Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Vejrudsigten fik ikke ret! Jovist var det ret blæsende, men det regnede ikke og fodfæstet var godt. Så gjorde det ikke så meget, at jeg måtte ud på en lille omvej, da en bro over den lokale å stod under vand.

Dagens resultat blev nemlig 25 km's løb, hvilket for mig betyder, at jeg allerede her 13 uger før BT halvmarathon og 8 uger inden Griseløbet - mit første testløb - ved med absolut sikkerhed, at jeg kan stå distancen uden problemer. Naturligvis skal jeg ud på distancen et par gange til, men nu kan fokus lægges helt og fuldt på at løbe hurtigere.

Ugestatus:

Hatfield 5x5 gennemført - med en smule bouncing i bench press

12 % af det planlagte vægttab realiseret (har dog brugt 15 % af den planlagte tid!)

Løbet 53 km, heraf 1 x bakketræning 8 reps og som sagt en lang tur på 25 km

Ugen får et 9-tal. Mere kan det ikke blive til, for jeg har på intet tidspunkt følt mig flyvende.

Har som så ofte før følt mig provokeret af en artikel i Politiken. Jeg starter en tråd om det i Kondi-fora'et.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med årets første 25 km-tur dags dato kom jeg til at tænke på følgende: Når jeg er i god form, bliver 18 km til en distance, som jeg mister respekten for - jeg kan bare gå ud og løbe turen, nogenlunde som og når det passer mig, selvfølgelig forudsat, at jeg har fået nok at spise. 25 km har jeg derimod aldrig haft det på samme måde med. Selv når jeg har trænet til marathon og har fuldført flere ture på 30 - 35 km, er en distance på 25 km fremdeles en udfordring, som skal tages seriøst med kost, opladning etc. Jeg har da drømt om komme i en situation, hvor også 25 km bliver et "rutineløb", men må nok erkende, at det aldrig vil ske.

Link to comment
Share on other sites

Bravo....og klapsalver.

Det ser rigtig godt ud det du laver der!

Jeg har ikke yderligere kommentarer, men din "fornemelse" for 25k´en er vel blot psykisk! Fysiologisk er der vel ikke den store forskel på 18 og 25k. Det er små 30min. ekstra du bruger på det.

normann, the big fan!

Link to comment
Share on other sites

CoqRouge det er lækkert at kunne løbe så langt. Kender det selv fra dengang jeg var i rigtig god form. Man kan bare blive ved og ved og ved med at løbe. En herlig fornemmelse! Lækkert at se at træningen går godt!

:wave: Hessel

Et spørgsmål til alle løbere: "Hvorfor?" Hvorfor løber i egentlig?"

Da jeg var mindre blev jeg tit kaldt tosset, vanvittg, dum, småt begavet, Forrest Gump osv. På trods af det er jeg fortsat med at løbe. Selvfølgelig har jeg pauser, men jeg vender altid tilbage. Der er så mange årsager til at jeg løber og løb er simpelthed blevet en livsstil. Spørgsmålet er så hvorfor jeg løber, men i stedet spørger jeg nu jer: Hvorfor?

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke yderligere kommentarer, men din "fornemelse" for 25k´en er vel blot psykisk! Fysiologisk er der vel ikke den store forskel på 18 og 25k. Det er små 30min. ekstra du bruger på det.
normann>Med det tempo, som jeg løbere længere træningsture i, er det nu over 30 minutter - men din pointe er muligvis rigtig - i hvert fald har jeg tit spekuleret over det samme. Jeg synes imidlertid, at min krop - som definitivt ikke er bygget til langdistanceløb! - fortæller mig noget andet. Måske sku' jeg forsøge at lade være med at lytte.
Et spørgsmål til alle løbere: "Hvorfor?" Hvorfor løber i egentlig?"

Da jeg var mindre blev jeg tit kaldt tosset, vanvittg, dum, småt begavet, Forrest Gump osv. På trods af det er jeg fortsat med at løbe. Selvfølgelig har jeg pauser, men jeg vender altid tilbage. Der er så mange årsager til at jeg løber og løb er simpelthed blevet en livsstil. Spørgsmålet er så hvorfor jeg løber, men i stedet spørger jeg nu jer: Hvorfor?

Hessel>Sku' jeg svare fyldestgørende på det, ville det blive en længere fristil. Jeg har haft de samme oplevelser, ofte tilsat denne: Løbere er dumme - og jo dummere de er, jo længere løber de! Jeg har løbet i så mange år, at dit spørgsmål næsten har mistet sin relevans. Jeg kan ikke lade være - dog skal det være sagt, at jeg fra maj til september koncentrerer mig mere om cykling, når solen skinner. Det har jeg gjort siden Bjarne Riis i 1996 fik mig til at konvertere - delvist, altså!

Jeg nyder vægtkontrollen, overskuddet, endorfintilskuddet, frirummet, den misundelse, som jeg mener gemmer sig bag de dumsmarte bemærkninger, at løb både kan være konkurrencebetonet og lystbetonet - ja, listen kunne blive lang. Jeg må også nævne det rent praktiske: Man kan dyrke løb alene og næsten hvor- og hvornårsomhelst!

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

I dag var det så den længe frygtede 5 x 6 - dag i Hatfield. Det gik som forventet, dvs. at jeg gennemførte med 3 min.'s pauser og uden de store problemer i rows, mens jeg måtte holde lidt længere pauser i benchpress og kun fik de i alt 30 reps i hus ved at køre 6-6-5-4-3-3-3.

Næste uge ser ud som en ren badeferie - kun 3 x 2 med en vægt, der ikke er voldsomt meget højere. Det falder mig stadig svært at forstå, at man kan få fremgang ved så lidt træning, set hen over en uge eller længere.

På løbesiden har benene det ganske fint efter de 25 km i går. I morgen står den på 6 x 800 m. Jeg forventer at være så restitueret, at det ikke bliver et problem at gennemføre med en hæderlig gennemsnitstid; men på den anden side er det nok ikke i morgen, at jeg kan forvente at sætte vinterens hidtil bedste tid!

Link to comment
Share on other sites

Et spørgsmål til alle løbere: "Hvorfor?" Hvorfor løber i egentlig?"

Jeg nyder vægtkontrollen, overskuddet, endorfintilskuddet, frirummet, den misundelse, som jeg mener gemmer sig bag de dumsmarte bemærkninger, at løb både kan være konkurrencebetonet og lystbetonet - ja, listen kunne blive lang. Jeg må også nævne det rent praktiske: Man kan dyrke løb alene og næsten hvor- og hvornårsomhelst!

Tja, nu det jo er MOLs officielle eksistensforum, så bør man vel også påpege at kroppen består af andet end hjernen, hvor banalt det end må lyde, og at man kan opnå stor glæde ved at bruge sin krop.

På løbesiden har benene det ganske fint efter de 25 km i går

Jeg er målløs af for-/beundring. Det ville jeg aldrig selv kunne gøre. Men det er nok et mentalt spørgsmål, for jeg har ingen problemer med at cykel 4½-5 timer på landevejen i januar/februar. Men løbe 25 km.... no way.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Tja, nu det jo er MOLs officielle eksistensforum, så bør man vel også påpege at kroppen består af andet end hjernen, hvor banalt det end må lyde, og at man kan opnå stor glæde ved at bruge sin krop.
Ziggymund>Jeg kan godt se, at det ikke fremgår klart af mit lille indlæg - men jeg er totalt enig, i virkeligheden så enig, at det ikke engang faldt mig ind at skrive det, for i den sidste ende er det jo glæden ved at bruge kroppen, der ligger bag det hele. Jeg er generelt et aktivt væsen og bruger hjerne og krop så meget, som jeg har lejlighed til. Jeg antræffes ikke dvask og dasende, med mindre jeg har influenza og 39 C i kroppen. 39 C i skyggen (ved jeg af erfaring) udgør ingen hindring!
Jeg er målløs af for-/beundring. Det ville jeg aldrig selv kunne gøre. Men det er nok et mentalt spørgsmål, for jeg har ingen problemer med at cykel 4½-5 timer på landevejen i januar/februar. Men løbe 25 km.... no way.

Jeg cykler selv en smule, vel omkring 3000 km om året, men kun i de 5 varmeste måneder, for jeg fryser rent ud sagt a h t, selv om jeg samtidig sveder i rå mængder ved en rask cykeltur i januar.

Mit problem med at cykle rigtig langt er af mental karakter, for jeg kommer til at kede mig. Derfor cykler jeg i praksis aldrig over ca. 2,5 time, hvis jeg kører solo. Noget af det kedeligste, som jeg har oplevet i min motionskarriere, var Sjælland Rundt. 10,5 time på cyklen, hvoraf de 6 var r..kedelige og med smerter i r.....! Jeg nærer en betydelig beundring for folk, der kan abstrahere fra den slags, kombineret med en vis forundring.

Vi skal i øvrigt huske at fortælle Allerup, at hans Boreas er testet i det nye nummer af Tour. Det falder ikke ubetinget heldigt ud, og de konkluderer (i min direkte oversættelse), at "den ikke er værdig til at være vandbærer for Principia"!

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Noget af det kedeligste, som jeg har oplevet i min motionskarriere, var Sjælland Rundt. 10,5 time på cyklen, hvoraf de 6 var r..kedelige og med smerter i r.....!

Det har jo nok en del at gøre med temperement. Jeg har ALDRIG mødt en person, der kunne forklare mig hvorfor det er så fedt at brage rundt på sjællandske landeveje i 10-16 timer, når man kan få en adrenalinoplevelse på 2½-4 timer i et licensvæddeløb. Det er som om vi taler hvert sit sprog, jeg og supermotionisten, for han synes heller ikke der er noget særligt ophidsende ved væddeløb.

Jeg nærer en betydelig beundring for folk, der kan abstrahere fra den slags, kombineret med en vis forundring.

Forundring... først og fremmest forundring. Og på en dårlig dag: "Så få dog et liv, for helvede, mand". Men så tager fornuften som regel over igen og den mentale ligevægt genoprettes sammen med tolerencen og erkendelsen af, at jeg på intet tidspunkt endnu har haft held til at forudsige hvad jeg foretager mig om 10 år. Hvem ved, måske kører jeg Sjælland Rundt 2014 :blink:

Ziggymund :bike:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ret sikker på, at turen i 2014 bliver uden mig - for siden den tur Sjælland Rundt har jeg ikke deltaget i cykelløb på over 150 km og agter heller ikke at gøre det. Så var der mere sport i at prøve et ultramarathonløb igen. Jeg har engang deltaget i et 65 km's løb, men da jeg ikke følte mig i form til distancen, valgte jeg lige fra starten at gå 5 minutter for hver 25 minutter, hvilket også passede fint med depoterne. Det var en lang dag...... men ikke så lang som en rigtig langdistancecykelløbsdag!

På grund af oversvømmelse på de lokale stier måtte jeg revidere planerne, således at de 6 x 800 m blev til 4 x 4+1 i stedet. Det gik fint - næsten lige så godt som i september, hvor jeg ikke trænede langt, men udelukkende forberedte mig til 5 km på Frederiksberg samt DHL-stafetten.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag blev det til 8 km, der skulle have været rolige - men da jeg efter 2 km konstaterede, at jeg lå ca. 1 minut under mit normale tidsforbrug på en rolig tur, besluttede jeg at løbe mere igennem. Resultatet blev den bedste tid i et års tid på husruten. Det er OK for en hyggetur i en opbygningsfase.

Torsdag gennemførte jeg 2 x 3 km langintervaltræning, også på en fuldt tilfredsstillende tid.

Det var så 3 relativt hurtige ture på 3 på hinanden følgende dage. Det må man slet ikke, og straffen sidder da også og lurer med lidt ømhed på ydersiden af knæet. Jeg kender symptomerne - der er tale om et forstadium til et klassisk løberknæ, som jeg har haft en enkelt gang før for ca. 4-5 år siden. For at komme skaden i forkøbet bliver fredag friholdt for vægtbærende aktiviteter (heri ikke medregnet træning af overkroppen!) og lørdag snupper jeg en lille tur på max. 5 km. Så får vi se.

Jeg har før annonceret, at jeg gerne ville smide 5 kg, hvilket ville bringe min fedtprocent ned i omegnen af 5. Det er ikke, fordi jeg med mine nuværende 10 % lige netop er overvægtig - men for at løbe lidt hurtigere! Projektet forløber ikke helt tilfredsstillende - jeg har på 25 dage tabt 0,7 kg. De er til gengæld reelle nok, da der er tale om en observeret tendens over perioden. Mit problem er, at energien ryger sig en tur, hvis jeg skærer yderligere ned på kalorierne.

Når man ikke kan sove, har man visse alternativer. Jeg valgte altså at skrive logbog......

Link to comment
Share on other sites

Diddley>Du må gerne spørge og jeg vil også godt sige det, men det er ikke noget at sigte efter. Jeg ved godt at jeg gentager mig selv, men jeg lider af en ulykkelig kærlighed til løb, selv om mit talent maksimalt rækker til 400 m - hvor det til gengæld er godt.

Jeg løb såmænd på ca. 36 minutter - for så vidt ok for en gammel mand som mig, men ikke ok, når man tager i betragtning, hvor meget og hvor struktureret træning, som jeg lægger i det - men jeg bliver ved - og ved - og ved - til den dag, hvor kadaveret siger stop.

Link to comment
Share on other sites

Jeg løb såmænd på ca. 36 minutter - for så vidt ok for en gammel mand som mig, men ikke ok, når man tager i betragtning, hvor meget og hvor struktureret træning, som jeg lægger i det - men jeg bliver ved - og ved - og ved - til den dag, hvor kadaveret siger stop.

Jamen hvad er dog det for en klagesang :o . 46 år er jo ingen alder (og ingen undskyldning). :(

Faktisk er det den helt rigtige alder til at nå nye mål og nye tider (helst lidt bedre). Det ved jeg med stor sikkerhed, da vi vist er af samme årgang. Så bare klø på. :bigsmile:

(Måske skulle vi danne en veteranklub her i MOL).

Nu har du jo lige passeret de 25 km, så det ser jo fint ud i forhold til dit halvmarathon.

Held og lykke med forberedelserne.

Link to comment
Share on other sites

Fint nok med veteranklubben. Så kan Henning blive æresmedlem - han er vist nok den ældste af os, i hvert fald den ældste, som jeg ved af og som har oplyst sin alder.

Jan D>Det er for så vidt ikke alderen, at jeg klager over. Jeg har det så fint som nogensinde. Min jammersang handler mere om mit manglende talent for at løbe langt, når jeg nu så gerne vil :( og prøver så meget! :devil:

Det kan jeg naturligvis ikke gøre noget ved, andet end at træne. Det er jo for sent at vælge sig et andet genetisk udgangspunkt! Som jeg før har sagt, er det, der piner mig mest, i virkeligheden, når jeg ser en jævnaldrende med 10 kilo for meget på maven og 6 ugers ustruktureret træning løbe fra mig på en 10 km. Det er en ringe trøst, at jeg formentlig ville kunne løbe en 100 m med ham og have nået at binde snørebåndene op, inden han krydser stregen!

Arne og Austina>Naturligvis må I være med. Rent filosofisk har det altid voldt mig visse kvaler at fastslå, hvem der er verdens mindste kæmpe og verdens største dværg......

Link to comment
Share on other sites

Fint nok med veteranklubben. Så kan Henning blive æresmedlem - han er vist nok den ældste af os, i hvert fald den ældste, som jeg ved af og som har oplyst sin alder.

Jan D>Det er for så vidt ikke alderen, at jeg klager over. Jeg har det så fint som nogensinde. Min jammersang handler mere om mit manglende talent for at løbe langt, når jeg nu så gerne vil :( og prøver så meget! :devil:

Det kan jeg naturligvis ikke gøre noget ved, andet end at træne. Det er jo for sent at vælge sig et andet genetisk udgangspunkt! Som jeg før har sagt, er det, der piner mig mest, i virkeligheden, når jeg ser en jævnaldrende med 10 kilo for meget på maven og 6 ugers ustruktureret træning løbe fra mig på en 10 km. Det er en ringe trøst, at jeg formentlig ville kunne løbe en 100 m med ham og have nået at binde snørebåndene op, inden han krydser stregen!

Arne og Austina>Naturligvis må I være med. Rent filosofisk har det altid voldt mig visse kvaler at fastslå, hvem der er verdens mindste kæmpe og verdens største dværg......

Tak for det.

Jeg har heller ikke hørt om nogen, der var ældre her inde.

Der var en tråd om, hvor gamle vi er her på MOL, men den er

vist gåer i stå.

Men til din trøst, så kender jeg det, at nogle nye, der efter et halvt

års træning stormer forbi mig i bænkpres og squat, men det kan jeg

ikke bruge til noget, andet end at glæde mig på deres vegne.

Hvis jeg har hjulpet dem i gang, glæder mig også, at det går dem godt.

Hvis de ikke havde mere fremgang end mig, var de måske holdt op igen,

så de har nok mere brug for fremgangen end mig.

Og så er det vel naturens retfærdighed at de får den.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

I liciens-cykelløb er alle veteraner efter de 30, så det er vel op til jeres samVittighed om I er med i veteranklubben.

>CoqRouge. Træning, træning og atter træning. Men de 25 km. De ”ustrukturede” holder nok ikke i det Lange løb. Ja, ja nu skal jeg nok passe på med at vade mere i det. Jeg løber jo ikke rigtigt mere, så du kan nok løbe fra mig (det er mest cyklen der trækker eller retter skal trædes).

Jeg kender det i øvrigt godt fra inden jeg blev forfremmet til hjælpetræner i cykelklubben – hvor jeg i starten nogle gang blev sat af drengene på 12-13 år (De kører f...... stærkt). Jeg er dog fortsat så naiv, at jeg forsøger ikke at blive overhalet af min søn på 13 år (det går nok lidt endnu).

Link to comment
Share on other sites

Jan D>Ja, 10 km er nok ydergrænsen for de talentfulde, men ustrukturerede. I hvert fald har jeg ved e-løbet normalt overhalet mange, der var mere døde end levende, når de nåede frem til Ulvedalene. En ringe trøst - ja, men dog en trøst!

Forslag til vedtægt: Man kan optages i MOLs veteranklub pr 1/1 det år, hvor man fylder 35, for kvinder dog 30. Hvis vi skal føre et særligt tegn i vores banner, må vi nok alliere os med en venlig moderator????????

Søndag byder igen på deltagelse i et 10 km motionsløb. Det skulle gerne gå bedre end skandalen for 4 uger siden.......

Link to comment
Share on other sites

Fyldt 35 år til veteranklubben, er det nok ?

Er den ikke kun for voksne mennesker ?

Kan man både være medlem af DIFD diskopumpere og veteranklubben ?

Ellers må jeg desværre sige nej tak til æresmedlemsskab til veteranklubben

selv om jeg er ældste medlem på MOL.

Henning :pumpin:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Mon ikke, at vi alle har i hvert fald en lille discopumper, der venter på at springe ud af skabet? Personligt tror jeg det - der er blot for mit vedkommende en del, der taler for at holde ham i et forsvarligt aflåst skab.

For voksne mennesker? Tjah, men vi skal da også være mere end 3 rigtige medlemmer og et juniormedlem.

Kære moderator: Hvad med kendemærket? Arne havde engang en avatar, der forestillede sådan en Gandalf-agtig vismand. Det var måske en idé?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share