Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Sorry CoqRouge, det lader til vi lige føre diskution over i din log, sige til hvis det skal flyttes ;)

Ja Løbeskoen Hassel er det vigtigste, men husk at disse også er en udvilkning, for 30 år siden fandes der ikke løbesko som der gør på denne måde. Der løb man i det som der nu var på markede også til et marthonløb. Løbetøj/strømper er ligeledes en udvilkning af en løbes komfort og igen er det jo en smag sag, hvad man finder bedst. Jeg vil uden at jeg ønsker at blive halshugget af den grunde, mener at ha læste at det er løbere der står for starten af udvilkning af løbestrømper og løbetrøjer ect. At de store firmaer og sportsbutikker så har ført linien længere ud er så en helt anden sag

Austina :tongue:

Edited by Austina
Link to comment
Share on other sites

kunne jeg ikke lokke dig til at lægge det ind i tråden "løbe sokker" også, så dem så ikke lige læser din log, ser det ???

Austina 

Austina>Nu har jeg taget udfordringen op og har postet et lidt mere målrettet indlæg i nævnte tråd.

Jep..........har lige læst det. Det er bare perfekt og gav nogen rigtigt gode vinkler på hvorfor.

Austina :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Foranlediget af ovenstående udstyrsdiskussion og af diskussionen af løbesokker i kondi-forummet vil jeg da gerne tilkendegive følgende generelle holdning:

Jeg kan godt forstå, at budgetrestriktioner forhindrer mange i at købe det udstyr, som de i virkeligheden gerne ville eje - men når sådanne restriktioner bliver mindre relevante, mener jeg, at man gør sig selv og sin træningsglæde en tjeneste ved at investere i det rigtige udstyr til de rigtige situationer.

Det rigtige udstyr til de rigtige situationer.. Det kan vi vist ikke blive uenige om ;) Min pointe var mere: Er det nødvendigt?

Jeg har ikke selv prøvet førnævnte "åg", og kan derfor heller ikke udtale mig om positive/negative sider ved det.

Min "religion"( :lol: ) forbyder det heller ikke, hvis blot det ikke ændrer på kroppens balance og/eller aflaster muskler, som normalt ville blive trænet! (Som bælte, dragt, stropper og elastikker gør ;) )

Så - lidt spøg, og lidt alvor i mit indlæg :)

Link to comment
Share on other sites

Så - lidt spøg, og lidt alvor i mit indlæg

Også i mit - for jeg er naturligvis godt klar over, at ordet "rigtigt" i denne sammenhæng kan fungere som elastik i metermål.

"Dimsen" er selvfølgelig ikke nødvendig i bogstavelig forstand. Nu har jeg squattet off and on i snart 30 år uden varige mén af den årsag - så jeg ku' nok også klare det lidt endnu. Kan dimsen gøre det lidt behageligere, er den imidlertid pengene værd for mig.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Fredag blev det til 2. Bear-runde. Igen fik min dovenskab mig til at afbryde benchpresseriet efter 8x5, men det var dog hårdere denne gang, da vægten var øget med 2 kg. I modsætning til sidst har DOMS ikke indfundet sig, men desværre har jeg fået ondt et sted inde i højre skulder - samme sted som jeg har haft en skade, som for nogle år siden holdt mig væk fra bench press i et års tid. Jeg må gå til morgendagens træningspas med stor forsigtighed (men det er jeg ikke særlig god til - suk!).

I dag søndag har jeg deltaget i årets tredje 10 km motionsløb. Fremgangen fortsatte, så jeg nu dels løb de første 5 km hurtigere end min tid i DHL-stafetten, dels holdt en gennemsnitsfart, der var en smule højere end den, som jeg håber at kunne holde til BT halvmarathon. Imidlertid siger min RPT stadig, at jeg burde skære yderligere 1 min 26 sekunder af min 10 km tid for at løbe på de 1.38, som er mit mål for BT halvmarathon - og det bliver svært på kun 7 uger. Hvorom alting er, var dagens løb en god oplevelse - en rimelig tid, ingen egentlige svaghedsperioder undervejs, kræfter til at øge til sidst og næsten perfekte vejrforhold.

Link to comment
Share on other sites

Status over ugen

Vægttræning: Flere forbedringer i max-test. Godt begyndt på Bear. Begyndende skulderskade?

Egenvægt: Endnu en uge med absolut stilstand. Jeg skal ganske enkelt bruge kalorierne, når jeg løber intervaltræning.

Løb: Kun 36 km, men heraf 21 kvalitets-km og et godt løbsresultat.

Karakter: Svært denne gang! OK, så et stort 10-tal.

Link to comment
Share on other sites

...men desværre har jeg fået ondt et sted inde i højre skulder - samme sted som jeg har haft en skade, som for nogle år siden holdt mig væk fra bench press i et års tid.

Det lyder betænkeligt som om en Rotator Cuff-skade ligger på lur. Husker du at træne disse små hjælpemuskler? Måske kan det hjælpe at holde lidt smallere på stangen, da skuldrene så ikke presses ud i de samme yderpositioner, som ved det fulde 81cm greb.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg laver ikke separate rotator cuff-øvelser. Nogen gode forslag? Mit normalgreb på stangen har jeg netop målt til 64 cm mellem pegefingernes "inderside", hvis det er den officielle målemetode?

Målemetoden er god nok, og det er ikke et særlig bredt greb. Så på den front skulle der ikke være problemer.

Rotator Cuffs trænes i både indad- og udadgående retning. Det er lidt svært at beskrive, men den indadgående bevægelse kan beskrives som at have armen hængende ned langs siden med håndfladen fremad. Herfra fører man så armen op foran kroppen og drejer underarmen som om man kigger på sit armbåndsur.

Ved den udadgående bevægelse starter man med begge arme hængende ned foran sig med bagsiden af hænderne mod hinanden. Herfra føres de så op og ud som om man forsøger at blaffe sig til en gratis tur på landevejen. Tommelfingeren kan dog undværes her ;) .

Beskrivelsen er måske ikke så god, men pointen er, at der skal trænes både en indad- og udadgående bevægelse. Det er også vigtigt, at man kun benytter meget lette vægte, da de store skuldermuskler ellers overtager bevægelsen. Og så forsvinder formålet med øvelsen. Jeg laver selv øvelsen med 5kg håndvægte.

P. S. Fik du i øvrigt min PM?

Edited by Bruno J
Link to comment
Share on other sites

Mandag morgen var der dømt håndværkere i det lille hjem. De valgte at leve op til folkedybets klassiske fordomme om variable mødetider, så jeg fik noget utilsigtet ekstra fritid, da jeg ventede hjemme for at lukke dem ind. :angry: Nå, men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, så jeg fik lige lejlighed til at få kørt dagens vægtprogram igennem, hvilket jeg pga. ventende sociale aktiviteter i aften ellers mere eller mindre havde afskrevet.

Skulderskaden lod ikke høre fra sig under udførelse af øvelserne, men her bagefter har den meddelt, at den stadig ligger på lur. Mht. at tage det roligt skar jeg ned på benchpres - fra 8 x 5 til 7 x 5(!) - med 2-3 kg mere på stangen. Endvidere eksperimenterede jeg med at køre upright rowing med et langt bredere greb (samme som ved bryststem). Eksperimentet var for så vidt vellykket - det gjorde en smule ondt, men det var et andet sted og i den anden skulder - sådan nærmest på ydersiden.

Søndag morgen i ægtesengen spurgte min hustru mig, om jeg lå og spændte musklerne. Da jeg med god samvittighed svarede nej, forkyndte hun, at jeg i så tilfælde var ved at få bryster! Nogle ville nok tage det som en ros og et bevis på at træningen virker - men det lød ikke som en ros og muskelvækst er som ofte nævnt ikke en af mine prioriteter.

Link to comment
Share on other sites

Aldrig så snart vender man ryggen til, før ens logbog er nede som nummer 126 :( . Nå, det er jo et tegn på god aktivitet.

Min aktivitet i dag har bestået i 4 x 4+1 intervaltræning, som blev gennemført med en ganske beskeden forbedring af årets hidtil bedste - 6 sekunder i forhold til i alt 16 minutter, hvilket er lig med lige over 0,6 %! Lidt har også ret! Det bedste er næsten, at jeg tog turen kun ca. 55 timer efter et 10 km motionskonkurrenceløb - så med passende nedtrapning af træningen ville jeg kunne have løbet (tror jeg!) yderligere en smule hurtigere.

Til gengæld har en eftermiddags heftig receptionsaktivitet effektivt blokeret for positive meldinger fra kostfronten. Carboloading, lipidloading og alkoloading - den perfekte kombination før intervaltræning.

Link to comment
Share on other sites

Aldrig så snart vender man ryggen til, før ens logbog er nede som nummer 126 :( . Nå, det er jo et tegn på god aktivitet.

Ja, det er vildt. 400 svar i cirka 100 logs indenfor det sidste døgns tid. :bigsmile:

Jeg kan anbefale at lave en genvej til loggen eller tilføje den under fulgte emner. Så har du altid din log indenfor få klik :)

Fremgang - hvor lille og i praksis ubetydelig den måtte være, er altid sjovere og bedre end stilstand eller tilbagegang. ;)

Link to comment
Share on other sites

Fremgang - hvor lille og i praksis ubetydelig den måtte være, er altid sjovere og bedre end stilstand eller tilbagegang. ;)

Det kommer helt an på, hvad du står overfor. ;)

P.s. For en tyver om ugen vil jeg gerne holde din log på side ét.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Mht. at tage det roligt skar jeg ned på benchpres - fra 8 x 5 til 7 x 5(!) - med 2-3 kg mere på stangen.

Hvis det er en nedskaering, CogR, saa er fyringerne i LEGO's nye handlingsplan en decimering! ;)

Tjah, normalt går jeg jo rundt og anser mig for at være et nogenlunde fornuftigt og rationelt tænkende menneske - men når jeg får løbeskoene på eller ligger under en vægtstang, sker der altså ét eller andet, der kan sætte fornuften helt eller delvist ud af kraft på midlertidig basis. Den lurende skulderskade giver lyd fra sig, når jeg laver visse bevægelser, men den er tavs, når jeg benchpresser - i hvert fald indtil videre. Så er det jo, at geniet lader hånt om forsigtighedsreglerne og høvler en masse repetitioner af sig - for det går jo lige så godt! I det nævnte tilfælde havde jeg besluttet at nøjes med 3 sæt, men det blev altså alt i alt til 7. Dermed har jeg de sidste 8 dage/4 træningsgange udført i alt 30 x 5 benchpress med vægten varierende mellem 64 % og 88 % af 5 rep max.'

Ordet decimering får det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig. Ordet kommer vist oprindeligt fra den romerske hær, hvor legionærerne jo af og til var på mytteriets rand. I den slags situationer var det ledelsens ultimative magtmiddel at udtage hver 10. legionær i de værste legioner eller endog i hele hæren og henrette dem summarisk til skræk og advarsel for de tilbageværende 90 %. Det var nok virkningsfuldt, men jeg foretrækker personligt nu trods alt at forhandle med de faglige organisationer!

Angående fremskridt har jeg i det sidste par måneder haft næsten konstante fremskridt i løberiet - men det er bl.a. fordi jeg får en del tid til at gå med at registrere resultater og distancer så nøjagtigt, at selv en meget beskeden fremgang bliver synlig. Det er nu engang én af mine små fornøjelser. :)

Link to comment
Share on other sites

pyt -> jeg mener naturligvis ang træning, gør du også det? Hvornår er tilbagegang eller stilstand godt? :blink:

Taler jeg nogensinde om træning? :tongue: :lol:

Tilbagegang er en fornuftig ting, når du står overfor en bjørn - siger de kloge, jeg har ikke selv prøvet det, endnu. :)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Mere om fremgang>Hvis jeg kunne have fastfrosset min løbeform på det niveau, som den var på, da jeg løb eremitageløbet på 53 minutter, ville jeg gerne gøre det. Når dåbsattesten er imod én, kan tilsyneladende stilstand godt føles som en fremgang.

Om logs>Jeg mener med naiv oprigtighed, hvad jeg skriver - at det er et tegn på sund aktivitet, at loggen dumper ned på listen, når man holder et par dages pause. Den eneste helt sikre måde at være nr. 1 på er vel at være den eneste? - og det er lige som ikke så sjovt, vel?

Link to comment
Share on other sites

Tilbagegang er en fornuftig ting, når du står overfor en bjørn - siger de kloge, jeg har ikke selv prøvet det, endnu.

Jeg ville nok forsøge mig med en noget hurtigere bevægelsesform - men selve retningen er jeg ganske eníg i.

'Pyt, er der bjørne i Grand Canyon? :4whip:

Link to comment
Share on other sites

pyt -> jeg mener naturligvis ang træning, gør du også det? Hvornår er tilbagegang eller stilstand godt?  :blink:

Taler jeg nogensinde om træning? :tongue: :lol:

Tilbagegang er en fornuftig ting, når du står overfor en bjørn - siger de kloge, jeg har ikke selv prøvet det, endnu. :)

'Pyt

:lol: Den hoppede jeg vist i med begge ben.

CoqRouge-> klart. Hvis man er toppet (eller har nedprioriteret træningen), vil stilstand eller "begrænset" tilbagegang naturligvis være alt man kan håbe på

Link to comment
Share on other sites

Tilbagegang er en fornuftig ting, når du står overfor en bjørn - siger de kloge, jeg har ikke selv prøvet det, endnu.

Jeg ville nok forsøge mig med en noget hurtigere bevægelsesform - men selve retningen er jeg ganske eníg i.

'Pyt, er der bjørne i Grand Canyon? :4whip:

Dem der ved, hvad de taler om (påstået), siger at du skal gå baglæns i et roligt tempo uden pludselige bevægelser, indtil du er ude af syne eller i sikkerhed. Bjørne kan løbe stærkt.

Jeg har ikke i litteraturen stødt på omtale af bjørne i Grand Canyon omkring turiststederne. :tongue: Der er en blanding af krybdyr og insekter, der kan være ubehagelige, men et par fornuftige forholdsregler burde minimere det til en ikke eksisterende bekymring. Mus i GC bærer Hanta-virus, og det smitter via deres afføring, det bør være den største trussel mod liv og legeme, hvis vi ser bort fra vædskeproblemer, udmattelse og ernæringsbehov.

Hvis I vil dertil og være der mere end de par timer, det tager at kigge lidt rundt, så giv et praj, så laver jeg en brainstorm med min bror, i forhold til gode råd og observationer. :)

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke altid nemt at ville for meget... Kender det alt for godt, CogR. Hvis man vil for meget, og skaerer ned paa det man vil er det saa tilbagegang eller fremgang? (Min kaereste har svaert ved at forklare hvad det er i forhold til, det der 'for meget'... Har ellers spurgt ham. ;) )

Ha, vidste du ville fange den med decimering. Jeg laerte selv udtrykket da jeg laeste nyere italiensk historie, for decimering blev ogsaa udfoert i den italienske haer senere. 2. VK maaske? Kan ikke lige huske det! <_<

P.S. Er ioevrigt begyndt at spise fiskeolie, den med striberne (Matas). Er den ok?

(Edit: Det fandt jeg saa selv ud af at den er, i hvert fald i foelge Taenk og Test undersoegelsen som Hessel linker til under den pinnede traad om fedt i Kosttilskud-forummet.)

Edited by meadow
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke altid nemt at ville for meget... Kender det alt for godt, CogR. Hvis man vil for meget, og skaerer ned paa det man vil er det saa tilbagegang eller fremgang? (Min kaereste har svaert ved at forklare hvad det er i forhold til, det der 'for meget'... Har ellers spurgt ham. ;) )

Ha, vidste du ville fange den med decimering. Jeg laerte selv udtrykket da jeg laeste nyere italiensk historie, for decimering blev ogsaa udfoert i den italienske haer senere. 2. VK maaske? Kan ikke lige huske det! <_<

P.S. Er ioevrigt begyndt at spise fiskeolie, den med striberne (Matas). Er den ok?

(Edit: Det fandt jeg saa selv ud af at den er, i hvert fald i foelge Taenk og Test undersoegelsen som Hessel linker til under den pinnede traad om fedt i Kosttilskud-forummet.)

Decimering>Jeg er netop i gang med at læse John Keegans bog om 2. Verdenskrig. Så vidt jeg kan bedømme, var der ikke i den italienske hær behov for den slags ting, for de soldater, som ikke nåede at desertere, overgav sig i hobetal.

Fiskeolie>Hjemmeeksperten har ved flere lejligheder slået fast, at fabrikatet er inderligt ligegyldigt. Det afgørende er dels, hvorledes varen har været opbevaret, dels hvor længe, og dels hvorledes hvert enkelt batch har været behandlet lige fra fangsttidspunktet. Selv små afvigelser på disse parametre kan radikalt ændre peroxyd- og anisidintal i olien. Den enkleste anbefaling er derfor: Glem fabrikatet og se i stedet på produktionsdatoen, hvor den er opgivet - og køb så butikkens friskeste vare! (Bemærk, at man ikke altid kan regne baglæns fra sidste salgsdato - fabrikanterne opererer med forskellige maksimale holdbarheder.)

Tænk & Test: Min kilde har betegnet undersøgelsea af fiskeolie her som "velment, men useriøs". Me? - I'm just sittin' on the fence!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share