Løb på den lange bane - DM 100 km i lightudgave.


Lars mikkelsen
 Share

Recommended Posts

Dagens træning og nu i solskin.

1,5 timer løb i 160 km pace.

En stille og rolig træning, hvor jeg bare får km i benene og arbejder med at holde mine bevægelser så effektive som muligt.

Mine ben og krop som helhed holder rigtig fint til træningen, så dejligt. Mental har jeg det fint både ude på træningerne og med at være så fokuseret som jeg har planer om at være frem til 8. sep.

I hovedtræk begynder min dag klokken 05 med enten morgenløb eller cirkletræning og udstræk. Klokken 17.00 begynder min aftentræning og omkring 20.30 går jeg i seng, sådan kører mine hverdage frem til 8. sep. og det trives jeg indtil videre rigtig godt med. :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo: :yahoo:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

5 timer med 160 km pace.

En super træning, hvor jeg under hele træningen har været godt tilpas, haft overblik og masser af fart i benene. Det er lidt fedt at løbe op ad indkørslen og kunne mærke, at jeg godt kunne snuppe 5 timer mere.

Ugen har været en lidt hård uge, hvor jeg har løbet meget på bakker. I næste ugen skal der lidt flere timer på løbet, men jævnt delt ud over ugen, så jeg ikke får nogle lange træninger, men kan holde træningerne til ca. 3 timer pr dag. Og nu vil jeg køre til Mors og se lidt på ruten der oppe. :crazy_pilot: :crazy_pilot: :crazy_pilot: :crazy_pilot: :crazy_pilot:

Link to comment
Share on other sites

Jamen det kører jo ganske som planlagt her i mit løberliv.

Nu har jeg taget hul på 3. uge i mine forberedelser. Benene kan mærkes, men absolut ikke på noget foruroligende måde - til gengæld er kroppen træt. Det virker til at jeg har fået styr på min kost mht at restituere. Livet med styrkeløft har givet mig en ok viden om mig selv og ikke mindst min evne til at restituere. Jeg har altid responderet positivt på at have flere træningspas hen over en dag, hvilket jeg nu har overført til mit løberi. På hverdagene laver jeg ikke så forfærdelig meget andet end at løbe, arbejde og sove, det passer mig rigtig godt. I denne uge er programmet at løbe 2 timer pr. døgn og delt op i 14 træningspas. At træningen er brudt op betyder, at jeg nu kan gå ind og presse mig selv lidt mere på intensitet og alligevel ramme omkring 160 km på en uge.

Dagens træning:

Morgen: 1 time tempotræning 80%

Aften: 1 time - 5x1000m a 4 min pr km pause 2 min. 30 min restitutionsløb.

:chopper: :chopper: :chopper: :chopper: :chopper:

Link to comment
Share on other sites

Dagen idag træning på nogle ømme og trætte ben. Hvad kan man mon træne på en dag, hvor kroppen er både øm og træt efter kvalitetstræning igår. Jeg har arbejdet med teknik, hvilket vil sige helt stille og roligt løb, hvor målet er så lav en puls som muligt ved en given hastighed. Ved en hastighed på 10 km/t lykkedes det mig at ramme laveste intensitet på 28% af pulsreserven. Det lidt fede ved det hele er, at nu føles mine ben super gode. Tekniktræning gør mig ret godt i stand til at få afspændt bene, der hvor jeg i fuld tempo spænder op pga ringe teknik.

Dagens træning:

Morgen - 1 time teknik go restitution.

Aften - 1 time teknik og restitution.

:ninja: :ninja: :ninja: :ninja: :ninja:

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning:

Morgen: 1 time Restitution

Aften: 1 time stigningsløb fra 6 min pr km til 4 min pr km

Kan mærke, at jeg er blevet god til at afspænde mine ben og slappe af i løb.

8 træningspas mere i den her uge - benene virker gode omend de er lidt slidte, men på den gode måde.

:yo: :yo: :yo: :yo: :yo:

Link to comment
Share on other sites

Godt nok et imponerende volumen, du spoler igennem lige for tiden :smilerock:

Betaler du ekstra vejskat til kommunen for ekstraordinær slitage af asfalten? :bigsmile:

Lars trækker da en asfaltmaskine efter sig! :laugh:

Men enig: crayz volumen. Fedt at se, at det kan lade sig gøre uden at veje 49 kg.

Link to comment
Share on other sites

Tak Henrik og Morten - ja der er skruet lidt op for volumen og den sidste uge også intensiteten. Den høje volumen giver mig rig mulighed for at arbejde med at blive mere løbeøkonomisk. Som jeg har nævnt før her, så har jeg "skåret" 4 mm af mit hældrop og derved sparet 80 gram i forhold til lignende sko. Jeg er nu ved at være god til at lande på midtfoden - uanset skomodel i øvrigt, hvilket har været et tema for mig siden 6 timersløbet i Grenå sidste år i nov. Når jeg lander på midtfoden fremprovokerer jeg ikke løbeknæ, når jeg er ude over 30 km. Mit midtfodløb har intet med poserun eller minimalistløb at gøre, jeg er bare optaget af at løbe med så let vægt som muligt og med en så let kontakt til underlaget som muligt. Om ca. 10 dage sender saucony mig er par kivana 3 der er helt nede på 216 gram og men kun med 4 mm hældrop.

Jeg har nogle tanker om, at de første 40 km i så let en sko stadig vil spare meget vægt, og ved seneste reduktion af vægt og hældrop havde jeg overhoved ingen tilvænningsvanskeligheder.

Træning:

Torsdag: Morgen 1 time 900-100 m interval stigningsløb og tekniktræning. Aften: 1,5 timer tempoløb i skov ved Fredericia 85-95% af pulsreserven mange hårde signinger.

Fredag sygdom ondt i halsen og feber: 1 time let løb.

Lørdag sygdom og ondt i halsen: 1 timer interval 900-100 med 4 min pr 900 meter

Søndag sygdom nu kun lidt i feber og masser af snot: 3 timer i nat i intervaler - 1 time løb - 1 time hvil - 1 time løbe - 1 time hvil - 1 time løb Træningen har ligget i nat for at begynde og få lidt erfaring med at løbe om natten og dejligt svalt i temperaturene.

I næste uge er det restitutionsuge og tror det bliver en volumen på omkring 80 km.

Link to comment
Share on other sites

Træning:

Mandag: Restituion total stilhed.

Tirsdag: 1 time tempo 90%

Onsdag: 1,5 time på bakker i langsom løb ca. 60%

Torsdag: 50 min intervaler 900-100 5.45 pr interval. 5 km tempo 90%. 40 min langsom løb

På trods af sygdom, så føler jeg mig hele tiden stærkere, så jeg tager det som udtryk for, at jeg gør de rigtige ting. :4smartass: :4smartass: :4smartass: :4smartass: :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Sygdom kan selvfølgelig skyldes mange ting. For hård træning er een af dem. Det er altså imponerende mængder, du får løbet - mere end mange eliteudøvere tilbagelægger.

Det er virkelig "nødvendigt" med så stor belastning? - Der er også een, der stiller spørgsmålstegn ved det på forrige side, så jeg lige.

Følger du et træningsprogram, som nogen har lagt? - Eller hvad er tanken bag?

Og da jeg selv går og overvejer at løbe Mors næste år, vil jeg gerne vide, hvordan man fastsætter sit 160 km.-pace? Jeg har ikke haft held med at finde en beregner til det.

Link to comment
Share on other sites

Sygdom kan selvfølgelig skyldes mange ting. For hård træning er een af dem. Det er altså imponerende mængder, du får løbet - mere end mange eliteudøvere tilbagelægger.

Det er virkelig "nødvendigt" med så stor belastning? - Der er også een, der stiller spørgsmålstegn ved det på forrige side, så jeg lige.

Følger du et træningsprogram, som nogen har lagt? - Eller hvad er tanken bag?

Og da jeg selv går og overvejer at løbe Mors næste år, vil jeg gerne vide, hvordan man fastsætter sit 160 km.-pace? Jeg har ikke haft held med at finde en beregner til det.

Mht pace så er det ret enkelt - jeg går ud på 60% af min pulsreserve, det mit estimerede mål. Jeg anskuer Mors Rundt som et spørgsmål om at kunne have styr på sin mavetømning, saltbalance, have stærke ben og kunne æde en del smerte, rent kredsløbmæssigt er det jo ikke den store udfordring. Jeg laver altid min træning selv, og mht træningsmængde, så har jeg en fysik der kan klare en høj træningsvolumen. Jeg har ikke løbet så længe knapt 2 år, så Mors Rundt er en del min empiri i forhold til at kunne lykkes med mit store løbemål i 2016. Hvad andre mener om træningsmængde og planering af en løbesæson er jeg tæt på at være lige glad med, jeg respekterer og accepterer mine egne grænser, det er mit program, mål og hensigt med at løbe. Så mit program findes ikke jeg har en grovskitse og nogle gange går jeg over hensigterne og andre under. Tak for dit spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det også selv sådan, at det, jeg løber, er meget lystbetonet. Som Marathon-løber findes der dog masser af programmer, man kan vælge at følge for at være optimalt forberedt, men hvis du falder over noget ultra-træningsteori-program-tamtam, vil jeg meget gerne læse det, da jeg som sagt selv går med tanker i den retning.

Jeg glæder mig til at høre, hvordan det går med løbet her om et par måneder. Held & lykke :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Fredag:

Træning på bakke 500 meter rundstrækning 250 op og 250 ned i 1 time.

Lørdag:

Træningfri.

Søndag:

2 timer med kropsvægt vejet op - 87 til 93. Trætte ben, træningen på bakker er umiddelbart en del hårdere end man lige skulle tro.

I den kommende uge er det sidste helt store mængdetræningsuge som skal klares. Som udgangspunkt er der planlagt 200 km i den kommende uge, men kig forbi næste søndag og bliv opdateret :4trumpet: :4trumpet: :4trumpet: :4trumpet: :4trumpet:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen ;)

Jeg fandt lige denne "pace calculator", hvor man kan beregne ens nuværende potentiale på forskellige distancer op til 160 km. på baggrund af nylige testløb/konkurrencer:

http://www.mcmillanrunning.com/calculator/

Den virker umiddelbart til at være rimelig realistisk ift. mange andre beregnere, der ofte er lidt for optimistiske.

Link to comment
Share on other sites

Træning mandag til fredag

1 time x 2 pr dag

30 km kvalitetstræning plus 80%

70 km mængdetræning 50%

Har godt gang i mit vægttab mine salomon kompressionstights er blevet for store min puls ved 10 km/t er faldet 8 slag pr minut.

Kan mærke på kroppen, at jeg skal til og trappe mængden ned, hvilket jeg gør fra nu af og frem til Mors Rundt. Jeg tager en lang træning mere 11. august, hvor jeg regner med 80 km til 12 timers løb i Viborg. Så nu går jagten ind på de gode ben og jagten kommer til at gå igennem masser af kvalitetstræning i form af træning på bakker, restitution.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen ;)

Jeg fandt lige denne "pace calculator", hvor man kan beregne ens nuværende potentiale på forskellige distancer op til 160 km. på baggrund af nylige testløb/konkurrencer:

http://www.mcmillanr...com/calculator/

Den virker umiddelbart til at være rimelig realistisk ift. mange andre beregnere, der ofte er lidt for optimistiske.

Tak for dit link - jeg bruger dog aldrig den slags i min planering - jeg træner og løber altid ud fra et estimeret maks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share