MaxPower som Girevik - træningsmand med kettlebells


MaxPower
 Share

Recommended Posts

En lille udflugt

Jeg havde fået den fantastiske idé at der på skolen lige ved siden af kollegiet måtte være noget udstyr jeg kunne klatre rundt i, så jeg gik på opdagelse.

Fandt også et godt stort klatrestativ, hvor jeg kunne gå balancegang på et 2½-3 meter langt gelænder 5cm bredt og gå i armgang på lidt forskellig vis som de primære ting.

Det hyggede jeg mig lidt med - grebet på håndtagene til armgangen var lidt specielle og det gav god varme i hænderne. Balancen var ganske fin, så den del frygter jeg bestemt ikke.

På vej tilbage fik jeg lyst at lave lidt high jumps med samlede ben op på en mur der gik ned langs skolen. Dem lavede jeg 15-20 stykker af, og målte muren til mellem 90 og 100cm. Ganske fin eksplosivitet.

Hjemme igen.

Solo Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

D R GR8 :laugh::devil:

Jeg havde det som om jeg ikke havde lavet min astanga i laaang tid, og sidste gang var jo også i søndags og mandag tirsdag fik jeg kun lavet hatha yoga, så jeg var lidt rusten :laugh:

Det gik dog over al forventning, balanceøvelserne kørte godt (igen) efter at jeg har haft lidt problemer med dem nogle uger, i Prasarita-Padottanasana (især D'eren) følte jeg virkelig der var fremskridt - og efterhånden virker det ikke som en total umulighed at jeg på et tidspunkt får knoppen ned og røre måtten :hehe:

Fremspringene kørte med få undtagelser rigtig udmærket og tilbagespringene er med fuld kontrol (stadig begynder dog).

Link to comment
Share on other sites

Hey igen

Jeg sad lige og googlede efter lidt yoga-video'er og fandt bla. denne ~2 mins serie. Den må næsten være noget for dig :smile:

Hehe - han er rimelig god og jeg er vist temmelig langt fra det meste han viser i den video. Men bare rolig - en dag kan jeg også det dér :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg fået den fulde første serie op og hænge. :w00t:

Det er yderst praktisk hvis jeg nu skulle blive i tvivl om rækkefølgen og måske kan det også virke lidt som motivator.

Fandt for øvrigt et par lækre yoga-videoer her. Enjoy :cool:

post-1845-1148506981_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tak arne :bigsmile:

Spinning

Jeg skal jo have mit Mette-fix, og da det jo er helligdag idag var aftenstimen blivet til en formiddagstime, så selvom det på min skala var en tidlig time (9.30) var det jo bare afsted.

Efter Mettes egne ord endte det vist med at blive til en velvoksen 1'er time.

Dagens tema var kvindeløb :laugh: som Mette jo lige har gennemført 2 stykker af.

Efter lidt opvarmning og en kort blok med stigende intensitet af et par omgang var det tid til første løb:

iForm's kvindeløb - 16 min (tiden var ikke et udtryk for Mettes sluttid :tongue: )

Her var benene meget tunge, så den stod på 4 omgange af:

3 min stående enkelt

1 min siddende mellem

Diverse stavgangsklubber, irriterende medløbere og passerede km-sten gav lidt motivation af og til.

Pause

Femina's kvindeløb - 16 min

Noget mere fart i benene her, så det var siddende mellem de første 13 min. Det siddende blev af og til afbrudt af små stående intervaller på 10-30 sek når der skulle overhales, rundes hjørner og andre indlagte forhindringer. De sidste 3 min var med fuld gas.

Min motivation kunne halvvejs i denne blok ligge på et MEGET lille sted. Måske var benene lidt ristede, måske var det fordi lænden havde det lidt hårdt efter det stående pga gennemtæskede mavemuskler, måske var det varmen. Dunno. Uanset hvad grunden var kunne jeg konstatere at jeg manglede noget gnist at køre med og pulsen var temmelig høj ift at jeg ikke følte jeg trådte nogen watt overhovedet.

Musikken reddede mig :w00t: med et par gode spinners high der kom væltende og en helt hæderlig afslutning.

Pause

Le grande finale

Darude med Feel the beat

Masser af gas siddende og 2x4 korte indlagte spurter ca 7 sek hver skiftende imellem hver halvdel af salen.

Topnice spinning-musik :devil:

Stats:

Dato: 25-05-2006

Tid: 48:03 (eksl. opvarmning)

Gns. puls: 174 (82,5%)

Max puls: 199 (94,5%)

Pulszoner:

70-80%: 30%

80-90%: 66%

90-100%: 4%

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

I stedet for at vente til senere med yogaen kunne jeg jo lige så godt få den overstået og samtidig se om det gjorde nogen markant forskel at tage den efter spinning, hvor kroppen allerede er godt varm.

Det havde i hvert fald effekt på graden af min huds utæthed :laugh:

Jeg var ikke så skarp i gennemspringningerne men resten kørte ganske fint. Baglæns kolbøtte bruges i enkelte overgange og den har jeg efterhånden pænt styr på - det handler bare om momentum og så trykke let fra med hænderne på det rigtige tidspunkt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Bodyweight Conditioning

Wuhuu - fantastisk træning

Diverse yoga-powermoves, bl.a. en del gennemspringninger, baglæns kolbøtter og kontrollerede tilbagehop fra stående

Let frog stand (bøjede arme) - 55sek

"Ægte" frog stand (strakte arme) - 45 sek

Handstand pushups - 8 reps tangering af PR - hvor helvede kom det fra??? :crazy: Har ikke trænet den meget længe :w00t:

Støttet håndstand på en arm - eller næsten :bigsmile:

Og andet godt fra havet som jeg har glemt :laugh:

Fantastisk måde at bruge sin krop på.

Jeg har postet dette link før, men det fortjener en gentagelse.

http://www.nilaf.com/movies.htm

Tjek f.eks. hans "Monday practice" - det er advanced A (3. serie) han laver og intermediate (2. serie) hun laver. Ganske enkelt utrolig kropskontrol og smidighed.

Link to comment
Share on other sites

Yoga

En nogenlunde time med vikar - der var bare for lidt yoga :wink:

Jeg fik lavet lidt sjov og spas på måtten før og efter, så det var helt ok.

Gå på hænder

3 ture på 5-8 meter

Towel chins

4 x 5

- supersættet med lidt balance på bold - dels knælende på begge ben, på et ben og stående på bolden.

Link to comment
Share on other sites

Småtests...

Pistols

1 x 3 @ mig

1 x 1 @ mig + 24,4kg

1 x 1 @ mig + 34,4kg

1 x 1 @ mig + 44,4kg

1 x 1 @ mig + 50,4kg - kun højre, tangering af PR

- :devil: Formen er der stadig, og det er ikke engang voldsomt tit jeg træner dem :laugh:

Hvad mon der ville ske, hvis jeg rent faktisk kørte dem systematisk? :crazy:

Supported handstand pushups

5

7

- Ikke tosset. Samme konstatering og spørgsmål kan vist stilles her.

Hvorfor ikke prøve at besvare de spørgsmål? :superman:

Link to comment
Share on other sites

Flot med dine Pistols. :bigsmile: Når du laver HSPU, er det så altid hvor du står op af f.eks. en væg, eller laver du dem også fritstående?

Guarden.

tak tak :cool:

Ang HSPU'erne, så skal supported læses som "stående op af væg" (der så er en dør, men who cares :laugh: ). Jeg får ikke trænet så meget fri håndstand for tiden (ud over mine gåture), men jeg tror ikke den er stabil nok endnu til at jeg kan begynde at lave HSPU'ere frit. Men jeg kan da prøve i morgen :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har postet dette link før, men det fortjener en gentagelse.

http://www.nilaf.com/movies.htm

Tjek f.eks. hans "Monday practice" - det er advanced A (3. serie) han laver og intermediate (2. serie) hun laver. Ganske enkelt utrolig kropskontrol og smidighed.

De to (specielt ham) er for vilde.

Apropos smidighed har jeg lige dyrket astanga for sørste gang i 1-2 år. En del mere smidighed i hofte og skuldre. Kan kun skyldes VL og dybe squats...At tænke sig.

Link to comment
Share on other sites

tak tak :cool:

Ang HSPU'erne, så skal supported læses som "stående op af væg" (der så er en dør, men who cares :laugh: ). Jeg får ikke trænet så meget fri håndstand for tiden (ud over mine gåture), men jeg tror ikke den er stabil nok endnu til at jeg kan begynde at lave HSPU'ere frit. Men jeg kan da prøve i morgen :w00t:

OK champ. Var bare fordi at du tidligere skrev det uden supported, og tænkte der var gået lurendrejer i den :wink:

Link to comment
Share on other sites

OK champ. Var bare fordi at du tidligere skrev det uden supported, og tænkte der var gået lurendrejer i den :wink:

Skarpt observeret - lækkert at høre jeg har så opmærksomme læsere :laugh:

Men bare rolig, hvis jeg laver frie HSPU så skal det nok være eksplicit angivet :devil:

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Fantastisk...

Igen med instruktør på. Det føles som om jeg næsten ikke har lavet astanga i denne uge - hvilket så er tre gange inkl idag og 3 gange hatha yoga :laugh:

Der er vikar på hatha-timerne de næste par uger, så dem holder jeg mig fra og laver min astanga i stedet. Når Rene er tilbage tager jeg måske en time eller to om ugen og prøver at suge lidt til mig at det instruktør-mæssige aspekt :cool:

Astangaen skal til at rykke, og det gør den kun hvis jeg laver masser af det.

Tilbage til dagens time. Der var virkelig tryk på åndedrættet idag og eskil gjorde meget ud af at minde os om det - mere end normalt. Astanga er grundlæggende én lang åndedrætsøvelse, hvor al bevægelse så er synkroniseret ud fra. Ujjayi-åndedrættet er et kraftfuldt åndedræt, der giver kroppen mere varme og energi, og brugt rigtigt er det nøglen til at åbne kroppen. Åndedrættet er altid roligt og kontrolleret, lyden man laver ved at trække halsen en lille smule sammen muliggør et større fokus på hvordan åndedrættet kører, og det kommer altid før stillingerne, dvs. man går ikke længere ud i en stilling end åndedrættet stadig kan holdes i samme kontrollerede tempo.

Det gør en verden til forskel om åndedrættet kører eller ej.

Der blev introduceret et par nye stillinger fra serien idag, Marichyasana B , Bhudjapindasana A , og hovedstanden (har vist været med én gang før)

Marichyasana B er jeg laaangt fra, alene pga jeg endnu ikke kan komme i halv lotus :sneaky2: . Bhujapinasana A gik til gengæld meget bedre. Fødderne kan kun med besvær kobles sammen, men bare det at få balancen til at fungere var rigtig godt og jeg kunne fint komme tilbage i kragen. Fremspring kørte også med mere power idag - knap så meget ynde dog :laugh:

Og så er jeg forresten stadig et stykke fra at kunne lave fritstående HSPU'er. Jeg er overbevist om at styrken er der, men balancen mangler. Forsøgte nogle gange og kom et par gange godt dernedaf, men håndstanden er ikke stabil nok. :smile: Mere at arbejde på. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Bodyweight Conditioning

Who needs a gym???

... when you have one at home :superman:

Kørte tre runder og fik lavet følgende alt i alt.

tuck planche

10, 10, 10 sek

- ka' sgu stadig, og det var lige før de føltes lettere end jeg husker dem

tuck front lever

30, 30, 30 sek

- ikke tosset udlæg

elbow lever

30, 5, 5 sek

Gik fint, men så blev jeg for glat :crazy:

L-sit på paralletter

10, 10, 5 sek

Tuck pushups på paralletter

nogle forsøg meget meget tæt på og én der faktisk var dér :w00t: (og 2 mere)

Den er ikke pæn endnu - røven hænger for meget på vej op - altså ift resten, røven i sig selv hænger sgu' ikke :laugh:

one arm pushups

3, 3, 3

- yes sir :devil:

pistols

3 x 2 @ 30,6kg

- føj de var tunge

L-sit chins

5, 5, 5

- rev godt i mavsen

HSPU

10 PR

8

7

- fucking 'ell :superman::superman::superman:

+2 på PR'en

evil wheel (på knæ)

5, 5

- eeeeeeeeevil :devil:

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Supergodt - intet nyt her. Kæmper lidt med balance-tingene, fremspringene og alt der lugter lidt af lotus, men det er jo heller ikke noget nyt.

Instruktøren var så flink at ligge sig ned ovenpå mig da vi lavede siddende foroverbøjning som modsatstræk efter broen - virkelig lagde hele sin vægt ned på mig. Det tog lige et par åndedræt før det sådan føltes behageligt, men så kom jeg også godt ind i stillingen - ja jeg klappede vel totalt sammen :laugh:

Også i Prasarita Padottanasana C fik jeg lidt assistance idag. Som det kan ses af billedet er meningen at hovedet skal være i måtten og hænderne nå ned til gulvet. Mit hovedet er vist på en god dag 10cm fra, men armene er stadig tilnærmelsesvis lodrette. Jeg vinder dog en hel del ved at blive hjulpet, så smidigheden er der, jeg skal bare selv kunne komme derud.

I løbet af dagen har effekten af gårsdagens træning ramt mig. Seriøse mavedoms, både dybt i hoftebøjere mm, rectus abdominis og det øverste af lårene føles det som om. Det har en markant effekt på min præstation ift yoga :laugh: men så må jeg jo bare komme i form, så den smule ikke er noget særligt for mavsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde jo efterhånden have lært en smule om træningsdosering, men nogle gange tager ivrigheden bare overhånd.

Som jeg også skrev efter yogaen igår, så er hele min maveregion godt og grundigt smadret. Tendensen ser jeg også i de lidt større rammer, hvor mit træningsfokus glider lidt frem og tilbage, ofte helt eller delvist fordi jeg måske giver lidt for meget gas i starten og så ender med at gå i stå, og så finde noget andet der er sjovere lige på det tidspunkt. Som det forhåbentlig fremgår er jeg meget glad for min træning, så det er ikke nødvendigvis dårligt at fokus skifter lidt. Jeg kan konstatere at jeg ikke har været god til at nå langsigtede mål - eller også har jeg ikke været god til at sætte langsigtede mål jeg kunne nå :unsure:

Jeg håber jeg kan finde motivationen og tiden (ikke at nogen af delene decideret mangler pt) til nogle af de større mål, både dem der er skrevet her i loggen, og dem som ligger og bobler i baghovedet.

Egentlig sjovt, at da jeg startede med at skrive dette indlæg troede jeg kun det skulle være om lige nu, men det blev så til lidt mere. Tror det er meget sundt af og til at tænke lidt over hvor man har været, hvor man er på vej hen og om det er det man vil

Link to comment
Share on other sites

Solo Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Efter første solhilsen var jeg seriøst ved at stoppe - for helvede den mavedoms er ond. Jeg tænkte det kunne vel ikke blive værre og fortsatte, og som ofte før var det en ganske glimrende beslutning. Åndedrættet kørte rigtig godt idag og stillingerne gik ok selvom en del var tydeligt mærket af mavsen.

Link to comment
Share on other sites

Spinning 1-2

Det ugentlige Mette-fix :w00t: og Arne ved siden af.

Programmet:

Opvarmning

De sædvanlige ca 10 min

Kom-godt-igang-blok

5 min stående enkelt i behageligt tempo

5 min siddende mellem

Hovedretten

4 omgange af:

2 min siddende enkelt

2 min stående enkelt

1 min stående acceleration

Dessert

3 min stående (kørt siddende :innocent: )

3 min siddende

3 min stående

Jeg tog det rimelig stille og roligt i første blok - skulle jo lige fornemme hvad formen sagde. Første omgang hovedret gik også helt ok, og jeg synes der var lidt at køre med. På de næste tre omgange var jeg over 200 (95%) i puls alle tre gange - hold da helt ferie. Så var der dælme også dømt beskidt vejrtrækning bagefter, og jeg synes det var velfortjent at jeg lige strak pausen lidt ind i næste blok. Benene sagde at jeg bestemt ikke skulle op og stå 3 min i friskt tempo, så de første 6 min af desserten var siddende med en rimelig intensitet på lidt over 80%. Og bedst som jeg tror at jeg kan rulle i mål smider Mette et nummer på der bare ikke kan køres stille. Det er muligvis et Beach Boys remix, men jeg er ikke sikker. Uanset hvad er det bare op og stå og ud over stepperne. Mine stænger finder kræfter jeg ikke troede var der, jeg får spinnershigh 3 separate gange på trods af at benene egentlig ikke vil helt op i tempo, og jeg kommer endnu engang på timen over 200 i puls.

DAMN! :devil:

Uret blev startet halvvejs inde i opvarmningen, der også blev ganske hård med lidt korte men meget hurtige intervaller.

Stats:

Dato: 01-06-2006

Tid: 51:28

Gns. puls: 172 (81,5%)

Max puls: 205 (97%) - der har jeg ikke været oppe siden februar

Pulszoner:

70-80%: 14½ min, 28%

80-90%: 26min, 51%

90-100%: 8min, 16%

Forresten - nogen har fjernet min løbepind - hvad er meningen???

Tror måske det er fordi der har været buskrydning bag vores blok, og så er den lige røget med.

Så må jeg jo på jagt efter en ny...

Link to comment
Share on other sites

Bodyweight Conditioning

Strækkere

30 stk (opvarmning)

Chins (UH)

2 x 8

One arm pushups (en-arms strækkere for engelsk udfordrede) :tongue:

2 x 4

Pistols på balancebræt

2 x 3

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Hep hey

Kørte til og med navasana (båden) solo og prøvede derefter at følge med Lino på video så godt jeg nu kunne. De fleste af de sidste stillinger i serien kræver noget mere smidighed end jeg har pt, men der er jo kun en måde at lære dem på. Og så kørte fremspring særdeles udmærket idag - muligvis fordi jeg fik lidt mere højde på røven, så stængerne kunne komme igennem armene. Afslutningssekvensen kørte jeg også solo.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share