ANGEL


angel
 Share

Recommended Posts

Hola Angelica!

Nu er du vist mediciner in spe forstår jeg, så jeg tænker:

Er det ikke sådan at hjernen har behov for carbs og det derfor er superusundt at have lavt indtag af carbs?

Jeg er er klar over at kroppen så går over til omdannelse af fedt til glukose, men så vidt jeg forstår er det ikke så godt brændstof som glukose.. eller hur?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 10.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hola Angelica!

Nu er du vist mediciner in spe forstår jeg, så jeg tænker:

Er det ikke sådan at hjernen har behov for carbs og det derfor er superusundt at have lavt indtag af carbs?

Jeg er er klar over at kroppen så går over til omdannelse af fedt til glukose, men så vidt jeg forstår er det ikke så godt brændstof som glukose.. eller hur?

<{POST_SNAPBACK}>

Hjernen har behov for cirka 120 gr kulhydrat per dag hvor af op til 80 % kan erstattes af ketonstofferne, som dermed bliver primær næringskilde!

Tror ikke du helt har fanget den alligevel... Fedt KAN IKKE omdannes til kulhydrat, i hvert tilfælde ikke fedtsyrerkæderne som er påhæftet glycerol-molekylet. Kun det lille glycerol-molekyle kan omdannes til simpelt sukker, men dette er så forsvindende en lille del af det daglige behov, at det overhovedet ikke holder rent fysiologisk!

Ketonstofferne kan dannes ud fra fedt og det har faktisk vist sig at hjernen foretrækker ketonstoffer som primær næringskilde hvis den får valget! Dog er der altid brug for en lille smule glukose til andre vitale processer.

Sukker kan kontinuerligt dannes i kroppen ud fra diverse aminosyrer heriblandt BCAA som foretrukken valg... så så længe du har muskler i kroppen, vil der være rigeligt med mulighed for at fremskaffe den nødvendige mængde glukose til vedligeholdelse af hjernen såvel som andre processer :4flex:

(se selv... min hjerne er ikke gået hel kold endnu på trods af så få carbs og hård træning :4smartass::tongue: )

Link to comment
Share on other sites

[Hjernen har behov for cirka 120 gr kulhydrat per dag hvor af op til 80 % kan erstattes af ketonstofferne, som dermed bliver primær næringskilde!

<{POST_SNAPBACK}>

ketonstoffer ja, det var det det var! Tak for opklaringen.

Men... Arne Astrup eksemplevis (som vi få formode ved hvad han snakker om) oplyser at ketonstoffer ikke er så effektiv en kilde til at brødføde neuroner som kulhydrat, hvorfor han ikke anbefaler eksempelvis Atkins-kuren, idet underskud af kulhydrat kan medføre svimmelhed, træthed, forvirring etc..

Men det bekymrer dig ikke fornemmer jeg.

Held og lykke med det hele :smile:

Link to comment
Share on other sites

[Hjernen har behov for cirka 120 gr kulhydrat per dag hvor af op til 80 % kan erstattes af ketonstofferne, som dermed bliver primær næringskilde!

<{POST_SNAPBACK}>

ketonstoffer ja, det var det det var! Tak for opklaringen.

Men... Arne Astrup eksemplevis (som vi få formode ved hvad han snakker om) oplyser at ketonstoffer ikke er så effektiv en kilde til at brødføde neuroner som kulhydrat, hvorfor han ikke anbefaler eksempelvis Atkins-kuren,....

Nu er Hr. Astrup ikke lige min kop te og ikke altid så oplyst som han gerne vil fremstå :wink:

Ernæringen/for ikke at snakke optimal ernæring af neuroner afstedkommes også af typen af neuron vi snakker om - der er jo lidt mere end én slags :wink:

Selv under helt normale forhold, hvor man får nok kulhydrater nok vil kroppen danne ketonstoffer, som hjernen foretrækker at bruge fremfor kulhydrat, netop fordi de for nogle typer af neuroner er langt mere effektive og lettere tilgængelige :smile:

....idet underskud af kulhydrat kan medføre svimmelhed, træthed, forvirring etc..
Det er korrekt at et indtag på et sted mellem 0-20 gr kulhydrat kan medføre disse ting, eller når man går fra et højt kulhydrat niveau til et lavere, idet kroppen lige skal have tid til at optimere kroppens funktioner efter andre næringsstoffer end simpelt sukker... det sker ikke lige natten over, hvorfor man i denne overgangsperiode kan opleve en nedgang i energiniveau samt svimmelhed!

Men som skrevet i tidligere indlæg kan hjernen let dække sit totale behov ved brug af ketonstoffer! Helt op til 80% hvis ikke mere kan dækkes herigennem når alle processer er omstillet :bigsmile:

Men det  bekymrer dig ikke fornemmer jeg.

Nej da :wink:

... det er jo kun få dage det står på - så er i denne tid helt ligeglad!

Jeg begynder jo at spise igennem torsdag igen :innocent: :4mewantfood:

Held og lykke med det hele  :smile:

TAK TAK :cheer:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Mht. at du har tænkt dig at følge planen, så bliver jeg næsten nødt til at spørge om du har prøvet at køre den mindst én gang før??

Det er aldrig en god ide at prøve noget nyt og ukendt op til et stævne  :poking:

Hvis jeg var dig ville jeg have min tvivl med at give mig i kast med planen eftersom du ikke har en ide om hvad den gør ved dig... vi er jo alle individuelle og at følge en plan som man ikke har en jordisk chance for at fintune er absolut ikke anbefalelsesværdigt  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu kan det ikke gå værre end sidste år... :dry:

Og går det galt så får du skylden... :wink::tongue:

Ej seriøst. Problemet er at der ikke har været et tidspunkt, hvor jeg rigtig kunne teste den. Indtil nu har jeg været for fed til at kunne dedømme det ordenligt. Samtidig her jeg været bange for at prøve det af for tæt på konkurrencen.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hej Angel

jeg vil bare ønske dig rigtig rigtig go vind. :4thumbup:

Jeg føler mig simpelthen så heldig at ha fået mulighed for at følge dig op mod disse to konkurrencer, du har delt ud af både din træning, din kost og ikke mindst af dig selv, tak for det.

Det har virkelig været spændende at følge med i. Du fortjener al den opmuntring og respect folk viser dig i disse dage.

Go get them

Knus Duenn

Link to comment
Share on other sites

Mht. at du har tænkt dig at følge planen, så bliver jeg næsten nødt til at spørge om du har prøvet at køre den mindst én gang før??

Det er aldrig en god ide at prøve noget nyt og ukendt op til et stævne  :poking:

Hvis jeg var dig ville jeg have min tvivl med at give mig i kast med planen eftersom du ikke har en ide om hvad den gør ved dig... vi er jo alle individuelle og at følge en plan som man ikke har en jordisk chance for at fintune er absolut ikke anbefalelsesværdigt  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu kan det ikke gå værre end sidste år... :dry:

Det kan jeg love idg at det kan :blink:

Og går det galt så får du skylden...  :wink:  :tongue:
... tænk hvis man bare kunne gøre det når noget gik galt ... sådan at læsse det over på en anden :poking:

(går desværre ikke - ansvaret har kun én :4smartass: )

Ej seriøst. Problemet er at der ikke har været et tidspunkt, hvor jeg rigtig kunne teste den. Indtil nu har jeg været for fed til at kunne dedømme det ordenligt. Samtidig her jeg været bange for at prøve det af for tæt på konkurrencen.

Pauli... det er DIREKTE DUMT ikke at have eksperimenteret med udtømningen!!

I det mindste for at mærke hvordan det påvirker din krop og deraf din præstation og registrere hvad det gør ved væsken i kroppen :nonono:

Der er altid så mange usikkerhedsfaktorer hvad udtømning og carbload planer angår, at DE BØR PRØVES FØRST!!!

Du burde have lagt og prøvet en plan for længst, afprøvet den og så brugt den som fremgangsmåde i stedet for at hoppe på noget ukendt .... jeg kan ikke andet end at give dig nogle dummeflade omme bawi :bottom: :bottom: :bottom:

... men når det nu er sagt - så håber jeg selvfølgelig at alt går som det skal og du kommer tilfreds ud af projektet :bigsmile:

No

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Hey Angel

Vil lige nå et  :1356: for din indsats/inspirationen i det + stort held og lykke ved VM :hippy:

<{POST_SNAPBACK}>

Hey der :cooldance:

Mange tak for den lille opmuntring .. varmer så DEJLIGT :w00t:

Krydser fingre fra CPH - nyd nu oplevelsen, det er stort!

Fedt at følge dine forberedelser, din dedikation og målrettethed.

Nyd det nu!!! Det er snart slut!!

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Spock

Godt at blive mindet om at jeg skal huske at nyde det i fulde drag :4thumbup:

Er i disse dage lidt tilbøjelig til at glemme at det bliver en FED oplevelse uanset hvordan det går dernede :innocent:

Nu skal jeg ned og lære en masse så jeg kan komme stærkt tilbage til næste år og så skal jeg forhåbenligt have et par fede dage med min dejlige coach ... det er trods alt vores første Udenlandstur sammen (hvis vi lige ser bort fra Tyskland :tongue: )

Hej Norah...

Du skal da også lige have et stort held og lykke fra mig... Efter i morgen blir det hele meget sjovere :wink: , når du får nogle kalorier i kroppen... Du blir en go repræsentant for fitness sporten i Danmark :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

UHHHHH.... carbs siger du :4mewantfood:

Ja - i morgen kommer der lidt ekstra indenbords men først og fremmest bliver det Cola light :cola: i store mængder som kommer til at fylde mest af min dag :w00t:

(skal nok nå at blive super peppet i morgen med al det koffein :firebounce:

... og jeg skal nok opføre mig ordenligt så DK også fremover har et godt ry :innocent::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Held og lykke herfra også  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

:cooldance: TAK :cooldance: TAK :cooldance:

Hej Angel

jeg vil bare ønske dig rigtig rigtig go vind.  :4thumbup:

Jeg føler mig simpelthen så heldig at ha fået mulighed for at følge dig op mod disse to konkurrencer, du har delt ud af både din træning, din kost og ikke mindst af dig selv, tak for det.

Det har virkelig været spændende at følge med i. Du fortjener al den opmuntring og respect  folk viser dig i disse dage.

Go get them

Knus Duenn

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Duenn

Det er vel nok nogle flotte ord du kommer med her på vejen :blush:

Det betyder meget for mig at høre at andre kan få noget ud af den log-bogsføring jeg nu har haft kørende i nogle år :w00t:

Jeg skal nok love at opdatere grundigt når jeg kommer hjem - der skal nok være en masse at fortælle om uanset udfaldet af kampen, som bliver nok så hård som lille ny spire blandt de gamle og garvet atleter :4flex:

/NO

Link to comment
Share on other sites

Pauli... det er DIREKTE DUMT ikke at have eksperimenteret med udtømningen!!

I det mindste for at mærke hvordan det påvirker din krop og deraf din præstation og registrere hvad det gør ved væsken i kroppen :nonono:

Der er altid så mange usikkerhedsfaktorer hvad udtømning og carbload planer angår, at DE BØR PRØVES FØRST!!!

Du burde have lagt og prøvet en plan for længst, afprøvet den og så brugt den som fremgangsmåde i stedet for at hoppe på noget ukendt .... jeg kan ikke andet end at give dig nogle dummeflade omme bawi :bottom: :bottom: :bottom:

... men når det nu er sagt - så håber jeg selvfølgelig at alt går som det skal og du kommer tilfreds ud af projektet  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

:blush::blush::blush::blush::blush::blush::blush:

Jeg vil trøste mig med, at det indtil nu kun har hjulpet når du har været efter mig. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Held og lykke angel. Jeg følger spændt med. Du har allerede vundet meget ved at være i den form du er i nu. Krydsede fingre og god vind her fra Sydhavnen :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Rall

Ja... man kan ikke sige andet end at denne omgang diæt har givet en meget god form :4flex:

Nu er jeg så bare spændt på de næste par dages dehydrering og carbload samt alle de ukendte faktorer såsom rejsen og specielt endnu en omgang dehydrering op mod DM bagefter og hvordan min krop reagerer på det :blink:

MEN nu en ting af gangen ... 4 DAGE TIL VM :blink::blink::blink:

*(HUUUUUU :rolleyes: )

Spank me silly - men jeg har altså en sjov god fornemmelse i maven ang. det VM der... :bigsmile:  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Du er ikke den eneste :innocent:

... jeg har ALT at vinde og INTET at tabe!!! :devil::devil::devil:

Bare det at få lov at komme med :4thumbup: :cooldance::w00t: :4flex:

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Held og lykke Norah og god tur til det spanske.... :wink: :4thumbup:

Vi ses fredag i næste uge - bliver spændende at høre lidt om jeres tur til Espania...

Krydser fingre for dig.... :devil: GO GET THEM GIRL:....

Link to comment
Share on other sites

:cheer: :cheer: :cheer: Et stort held og lykke skal du da have herfra også!! :cheer: :cheer: :cheer: Selvom du jo egentlig ikke behøver det. :wink: Er overbevist om, at du nok skal gøre en god figur, uanset hvor langt du når. :slut: :4flex: :4thumbup:

(Glæder mig til at kunne råbe af dig på næste lørdag i Herning. :devil:)

Link to comment
Share on other sites

Der bliver krydset fingre herovre fra øen BIG TIME. Go give them some feminine mean lean  muscular redheaded viking power..with an attitude!!!! :devil:  :devil:  :devil:

Bare det du har nået so far er pokkers inspirerende!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Hey Blackmoore :bigsmile:

Lover at de nok skal få lidt VINKING POWER ... men det bliver altså med et fjollet smil på læben hvis jeg kender mig selv ret :innocent:

(.... har jo ikke særligt mange sommerfugle i maven!!!)

Held og lykke Norah  og god tur til det spanske....  :wink:  :4thumbup:

Vi ses fredag i næste uge - bliver spændende at høre lidt om jeres tur til Espania...

Krydser fingre for dig....  :devil:  GO GET THEM GIRL:....

<{POST_SNAPBACK}>

Hey Iver

Ja... du slipper nok ikke for fuld beretning!!

Du er jo ligesom tvangsindlagt til at være 24-7 med team OBBC :tongue::wink:

Glæder mig så utroligt meget til DM :cheer:

Har selvfølgelig lige et andet projekt der skal "overståes" først ... men DM har nu en speciel plads i mit hjerte :heartpump: ikke mindst fordi mange af de mennesker man holder af og kender vil være til stede, hvilket slår et stævne, hvor man er på egen hånd, med mange hundrede metre!!! :w00t:

Ses før du ved af det :wink:

/no

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share