Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Ud fra det indlæg lyder det næsten som om du har ondt i en vis legemsdel over at jeg kører rundt på en relativt dyr cykel? Men hvorfor det? Er det forkert at jeg har en hobby som gør at jeg bruger mange penge på noget jeg elsker at nørde med? Ja, jeg har nogle relativt dyre hjul på min cykel - men nu er de så også delvist finansieret af at mine gamle gik i stykker og jeg fik penge fra forsikringen. Og ja, jeg har en krank og wattmåler der har kostet i omegnen af 9000,-. Wattmåleren blev finansieret ved at jeg solgte min mountainbike og med penge jeg fik i fødselsdagsgave. Har jeg været ude og rejse i år? Nej det har jeg ikke. Har jeg været nede og køre i bjerge en enkelt gang eller to? Nej det har jeg ikke. Jeg har med andre ord bare prioriteret anderledes end dig. Jeg har jo heller ikke købt en færdig cykel, men langsomt bygget min cykel op fordi jeg ikke har haft råd til at smide 40.000,- på en cykel til at starte med. Mine Mavic hjul stammer tilbage fra 2008 hvor jeg købte de gamle som så gik i stykker sidste år. Min SRAM Red gruppe er fra 2009. Orbea rammen er fra 2010, og wattmåleren er fra 2011. Så skal vi sige at jeg måske i gennemsnit har brugt 10-15.000,- om året over de sidste 4 år for at have den cykel jeg har i dag. Bare fordi jeg har en cykel der er dyr nu, betyder det ikke at en udskrivning på en anden cykel på 8000,- ikke er stor. Jeg har det ikke hårdt økonomisk, men det er simpelthen noget pladder du fyrer af.

Og Villy V referencen forstår jeg ikke helt. Jeg har intet imod Canyon, jeg vil bare ikke selv eje en. Canyon laver fantastiske cykler til prisen, og jeg har ofte anbefalet folk at købe en Canyon. Hvorfor så ikke selv købe en Canyon? Fordi jeg synes det er en stangvare, og mere ingeniørkunst end passion/design. Jeg vælger ikke cykel for at få mest for pengene, men for at give mig den største glæde. En af glæderne er selvfølgelig at have en cykel og komme ud og træne, men for mig handler det også meget om nørderiet, og det at have en cykel som man ikke ser mange af. Af samme årsag ser man folk der kører rundt i Alfaer og nogle der kører i Skodaer. Begge er glimrende biler, og skal man vælge med hjernen er der ingen tvivl om at det er Skodaen man skal have fat i. Der er dog heldigvis også dem der vælger Alfaen for den ekstra køreglæde, det lækre design, og for at have en bil som kendere nikker anerkendende af.

Og så kan det være du synes jeg er en snob, og ja det er jeg nok også. For mig er cyklen mere end bare et træningsredskab. Men det er fint nok at du holder meget af din Canyon, det skal du have lov til. Det er bare ikke noget for mig.

Hold da fast....! Beklager at du tager mit indlæg så ilde op. Jeg har bestemt ikke noget imod, at du kører på dyrt grej, slet ikke. Det gør jeg jo til dels selv. Og jeg har tidligere argumenteret som du, inde på Feltet.dk, at det netop er folk frit for at købe, hvad man har lyst og økonomi til. Smag og behag.

Men når du i et forum vælger at opstille et dillema vedr. en vintercykel, så tillader jeg mig at svare. Man kan diskutere, om jeg skal blande mig i, om 2000 kr. i difference er meget eller lidt. Men når man som du og mange andre, gladeligt ofrer mange penge på din cykelpassion, så synes jeg stadig at 2000 kr. er "pebernødder" ift. at vi snakker om en cykel. Havde der været tale om en saddel eller pedaler, havde der efter min mening været tale om en stor prisforskel. Men her er det altså en cykel vi snakker om.

Jeg har fuld forståelse for din trang til at give ekstra for en "mærkevare". Det er du langt fra den eneste, der vælger at gøre. Vandt jeg en stor gevinst i lotto, kunne jeg måske endda selv finde på det :wink:

Men her snakker vi en VINTERCYKEL, der skal ud i snask og sjask. Under/efter hver tur vil den typisk ligne "lort". Om det stadig, under sådanne omstændigheder, er vigtigt at køre på en "mærkevare-cykel" ved kun du, men personligt er jeg fuldstændig ligeglad med cyklens "udstråling" om vinteren. Jeg forestiller mig alligevel ikke, at folk kan se cyklens "udstråling" gennem al snavset. Men det er bare sådan jeg har det, og har du det anderledes, er det fint med mig.

At du ikke forstår Villy V-referencen, forstår jeg til gengæld ikke. Dine argumenter, er da fuldstændig magen til hans, hvis man lukker øjnene, for hans perfide jargon.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan træner en banesprinter?

378813_10150435229816434_99575746433_9188964_714017860_n.jpg

"Sir Chris, who won sprint, team sprint and keirin gold in Beijing to add to his kilo gold from Athens, posted this picture of him leg pressing a shed load of weight – plus team-mate Ross Edgar – on his Twitter page, leaving both cycling fans and regular punters open-mouthed and sparking a frenzy of comments on RCUK’s Facebook page.

“In response to the questions re leg press it was 631kg for 5 reps,” said Hoy. “Could have squeezed out a rep more if Ross hadn’t been laughing at me!”

So there you go. That’s what it takes to become Great Britain’s best ever track cyclist…"

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

En lille hurtig update. Der er skam blevet trænet. Både onsdag og i går sad jeg på hjemmetræneren.

Onsdag så det således ud

20111221tur.png

Torsdag således

20111222tur.png

I går havde jeg lyst til at gøre det lidt hårdere, så derfor røg vi op i nærheden af de 100% af FTP.

Faldt lige over dette klip med Olano fra verdensmesterskaberne 1995.

Må fandme være svært at køre 2 km på et fladt bagdæk når man ved at de andre kommer hamrende bagfra. Totalt vildt! Noget andet der er vildt er at samme mand i 2006 løb et maraton på 2.40!

Olano_contrarreloj_tour.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi ved der er en nummer 2, men der er for langt derned

fabian_cancellara_wins_paris-roubaix_2010_team_saxo_bank_1.jpg

Da Fabian Cancellara vandt Paris-Roubaix i 2010 var det i så overlegen stil at Dennis Ritter i udsendelse nævner det kendte Østkyst Hustlers citat. Meget passende når man samtidig tænker på at han ugen forinden havde vundet Flandern Rundt på spektakulær vis. Det var Paris-Roubaix 2010 jeg havde smidt på computeren i går da jeg hoppede op for at træde watt. Endnu engang en omgang SST hvor mine watt blev holdt omkring de 190, svarende til ca. 87% af FTP.

Den komplette træning så således ud

20111228tur.png

Og vi snupper en omgang til i aften.

Link to comment
Share on other sites

Stærkt at du får kørt på din hometrainer. Jeg var tæt på at tage en tur igår på min, men af en eller anden grund så sad sofaen fast på min bagdel... :blush:

Tror ikke du skal klage med den træningsmængde du ligger for dagen. Hvis jeg havde disciplinen til at træne lige så mange timer som dig, så ville jeg være klar til Riis næste sæson :laugh:

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Hometraineren er et tortur instrument - Men supergodt hvis man bruger den "rigtigt". Der er meget stor spredning på kvalitet og pris, men jeg har en TacX, og har kun hørt godt om det mærke. Sørg for at få en med kadence-tæller og watt måler, da de to parametre er utrolig gode som træningsredskaber. Men jeg er sikker på Kermit har input til diskussionen ellers!

:smile:

Link to comment
Share on other sites

All about the legs

lrg-2194-aai.jpg

I torsdags blev det til en omgang på hjemmetræneren. 1 time og 5 minutter med klassisk SST.

20111229tur.png

I går blev det så til en omgang styrke i FW

Opvarmning:

10 minutter kondicykel

Planker:

90 + 60 sekunder

90 + 60 sekunder

Squat:

10x 60 kg

8x 80 kg

1x 95 kg

1x 100 kg

1x 110 kg

1x 115 kg

1x 120 kg

1x 125 kg - Ny PR. Virkelig grimt, men kom da op.

4x 100 kg

4x 100 kg

4x 100 kg

45° 1 leg press:

6x 60 kg

6x 60 kg

6x 60 kg

45° calf raise:

6x 200 kg

6x 200 kg

6x 200 kg

Hipflexion:

6

6

6

Hyperextensions:

15

15

Hanging leg-hip raise:

20

20

Decline situp:

10

10

Afrulning:

5 minutter kondicykel

I dag ville jeg egentlig have kørt en længere tur på landevejen, men da jeg var nede og handle var der simpelthen så mega glat over det hele. Så nu kan jeg rydde op i lejligheden og måske snuppe en time på hjemmetræneren. Klarer jeg 1 time og 5 minutter igen ender mit år på 8300 km. Ikke helt skidt.

Link to comment
Share on other sites

Godt Nytår Friend, tak for Støtten i 2011 og hjælp med alt muligt omkring udstyr etc. Fedt at du var med til CC og heppede!

Ses på den anden side,

N

Selvfølgelig, og kan jeg nå det igen i år skal jeg nok stå og heppe et eller andet sted på ruten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Kermit!

Tak for i lørdags. Det er fandme ikke meget jeg kan huske. Det var ikke før jeg snakkede med ChrBB i går aftes at jeg husker at have været inde på den restaurant. Har du nogen ide om hvornår vi kom og gik igen? Og ved du tilfældigvis om jeg havde min jakke med mig da jeg gik?

:laugh:

Lige over du. Fedt lige at få sat ansigt og kroppe på folk herinde fra. I må være kommet lige omkring kl. 01.00/01.30, og jeg ved faktisk ikke hvornår du gik. Jeg gik før CBB og FP, og der ved jeg ikke om du var gået. Umiddelbart tror jeg du er smuttet uden jakke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har længe overvejet at skifte fra FW til FitDK, da begge centre ligger i Lyngy. Jeg tænker at der forhåbentlig er lidt renere i FitDK, og at de værste tågehoveder ikke er der. Derudover virker det som om det er lidt mere kompetent rådgivning der er i FitDK kontra FW. Men nu skal jeg op og se det hele an, for det der taler for FW er at de har 2 squatstativer med 20 kg's stænger, og en 45 graders benpress ala denne

muscle_motion_45%20degree_leg_press_commercial%20%281%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvad skete der?

20tourdefrance-cnd-articleLarge.jpg

I mandags var jeg som sagt et smut forbi FitDK i Lyngby for at prøve deres faciliteter. Super flink betjening startede godt, men så var det positive også ovre. Kondicyklen kunne ikke spændes nok ind ved pedalerne, og bare at komme derind var lidt af en udfordring. Anywho, jeg hoppede videre til squatten. Et ok stativ, men skiverne var lidt nitten. Der var ingen forhøjning så fødderne kunne vinkles for at lave så meget tryk med hælene, så jeg smed 2 vægtskiver ned for at lave vinklen. De første 10 med stangen var fine, om end mine lår stadig var ramt af DOMS fra fredagen af. Det gik da også galt da jeg kørte dem med 50 eller 60 kg, og pludselig var det som om jeg fik et trælår i baglåret. Det gjorde at jeg ikke fortsatte, og gik hen for at lave nogle andre øvelser hvor jeg ikke skulle bruge benet, og mellem øvelserne brugte jeg tid på at strække det ud.

Jeg prøvede da også at lave calf raises i benpressen, og selvom læggene sagtens kunne, satte maskinen en begrænsning ved at jeg ikke kunne få en ordentlig position. Så jeg bliver i FW.

I går tog jeg så en tur på hjemmetræneren. Tourens 15. etape fra 2010 var sat på - for de uindviede kan jeg fortælle at det var etapen hvor Andy angreb og tabte kæden, og Contador kørte kontra. Jeg var stor modstander af at Contador tog fordel af uheldet, men for et par dage siden læste jeg en kommentar hvor en skrev at Contador kom stormende bagfra lige efter Andy angreb, og dermed selv var i fuld fart. Det måtte jeg så lige gense, og ganske rigtigt. Han har ikke lukket hullet op til Andy, men han er ikke langt bagude og kommer altså i fuld fart da angrebet sker. Man kan derfor diskutere hvorvidt det stadig var ufint, men han angreb altså ikke efter at Andy havde haft sit uheld. Nu har jeg efterhånden også mistet en del sympati for Schleck brødrene, så det spiller nok også lidt ind. Storhedsvanvid uden lige, og Frank har da også for nylig påstået at han kunne have vundet Touren i 2008 hvis det ikke var at Sastre havde angrebet på Alpe D'huez. Nu er det jo så bare kommet frem, også fra Franks egen mund, at Sastre angreb for at presse feltet, og at Frank skulle køre kontra når Sastre blev hentet. Det blev han som sagt bare aldrig, og jeg tvivler virkelig på at Frank kunne have holdt Evans bag sig på den sidste enkeltstart. Frank endte trods alt som nummer 4 det år, på trods af at han var nummer 2 inden enkeltstarten. Det er jo hylende morsomt at Frank ikke selv kan se det, men endnu mere morsomt at se at Stefan Schumacher slog Cancellara på den enkeltstart :laugh: Allerede der burde man have tænkt at der var noget skidt med ham Schumacher.

Anyhow, jeg kørte som sagt på min hjemmetræner. Lidt anderledes session end tidligere, da jeg havde lidt ekstra tid. Jeg ville egentlig have kørt 3x 20 minutter SST, men så meget tid havde jeg så heller ikke så det blev til 2x 20 SST, og 8 minutter 100-105% af FTP.

20120103tur.png

En god hård session. Der skete så det at jeg i løbet af aftenen kunne mærke en forkølelse på vej, og jeg har heldigvis formået at sikre at den ikke er blevet helt vild, men jeg har været øm i halsen hele dagen, og mørbanket i hele kroppen. Hvor er jeg dog glad for at jeg købte den Playstation 3 og Gran Turismo 5. Jeg fik også set lidt af Tv2 programmet Kongeetapen, og at se Claus Elming køre Gran Fondo Eddy Merckx gav lidt kriller i kroppen. Jeg må få lavet en tur til Vejle igen, og sikre mig at frk. bjergged aka jernkvinden aka Jannie stiller i topform og med friske ben, så hun ikke kan bruge det som undskyldning igen :wink: Og en tur til Mols bjerge for at blive udfordret af JJ står også på planen. Hvorfor er det lige at det ikke er april allerede nu?

Link to comment
Share on other sites

Ja, der skete selvfølgelig det at min sygdom ligesom kom tilbage. Jeg var dog et smut forbi lægen der kunne fortælle mig at det er en influenza jeg har fået fat i. Så nu har jeg holdt mig i ro, og håber på at jeg kan begynde at træne lidt igen i næste uge - måske endda på søndag hvis det ikke stormer og sner/regner/sluder. Jeg begynder i hvert fald at miste min tålmodighed!

Specielt når Garmin lige smider en video som denne op

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share