Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Mandag var jeg i forbindelse med et besøg i Aalborg overladt til mig selv i et par timer. Hvad gør man så? Jo, man tager sit for tilfældet medbragte udstyr og går en tur i Fitness.dk på Vesterbro. 90 kr for et enkelt besøg, hvadbehager!

Nej, nej, nej! Man tager i Aalborg Styrkeløfter Klub i Helgolandsgade og træner for 30kr. ;)

Link to comment
Share on other sites

Andre mener, at en hund af en vis størrelse er en formidabel modstander. Det mener jeg ikke - som tidligere ejer af mange hunde, bl.a. en dobermann i oversize ved jeg, at hunde nok er stærke, men samtidig overordentlig dumme kæmpere.

Nu vejer jeg jo også 80 kg+ med en anselig andel muskler (som andre MOLboere af hankøn). Sagen stiller sig naturligvis anderledes, hvis man er et lille fnug på 50 kg eller mindre - og allerværst, hvis man får samvittighedskvaler ved tanken om at slå/sparke/kværke en hund, der selv har bedt om det!

Hvis nu man bliver angrebet af en aggressiv hund, hvad gør man så? Kan du ikke lige give et par fif til os, som er helt uvidende omkring hunde? Som gammel TKD-kæmper er mit gæt, at jeg sandsynligvis instinktivt vil forsøge at sparke hovedet af køteren, men jeg har heldigvis aldrig været i situationen, så det er bare et gæt. Og jeg aner heller ikke, om det er den rigtige metode.

Nu nævner du vægt og eventuelle moralske skrupler, og til orientering vejer jeg 97kg, og hvis sådan et bæst angriber mig, så er de moralske skrubler ved at tage livet af dyret ikke-eksisterende. Gode råd til en novice på hundeområdet efterlyses... :o

Link to comment
Share on other sites

Hvis nu man bliver angrebet af en aggressiv hund, hvad gør man så?

Du skynder dig at ligne en dåse Whiskas.

CoqAuVin>>Det er da utroligt, som du tiltrækker frådende køtere. Kender du Bill Bryson? Han har det på samme måde. Måske er det genetisk.

Morten, der er blevet bidt 8 gange... af sin egen hund! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Granhof>Nogle steder skal dine mange hits jo komme fra. Jeg har et par gange tænkt: Med dine fine fremgange er det "spild", at du tænker i BB-baner. Du har efter min mening potentialet til at koncentrere dig om styrkeløftning - men det er og bliver jo en smagssag!

Beleriand K>Jeg skal huske dit tip. Jeg drev bare lidt planløst ned af Vesterbro efter at have besøgt min meget syge far på hospitalet - han skulle sove middagssøvn! Fitness.dk var det første center, som jeg fik øje på. Så fik jeg også antydet, at jeg selv er Aalborgenser - selv om jeg flyttede efter endt studentereksamen.

Hunde igen, igen>Hunden har ét våben - munden. Mennesket har 6 - hjernen, armene, benene og i de fleste tilfælde også kropsvægten. Hunde kan ikke instinktmæssigt relatere til angreb nedefra - så spark under kæben, eller hvor du nu kan ramme. Hvis hunden får fat i en arm, så læg dig ovenpå kræet og jap fingrene på den frie hånd i øjnene på den! Hunden har en enorm trykstyrke i kæben, men er svag sidelæns - så vrid dens underkæbe af led. Armen komme ikke fri ved at du hiver i den, men ved at du stopper den dybere ned i halsen på hunden, så den får luftvejene spærret. Knoglerne i området, hvor snuden går over i selve hjerneskallen, er meget tynde, så slå her.

Ulækkert? Ja! Makabert? Ja! Kan det blive nødvendig viden? Ja! Er jeg hundeven og har i almindelighed det man kalder hundetække? Ja!!

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Los>Bare for referencen: De fleste hunde elsker kattemad. De fleste katte rører ikke hundemad - og kan i øvrigt heller ikke i længden overleve på det, da der er én eller anden essentiel aminosyre (har lige nu glemt hvilken!), som hunde selv kan syntetisere, mens katte er afhængige af at få den tilført, hvorfor den findes i Whiskas.

MVH CoqRouge - tidligere ansat i firmaet, der fremstiller Whiskas!!

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Los>Bare for referencen: De fleste hunde elsker kattemad. De fleste katte rører ikke hundemad - og kan i øvrigt heller ikke i længden overleve på det, da der er én eller anden essentiel aminosyre (har lige nu glemt hvilken!), som hunde selv kan syntetisere, mens katte er afhængige af at få den tilført, hvorfor den findes i Whiskas.

MVH CoqRouge - tidligere ansat i firmaet, der fremstiller Whiskas!!

:lol:

Så må jeg finde på noget andet at imitere... Måske et badekar med hundeshampoo eller et antændt kanonslag.

Jeg har i øvrigt selv haft "fornøjelsen" at ville gæstetrane i fitness.dk på Vesterbro, men skyndte mig hastigt videre til Motionskælderen, da jeg hørte prisen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har fulgt linket til "De 7 kontinenters Klub". Jeg er bare en smule skuffet. Der er jo bare tale om et rejsebureau, der vil søge at slå mønt af nogle løbeentusiasters gode idé. Jeg havde håbet, at løberne selv havde en hjemmeside, men jeg har søgt højt og lavt og intet fundet. Måske skulle jeg/vi selv starte en? Problemet er bare, at jeg med kun 3 kontinenter i bogen og ingen umiddelbare planer for de 4 andre ikke synes, at jeg er "værdig".

Link to comment
Share on other sites

Hej CoqRouge

Gode tips m.h.t. at overmande en hund.

I efteråret var min søster og jeg ude for noget lignende. Vi kommer gående, ikke listende, bag en dame og hendes dobermann, da jeg kommer til at strejfe en hæk. Køteren vender sig om knurrende med blottede tænder. Damemennesket trækker lidt i den og bedyrer "at den lille skat ALDRIG gør noget".

Nu er det bare sådan, at hendes lille skat ikke ser særlig venlig ud, hun vejer vel 50 kg og har dyret i et almindligt halsbånd, så vi går over på den anden side af vejen og væk fra dem, og en lang omvej hjem.

Nogle mennesker burde ikke have hunde, de er potentielt livsfarlige og hvis man ikke har bedre styr på dem end det, skulle man købe sig en mindre nervøst anlagt hund.

Jeg håber at du ikke kommer ud for flere grimme hundeepisoder.

Link to comment
Share on other sites

Granhof>Nogle steder skal dine mange hits jo komme fra. Jeg har et par gange tænkt: Med dine fine fremgange er det "spild", at du tænker i BB-baner. Du har efter min mening potentialet til at koncentrere dig om styrkeløftning - men det er og bliver jo en smagssag!

Tjae havde egentlig også undret mig over hvor de kom fra :unsure:

Havde en lille formodning om at det måske var mig selv der havde logget lidt for mange gange ind og luret lidt i min egen log, man værner jo om sin dagbog :)

Jeg ved faktisk ikke rigtigt hvad jeg har potentiale til, men der har været en ganske god fremgang, men eftersom at jeg faktisk kun har trænet squat og DL i ca ½ år, så er det ihvertifald BB jeg koncentrerer mig om på nuværende tidspunkt. Men jeg kan da mærke at squatten er ved at komme godt med, og min max er en del højere end jeg har skrevet, da jeg repper med min gamle max B)

Link to comment
Share on other sites

Da jeg i sin tid boede i USA havde jeg også problemer med at hunde jagtede mig. Jeg er dog aldrig blevet bidt og ofte så måtte jeg tage benene på nakken. Jeg har dog fundet ud af at de fleste hunde har en hvis grænse for hvor langt de løber væk hjemmefra. Der var dog på et tidspunkt hvor jeg havde en særdeles stadig hun i hældende på mine kondisko. Det blev til omkring 3 km. løb med fuld fart og så gav den op og vendte hjem. Ellers er hunde i USA nok det sidste man skal bekymre sig om. Biler, vilde folk er langt mere bykymrende, men alt er jo relativt. Tak for den gode inspiration vedr. "afhjælpning" af hundeproblemet såfremt man engang kommer i den situation hvor det ikke er muligt at tage benene på nakken. Problemet er vel bare at jeg risikere et sagsanlæg på x-millioner?

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel bare at jeg risikere et sagsanlæg på x-millioner?

Ja, i USA, næppe i Danmark. Skulle jeg komme op at slås med en hund, har jeg i øvrigt ingen planer om at vente på ejeren - det er ikke på forhånd givet, at han ikke vil tage parti for hunden og kaste sig ind i slagsmålet på dens side!

Jeg har skam ved flere lejligheder "inviteret" nysgerrige hunde med på en rask løbetur. Hvis de holder en vis afstand, har jeg ingen betænkeligheder ved at lokke dem med ud i landskabet. Rekorden er vist at have et mellemstort gadekryds på slæb over ca. 7 km. Om den nogensinde blev genforenet med sin ejer, aner jeg ikke - og det holder mig ikke vågen om natten!

Bilerne bekymrer jeg mig mest om i cykelsæsonen. Specielt i Frankrig har man overhovedet ingen rettigheder som cyklist. Som løbende i retning mod den kørende trafik har man dog altid den mulighed at kaste sig ud i rabatten, grøften - eller hvad der nu ligger ved siden af kørebanen.

Link to comment
Share on other sites

Torsdagens 3 x 2000 m gik ikke godt. Endnu en gang var det kun tanken om at skulle gå hjem og skrive, at jeg havde afbrudt træningen efter 2 ture, der fik mig til at stå det igennem. God blev min gennemsnitshastighed ikke - den landede vel omkring det, som jeg regner med at kunne løbe på en 10 km under optimale omstændigheder i min nuværende form.

Fredag var let dag i Hatfield, tilsat forskellige øvelser. Det gik til gengæld let. Faktisk finder jeg den lette, eksplosive dag i Hatfield så let, at jeg har svært ved at forstå, at den skulle have nogen effekt, men nu har jeg sat mig for at følge programmet, så det gør jeg! Den tunge dag er svær, men alt i alt har jeg følelsen af at træne for lidt med kun 1 tung og 1 let dag om ugen.

Prøvede i øvrigt en såkaldt "professionel" impedansfedtmåler. Resultatet var 10,0 %, hvilket jeg er godt tilfreds med, omend jeg føler, at det nok er lidt for optimistisk. Hvad der til gengæld var komisk, var den tilhørende tabel, hvoraf det fremgik, at en mand i min alder skulle have en fedtprocent mellem 11 og 23!! Dam, jeg er gået hen og blevet undervægtig!

Link to comment
Share on other sites

Er netop kommet hjem efter et 10 km tempoløb med pulsen i intervallet mellem 85 og 90 % af max. Det var en af de dage, hvor pulsen af uforklarlige årsager ikke ville helt op og ringe, så jeg lå det meste af tiden nærmere de 85 %. Det påvirkede imidlertid ikke tempoet - faktisk var min gennemsnitlige kilometertid den samme, som da jeg for 14 dage siden deltog i et 10 km motionsløb. Her var jeg ganske vist ikke tilfreds med tempoet - men et dårligt konkurrencetempo kan godt være lig et godt træningstempo, og sådan ser jeg på sagen i dette tilfælde.

Ugestatus ser således ud:

Styrketræning incl. Hatfield gennemført i henhold til plan

Bakkeløb, intervaltræning og tempoløb gennemført - men intervaltræningen gik ikke helt godt.

Distance i alt 37 km - hvilket er for lidt, men da et var "junk miles", som der var skåret ned på - ja, så går det an.

Ugen får et 8-tal med pil op.

Den kommende uge skal være en lidt let uge - dvs. uden et intervaltræningspas.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Så var det løbefri dag og tid til Hatfield. Som skrevet andetsteds - i funktionel styrke-foraet - havde jeg visse problemer med benchpress, mens jeg nærmest fløj igennem rowing. Hvis det bliver sådan ved, kan jeg snart ro lige så meget, som jeg kan stemme! Øvrige øvelser gik OK.

Når der er vægttræning på aftenprogrammet, går jeg i dagens løb i virkeligheden og glæder mig på en måde, som jeg normalt ikke gør ved løbetræning - men når jeg først er igang, er realiteterne gerne de omvendte af forventningerne. Løbetræningen er absolut acceptabel, når man først er i gang, mens vægttræningen godt kan være lidt kedelig. Underlig psykologisk mekanisme!

Link to comment
Share on other sites

I dag lykkedes det mig at komme af sted inden håndboldkampen, i modsætning til i går, hvor jeg først var færdig med mine 8 km ved 22.30-tiden. Det er for sent - søvnen vil ikke indfinde sig, det er svært at ramme det rigtige væskeindtag - men bortset fra det havde jeg en ualmindelig behagelig tur i hyggetempo.

I dag stod den på 8 x bakketræning. Det var til gengæld lidt svært. Jeg var ikke optimalt oplagt - en vis mangel på dyb nattesøvn kan spille ind her - og bakken var glat, så jeg kunne mærke, at jeg løb og spændte, såvel i opadgående som i nedadgående retning. Alt i alt føler jeg det ,som om jeg for første gang i et år kan gå hen og få DOMS af at løbe. Vi får se.

Dagens træning var samtidig min afslutning på regelmæssig bakketræning inden mit halvmarathon. Nu står den på intervaller i længden 800 m til 3 km 2 gange om ugen, suppleret med LSD, tempoløb eller deltagelse i motionsløb i weekenderne.

Vægttræning og mål hermed

Når jeg i loggen vedkender mig, at jeg ud over at løbe også løfter jern - og gør det hyppigt uden for løbesæsonen! (hvilket er, når jeg ikke træner til et konkret marathon eller halvmarathon) - har jeg i loggen og andre fora af og til fået stillet det næsten obligatoriske spørgsmål: Træner du for hypertrofi eller styrke? Faktisk har jeg aldrig kunnet svare på en måde, der tilfredsstiller mig selv -jeg har blot som sandt er svaret, at jeg godt kan lide at træne med vægte. Jeg har imidlertid funderet over det ved mange lejligheder og er ved at have gjort min stilling klar.

Min introduktion til vægttræning skete ud fra et ønske om at blive bedre til min foretrukne sport. Hypertrofi og max. styrke var dybest set uinteressante. I virkeligheden gælder det stadig, selv om jeg ikke længere dyrker konkurrenceidræt. Det nærmeste jeg kan komme mit mål - og nu er det godt nok for mig selv! - er, at jeg ønsker mig en stærk, funktionel fysik. Når jeg siger funktionel her på MOL, er det min fornemmelse, at de fleste automatisk tænker på at kunne (styrke)løfte flest mulig kg, men i min egen udlægning handler det om at udvikle en universalfysik. Den skal kunne deadlifte den ene dag, bære bogkasser for en flyttende kammerat den anden dag, klare havearbejde den tredje dag, spille hyggetennis den fjerde dag og sætte mig i stand til at forsvare mig selv og min familie, hvis behovet skulle opstå - hvilket jeg vil gå langt med halen mellem benene for at undgå!

Er det nogenlunde klart? Det er i hvert fald ret klart for mig nu!

Link to comment
Share on other sites

De to seneste løbeture på i alt 13 km kunne med fordel være foretaget med pigsko. Fy for den lede, hvor er der glat, når der ligger vand med is under. Jeg har en vis ømhed i hoften, som jeg tilskriver mine forsøg (heldigvis vellykkede!) på at holde balancen, når fødderne påbegynder en udskridning.

I morgen skal der efter planen løbes langt - men det bliver svært, hvis stierne ser ud som i dag. Jeg tror ikke, at jeg har mod på 20 - 25 km med bestandige svigt i fodfæstet. Vi får se - vejrudsigten er ikke grundlag for optimisme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share