Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Det er muligt, at det ville være godt for min træning at skære ned på mine junk miles og dermed have mere overskud til de træningspas, der virkelig batter - men på den anden side skal jeg bruge de mange kilometer til at kontrollere vægten med. Jeg hører nu engang til de uheldige, der kan tage på ved at kigge på en gulerod og en fiberbolle.

det er ellers sjældent mænd hører til i den kategori...meeeen nu er du jo også lidt chokolade glad. mon det ikke har noget at sige, eller du er måske afholdende for tiden?

Link to comment
Share on other sites

det er ellers sjældent mænd hører til i den kategori...meeeen nu er du jo også lidt chokolade glad. mon det ikke har noget at sige, eller du er måske afholdende for tiden?

Ja, men det gør jeg altså. Jeg er så vidt vides den eneste i min eller ældre generationer i familien, der ikke er overvægtig, og det skyldes kun viden, selvkontrol og viljestyrke. Jeg har for længst accepteret, at for at holde vægten skal jeg dels spise sundt, dels være aktiv, dels være sulten i større eller mindre grad de 12 af døgnets 18 vågne timer. Min ofte udbasunerede kærlighed til chokolade er mest platonisk - jeg elsker det, men nyder det ganske sjældent, netop af hensyn til vægten. Jeg har det generelt svært med mådehold - det er nemmere for mig at spise 0 gr. chokolade end at spise 25 gr. og så stoppe der - så derfor spiser jeg 0 gr.!

Trods mine mange aktiviteter ligger mit ligevægtsindtag på højst 2500 kcal, hvilket egl. er nærmest forrykt, min alder, mit køn og min størrelse taget i betragtning. Når min hvilepuls som tilfældet er ligger på 38, tror jeg nærmest, at det er et udtryk for, at min organisme er utrolig god til at skrue ned for blusset, når der ikke er behov for aktivitet.

Bare for at undgå misforståelser: Jeg er på det nærmeste en omvandrende kalorietabel, så det er IKKE uvidenhed på dette område, der ligger bag ovenstående!

-Og på den positive side er min fedtprocent for nylig blevet målt til 9. Kampen er hård, men resultatet ku' da osse være værre!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det generelt svært med mådehold - det er nemmere for mig at spise 0 gr. chokolade end at spise 25 gr. og så stoppe der - så derfor spiser jeg 0 gr.!

My point exactly - kunne ikke have sagt det bedre selv.

Og efterlever det ogsaa for det meste... Bare ikke naar kolleger saetter luxuschokokage i koekkenet - det er lige ved siden af mit kontor. Og saa fordi vaegten til morgen havde vaeret soed ved mig tillod jeg mig at tage et stykke, - men det kunne jeg ikke noejes med.

Konklusion: jeg skal holde op med veje mig - kan ikke administrere at faa gode resultater...

Link to comment
Share on other sites

ja nu jeg sidder og læser det igen, så kan jeg da godt se at det kunne se ud som om jeg tvivler på dine evner inden for kontrol. Men det var ikke sådan ment. Jeg føler med dig, at du er en ramt mand i den forkerte kategori.

og den med hellere 0 gram end 25...den kender jeg også.

Link to comment
Share on other sites

ja nu jeg sidder og læser det igen, så kan jeg da godt se at det kunne se ud som om jeg tvivler på dine evner inden for kontrol. Men det var ikke sådan ment. Jeg føler med dig, at du er en ramt mand i den forkerte kategori.

Svækling>Sådan forstod jeg det egentlig ikke. det var ikke min hensigt at virke irettesættende. Jeg ville blot forklare, at selv om jeg er slank, så er det noget, som jeg skal kæmpe for - det er ingen selvfølge. Ville som nævnt andetsteds gerne ned på 5 % fedt inden BT halvmarathon primo maj, men det bliver svært.

Link to comment
Share on other sites

Ordet "kontrol" poppede op et par gange i de seneste indlæg. Det får mig til at tænke på, at jeg har deltaget i et betydeligt antal såkaldte "personligt udviklende" kurser, hvor der har været feed-back fra psykologer og eventuelle øvrige deltagere. Det slår sjældent fejl, at orden kontrol bliver hæftet på mig i en eller flere sammenhænge. Måske er der noget om snakken, men det føles nu egentlig ikke sådan.

Til gengæld har jeg et stærkt overjeg. Omtalte personlighedselement har (forklædt som samvittighed) plaget mig, siden jeg sprang den lette løbetræning over i onsdags. Fredag gennemførte jeg som planlagt let, eksplosiv vægttræning, og normalt løber jeg bare 5-8 lette km om lørdagen, men i dag snuppede jeg 12 km, dog stadig i behersket tempo. Så kan jeg måske få ro!!!

I morgen søndag har jeg ikke meget tid til min rådighed, så der skal kvalitet i træningen. Jeg vil derfor forsøge mig med Billat's "30-30" - træning. Jeg har aldrig prøvet denne træningsform før, men glæder mig og skal nok aflægge rapport, når syren er forsvundet fra de involverede legemsdele.

Link to comment
Share on other sites

Hæ, hæ jeg er skam ikke gået i seng, men sidder og snyddekigger på jeres diskussion af en af mine kæpheste, nemlig at man tilsyneladende ikke kan sætte et billede af en bil i et blad uden at det er befængt af en blondine. Det er meget interessant at se to MÆND diskutere den slags.

Jeg har forresten hele mit liv haft stor glæde af at der er hankønsvæsner som CoqRouge og Pyt der gider blande sig i hønseflokken og bringe nogle andre synsvinkler ind.

Link to comment
Share on other sites

'Pyt, vi har diskuteret det før - jeg ender altid op i selskab med de velformulerede kvinder, både på MOL og til selskaber. Jeg er kun glad for, at du søger det samme selskab. Ærgerligt, at Indolencia tilsyneladende er gået i seng!

Jeg tænkte nu mere specifikt på off-topic. ;) Det er jo hændt før, at vi er stødt på hverandre i Indolencia's rede. :) Men jeg takker da for komplimentet. B)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Ja, grunden til at jeg først tænkte på Indolencias log var, at jeg ligeledes ser OT som en testosteronjungle. Nok er jeg Far til Fire, men i den sammenhæng er og bliver jeg en xx (kromosomer!) tøsedreng. Når jeg blander mig i aften, er det fordi konen er i Barcelona. Den tro ægtemand er derfor hjemme, mens ungerne ser James Bond!

Jeg vedkender mig gerne, at det giver mig stor glæde at betragte kvinder i letpåklædt tilstand pryde andre genstande, rangerende fra biler til sølvtøjspudsemiddel. Gør det mig til noget perverst? I så fald, undskyld! (Husk, at mit ego er forsvindende lille og uudviklet!)

Link to comment
Share on other sites

Med nænsom hånd så dit stakkels jeg ikke yderligere svækkes: det lyder bestemt ikke perverst (og i øvrigt har man vel lov til at være pervers), derimod lyder det lettere mandschauvinistisk (og det har man overhovedet ikke lov til at være). Har du også et billede af Pamela Anderson på indersiden af dit skab?

A propos kontrol tror jeg egentlig bare at man skal læse dine løbende betragtninger omkring fedtprocent for at fornemme en vis kontroltrang. Men ere vi ikke alle kontrolfreaks her på MOL?

Link to comment
Share on other sites

Har du også et billede af Pamela Anderson på indersiden af dit skab?

Nej, det har jeg ikke. Det er der to grunde til:

1: Den slags må jeg ikke for min kone!

2: Som diskuteret i din egen log er der to slags mænd: Dem, der er til bryster og dem, der er til numser. Jeg tilhører sidstnævnte slags og ville derfor - hvis jeg fik lov! - foretrække billeder af Madonna eller fru Michael Douglas. Min frues er også af høj klasse!

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Så kunne du jo overveje et billede af fruens...

Unødvendigt, jeg har jo de fleste aftener originalen inden for rækkevidde.

I øvrigt, en non sequitur observation:

1 times hård løbetræning medfører uændret eller nedsat sexlyst (Kan være slemt nok endda!)

1 times hård styrketræning medfører uændret eller øget sexlyst.

Hvorfor er det sådan?

Link to comment
Share on other sites

Ja, grunden til at jeg først tænkte på Indolencias log var, at jeg ligeledes ser OT som en testosteronjungle.

Jeg ser det som en typisk hønsegård med for mange haner. Fjerene bliver pudset af og vingerne vist frem, mens der gøres alt for at trække opmærksomheden hen mod netop den spændede larve for foden af vedkommende hane. :lol:

Haner er jo nogle pudsige størrelser, mine forældre havde i en årrække en flot eksemplar, der til tider kunne finde på at lægge sig i redekasserne, når de var ledige ellers lagde han sig ved siden af. Så lå han der og kaglede til sig selv, rettede på underlaget og prøvede af alle kræfter at leve sig ind i rollen som høne. :lol: Han gjorde jo ikke meget for at aflaste hønerne, når der skulle ruges, men det kan jo skyldes at en skruk høne kan sætte de fleste på plads. I hønseflokke hvor der ingen hane er vil den øverste høne i hierakiet holde op med at lægge æg, begynde at gale og kammen vil udvikle sig.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt, en non sequitur observation:

1 times hård løbetræning medfører uændret eller nedsat sexlyst (Kan være slemt nok endda!)

1 times hård styrketræning medfører uændret eller øget sexlyst.

Hvorfor er det sådan?

Mit gæt ville være, at det er arv fra vores fortid. Hvis du yder en kraftfuld indsats, f.eks. kæmper med en rival om en huns gunst skal du efterfølgende være klar til at parre dig, mens hvis du taber og løber væk er det ikke nødvendigt.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Efter en munter aften med diverse verbale udskejelser - tilbage til træningen! Jeg har i dag konstateret, at Veronique Billat er en ond og sadistisk kvinde! Forklaring følger:

Jeg er netop hjemkommet fra et træningspas med "30-30" - træning. Idéen er, at man løber 30 sekunder med sin vV02max, efterfulgt af 30 sekunders langsomt løb og så fremdeles. Jeg har beregnet min vV02max til 280 meter pr. minut, og skulle altså løbe 140 m i hver 30 sekunders periode.

Muligvis har jeg gjort mig skyldig i at overvurdere min vV02max og/eller jeg har ikke målt helt nøjagtigt op - men det var utrolig hårdt og det lykkedes mig ikke helt at gennemføre det - jeg brugte i gennemsnit ca. 32 sekunder på de 140 m. Jeg havde sat 12 intervaller som et minimum og satsede vel helt ærligt nok på at gennemføre 20. Som sagerne står, var de 12 alt rigeligt. Min puls var oppe at snuse til 95 % af max og selv i pauserne kom den kun ned omkring de 90 % under de sidste intervaller.

Distancen udmålte jeg som følger: Jeg har udmålt 200 m nøjagtigt. På den nærliggende sti modsvarer det præcist 14 lygtepælemellemrum, dvs. 10 lygtepælemellemrum er 143 m. Med start ca. 3 m foran en lygtepæl kan jeg altså ramme 140 m. Nu er det så, at jeg går og tænker over, om man kan forudsætte, at lygtepælene langs sådan en sti står med nøjagtig ens mellemrum? Det er dog de underligste ting, som man kan bryde sit lille hoved med, når det kommer til træningsplanlægning og -gennemførelse!

Hessel, hvis du læser med, vil jeg lige fortælle, at jeg har taget springet og har bestilt Billats bog, fransk eller ikke fransk. At løbe hedder courir, så hvor svært kan det være?! Den er ikke kommet endnu, men jeg ser frem til at læse den - og forventningen er ikke blevet mindre efter dagens træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun være enig i betragtningen omkring off topic. Jeg har talrige gange skrevet et indlæg, men slettet det igen af frygt for at få stukket meninger i skoene, der ikke er mine og blive tvunget ud i en debat der fjerner sig længere og længere fra udgangspunktet. Der er en tendens til kun at diskutere for diskussionens skyld og i øvrigt være fuldstændig døv for modpartens argumenter.

Angående lygtepælene så vil jeg tro at afstanden er stort set ens, og da det passer, stort set med den tid du har udregnet må man vel gå ud fra, at den er god nok.

Q

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Hvordan ved man at en meter er en meter?

Afstand mellem givne lygtepæle er ligeså god som enhver anden vedtaget standard, så længe du ikke sammenligner med lygtepæle andre steder.

Edit: Jeg var lige hurtig nok der. Kan se nu at det ser sådan her ud:

200m = afstanden over 14 lygtepæle

Dit estimat bygger så på antagelsen om at afstanden mellem lygtepæl n-1 og lygtepæl n er den samme som afstanden mellem lygtepæl n-2 og lygtepæl n-1.

Og det er selvfølgelig ikke givet. Du må nok hellere måle efter. :)

P.S. Hvordan har du målt de 200m?

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun være enig i betragtningen omkring off topic. Jeg har talrige gange skrevet et indlæg, men slettet det igen af frygt for at få stukket meninger i skoene, der ikke er mine og blive tvunget ud i en debat der fjerner sig længere og længere fra udgangspunktet. Der er en tendens til kun at diskutere for diskussionens skyld og i øvrigt være fuldstændig døv for modpartens argumenter.

Angående lygtepælene så vil jeg tro at afstanden er stort set ens, og da det passer, stort set med den tid du har udregnet må man vel gå ud fra, at den er god nok.

Q

Ja, af præcis disse grunde vælger jeg normalt at afholde mig fra at komme med indlæg i OT. I går var jeg ramt af nogle timer uden planlagt indhold, så derfor lod jeg mig lokke. Det skal jeg forsøge at undgå en anden gang. Mit problem - som jeg skaber for mig selv pga. min stolthed - er, at én af kombattanterne har erklæret, at folk, der trækker sig ud af diskussionen, gør det pga. mangel på argumenter! Last man standing har altså altid ret! Når jeg nu mener, at den pågældende er på vildspor, er det et hårdt slag for min stolthed at gøre det, der dybest set er det fornuftige - nemlig at stoppe! - når jeg ved, at det vil blive udlagt som en sejr til modstanderen.

Et godt tip til Brøndby: Næste gang de møder Barcelona, skal de sørge for at forlade banen sidst! Så har de på en måde vundet!!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan ved man at en meter er en meter?

Afstand mellem givne lygtepæle er ligeså god som enhver anden vedtaget standard, så længe du ikke sammenligner med lygtepæle andre steder.

Edit: Jeg var lige hurtig nok der. Kan se nu at det ser sådan her ud:

200m = afstanden over 14 lygtepæle

Dit estimat bygger så på antagelsen om at afstanden mellem lygtepæl n-1 og lygtepæl n er den samme som afstanden mellem lygtepæl n-2 og lygtepæl n-1.

Og det er selvfølgelig ikke givet. Du må nok hellere måle efter. :)

P.S. Hvordan har du målt de 200m?

Meadow>Jeg havde faktisk forsøgt at forstå, hvad du mente. Nu forstår jeg det! - og det er ganske rigtigt den forudsætning, som jeg gør. Mit øjemål kan i hvert fald ikke afsløre nogen varians i de indbyrdes lygtepæleafstande.

De 200 m er målt med min cykelcomputer, som jeg fra tests under kontrollerede omstændigheder ved er 99,8 % nøjagtig. Hjulomkredsen kan indstilles i intervaller på 1 mm.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ganske simpelt dine problemer med at holde "30-30" - træningsmålet skyldes at du bruger for meget energi på at tælle lygtepæle! Er du nu sikker på du ikke på nogle af intervallerne har glemt en lygtepæl!

Det må jo også være svært med over 10 intervaller (antallet af fingre). Når jeg svømmetræning grubler jeg nogle gange over fx var det nu 12 baner eller 13 baner (er tit i tvivl bagefter).

Tvivlen vil nok nage dig indtil du får luftet cykelcomputeren en gang til.

Link to comment
Share on other sites

Jan D>Er der mon et glimt i øjet? Nå, men jeg tager indlægget for pålydende. Nej, jeg løber ikke og tæller lygtepæle. Jeg løber frem og tilbage på det samme stykke af stien og starter med at lunte turen og markere start og slutning med noget af det ragelse, som folk går og smider fra sig. Så har jeg noget visuelt til at styre efter.

Fordelen ved 30-30 er bl.a., at når man starter med at nulstille sit stopur, så kan man blot ved efterfølgende at se på uret regne ud, hvor mange intervaller man har tilbagelagt. Jeg kender godt din oplevelse af at kunne løbe sur i at tælle baner i svømmehallen. Om det var 12 eller 13 kan dog aldrig være spørgsmålet - det kan man regne ud efter, i hvilken ende af bassinet man befinder sig. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share