Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Vil det sige, at du også er en af de heldige, der har træningscenter hjemme ?

Ja, det vil det. På den måde er jeg i stand til at få træningen til at passe sammen med kone, børn, arbejde, huslige forpligtelser og medhjem-arbejde. (Og slagsmål med Bill's produkter!)

Jeg har min gamle racercykel stående i en Tacx Excel Basic, 136 kilo jern, 1 lang og 2 korte vægtstænger, en universalbænk, dørribbe, squatbox og hælkiler af egen tilvirkning samt COCs, så jeg kan i realiteten lave det meste. Eneste problem er maxforsøg i dødløft, hvor jeg ikke har vægt nok. Ved lejlighed agter jeg at investere i nok et par 20-kiloskiver.

Min ægteviede hustru bruger selv udstyret, så der er ingen diskussion om, at det tager for meget plads op - og børn skal vi ikke have flere af! Skulle vi det, måtte træningslokalet nemlig nedlægges til fordel for et børneværelse. Nå, fire børn må også være nok!

Link to comment
Share on other sites

Enig, det er lækkert at have sit eget træningsudstyr, så træningen kan passes ind imellem dagens øvrige gøremål.

Det svarer vel næsten til det, jeg har, men den forskel at jeg kan maxe i DL.

Ikke fordi jeg har flere skiver, men der skal ikke så meget til for min max. :) :)

Mit vægtudstyr er på mit kontor over køkken /alrummet, så jeg maxer ikke, for jeg skulle

nødigt smide det igennem loftet.

Men du har måske allerede set billederne på side 17 og følgende sider i min log

Henning :pumpin:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Mit hus er i 1 plan, så jeg er ikke så bange for at smide vægtene igennem underlaget. Til gengæld ville jeg nok få vrøvl med min ellers tolerante hustru, hvis jeg lavede mærker i plankegulvet ved at smide med vægtene. Det kommer altså ikke på tale at squatte med failure-truende vægte eller at lave meget hurtig nedsænkning ved dødløft.

Henning, jeg kigger skam tit i din log, men jeg havde ikke hæftet mig ved billederne. Generelt springer jeg billederne over i diverse logs, for jeg interesserer mig ikke så meget for træning for det rent kosmetiske. Når man imidlertid kigger på dine billeder og koncentrerer sig om træningsudstyret, så må jeg sige, at jeg gad godt eje din squatrack.

Ud over det nævnte udstyr skal mit træningscenter (ha!) kun dele pladsen med en ældre PCer. Værelset er på ca. 10 kvm.

En generende forkølelse medførte, at jeg kun løb 5 km tirsdag. Det gik nu ellers rimeligt, da jeg først kom i gang - og så var der mere tid til at se Bayern mod Real. Normalt er jeg fan af Real - hvem kan være andet med den stjerneparade af gode boldspillere?! - men i går var det nu synd for Bayern!

Link to comment
Share on other sites

Når man imidlertid kigger på dine billeder og koncentrerer sig om træningsudstyret, så må jeg sige, at jeg gad godt eje din squatrack.

Det er ellers bare noget - hjemmelavet noget, men det virker udmærket.

Men det kunne godt være model for et solidere et i metal til dem, der løfter tungere.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Onsdag bød på bakketræning, 8 repetitioner. Egentlig gik det ikke væsentlig bedre end for 1-2 måneder siden, men i forbindelse med, at jeg har fået flere kilometer ved vV02max i benene, kunne jeg tydeligt mærke, at den begrænsende faktor har ændret sig fra at være selve kredsløbet til mere at være af muskulær karakter - tidligere mistede jeg pusten før jeg syrede til, nu er det omvendt. Det hører med til billedet, at jeg som tidligere nævnt ikke har trænet styrke for benene siden 31. december. Muligvis har den velsignede forkølelse medvirket til, at jeg ikke kunne yde det helt optimale.

Angående forkølelse diskuterede vi sygedage i et andet forum her på MOL, hvor jeg kunne berette, at jeg vel har haft ca. 20 sygedage over de sidste 30 år, heraf ingen siden min kolde lungebetændelse ultimo 2002, hvor jeg var syg i hele 2,5 dag (en art rekord!) og følte efterveerne træningsmæssigt i mindst en måned. Jeg kom til at tænke på, at når jeg er forkølet, betyder det højst, at jeg er en smule utilpas og ikke kan/vil/gider træne helt igennem, mens flere af mine bekendte nærmest melder sig ud af den menneskelige race, når forkølelsen annoncerer sin ankomst. Jeg har tidligere tilskrevet det, at de er nogle :chicken::chicken: ; men det kan vel også være et tegn på, at selv om mit tilsyneladende gode immunsystem må give op over for en forkølelse, så bliver den stadig holdt nede på et trods alt tolerabelt niveau.

En anden mulighed var, at husets høje bestand af unger kan ligestilles med et dynamisk immuniseringsprogram, idet de bringer et betragteligt udvalg af mikrober m.v. hjem fra alle institutioner fra børnehave til gymnasium.

Jeg kan i øvrigt med nogen tilfredshed forkynde, at fedtprocenten nu er gået hen og blevet en-cifret! (but only just...)

Og så har jeg igen i kraft af min funktion som vejleder fornærmet et par håbefulde stud. merc.'er ved at sige, at 1: Deres faglige konklusion i hovedopgaven var utilstrækkeligt underbygget og muligvis direkte forkert - hvilket de tog i stiv arm! - og 2: At deres sproglige niveau var for lavt - hvilket blev opfattet som noget, der tangerede en krænkelse af menneskerettighederne! Jeg blev beskyldt for at være elitær! - noget, som jeg efter moden overvejelse har valgt at opfatte som en ros!

Artikel 117: Alle har ret til at stave efter forgodtbefindende og kan ingensinde drages til ansvar for misforståelser, der følger af ubehjælpsomme formuleringer.

Artikel 118: Mennesker, der kan finde ud af reglerne for dansk flertals "r" og som kan placere "r" der, hvor det hører til på et udsagnsord - og kun der! - er pr. definition elitære og således suspekte.

Link to comment
Share on other sites

Hustruens sidsteøjebliksplanlægning gjorde det umuligt for mig at kombinere opretholdelsen af mit image som blød mand og komme ud at løbe. Jeg valgte den bløde mand og trænede lidt med vægtene i stedet, nærmere bestemt gennemførte jeg den eksplosive hatfield-runde, som ellers var planlagt til fredag. Det er måske meget godt - så er der en hviledag ekstra inden 3 x 2 med gammelt 1-rep max på mandag. Det ser jeg frem til.....

Til gengæld er det så ærgerligt, at jeg for at komme lidt op i km skal løbe de næste 3 dage og derfor ikke er optimalt udhvilet til søndagens 25 km. Nå, så får jeg i stedet trænet at løbe langt, mens jeg kæmper mod trætheden. Næppe god træning, rent fysisk - men "mentalnervesystemet" har nok godt af det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan blive helt misundelig når jeg hører om jeres home-fitness-centre. Hos os er alle værelser optaget og træningsredskaber i stuen accepteres kun til nød i brugssituationen og skal pakkes ned bagefter. Så det bliver ikke til det helt store. Jeg kan nu også bedre lide, at tage i fitnessscentret, hvor der er et bredt udvalg af træningsmaskiner, når jeg endelig får taget mig sammen til styreketræning.

Link to comment
Share on other sites

Jan D.>Ja, hele 2 betingelser skal være opfyldt for at man kan indrette et hjemmetræningscenter. For det første skal man have den fornødne plads og for det andet - meget væsentligt! - skal man have en tolerant/forstående eller endog medtrænende ægtefælle. Jeg er så heldig at have begge dele. Angående centrene har jeg ikke noget imod disse og træner da også af og til sådanne steder - men maskinerne besidder ingen tiltrækningskraft for mig, da jeg hører til dem, der foretrækker at rive frit jern. Som jeg ser det, ville jeg først og fremmest gå i et center af sociale grunde. Det har jeg tidligere gjort - men som sagerne står, har jeg ikke nogen at træne sammen med.

Link to comment
Share on other sites

For mig er ingen af dine to betingelser helt opfyldt selv om familien alle dyrker motion.

Jeg må indrømme styrketræning ikke lige er noget der tænder mig, så jeg har svært ved at holde motivationen hjemme. Har man ikke plads til så meget udstyr er det også irriterende at skulle bruge for meget tid til at skifte vægtskiver ud. Her er der flere muligheder i et center. Af samme grund er det hurtigere lige at løbe de faste maskiner igennem – for at få det overstået.

Jeg må også tilstå jeg ikke får styrketrænet nok for benene og at dette sikkert kunne forbedre mit niveau en del specielt på bakkerne, men det er nok lidt for sent at gøre noget ved inden racersæsonen starter.

Link to comment
Share on other sites

For mig er ingen af dine to betingelser helt opfyldt selv om familien alle dyrker motion.

Jeg må indrømme styrketræning ikke lige er noget der tænder mig, så jeg har svært ved at holde motivationen hjemme. Har man ikke plads til så meget udstyr er det også irriterende at skulle bruge for meget tid til at skifte vægtskiver ud.

Jeg anede godt forklaringen her: motivationen.

Jeg tænker på unge mennesker i 16 - 18 års alderen, der får et Harald Nyborg

vægtsæt i julegave.

De får plads til det på deres værelse mellem PC ere og stereoanlæg og hvad de ellers har.

Jeg har det på mit kontor, tidligere, da jeg boede alene, var det i soveværelset.

Da jeg lavede mit kontor i orden i januar, spurgte min kone, om det var nødvendigt

med alt det, når jeg træner på mit arbejde, men det var det.

Jeg kunne jo blive afskediget, eller få andet job eller træne i week-enden,

så mit træningsudstyr er noget af det allersidste jeg vilskille mig af med.

Og så er der plads.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Rigtigt, men alligevel afhængig af ens bolig. Vi har ikke rum til hjemmekontor, soveværelset kan lige rumme det mest nødvendige osv. Der er kun stuen til rådighed, som både skal fungere som dagligstue, TV og playstation, computerrum, øverum for dans (datter), træning på hometrainer (hvis vejret ikke tillader andet) etc. Der bliver selvfølgelig et rum ledig når en af ungerne flyver fra reden, men hvem ved hvornår det sker.

Link to comment
Share on other sites

Angående unger er jeg godt sur på Ulla Tørnæs! Her på MOL har vi ofte diskuteret den udfordring, der ligger i at få dagligdagen med familie, arbejde og træning etc. til at gå op i en højere enhed. Hvis det gennemføres - lokalt eller landsdækkende - at skolen skal starte en time senere, vil det for mig betyde, at jeg får tilført en stort set uanvendelig time om morgenen, mens jeg kommer hjem en time senere fra arbejde (forudsætter naturligvis, at institutionerne fremover har åbent en time længere om aftenen!). Den time går fra familiens tid og fra træningen. Ulla Tørnæs' fine idé vil således kraftigt ramme min families livskvalitet. Nu siges det ganske vist, at beslutningen skal træffes i de lokale skolebestyrelser. Da jeg selv sidder i den lokale, kan jeg forsikre for, at jeg vil kæmpe imod med næb og kløer!

Link to comment
Share on other sites

Det var også min tanke, da jeg hørte det, at det bliver naturligvis galt i den anden ende,

altså sidst på dagen.

Og hvad med dem, der starter tidligt og evt. kører deres børn til skole på vejen til arbejde ?

De kan måske ikke køre deres børn til skole mere.

Som en af mine intelligente kolleger siger: Et problem kan ikke løses.

Det kan bare flyttes.

Henning :)

Link to comment
Share on other sites

Henning>Den med problemet vil jeg gøre til min egen. Den er i plet i 90 % af alle tilfælde.

Søndag tilbagelagde jeg atter 25 km i løb. De første 20 km gik meget fint, men så ramte jeg - nej, trods alt ikke muren, men måske et hegn?! - og de sidste 5 km gik alt andet end glidende. Jeg måtte stramme mig an på et tidspunkt, da en kvindelig løber med en overvægtig hund truede med at overhale.

Ugen har således budt på i alt 47 km's løb, en forkølelse, velgennemført vægttræning, for lidt nattesøvn og et par arbejdsmæssige "kvajere", som jeg frygter at måtte døje konsekvenserne for i løbet af den kommende tid. Egentlig er jeg ikke den let stressbare type, men jeg har nu i denne uge flere gange ligget og spekuleret i nogle timer, hvor jeg burde have sovet!

Træningsmæssigt får ugen et 9-tal

Helbredsmæssigt et 7-tal

-og arbejdsmæssigt et 5-tal

Link to comment
Share on other sites

Ugen har således budt på i alt 47 km's løb, en forkølelse, velgennemført vægttræning, for lidt nattesøvn og et par arbejdsmæssige "kvajere", som jeg frygter at måtte døje konsekvenserne for i løbet af den kommende tid. Egentlig er jeg ikke den let stressbare type, men jeg har nu i denne uge flere gange ligget og spekuleret i nogle timer, hvor jeg burde have sovet!

Øv, ikke så rart.

En gang troede jeg at det at være chef bare var problemløst,

for man har jo andre til at lave arbejdet :)

Har en del gange søgt leder jobs og været til samtale

og ikke fået dem.

Senest et projektlederjob, godt at jeg ikke fik det.

Har også for kun få år siden fundet ud af at virkeligheden er

en anden.

Færdes nu lidt tættere ved chefer og har fundet ud hvor ansvaret

ligger, og at der skal laves resultater hele tiden for cheflønnen,

og tingene ikke bare kører af sig selv.

Så ikke mere misundelse fra mig.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er jeg ikke den let stressbare type, men jeg har nu i denne uge flere gange ligget og spekuleret i nogle timer, hvor jeg burde have sovet!

Det er desværre ikke altid muligt at fravælge stress og dertil medfølgende bekymringer. Oftest er det jo i det store spil ubetydelige småterier, vi går og bekymrer os om.

I have yet to see any problem, however complicated, which, when you looked at it in the right way, did not become still more complicated.

—Poul Anderson

I don't have any solution, but I certainly admire the problem.

—Ashleigh Brilliant

Problems cannot be solved by the same level of thinking that created them.

—Albert Einstein

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

—Henry L. Mencken

Never solve a problem from its original perspective.

—Charles "Chic" Thompson

Among the maxims on Lord Naoshige's wall there was this one: ''Matters of' great concern should

be treated lightly.'' Master lttei commented, "Matters of small concern should be treated seriously."

Among one's affairs there should not be more than two or three matters of what one could call

great concern. If these are deliberated upon during ordinary times, they can be understood.

Thinking about things previously and then handling them lightly when the time comes is what this

is all about. To face an event anew solve it lightly is difficult if you are not resolved beforehand,

and there will always be uncertainty in hitting your mark. However, if the foundation is laid

previously, you can think of the saying, "Matters of great concern should be treated lightly," as your

own basis for action.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Det var dog en guldgrube af citater! Næste gang, hvor jeg alligevel ligger vågen, vil jeg lære dem alle udenad. Så har jeg noget at stå imod med, hvis den frygtede storm skulle materialisere sig.

Lidt mere konkret ville jeg ønske, at jeg dels kunne holde kæft, dels holde fingrene fra tastaturet med tilbagevirkende kraft! På den anden side har jeg erkendt, at det med at holde kæft aldrig bliver en af mine kernekompetencer! Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt det kan siges at være en formildende omstændighed, at jeg var 100 % ædru.

Kernen i sagen er, at jeg som de fleste chefer har et netværk, hvor man bruger hinanden og selv lader sig bruge, ideelt set til fælles fordel. Den slags fungerer godt, hvis man respekterer fortroligheden - og det har en af mine netværksfortrolige altså lige glemt. Ikke min fejl - nej, men det er mig, som det kan komme til at gå ud over.

"Jamen, det var skam kun for sjov, herr adm. dir.!"

På træningssiden er jeg i dag usædvanlig træt efter gårsdagens 25 km. Det må være de sidste noget tunge 5 km, der har trukket flere ressourcer ud, end godt er, evt. kombineret med min forkølelse, som dog er på hastigt tilbagetog.

Link to comment
Share on other sites

- og det har en af mine netværksfortrolige altså lige glemt. Ikke min fejl - nej, men det er mig, som det kan komme til at gå ud over. 

"Jamen, det var skam kun for sjov, herr adm. dir.!"

Den notoriske Onkel Jørgen aka Jørgen Storm har efter sigende kontakter i Polen, hvis det kommer på tale med lidt "opdragelse". B)

God dag hanemand. :)

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Angående unger er jeg godt sur på Ulla Tørnæs! Her på MOL har vi ofte diskuteret den udfordring, der ligger i at få dagligdagen med familie, arbejde og træning etc. til at gå op i en højere enhed. Hvis det gennemføres - lokalt eller landsdækkende - at skolen skal starte en time senere, vil det for mig betyde, at jeg får tilført en stort set uanvendelig time om morgenen, mens jeg kommer hjem en time senere fra arbejde (forudsætter naturligvis, at institutionerne fremover har åbent en time længere om aftenen!). Den time går fra familiens tid og fra træningen. Ulla Tørnæs' fine idé vil således kraftigt ramme min families livskvalitet. Nu siges det ganske vist, at beslutningen skal træffes i de lokale skolebestyrelser. Da jeg selv sidder i den lokale, kan jeg forsikre for, at jeg vil kæmpe imod med næb og kløer!

Nu hvor du er en skolebestyrelse, så vil jeg lige gøre opmærksom på undervisningsminsteres fastsættelse af skolernes sommerferie start i 2005. Her går det nemlig også den forkert vej. UVM har nemlig fastsat at sidste skoledag før sommerferien er den 17/6-05, hvilket gøre at sommerferien rykkes en uge tilbage i forhold til ellers, man kan så håbe at div. skolebestyrelse vælger 7-8 ugers sommerferie.

2004/05

En ændring i folkeskoleloven betyder, at det fremover er skolebestyrelsen ved den enkelte folkeskole som træffer beslutning om antallet af skoledage i skoleåret.

Undervisningsministerets bestemmelser, som indeholder ufravigelige krav til sommerferiens begyndelsestidspunkt og prøveterminer gælder dog stadig.

Så istendfor at man rykker sommerferien, så der bliver hold ferie i noget af august, vil børnene hvis de har 6 ugers sommerferie, start mandag d 1/8 i uge 31 i 2005... gad vide hvor mange der vil være i skole den dag ? Ikke min søn ihvertilfælde.

Fik lige skrevet om noget andet, men du skriver jo selv at alt er velkommet ;) jeg kan i øvrigt kun give ret i at det i mange famile vil give problemer at børnene starter i skolen en time senere.

Austina :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Austina>Modstand mod skolestart mandag den 2/8 er hermed føjet til mine mærkesager! (Kommer hjem fra USA den 1/8 med ungerne!)

Og ja, igen: Alt er velkomment. Min log her på MOL bruger jeg som en art "blogger". En blogger kan skrive alt, der falder ham eller hende ind i sin log, som dermed bliver sådan lidt dagbogscauseriagtig. Jeg prøver bare at vælge mine emner på en måde, så de i hvert fald i min associationsverden har lidt sammenhæng med træning.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Austina>Modstand mod skolestart mandag den 2/8 er hermed føjet til mine mærkesager! (Kommer hjem fra USA den 1/8 med ungerne!)

Ja det er dato´en for skole start i år. Det er nu næste års skolestart jeg har det mere dårligt over, for der hedder den 1/8, hvis der er 6 ugers sommerferie. Og er mandagen i uge 31.

Jeg er helt klar af den holdning at skolernes skolestart skal være tidligst mandagen i uge 32, det bliver det nok også engang, men sikke først når jeg ikke har et barn i folkeskolen mere.

Har faktisk prøvet at skrive til UVM, men de lader vente med et svar, kunne være jeg skulle gøre forsøget endnu engang. Jeg menere jo helt klart at de har sovet i det og glemt at hvert 5 år er 53 uger på et år og dermed rykkes det hele året efter. Jeg ved af egen erfraring at hvert 5 år, der er skole i den uge hvor der er skt. Hans og sådan har det altid været i hvertilfælde siden 73, men det har de øjensyneligt tænkt sig at lave om på. :angry3: :angry3:

Austina :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Så var det tid til 3 x 2 med gammelt max i hatfield. Det blev en blandet fornøjelse. Bend Over gik som en leg - der må ligge tæt på 10 %'s forbedring og vente på mig ved det kommende rekordforsøg. Til gengæld gik det a h t med bench press. Der var failure allerede på 2. rep i første sæt, så jeg endte op med magre 3 x 1. Det er jeg faktisk lidt skuffet over. Nå, mon jeg dog ikke kan pine en lille bitte forbedring ud af det i næste uge. Vil i hvert fald forsøge!

Som jeg har været inde på før, tror jeg, at jeg i de øvelser, som jeg med afbrydelser har tærsket rundt i i snart 30 år, har brug for mere volumen, end 1 x tungt og 1 x eksplosivt om ugen kan give. Jeg overvejer altså mit næste træk fsv. angår bench press. Måske skulle jeg prøve en "Bear"? Andre gode idéer modtages gerne.

Af andre resultater mener jeg at kunne konstatere, at curl har stået stille - i bedste fald! - mens der er gode fremskridt i lateral raises og måske lidt i extended crunches.

Link to comment
Share on other sites

Når bench pressen svigter, er det nu rart, at man kan vende tilbage til noget god gammeldags stinkende hård intervaltræning, nemlig 4 x 4+1, hvor hastigheden ligger omkring vV02max. Jeg gentog det, som jeg for en uge eller to siden beskrev som mit bedste i mere end et par år - ja, faktisk var jeg en halv % bedre, om noget! Første interval gik helt ovenud godt, men euforien forsvandt lidt i det fjerde, hvor jeg løb i modvind på en mudret sti - men alt i alt ikke så dårligt gået 51 timer efter at være vendt hjem fra en 25 km.

Det "bekymrer" mig lidt, at jeg er begyndt at få lyst til at komme ud på Principia'en. Fokus skulle gerne holdes på fodtudseløberiet til og med den 2/5. Så er der 5 uger til at komme i form til 30 km enkeltstart i Banani-løbet, som er cykelsæsonens primære mål. De ku' nu godt ha' lagt det nogle uger senere, suk!

Link to comment
Share on other sites

Onsdag gjorde jeg noget slemt for første gang i 2004: Jeg sprang en planlagt træning over - næsten, i hvert fald! Efter 25 km søndag, tung vægttræning mandag, hård intervaltræning tirsdag var jeg simpelthen så smadret onsdag, at jeg blev hjemme på sofaen og så drengene fra Vestegnen - David mod Goliath, bare med den tilføjelse, at Goliath vandt denne gang og retfærdigvis kunne have vundet med 6-1, hvis han havde koncentreret sig!

For ikke at blive kvalt i dårlig samvittighed tog jeg lige 2 sæt a 5 reps i mave, kropshævninger og bench press. Det gik som ventet ikke godt, men så fik jeg da fodret endorfinreceptorerne en smule.

Ulykken var nok ikke så stor - under alle omstændigheder gik mine planer ud på 8 stille og rolige km, som jeg nok kan undvære i det store billede. I aften stiller sagen sig anderledes. Der skal efter planen gennemføres 2 stk 3 km lange intervaller i et tempo, der er mindst på højde med min øjeblikkelige 5 km konkurrencehastighed.

Link to comment
Share on other sites

-og det gik fint. Gennemsnitshastigheden i de lange intervaller var i hvert fald bedre end den, som jeg opnåede på 5 km i DHL-stafetten, hvor jeg havde trænet mere målrettet på de kortere distancer. Jeg er tilbage på et niveau, hvor jeg kan regne med at passere de 3000 m på en Cooper - og det er i orden for mig, alder og talent taget i betragtning.

Det er muligt, at det ville være godt for min træning at skære ned på mine junk miles og dermed have mere overskud til de træningspas, der virkelig batter - men på den anden side skal jeg bruge de mange kilometer til at kontrollere vægten med. Jeg hører nu engang til de uheldige, der kan tage på ved at kigge på en gulerod og en fiberbolle.

Dagen idag vrimler med sociale arrangementer. Det bliver en udfordring at få sneget lidt træning ind undervejs. Semper paratus - jeg har medbragt træningstøjet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share