xjyden


xjyden
 Share

Recommended Posts

BK: Jeg mener, der er 4 grunde til at udføre en øvelse: styrke, masse, motorik/teknik og udstrækning.

Så længe jeg kan undskylde mig med en af de nævnte grunde, så er vægten ikke så vigtig for mig.

træning 3-5-2003

bænkpres 6x20, 6x40, 5x6x60

squat 5x20, 1x30, 1x40, 1x50, 1x60, 1x70, 1x80, 1x90, 1x100, 1x110, 1x120, 1x130 (MISSED)

dødløft 5x6x60

incline dumbbell 5x10x17.5

incline dumbbell som smal skulderøvelse (lidt af hvert)

Venstre skulder brokker sig stadig. Det er irriterende, for der er ingen problemer, når jeg løfter tungt. Det virker som om, jeg ikke må træne med bare en lille smule volumen.

Nu er det jo ikke så længe siden, jeg kørte 110, så måske er det derfor.

I squat tabte jeg vægtstangen under vejs op med de 130 kg. Det er jo lidt noget lort, at jeg helt klart ikke er stærkere i squat. Til gengæld var det ok, at jeg ikke blev dernede. Faktisk har jeg p.t. ikke problemer i bunden i nogen af løftene, men nu løfter jeg jo hellerikke så meget endnu.

Jeg ville egentlig også have trænet triceps, men det var så hårdt at køre dødløft, at jeg ikke orkede mere bagefter. (Jeg kører stadig de fleste af mine øvelser i sekvenser, så sidste sæt i dødløft afsluttede dagens øvelser.)

Det var højst 2. gang, jeg løftede 110 kg i bænkpres uden spotter, da jeg løftede i torsdags, så jeg ved ikke helt om jeg vil være med på, BK's udsagn omkring min træning.

Efter squat idag er jeg blevet godt øm ca midt på bagsiden af lårene, så jeg kan nok ikke gå i morgen.

(Nå, ja, jeg var ude i skoven i formiddags og gå ca. 3 kvarter. Jeg så 12 krondyr (hinder), hvilket er lidt meget for den rute, jeg fulgte. Der er normalt bare et par rådyr eller 3.

Link to comment
Share on other sites

træning 6-5-2003

bænkpres 5x20, 1x40, 1x60, 1x80, 1x100, 1x112.5, 3x2x100

dødløft 1x60, 1x90, 1x120, 1x140, 1x150, 3x120, 2x2x120

incline dumbbell 5x17.5, 5x20, 5x22.5

squat 5x5x40

cable rowing 3x10x35

bench dips 3x10

triceps pushdown 3x15x25

Jeg skulle jo lige tage mig sammen til at løfte lidt vægt igen i bænk. Det blev til hidtil højeste vægt uden spotter. Det kunne da godt mærkes, at den vejede noget, men det var tæt på godkendelig stil.

Jeg kunne dog godt glemme at køre 5x2x100 bagefter, så det er lige mit forløbige mål, at kunne køre en 112.5'er efterfulgt af 5 doubler med 100. Derefter vil jeg prøve at køre en 115'er uden spotter.

Det er planen at køre tung bænk og tung dødløft en gang pr. uge frem til sommerferien. Jeg dropper at træne tung squat, da jeg tror mere på den gavnlige effekt af overhovedet at sætte skiver på stangen.

Det var helt klart under dødløft, at jeg var træt endnu efter sidste squat træning. Samtidig kan jeg ikke rigtig få fundet en teknik til at få vægten til at gå bagud. Så jeg vil forløbig satse på at forbedre mit dødløft, så må squat vente.

I bænkpres vil der være en ikke ubetydelig psykisk effekt af at køre en single hver uge med en vægt, som en anden person forløbigt har som sin max.

Der skal selvfølgelig også være en let dag pr. uge, hvor jeg nok vil eksperimentere lidt næste gang.

Desværre skal jeg til begravelse i weekenden, så jeg må træne igen torsdag eller fredag. Fremover nøjes jeg nok med 2 træningsdage om ugen. Det er for hårdt med 3 dage, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

træning 12-5-2003

bænkpres 5x20, 1x40, 1x60, 1x80, 1x100, 1x112.5, 4x2x100

dødløft 1x60, 1x90, 1x120, 1x140, 1x160, 4x1x140

incline dumbbell 4x8x17.5

squat 5x5x40

cable rowing 3x10x35

bench dips 3x10

triceps pushdown 3x15x25

Det forløb ok, bortset fra, at dødløft stadig er delt for meget op i et benløft og et rygløft. Jeg får overkroppen for langt frem, fordi jeg ikke får begyndt at rette overkroppen op tidligt nok.

Det bliver faktisk det modsatte af det ønskelige. Istedet for at trække vægten bagud får jeg overkroppen for langt forover.

Jeg er stærk nok til alligevel at løfte vægten ved 140 kg, men det er medvirkende til, at jeg ikke får de tungere vægte op (over 160 kg) for tiden.

Det virker efterhånden helt tydeligt som om mine skuldre hader 60 kg i bænkpres, så jeg vil forsøge at træne med 70 eller 80 kg på næste lette dag.

Jeg fik samtidig den tanke, at jeg måske skulle prøve sumo dødløft på næste lette dag. Det minder meget mere om squat end min almindelige dødløft stil, og det kunne måske forbedre overførligheden af træningen.

(Det er forøvrigt voldsomt tilfredsstillende at løfte med en vægt svarende til BK's 1 rm i dødløft og bænkpres. Men de 112.5 var lidt for tunge i forhold til, hvad jag havde forventet idag, så jeg besluttede at vente til næste gang med at køre 5 doubler med 100 kg bagefter. Så bliver 115 kg først om 2 uger, men til gengæld finder jeg ud af, om jeg er ved at køre død af træningen, før jeg lægger 2.5 kg mere på stangen)

Link to comment
Share on other sites

BK:

Med dig som konkurrent, så skulle det vel være nok med en gang om året, men som du kæfter op, så må jeg hellere tage mig sammen og gøre det to gange om året :devil:

Faktisk gik jeg rundt under træningen idag og spekulerede på, hvordan det kan være, at en så stor mand kan løfte så lidt. Jeg tænkte også på, at jeg måske skulle finde en på min egen størrelse at konkurrere med (hvis altså du tager dig sammen til at løfte mere end jeg engang)

Ved nærmere eftertanke, så gik jeg ikke rundt. Det var mens jeg kørte rowing med ca. en trediedel af stakken, at jeg spekulerede på, hvordan du kan være så svag i bænkpres, når du kan trække hele stakken i rowing.

Det må jo være noget med forkert fokusering eller forkert ressourceudnyttelse.

Selvom det måske ikke ser sådan ud på skrift, så var det altså en venlig måde, jeg tænkte på.

M.h.t. rekorder, så er der altså en væsentlig forskel på, om der står en bagved, eller man bare har sig selv at stole på. Du kan jo prøve at lave øvelsen med at rulle 110 kg den over maven, eller komme af med den på en anden måde alene (ikke i racket altså). Når man har prøvet det, så tænker man altså lidt anderledes om vægtstænger (hvis man = mig)

Hvis jeg øger på samme måde de næste uger, så skulle jeg jo nå 117.5 om 4 uger. De 120, det bliver nok ikke før sommerferien, så du har en chance, hvis du når 120 inden MOL træf 3. Men så skal du jo nok finde et umalet sted at træne.

Dødløft går ikke fremad for tiden, men så snart jeg får lidt styring på benene, så skal det nok gå.

Det underlige er stadig, at du nok har ca. dobbelt så megen muskelmasse som mig uden at kunne løfte noget. Det må jo betyde, at du er dobbelt så meget nørd som jeg, og jeg trroede ellers, jeg var en stor nørd.

Link to comment
Share on other sites

Det underlige er stadig, at du nok har ca. dobbelt så megen muskelmasse som mig uden at kunne løfte noget. Det må jo betyde, at du er dobbelt så meget nørd som jeg, og jeg trroede ellers, jeg var en stor nørd.
Det kan da godt være, at det er min nørdethed, som er problemet :lol: . Jeg synes nu, at du undervurderer din egen størrelse. Så vidt jeg husker, vejer du lige i underkanten af 90kg, og vægtforskellen mellem os ligger for en dels vedkommende i min livvidde. Du er noget lavere end mig, men (igen så vidt jeg husker) til gengæld tættere bygget.
Det var mens jeg kørte rowing med ca. en trediedel af stakken, at jeg spekulerede på, hvordan du kan være så svag i bænkpres, når du kan trække hele stakken i rowing.

Det må jo være noget med forkert fokusering eller forkert ressourceudnyttelse.

Når jeg sammenligner mig med mine klubkammerater, er der mange af dem, som kan bænkpresse mere end mig. Rigtig mange. Og de laver serier i rowingmaskinen med den vægt, som for mig er maximum. På den baggrund står mit max i romaskinen sikkert udmærket mål med mit bænkpres. Jeg kan trække stakken i den maskine én gang, men der er mange, som kan gøre det i serier.

Men når det er sagt, så har jeg også selv undret mig hundredevis af gange over, at jeg har så miserable resultater i forhold til min størrelse. Selvom det bestemt ikke er muskler det hele, så burde jeg med en vægt på 105kg kunne lave langt bedre resultater end jeg gør. Den tanke har plaget mig i meget lang tid, og det eneste svar jeg kan finde er, at jeg aldrig har trænet m.h.t. 1RM. Jeg har altid trænet for muskelvækst.

Idag er mit mål styrkeløfterresultater, men det er åbenbart meget vanskeligt at omprogrammere sin krop. Samtidig er mine muskler nærmest fornærmende ringe til at levere det de burde. Når jeg sammenligner mig med mine yngre og ofte mindre klubkammerater bliver det helt grinagtigt. Idag trænede jeg f. eks. samtidig som en ung gut omkring de 20. Han vejer 20kg mindre end mig, men dødløfter næsten 70kg mere. Og han squatter 110kg mere end mig. Ok, han er et stort talent, men alligevel... Det får mig til at føle mig gammel og svagelig :hehe:

Det eneste som får mig til at blive ved, er en eller anden naiv tro på, at det før eller siden skal lykkes at komme op på et acceptabelt niveau. Det er iøvrigt derfor jeg har valgt den nuværende tekst til min avatar ;) . Jeg sammenligner situationen med dengang jeg trænede Taekwondo. Jeg startede alt for sent (som 21 årig) og var blottet for talent. Men jeg trænede år efter år, og til sidst opnåede jeg da både at vinde en medalje og næsten at få et sort bælte (stoppede tre måneder før Dan-gradueringen, da jeg skulle noget vigtigere).

Det forløb tænker jeg ofte på. Det beviste, at jeg havde ressourcerne til at besejre min egen svaghed og nå noget på trods af mangel på talent. Den samme indstilling har holdt mig igang med styrketræningen i AaSK siden 1998. På et tidspunkt brænder denne flamme måske ud, og så stopper jeg øjeblikkelig træningen og vender sandsynligvis aldrig tilbage. Men foreløbig har jeg stadig håbet om at "blive til noget". På trods af mine håbløse resultater :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok sagt det før, men vil lige gentage:

Min genbo kører lastvogn, og han sidder ned op til 12 timer om dagen i jobbet.

Alligevel kunne han kort efter at have fået ryggen "sat på plads" af en kiropraktiker bruge hele sin krop, mens han hjalp mig med at rykke træer op i baghaven, hvorimod jeg, som træner jævnligt ikke kunne yde noget nævneværdigt.

Det var før jeg begyndte på styrkeløft, men jeg føler ikke, at der er sket den store ændring undervejs.

Jeg er dog blevet noget mere massiv på det sidste, men jeg vejer desværre også i underkanten af 94 kg for tiden. (Jeg har ikke checket stats siden jeg er begyndt at træne mere decideret efter styrke)

Jeg er langsomt ved at blive motiveret for at motionere igen, så vægten kommer måske ned i løbet af sommeren (det er egentlig mere målene end vægten, som generer mig)

Jeg synes, du skulle overveje at løfte rigtig tunge singles mindst hver 14. dag, for jeg tror stadig ikke på, at man bliver god til særlig meget andet end det man træner.

Det er så spørgesmålet, hvor meget ide der er i at forsøge at gøre det optimale?

Jeg er selv lidt ligeglad for tiden, men det grænser desværre til sløseri.

Det er til gengæld et klart kick at have dig at konkurrere med (i hvert fald så længe jeg løfter tungest)

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

træning 15-5-2003

bænkpres 10x20, 5x40, 5x60, 5x4x80

sumo dødløft 7x5x60

incline dumbbell 3x8x17.5

squat 3x5x40

Det var ikke meget tid, jeg havde idag, og der var en fyr, som kørte rowing, da jeg havde lyst til at ro, så jeg nøjedes med squat.

Det var håbløst at gå dybt i squat efter sumo dødløft. Jeg var helt skæv i bunden.

Jeg overvejer at bruge en bænk som bundstop igen. Bænkene i Videbæk kan gå temlig langt ned i ryglænet, så det skulle kunne bruges.

Umiddelbart virker det som om sumo dødløft bare er vejen frem for mig, men jeg er spændt på, hvordan jeg har det i morgen. Jeg regner med at tage en ordentlig tur til Klosterheden i morgen.

Jeg overvejer at køre max-test i sumo dødløft næste gang, men jeg overvejer også at tage den med ro og bare lægge 10 kg på hver gang i en periode. (Jeg tror, det bliver den førstnævnte strategi)

Bænkpres var egentlig alt for tung. Jeg overvejer om jeg skulle gå helt over til at varme op med singles til et niveau omkring 20 % over dagens træning.

De 5x60 var helt a.h.t. så måske skal jeg bare hoppe 60 kg over fremover.

Link to comment
Share on other sites

bænkpres 10x20, 5x40, 5x60, 5x4x80
Bænkpres var egentlig alt for tung. Jeg overvejer om jeg skulle gå helt over til at varme op med singles til et niveau omkring 20 % over dagens træning.

Eftersom 80kg kun er ca. 70% af dit 1RM, er spørgsmålet, om du overhovedet behøver at varme op for at lave 5 x 4 x 80. Lidt opvarmning bør man nu nok altid lave, men som det ser ud af ovenstående, så laver du faktisk ét opvarmningssæt mere end mig til denne vægt. Og næsten dobbelt så mange reps.

Med udgangspunkt i dit max på 116,5kg vil mit forslag til opvarmning være 8 x 50, to minutters pause og derefter 4 x 70. To sæt med sammenlagt 12 reps. Herefter endnu to minutters pause, og så ellers igang med de 5 x 4 x 80. Med en intensitet på kun ca. 70% er det lige før selve øvelsen er en slags opvarmning i sig selv. Derfor behøver du ikke tre sæt og 20 reps opvarmning for at få hævet temperaturen og få tilstrækkelig gang i blodcirkulationen i de relevante muskler og led.

Link to comment
Share on other sites

BK:

Jeg havde egentlig en tanke om at køre 5x2x80 og så køre op som tung dag i Hatfields.

Det droppede jeg til fordel for at køre 5x5x80, men i forhold til det, så var de 80 kg for tunge.

Nu er det jo længe siden, at jeg har kørt 5'ere med over 60 kg, bortset fra en enkelt gang, hvor det var efter tung løft. Jeg antager, at det er derfor, det føles så tungt med de 80 kg.

Det er planen det næste stykke tid, at træne 2 gange om ugen, hvor den lette dag bliver med 80 kg, og den tunge dag bliver med op til 1x112.5 (efterfulgt af 5 doubler med 100 kg) i næste uge og 115 (efterfulgt af hvad jeg nu kan holde til) i ugen efter.

Det havde nok været klogt at holde mig til den Hatfield inspirerede ide, men nu ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal gøre.

Ideen med den lette dag er jo, at den skal give muskelmasse, og at den ikke skal ødelægge skuldrene. Derudover er der ikke noget formål med den lette dag.

Jeg har fravalgt explosiv træning for at spare skuldrene, selvom jeg har læst et sted, at explosivitet er meget vigtig.

Link to comment
Share on other sites

Det er planen det næste stykke tid, at træne 2 gange om ugen, hvor den lette dag bliver med 80 kg, og den tunge dag bliver med op til 1x112.5 (efterfulgt af 5 doubler med 100 kg) i næste uge og 115 (efterfulgt af hvad jeg nu kan holde til) i ugen efter.

Det er jeg ikke sikker på er en god idé. I hvertfald ikke, hvis du har tænkt dig at træne på den måde i mere end ganske få uger. Du kommer til at bænkpresse med en intensitet på 96-98% hver uge, og det kan man ikke holde til i ret lang tid. Konsekvensen vil blive, at du slider dig selv ned, og så kan det komme til at tage lang tid at komme tilbage igen.

Hvis du vil træne med tunge vægte hver uge, var det så ikke bedre at bruge nogle af WSB-principperne? Altså at træne med tæt på maximum hver uge, men til gengæld skifte ud i øvelserne meget tit. Ifølge Louis Simmons fra WSB Club skal man skifte øvelse ca. hver anden uge, hvis man kører den til max.

Jeg har i de seneste par dage selv siddet og arbejdet lidt med at adoptere nogle af tingene fra WSB træningen. Den har ellers aldrig interesseret mig særligt meget, da den virker for uoverskuelig. Men nu har jeg testet mit eget træningsprogram i adskillige måneder og efterhånden ført bevis for, at det fungerer godt. Så nu kunne jeg godt finde på lige at prøve noget andet et stykke tid. Det føles mere trygt at gå igang med noget nyt, når man ved, at man har et solidt fundament at falde tilbage på, hvis det nye ikke virker.

Jeg har fravalgt explosiv træning for at spare skuldrene, selvom jeg har læst et sted, at explosivitet er meget vigtig.

Eksplosiv træning er gift for skuldrene, hvis ikke den udføres rigtigt. Det er også derfor jeg egentlig hellere ville kalde det for accelereret træning, men det lyder jo ikke så godt, så det slår nok aldrig an. Pointen er, at du ikke må starte løftet som en eksplosion. Altså fra 0 til 100 på 0,1 sekund. Så starter du med et ryk, og det er at bede om skader. Løftet skal starte hurtigt, men ikke i et ryk. Og derefter skal farten så accelereres. Indtil ca. 2/3 af distancen er gennemført. Så skal farten sættes ned igen. Ellers bliver det albuerne, som tager smækket.

Prøv eventuelt at træne eksplosivt med kæder, da de helt naturligt tager farten af løftet i toppen. Eller få en anden til at holde hænderne frem, så du kan banke vægtstangen op i hans hænder. Så er det ikke din krop, som skal standse farten. Det er hjælperen.

Eksplosiv træning ER vigtig. Men det er også vigtigt, at den udføres korrekt, da den ellers kan være meget hård ved specielt kroppens led.

Link to comment
Share on other sites

Så skete det:

træning 17-5-2003

gåtur i naturen (med hunden) 1 time

cykling ude i naturen 10 km.

Jeg sidder og drikker en øl for at trøste mig selv, men nu skal vægten altså nedad, d.v.s. egentlig er det livvidden, der skal under 90 cm igen, selvom det efterlader mig uden brugbare bukser.

(I går dyrkede jeg også motion nogle timer, men det vil jeg ikke referere her)

BK: Jeg har jo hørt klagesangen omkring for stor belastning før. Jeg tror ikke på det, og jeg tror i hvert fald ikke på, at der sker noget kritisk før MOL-træf.

Du kan jo nok gætte, at målet er forløbigt at maxe til MOL-træf eller omkring samme tidspunkt, hvis jeg ikke kommer med.

Hvis der ikke sker noget helt specielt inden, så regner jeg med at tilbringe en uge med druk i Roskilde efter MOL-træf, så det bliver nok ikke til overtræning forløbig. Hovedparten af øvelserne bliver jo med 100 kg, hvilket kun er 86 % af 1rm.

Det er jo nok styrkefolkene, der har ret, men jeg foretrækker at køre bodybuilding + styrke frem for acceleration + styrke.

Hvis du får gode erfaringer med dit program, vil jeg måske følge trop. Jeg er dog ikke til at køre lange programmer. Måske en Hatfields igen i sommerferien. Da kan man jo ofte træne billigt.

Jeg er meget spændt på, hvilken effekt det får på squat og dødløft, hvis jeg tager mig sammen til at cykle fremover. Lige nu er jeg i hvert fald ret øm i røven. (ALtså i balderne, ikke bare der hvor jeg har siddet på sadlen)

Link to comment
Share on other sites

træning 18-5-2003

gåtur i naturen (med hunden) 1.5 time

cykling ude i naturen 10 km.

Jeg var til møde med direktøren for Funki torsdag eftermiddag, og han snakkede om, at en som mig skal lære at leve med mere stress i hverdagen, og jeg skulle tage og sætte mig et nyt mål hvert år.

Det var egentlig det samme, som var årsagen til at jeg løb marathon i 1996. (Det var bare min ene fætter, der havde fået ideen, og ville provokere min ældre fætter til at være med. (Jeg var den eneste af os som gennemførte))

Nu har jeg en ide om, at jeg hurtigst muligt (i forhold til, at det er mig) vil ned på forløbig 85 kg.

Det føles allerede som om det går den rigtige vej. Jeg havde helt glemt, hvor meget det betyder, at man får ordentlig gang i benmusklerne. (turen idag tog dog 28 minutter, så det var ikke turbo-fart. Det er dog også en tur cykel, jeg kører på, ikke en racer.)

Funki direktøren snakkede også en del om en bog, som hedder "The 7 habits of highly effective people", den tror jeg, at jeg vil skaffe.

Link to comment
Share on other sites

BK har desværre været en kylling (d.v.s. han kommer ikke til mt3)

Inspireret deraf ændrede jeg mit program og løftede tungere vægt end planlagt.

træning 19-5-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 1x60, 1x80, 1x100, 1x115, 3x2x100

sumo dødløft 1x60, 1x70, 1x80, 1x90, 1x100, 1x110, 1x120, 1x130, 1x140, 1x150 (MISSED), 1x100

incline dumbbell 4x8x17.5

squat 3x5x40

cable row 10x40, 3x10x30

bench dips 3x10

triceps pushdown 3x15x25

lidt maveøvelse

De 115 var tunge, men ikke for tunge, det var bare for meget at køre 3 doubles bagefter. Jeg kunne tydeligt mærke det i brystet, da jeg kom ud i bilen.

Sumo dødløft er vist desværre ikke vejen frem. Det gik ok op til 130 kg, herefter brækkede øvelsen nærmest i 2, og ved de 150 kunne jeg overhovedet ikke spænde op til at løfte vægten. (Jeg bruger ikke alt det der med at spænde mavemusklerne o.s.v., men her kunne jeg overhovedet ikke aktivere musklerne.)

Måske vil det hjælpe at bruge 20 kg step, så det vil jeg prøve i næste uge.

Jeg fik sagt, at de 115 ikke var for tunge, men stilen var altså ikke for pæn. Jeg vil dog nævne, at det er første gang, jeg løfter 115 uden spoter, og der var første gang, jeg løftede 140 kg i sumo dødølft.

Det gik op for mig undervejs, at hvis BK nu droppede alle de mærkværdige 1 rm, han går og laver og koncentrerede sig om de 3 store (d.v.s. de 2 store, jeg ved ikke, hvad man skal med squat) så kunne han måske blive stærk engang.

Planen er nu at køre samme træning i bænkpres, men øge antallet af doubler (jeg ved dog ikke, om jeg vil øge næste uge, det afhænger af dagsformen). Hvis jeg når 5 doubler, så prøver jeg med 117.5 kg. Ugen op til MT3 holder jeg deload. (Jeg ved ikke om det skal implicere bb-træning, eller ingen træning)

I aften skal jeg med på en cykeltur i omegnen. Det vides ikke med bestemthed, hvor lang den bliver, men det bliver nok lidt længere end de to foregående dage.

Link to comment
Share on other sites

Det gik op for mig undervejs, at hvis BK nu droppede alle de mærkværdige 1 rm, han går og laver og koncentrerede sig om de 3 store (d.v.s. de 2 store, jeg ved ikke, hvad man skal med squat) så kunne han måske blive stærk engang.

Så går du da helt i spagat, når du ser mit nye program. Heri indgår tung bænkpres nemlig næsten slet ikke :lol:

Ok, det er nu ikke helt rigtigt. Det kommer bare til at optræde i form af forskellige variationer over bænkpres. F. eks. Close Grip Bænkpres, Bænkpres med kæder o.s.v. Jeg har idag siddet for tredie dag i træk og kæmpet med at få noget WSB-halløjsa til at hænge sammen. Det er f...... svært at håndtere! Men nu er jeg vist nok ved at have noget på plads, som starter i næste uge.

Dagens træning blev skrottet p.g.a. forkølelse og ondt i halsen, men planen er, at jeg går efter et nyt max i Military Press på torsdag. Endnu et af mine "mærkværdige 1RM", som du kalder dem :tongue: . Men formålet med dem er nu, at de gerne skulle styrke mit bænkpres i den sidste ende.

Desværre forudsætter mit nye program, at jeg kan holde tålmodigheden i ave i 2½ måned uden at lave et spontant max-forsøg i bænkpres. Og det er der bestemt ingen garanti for kan lade sig gøre. Men hvis jeg holder planen, så har du stadig bænkpresrekorden de næste 2-3 måneder. Men så skulle den gerne falde. Alene den kendsgerning, at jeg så skal acceptere din rekord i flere måneder endnu, er dog medvirkende til, at jeg sandsynligvis ikke kan overholde den lagte plan <_<

Link to comment
Share on other sites

BK:

Med 2-3 måneder at løbe på, så skal du nok satse på 120+.

De 117.5 ryger senest til MT3.

Jeg kan godt være lidt bekymret over, om mine skuldres styrke bliver en flaskehals for min fremgang. I givet fald må jeg jo nok til at træne decideret skuldertræning.

Jeg kunne forestille mig, at jeg får mig selv lokket på en ny Hatfields, hvis jeg kan lære at accelerere på MT3, ellers holder jeg mig til kombinationen af tung + bb.

Jeg tænker lidt på, om man kunne køre en singles cycle med doubles istedet, hvis Hatfields ikke bliver til noget.

Dødløft skal helt klart køres efter singles cycle igen. Men så skal der køres noget bb ved siden af.

Det gik op for mig idag, at mine ro-øvelser helt klart ikke er nok, når jeg kører dem så let. (Jeg prøvede et sæt smalt fat træk til brystet, og det var dejligt at prøve igen)(glemte at få det i loggen)

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Hvis skuldrene er dit svage punkt i bænkpres, så anbefaler jeg altid Military Press, da det er en pres-øvelse, som principielt ligner bænkpresset. I hvertfald m.h.t. brugen af de forreste skuldermuskler. Men så vidt jeg husker har du haft nogle problemer med skulderskader ved den øvelse. Hvis det er rigtigt husket, så kan den selvfølgelig ikke bruges.

Et alternativ er de tre forskellige raise-øvelser med håndvægte. Altså DB Front Raise, DB Side Raise og DB Rear Raise. Med disse tre øvelser får du trænet skuldermusklen hele vejen rundt.

Yderligere en mulighed er at træne incline bænkpres. Det bliver så en slags mellemting mellem det almindelige bænkpres og siddende skulderpres. Det kan dine skuldre måske bedre holde til end den rene skulderøvelse.

Link to comment
Share on other sites

Cykelturen blev ikke meget længere end de foregående dage.

Desværre bliver plantagerne måske solgt til private. Det bliver en katastrofe for lokalsamfundet, men bønderne bliver nok glade, hvis man kan lokke nogle Københavnere over og skyde alle hjortene. Så æder dyrene jo ikke bøndernes afgrøder.

BK: Jeg har ikke nogen decideret skulderskade, men skuldrene knager næsten ligemeget hvad jeg træner, og venstre skulder er nogle gange lidt øm under bænkpres.

Det ville have fremgået meget tydeligt, hvis jeg havde et alvorligt problem på det punkt.

Jeg er lidt af en pivskid.

Faktisk var jeg lidt øm i armene under de sidste 4 sæt i bænkpres, og det er nok til at gøre mig til kylling.

Det skal helst ikke kunne mærkes, selvom jeg træner med tæt på 99 % af 1 rm.

Link to comment
Share on other sites

træning 22-5-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 5x60, 5x5x80

dødløft 5x60, 5x5x100

incline dumbbell 3x8x17.5

cable row 3x10x40

træk til brystet smalt 10x40

træk til brystet bredt 3x10x40

bench dips 3x10

triceps pushdown 3x15x25

5x5x80 kørte rimeligt problemløst i bænk idag. Det er rigtig nok, at det ikke er meget i forhold til 116 kg, men sammenlignet med mit sidste forsøg på at køre Hatfields (og sammenlignet med sidste uge), så var det forbløffende nemt.

Dødløft fungerede ikke i de første sæt, og det var tydeligt, at det var lige hårdt nok for fingrene (jeg kørte med overhåndsgreb). Det er dog godt at tænke på, at for et år siden kunne jeg knebent køre med 80 kg. (så vidt jeg husker)

Undervejs begyndte jeg at sætte mig mere ned, og det virkede egentlig ok, men jeg kunne roligt droppe at køre squat bagefter, da det gjorde ondt i balderne.

Min bror ríngede lige efter jeg startede træk til brystet, og det blev vist en lidt spændende samtale at høre på for de omkringstående.

De 40 kg var noget for lidt til træk til brystet.

Der var forøvrigt en fyr, som trænede vist nok 3 reps med 220 kg i dødløft uden at sænke vægten helt til gulvet undervejs. Det vil jeg også kunne. (det er vist en 125++ fyr, men det er alligevel imponerende.)

Link to comment
Share on other sites

træning 26-5-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 1x60, 1x80, 1x100, 1x115, 5x2x100

dødløft 1x60, 1x80, 1x100, 1x120, 1x140, 1x160, 1x180 (MISSED), 1x160, 1x160

Jeg fik lige flyttet lidt på røven, da jeg kørte 115 i bænk. De 80 føltes lette, men de 100 føltes alt for tunge, så jeg var noget nervøs for, om jeg overhovedet skulle prøve med 115 igen idag. Der var dog ingen problemer med styrken, og røven bevægede sig mest fordi jeg spændte for mget af nervøsitet.

I dødløft gik det stadigvæk ikke godt. Det var flotte løft til og med 160 kg, men på 180 røg røven for hurtigt i vejret, og jeg kunne ganske simpelt ikke hive vægtstangen op med ryggen alene.

Jeg besluttede at prøve en 160'er ekstra, hvilket ofte er gået galt, men jeg satsede på at køre den ekstra kraftfuldt, og det virkede, selvom jeg holdt en rimelig kort pause (ikke checket på ur, så den kan godt have været ned mod 2-3 min.) Jeg fik mod på at prøve endnu et løft, men da skete det samme, som med 180, røven røg for hurtigt op. Heldigvis kunne jeg få denne vægt op med ryggen, men for første gang nogensinde kunne jeg mærke vingerne under dødløft. (Det kunne også være et andet sæt muskler lidt længere inde på ryggen.

Derefter turde jeg ikke satse på mere træning idag. I skrivende stund er det dog kun mine balder, jeg mærker noget til.

(Jeg fik ikke lige skrevet, at stangen kom ca. 10 cm op i 180 kg forsøget. Jeg overvejede at sætte alle kræfter i, men det virkede som om, det nærmere ville få mig til at stå på næsen)

Jeg håber på at få rettet på teknikken til MT3, så der kommer lidt fremdrift på området igen.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

træning 30-5-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 5x60, 5x5x80

dødløft 5x60, 5x80, 5x5x100

Det blev en lidt træls dag.

Jeg var oppe og checke afstanden hjemmefra og til Cheminova, og oppe ved Harboøre fandt jeg ud af, at bageste ophæng til bilens udstødningsrør var faldet af, og jeg kunne ikke finde ud af at sætte det på plads, så jeg måtte finde mig i at forsøge at køre behersket resten af dagen.

Undervejs hjemad var jeg nået til Røde Plads i Holstebro (skulle lige købe lidt ind og overvejede at besøge en cafe, som ligger dernede i nærheden), før jeg fik en aftale på plads i Struer, så det endte med, at der ikke var meget tid tilbage til styrketræning, da jeg nåede til Videbæk.

Det ville egentlig være smart, hvis jeg kunne finde et center i Holstebro, der også havde klippekort til træning, uden at det var for dyrt.

Vægttræningen forløb ellers ok. Jeg fik holdt pauserne relativt små, og teknikken var god på de fleste dødløft. Jeg var dog nødt til at skifte til mixed greb efter første sæt dødløft med 100 kg. Små pauser er åbenbart ikke gavnlige for mit greb, og det var mere vigtigt at træne teknik end grebsstyrke idag, tænkte jeg. Der er jo i hvert fald grebsstyrke nok til over 180 kg med mixed greb, men jeg kan ikke få vægten op for tiden, så det må jo være det, jeg skal øve.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Nå, så fik jeg gået lidt igen.

1 time og 10 minutter i skoven efterfulgt af omkring en time med plæneklipperen (nej ikke en håndskubber).

Det lykkedes også at få udstødningsrøret sat på plads igen. Desværre fik jeg samtidig mine Roskilde armbånd fedtet ind i undervognmasse, så det kan være, at jeg endelig tager mig sammen til at leve uden. Nu har jeg ellers haft festival-armbånd på venstre håndled istedet for armbåndsur siden 1985.

Link to comment
Share on other sites

træning 2-6-2003

bænkpres 5x20, 1x40, 1x60, 1x80, 1x100, 1x117.5, 2x100, 3x3x80

cable rowing 4x10x40

træk til brystet smalt 3x5x40

træk til brystet bredt 5x40, 10x40, 10x40, 2x40

Rygøvelserne var delvist som supersæt, så jeg var helt smadret til sidst, selvom det måske ser let ud.

Det gik faktisk a h til med træningen.

Der var en fyr, som jeg ofte har snakket en del med. Han læser vist også MOL, men jeg ville ikke lige fortælle, at jeg altså også brugte mol, og eftehånden en sjælden gang getbig.

Nå, men nogle gange når jeg møder ham, så går træningen op i snak, og det gjorde det også denne gang.

Bænkpres gik ok frem til 100 kg, da var det tydeligt, at mine hænder var for fedtede af sved og sololie. Men jeg havde fortalt fyren, at jeg måske ville teste maks, og at jeg nok kunne bruge en spotter, så han stod parat, og vi ledte efter noget magnesium. Det kunne vi ikke finde, så jeg gik udenfor og gned hænderne i noget jord. Da jeg kom ind igen var der kommet en anden fyr, som havde magnesium med, men jeg ville ikke lige spørge ham. Så istedet satsede jeg på et maksløft med lidt for kort pause (omkring 4-5 min)

Løftet blev af det grimmeste, jeg har gennemført, helt skævt, og med røven i luften, men den kom op, og det er det, der gælder, når BK skal mobbes.

Jeg havde helt klart brugt for meget energi på 117.5 kg løftet, så der var ikke energi til flere doubler med 100 kg bagefter. Istedet prøvede jeg med nogle tripler med 80 kg. Det gik faktisk bedre for hvert sæt, men venstre skulder var øm, og jeg var lidt bange for at overdrive det.

Nu er spørgsmålet så, hvad jeg skal satse på resten af tiden frem til MT3?

Skal jeg dekonditionere styrkemæssigt fra nu af, eller skal jeg satse med 117.5 eller 115 en gang eller to mere inden træffet?

Jeg regner ikke med at skulle konkurrere med nogen ved træffet, så på en måde er det ligemeget, men jeg spekulerer alligevel lidt.

Søndagen gik bl.a. med en times havearbejde, og omkring 3 timers gåtur og hygge i skoven.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med den nye bænkpresmax :) . Jeg føler mig nu ikke specielt mere presset af 117½kg end af 116. Det er kun fem kilo mere end mit nuværende max, så det skulle meget gerne være indenfor rækkevidde indenfor en overskuelig fremtid. Hvis ikke det er det, så er spørgsmålet, om jeg overhovedet gider blive ved med at træne.

Som du selv bemærkede i din kommentar i Klaus Jensens log, så er mit bænkpresmax kun steget med 2½kg siden MOL 2, og det er naturligvis helt til grin. Så nu må den igangværende WSB-træning hellere give nogle resultater, ellers bliver det nok efterhånden lidt svært at blive ved med at finde begrundelsen for fortsat at jagte noget, som åbenbart er uopnåeligt. Og her taler jeg ikke om dit middelmådige max, men om anstændig fremgang i almindelighed ;) .

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik ikke nævnt, at det kedelige ved dagen var, at jeg ikke kunne komme til at træne dødløft. Det var egentlig ok, at det blev erstattet af kæbetræning, så jeg ikke fik mig kørt træt i to øvelser.

BK: Tak!

Jeg skulle ellers hilse og sige, at nu er det ved at være tungt, synes jeg.

Dit problem er jo ikke manglende styrke, men manglende evne til at bruge den.

Det er gået op for mig for nyligt, at jeg har et stort problem med at kramme en pige ordentlig, og rigtig holde fast. Der er nogle tilsvarende øvelser, jeg er dårlig til. Især er min grebsstyrke dårlig, og jeg er f.eks. elendig til armlægning. Jeg ved ikke hvilken større øvelse, det svarer til, men at bruge armene inde foran kroppen, det virker ikke rigtig for mig.

Det er måske også derfor ro-øvelser ikke rigtig virker for tiden.

Nå, det, jeg ville sige er, at jeg tror på, at der er en stor sammenhæng mellem psyken og ens evner i forhold til træning, og jeg tror, det virker begge veje, hvis man bliver bedre på et punkt, man er dårlig til, så bare klø på. Det er for tidligt at lægge sig til at dø.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share