xjyden


xjyden
 Share

Recommended Posts

træning 11-3-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 5x5x60

dødløft 5x5x70

incline dumbbell press 5x5x17.5

cable rows 5x10x30

skulderpres 5x5x12.5

træk til brystet 5x5x30

squat 5x5x40

bench dips 5x10

triceps pushdown 5x10x30

Squat var temlig hårdt for skuldrene. Jeg må finde på en anden måde at holde stangen på.

Der var en hel bunke små piger, der trænede diverse lalle øvelser især i de få motions maskiner.

Der var også en del fyre, der trænede lidt af hvert. Der var ingen, som trænede bænkpres i en bare nogenlunde stil.

Men der var en, som jeg så en af de første dage i centret, han er en temlig stor bb'er, men han erkendte, at han max havde løftet 160 kg i dødløft, efter at jeg havde fortalt, at jeg nåede 180 kg sidste år.

Jeg følte straks trang til at fortælle manden, at jeg løftede 2 x 160 kg i søndags. Det var måske ikke så pænt gjort.

Jeg har forøvrigt haft ondt i nedre ryg (eller hvad det nu hedder) i højre side lige over ballen, mellem ballen og rygsøjlen. Det startede lige efter dødløft i søndags og varede søndag og mandag og tirsdag til lidt op på dagen.

Det var ikke en følelse som om der var sprunget noget. Ømheden var noget mindre, men alligevel nok til at være irriterende. Lidt a la hårde DOMS, men DOMS skulle jo ikke starte kort tid efter øvelsen er afsluttet.

Jeg spekulerer på, om det kan hænge sammen med at jeg "skrider" lidt til højre i bunden i squat.

Der var ellers en kvinde på kurset, der gjorde grin med mine overarme i fredags.

Jeg synes selv, jeg er ved at vokse lidt igen, men hun har da åbenbart ikke bemærket noget.

Det er åbenbart meget svært for andre at tænke på mig som en stærk mand. (ØV)

Link to comment
Share on other sites

Squat var temlig hårdt for skuldrene. Jeg må finde på en anden måde at holde stangen på.

Prøv at eksperimentere med bredden på grebet. Et meget smalt greb er ubehageligt for skuldrene, men til gengæld kan det være lidt svært at få ordentligt fat om vægtstangen med et meget bredt greb.

Link to comment
Share on other sites

BK: Jeg synes, jeg holder bredt. Idag holdt jeg en overgang ca. 10 cm fra lejerne, men det lod ikke til at gavne. Faktisk virker det som om, det er bedre at holde ca. 25 cm fra lejerne, og så ikke lade vægtstangen komme særligt langt ned på ryggen.

Jeg spekulerer forøvrigt også på, om squat-reglerne siger noget om ryggens stilling, eller man bare skal fra bøjede til strakte ben? Det må jeg lige have checket, for jeg synes klart det er lettest med relativt foroverbøjet stilling.

træning 13-3-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 5x5x60

dødløft 5x5x70

incline dumbbell press 5x5x15

cable rows 5x10x30

skulderpres 5x5x12.5

træk til brystet 5x5x30

squat 5x5x40

bench dips 4x10, 5

triceps pushdown 5x10x30

Der var en del store fyre til træning idag, og der var en, som begyndte at lære mig at køre bænkpres.

Senere sagde samme fyr, at det da var imponerende, så pænt jeg lavede mine øvelser. Han troede, det var instruktøren, der havde lært mig det, så jeg måtte fortælle, at det var en forholdsvis let bb-dag idag, så det var jo let nok, at udføre øvelserne pænt. (Bortset fra squat)

Han anbefalede forøvrigt også at smide vægten ved at tippe stangen, hvis man har problemer i bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spekulerer forøvrigt også på, om squat-reglerne siger noget om ryggens stilling, eller man bare skal fra bøjede til strakte ben? Det må jeg lige have checket, for jeg synes klart det er lettest med relativt foroverbøjet stilling.

Du må være lige så foroverbøjet du har lyst til, hvis vi snakker de tekniske regler for at få et styrkeløft-squat godkendt.

Jeg er også meget foroverbøjet i squat, pga lange lårben.

Link to comment
Share on other sites

Tak Klaus! Det mente jeg nok, men jeg har ikke så meget tid ved PC (p.g.a. kursus), så jeg havde ikke nået at checke endnu.

Så vil jeg nok overveje at ende i omkring 60 grader eller måske lidt højere.

Hvis jeg træner barbell rows med tung vægt, så retter ryggen sig automatisk mere og mere op, men jeg synes ikke, der er den samme tendens ved squat, men jeg er nødt til at bøje meget forover, hvis jeg vil under vandret, og det er jo spild af energi at rette sig mere op igen, end det er nødvendigt for at holde balancen.

Nu træner jeg jo ikke tung squat for tiden, men det er rart nok at kunne eksperimentere på området.

Link to comment
Share on other sites

træning 15-3-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 5x5x60

dødløft 5x5x70

incline dumbbell press 3x5x15

cable rows 5x10x30

skulderpres 2x5x12.5, 3x5x10

træk til brystet 5x5x30

Jeg rodede lidt rundt i, hvor jeg skulle holde på stangen under bænkpres. Der er kun en stang, af de 3 der p.t. ligger fremme, som har ringene korrekt placerede, og de øvrige har ringene skævt placerede, så man skal huske på, hvor på stangen, man skal holde.

Det gik lige i ged i går, så jeg endte med at have lidt ondt i venstre skulder igen. Jeg gad nok vide, om det er det, jeg gør forkert, hver gang jeg får ondt i skulderen i Videbæk!?

Generelt var det en træls dag, og squat kunne jeg overhovedet ikke få til at fungere. Det gjorde ondt, selvom jeg prøvede med en let stang lige under nakken.

Måske skulle jeg prøve at lave nogle udstræknings/opvarmnings øvelser for skuldrene før squat.

Alternativt kunne jeg jo gå tilbage til at nøjes med dødløft og bænkpres, men jeg når nok aldrig guldkrav, hvis jeg ikke lærer at træne squat.

Vægten er sneget sig op på 93 kg igen. Det føles som om, det hovedsageligt er muskler, så det er ikke så slemt, men jeg vil gerne under de 90 igen. Det er faktisk en af grundene til, at jeg satser på at køre en 5x5 variant istedet for kun at køre tungt.

Jeg håber, at dagen var træls p.g.a. for lidt føde før træning. Ellers kunne det være fordi, 5x5 3 gange om ugen er for hårdt for mig.

Forløbigt fortsætter jeg med 60 kg i bænkpres i næste uge, og jeg holder mig til 10 kg i skulderpres, selvom det er en meget let vægt. Jeg tror lidt på, at det er vigtigere at motionere skuldrene, end at køre med tung vægt. (Det er også det letteste at tro det)

Link to comment
Share on other sites

træning 18-3-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 5x5x60

dødløft 5x60, 5x5x80

skulderpres 7x5x10

squat 5x5x20

incline dumbbell press 3x5x17.5

cable rows 5x10x35

træk til brystet 5x5x35

bench dips 5x10

pushdown 5x10x30

Min overkrop ligger faktisk mod lårene allerede omkring godkendt dybde i squat. Mon den må det?

Der var et rigt udvalg af mennesker til træning. Der var en fyr, som trænede en speciel form for dødløft med krummet ryg. Han havde fået øvelsen anbefalet af en ryglæge fra Holstebro. Fyren trænede med op til 120 kg.

Forøvrigt vimsede en ung pige rundt om fyren. Jeg har set hende en gang tidligere, hvor jeg skød hende til sen folkeskole alder, men fyren så ud til at være midt i 20'erne, så jeg har nok skudt forkert.

Jeg endte bagen med en lille ømhed på venstre side af rygsøjlen cirka midt på ryggen. Jeg gad nok vide, hvor det kommer fra? Jeg glemte forøvrigt vægtstangsrulleøvelsen under bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Tak Klaus!

træning 20-3-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 5x5x60

dødløft 5x60, 5x5x80

skulderpres 7x5x10

squat 5x5x20

incline dumbbell press 3x5x17.5

cable rows 5x10x35

Jeg var ikke særlig oplagt, så jeg skulle tvinge mig selv til at tage 6 øvelser 8 var helt udelukket.

Bænk kørte dårligt, og venstre skulder larmede selv med 10 kg.

Jeg spekulerer på at droppe bænkpres og træne skulder istedet i en periode.

Link to comment
Share on other sites

træning 23-3-2003

bænkpres 2x20, 2x40, 2x60, 2x80, 2x105, 2x100, 5x80

dødløft 2x60, 2x80, 2x100, 2x120, 2x140, 2x160, 2x140

skulderpres 5x10x5

cable rows 5x10x35

biceps curl 3x10x5

Det gik rimeligt godt, jeg kunne nok have lagt lidt ekstra på dødløft. Der var mindst 30 sekunder mellem de 2 reps med 160 kg, hvilket måske er lidt rigeligt til at kalde det et sæt, men på den anden side, så var der ikke 5 minutter imellem, så det blev 2 tunge singles.

Jeg havde på forhånd en ide om, at jeg skulle løfte 2x170, men jeg følte mig ikke helt oplagt.

Det var dog tydeligt, at jeg godt kunne have satset på lidt mere. Nu har jeg istedet besluttet at træne med 160 kg på den tunge dag, indtil jeg kan tage 2 singles, hvor der kun lige er en kort pause på gulvet. Måske vil jeg endda træne op til 2x2x160.

I bænkpres bevægede jeg røven en anelse under 105 og 100 kg sættene, men generelt gik det godt. Jeg vil træne op til 2x2x105, før jeg lægger mere vægt på der.

Jeg skulle måske nævne, at det særlige ved træningen er, at jeg træner uden spotter, og i forhold til det, så er det personlig rekord i bænkpres. Jeg har haft spotter til de tidligere sæt, jeg har kørt med 2x105 kg, og det har en ikke ubetydelig psykologisk effekt.

Der var kun mig selv og en sød motionist pige til træning, mens jeg var der.

Link to comment
Share on other sites

træning 25-3-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 5x5x60

dødløft 5x5x70

skulderpres 5x10x5

incline dumbbell press 5x5x20

cable rows 5x10x40

Endnu en gang droppede jeg at gennemføre alle mine øvelser.

Der var en brian, som trænede biceps curl ved squat racket, mens jeg trænede bænkpress, så det var ikke muligt at køre bænkpres og dødløft på skift.

Senere kom der en fyr, som trænede squat. Det var selvfølgelig med pølsepuden på stangen, stangen helt op i nakken og kun til 10-20 cm over vandret. Så kørte han til gengæld omkring 10 reps pr. sæt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Xjyde!

Jeg kan se du har lidt problemer med din squat!

Du kører da dem som powersquat?(Stangen lavt placeret)

Jeg havde også problemer i starten: det gjore ondt og det var kun i bunden af løftet jeg følte jeg havde styr på det! men-men nu føltes det helt naturligt,men

det kniber med smidigheden, jeg har flere gange oplevet at jeg har mistet grebet på stangen med den ene hånd,det er fanme ikke rart! <_<

Link to comment
Share on other sites

jar: Jeg ved ikke rigtig, om jeg har problemer, jeg træner jo bare ikke tungt. Men ellers så træner jeg med stangen et stykke nede på ryggen. Jeg tror bare stangen kom lidt for langt ned i en periode.

Jeg har jo kørt 130 et par gange, selvom jeg ikke træner tung squat, og det synes jeg da ok om.

træning 31. marts 2003.

bænkpres 5x20, 5x40, 5x5x60

dødløft 6x5x75

squat 4x5x20

incline dumbbell press 5x20, 5x22.5, 5x25, 5x27.5, 5x30, 5x32.5, 5x35, 5x37.5

cable rows 5x10x45

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

3. april 2003

Dagens øvelser var ganske tilfredsstillende. Der er helt klart noget at bygge videre på.

Timing og logistik kunne helt klart forbedres en del. Man kan godt have for travlt, selvom man er arbejdsløs.

Desværre kommer øvelsen i den nærmeste tid til at lide noget under den planlagte ferie på Mallorca.

Jeg skal selv køre bilen til weekendens fest, så det er begrænset hvor stor negativ indflydelse, festen vil have på min styrketræning.

Der bliver kun mulighed for 2 ganges styrketræning i næste uge, så jeg håber lidt på at få sneget mig til at styrketræne i morgen.

Link to comment
Share on other sites

træning 6-4-2003

bænkpres 5x20, 2x40, 2x60, 2x80, 2x2x105, 2x3x100

dødløft 2x60, 2x80, 2x100, 2x120, 2x140, 2x160, 1x160

cable rows 3x8x50

incline dumbbell press 5x27.5, 5x32.5, 5x37.5

bench dips 3x10

triceps push down 3x15x25

biceps curl (lidt af hvert)

Under bænkpres var jeg noget øm i mavemusklerne, så jeg var noget nervøs for om jeg kunne løfte vægten, men efter de 2x2x105, som kom op rimeligt, men ikke helt i stil til godkendelse, var jeg så tændt, at jeg valgte at prøve at nå 5 sæt.

Forleden nat, hvor jeg ikke kunne sove, lå jeg og kom til at regne ud, at hvis jeg skulle starte en ny Hatfield udfra de 116 kg, så skulle jeg jo køre med 105 kg i de første uger, hvis jeg rundede op.

Derfor er det jo noget pjat, at ligge og køre 2x2x105 på en tung dag. Jeg turde ikke satse på 5x2x105, men så tog jeg de sidste 3 sæt med 100 kg, og det gik helt godt. Det kniber dog at holde røven stille, når jeg først er begyndt at flytte på den p.g.a. tung vægt.

Jeg kan dog stadig ikke forestille mig, at jeg skulle kunne komme til at køre 5x6x105 indenfor rimelig fremtid.

Jeg vejede desværre håndvægtene og fandt ud af, at de vejer mindre end ventet, så ved sidste træning med dumbbells skal der trækkes 2.5 kg fra.

Der var en hel familie nede og træne. Det gik først op for mig efter nogen tid, at det var en familie. Før da gik jeg rundt og savlede lidt over "konen". Hun var rimeligt velformet. Det viste sig, at manden var rimelig flink, selvom han tydeligvis tænkte som en BB'er.

Det er lidt træls, at håndvægtene er så lette. Det går nok nogen tid, før jeg finder teknikken igen til at løfte med mere end 40 kg.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Så blev jeg ramt af sygdom. I går aftes kl. 20.30 sådan ca.

Jeg overvejede at droppe at arbejde på badeværelset i går, men besluttede alligevel at gøre det, og det skulle jeg nok ikke have gjort. I hvert fald gik jeg død ganske kort før 20.30, og lidt efter gik det op for mig, at jeg var blevet forkølet, eller noget i den retning.

Jeg glemte at sige i går, at jeg besluttede, at næste gang jeg træner tung dødløft, så vil jeg træne op til 140 med overhåndsgreb. Jeg overvejede det i går, men ville hellere satse på et regulært double sæt, hvilket lykkedes for første gang. (ca. 15 sekunder mellem løft)

I dag har jeg for første gang oplevet at have noget nær krampe i rygmusklerne, da jeg rejste mig fra en stol. Det varede ikke ret længe, men det er da træls, hvis det skal være tendensen.

Jeg har overvejet, om jeg skulle begynde at cykle eller løbe lidt for at forbedre kroppens restitutionsevne, og fordi jeg lige rundede 94 kg igen her til morgen. Det skyldes forhåbentlig, at jeg har spist 3-retters middag 3 gange den sidste uges tid, men der skal alligevel snart til at ske noget.

Link to comment
Share on other sites

Forleden nat, hvor jeg ikke kunne sove, lå jeg og kom til at regne ud, at hvis jeg skulle starte en ny Hatfield udfra de 116 kg, så skulle jeg jo køre med 105 kg i de første uger, hvis jeg rundede op.

Den forstår jeg ikke helt. Hvis du tager udgangspunkt i et 1RM på 116kg, så skal du arbejde med 116 x 85% = 98,6kg de første fem uger. Det kan man så runde ned til 97,5 eller op til 100, men det bliver aldrig til 105. Og eftersom Hatfields Cycle ikke skal baseres på det 1RM, som man har lavet under optimale omstændigheder, men på det max, som man kan lave under en normal træning, så bliver vægten reelt endnu lavere.

Thomas J har anbefalet, at man benytter ca. 95% af 1RM som udgangspunkt, og det vil for dit vedkommende altså sige, at du skal gennemføre de første fem uger med 116 x 0,95 x 85% = 93,7. Som kan rundes ned til 92,5 eller op til 95.

Jeg gør det selv på den måde, at jeg benytter mit ultimative 1RM, men så sætter jeg til gengæld procenterne ned fra 85 til 80. I praksis giver det dog stort set det samme i de første fem uger. Nemlig i dit tilfælde 116 x 80% = 92,8. Som næsten nøjagtigt passer med 92,5. Min metode betyder selvfølgelig, at jeg teoretisk kommer til at arbejde med lidt tungere vægte i den sidste fase af HC, men som vi alle ved, når jeg alligevel aldrig ret langt ind i den fase før jeg forcerer et max-forsøg, så jeg opdager aldrig forskellen :hehe: .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det var da glædeligt, så har jeg regnet forkert. Det går åbenbart ikke så godt med hovedregning for tiden.

Jeg havde håbet på endelig at få trænet noget idag, men jeg skal til bryllup med nogle Roskilde kammerater kl 15.00 i Skanderborg, og jeg skal lige til frisøren først, så træningen bliver nok først på tirsdag, når de åbner igen.

Ferien var lidt plaget af forkølelse og dårlig mave, og der var ikke et træningscenter i nærheden, så nu venter jeg forhåbentlig 25 år igen, før jeg næste gang lader mig lokke på charterferie.

Link to comment
Share on other sites

træning 22-4-2003

bænkpres 5x20, 2x40, 2x60, 2x80, 2x2x105, 3x2x100

dødløft 2x60, 2x80, 2x100, 2x120, 3x1x140 (overhåndsgreb) 2x2x140 (mixed greb)

cable rows 4x10x30

incline dumbbell press 5x30, 4x5x25

bench dips 3x10

squat 3x10x20

Det var desværre helt tydeligt, at jeg ikke kunne køre doubler med 140 med overhåndsgreb. Til gengæld kunne jeg nok have blevet ved længe med doubler med mixed greb, men folk var begyndt at jagte de 8 10'ere, jeg havde på vægtstangen, og jeg havde skarbt lidt hud af højre pegefinger, så jeg stoppede legen.

Det er jo ikke weekend, så jeg skulle ikke have trænet tungt, men i weekenden skal jeg nok til afro koncert inde i Herning, så det bliver nok ikke til meget træning i weekenden, og jeg har haft abstinenser siden BK proklamerede, at han havde løftet 112.5 kg i bænkpres. Jeg er nok nødt til at indlede en max fase i næste måned, frem for at vente til sommerferien.

Jeg var til jobsamtale idag, og jeg synes det gik godt nok. Måske var jeg for afslappet, men jeg kan nok også sagtens leve med et par års arbejdsløshed, hvis det er det, der sker. Det var dog et temligt interessant job, så jeg vil da gerne gå videre. Næste skridt er en række tests, men jeg får først besked i næste uge.

Jeg var blevet forbløffende svag i incline dumbbell. Jeg havde egentlig regnet med at jeg måske ikke kunne klare arbejdet i bænkpress, hvorimod jeg havde regnet med at køre dumbbells problemløst, men sådan skulle det ikke være.

Link to comment
Share on other sites

Nå, ja, jeg fik forøvrigt øje på nogle udskrifter fra MOL, som lå på et bord i træningslokalet i Videbæk, så der må jo være nogle af dem, som træner der, som kender MOL. Det ser bare ikke sådan ud, når jeg er der.

Link to comment
Share on other sites

træning 25-4-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 6x5x60

dødløft 5x5x60

cable rows 4x10x30

incline dumbbell press 5x10x10

bench dips 5, 10, 10

squat 5x6x20

Jeg var alvorligt øm i musklerne fra i tirsdags, så jeg var tæt på at opgive at træne bryst med 60 kg.

Jeg spekulerer meget på, hvordan jeg skal blive stærkere i bryst uden at ødelægge skuldrene, og en diskussion andetsteds har inspireret mig lidt til at det nok skal være armene, jeg skal koncentrere mig om.

Måske skal jeg også til at træne skuldre igen, selvom det absolut ikke er mig.

Selvom jeg jo egentlig godt ved det, så er det gået op for mig endnu en gang, at jeg er stærk nok i bunden. Det skyldes nok, at jeg er glad for øvelser, som styrker bunden, men når jeg skal række længere ud, så kniber det. Det har nok også forbindelse til noget psykisk. Jeg skal lære at åbne mere for mig selv, og give slip/tage imod. Det er bare ikke mig at stå med armene over hovedet som i military press eller lignende.

Jeg har også prioriteret benene højere, hvilket nok ikke fremgår af træningslisten, men jeg har helt klart ændret indstilling til squatten. (så må vi jo se hvor længe det varer)

Der var jo en gang (for 14-15 år siden), hvor benene var det mest veltrænede på mig, og hvor jeg samtidig løb marselisløbet på under en time. Det burde jeg kunne genfinde.

Jeg var alene tli træning fredag, og mens jeg sad og gloede i spejlet gik det op for mig, at mine brystmuskler er blevet lidt større på det sidste, hvilket jo er ok, men min mave er så stor, at det ikke et til at se, hvordan jeg ser ud muskulært.

Hvis min mave blev 5 cm mindre til siderne og fremad, så ville jeg faktisk se helt atletisk ud. Spørgsmålet er bare, om jeg orker det.

Jeg er blevet lidt inspireret af at se en del syge mennesker, som ikke var meget ældre end mig selv, men som helt klart har overgivet sig til livet som syg, samtidig med at jeg har mødt en enkelt, som er 11 år ældre end mig, men som helt klart har en energi, som voldsomt overgår min.

Det er noget træls, at man er opvokset med, at det fornemmeste man som menneske kan gøre, er at sidde stille på en stol og læse bøger eller skrive opgaver.

Det er fedt, at jeg er begyndt at lave en masse fysisk, efter at jeg er flyttet vest på, men det sker alligevel med en indre kamp med mageligheden hele tiden.

Nå, jeg glemte lige at sige, at hovedargumentet for at koncentrere mig mere om benene, er at det nok er nødvendigt for at blive alvorligt stærkere i dødløft.

Jeg havde en ide om, at være tilfreds med at nå 150 kg i squat i år og samtidig nå lidt over 200 kg i dødløft, men min trang til at træne så lidt som muligt gør det nødvendigt at satse på alle heste, hvis jeg skal nå noget seriøst.

Dødløft går jo ikke vildt fremad, og eksplosiv træning er bare ikke mig, selvom jeg da forsøger at være så eksplosiv som mulig.

Men hvis nu benene kunne komme til at bidrage med 20 % ekstra som følge af aktiv bentræning, så ville det begynde at ligne noget. Jeg vil tro, at mine rowing øvelser vil medvirke til, at overkroppen nok skulle være stærk nok, og så begynder det jo at ligne noget.

Link to comment
Share on other sites

træning 28-4-2003

bænkpres 5x20, 5x40, 5x5x60

dødløft 5x5x60

squat 5x20, 5x5x30

incline dumbbell press 5x10x10

cable rows 3x10x35

bench dips 3x10

triceps pushdowns 3x15x25

Venstre skulder var som sædvanlig ikke for glad, og jeg overvejede at sætte vægten ned til 50 kg. Men jeg satsede på at fortsætte med 69 kg, og så til gengæld være sikker på, at det var 10 kg vægte, jeg brugte til skrå bryst, som næsten køres som ren skulderøvelse.

Det kan mærkes her bagefter, at jeg kørte squat med 5 kg skiver idag. Øvelsen kørte temlig godt m.h.t. stil.

Til gengæld var jeg lidt for fikseret på at holde skuldrene bag stangen i dødløft, og samtidig knagede knæene under dødløft, selvom vægten var så lav.

Rowing var lidt plaget af triceps øvelserne, hvor pushdowns gav nogen syre i armene. Det er noget tid siden jeg har kørt den med som supersæt med bench dips sidst, og det kunne mærkes, så jeg holdt mig til 3 sæt.

Jeg planlægger at forsøge med 3x2x105 kg i bænkpres i weekenden, men måske dropper jeg weekend træningen fremover og så bliver det torsdag istedet.

I princippet burde jeg godt nok øge til 107.5 kg frem for 105kg, men jeg kan godt lide tanken om at komme op og køre 5x2x105, selvom BK har belært mig om, at jeg har regnet forkert.

Link to comment
Share on other sites

Stærkt inspireret af BK's truende tale besluttede jeg at droppe mine planer og indføre ugentlig max-test frem til MOL træf 3, så jeg kan slå BK uanset om jeg kommer til træf eller ej.

Jeg besluttede at maxe idag, da weekendens aktiviteter forløbigt er for uplanlagte.

Da jeg fik pakket ud, så jeg, at jeg havde fået min uofficielle max-test-trøje med. (Medhjælper trøjen fra Skanderborg 2002). Det tydede jo godt.

træning 1-5-2003

bænkpres 1x20, 1x40, 1x60, 1x80 (her begyndte jeg at føle mig noget for svag)

bænkpres 1x90, 1x100 (det hjalp tilsyneladende ikke med langsommere vægtøgning)

bænkpres 1x105, 1x110 (det var grimt, og jeg besluttede at droppe pinslerne)

bænkpres 3x100, 2x100 (bare for lige at have lavet lidt)

dødløft 1x60, 1x80, 1x100, 1x120, 1x140, 1x160, 1x180 (missed, kun 5-10 cm op), 5x120

Det viste sig, at jeg bestemt ikke havde energi til at maxe idag. Jeg har forløbigt konkluderet, at jeg vil køre videre med doubles i dødløft kombineret med squat øvelser, mens jeg vil holde mig til ideen om at maxe en gang om ugen i bænkpres.

Hvis det har lært mig noget, så er det, at man bliver altså ikke god til at løfte tungt af andet end at løfte tungt, så enten må jeg køre volumen (som BK), eller løfte tungt (så jeg kan forblive stærkere end BK). I Bænkpres duer det i hvert fald ikke for mig at køre doubles for at øge min 1 rm.

En historie: Der kom en fyr, mens jeg trænede. Det viste sig, at han kørte HST. Han lagde ud med squat 2x5x130 kg. Dernæst noget som jeg tolkede som dødløft, men som han betegnede goodmornings, med 150 kg. Og så lige bænkpres med 130 kg.

Det var lige til at sætte ens styrke i relief.

Alt i alt en lettere lortet dag.

Men selvfølgelig, hvis man ikke kender sine svagheder, så kan man jo hellerikke gøre så meget ved dem.

Nå, nu sidder jeg og spekulerer på, om jeg alligevel skulle køre singles i dødløft også for at forbedre neural tilpasning og teknik.

Jeg spekulerer også på, om jeg stadig har alt for dårlig teknik i dødløft, og om det er benene, der skal være stærkere for at teknikken kan forbedres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænkte nok, at du kunne føle presset stige, og det er da også kun ret og rimeligt, at du nu også oplever at føle dig presset til et forceret max-forsøg :D . Men det nytter jo ikke noget, at du synker alt for langt bagud. Så har jeg jo ikke noget at motivere mig med.

Hvis det har lært mig noget, så er det, at man bliver altså ikke god til at løfte tungt af andet end at løfte tungt, så enten må jeg køre volumen (som BK), eller løfte tungt (så jeg kan forblive stærkere end BK).

Prøv lige at læse ovenstående citat igen og tænk så tilbage på hvordan du rent faktisk træner. Jeg har et par gange drillet dig med, at du laver skulderpres med 10kg vægte o.s.v., men det er altså ikke fremmende for din styrkeudvikling. Den slags vægte kan bruges som deload i en enkelt uge, men ikke regelmæssigt. Jeg har løbende undret mig over din træning, som virker som en lidt tilfældig blanding af ekstremt lette vægte i nogle uger og så pludselig nogle meget tunge vægte tæt på max i andre uger. Det er muligt, at der er en linie i det, men jeg kan ikke gennemskue den.

Det er ikke helt rigtigt, når du skriver, at jeg kører volumen. Det gør jeg også, men i mit program veksler volumenugerne med de tunge uger. Der er tre af hver. Og volumenugerne er aldrig med under 80% intensitet, så de kan vel heller ikke betegnes som decideret lette.

Du havde en meget pæn fremgang i bænkpresset i den periode, hvor du kørte Hatfield. Det kan man ikke gøre igen og igen (ved jeg af erfaring), men det viste, at så længe du fulgte et struktureret program gik det fremad. Nu træner du lidt på må og få, og nu falder dit niveau. Svaret må være, at du skal tilbage i en organiseret form for træning for at få sat skub i fremgangen igen. Om det skal være Hatfield igen, et traditionelt WP program eller noget helt tredie ved jeg ikke. Jeg har selv valgt at følge mit eget program, da det passer til min indstilling til træning og manglende tålmodighed.

Du behøver dog ikke at være så fanatisk som mig med programmer og stopur under træningen, men en form for struktur på træningen er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share