Share on other sites

Tak, tusind tak ...

... til Berlingskes Jeppe Krogsgaard Christensen, der har skrevet det mest fornuftige længe om moderne popmusik. Han skriver præcis det, som mangt en gammel, sur mand som undertegnede har tænkt længe: Hvor pokker blev den gode melodi lige af? I dag bestiller de unge popsild et producerteam og et færdigsnedkereret hit, men helt ærligt: Er der nogen, der kan nynne melodierne bagefter? Nej vel?

Det var sgu' langt fra alt, der var bedre i gamle dage. Men måske man lige skulle lægge øre til et par ferme popsnedkere, som Jeppe nævner i artiklen. Så kan man selv bedømme, om de står mål med Justin Bieber og Carly Rae Jepsen :happy:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Tak, tusind tak ...

... til Berlingskes Jeppe Krogsgaard Christensen, der har skrevet det mest fornuftige længe om moderne popmusik. Han skriver præcis det, som mangt en gammel, sur mand som undertegnede har tænkt længe: Hvor pokker blev den gode melodi lige af? I dag bestiller de unge popsild et producerteam og et færdigsnedkereret hit, men helt ærligt: Er der nogen, der kan nynne melodierne bagefter? Nej vel?

Nej du er ikke en gamle sur mand. Du har faktisk ret, jeg synes i hvert fald at det pop musik der blive lavet pt. er ret dårligt. Jeg er selv tilhænger af 80'er pop og 90'er tyggegummi pop (jep det var plat men det blev der helle ikke langt skjul på). Faktisk er jeg blevet ret meget tilhænger af P6 beat, fordi de spille elektronisk musik og hygge musik, samtidig med man slippe for alt det indie og andet underligt pop og rock P3 spiller.

Hvis jeg skulle holde en fast for folk imellem 18-60 ville jeg helt klart vælge Thomas Helmig, på en eller anden er han tidsløst og kan lave et pop nr. der hænger sammen på alle måder.

Når det komme til en god melodi og noget man kan nyde med på, kan man ikke komme uden om dette nummer.

http://www.youtube.com/watch?v=-zZl6kbPvq4

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Rart at høre, at jeg ikke er den eneste :4trumpet:

Hvis man har været på weekendtur eller lejrtur, hvor der ud på de små timer bliver fundet en akustisk guitar frem rundt om lejrbålet, så vil man i 9 ud af 10 tilfælde også række en god bid tilbage i musikhistorien for at finde noget, alle kan være enige om at synge med på :happy:

:strat: :4band:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share