xjyden


xjyden
 Share

Recommended Posts

Nå, det, jeg ville sige er, at jeg tror på, at der er en stor sammenhæng mellem psyken og ens evner i forhold til træning, og jeg tror, det virker begge veje, hvis man bliver bedre på et punkt, man er dårlig til, så bare klø på.

Det har du helt sikkert ret i. Men spørgsmålet er så bare, hvad man gør ved den sammenhæng?

Hvis man kigger på resultatlisterne hos DSF, så ville mit squat have rakt til en 2. plads ved C-DM i klassen for kvinder under 67½kg! Mit bænkpres ville have givet en 3. plads i klassen for mænd under 75kg (altså ca. 30kg under min vægt), og mit dødløft havde givet en 2. plads i klassen for mænd under 67½kg. Så er det man begynder at spørge sig selv, om det her egentlig giver nogen mening? Vi skal helt ned i C-DM klassen for små mænd på under 67,5kg for at finde resultater, som jeg næsten kan nå. Men ikke engang her ville jeg være i stand til at vinde en klasse.

Jeg skriver ikke dette her for at hælde vand ud af ørerne, men det undrer mig virkelig, at en kolosal vægtforskel som 30-40kg har så ringe virkning. Den eneste forklaring jeg kan forestille mig er sådan set den du nævner. Nemlig, at der må være en eller anden psykologisk forklaring. Og i så fald er det jo ret meningsløst at blive ved med at slide i træningslokalet med vægtene og ved skrivebordet med programmer. Så er løbet jo tabt på forhånd uanset hvad jeg gør. Så kan jeg ligeså godt bare affinde mig med at være en hyggemotionist, som kommer et par gange om ugen og hiver lidt i kabelmaskinerne. Og det gider jeg helt klart ikke. Uden fremgang, ingen motivation.

Indtil videre vælger jeg dog at benægte fakta og satser hårdt på, at WSB-principperne kan bearbejde netop det psykiske punkt.

Link to comment
Share on other sites

Den eneste forklaring jeg kan forestille mig er sådan set den du nævner. Nemlig, at der må være en eller anden psykologisk forklaring.
Hej Beleriand, kan det ikke også være generne der sætter en naturlig begrænsning ? ;)
Så er løbet jo tabt på forhånd uanset hvad jeg gør. Så kan jeg ligeså godt bare affinde mig med at være en hyggemotionist, som kommer et par gange om ugen og hiver lidt i kabelmaskinerne. Og det gider jeg helt klart ikke. Uden fremgang, ingen motivation.

Men man behøver vel heller ikke at vinde mesterskaber og den slags, bare for at kunne lidt at træne. :)

Jeg er sgu efterhånden kommet frem til at jeg er ligeglad med hvad jeg løfter, og det har da taget et enormt pres af mine skuldre. Jeg er ikke så stærk og heller ikke så stor som jeg har været, men jeg er sgu mere tilfreds med min træning end nogensinde. :bigsmile:

Edited by The Bear
Link to comment
Share on other sites

Bjørnen har jo lidt ret.

Da jeg i sin tid opgav at nå 100 kg i bænkpres, så begyndte jeg på andre discipliner så som guillotine bænkpres og incline dumbbell press og benpres, men jeg er nu helt klart også motiveret af fremgang, hvilket virker under min styrketræning, men til gengæld er medvirkende til at jeg ikke kan finde et job for tiden. (jeg er ikke proaktiv og ikke til manglende styring eller manglende tidsplaner)

BK: Du har jo fremdrift på nogle områder, og hvis det var mig, der var dig, så ville jeg nok vælge noget lidt blidere end wsb. Fyren, jeg snakkede med i går, sagde, at det bedste, der var sket for ham i forhold til træning, var, at han havde fået mere tålmodighed med årene. (Han er lige så gråhåret som jeg, men noget bedre dimmensioneret, og han løfter vist også 5x130 i bænk, så vidt jeg har forstået)

BK: Et andet område er, at du jo har fået barn. Det rykker lidt i mig, at du har fået et barn. Jeg har selv for længst droppet enhver ide om at få børn, men det påvirker mig lidt, at du har fået det i en alder omkring min egen. Men det giver dig jo samtidig nogle gode muligheder for at glemme dig selv de næste 10-20 år. Hvis du gør det, så er du tæt på at være en gammel mand, når du kommer i tanke om dig selv igen. Det er en fordel ved at få børn tidligt, at man ikke er gammel, når de er blevet voksne, så livet er ikke forbi. Hvis du dropper træningen nu, så tror jeg det bliver meget sværere, at komme tilbage, og du har jo stadig brug for at få gjort noget ved dine svagheder, selvom du ikke mærker dem til træning.

Dette sagt af en fyr som har rod i alt i sin tilværelse, hvilket er meget mere, end jeg har skrevet her. (der står dog lidt mellem linierne)

Link to comment
Share on other sites

træning 5-6-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 5x60, 5x5x80

dødløft 5x60, 5x80, 5x100, 4x5x120

incline dumbbell 3x8x17.5

squat 5x20, 6x5x40

cable row 3x10x40

bench dips 3x10

træk til brystet bredt fat 3x8x40

triceps pushdown 3x15x25

Link to comment
Share on other sites

træning d. 10-6-2003

bænkpres 5x20, 1x40, 1x60, 1x80, 1x100, 1x115, 5x2x100

dødløft 1x60, 1x90, 1x120, 1x150, 1x180 (missed), 5x1x150

goodmornings 10x20, 2x10x30

incline db press 3x10x17.5

cable rowing 3x10x40

squat 2x10x40

træk til brystet 3x8x40

bench dips 3x10

triceps pushdowns 3x15x25

Jeg skal nok til at droppe at træne om formiddagen. Det kunne da være en god undskyldning for min manglende motivation.

Bænkpres gik knebent med de 115 kg. Første 2x100 forsøgte jeg med almindeligt greb, men derefter gik jeg tilbage til mit halvsmalle greb med lillefingeren på ringen. Det er for hårdt at holde bredere, men måske kunne det forbedre max, at vænne mig til det igen.

Dødløft gik som sædvanligt ikke med de 180. Denne gang fik jeg en fornemmelse af, at hvis jeg nu var stærkere i nedre ryg, så ville jeg måske kunne rette ryggen ud samtidig med benene, og opnå det rette drive.

Ved nærmere eftertanke, så kørte jeg en del benpres og en del barbell row, mens jeg trænede i Ringkøbing. Det kan være, at det var medvirkende til at styrke nedre ryg og lænd på en måde, som var gavnlig for dødløftet.

Jeg vil nok geningføre barbell rowing og prøve med goodmornings fremover.

Ellers overvejede jeg at sommerens program skal være en kombination af Hatfields for bryst og singles cycle for dødløft, men begge med bb 5x5 istedet for den lette dag.

Nå, jeg skal til Holstebro og drikke en øl i eftermiddag, og på torsdag skal jeg til jobsamtale.

Det er fedt at komme til jobsamtale på mindst hver anden ansøgning, men det ville være bedre at få job ud af det.

Link to comment
Share on other sites

træning 13-6-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 5x60, 5x5x80

dødløft 5x60, 5x90, 5x5x120

Det var alt, det tog næsten en time, så der var ikke meget bb over det.

Jeg var totalt deprimeret over jobsituationen, og over mit forkvaklede forhold til to af kvinderne i mit liv, og det har ikke hjulpet siden.

Link to comment
Share on other sites

træning 17-6-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 5x60, 5x5x80

dødløft 5x60, 5x90, 5x5x120

Jeg beyndte at blive lidt deprimeret over mit liv igen, så jeg valgte at stoppe efter bænkpres.

(Jeg kører dødløft og bænkpres mellem hinanden, og der er et sæt mere i bænkpres)

(Bortset fra det, så ved jeg egentlig ikke, om jeg trænede 5x5 eller 6x5, et eller andet sted glippede tællingen)

Da jeg i sin tid trænede marathon havde jeg et totalt skørt forhold, som jeg godt kunne bruge noget tid til at spekulere på og græde over, og så er 20-40 km en udmærket lejlighed, men jeg spekulerer over, om det ikke er derfor, jeg ikke gider løbe mere, og jeg vil ikke have det samme til at gælde for styrkeløft.

Men det er også gået op for mig, at jeg slæber rundt på en eller anden ulykkelighed tilbage fra barndommen, som er med til at jeg er for negativ, og til at jeg holder mig for meget tilbage.

Jeg kunne forestille mig, at jeg får det ønskede hul igennem, når jeg har fået styr på denne ulykkelighed.

Samtidig har jeg besluttet siden i fredags, at jeg bare vil være stærk ligemeget hvor mange af mine jævnaldrende, der undrer sig eller griner af mig.

[det er egentlig interessant, så mange gange, jeg har brugt "ikke" i ovenstående]

Nå, nu er det snart tid til at komme afsted til Sjælland. Jeg ved ikke rigtig, om jeg glæder mig til festivallen. Det bliver en hård druktur, og jeg kan ikke rigtig tåle det mere, men til gengæld møder jeg nogle gode kammerater.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Roskildefestivallen gik faktisk nogenlunde i år.

For første gang i 2 år fik jeg drukket 2 flasker kirsebærvin på "kirsch"-aften. (Et arrangement, som nogle bekendte fra djævleøen fandt på for omkring 6 år siden, og som flere år har ødelagt maven for resten af festivallen.)

Næste år vil jeg gå efter rekorden på tre flasker, hvis jeg tager med. Der er endnu ingen af dem, vi kender, der har klaret den udfordring.

I år blev der ellers sat rekord på den første flaske. Det var omkring 1 minut om at bunde en flaske kirsebærvin. Det var en fra vores lejr, der satte rekorden, men der kan jeg godt nok ikke være med.

Nå, men før Roskilde var der jo lige MT3.

Jeg nåede derover i fin tid, og skulle lige finde noget at spise, efter at have spurgt om råd. Jeg nåede 100 meter i retningen af McDonalds, før den ene kølerslange på bilen sprang. Det tog lige godt 2 timer at få det klaret.

Ellers virkede det for mig endnu mere forvirrende ved MT3 end ved MT2. Det var ikke til at finde ud af, hvad der var gang i rundt omkring, efter mz's foredrag var slut.

Jeg fik mig sneget til at dødløfte lidt, men desværre havde jeg taget fejl af vægtskiverne, hvilket Nexus (tror jeg det var) påpegede. Jeg synes også de 150 kg, føltes lidt hårde. Jeg endte på 170 kg, idet 180 endnu engang missede, dog lidt højere oppe end de foregående gange. Måske kunne jeg have klaret 180, hvis jeg ikke havde prøvet med 170.

Derefter blev stangen overtaget af nogle, som ville træne squat, så det blev ikke til mere.

Efter at have gået rundt og gloet noget længere fik jeg trænet lidt bænkpres sammen med mvp. Jeg brugte det som en chance til at få lidt feedback, og jeg holdt mig til max 80 kg (og hovedparten på 60 kg)

Til sidst kom jeg til at hjælpe med at sætte vægte på ved dødløft. Det var imponerende, så svært det var for mig at regne vægtene ud selv, så det var godt, at KJ er god til det.

Undervejs fik jeg også målt fedtprocent. Den viste kun 18, hvilket nok skyldes alt det fedt, der ligger mellem organerne. MZ ville skyde mig til 20 %.

Jeg købte også en MOL tshirt. Large var lidt for lille om maven, men den xl, jeg købte, er lidt for lang på ærmerne. Det er jo lidt træls, men folk synes vist, den var pæn.

Link to comment
Share on other sites

træning 25-6-2003

bænkpres 5x20, 5x50, 5x5x80

dødløft 5x50, 5x80, 5x5x100

træk til brystet 3x10x40

Jeg trænede i Hard Work i Roskilde.

Det var en imponerende oplevelse. Det var uden undtagelse den sødeste og smukkeste receptionist, jeg har mødt i et træningscenter.

Selve centret var ikke meget at råbe hurra for, bortset fra en afdeling med gummi på gulvet og den bedste træk til nakke/bryst maskine, jeg har prøvet. (Rigeligt med bevægelsesmulighed og et bånd af en slags istedet for kædetræk)

Og jeg fik jo lov til at træne dødløft, hvilket lagde beslag på de to stænger, der var, idet jeg jo træner dødølft og bænkpres imellem hinanden.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke blevet til vægttræning i denne uge.

Sæsonnen for min største hobby er jo lige startet, så jeg har været på ialt 5 ture af omkring 2 timers varighed, hvor jeg har samlet ialt ca. 3 kg kantareller i denne uge.

Det tyder godt for resten af sæsonnen.

Desværre har kvinden, som lovede mig at vise mig kantarelområderne i Klosterheden, fundet sig en fast fyr, som hun bruger al sin tid på, så jeg overvejer en strategi for at finde områderne deroppe uden hjælp.

Det bliver nok noget med en cykel og et 1:25000 kort, men det er en forudsætning, at der er rimeligt vejr i en periode, hvilket jo ikke ser lovende ud for tiden.

Desværre er turisterne allerede begyndt at samle svampe. Det plejer de ikke at gøre på dette tidspunkt, men det skyldes nok fravær af bade-vejr.

Jeg plejer at grine af de folk, der tror, at svampesæsonnen er i efteråret, men i år er der ikke noget at grine af.

Det er godt, at jeg bor i rimelig afstand til 3 af vestjyllands bedste kantarel-områder.

Link to comment
Share on other sites

træning 7-7-2003

cykel 5 min

bænkpres 5x20, 2x40, 2x60, 2x80, 5x2x90

dødløft 5x60, 2x90, 2x120, 5x2x130

squat 3x5x20

smalt flad dumbbel press 3x10x10

høj skrå smalt fat i smith stativ 3x10x10

træk til brystet 10x15, 2x10x20

pullovers 10x10, 2x5x10

cable rowing 3x10x20

biceps curl 10x9 (ez), 2x10x20(bp stang)

Jeg besluttede mig for at forsøge med første tunge dag i Hatfields bryst opg dødløft, men selvom jeg har sat vægten langt ned i forhold til den oprindelige ide, så føltes det alligevel meget tungt.

Jeg vil prøve at fortsætte med vægtene, og så træne 5x5 med hhv 70 og 100 kg istedet for cat dag.

Jeg har en ide om måske at træne HST i et udvalg af hjælpeøvelser, dog således, at jeg holder mig til to gange om ugen, og så træner tre sæt istedet for to.

Lige nu er det dog tydeligt, at jeg nok lige skulle have brugt en uge eller to på at starte igen, så måske tager jeg nogle flere uge 1 trænings pas, før jeg øger reps.

Link to comment
Share on other sites

træning 11-7-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 5x60, 5x5x70

dødløft 5x60, 5x80, 5x5x100

squat 3x8x20

smalt flad dumbbel press 3x10x12.5

høj skrå smalt fat i smith stativ 3x10x10

træk til brystet 3x10x20

pullovers 3x5x12.5

cable rowing 3x10x20

biceps curl 3x10x20(bp stang)

Min psykolog mente, at jeg måske havde travlt nok med ikke at være impulsiv i forvejen, så jeg har valgt at træne lidt tilfældigt som hjælpeøvelser. Der trænes p.t. med meget lav intensitet, og min ide er, at jeg langsomt vil øge belastningen, så jeg får lidt mere workload uden at mærke til det.

M.a.o. bliver hjælpeøvelserne ren motion frem for bb, eller styrketræning.

H.h.v. 70 og 100 kg er rimeligt optimalt til at give lidt dynamik, lidt bb-effekt og en masse sved i dødløft og bænk på den lette dag.

100 kg er lige nok til, at jeg ikke kan holde stilen hele vejen igennem, men let nok til at kunne køres med overhåndsgreb. Jeg regner med at blive decideret eksplosiv i slutningen af programmet, hvis jeg holder ved.

Måske skulle jeg tilføje military press med stangen alene, for at drille BK?

Link to comment
Share on other sites

Samtidig har jeg besluttet siden i fredags, at jeg bare vil være stærk ligemeget hvor mange af mine jævnaldrende, der undrer sig eller griner af mig.

[det er egentlig interessant, så mange gange, jeg har brugt "ikke" i ovenstående]

Sig mig, er du ikke stærk?? Herfra hvor jeg sidder ser det da meget ud til, at du er ret stærk.

Du brugte vist "ikke" 4 gange. Det er ikke over landsgennemsnittet og ikke noget at gøre et stort nummer ud af (nu fik jeg brugt "ikke" halvt så mange gange bare i 1 sætning!).

Jeg skal ikke kloge mig på din barndom, men har vi mon ikke alle vraggods med fra barndommen? Jeg tror, det er en god ting at undersøge vraggodset, som du åbenbart gør - men før eller siden må man lade det hvile, glemme om du vil.

Det er spørgsmål, man aldrig får svar på - så bør man ikke pine sig selv med fandengaleme at få svar på det. Jeg tror, man er nået langt, når man når dertil, at man kan resignere.

Du ved, man må tilgive sig selv lidt.

Lidt poppsykologi en fredag aften. :)

Link to comment
Share on other sites

Samtidig har jeg besluttet siden i fredags, at jeg bare vil være stærk ligemeget hvor mange af mine jævnaldrende, der undrer sig eller griner af mig.

Det er sgu en god holdning!!! men det hedder ikke stærk..det hedder stærkere :devil::devil:

Link to comment
Share on other sites

Måske skulle jeg tilføje military press med stangen alene, for at drille BK?

Med de vægte du arbejder med i øjeblikket, vil Military Press med stangen alene nok være for hård en opgave. Tænk på, at sådan en stang vejer 20kg.

Er du i øvrigt ikke bange for at træne med så lave vægte? Det må være vanskeligt at holde balancen, når man laver Cable Rowing med kun 20kg. Jeg ser situationen for mig, hvor man glemmer, at der i praksis ikke er nogen vægt for enden af kablet og kommer til at trække til :lol: . Eller når du laver pull overs med 12,5kg og kommer til at lægge kræfter i. Så fortsætter håndvægten direkte over i væggen, spejlet eller ham, som står for enden af bænken. Sådan lidt afhængigt af, hvordan der nu ser ud i dit træningscenter.

P.S. Hvad er "høj skrå smalt fat i smith stativ" ???

Link to comment
Share on other sites

træning 14-7-2003

bænkpres 2x20, 3x40, 3x60, 2x80, 5x3x90

dødløft 2x60, 3x80, 3x100, 5x3x130

squat 3x8x20

smalt flad dumbbel press 3x10x12.5

høj skrå smalt fat i smith stativ 2x10x10

træk til brystet 3x10x20

pullovers 2x5x12.5, 10x12.5

cable rowing 3x10x20

biceps curl 3x10x20(bp stang)

forside lår maskine 2x10x20

Jeg var ved at lægge strategi for, hvad jeg skulle gøre, når jeg nu ikke kunne klare dagens program. Måske droppe ned til hhv. 100 og 70 kg? Måske tage fære reps? Nå, det lykkedes at gennemføre, og det blev lettere med tiden (p.g.a. meget store pauser?)

Nu tror jeg på, at jeg kan køre 5x4 næste uge, bare jeg sørger for at få trænet let torsdag istedet for fredag i denne uge. Men jeg mangler jo stadig de to tunge uger derefter.

Strategien bliver nok at starte forfra, hvis jeg ikke gennemfører en uge.

Jeg overvejede samtidig, om jeg skulle skifte til singles cycle efter de første 5 uger, da den vistnok giver mere end slutningen af Hatfields. Nå, den tid den sorg.

Til BK: ca. 60 grader vinkel på bænken med smallere fat end skulderbredde.

Forøvrigt er argumentet for at træne pullovers med 12.5 kg, at mine mavemuskler ikke kan holde til mere end det, jeg træner. Jeg tog dog 10 reps i sidste sæt idag.

mdk: Nu har jeg brugt foråret på et kursus, hvor jeg var dum nok til at falde for en af kvinderne, som alligevel ikke ville have mig. Både kurset og kvinden, og det at hun ikke ville have mig, har været medvirkende til, at jeg har lært en hel del om mig selv på det sidste. Men alligevel kan en tilfældig samtale med min bror vække minder til live, som jeg ikke tror, jeg lige kan sætte mig ud over.

Jeg har lært så meget i år, at jeg er begyndt at tro på en lys fremtid, men jeg er samtidig vokset op med et så forkvaklet menneskesyn, at det sandsynligvis vil tage tid at sætte mig ud over det. Til gengæld er jeg nu indstillet på, at jeg må sætte mig ud over det, hvor jeg tidligere har ment/troet, at det er noget man må gennemleve, for at komme vidre. (Spørgsmålet er så, hvad der er det rigtige!?)

Blackmore: Jeg skal løfte næsten 200 kg mere samlet for at nå guldkrav. Det er så meget, at jeg ikke rigtig tør sætte det som mål. Samtidig er det helt klart, at jeg kan dødløfte og bænkpresse og ikke meget andet.

F.eks. er biceps curl med 20 kg stang nok til at jeg får ondt i biceps mens jeg træner bænkpres.

Generelt føler jeg mig ikke særlig stærk og i endnu mindre grad "fit".

Det er så et plaster på såret, at BK løfter mindre, men det hjælper jo ikke, når han skulker fra mol-træf.

Link to comment
Share on other sites

Nu tror jeg på, at jeg kan køre 5x4 næste uge, bare jeg sørger for at få trænet let torsdag istedet for fredag i denne uge. Men jeg mangler jo stadig de to tunge uger derefter.

Det vil sikkert glæde dig at høre, at jeg bænkpressede 5 x 5 x 95 dengang jeg var på toppen ;) .

Generelt føler jeg mig ikke særlig stærk og i endnu mindre grad "fit".

Det er så et plaster på såret, at BK løfter mindre, men det hjælper jo ikke, når han skulker fra mol-træf.

Den kan jeg så til gengæld godt genkende. Min træning kører af røven til lige nu, og samtidig er jeg så stresset, at jeg har tabt 4-5 kg i løbet af de seneste to måneder. Uden at have noget ønske om det. Det er ikke noget særligt godt udgangspunkt for en styrkefremgang, og det bliver sandsynligvis udstillet for alverden om to uger, hvor jeg skal til at køre mit bænkpres op til max over en tre ugers periode.

Min store frygt er, at jeg her slutter på mindre end mit aktuelle PR på 112½. 12 ugers målrettet træning og tilbagegang. Så vil fiaskoen da være komplet. Kan du slå den?! ;)

Link to comment
Share on other sites

Forløbigt må jeg jo erkende, at min max i dødløft er faldet til 170 efter at have været oppe på 180 i vinter. Det er jo træls, og jeg ved ikke, hvad jeg kan gøre for at forbedre det.

Nu er jeg hoppet på Hatfields, men med en udgangsvægt, som er væsentlig lavere end de 170/180.

Og i bænkpres var det hårdt at køre 5x2x90, selvom jeg havde for vane at køre 5x2x100 før ferien.

Jeg er glad for, at jeg itl gengæld tilsyneladende har lidt fremgang på det personlige plan, men jeg kan også mærke at arbejdsløshedssløvsindet har været på vej nogle måneder. Det er sjældent, jeg når mere end et par ting pr. dag for tiden. Jeg håber, at det er ved at vende, og m.h.t. træning håber jeg, at jeg kan få lidt fremgang ved at køre Hatfields evt. ved at starte forfra, til jeg kan nå de 5x6.

Jeg har hele tiden tænkt, at jeg kørte med for lav workload i dødløft, men så længe singles cycle virkede, så var det jo dejligt at blive stærkere med mindst mulig indsats. (Singles cycle virker nok stadig, men det blev vist for ensformigt)

Jeg tror, at jeg er ved at finde en indgang til at tage fat, og det er en af grundene til, at jeg er startet på Hatfields igen. Jeg havde dog glemt, at jeg havde spottere til uge 4 og 5 og vistnok uge 9? sidst jeg kørte Hatfields.

Idag kom der nogle fyre ned til træning den sidste halve time, jeg trænede, ellers var der bare to unge (meget unge) piger, som trænede i smith stativet uden vægt overhovedet. (Der er kædetræk til kontravægte i stativet, og de hade ingen skiver på). Jeg vile ikke blande mig, da jeg godt kunne bruge underholdningen. (De afsluttede selvfølgelig med en ikke ubetydelig mængde cardio)

M.h.t. max, så er det jo en underlig størrelse. Jeg tror, det er godt, at du kan rive stangen i stykker, men der skal jo også være et element af at skubbe fra sig. Det var en hel fornøjelse at se mvp træne bænkpres, men han har jo også kun omkring 15 cm at flytte stangen. Det er jo noget andet med os andre, der har mindst 25 cm, hvis man ikke træner vildt bredt (hvilket jeg "glemte" idag).

Link to comment
Share on other sites

15-7-2003

Jeg tog mig sammen og kørte op til Klosterheden og cyklede igennem den del, der ligger vest for Lemvig-vejen.

Det tog 7 kvarter, og jeg fandt en smule kantareller, som desværre var gamle og tørre.

Der var 42 km op til parkeringspladsen, og bilturen tog 33 minutter, så det er ikke så slemt, som jeg regnede med, men den østlige del ligger noget længere væk fra de lige landeveje, så det kommer nok til at tage længere tid.

Faktisk tager det også præcist 33 minutter i bil at nå ud til den nordlige parkeringsplads ved Stråsø, når det er mig, der kører.

Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg gennemsøgt endnu en 4-5 kvadratkilometer af Klosterheden (faktisk er det i det område, som tidligere kaldtes Kronheden.)

Det blev overraskende nok til 2 timer og 20 minutters gåtur (hunden skulle luftes, så jeg gik istedet for at cykle idag)

Der var et temlig begrænset antal kantareller, som alle var for tørre. Området var for tyndt beplantet, og der var tydeligvis meget tørt, samtidig med, at der var mange bregner, hvilket kantarellerne ikke bryder sig om (ifølge min erfaring).

Jeg er fast besluttet på at gennemsøge plantagen fra en ende af. Der er kun ca. 6400 hektar, så det kan nok klares på 15-20 dage med godt vejr, med mindre jeg rent faktisk begynder at finde nogle svampe af betydning, så kommer det jo også til at tage tid at plukke dem.

Link to comment
Share on other sites

Øh, Mads? Der er jo to plantager, der hedder Kronheden, her i nærheden.

Er det ikke den mellem Torsted og Ulfborg, du tænker på?

Der er i hvert fald sådan en lejrskole hytte.

Jeg ved ikke, om der er kantareller lige i nærheden af den lejrskole, og jeg ved hellerikke, om der er en lejrskole hytte deroppe, hvor jeg går for tiden. Det er ca. 5-10 km fra Lemvig.

Men som nævnt er der jo forløbigt ingen kantareller af betydning, der hvor jeg har gået, så det var måske et tilfælde, at hende ex-veninden snakkede om at de gik fra Lemvig.

Jeg skal jo helst tro på, at jeg kan finde mere end et halvt kilo pr tur. Det lader sig ikke altid gøre, men normalt går jeg kun steder, hvor jeg har fundet mere end det på en tur. Så er det bare at håbe, at der ikke har været for mange tyskere i nærheden. De tager nemlig alt, hvad de kan finde, fordi der går et år, før de kommer igen. Vi andre, der kommer forbi en gang om ugen eller hver 14. dag er normalt lidt mindre grådige.

Jeg fandt forøvrigt ud af i går, at de relativt tørre kantareller, jeg fandt vest for Lemvig-vejen, de kunne faktisk problemløst spises, og jeg kunne ikke smage, at de havde været tørre. Det forøger voldsomt mængden af brugbare kantareller, selvom jeg stadig ikke vil tage dem, som er helt som læder at røre ved.

Jeg har forøvrigt fundet 4,4 kg indtil nu. De 3 kg er foræret væk, og de 200 gram spiste jeg i går, resten er i køleskabet.

træning 17-7-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 5x60, 5x5x70

dødløft 5x60, 5x80, 5x5x100

squat 3x10x20

military press 5x20, 3x10x20

smalt flad dumbbel press 3x10x12.5

pullovers 3x10x12.5

træk til brystet 3x10x20

cable rowing 3x10x20

biceps curl 2x10x20(bp stang)

forside lår 2x10x15

mave 2x15

standing sidebends 3x8x12.5

triceps pushdown 3x15x25

Jeg prøvede lige med military press, og det er jo rigtig, at det er en tøse-øvelse. Jeg havde helt glemt, hvor let den er. Det er faktisk derfor, jeg ikke har brugt den, men når nu mine skuldre ikke kan tåle skulderpres med håndvægte, så er military press måske et udemærket alternativ.

Jeg kan ikke finde ud af at rive stangen istykker under bænkpres. Men jeg fik øje på, at vandringen er noget mere end de påståede 25 cm, når jeg træner med det, jeg betragter som almindelig bredde. Med pegefingrene på ringen er der nok stadig 25 cm vandring, så jeg må forsøge at øve mit svaj i ryggen større.

Jeg håber at pullovers kan hjælpe til det, når jeg beygnder at kunne udføre øvelsen rimeligt igen.

Jeg overvejer om jeg skulle begynde med noget barbell rowing igen, men jeg er i forvejen ved at have rigeligt med små-øvelser med i programmet.

Link to comment
Share on other sites

Det lader forøvrigt til, at jeg bliver vagt ved Føla lagret ovenfor Hotelt ved Skanderborg festivallen igen i år.

Man kan jo ikke sådan sige nej til 4 gratis dage med udsigt til labre s... , nej jeg mener selvfølgelig med god musik. Nå, den er måske for tyk, det er faktisk mindst 10 år siden, jeg sidst gik til festival for at høre musik. Det er selvfølgelig for at mødes med kammeraterne og drikke en masse grønne (helst ikke Tuborg).

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvede lige med military press, og det er jo rigtig, at det er en tøse-øvelse. Jeg havde helt glemt, hvor let den er.

Hvis man kun træner med stangen, er alle øvelser vist lette. Prøv at sætte vægt på næste gang :4whip: . F. eks. 67½kg og lav et par 3'ere (som undertegnede tilfældigvis gjorde idag ;) ).

Jeg kan ikke finde ud af at rive stangen istykker under bænkpres.

Så prøv at lade være med at tænke på det som at rive stangen i stykker. Tænk i stedet for på, at du skal presse hænderne væk fra kroppen i en 45 graders vinkel. Altså ikke lige op, men skråt ud til siden. Det skal trænes med lave vægte, indtil det sidder der, men jeg kan se på dit træningsprogram, at det med de lave vægte ikke bliver noget problem ;) .

Link to comment
Share on other sites

træning 21-7-2003

bænkpres 4x20, 3x40, 3x60, 3x80, 5x4x90

dødløft 3x60, 3x90, 2x120, 5x4x130

squat 3x10x20

military press 3x10x20

smalt flad dumbbel press 3x10x12.5

pullovers 3x8x12.5

træk til brystet 3x10x25

cable rowing 3x10x25

biceps curl 2x10x20(bp stang)

forside lår 3x10x15

mave 3x15

standing sidebends 8x12.5

triceps pushdown 3x15x30

BK: Jeg vil ikke gøre noget, som kan risikere at ødelægge mit tunge program, som du åbenbart ikke synes, er tungt. Det gik faktisk temlig let idag, selvom det var meget varmt, eller måske fordi det var så varmt, at jeg alligevel tog den med ro.

Jeg tror på, at jeg kan klare 5x5 i næste uge, og hvis det bliver meget hårdt, så vil jeg splitte bænk og dødløft i uge 5. Det er klart hårdest at køre dødløft. Grebet holder kun knebent, men det bliver bedre i 3. og 4. sæt (af de tunge) for så at blive hårdt på 5. Formen blev noget dårlig undervejs med næsten kun brug af ryggen. Jeg tvang mig selv til at rette ryggen lidt op i 5. sæt, men ville ikke tænke for meget over formen i de tidligere sæt, hvor jeg bare ville klare mig igennem.

Det kan godt være, at det bliver med begrænset effekt på 1 rm, men det er helt klart noget, der har en eller anden effekt, og jeg kan jo overveje at tage en tur til senere, hvis min max ikke øges.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share