Løb på den lange bane - DM 100 km i lightudgave.


Lars mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Dagens træning og fortsatte jagt på løbeben blev til 16 km.

Jeg valgte at løbe lige i middagsheden og havde med vilje ikke taget vand med. Min træning er i høj grad et forsøg på at være lidt proaktiv i forhold til 50 km løbet på søndag. Noget tyder på, at jeg har brug for ca. 1 liter væske pr. time, hvis vejret i weekenden bliver som her idag. Så nu skal jeg bare lige ha regnet en puls ud til turen og der efter beregnet madpakken, så skulle alt være klar - ja lige undtagen, at mine ben ikke er ret hurtige - læs meget tunge - men det giver jo erfaring i at rimpe røvhullet sammen og løbe uden at føle. Tunge ben eller ej, jeg vil forsøge at lave et all out løb. :ninja: :ninja: :ninja: :ninja: :ninja: :ninja:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning blev til 13 km i jagten på de gode ben, hvor de nu end har gemt sig.

Jeg har idag løbet i langærmet kompressionstrøje fra newline. Det at trøjen er stram og let gør, at jeg får glæde af min sved sådan at forstå at trøjen bliver kold når den bliver våd. Tights fra salomon, strømper fra teko og sko fra asics så bliver blandingen da snart heller ikke mere komplet.

Og benene var bedre idag på trods af, at jeg næsten ikke har sovet i nat pga varmen. Det er virkelig tjekket, at en mand der lider så meget i varmen som jeg gør vil løbe Spartathlon - ja nærmest græsk ironi.

Dagens træning:

Distancen blev 13 km.

Link to comment
Share on other sites

De senete 2 dage er det blevet 10 og 5 km i jagten på gode ben. Jeg er bange for, at min høfeber er lidt for meget ude af kontrol til, at jeg finder ben der er gode, men havde da lidt fart i benene på træning igår.

Nu er der løbefri indtil søndag morgen, og jeg har lige monteret mørklægning i hele huset, hvilket skulle sikre mig noget nattesøvn.

Link to comment
Share on other sites

Dagens løb blev til 50 km i Bramming Ultra, tror jeg det hedder. Det var lykkedes for mig at lave et par ben der var de bedste ben jeg har løbet på i de seneste to uger. Mine to halvmarathon på 4 dage, der begge blev til all out præstationer sidder stadig i kroppen. At vejret så til og med bliver til varme her i vest, det er slet ikke mig, så jeg har haft en lidt træls uge op til løbet her med masser af høfeber.

Selve løbet blev løbet på en 10 km rundstrækning, det var en god afvekslende rute med både byveje, stier, bakker, landevej og stykker med skov, så en rigtig fint tur, hvor der virkelig var noget at se på. Der var forplejningszoner for hver 5 km, så rammen om løbet var bare super.

Mine første 25 km gik rigtig fint, jeg var god til væske, og min mave tømte sig fint. Ved 25 km fik jeg ondt i højre ben neden under knæet, men jeg var fokuseret på at smerter ikke skulle være grund til at stoppe eller droppe ud af løbet. Smerterne i benet blev rigtigt slemme og de fik muskler både foran og bag på låret til at spænde op, så det var ikke så godt.

Omkring 43 km blev jeg ganske træt i kroppen, men var god til at holde mig til min plan og blive ved med at løbe, der hvor jeg havde planlagt at løbe. Fra 40 km startede jeg min krisehåndteringsplan nr. 1 - jeg forbereder altid hvordan kriser skal tackles dagen før, så jeg ikke skal tage dårlige beslutninger ude på ruten. Kriseplan nr. 1 er, at jeg for hver 2,5 km går 100 meter og lige tager lidt tryk af kroppen.

Tja og lige pludselig var jeg i mål. På de sidste 3 - 4 km begyndte min krop at fungere godt i det tempo som jeg var droslet ned i, så en super tur, men jeg var da mærket, da jeg kom i mål og har nu ret ømme lår og svært ved at forestille mig 12 km løb imorgen.

Distance: 50 km

Tid: 4 timer 49 minutter

Marathon krydsede jeg i 4 timer rent. Jeg har drukket ca. 5,5 liter på turen. Min strategi med langærmet trøje var super og jeg overhældte trøjen med kold vand for hver 5 km, hvilket de flinke og gode arrangører gjorde muligt.

:crazy_pilot: :crazy_pilot: :crazy_pilot: :crazy_pilot: :crazy_pilot:

Og endnu en gang så undres jeg altså over folk med musik i ørene, andefodsløb og kæmpe høj puls allerede ude på 3 km ud af 50 km.

Link to comment
Share on other sites

Cool. Tillykke med resultatet :smilerock:

Lyder som om at du har haft tingene under ganske god kontrol fra start til slut. Det er ellers ondt at løbe det på en 10 km rundstrækning, hvad der giver deltagerne fire rigtig gode muligheder for at stå af undervejs. God træning af moral og kampgejst :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Mandag og tirsdag har den stået på restitutionstræning i form af 5 km pr dag i meget langsomt tempo afbrudt med udstræk og gang.

9. juni skal jeg løbe x-run et løb med 100 højdemeter pr. 3 km skriver de på deres hjemmeside. Jeg tager afsted til x-run men har bestemt mig for at bruge dagen til træning og dermed tager jeg ikke til løbet for at se hvor langt jeg kan løbe.

Så nu vil jeg begynde det lange træk med stor volumen og ikke så meget høj intensitetstræning frem til Mors Rundt. Jeg glæder mig til i en periode nu at løbe for mig selv her ude på kanten i vest og gerne nå at pakke rigtigt mange km ned i benene de næste 3,5 måneder.

Min lidt lange periode med en del løb har givet mig en del god erfaring og selv om det har været hårdt, har jeg fået et lidt klarer billeder af, hvad jeg kan forvente af mig selv i forhold til de lidt længere løb over 50 km. Så jeg føler mig stærkere i forhold til det at blive løber på den lange bane.

Link to comment
Share on other sites

Cool. Tillykke med resultatet :smilerock:

Lyder som om at du har haft tingene under ganske god kontrol fra start til slut. Det er ellers ondt at løbe det på en 10 km rundstrækning, hvad der giver deltagerne fire rigtig gode muligheder for at stå af undervejs. God træning af moral og kampgejst :bigsmile:

Tak Henrik. De fleste lange løb går oftest i ring, så jeg er vant til at løbe forbi min sportstaske igen og igen.

Link to comment
Share on other sites

fik du løbet x run

Nej Jan jeg har haft en lille overbelastningsskade i højre knæ, så har nu haft 2 uger, hvor jeg har droslet træningen langt ned omkring 70 km pr uge, men fra imorgen trapper jeg op hen imod Mors Rundt, og så hedder det pludselig 175 til 220 km pr uge, så seje 2,5 mdr i sigte.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg kan se at du indimellem døjer med tunge ben og små skader. Lader du kroppen få ro engang imellem?

Sidste år løb/kørte jeg en tredobbelt ironman. Som led i løbetræningen løb jeg ca. 20 marathon, træningsløb på 60 km etc på 10 måneder inden det gik løs i Tyskland. (udover min cykling og svømning) Set i bakspejlet var det for meget løb og slet ikke nødvendigt. Jeg havde måske tæsket mine ben for meget igennem inden hovedmålet skulle køres. Det har jeg lært af i år og løber slet ikke så meget som sidste år. (Jeg kører i år igen en tredobbelt ironman i Juli samt en dobbelt ironman 1 måned efter)

Efter min tredobbelte sidste år var gennemført meldte jeg mig også til Mors 100 Miles - som jeg kan se du har planer om som dit primære mål. Jeg havde haft en AAAAaalt for lang sæson kombineret med den tredobbelte IM - så jeg gik helt kold efter 80 km på Mors og måtte desværre trække mig.

Det jeg vil sige, med fare for at lyde bedrevidende, er at det er en enorm stor træningsmængde du planlægger frem mod Mors. Jeg kan også se at du planlægger 12 timer i August. Pas på dine ben, og sørg for at være HELT frisk inden starten går på Mors. Mentalt er det et meget hårdere løb end et 6 timers løb på en rundstrækning. Forvent også at det pludselig bliver kuperet på Mors - langt ude på ruten hvor du ikke forventer det.... :bigsmile:

/Mads

www.extreme-tri.com

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg kan se at du indimellem døjer med tunge ben og små skader. Lader du kroppen få ro engang imellem?

Sidste år løb/kørte jeg en tredobbelt ironman. Som led i løbetræningen løb jeg ca. 20 marathon, træningsløb på 60 km etc på 10 måneder inden det gik løs i Tyskland. (udover min cykling og svømning) Set i bakspejlet var det for meget løb og slet ikke nødvendigt. Jeg havde måske tæsket mine ben for meget igennem inden hovedmålet skulle køres. Det har jeg lært af i år og løber slet ikke så meget som sidste år. (Jeg kører i år igen en tredobbelt ironman i Juli samt en dobbelt ironman 1 måned efter)

Efter min tredobbelte sidste år var gennemført meldte jeg mig også til Mors 100 Miles - som jeg kan se du har planer om som dit primære mål. Jeg havde haft en AAAAaalt for lang sæson kombineret med den tredobbelte IM - så jeg gik helt kold efter 80 km på Mors og måtte desværre trække mig.

Det jeg vil sige, med fare for at lyde bedrevidende, er at det er en enorm stor træningsmængde du planlægger frem mod Mors. Jeg kan også se at du planlægger 12 timer i August. Pas på dine ben, og sørg for at være HELT frisk inden starten går på Mors. Mentalt er det et meget hårdere løb end et 6 timers løb på en rundstrækning. Forvent også at det pludselig bliver kuperet på Mors - langt ude på ruten hvor du ikke forventer det.... :bigsmile:

/Mads

www.extreme-tri.com

Mads jeg døjer egentlig ikke af skader, fordi jeg har lært mig at tage mig af dem, når de opstår. Jeg får behandlinger af forskellig slags hver uge bare for at holde kroppen i balance, men er helt klart hele tiden opmærksom på overtræningstendenser.

Egentlig så har jeg en basis med moderat intensitet og mængde hen over vinter og forår, så jeg forsøger at bygge op og ikke bryde grænsen i træning, men forhåbentlig i konkurrencen. 12 timer i Viborg er jo for mig en træning og den længste træning i mine forberedelser, hvilket betyder at succeskriterierne i det løb går på at få undersøgt min hvile og ernæringsstrategi.

Jeg skal op og løbe ruten igennem i nogle af mine weekendtræninger, således jeg er helt skarp på, hvad det er for en ruten og jeg kan planlægge mit løb realistisk.

Tak for dine tanker Mads de er vedkommende, og ind over i mine overvejelser for løbet.

Link to comment
Share on other sites

2 træninger idag blev slået sammen til en enkelt træning, så 4 timer i lidt under 160 km pace og nu fri indtil mandag morgen.

Det har været en fin og dejligt at begynde og øge træningsmængden stille og roligt. Jeg forsøger ikke at være alt for optaget af at dele mine træninger op i km samt km/tider, da det er her jeg ofte oplever at slide for hårdt på mig selv. Jeg har 2 træninger med tærskeltræning ellers gælder det bare om at samle time i bevægelse og gøre kroppen stærk.

Ialt runder jeg ca. 12 timers træning i den her uge.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Morgen:

1 time i 160 km pace.

Aften:

2 timer - 1 time i 160 km pace - 1/2 time tempotræning 80 %/ pulsreserven - 1/2 time i 160 km pace.

Gode træninger med fine ben selv om der er en del ømhed i musklerne, men kan mærke kroppen er ved at være indstillet på den øgede mængde. Disse uger byder jo også på et fald i middelintensiteten, så det burde kunne balancere. Morgentræningen er jeg blevet meget glad for, og det er noget jeg vil holde ved i fremadrettet også efter Mors Rundt. Der er en fantastisk ro klokken 05 om morgnen. Dagens aftentræning gik også fint. Det var en god oplevelse at løbe i et meget stille regnvejr.

Aftentræning løb jeg i asics nimbus en meget blød og lækker sko, men efter jeg er begyndt af arbejde med 4 mm mindre hældrop og en noget hårdere sko, så må jeg sige, at jeg sgu ikke kan holde ud og løbe i Nimbus mere, den er fin til helt korte ture, hvor jeg gerne vil have en radikal anderledes belastningen på ben og fødder end jeg plejer at få. Jeg skal iøvrigt snart til at køre saucony kirvana ind, det er en sko med kun 4 mm hældrop. Jeg tror det er en god måde at ændre løbestil på, at tage noget af hældroppet væk lidt ad gangen. Min primær motivation for at arbejde med min løbestil er at blive bedre til at kunne løbe i lette og hårde sko, da der er en del vægt at spare. :pumpin: :pumpin: :pumpin: :pumpin: :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share