Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Dagens 10 km endte med et resultat, der var 1:37 bedre end for 4 uger siden. I og for sig en god forbedring på en måned - men forholdene i dag var også langt bedre, og løbet føltes mere veldisponeret fra min side, så alt i alt er jeg en smule skuffet. Min undskyldning skal være, at 2 x intervaltræning og et medium tempoløb i ugens løb er for meget at byde sig selv som opladning. Min oplevelse var, at pulsen ved en given Borg exertion rate lå ca. 5 slag under det normale - og ikke var til at drive i vejret!

På plussiden har en hviledag plus en dag med en meget kort tur (3 km) fået advarselssignalerne fra knæet til at forsvinde.

Status på ugen:

Hatfield næsten efter plan

Løbet 38 km - egentlig for lidt, men mindst 25 km har været kvalitetstræning, så OK.

Registreret et overordentlig beskedent vægttab.

Et 9-tal uddeles!

Link to comment
Share on other sites

Mandag var så 3x2-dag i hatfield. Ganske som ventet var det lidt for badeferieagtigt, så jeg smed et ekstra kilo på og kørte 5x2. Det hjalp på samvittigheden og gør forhåbentlig også næste uges 3x3 lidt mere overkommelige.

Tirsdag var første løbedag med 800 m intervaltræning i denne omgang. Det gik over forventning. De første intervaller løb jeg med en hastighed, der omregnet er bedre end 4 minutter pr. kilometer - som de seneste år har været mit "benchmark" for acceptabel form. I de sidste intervaller kunne jeg dog ikke helt holde dette tempo, men alt ialt var det en god træningsomgang.

Løbemæssigt er min situation lige nu altså den mærkelige, at jeg kan holde til 25 km i roligt tempo unden at blive smadret, og at jeg kan løbe korte intervaller i et efter mine standarder anstændigt tempo - men min tempoudholdenhed er helt a h t, hvilket ses af mine utilfredsstillende resultater på 10 km. Selvfølgelig afspejler det et eller andet sted mine træningsmæssige præferencer - jeg kan lide de lange ture og jeg kan lide intervaltræning - men at løbe halvlange ture på 5-15 km i højt tempo - det er noget, som jeg både bevidst og ubevidst undgår. Det er et udtryk for samme indstilling, at jeg i en tidligere poll stemte for, at som konkurrenceløb var 10 km det hårdeste.

I en anden tråd læste jeg noget om, at folk der vægttræner muligvis gennemgår nogle faser, der svarer til Freuds teorier om udviklingen af personligheden. Den er næsten for god til at lade ligge! Nogle synspunkter? Jeg er selv gået i tænkeboks........

Link to comment
Share on other sites

Mandag var så 3x2-dag i hatfield. Ganske som ventet var det lidt for badeferieagtigt, så jeg smed et ekstra kilo på og kørte 5x2. Det hjalp på samvittigheden og gør forhåbentlig også næste uges 3x3 lidt mere overkommelige.

Tirsdag var første løbedag med 800 m intervaltræning i denne omgang. Det gik over forventning. De første intervaller løb jeg med en hastighed, der omregnet er bedre end 4 minutter pr. kilometer - som de seneste år har været mit "benchmark" for acceptabel form. I de sidste intervaller kunne jeg dog ikke helt holde dette tempo, men alt ialt var det en god træningsomgang.

Løbemæssigt er min situation lige nu altså den mærkelige, at jeg kan holde til 25 km i roligt tempo unden at blive smadret, og at jeg kan løbe korte intervaller i et efter mine standarder anstændigt tempo - men min tempoudholdenhed er helt a h t, hvilket ses af mine utilfredsstillende resultater på 10 km. Selvfølgelig afspejler det et eller andet sted mine træningsmæssige præferencer - jeg kan lide de lange ture og jeg kan lide intervaltræning - men at løbe halvlange ture på 5-15 km i højt tempo - det er noget, som jeg både bevidst og ubevidst undgår. Det er et udtryk for samme indstilling, at jeg i en tidligere poll stemte for, at som konkurrenceløb var 10 km det hårdeste.

I en anden tråd læste jeg noget om, at folk der vægttræner muligvis gennemgår nogle faser, der svarer til Freuds teorier om udviklingen af personligheden. Den er næsten for god til at lade ligge! Nogle synspunkter? Jeg er selv gået i tænkeboks........

Den traad har jeg overset ! :o

Hvor findes den? :)

Link to comment
Share on other sites

Den traad har jeg overset ! 

Hvor findes den? 

meadow> Det er ikke selve trådens emne, blot en henkastet bemærkning i et af indlæggene. Tråden findes under "Generelt" og hedder "Død over discodrengene". Efter min ringe mening er der ikke tale om MOLs mest lødige tråd til dato - men underholdningsværdien er tilsvarende høj!

Link to comment
Share on other sites

I dag fik jeg yderligere 8 km op under sålerne. Jeg var hundesulten allerede ved turens start og fantaserede hele vejen om chokolade (selv Marabou! :thumb_down: ), vingummi og lignende, men alt i alt gik det rimeligt, og sulten var nok med til at afholde mig fra at gentage sidste uges halve succes, halve fejltagelse, hvor en hyggetur udviklede sig til et tempoløb.

Link to comment
Share on other sites

Notat om legemets uforudsigelighed:

Natten imellem i går og i forgårs sov jeg kun 4 timer.

I aftenens løb havde jeg indtaget ca. 1 fl rødvin og alt for lidt vand.

Torsdag kom jeg først ud at løbe kl. ca. 22.

Jeg havde planlagt 3 x 2 km intervalløb, men under opvarmningen besluttede jeg at skære ned til 1 rep, da jeg var træt.

Men:

Jeg endte med at løbe de 3x2 km på den bedste gennemsnitlige kilometertid, som jeg har registereret de sidste 2,5 år!

Hvordan kan det nu hænge sammen?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det nu hænge sammen?

Jeg havde faktisk en lignende oplevelse for nogle år tilbage. Jeg skulle løbe en 20 km. i Sønderborg og jeg havde dagen forinden afsluttet en træningslejr med to dages rimelig hård træning. Desværre kom jeg alt alt for sent i seng og fik også ca. 4-5 timers søvn. Jeg var lige ved ikke at nå til Sønderborg så på vejen tog jeg lige forbi bageren hvor jeg drak en stor cocio og spise noget wienerbrød. På trods af at jeg aldrig før havde løbet så langt løb jeg alligevel 1.11.59, - en af min, til dags dato, bedste tider. :devil:

En anden historie: Jeg skulle deltage i noget divisionskonkurrence om søndagen. Jeg løb 800 meter. Dagen, var jeg ret stiv i benene, men jeg havde aftalt med en kammerat at vi skulle løbe parmarathon i Århus. Vi skulle deles om at løbe en marathon. Ved start var min kammerat der ikke så jeg beslutter at løbe det hele selv. Jeg havde desværre ikke fået drukket på den første halv marathon, men alligevel løber jeg min første marathon på 2.49.49 min. :blink::devil:

Link to comment
Share on other sites

Bevidstheden lullet i søvn, dårlig samvittighed - jeg ved det ikke, men det skete i hvert fald. Hessels historie om det første marathon finder jeg direkte skræmmende. Bare tanken om at kunne sådan noget.......!

Søndag stod den igen på 25 km, som blev gennemført uden de store protester og problemer. Status over ugen ser således ud:

Løb 53 km, alt efter planen og på fornuftige tider.

Hatfield efter planen og en smule oveni.

Nok et ganske beskedent vægttab.

Der uddeles et 10-tal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kigger lige indenfor i loggen, da jeg kan se det er her de nyeste og empirisk underbygger træningsfif lanceres.

Konklusionen må være at træningen og konkurrencetider kan optimeres ved:

- Væsentlig nedsat søvn (så du ikke når at blive dvask inden løB).

- alkohol indenfor seneste 24 timer optimerer løbehastigheden (ekstra hurtig energi - jo mere des bedre)

- vandindtagelse forøger vægten og forringer løbeøkonomien (for meget energi koncentreres omkring væskeoptagelsen)

- Wienerbrød giver højere blodsukker og større sukkerdepoter

Store nye landvindinger til efterfølgelse. Så mangler vi bare den videnskabelige anerkendelse.

PS. Ved nærmere eftertanke er det måske bedre at holde de nye optimeringsmetoder for os selv - så andre ikke lurer disse tricks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kigger lige indenfor i loggen, da jeg kan se det er her de nyeste og empirisk underbygger træningsfif lanceres.

Konklusionen må være at træningen og konkurrencetider kan optimeres ved:

- Væsentlig nedsat søvn (så du ikke når at blive dvask inden løB).

- alkohol indenfor seneste 24 timer optimerer løbehastigheden (ekstra hurtig energi - jo mere des bedre)

- vandindtagelse forøger vægten og forringer løbeøkonomien (for meget energi koncentreres omkring væskeoptagelsen)

- Wienerbrød giver højere blodsukker og større sukkerdepoter

Store nye landvindinger til efterfølgelse. Så mangler vi bare den videnskabelige anerkendelse.

PS. Ved nærmere eftertanke er det måske bedre at holde de nye optimeringsmetoder for os selv - så andre ikke lurer disse tricks.

:lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Den virkelige forklaring på et godt resultat trods en præstationshæmmende adfærd er nu nok den, at jeg slet og ret er inde i en periode, hvor jeg næsten fra gang til gang kan registrere fremgang på alle mine intervaller. Senest skete det i går, hvor jeg løb 4 x 4+1 på en rute, som jeg med mellemrum har frekventeret siden 1982! Resultatet var lige akkurat acceptabelt, set med min absolutte målestok, hvilket kan oversættes til, at jeg rent faktisk løb det bedste, som jeg har gjort i indeværende årtusinde. Stadig savner jeg imidlertid et tegn på, at jeg kan holde en rimelig hastighed på distancer over 3 km. Nå, det er jo ikke maj endnu - og senest søndag snupper jeg mig endnu et 10 km tempoløb.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag bød på 8 stille og rolige kilometer - og denne gang lykkedes det mig rent faktisk at lade være med at skrue op for hastigheden, hvilket var godt - for selv til trods for dette virkede benene meget tunge under torsdagens 3 x 2 km. Dette træningspas lå derfor et stykke fra rekorden - men på den positive side var jeg i stand til at holde den lidt lavere hastighed konstant gennem alle 6 km, så måske er der lidt bedring i vente med hensyn til at kunne holde hastigheden, også når jeg er træt - hvilket kan overføres næsten direkte til at løbe bedre på 10 km og det halve marathon.

Trætheden kan jeg kun forklare ved, at jeg må have løbet over evne på tirsdagens træningspas, for til en afveksling er det rent faktisk lykkedes mig at få over 6 timers søvn i gennemsnit i ugens løb.

Link to comment
Share on other sites

Af til dels uforklarlige årsager fik jeg lyst til at forfatte og poste følgende lille causeri:

Maratonløbet har fortjent eller ufortjent fået en art særstatus i de flestes bevidsthed, uanset om de er erfarne løbere eller aldrig har løbet en eneste meter i træningsøjemed. Det er der mange gode grunde til. Her er lidt om én af dem: Tilknytningen til en god historie.

Legenden vil vide, at det første maratonløb blev gennemført af den græske fodsoldat Pheidippides, der omkring år 500 før Kristus deltog i et afgørende slag mod perserne. Slaget fandt sted på Maratonsletten, som den dag i dag kan findes nord for Athen. Borgerne i Athen ventede ængsteligt på nyheder fra kampen. Grækerne vandt slaget, og den gode Pheidippides blev betroet hvervet med at få oplysningen om triumfen frem til byen. Ifølge legenden løb han hele vejen til byens torv, hvor han forkyndte ”Vi har sejret!”, hvorefter han sank død om.

Nu er det jo ofte synd at dissekere en god historie; men fortællingen om Pheidippides viser, at det at løbe en langdistance, der i legenden kan anslås til at være mellem 35 og 40 km, fra de tidligste tider har været anset for at være en præstation ud over det almindelige. Heldigvis hører det jo til de absolutte undtagelser, at motionsløbere falder døde om efter at have tilbagelagt de 42,2 km, der er vore dages officielle maratondistance; men hvis man accepterer legenden for pålydende, kan det måske alligevel ikke undre, at Pheidippides måtte forlade denne verden. Følgende skal tages i betragtning:

-Han må have været træt allerede ved starten. Som deltager i et langvarigt og blodigt slag har han marcheret og svinget med diverse våben i et omfang, der ikke er egnet som opvarmning før et maratonløb. I virkeligheden kan man ikke udelukke, at han har haft i hvert fald enkelte mindre sår som følge af kampene. Havde han haft alvorlige sår, havde ledelsen naturligvis udpeget en anden til at underrette borgerne i Athen.

-Undervejs i slaget har der næppe været tid til at tænke på forplejningen, hvilket sandsynliggør, at Pheidippides allerede ved løbeturens begyndelse var dehydreret og i kalorieunderskud.

-Pheidippides må have været under et voldsomt emotionelt pres. Inden slaget har han frygtet for sit liv og for sin familie og sin stats fremtidige eksistens, under slaget har han kæmpet for livet, og efter slaget har han ligeledes gennemgået voldsomme emotioner, nu gående i retning af glæde og lettelse.

-Han har næppe haft den mest velegnede løbebeklædning på. Legenden vil vide, at han løb turen, mens han stadig bar sin kampudrustning. Læderstropper og metalplader er tunge og beskytter ikke lige just mod overophedning.

-Han har givetvis været i god almenform inden løbet som soldat i den atheniensiske hær; men han har næppe forberedt sig målrettet på at løbe den pågældende distance.

-Der har efter al sandsynlighed været meget varmt undervejs, og væskedepoter har der ikke været nogen af, selv om Pheidippides muligvis har taget sig tid til at slukke den værste tørst undervejs i de forhåndenværende vandløb.

Vi får altså et samlet billede af en overtræt, stresset, hedeslagsramt og dehydreret soldat, der med opbydelsen af sine sidste kræfter vakler ind på torvet i Athen og forkynder det glade budskab. Kan det undre, at det blev hans sidste handling? Nej! – men derimod kan det lære os noget om den forkerte måde at forberede sig til at deltage i et maratonløb på!

Traditionerne lever! Ganske vist har jeg aldrig selv deltaget i vore dages motionsmaraton fra sletten til Athen (jeg har indskrænket mig til en spadseretur i startområdet!) – men en ven af mig, kendt som det løbende postbud til trods for, at han aldrig har været ansat i Post Danmark A/S, har rent faktisk gennemført løbet, og han bekræfter, at der den dag i dag er alt for langt mellem væskedepoterne!

Link to comment
Share on other sites

CogRouge er der en bestemt grund til at du ikke skriver tiderne ned i din log? Synes ellers det kunne være spændende at få nogle tider på din intervaltræning og lign.

Rent faktisk kan man i min log stykke mine tider nogenlunde sammen, hvis man læser alle indlæg. Der er ikke tale om hemmeligheder! Denne læsning forventer jeg naturligvis ikke, at mange tager sig tid til, og rent faktisk har jeg flere grunde til ikke at beskrive detaljerede tider.

Grund nr. 1: Mine mindreværdskomplekser. Som ofte nævnt og begrædt er jeg ikke god til at løbe distancer over 400 m. Jeg vil nødig have, at mine mindre gode resultater skal rejse tvivl om min indsats og seriøsitet.

Grund nr. 2: Konkurrencementalitet. Jeg har altid været konkurrenceminded, men jeg vil gerne selv vælge mine kampe og jeg ser på min log som et sted, hvor jeg ikke konkurrerer med nogen. Af samme grund står der heller ikke noget om, hvor mange kilo jeg løfter, selv om jeg her ikke står tilbage for nogen af de andre cardiodrenge - en vis reformeret styrkeløfter dog undtaget!

Grund nr. 3: Interesse. Når jeg læser andres logs, er jeg mere interesseret i mål, indsats og fremskridt end i de absolutte niveauer. Jeg er for så vidt ikke interesseret i, om man vejer 80 kg og er på vej mod 60 - eller om man vejer 180 og er på vej mod 160. Det er succesoplevelserne, der tæller, ikke - for nu at gentage mig selv! - niveauet.

Grund 4: Træningsformerne. Når jeg løber 25 km, tager jeg ofte ikke engang tid! - og et andet yndlingstræningspas er 4 x 4+1, hvor jeg løber for fuld skrue 4 minutter af gangen, uden at jeg præcist ved, hvor langt jeg når. Jeg har "mærker" på ruten - men det siger jo ikke andre noget, at jeg i 4. interval nåede helt forbi krydset ved jernbanen, hvilket ellers er ret godt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har stor respekt for dine overvejelser om hvor meget du vil fortaelle og hvordan du bestemmer tid og sted for dine slag - det er din log. Og jeg har stor glaede af den.

Jeg blev ved laesning af dine 4 grunde mindet om en meningsudveksling et par uger tilbage i Indolenicas log om hvordan man fremstaar i de andres optik...

God weekend,

meadow

Link to comment
Share on other sites

Hej CogRouge, Det er helt i orden. Måske skulle jeg også bare læse din log noget oftere. Jeg har fuld forståelse for at du ikke skriver tiderne i din log. Årsagen til at jeg spurgte var dels at jeg synes det kunne være spændende at se hvilke tider du løber, dels fordi jeg undrede mig over at en person som har løber i mange år ikke skriver sine tider ned.

Med hensyn til "Grund nr. 1" tror jeg nu du er på samme niveau, hvis ikke højere, end de fleste på motion-online.dk!

Spændende betragtning om den legendariske Pheidippides. :) Som altid er det en fornøjelse at læse din log idet din log ofte er sprængfyldt med et inspirerende, eftertænksomt og spændende indhold.

Link to comment
Share on other sites

Hessel>Angående niveauet har du nok ret - men blandt dem, der er seriøse med løbetræning er mit grundniveau nok det laveste! - især, hvis vi ikke anvender Fair's formel på mine tider!

I dag søndag løb jeg som varslet et 10 km tempoløb. Der var klar fremgang i forhold til for en måned siden, men stadig er det som om, at mine fremskridt på intervallerne kun i et begrænset omfang lader sig overføre til de længere distancer. På intervallerne løber jeg nu 5 % hurtigere end for 2 måneder siden - men på 10 km løber jeg kun ca. 3 % hurtigere. Mit bedste bud er egentlig, at det er min kropsvægt, der er den begrænsende faktor - men jeg kan konstatere, at "systemet" yder betragtelig modstand mod at komme ned under de 10 % fedt!

Pulsen holdt jeg mellem 85 og 90 % af maksimum, dvs. på den belastning, som jeg af erfaring ved, at jeg kan regne med at holde på et halvmarathon. Alt i alt en god træningsgang.

Ugestatus bliver derefter:

Hatfield gennemført efter planen

Egenvægt konstant

Løbet 40 km, hvoraf 20 kvalitets-km.

Ugen får et 9-tal.

Link to comment
Share on other sites

Mandag var som sædvanlig løbefri dag. Til gengæld var det også 95 % - dag i Hatfield, altså med 3 x 2. Det gik overraskende nemt, og jeg valgte derfor at køre 4 x 2 i bench press og 3 x 3 i bend over rowing. Det blev gennemført uden truende failure.

Jeg synes stadig ikke, at jeg kan få has på de sidste 3-4 mm i COC2 med højre. Til gengæld havde jeg mit hidtil tætteste miss på 1'eren med venstre i går - jeg manglede vel en halv millimeter! :angry:

Efter at have installeret Windows XP har jeg i øvrigt haft massive problemer med den ene af mine hjemmePC'ere. I går syntes problemerne at være løst, hvorfor jeg brugte pauserne mellem sættene til at geninstallere en lang række programmer.

Bill skal lige have en :thumb_down: for at gøre det umuligt at formattere en harddisk, når man har installeret XP. Jeg kunne have sparet mange gode timer, der nu er gået med fejlfinding og editering af diverse filer, hvis jeg bare kunne have valgt den radikale løsning lige fra begyndelsen.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Efter at have installeret Windows XP har jeg i øvrigt haft massive problemer med den ene af mine hjemmePC'ere. I går syntes problemerne at være løst, hvorfor jeg brugte pauserne mellem sættene til at geninstallere en lang række programmer.

Bill skal lige have en  :thumb_down:  for at gøre det umuligt at formattere en harddisk, når man har installeret XP. Jeg kunne have sparet mange gode timer, der nu er gået med fejlfinding og editering af diverse filer, hvis jeg bare kunne have valgt den radikale løsning lige fra begyndelsen.

Vil det sige, at du også er en af de heldige, der har træningscenter hjemme ?

Ja, Bill har ansvaret for næsten hele verdens PC ere, så der er også

nogle irriterende ting imellem.

Hvad gør man ikke for at undgå XP.

Jeg installerede RedHat Linux på samme harddisk som Win 98, og kan så vælge.

Jeg mangler bare at gøre det på 2 computere mere.

PC bank og enkelte andre ting kører kun under windows,

så jeg kan ikke helt undvære det.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share