Thomas J


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Hey, du kender selv lidt til SL. Hvor er det nu liiiiiiiiiig at læg kommer ind henne i squat og dødløft?!?!
Hehehe...mega sjovt du siger det. Sad lige og læste de gamle newsletters på Ricky Dale Crain´s side. Her er hvad Ricky Dale Crain mener om lægtræning:
a quickie on calf work.......calves are the one exercise you can do almost everyday. .....i can remember my father doing calf raises every night before bedtime..and even at 75 years old and 155 lbs...he still has fairly good size calves and they still are cut up.... ABOUT 7% OF YOUR LEG STRENGTH is from your calves....so it is important to get some calf work in with heavy weight.......do them at the end of your workout 2-4 times a week...you can do donkeys... or seated or standing calf raises with weight.....you can alternate one kind one day and another on the other days...but make sure you are using heavy weights...do 3 sets of 10-25 reps depending on the type of exercise you are doing.....and you will definitely start to notice the strength gains in helping your squat and deadlift maxes go up....

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hej TJ.. Håber det er i orden med dig at jeg lige - rent undtagelsesvis- hopper ind i din log med et lille spørgsmål til dig.

Du skriver:

Undtagelsen ligger i øvelser med stor overførlighed. Øvelser som board presses, floor presses, reverse band presses, partial dødløft, partial squat, front squat osv. kan sagtens køres i sæt af 1-5 reps, da de neurale tilpasninger til en vis grad vil være overførlige til konkurrenceløftene.

Hvad mener du så om overførligheden til flad-bænkpres med hhv. closegrip-benchpress, dumbbell-benchpress og incline-benchpresses.???

Eller der er måske ikke til at sige 100% med disse øvelser? :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du så om overførligheden til flad-bænkpres med hhv. closegrip-benchpress, dumbbell-benchpress og incline-benchpresses.???

De har også en pæn overførlighed til bænkpres. Jeg tror dog ikke man skal lave vinklen på bænken for står i incline og decline pres, hvis man vil have det til at indvirke på sit bænkpres.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

...og dertil: 10-25 reps? Er vi så ikke ovre i BB? Hvis påstanden om læggens involvering i squat og dødløft er rigtig, burde man så ikke træne den med lavere reps, 5-8 fx? Men jeg har ofte lagt mærke til, at jeg har haft DOMS i læggen efter dødløft, men er det så ikke fordi jeg har presset for meget med forfoden?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg lige forstår TJ - så er der, hvis der ikke er så stor overførlighed i øvelsen ikke stor grund til at træne 5-8 reps for styrke - men der er det bedre at gøre musklen større ved BB 10-25 reps - da muskelfundamentet så giver mere.

Men er man i en vægtklasse, hvor man ikke kan tåle ekstra kilo på kroppen - så hellere undlade.

Eftersom læg ikke har så stor overførlighed til dødløft vil specifik lægstyrketræning (efter TJ) ikke have så gavnlig virkning som en "kraftigere BB læg.

Correct me if I´m wrong...;)

Link to comment
Share on other sites

Ripper> Lawman har forstået det nogenlunde rigtigt.....

Var iøvrigt ude at spise ved mine forældre idag. Så jeg nuppede lidt blandet GPP træning.

LØRDAG DEN 28/9-2002

30 minutter på kondicyklen

Farmer walk 3 runder med 55 kg håndvægte (hver runde indtil grebet røg)

Grebstræning 2 sæt x 1 minut med 55 kg håndvægtene

Pushups 2 sæt x 20 reps

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev lige inspireret af den amerikanske amatør stærkmand Clint Darden. På hans hjemmeside er der et videklip hvor han dødløfter 225 kg x 13 reps. Jeg fik derfor en umådelig lyst til at se hvor mange reps jeg kunne lave med 210 kg. Dog uden at ramme failure, da det koster alt for mange restitutive ressourcer i dødløft at køre helt til failure. Men af en som næsten altid kører singles, doubles og triples i dødløft, så var jeg udemærket tilfreds med de 8 reps jeg bankede hjem med 210 kg. Og da jeg kun har rep PR´s på 1-6 reps, så er de 210 kg rep PR for 8 reps.

TUNG DØDLØFT + FRONT SQUAT + BÆNKPRES MANDAG DEN 30/9-2002

Dødløft

1 sæt x 6 reps med 70 kg

1 sæt x 5 reps med 110 kg

1 sæt x 3 reps med 140 kg

worksets

1 sæt x 2 reps med 170 kg

1 sæt x 2 reps med 170 kg

1 sæt x 8 reps med 210 kg (8 RM PR)

Front squats (ass-to-the-grass med pause i bunden)

1 sæt x 3 reps med 70 kg

1 sæt x 3 reps med 100 kg

1 sæt x 3 reps med 100 kg

1 sæt x 3 reps med 100 kg

1 sæt x 3 reps med 110 kg

Bænkpres

1 sæt x 8 reps med 50 kg

1 sæt x 6 reps med 90 kg

worksets

1 sæt x 2 reps med 120 kg

1 sæt x 2 reps med 120 kg

1 sæt x 2 reps med 120 kg

1 sæt x 2 reps med 120 kg

1 sæt x 2 reps med 120 kg

Standing calf raises

1 sæt x 10 eps med 180 kg

1 sæt x 8 reps med 190 kg

1 sæt x 6 reps med 200 kg

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Thomas

Du er nået til konklusionen at det er msartest at køre høje reps i hjælpeøvelserne. Det tror jeg er rigtig smart - det giver uden tvivl mere masse at nappe lidt flere reps og mere masse kan aktiveres til at give mere styrke. Dog betyder de høje reps at intensiteten bliver temmelig lav så har du tænkt på at kompensere for det ved at træne hårdere? - altså køre sættene helt ud..?

Det er iøvrigt ikke dumt at køre høje reps i squat - det er klamt, men jeg føler klart at det er overførsel til max rep.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ved at være godt træt af mine sarte pec-sener lige nu. Hver gang jeg kører med lidt ekstra volumen, så brokker de sig. Jeg går faktisk og overvejer at arbejde lidt på mit overhead press (hvilket sikkert kun kan gavne mit bænkpres), og så kun bænke en gang i ugen, så de kan få lidt fred og ro. Men nu må vi se hvordan de har det på fredag. Generelt var dagen idag en stor gang skod. Jeg var træt og følte mig lidt sløj. Så der var ikke energi til en disse. Fik dog en lille PR i yates rows.

TUNG BÆNKPRES + RYG ASSISTANCE ONSDAG DEN 2/10-2002

Bænkpres

1 sæt x 8 reps med 50 kg

1 sæt x 6 reps med 50 kg

1 sæt x 5 reps med 90 kg

1 sæt x 2 reps med 110 kg

worksets

1 sæt x 5 reps med 130 kg

1 sæt x 5 reps med 130 kg

1 sæt x 5 reps med 130 kg

1 sæt x 5 reps med 130 kg

1 sæt x 5 reps med 130 kg

Yates rows

1 sæt x 8 reps med 60 kg

1 sæt x 6 reps med 90 kg

1 sæt x 6 reps med 120 kg

1 sæt x 6 reps med 140 kg (ny 6RM PR)

Barbell shrugs

1 sæt x 6 reps med 140 kg

1 sæt x 6 reps med 160 kg

1 sæt x 6 reps med 180 kg

Og så havde jeg ikke rigtigt energi til mere. Håber bare det var en dårlig dag, og at jeg ikke er ved at være syg. For jeg føler mig noget sløj her efter træning. Så jeg vil smide mig på sofaen og slappe af :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

mvp> nej, ejeren siger det sviner for meget :retard: Og så må man jo bare overholde reglerne. Det er det sidste ordentlige center med tunge vægte i Fredericia, så det går ikke at blive smidt ud fordi man ikke overholder reglerne.

Men så laver jeg da bare 172,5 kg på de gamle glatte stænger vi har, uden magnesium. Så må den være sat på plads :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas J-> Har i ikke en VL-klub i Fredericia? Den hedder vist AK Heros eller sådan noget. Hvis magnesium er forbudt i centeret, så vil jeg mene at det er vanrøgt af medlemmerne. Det lyder helt tosset!

Og hvis du tager 172½, så snupper jeg bare 175 næste gang. Hvis jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share