Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

"Just hammered out 13 for '13" står der på Lance Armstrongs FB-opdatering. Så manden lever åbenbart endnu og har været ude på en løbetur på Hawaii, hvor han nok har holdt nytår med familien. Hans 13,5 miles svarer meget godt til en halvmaraton plus en halv kilometers penge. I øvrigt logger han sine ture på noget, der hedder Strava, hvor hans profil bare hedder: Lance A, Austin, Texas :happy:

http://www.strava.com/runs/35200139

Han lever jo nok stadig meget komfortabelt, men han må også være i en svær position. Hans nytårshilsen på FB og Twitter gav som tidligere en strøm af kommentarer, de fleste positive, men der er godt nok også mange, der skal af med noget galde, hver gang han giver lyd fra sig. Det må ikke være rart, selv for en mand med en viljestyrke af ubøjeligt kulfiber ...

Link to comment
Share on other sites

Psssst ...!

Har du planer om at løbe B.T. SNIK Halvmarathon den 21. april, så er der lige åbnet for tilmeldingen. Der plejer at blive udsolgt, og det er et super godt løb. Så det e rom at komme ud af starthullerne, hvis vi skal ses på den smukke rute :4trumpet:

http://www.bthalvmarathon.dk

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Ouch! :rocketwhore:

Efter to dage med meget korte og tilbagelænede joggingture, føltes benene bedre oven på mandagens udskejelser, så jeg tog til fællestræning i Sparta, hvor der var blæst til intervaller og fartleg og andet halløj på stadion i det gode og snefri føre.

Det skulle vise sig, at benene stadig er megastegte, så efter et par af de første ture, måtte jeg kapitulere og lunte rundt i Fælledparken og omkring et par søer i mageligt tempo. Den 1/2M har virkelig sat sig i benene og bidt sig godt fast, skal jeg love for ...

Lige nu er jeg i tvivl om, hvorvidt jeg skal løbe næste afdeling af Frost Cup på søndag. Det bliver i hvert fald de mest stivbenede 5 km, jeg længe har løbet. Av, av, av ... Nå, måske man skal se på det positive. Det er jo ikke en skade, bare ømme lår :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Frost Cup 3. afd.

Pyha, denne her uge har været lidt for spændende. Jeg blev langt hårdere medtaget af mandagens halvmaraton, end jeg havde troet. Det må være noget med distancen. Når man ikke lige er i jernform, så er 21,1 km alligevel til at tage og føle på. Og som tidligere beskrevet fik jeg mig om ikke en forskrækkelse, så i hvert fald en huskekage torsdag til fællestræningen, hvor jeg måtte luske fra midt under farlegen på stadion. Benene var helt ristede.

Fredag og lørdag stod den derfor på joggingture i adstadigt tempo med det håb, at jeg måske ville kunne restituere til dagens 5 km, som skulle foregå her i nabolaget. På mange måder en omgang blindflyvning igen, hvor man bare trykker tommelfingre for, at de gamle muskelfibre på en eller måde alligevel kan snøvle sig sammen til at gøre en fælles indsats. Selv i morges , da jeg løb opvarmning hen til start, var jeg i tvivl, så jeg lagde konservativt ud.

Man kan faktisk se på pulskurven, at jeg startede nede i feltet og kun langsomt kom op i omdrejninger. Men så nåede jeg det alligevel med det yderste af neglene, for benene var alligevel så meget tilbage ved normalen, at jeg kunne løbe en stabil 5 km hjem på 19:21, hvad jeg er meget tilfreds med. Den manglede vist strengt 50 meter i at være 5 km præcis, men til gengæld var der lidt stigning og en enkelt trappe, der skulle forceres.

Men som sagt: Det har været lige lovlig spændende, hvor vidt jeg kunne nå det, for bare i går kunne jeg slet ikke have løbet på samme måde. Ellers var det den sædvanlige, hyggelige Frost Cup med rigtig mange friske deltagere, der bare ville af sted oven på juleferiens udskejelser. Der mange af de ældre, vrisne mænd som undertegnede blandt deltagerne, som har valgt at nøjes med 5 kilometeren, så de første ligger inden for et minut. Jeg er sjovt nok blevet nummer 6 i klassen i alle tre afdelinger ind til videre.

4. afdeling bliver på trailruten ude ved Værløse, og der kommer jeg for en gangs skyld til at løbe med tømmermænd, for vi har et forsinket julefrokostarrangement om lørdagen, som plejer at blive muntert.

post-52761-0-26750900-1357480477_thumb.p

Link to comment
Share on other sites

Uge 1

Meget af ugen er dækket allerede, men her kommer lige et executive summary :happy:

Mandag

Den dag stod den som bekendt på Nytårsløbet på halvmaratondistancen. Inklusive en god om´mgang opvarmning og afjogning endte det nok på omkring 24,5 km.

Tirsdag

Nytårsdagstur med min bedre halvdel. Vi joggede en lille tur i nabolaget, mig på ekstremt stive ben efter mandagens udskejelser. Det var ikke kønt. Ialt en 5-6 km.

Onsdag

Jogging hen til FW, en omgang styrketræning og så jogging hjem via en lille omvej, så det hed vel en 7 kilometers penge i det hele.

Torsdag

11 km fællestræning i Sparta, hvor jeg var med til den første del af fartlegen/intervallerne. Måtte luske af på stive ben og et hak i selvtilliden. Det var heller ikke kønt.

Fredag

Joggingtur i nabolaget efterfulgt af en god gang udstrækning og noget foam rolling. Omkring de 6 km.

Lørdag

Samme omgang som om fredagen. Sneglefart på en tur, der var omkring 7 km efterfulgt af en god gang stræk og rul.

Søndag

Fost Cup 3. afd. som beskrevet ovenfor. Stor opmuntring, tilbage på sporet. Inkl. en hel del opvarmning og afjogning bliver dagens total vel en 10-11 km.

Selv om ugen har været meget anderledes og har budt på to motionsløb, så lander den samlede profil alligevel, hvor den plejer at lande: En lang tur, to intensive dage og så fyld for resten af pengene. Det er egentlig sjovt nok, for det har ikke været planlagt, da det har været en ekstraordinær uge på mange måder.

De næste 2-3 uger bliver til gengæld helt uden konkurrencer af nogen art. Jeg vil umiddelbart tro, at jeg prøver at fylde noget volumen på igen.

Link to comment
Share on other sites

Selv i morges, da jeg løb opvarmning hen til start, var jeg i tvivl, så jeg lagde konservativt ud.

Man kan faktisk se på pulskurven, at jeg startede nede i feltet og kun langsomt kom op i omdrejninger. Men så nåede jeg det alligevel med det yderste af neglene, for benene var alligevel så meget tilbage ved normalen, at jeg kunne løbe en stabil 5 km hjem på 19:21, hvad jeg er meget tilfreds med. Den manglede vist strengt 50 meter i at være 5 km præcis, men til gengæld var der lidt stigning og en enkelt trappe, der skulle forceres.

BUM :superman: :hippy:

Link to comment
Share on other sites

@Bjergtrold: BUM-BUMMELUM-BUM-BUM indeed! :4trumpet:

@Triathlet: Jamen, det kommer der også. Jeg fortsætter med intervaller, fartleg og tempopas etc. to gange om ugen. Jeg kommer aldrig til bare at tonse kilometer ind på bankbogen uden tempotræning under en eller anden form. Indtil videre satser jeg på - forsigtigt - at skrue på begge knapper.

@Industructible 321 og N. Lasse Virén Gadegaard: Tak for omsorg og hilsner, det luner på en grå januarmorgen :happy: I er inde på noget vigtigt, og jeg har helt klart stort fokus på at mærke efter, hvordan kadaveret har det.

Måske et par ord om sundhedsstatus lige nu. Takket være ret intensiv cykeltræning gennem de 3-4 måneder med akillessenebetændelse, er det lykkedes mig at komme tilbage på det niveau, hvor jeg sådan cirka var på samme tidspunkt sidste år. Det har åbenbart været nok til at holde en vis grundform, og nu er løbebenene stille og roligt ved at indfinde sig igen efter et par måneder med løb.

Det er så også lige præcis her, at det 'plejer at gå galt' :4crutches:

Derfor har jeg ikke lagt nogle klippefaste, langsigtede planer. Jeg prøver mig frem fra uge til uge og skruer lidt op og ned for de forskellige ting pr. gefühl. Fællestræningen kan jeg jo ikke undvære, men jeg shopper mere rundt mellem de forskellige hold, både til Spartas hverdags- og søndagstræning. På tirsdag skal mit sædvanlige hold fx løbe en 3000 m test på banen, og det ville være rent selvmord for mig så tæt efter en hård uge, så der finder jeg et langsommere hold. Det samme om søndagen. Der sætter jeg heller ikke nogen ære i at løbe med så hurtigt et hold som muligt, men afpasser det efter dagsformen. Det er virkelig en fordel at være med i en stor klub, for der er altid nogen på præcis det niveau, man har brug for.

Når det så er sagt, så betyder den fleksible træningsplanlægning ikke, at jeg slet ikke gør mig nogle tanker om, hvad der skal ske i år. Det er bare ikke så fast. Overordnet set går jeg nok hverken maraton- eller ultravejen. De helt store distancer er vist vejen til skader for mit vedkommende, og jeg er nok både blevet lidt for gammel og lidt for tung i røven til at løbe maraton - eller længere. På et tidspunkt down the road kan der måske ligge en fornuftig halvmaraton og vente, hvis alting flasker sig. Men det er nok også det.

Til gengæld kan jeg mærke, at min flirt med 5 km distancen i de her Frost Cup træningsløb er lidt interessant. Det er nok ikke uden grund, at netop 5000 meter var 'min' distance i de år, hvor jeg løb konkurrencer. Det er nok de lange mellemdistancer/korte langdistancer, min krop grundlæggende er bygget til. Så uden at låse mig fast på det, så er det da i hvert fald en vej, som det kunne være sjovt at udforske i år. Jeg kender så også til, hvad det kræver at skære minutter og sekunder af den distance, så jeg ved godt, at det ikke er nemt. MEN hvad angår skader, har jeg en teori om, at det har være volumen og ikke intensitet, der har givet mig problemer.

I øvrigt var det ike kun skidt med den akillessenebetændelse, for selv om det var et irriterende forløb, der trak urimeligt meget ud, så blev jeg faktisk ikke helt så frustreret, som jeg ellers har været ved skader. Det er simpelthen guld værd, at jeg kan hoppe over på racercyklen og pleje min anden passion som erstatning. Ja, jeg vil helst løbe, men skulle der komme noget i vejen, så kan jeg sagtens hygge mig med cyklingen også. Det er rart at vide :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Uge 2 skal da sparkes godt i gang, og det kunne passende ske med et nyt band til et nyt år. Jeg er først lige blevet opmærksom på Fly Golden Eagle, som godt kunne have en stor fremtid. Det her er i hvert fald godt :music:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Lol, jeg måtte Google Lasse Virén, kendte ham ikke. Men tager det som en kompliment ;-)

Ha, haa, ja, engang imellem afslører man lige ufrivilligt, at man er en generation ældre :laugh:

Og nej, sammenligningen skal du ikke være ked af. Lasse Virén var en af de HELT store, Ved OL i München faldt han på 10.000 meter, men kom tilbage ... og vandt. Han havde et utroligt 'kick' de sidste 600 meter, hvor han løb hurtigere, end de fleste kan sprinte. Gå til 1:43 i reportagen her, hvor han snubler ...

Link to comment
Share on other sites

Flere flotte billeder tæt på, der giver et indtryk af, hvor hurtigt det egentlig går - også på de lidt længere distancer. Det minder mig lidt om det første maratonløb, jeg så. Det må have været i Esbjerg i 1979, hvor jeg ledsagede en anden derover, der skulle løbe halvmaraton. Dengang dystede Allan Zachariassen og Jørn Lauenborg om sejren, og jeg blev virkelig overrasket over, hvor meget power, der var i deres løb.

http://www.youtube.com/watch?v=mglwnEG86Xs

Link to comment
Share on other sites

Tab 1 kg på 15 sekunder

Der er ikke tale om nogen mirakelkur, men alligevel ... Jeg har jo et lille sideprojekt med at klemme vægten lidt nedad, og hvor jeg for måske en måned lå og pendlede på mellem 80,5-81 kg., så er det lykkedes mig at komme ned omkring de 79 kg. I dag var jeg omkring FW og vejede mig i den forbindelse, og den sagde 79,4 kg.

Det var lige godt pokkers, at den ligefrem var kravlet lidt opad igen, specielt efter den sidste uges indsats. Så kom jeg til at tænke på, at jeg lige i dag havde lidt ekstra tøj på, fordi jeg løb derhen og hjem igen. Det vil sige en tynd T-shirt, to langærmede, tynde trøjer, løbeshorts, nylonovertræksbukser og ret tykke FiveFingers sokker.

Ved hjemkomsten prøvede jeg for sjov at veje præcis det tøj på bagevægten, og det var næsten 1 kg. Det kom bag på mig, at det alligevel vejede så meget. Men fint nok, så er vægten jo snarere 78,5 kg eller deromkring. Meget opmuntrenede, og nok det hurtigste, jeg nogensinde har tabt mig, hvis man lige fraregner noget roskildesyge for en del år siden :happy:

Link to comment
Share on other sites

Og hvad sker der på skofronten?

Ikke så meget nyt faktisk. Som det fremgår af billedet fra starten, så havde jeg fundet de selvlysende Adizero Hagio frem til søndagens Frost Cup. Diskret kan man ikke kalde dem, men den har en dejlig ru sål under forfoden, så man står godt fast i vådt føre med masser af våde, glatte blade. I et skarpt sving var der faktisk en løber ved siden af mig, der skred ud og tog en tur henad asfalten (og han havde shorts på :crazy: ).

Ellers foregår tekniktræningen i mine FiveFingers Spyridon LS, som jeg er blevet meget glad for. De har plads til de tykke FiveFingers strømper, så man kan holde varmen på de kolde dage. De flade Inov-8 er også i brug på linje med Vivo Evo. NB MInimum Zero og de øvrige flade futter i skoparken. De eneste, der med garanti aldrig kommer på fødderne til en løbetur er de gamle havkajakker af traditionelle løbesko ... :banana3:

post-52761-0-88903000-1357561333_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Den 17. januar sker der noget ...

Der skulle selvfølgelig en sværvægter som Oprah til at lokke Lance Armstrong med til et interview, hvor han 'fortæller det hele'. Det bliver virkelig spændende at se, hvordan han vil prøve at redde sit renommé. Vil han benægte alt? Næppe sandsynligt. Den chance er forpasset. Vil han sige ja, jeg tog det, men det gjorde alle andre også, så jeg var stadig den bedste? Sandsynligvis. Jeg har svært ved at se andre scenarier. Han er under alle omstændigheder nødt til at gøre et eller andet for at komme til at fungere igen som offentlig person.

http://www.huffingtonpost.com/2013/01/08/lance-armstrong-oprah-interview_n_2435802.html

post-52761-0-27869400-1357712446_thumb.j

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Den 17. januar sker der noget ...

Der skulle selvfølgelig en sværvægter som Oprah til at lokke Lance Armstrong med til et interview, hvor han 'fortæller det hele'. Det bliver virkelig spændende at se, hvordan han vil prøve at redde sit renommé. Vil han benægte alt? Næppe sandsynligt. Den chance er forpasset. Vil han sige ja, jeg tog det, men det gjorde alle andre også, så jeg var stadig den bedste? Sandsynligvis. Jeg har svært ved at se andre scenarier. Han er under alle omstændigheder nødt til at gøre et eller andet for at komme til at fungere igen som offentlig person.

http://www.huffingtonpost.com/2013/01/08/lance-armstrong-oprah-interview_n_2435802.html

Jeg håber på at han smider det hele på bordet, erkender og kommer videre. Jeg har dog en frygt for at han i stedet vil benægte alt, pege fingre af alle dem der har anklaget ham og forblive i offerrollen.

Sandheden er dog at ingen vil tro på hans benægtelser hvis det er den taktik han vil køre. Spændende det bliver det i hvert fald.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber på at han smider det hele på bordet, erkender og kommer videre. Jeg har dog en frygt for at han i stedet vil benægte alt, pege fingre af alle dem der har anklaget ham og forblive i offerrollen.

Sandheden er dog at ingen vil tro på hans benægtelser hvis det er den taktik han vil køre. Spændende det bliver det i hvert fald.

Jeg tror, at vi er forbi det punkt, hvor det er en reel mulighed for ham at benægte. Hvis han har fornuftige rådgivere, så smider han kortene på bordet, som du siger, og kommer videre med sit liv.

Selv om mna kan sige, at det er old news, så er han så højt en profileret person, at det simpelthen er godt gammeldags spændende, hvilken taktisk han vælger for at reparere på skaderne ...

Det handler vel også om, at han kan komme i klemme i diverse retssager for et ganske stort millionbeløb? Han er nødt til at gøre et eller andet ...

Link to comment
Share on other sites

Hvis han erkender så taber han i hvert fald mange af de sager der er ved at være oparbejdet mod ham. Hovedsagligt SCA sagen som omhandler udbetaling af penge ifbm. hans TdF sejre. Men ja, det bliver meget spændende at se hvilken strategi han vælger - i virkeligheden nok mere spændende end selve indholdet i interviewet :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share