Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Hvilken kadance kører du i?

Det kan jo også gøre en forskel i forhold til watt-tallet på landevej, da energiudnyttelsesgraden (det hedder sikker noget fint og mere mundret) jo er rigtig voldsomt afhængig af kadancen.

Udendørs testen blev kørt med en kadance med 99, og testen her blev kørt med 108, så det burde ikke gøre det store forskel.

Link to comment
Share on other sites

Der tror jeg altså at du tager fejl.

Jeg kørte for nogle dage med tacxen på "konstant watt" og i takt til musikken på radioen. Det vekslede fra ren walk-over til at være pænt hårdt.

Den kan selvfølgelig være at jeg er mere sensitiv overfor om jeg kører i "den rigtige" kadance, men du kan jo prøve at sigte efter det samme watttal og så se hvor meget pulsen varierer med RPM. Jeg tør vædde en cremefrø på at du også oplever en ret stor forskel.

Link to comment
Share on other sites

Der tror jeg altså at du tager fejl.

Jeg kørte for nogle dage med tacxen på "konstant watt" og i takt til musikken på radioen. Det vekslede fra ren walk-over til at være pænt hårdt.

Den kan selvfølgelig være at jeg er mere sensitiv overfor om jeg kører i "den rigtige" kadance, men du kan jo prøve at sigte efter det samme watttal og så se hvor meget pulsen varierer med RPM. Jeg tør vædde en cremefrø på at du også oplever en ret stor forskel.

Det er i hvert fald en god pointe. Jeg tænker bare at de 99 i kadance på landevejen jo kommer af sving og andre perioder hvor der ikke bliver trådt. Så falder kadancen jo kontra hjemmetræner hvor man jo ikke stopper med at træde.

En anden faktor som også spiller godt ind er jo varmen. Ens krop performer bare ikke på samme måde når det er så varmt som der er i et værelse når man ikke bliver kølet ned af vind og andet godt.

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

På cykelbanen oplever alle! at vi kører med højere puls fordi vi kører med højere kadance end på landevej; pudsigt nok var det noget vi sad og talte om så sent som i forgårs.

Umiddelbart ville jeg gætte på at en FTP bør køres nogenlunde i enkeltstartkadance, for at nærme sig forholdende på vejen.

En vo2max ville jeg bedre kunne forsvare at køre med +100rpm da det tit er dér man er, når der angribes i løb; der kunne det give mening også at træne sådan.

Men om det er vigtigt at kadancen på hjemmetræneren afspejler hvordan man ville køre udendørs, ved jeg reelt ikke. I min verden ville det være logisk om der var en vis sammenhæng mellem træning og virkelighed.

Hvis du skulle finde på at tage en ny FTP-test med lavere kadance som afspejler hvordan du kører udendørs, er jeg 100% på at dit watt-tal banker i vejret. Alene af den grund at jeg ligger højere end du gør og det giver slet ingen mening. Godt nok er jeg noget tungere og sværere at flytte rundt, men slet ikke så det opvejer forskellen i hastighed.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

På cykelbanen oplever alle! at vi kører med højere puls fordi vi kører med højere kadance end på landevej; pudsigt nok var det noget vi sad og talte om så sent som i forgårs.

Umiddelbart ville jeg gætte på at en FTP bør køres nogenlunde i enkeltstartkadance, for at nærme sig forholdende på vejen.

En vo2max ville jeg bedre kunne forsvare at køre med +100rpm da det tit er dér man er, når der angribes i løb; der kunne det give mening også at træne sådan.

Men om det er vigtigt at kadancen på hjemmetræneren afspejler hvordan man ville køre udendørs, ved jeg reelt ikke. I min verden ville det være logisk om der var en vis sammenhæng mellem træning og virkelighed.

Hvis du skulle finde på at tage en ny FTP-test med lavere kadance som afspejler hvordan du kører udendørs, er jeg 100% på at dit watt-tal banker i vejret. Alene af den grund at jeg ligger højere end du gør og det giver slet ingen mening. Godt nok er jeg noget tungere og sværere at flytte rundt, men slet ikke så det opvejer forskellen i hastighed.

Det kunne i hvert fald være et sjovt eksperiment. Årsagen til kadancen skal nok også findes i at ramme den rigtig modstand. Skulle jeg have taget et gear tungere var jeg måske syret til fordi watt-tallene havde ligget højere. Men der kan jeg så om ikke andet kigge lidt på mine gearingsmuligheder. FTP testen er jo også relativ til den enkelte. Du bruger jo din Tacx til at fortælle dig dine watt, hvor jeg bruger min krank. Tacxen viser ca. 20-40 watt mere, så vidt jeg har læst, end f.eks. en Powertap, og vil derfor give en højere værdi. Det er der som sådan intet galt i så længe man altid tester på samme måde, for dens målinger vil jo altid vise mere end Powertap. Sidste år kørte jeg f.eks. 240 watt på Tacx'en, hvilket gav mig en FTP omkring 240 watt tror jeg. Hvis vi så bare siger at den har vist 20 watt forkert, så ligger tallet nogenlunde på det samme :smile: Viser den så 40 watt forkert bliver jeg en lykkelig mand :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Der er nok ikke direkte sammenhæng til det du søger men viser dog alligevel at kadancen betyder ret meget.

kadance01.gif

Sakset fra gomotion - måske ikke lige det allermest videnskabelige site, men alligevel

Det minder lidt om det. Det jeg søgte efter (og så ikke fandt) var en test der vidste ideal-kadencen. Jeg husker den var sat fra 100 watt og til og med 500 watt som maks, og der viste den at ideal kadencen ved 500 watt var 110ish rpm så vidt jeg husker. (er godt nok irriteret over at jeg ikke kan finde den :crazy: )

Nå men jeg fandt så lidt andet gejl:

Et skema hvor de sammenligner armstrongs ower output fra forskellige etaper i touren:

post-22151-035364100 1323117441_thumb.pn

Og så et hvor det har sammenlignet watt/kg fra 90´ernes tdf vindere:

post-22151-009713000 1323117488_thumb.pn

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil i hvert fald prøve at lave endnu en test hvor jeg så kører med en kadance tættere på 100 og se hvad det giver af resultater. Kunne i hvert fald være sjovt at se om der er forskel. Spurgte ellers på Weightweenies hvor der er en rimelig kyndig bruger der hedder Tapeworm, som umiddelbart ikke mente at det burde spille ind.

Link to comment
Share on other sites

Michele_Bartoli.jpg

"Åh, Bartoli. Enhver, der har set den italienske klasikerhaj vinde løb som Liége-Bastogne-Liége eller Flandern Rundt vil have ståpels ved tanken. Bartoli var på toppen af sin karriere indbegrebet af en frygtløs aggressor og når hans overkrop flugtede med overrøret på cyklen i aerodynamisk stil, var der ikke noget smukkere. Desværre var hans afskedssæson på Team CSC i 2004 en demotiveret ynk og Bartoli annullerede kontrakten inden udløb. Ciao Michele." - Fra en artikel på BT om Riis's fejlindkøb

Link to comment
Share on other sites

Pt. går jeg og drømmer lidt. Hvis jeg en dag skulle finde mig et job hvor det ikke lige var let at komme til og fra arbejde, kunne jeg virkelig godt finde på at investere i en Rover Mini. Gerne i grøn med hvide fartstriber

1993_Used_Rover_Mini_Cooper_1_3i_MT_40000km_RHD_green.jpg

De er faktisk nogenlunde til at få fat på, med en anskaffelsespris i omegnen af 30-50.000,- alt afhængig af stand og forventninger fra sælgers side. Forsikringen er ret lav da den kun har 63 hk.

Link to comment
Share on other sites

Genialt skrevet! Læg i øvrigt mærke til hans ar på knæet fra da han fik skåret knæet op ad en spinergy ege :blink:

Avs.

I går fik jeg taget den første regulære sweet spot training session på hjemmetræneren. Ret simpelt setup:

10 minutters opvarmning

20 minutter ved ca. 185 watt

5 minutter pause

20 minutter ca. 185 watt

5 minutters afrulning

Det var MØGhårdt! Selvom jeg "kun" kørte omkring de 185 watt så var det bare åndssvagt hårdt, men jeg bemærkede også en lille ting som jeg lidt havde glemt. Wattmåleren bliver jo påvirket af skift i temperatur o.lign, og skal derfor kalibreres hele tiden. Det gør wattmåleren selv hver gang man ikke pedallerer, hvilket jo sker ret ofte når man kører på landevejen, men knap så meget når man sidder på en hjemmetræner. Jeg kom i tanke om det under et af intervallerne i går, og undrede mig også over at de 75 watt jeg trådte i de mellemliggende intervaller føltes mega hårde - jeg holdt derfor pause fra at træde og trådte så lidt hidsigt igang, og voila så trådte jeg pludselig 120 watt ved samme gear og kadance. Det skal jeg vidst huske lidt når jeg sidder og træder.

Under alle omstændigheder blev det til 1 times session med nogle dejlige grafer.

20111206tur.png

De 2 intervaller er kørt med henholdsvis 187 og 184 watt i gennemsnit, og viser hvorfor man ikke bør køre efter pulsen på en hjemmetræner. Første interval havde jeg en gennemsnitlig puls på 155 slag/min svarende til 81,5% af min maxpuls. Andet interval havde jeg en gennemsnitlig puls på 165 slag/min svarende til 87% af min maxpuls. Ydelse og kadance her mere eller mindre været ens, men der var tydeligvis stor forskel på hvor hurtigt mit hjerte har slået.

Link to comment
Share on other sites

De 2 intervaller er kørt med henholdsvis 187 og 184 watt i gennemsnit, og viser hvorfor man ikke bør køre efter pulsen på en hjemmetræner. Første interval havde jeg en gennemsnitlig puls på 155 slag/min svarende til 81,5% af min maxpuls. Andet interval havde jeg en gennemsnitlig puls på 165 slag/min svarende til 87% af min maxpuls. Ydelse og kadance her mere eller mindre været ens, men der var tydeligvis stor forskel på hvor hurtigt mit hjerte har slået.

Spændende at se de "sort på hvidt" når man nu har læst om det så mange gange. Alene dét retfærdiggør jo et køb af en watt måler. Sæt nu du havde brugt pulsen så ville din træning faktisk have været af lavere kvalitet! Det giver stof til eftertanke. (og sætter streg under hvad der egentligt står på min ønskeliste)

Link to comment
Share on other sites

Spændende at se de "sort på hvidt" når man nu har læst om det så mange gange. Alene dét retfærdiggør jo et køb af en watt måler. Sæt nu du havde brugt pulsen så ville din træning faktisk have været af lavere kvalitet! Det giver stof til eftertanke. (og sætter streg under hvad der egentligt står på min ønskeliste)

Det gælder bare om at komme afsted med sådan en wattmåler.

Jeg blev i øvrigt lidt klogere på de forskellige værdier og hvorfor wattene driftede lidt.

Først og fremmest træner jeg på en fluid hjemmetræner, og der går der måske 15-20 minutter før væsken er varm nok til at give en konsistent belastning, hvorimod magnettrænere altid har konstant belastning fra starten af. So far, so good.

Dernæst er der temperaturen i rummet som wattmåleren skal vænne sig til - det tager et sted mellem 15-25 minutter før den har fundet det rigtige leje, og skal så derfor nulstilles. Nulstilningen foregår som sagt ved at man ikke træder i 1-2 sekunder. Så for at få de mest optimale resultater skal jeg bruge omkring 15 minutter på opvarmning, og så huske at autozero(nulstille) wattmåleren inden jeg går igang med de hårde intervaller. Føler jeg at tallene drifter igen, skal jeg bare lige holde 1 sekunds pause, og så starte op igen.

Så blev jeg så meget klogere, og eftersigende er P2M igang med at optimere så den ikke drifter så meget.

Link to comment
Share on other sites

Legs like Cancellara

Le+Tour+2010+Stage+Three+7PeOZBk5EvYl.jpg

I går blev det til en hurtig omgang styrketræning i missionen for at få ben som Cancellara.

Opvarmning:

10 minutter kondicykel

Planker:

60 sek

Squat:

10x 20 kg

10x 60 kg

3x 90 kg

6x 95 kg

6x 95 kg

6x 95 kg

1 legged legpress:

6x 60 kg

6x 60 kg

6x 60 kg

Calf raise:

6x 180 kg

6x 180 kg

6x 180 kg

Hip flexion:

6

6

6

Hyperextensions:

15

15

Afrulning:

5 minutter kondicykel

Jeg har fået mega ondt i den nede del af skinnebenet lige inden det går over i anklen. Ved ikke helt om jeg er gået ind i noget eller hvad, men for hulen det gør naller når jeg går. Er spændt på at se om jeg vil kunne tage en session på hjemmetræneren i aften.

Vægttabet går i øvrigt ganske glimrende. Min badevægt er åbenbart ikke den mest stabile, for i morges da jeg vejede mig var vægten på henholdsvis:

75,1 kg

75,3 kg

75,2 kg

75,4 kg

Så hvad der er det rigtig har jeg ingen anelse om, men jeg er i hvert fald under de 75,5 kg igen.

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes hellere, at du skulle kommentere på de fine power tubes som han har iført sig. Det er tilsynelandende ikke kun triatleter der er så nørdede at bruge kompressionsgear :tongue:

Puha, er du allerede røget over på the dark side? :tongue: Det ser næsten ud som om han har en lille fold på hvad du betegner som hans "power tubes", hvilket måske kunne tyde i retning af at det måske var benvarmere som cykelryttere jo ofte bruger :wink::tongue: Det håber jeg da i hvert fald, ellers kan det tænkes at Spartacus ryger ud som klasseeksempel på OREC :laugh:

1d1ba6cc-895a-4a95-b5ff-925075930994.Full.jpg

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Puha, er du allerede røget over på the dark side? Det ser næsten ud som om han har en lille fold på hvad du betegner som hans "power tubes", hvilket måske kunne tyde i retning af at det måske var benvarmere som cykelryttere jo ofte bruger Det håber jeg da i hvert fald, ellers kan det tænkes at Spartacus ryger ud som klasseeksempel på OREC

Arhhh, ikke helt. OK, jeg bruger da godt nok kompressionsstrømper, men kun i forbindelse med løb. Jeg vil dog ikke afvise, at jeg bliver at finde på landevejene iført nogle übertjekkede power-tubes :w00t:

Jeg så i øvrigt godt den lille fold, men jeg valgte at stikke lidt til dig ved at kalde det for power-tubes :laugh::laugh::laugh: LOL :laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Arhhh, ikke helt. OK, jeg bruger da godt nok kompressionsstrømper, men kun i forbindelse med løb. Jeg vil dog ikke afvise, at jeg bliver at finde på landevejene iført nogle übertjekkede power-tubes :w00t:

Jeg så i øvrigt godt den lille fold, men jeg valgte at stikke lidt til dig ved at kalde det for power-tubes :laugh::laugh::laugh: LOL :laugh::laugh:

Hvis jeg kunne give negative reps så havde du fået en for den :laugh: Men god tur i morgen, jeg er sikker på at du nok skal få set masser af flotte fyre med power tubes på :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share