Hr. Kirchebrandts log


Hr.Kirchebrandt
 Share

Recommended Posts

Du mener altså, at jeg skal køre 30 x 1 reps? :unsure:

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjorde jeg :smile:

Det tager ikke så meget tid længere end 10x3, da du jo er i stand til at holde meget kortere pauser

<{POST_SNAPBACK}>

Måske skulle jeg prøve det. Tager du så bare 30 sek eller sådan imellem sættene?

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Du mener altså, at jeg skal køre 30 x 1 reps? :unsure:

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjorde jeg :smile:

Det tager ikke så meget tid længere end 10x3, da du jo er i stand til at holde meget kortere pauser

<{POST_SNAPBACK}>

Måske skulle jeg prøve det. Tager du så bare 30 sek eller sådan imellem sættene?

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg går ikke så meget op i pauserne. Jeg tager et sæt når jeg kan

Link to comment
Share on other sites

En tanke ...

Da jeg var nede for at købe ind i dag, lå jeg mærke til en ældre dame med rulator. Hun blev sådan set grunden til, at et spørgsmål jeg havde rendt rundt med blev besvaret.

Jeg har tit tænkt på, om det ikke var spild af tid udelukkende at træne for at blive stærkere. Jeg konkurrerer ikke i styrkeløft, og ved stadig ikke helt om jeg nogensinde kommer til det. Hvorfor så træne for styrke? Det er begrænset, hvor ofte jeg benytter mig af den styrke som min styrkeløfttræning giver mig. Faktisk kan jeg kun eet tilfælde, hvor den er god. Det er når jeg slæber indkøbsposer hjem fra supermarkedet. Hvorfor så gøre det?

Tilbage til den gamle dame, der kommer trillende uendeligt langsomt med rulatoren. Da jeg er ved at låse min cykel op, ser jeg, at hun har besvær med at skubbe rulatoren op ad fortovskanten og kun efter en del besvær får hun den op. Døren til supermarkedet er rimelig tung. Faktisk så tung at de fleste småbørn ikke kan få den op, så selvfølgelig kan damen her ingenting stille op, og hun må vente til en kunde åbner den for hende. Det sker ca. 2 min efter, men allerede her faldt 10-øren for mig.

Jeg håber og ber, at min træning kommer til at give mig så god en gryndform, at jeg aldrig i alderdommen kommer til at være så svækket som hende. Selvfølgelig kan man svækkes af sygdom og ligende, men det må da for pokker gøre en forskel, at man hele livet har trænet og styrket sin krop - og derfor styrketræner jeg.

Nu sidder jeg tilbage og tænker: Gad vide hvordan hun havde set ud i dag, hvis hun havde styrkeløftet som ung?

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Alternativ Hypertrofi uge 4, dag 1

Squat 10 x 3 x 100 kg

Bænkpres 10 x 3 x 90 kg

B.O. Rows 10 x 3 x 55 kg

Hanging Hip raise 1 x 12, 8 x mig

Siddende Facepulls 1 x 10, 8 x 45 kg

Push Downs 2 x 8 x 60 kg

Rigtig fin træning. Squatten kører faktisk så godt, at jeg er begyndt at glæde mig til den :cooldance:

Det gik forresten op for mig, at jeg har kørt med et kcal-underskud de sidste mange uger. Det skal der dælme rettes op på igen - så tilbage til Krop&Kost. :nonono: Det tror da pokker, at der ikke sker noget vækstmæssigt.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Nu sidder jeg tilbage og tænker: Gad vide hvordan hun havde set ud i dag, hvis hun havde styrkeløftet som ung?

Faktisk et umådeligt spændende emne som jeg også har funderet en del over. Det kunne være interessant hvis der blev lavet nogle undersøgelser som sammenkoplede den fysiske formåen i alderdommen med ens motionsaktivitet tidligere i tilværelsen. Umiddelbart tror jeg nu at kvinder vil have størst effekt af motionen. Dels er de GENERELT fra naturens hånd i forvejen svagere og har derfor mindre styrkeoverskud at tære på og dels lever de længere og har mere tid til at blive endnu mere alderdomssvækkede.

Link to comment
Share on other sites

En tanke ...

Tilbage til den gamle dame, der kommer trillende uendeligt langsomt med rulatoren. Da jeg er ved at låse min cykel op, ser jeg, at hun har besvær med at skubbe rulatoren op ad fortovskanten og kun efter en del besvær får hun den op.

Jeg håber og ber, at min træning kommer til at give mig så god en gryndform, at jeg aldrig i alderdommen kommer til at være så svækket som hende. Selvfølgelig kan man svækkes af sygdom og ligende, men det må da for pokker gøre en forskel, at man hele livet har trænet og styrket sin krop - og derfor styrketræner jeg.

Nu sidder jeg tilbage og tænker: Gad vide hvordan hun havde set ud i dag, hvis hun havde styrkeløftet som ung?

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke sikker på at det ændrer så meget at træne som ung :laugh:

Hvis hun ikke fortsætter eller har trænet de sidste 10 år :smile:

Derimod tror jeg det havde været godt for hende,

hvis hun startede midt i livet og fortsatte :smile:

Jeg har kendt mange ældre, der har været meget aktive sportsfolk

eller stærke af fysisk arbejde eller fra militæret, og som allgevel

var svage i deres sene alderdom.

Jeg håber og satser på stadig at rykke nogle vægte, når jeg bliver gammel

pensionist.

Hening :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Alternativ hypertrofi uge 4, dag 2

Dødløft 8 x 3 x 170 kg*

Militarypress 10 x 3 x 45 kg

Pull-ups 10 x 3 x mig+23,75 kg

Hanging hip raises 1 x 10 x mig

* Gad ikke mere. Var træt, tørstig, øm og træls i hele kroppen. Forbandede tømmermænd. :crybaby:

Ok træning på trods af omstændighederne ... aldrig mere alkohol. :nonono:

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror din gamle dame har opgivet sin fysik for en 30-40 år siden.

For sådan en gammel dame hænger muskelmassen nok uløseligt sammen med knoglemassen og andre faktorer som balance og kondition (mangel på samme), som tilsammen giver hende en elendig fysik. Farligt er især manglen på eksplosiv styrke, som skal redde hende fra fald og brækkede lårben etc. Derfor rollatoren, som hun støtter sig til for ikke at falde.

Gode nyheder for os vedr knoglemassen :smile: :

Nuvel, kvinder (og mænd iøvrigt også) topper hvad angår knoglemasse i 25-30 års alderen, hvilket er påvirkeligt af fysisk træning (styrketræning = mere knoglemasse; overdrevet cardio = mindre knoglemasse). Som 30-årig når man så det niveau, hvorudfra kvinder taber 1% årligt og mænd 0,5% (mænd har iøvrigt g-snitligt 25% mere knoglemasse). Kvinder har desuden et accelereret knogletab i en periode (10-15 år) efter overgangsalderen, op til 6% årligt.

Størstedelen af knoglemassens opbygning og tab er bestemt genetisk, men den del der ikke er, er i høj grad påvirkelig af fysisk aktivitet både i opbygningsfasen (op til 30 år) og resten af livet.

Ligesom man bør styrketræne for at bibeholde muskelmassen under kcal-underskud, så skal knoglemassen også vedligeholdes livet igennem.

Så både unge og ældre har stor glæde af styrketræning (desværre kan man ikke læne sig tilbage på noget tidspunkt; det går jo hurtigt med at tabe formen). Så er man i høj grad garanteret en aktiv alderdom ind i 90'erne (med mindre der er noget andet der fælder een).

Nå, nok fra nørdehjørnet. Hvad synes du om alternativ hypertrofiprogrammet (bortset fra du ikke spiser nok) :wink:

Edited by Armoured female
Link to comment
Share on other sites

Tak for responsen, AF :4thumbup: Dejligt med vores helt egen MOL-nørd.

Hvad angår Alternativ HYpertrofi-programmet, så er jeg af delte meninger.

På den gode side er det rart at have så få øvelser, hvor jeg virkelig kan knalde igennem. Overskueligheden er også fin, og jeg går ikke totalt udbrændt fra træningen.

Tilgengæld tager det meget lang tid, og det bliver kedeligt i længden. Jeg savner at kunne gå rundt og snakke lidt med de andre i klubben, og den kan jeg ikke, med de korte pauser. En anden ting er, at min kæreste kører HST og samtidighed, at hendes program bliver kortere bliver mit længere, og det er lidt problematisk, da vi følges hjem.

Det korte af det lange er nok, at jeg gå tilbage til mit oprindelige program efter denne cyklus. :smile:

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke så meget om emnet men måske skulle du nøjes med at at køre singles i dødløft. det er jo i forvejen i mine øjne temmelig stor volume der er til underkroppen :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er et godt forslag, og jeg har også selv tænkt på det. Men for at komme op på samme volumen på som 10 x 3, så skal jeg tage 30 singler og det ved jeg ikke om jeg har tålmodigheden til. :smile:

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Efter inspiration her i din log proevede jeg igaar, at koere DL'en som singler (ja, 30 x 1 :blink: ). Var faktisk helt ok og tog ikke vaesentlig laengere tid, end at koere 10 x 3, for det er kun noedvendigt, at holde en ganske kort pause.

Link to comment
Share on other sites

Alternativ hypertrofi uge 5, dag 1.

Squat 8 x 3 x 105 kg

Bænkpres 4 x 3 x 92,5 kg :dry:

B.O. Rows 10 x 3 x 57,5 kg

Mave-tam-tam

Push downs 3 x 8 x 65 kg

eksperimenteren med siddende facepull

Fik kun 8 x 3 i squat, da jeg var bange for, at min teknik ville blive for ringe i de sidste sæt. Bænkpres kunne jeg kun med nød og næppe lave, da min tommelfinger brokkede sig, derfor stoppede jeg efter 4 sæt.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share