xjyden


xjyden
 Share

Recommended Posts

træning 8-9-2005

bænkpres 10x20, 5x40, 3x60, 8x3x80

squat 3x60, 3x85, 8x3x105

Bænk var næsten ren teknik træning, og ved nogle af løftene kunne jeg mærke, at jeg opnåede en markant kortere vandring, men jeg kunne ikke mærke, og havde ikke mulighed for at se, om jeg løftede skråt frem for lige op.

Der var en masse små drenge, der som sædvanligt ikke havde et begreb skabt om træning. Nogle af dem havde jeg set før. Interesant nok så det ud til at antallet steg, da det så ud som om instruktøren var gået.

Squat var som sædvanlig med tvivlsom stil. Det virker som om jeg er tæt på, hvad jeg kan løfte med 8x3, men jeg ved ikke rigtig, hvad min strategi skal være for squat fremover. Måske få tunge løft, som ved dødløft, eller flere lette, så stilen kan øves?

Det virkede som om, løftet blev meget bedre på enkelte reps, hvor jeg fik ballancen lidt mere forover. Måske er jeg for fokuseret på at sætte røven bagud?

Nogle reps var med meget behersket knævandring. Det virkede som mindre end 10 cm.

Jeg tænkte, at min mave måske har den størrelse den har, fordi jeg ikke har trænet den tilnærmelsesvist så meget som ryggen? (Instruktøren sagde til en fyr, at når han trænede mave skulle han også træne ryg, o det gædere vel desværre også den anden vej!?)

Jeg er noget træt i ryggen idag, så det var godt jeg ikke udskød træningen, for jeg skulle jo gerne være klar til 185 på mandag. Jeg skal nok selv ud og lede efter magnesium. Det lød på instruktøren, som om jeg ikke skulle regne med, at de havde skaffet noget hjem inden.

Link to comment
Share on other sites

Spekulerer lidt over TJ's OT tråd.

Jeg er jo ikke selv specielt stemt for logge med sæt x reps x kg og ikke andet, og jeg tror meget på erfaringer, som jeg mener er lige så godt som det meste af det, der kaldes videnskab, omkring træning.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig,

som jeg tidligere har skrevet, senest i CoqRouges log, så mener jeg

at det videnskabelig underbyggede somme tider overvurderes.

Når der laves en videnskabelig undersøgelse, er det måske for

at bekræfte (eller af kræfte) en påstand.

Og hvis påstanden bliver bekræftet, så var den ikke bare en påstand

uden hold i virkeligheden, eller en lommefilosofi - eller...

Vi kan ikke i vores hurtigt omskiftelige verden ikke altid vente på langvarige

videnskabelige undersøgelser for at gøre noget.

Som du skriver, så er erfaringer værdifulde.

Og de bliver endnu mere værdifulde i form af den erfaringsudveksling,

der foregår f.eks. her i forumet.

Iøvrigt spændende hvis du overvejer styrkeløft. :4thumbup:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Hvis Videbæk har en styrkeafdeling til næste år, så skriver jeg mig op.

Det er mit indtryk, at man betaler pr. kalenderår, man er skrevet op, så jeg vil ikke skrives op i år, når jeg først kan stille op næste år.

Det er hovedsageligt dødløft, det drejer sig om, og der skule jeg også gerne nærme mig 200 kg, inden jeg synes om at stille op.

Bænkpres og squat er for dårlig til at jeg kan gøre mig gældende i trekamp eller i de enkelte løft.

Jeg havde egentlig skrevet en del komentarer omkring min måde at bruge TJ på, i CR's log, men det lignede efterhånden noget, der skulle have stået i min egen log, og så gik vores net ned.

Jeg har forøvrigt lige købt min første blok magnesium, så jeg er sikker på, at der er noget til på mandag.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Mit indlæg i CR's log:

Jeg vil helst ikke tage luften fra Spinningsildens indlæg, men jeg må lige kommentere, at jeg i hvert fald har den erfaring, at jeg en gang tidligere i mit liv kastede en kedel op i luften over mit hoved, og den kom ned igen, og jeg kom til lægen.

Måske er det derfor, jeg har den forbandede bule midt i knolden? Jeg har en bule, som gør det temmeligt håbløst bare at klippe håret med hår/skæg trimmer, og jeg har troet, at den var medfødt (eller fra fødslen), men ovennævnt episode kan egentlig også have skylden. Min tvillingebror har ikke samme bule, og jeg misunder ham, hans lette forhold til hårklipning.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det nu dit bænkpresmax er? På listen over resultater her på MOL står du stadig noteret for 120kg, men det mener jeg da, at du har gjort bedre?

I øvrigt kunne det da være, at vi skulle løse licens og så stille op til et officielt mesterskab. Så bestiller vi Bertelsens Uaktuelle Nyheder til at lave en reportage fra stævnet, hvor to midaldrende lettere overvægtige mænd vinder sølv og bronze ved et officielt DSF (Dansk Styrkeløfter Forbund) mesterskab.

Vi bruger naturligvis ikke nogen form for udstyr, og jeg stiller op i mine ti år gamle tennissko, en stumpende Homer Simpson trøje og et par selvlysende orange sokker. Min meget holdbare sportstaske med Montreal 1976 trykt på siden skal selvfølgelig også med på billederne :laugh: .

Enten får det styrkeløftersporten i Danmark til at blive så eftertrykkeligt til grin, at vi to kan sætte os på to ud af tre medaljer, at forbundet aldrig mere får en eneste sponsorkrone. Eller også får DSF et medlemsboom af dimensioner, når hele den danske ungdom melder sig ind for at få en medalje, som åbenbart kan afhentes af stort set hvem som helst :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lidt pinlig til mode, efter at have kigget på Lars's løft. Det understreger jo, at man bare er en vat-arm.

Mit bænkpres max er 127.5, men løftene over 120 har ikke været pæne nok til listen. De 127.5, og iøvrigt alle mine max-løft, når jeg løfer vægten første gang er bare ned til brystet og tilbage igen. Ved 117.5 havde stangen vist en 10 graders vinkel under løftet, men den kom op. Ved 127.5 bevægede jeg vist røven lidt.

Når jeg ikke tænker på Lars Mikkelsen, så har jeg også en tanke om, at hvis man nu bare stillede op, og scorede de medaljer, så kunne det jo være, at sporten blev mere populær, fordi folk kan se, at det er muligt at få medaljer. Det kunne jo selvfølgelig også være, at nogle andre bare tog sig sammen til at møde op og hugge medaljerne for næsen af os. Det kunne være sjovt, hvis der var en konkurrence (Som ikke var for skrap).

Jeg har dog en plan om at komme under 90 kg, så der er lidt konkurrence, men så skal jeg jo også lige være stærkere til squat.

Dødløften skulle gerne op på 185 eller 190 i morgen, men bryst bliver først til noget igen efter projektet i Italien er afsluttet.

Link to comment
Share on other sites

Mit bænkpres max er 127.5, men løftene over 120 har ikke været pæne nok til listen. De 127.5, og iøvrigt alle mine max-løft, når jeg løfer vægten første gang er bare ned til brystet og tilbage igen. Ved 117.5 havde stangen vist en 10 graders vinkel under løftet, men den kom op. Ved 127.5 bevægede jeg vist røven lidt.

<{POST_SNAPBACK}>

Så det vil sige, at det faktisk "kun" er 120kg, jeg skal lave i en ordentlig stil for at slå dit i bænkpres?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er godt nok for dig, så er det vel det, du skal!?

Jeg er ved at øve god stil, men jeg kan mærke, at det slet ikke er mig. Jeg vil meget hellere bare løfte en vægt op, og så acceptere, at godkendt vægt er langt under det, jeg løfter. Men Squatfather har jo anbefalet, at jeg træner opspænd og pauser, så det bliver jeg ved med forløbigt. (I hvert fald til projektet i Italien er overstået (eller kommet til Danmark))

Jeg er ved at have truffet en beslutning om, at jeg vil gå mere seriøst ind i styrkeløft. Jeg er ikke konkurrence menneske, så jeg tror godt jeg kunne leve med at være nr. 2, 3 eller 4 eller længere nede på listen.

Link to comment
Share on other sites

træning 12-9-2005

bænkpres 10x20, 5x40, 4x60, 8x3x80

dødløft 3x60, 1x100, 1x140, 1x185, 1x190, 1x160

skrå bænk 2x10x60

Der var en splejset fyr, som trænede en vægtløfter agtig øvelse i squat racket, mens jeg trænede bænk. Jeg havde ellers regnet med, at han ville til at køre biceps curl. Han havde fået for meget vægt på, så racket (og stangen var ledig, da jeg skule til). En anden fyr med relativt for store arme gik rundt og lavede underlige øvelser. (Men det virkede jo åbenbart på armene)

Der blev spillet noget elendigt tekno musik indtil midt i min dødløft træning, hvor der kom noget andet stort set lige så elendigt musik på. Jeg skal helst have ro eller harmonisk musik, når jeg makser, men det blev det ike til denne gang.

Opvarmningen gik ok, og jeg valgte at holde 10 minutters pause før 185 kg. Så kom alle kick boxing pigerne forbi til omklædningsrummet og tilbage igen.

Jeg fik dog koncentreret mig nogenlunde om løftet, men jeg fik alligevel brugt benene for lidt. Der var dog så meget overskud, at jeg valgte at prøve med 5 kg mere.

Jeg havde i forvejen tænkt mig, at jeg ville køre et lettere sæt inden næste max forsøg for at bruge en af Hatfields ideer, men da det kom til stykket var jeg bare til at holde pause.

Da jeg skulle til forsøge med de 190 kg, stod der et par drenge foran mig, som tilsyneladende snakkede med nogen ude i omklædningsrummet, så jeg ville ikke prøve med udsigten til folk, som ville komme vadende forbi.

Da de havde flyttet sig gik jeg tilbage og forsøgte med de 190.

Det gik nogenlunde ligesom de 185, dog med lidt mindre brug af benene. Selve løftet gik ok, men det var idiotisk at udføre det, for der går sikkert mindst fjorten dage, før jeg kan træne ryg igen p.g.a. projektet i Italien.

Jeg havde mærket en lille ømhed i ryggen efter de 185 kg, og det blev værre de 190 kg, faktisk så slemt, at jeg blev lidt hæmmmet i min gang, selvom det ikke føltes som en skade, men nærmere som træthed.

Udfra ovenstående var det helt idiotisk, at jeg fortsatte med 160 kg. Det vil jo ikke have en positiv effekt om 14 dage. Det viste sig samtidig, at de 160 blev med endnu mindre brug af benene. Jeg mærkede kun noget til ryggen, hvis jeg ikke opretholdt svaj i ryggen, så det havde ingen betydning for løftet, men jeg besluttede at stoppe.

Det var vist en ynk at se mig læsse skiverne af, jeg plejer altid at håndtere skiverne meget forsigtigt, men ikke så forsigtigt som idag.

Jeg fortsatte med skrå bænk, men jeg var helt brugt efter 2 sæt, og centret var efterhånden fyldt med børn, så jeg valgte at gå, så jeg var hjemme kl 21.

Hvis loggens læsere ikke ved det, så blev det 2xPR i dødløft.

Jeg tror, at problemet med ryggen mest skyldes mine øvelser i opspænd i bænk, som belaster bagsiden af ryggen en del. Jeg tror, jeg kunne have løftet mindst 5 kg mere, hvis jeg havde forsøgt på andet forsøg.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med den nye rekord i dødløft :smile: .

Men jeg forstår nu ikke rigtigt dine planer:

- Du træner god stil i bænkpres, selvom du samtidig skriver, at det slet ikke er dig.

- Du træner opspænd og pauser, fordi Squatfather har sagt, at du skal. Ikke fordi du gerne vil.

- Du vil gå seriøst ind i styrkeløft, men du er ikke konkurrencemenneske.

Jeg kan altså overhovedet ikke se sammenhængen mellem, hvad du gerne vil, og hvad du er igang med. Hvad er egentlig formålet med konsekvent at arbejde dig væk fra det du har lyst til ?

Link to comment
Share on other sites

BK: Hovedformålet er naturligvis at mobbe dig!

Jeg er dog efterhånden noget i tvivl omkring pause træningen. Efter din kommentar omkring de 120 kg i bænk, kom jeg i tanke om, at det var det løft, hvor jeg lige løftede 120 kg igen samme dag, fordi det ikke havde været pænt i første løft.

Det mindede mig om, at jeg egentlig fungerer bedst med bare at løfte. Så kan man jo altid tage noget mindre, hvis man skal konkurrere.

Jeg vil lige sige, at jeg savner at læse om træning i din log.

PS: Jeg vejede 93.5 på min væg her til morgen.

Link to comment
Share on other sites

Tak Chris!

Der går jo nok nogen tid, før jeg forsøger mig igen. Jeg havde dig godt nok lidt i tankerne op til løftet, men ville ikke satse for meget. Du må jo hellere tage dig sammen og løfte noget i bænk og squat, hvis du ikke skal gå BK-vejen.

Det officielle Danmark vil dog sikkert undskylde BK med hans familieforøgelser, og den undskyldnin har du mig bekendt ikke.

(Jeg har den hellerikke, så jeg må jo bare løfte jern)

Link to comment
Share on other sites

BK: Hovedformålet er naturligvis at mobbe dig!

<{POST_SNAPBACK}>

Fair nok :wink: .

Til gengæld er Bruno vist gået på pension, så han overhaler mig nok ikke :tongue:
Du må jo hellere tage dig sammen og løfte noget i bænk og squat, hvis du ikke skal gå BK-vejen.

Jamen, hov... Her er da noget I to helt har misforstået. At man ikke længere fører logbog på MOL er ikke ensbetydende med, at man ikke længere træner. Jeg nedlagde min logbog, fordi jeg efterhånden følte mig mere presset af den end hjulpet. Ikke fordi jeg holdt op med at træne.

M.h.t. logbogen, så følte jeg, at jeg efterhånden havde malet mig selv ind i et hjørne med nogle målsætninger og præstationskrav, som indebar, at jeg skulle forklare og begrunde hver eneste ting jeg foretog mig, så det stod i en rimelig forbindelse med målsætningen. Det var selvfølgelig noget, som primært foregik inden i mit eget hoved, men det er også ret vigtigt for mig :hehe:

Det evindelige pres ødelagde efterhånden fornøjelsen ved træningen, som bare blev en stenet vej frem mod et mål defineret i kilo. Med så stort et fokus på en bestemt målsætning, var det efterhånden blevet en mindre katastrofe, når den kiksede.

Idag har jeg lagt træningen fuldstændigt om og træner på en måde, som jeg aldrig har gjort før i mine efterhånden rigtig mange år i træningslokalerne. Min nuværende træning er hverken fugl eller fisk, og kan ikke bruges af hverken styrkeløftere, bodybuildere eller motionister i almindelighed. Men den passer perfekt på mig lige nu.

Jeg vil naturligvis ikke sige mere om, hvordan jeg træner, for så ville det jo bare være at flytte min logbog herover :laugh: . Men jeg kan da godt afsløre, at jeg de seneste par uger har følt mig stærkere end meget længe efter at have brudt med alle udefrakommende krav og traditioner. Min træning er denne gang designet 100% ud fra hvad jeg kan lide, og hvad jeg vil med min træning. Og det føles godt.

Netop derfor studsede jeg lidt over dit indlæg, som jeg kommenterede ovenfor. Du gør nemlig det modsatte. Du foretager dig mere og mere, som du samtidig siger ikke er dig. Min erfaring med den fremgangsmåde er, at man går kold på et tidspunkt. Det er bare ikke vejen frem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg diskuterede med min terapeut, at jeg sikkert burde træne mere volumen, så jeg bedre kunne komme i kontakt med min krop, men istedet drages jeg mod minimalistiske løsninger, som de seneste uger i dødløft og Simmons cycle, som netop er designet til at løfte så lidt som muligt, som jeg har opfattet det.

BK: Det meste er vist noget, der foregår, eller måske nærmere ikke foregår inde i hovedt på dig selv.

Forøvrigt går der jo nok nogen tid, før jeg får løftet igen, hvilket er godt nok med den ømhed, jeg har fået i nedre ryg i venstre side. Det kan dog også skyldes det havearbejde, jeg udførte for min mor i søndags.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Min nuværende træning er hverken fugl eller fisk, og kan ikke bruges af hverken styrkeløftere, bodybuildere eller motionister i almindelighed. Men den passer perfekt på mig lige nu.

Jeg vil naturligvis ikke sige mere om, hvordan jeg træner, for så ville det jo bare være at flytte min logbog herover  :laugh: . Men jeg kan da godt afsløre, at jeg de seneste par uger har følt mig stærkere end meget længe efter at have brudt med alle udefrakommende krav og traditioner. Min træning er denne gang designet 100% ud fra hvad jeg kan lide, og hvad jeg vil med min træning. Og det føles godt.

<{POST_SNAPBACK}>

Du behøver heller ikke sige det, vi har gættet :smile::smile:

Du er blevet diskopumper hvad ellers :4thumbup:

Jeg diskuterede med min terapeut, at jeg sikkert burde træne mere volumen, så jeg bedre kunne komme i kontakt med min krop, ...

<{POST_SNAPBACK}>

Yeeah, diskopump styrer, hør endelig efter terapeuten :smile::smile:

Det bliver rigtig godt :w00t:

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Bedre held næste gang Henning!

Du taler jo netop for, at jeg skal gøre det, jeg bedst kan lide, så jeg overvejer, om jeg ikke kan finde på noget, som ville have gjort mvp grøn af misundelse. (Han er stadig et af mine forbilleder)

Jeg vil helt klart blive ved med opvarmnings/vægttilpasningssæt, men så kunne det jo være noget med 5x1 eller 5x2!? (Men nu, hvor jeg skriver dette, så fik 5x2 mig til at tænke TJ's Hatfields. Jeg er ikke særlig princip-fast!)

Ømheden i ryggen er ved at være ovre, så jeg hælder mest til, at det var en slags DOMS efter søndagens havearbejde, som blev aktiveret ved at jeg belastede ryggen igen. (Forøvrigt var det nærmest lige over lænden og lidt inde, hvilket måske ikke er ryggen?)

Men forøvrigt er jeg jo begyndt på disko pump både til bryst og arme, hvilket vel udelukker den helt minimalistiske model? Man kan vel ikke postulere, at man træner 5x1, hvis man så lige tager 3xdisko bagefter?

Nøj, hvor jeg glæder mig til a se min terapeut igen. Der er bare 11,5 time til nu!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ved at pakke til Italiens-tur. Jeg sidder og ønsker, jeg kunne pakke min terapeut med. Dels er hun dejlig, dels bliver det sikkert stressende.

Jeg regner med, at hvis det bliver til 2 uger dernede, så har jeg sikkert tabt 5 kg, når jeg kommer hjem. Det giver så lidt en fordel i forhold til at gå efter en pladsering i 90 kg gruppen fremover, men jeg ville nu godt undvære.

Link to comment
Share on other sites

træning 17-9-2005

bænkpres 5x20, 5x40, 3x60, 3x80, 1x100, 1x110

smalt fat 3x10x60

squat 1x20

skrå bænk 10x40, 10x50, 3x10x60

cable rowing 3x10x25

biceps curl 4x5x14.5

mave 3x10

Jørgen Krog var dernede, og vi fik mest trænet kæbe.

Ryggen var ikke klar til at træne squat, selvom der ikke var nogen decideret ømhed.

De 110 i bænk var grimme, så jeg skal snart tilbage til Simmons uden pause, hvis jeg skal nå mine mål.

Ellers spekulerede jeg en del på Piv, som er lidt overfølsom, som jeg opfatter det.

Jeg spekulerer lidt på, at mine indlæg måske får mig til at fremstå noget anderledes, end jeg har lyst til. Jeg bruger ikke noget filter, bortset fra enkelte detaljer fra privatlivet, som jeg ikke fortæller om, så er det det, jeg tænker, jeg skriver her, og det er måske ikke godt nok. I hvert fald ikke, når man skal forsøge at sælge sig selv.

Edited by xjyden
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal du sælge dig selv på MOL? :blink: . Tænk på dine indlæg som din gave til MOL. Nogen kan bruge den, andre kan ikke. Men det er stadig noget du giver til dem, som vil have det. Der kan da aldrig blive tale om, at du skal forsøge at sælge dig selv.

Iøvrigt glæder det mig, at de 110kg i bænkpres var hårde. Det var mine fire singler på 115kg i torsdags nemlig ikke. Ok, lidt måske :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Bænkpressen, det er nok noget med at SF har arbejdet for dig i baggrunden ved at anbefale træning med pause.

Jeg snakkede med Jørgen Krog, og han træner max en pause pr. sæt. Men han træner 3x8 i bænk, hvilket jo for mig at se er lidt underligt.

Jeg må tilbage til Simmons!

Har du forøvrigt prøvet at google "Bruno J" ?

Det er ikke kun mol-boere, der kan læse vores indlæg!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Morgenvægt mandag 94.5 kg.

Så lykkedes det alligevel at tage på i Italien. Jeg åd også morgenmad til den store guldmedalje og 2-3 retter op aftenen.

Jeg har været syg siden torsdag, og jeg er først kommet på arbejde idag, hvor jeg stadig ikke er for frisk.

Jeg skal derned igen sidst på ugen eller sidst på næste uge, så sammen med sygdommen sætter det nogle begrænsninger for min træning de kommende dage.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share