MaxPower som Girevik - træningsmand med kettlebells


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger
Astanga Yoga

Hvad der så virkelig undrede mig, var at så snart jeg rejste mig til sidst, så kunne jeg mærke den spænding/irritation ved venstre skulder/ryggen som også kom i lørdags efter yoga. Jeg kunne jo håbe på at det er yogaen der har fået løsnet op for et eller andet, som nu sidder og irriterer fordi kroppen har været vant til det sad "anderledes". Ud over denne dejlig naive hypotese har jeg sgu' ikke rigtig nogen idé om hvad det kan være.

Hey silent warrior MaxP :innocent:

Super med udviklingen i dine asanas :smile: Ifølge en af mine instruktører, Mike så bliver vi ømme når kroppen begynder at åbne op... og den smerte du beskriver svarer jo meget godt til, at du nu er "flyvefærdig" i Marichyasana C... jeg glæder mig til den dag mine hofter og skuldre vil være med til det..... Min typiske yoga ømhed sidder fx også i højre balle svarende til min genstridige højre hofte, der dog langsomt retter ind :wub:

Keep up the good work. Namaste :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Hey Astangasild

Ja, jeg synes også det virkelig ganske sandsynligt at der kommer noget ømhed hist og her, når man arbejder på at rette sig selv ud, så vi satser på at det er forklaringen :innocent:

Hvis bare mine hofter gad vise en lille smule samarbejdsvillighed, så ville jeg blive meget glad, men lige nu virker det stadig som om de nægter at give sig en millimeter.

Namaste :smilejap:

Link to comment
Share on other sites

Hjemme Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Ganske udmærket omgang, også med hovedstand :hehe: Jeg skal have arbejdet lidt mere på op- og nedstigning til hovedstand, sådan at det udføres kontrolleret og med strakte ben. Pt "hopper" jeg det sidste stykke op så jeg har bøjede ben og retter mig ud derfra. Udholdenheden når jeg så er deroppe kan også blive bedre...

et par timer senere... :smile:

Spinning 1

Torsdagsspinning med Mette featuring Arne på cyklen ved siden af.

Programmet:

Blok 1

4x

1 min siddende enkelt @ 65rpm cirka (= dejlig tungt tråd)

2 min stående enkelt @ 65rpm cirka

1 min siddende acceleration, dvs lidt over tempoet

- solidt arbejde

Pause

Blok 2

6 min siddende @ 80rpm

mikro pause

4x

1 min stående @ 80rpm

1 min siddende @ 80rpm

- uhh, min ynglings-ongo-bongo musik, og det er mig helt uforståeligt hvorfor Mette mener det er nødvendigt at undskylde musikken og sige at den kun er valgt fordi tempoet er godt :laugh:

Indtil flere gange spinners high, nogle mere provokerede end andre :cool:

Pause

Blok 3

3:17 stående, næsten benknuser-tempo = MEGET tungt og langsomt. De 17 var åbenbart meget vigtige for at spinningnørderne ikke kom efter hende for kun at have sagt 3 min :laugh:

4 min siddende tempo-kørsel, stod i første omkvæd men benene var godt igang med at lukke ned og pakke sammen, så resten blev siddende.

Stats:

Dato: 04-05-2006

Tid: 47:11

Gns. puls: 175 (83%)

Max puls: 198 (94%)

Pulszoner:

70-80%: 25%

80-90%: 64%

90-100%: 7%

Jeg er faktisk lidt imponeret over at jeg kan holde en nogenlunde hæderlig kondiform med bare én time om ugen sådan cirkus. De steder jeg var mest presset var det tydeligvis benenes vilje til at arbejde, der satte grænsen, og ikke hjerte- eller lungekapacitet.

Off topic:

Er du vimmer en bimmer, der holdt parkeret ude foran Impuls. Det er svært at se på billedet, men 'kæft den var stor, og med endnu større sutter :laugh:

post-1845-1146773448_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Løb

jow, deeeet :cool:

Sådan et vejr bliver man jo nødt til at udnytte på en eller anden måde, så det var på med shorts og løbesko (plus diverse) og så afsted.

Jeg lagde ud med 5 min opvarmningsløb, også for at se hvor min puls ligger ved det lavest mulige tempo, der stadig kan kaldes løb uden at være akavet. Cirka 75% af max lå det på. Jeg satte tempoet op til omkring 83% og det steg let efterhånden som minutterne tikkede afsted op til 87-88% ca en km før mål. Til sidst tog jeg lige 1-2 min i lidt lavere tempo igen inden en kontrolleret spurt til sidst.

Ligesom sidst er det tydeligt mine tunge stænger og deres mælkesyrer-tolerance (eller evnen til at få det væk), der sætter begrænsningen. Vejrtrækningen var godt nok tung kunne jeg høre imellem de korte pauser fra Nightwish :devil: men ikke noget slemt.

Jeg skal vist bare have nogle km i benene :walking:

Tror vist lige jeg kan tillade mig at tage fri fra Astanga i dag, for jeg tager både en solo-omgang i morgen og skal til time søndag, så mon ikke det er meget passende :w00t:

Stats:

Dato: 05-05-2006

Distance: 5,3km

Tid: 27:19

Hastighed: 11,6km/t

Gns. puls: 173 (82%)

Max puls: 193 (91%)

Pulszoner:

70-80%: 5:41 (21%)

80-90%: 20:07 (74%)

90-100%: 0:21 (1%)

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning

Fullbody basics omgang 6

Uge 2

Dag 3

DB bænkpres (A1)

4 x 8 @ 38kg

- pattøjet blev godt presset, men fik da hvad jeg skulle

DB rows (A2)

4 x 8 @ 38kg

- fin fin

Pistols (A3)

5 x 3 @ 24kg

- fucking tuuungt. Pumpet i patværket fra db press kunne mærkes :laugh:

Sidepress (B1)

5 x 5 @ 26kg

- Der er til lidt endnu, men det var godt tungt

Rumænsk dødløft (B2)

5 x 5 @ 85kg

- dejlig dejlig

Iron cross cable pull (B3)

3 x 5 @ 35kg

Det var cirka en times arbejde, og så var der ikke tid til mere, for nu stod den på astanga :w00t:

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Solhilsnerne var godt nok hårde at komme igennem, men derefter kørte det bare.

Min smidighed var ikke helt nok til at overvinde manglen på friktion (læs: for glatte arme og ben) i Marichyasana C

Ud over det var det bare en fornøjelse at køre serien igennem helt alene og midt i salen :cool:

:smilejap:

Link to comment
Share on other sites

Spinning 1

Formiddagsspinning med Mette i vikar-sadlen.

Tudefjæs 1 og 2 aka Arne og undertegnede sad på første række midtfor - der er trods alt den bedste lyd og bedste udsigt :innocent:

Mine stænger var bare ømme - det var jo også tredje gang cardio siden torsdag, ikke sådan helt ekstremt, men alligevel ømme nok til at jeg næsten havde overvejet at aflyse. Så meget tudefjæs var jeg dog ikke. Arne havde bare gummi-ben, sagde han :laugh:

Los programmos:

Opvarmning

Blok 1

5 min siddende mellemtakt, 2x20 sek acceleration indlagt

5 min stående enkelttakt, 2x20 sek acceleration indlagt

Pause

Blok 2

60/0 sek siddende/stående mellemtakt

50/10

40/20

30/30

60/0

50/10

40/20

30/30

2 min siddende til sidst

Pause

Blok 3

4 min siddende mellem

3½ min stående enkelt

2½ min siddende mellem

Pause

Afslutning - 5 min på Dolly (og nej, det er ingen skrivefejl :laugh: )

2½ min "ned af bakke"

2½ min op af Dolly, stående meget meget meget tungt og langsomt

Stats:

Dato: 07-05-2006

Tid: 47:46

Gns. puls: 163 (77,5%)

Max puls: 189 (89,5%)

Pulszoner:

70-80%: 23:44 (50%)

80-90%: 18:32 (39%)

90-100%: 0% :blush:

Lad os bare sige det var lidt under vanligt gennemsnit :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

En time, ja faktisk 1½, der blev bedre og bedre. Måske fordi jeg ikke synes jeg helt havde fokus det rigtige sted i starten, men det fik jeg. Lige bortset fra balance-delen, som gik af HT :innocent: , men resten var særdeles glimrende og jeg synes der var fremskridt af spore.

Hvis jeg lige får sat rigtigt fra, så kan jeg i fremspringet imellem de siddende asana nærmest gøre det i slow-motion og stoppe op til sidst, hvor jeg står på hænder i noget der ligner en tuck planche med benene over kors. Det føles fedt :superman:

Tuck Planche:

4A-Justin.jpg

Der var en pige som kom ind lige et par minutter inde i timen og slog sin måtte ud ved siden af mig (jeg sad tættest på døren). Ved første øjekast tænkte jeg bare at hun da så meget sød ud, men da jeg så kiggede igen syntes jeg hun lignende en jeg har gået i folkeskole med helt vildt meget. Godt nok huskede jeg hende en lille smule højere, men jeg tænkte at jeg sikkert bare var vokset noget siden da og derfor virkede hun mindre. Sikke lille verden er, tænkte jeg og astangede videre. Det var så godt nok ikke hende, og med en solid amerikansk accent fortalte hun at hun var opvokset i America :smile:

Efter timen snakkede mig og min yoga-buddy lidt omkring Astanga og anden træning. Der er absolut ingen tvivl om at det meste andet jeg laver modvirker fremskridt i astangaen - formentlig mest styrketræningen. Hvis jeg virkelig ville blive sej til astanga, så skulle meget af det andet nok ligges på hylden. Det har jeg dog ikke i sinde, for som jeg vist også har skrevet før, så træner jeg ikke som jeg gør for at blive verdensmester i nogen af delene - det ville i hvert fald være dumt hvis jeg gjorde. :laugh:

Astangaen bidrager med en anden dimension end styrketræning og konditræning kan, meget af det samme som jeg fik ud af yoga da jeg startede på det, bare i en meget mere effektfuld form. Jeg ved ikke om jeg kan sige at jeg har nået mit mål mht hvor stor jeg gerne vil være, men hvis mit nuværende niveau er as good as it gets, så ville jeg bestemt også være tilfreds med det. At skulle ofre en markant mængde muskelmasse for at blive astanga-haj er jeg ikke klar til i hvert fald. :smile:

Det har været en ganske god træningsuge:

5x Astanga

3x styrketræning

2x spinning

1x løb

:superman:

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning

Tripple fullbody basics version 6

Uge 3

Dag 1

Det blev en lidt halvhjertet indsats. Jeg skal muligvis have min nuværende program-volumen og styrketræningsfokus op til genovervejelse...

Startede lidt udenfor program :innocent:

The Bear (A)

1 x 4 @ 40kg

1 x 2 @ 60kg

2 x 3 @ 70kg PR

- Fyffer pyffer, det var tungt, dog nåede den ikke sådan rigtigt at flå lungerne ud, fordi jeg ikke kunne nå de sædvanlige 6 reps.

The Bear (dvs 6 fulde reps) med 70kg satte jeg vist som mål, da jeg startede på den i denne omgang, og jeg havde lyst at se hvor langt jeg var fra det mål. Det var ikke fordi jeg havde ventet at få den idag, så 3 reps er i orden. Der skal arbejdes med hang cleanet og skulderstyrke før den er der.

BB rows (B1)

3 x 6 @ 70kg

- ganske udmærket og fin stil

Incline bænkpres (B2)

3 x 6 @ 70kg

- svag :wink:

Powersnatch (B1)

1 x 2 @ 50kg

- Så synes min lænd jeg skulle holde op, og selvom mit ego meget kort prøvede at overtale mig til at fortsætte, så fik jeg stoppet den.

Pulldown (C1)

3 x 6 @ 70kg

Closegrip bænkpres med kæder (C2)

3 x 10 @ 65+25kg

- Det var lige til øllet i andet sæt. I tredje fik jeg lavet lidt mere opspænd og bedre koncentration, så der kom de 10 lidt lettere i hus.

back extensions (D1)

2 x 10

Inverted crunches (D2)

2 x 10

Link to comment
Share on other sites

Hey Super Max :w00t:

Pyhhh alt alt aaaaaaaalt for længe siden jeg har været forbi din log.

Du er jo stadig for vild, -og selvfølgelig skal du da også begynde at løbe :laugh:

Hmmm dilemma m.h.t. astanga kontra styrke - men er det netop ikke din ting, at du ta'r lidt alle steder fra? :laugh:

Det synes jeg da du skal blive ved med! :4thumbup:

Rigtig dejlig uge til dig!

Kærligste solskinshilsner fra en helt forårstosset

Sally :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Ynglings-Sally :cooldance:

Pyhhh alt alt aaaaaaaalt for længe siden jeg har været forbi din log.
Ja :nonono:

:tongue:

Du er jo stadig for vild, -og selvfølgelig skal du da også begynde at løbe :laugh:

Lidt vild er man vel altid :shades:

At løbe gjorde jeg nu også sidste sommer og deltog i Eremitage-løbet :walking:

Løb er en lidt mere fleksibel konditræning end spinningen, så slet ikke så tosset når nu vejret viser sig fra siden pænere side.

Hmmm dilemma m.h.t. astanga kontra styrke - men er det netop ikke din ting, at du ta'r lidt alle steder fra? :laugh:

Det synes jeg da du skal blive ved med! :4thumbup:

Joo, du kan da godt sige jeg tager lidt fra det ene og det andet, men selvfølgelig har jeg gjort det i en prioriteret rækkefølge og ud fra den indstilling at jeg godt kan være ret god i flere retninger, så jeg ikke ender som en "one-trick pony" :bigsmile:

post-1845-1147100603_thumb.jpg

Rigtig dejlig uge til dig!

Lige over Sally-pige :superman:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor synes tøser at alt er sødt, hvis bare det er småt nok? :laugh:

Det er en splejset vatarm af en pony, den dér - faktisk ville det ikke undre hvis den rent faktisk var lavet af vat. Vil du gerne have jeg bliver en splejset vatarm - med langt hår, måske, hva' hva'?

Hvis jeg endelig skulle være noget der sagde pruuuuhuuuhuuu, så er denne her nu meget pæn

post-1845-1147123031_thumb.jpg

kh og god nat

Max "teknisk-set-allergisk-overfor-heste" Power :crazy_pilot:

PS: Og det var vist nok om heste i loggen...

PPS: Her for en time siden eller deromkring konstaterede jeg temmelig gode doms i trisserne (al magt til bænk med kæder :bowdown: ), stængerne er let mærkede og lænden har ikke sagt noget ud over det i morges. Det blev en træningsfri dag idag, de næste tre (mindst) står på udelukkende astanga.

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Vi er efterhånden nået dertil at alle der kommer på holdet mindst har været der et par gange, så behovet for den store introduktion i starten er heldigvis faldet markant. Det betyder mere astanga :w00t: Dog synes jeg ikke vi nåede flere øvelser idag end ellers, men ganske fin time - naturligvis.

Jeg stod ved siden af en rimelig sej yoga-tøs idag - hun havde ikke lavet specielt meget yoga så vidt jeg kunne forstå, og kun lidt astanga. Alligevel kunne hun sidde i fuld lotus og endda lave Utpluthee (selvom det er svært at se, så er det kun hænderne, der er i kontakt med gulvet) :devil:

11-Utpluthee.jpg

Glemte for øvrigt en ting fra astanga-timen i søndags - jeg havde nemlig pulsur på timen igennem :laugh: - bare for at se hvad gennemsnitsintensiteten egentlig ligger på, når nu det faktisk kan være temmelig hårdt og gøre mig relativt svedig :blush:

Tiden sagde 1:23 fra vi startede første solhilsen til afspænding var overstået.

Snit puls: 106 (50,2%)

Max puls: 144 (68,2%)

Est kcal: 537

Pulsmæssigt er der naturligvis et stykke op til en spinningtime, hvor mit snit som regel ligger i de tidlige 80'ere og et estimeret kalorieforbrug på 800-900kcal for 45-50 minutters reelt arbejde. Det er sikkert skudt for højt ift det faktiske forbrug, men jeg nævner det blot for sammenligningens skyld.

Alligevel synes jeg da at det er rimelig imponerende at én lang vejrtrækningsøvelse og en masse tæt på statiske positioner kan give så højt et forbrug. Jeg får lavet astanga 4-5 gange om ugen, så hvis jeg ønskede at tabe mig ville jeg med astanga som eneste motion kombineret med et minimalt underskud igennem kosten være ret godt kørende. :cool:

I morgen står den på astanga med Guruen :w00t:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga ved Lino Miele

Billeder af astanga-serien

Ohhh

My

GOD...

Her gik jeg i min lykkelige uvidenhed og troede at nu vi havde fået Astanga til Holte, så var det "as good as it gets" - astanga er vel astanga uanset hvor det udføres :unsure:

Jeg tog fejl...

Lino Miele:

post-1845-1147283052.jpgpost-1845-1147283064_thumb.jpg

Han tog astanga til europa og er grundlægger af Astanga-skolen i københavn, vesterbrogade 24B.

Det var her jeg trådte ind af døren sammen med min yoga-buddy og blev i første omgang mødt af en markant duft af røgelse. Jeg kunne se at man skulle stille skoene lige indenfor døren, så det gjorde jeg, meldte min ankomst og blev krydset af, gik så ud og klædte om, og vi satte os ind til de andre i salen og ventede.

Det første jeg tænkte da jeg så Lino var, at det var godt nok en lille mand. Han er vel næppe meget over 1,60 og ser i øvrigt ikke ud af noget særligt.

Da han så begyndte at snakke engelsk med sin fede italienske accent var det tydeligt, at det var en meget klog og meget stor person, i en lille mands krop.

Nu kunne man godt få den forestilling, at en gammel mand der går lidt for meget op i sådan en lidt semi-religiøs gang avancerede strækøvelser kan blive lidt stiv i betrækket, og måske lidt for alvorlig. Intet kunne være længere fra sandheden. Han var en lille spasmager, var han, tog indtil flere gange pis på sig selv, hvor lille han var og at hans arme var lavet af mozarella, hvorefter han fremviste en noget flabbet triceps. Han havde virkelig en god kontant til "publikum" og spurgte mange gange ud i salen om det ene og det andet.

Det var en helt igennem eminent time, der primært foregik ved at han talte vinyasanerne og forklarede enkelte steder hvad man skulle gøre. Imens gik han og 4-5 hjælpere rundt og justerede og skubbede på os, så jeg blev rettet mange gange både af ham selv og de andre - det gjorde virkelig stor forskel flere steder og det er fedt at få presset kroppen ud hvor den faktisk godt kan være afslappet, men bare ikke selv kan komme derud endnu.

Visse steder stoppe han op og forklarede og viste forskellige positioner, bla. rigtige gennemspringninger, dem man laver imellem hver siddende asana. Det er virkelig fascinerende at se en gammel mand, der ikke ser ud af noget som helst, lave en gennemspringning som om det var det letteste i verden, og bare for at overbevise tøserne om at det ikke nødvendigvis var en fordel af være en stor og stærk mand, så fik han en af de andre kvindelige undervisere til at lave den også - et lille siv af en kvinde, der næppe har vejet mere end 40-45kg. Hun lavede den lige så elegant og fuldkommen lydløst :bigsmile:

Timen både startede og sluttede med med Astanga mantraet, hvor læreren siger en række sætninger en af gangen og eleverne gentager. Det hjælper nok en del at vide hvad der bliver sagt, så jeg lyttede mest. Det lød faktisk virkelig flot, og det var egentlig ret tydeligt hvorfor OM er universets lyd :smilejap:

Jeg kamp-svedte, mere end jeg nogensinde har gjort på en yogatime, og formentlig lige så meget som til spinning. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor, for det kom allerede under solhilsnerne, der jo er det samme som de plejer at være, der virkede ikke voldsomt varmt i lokalet og vinduerne var åbne hele timen undtagen til sidst under afspændingen. Det var så både godt og lidt skidt, for på den ene side betød det at jeg virkelig var varm, og jeg kom markant længere ind i flere af stillingerne, hvor jeg tidligere på astanga-timer har kunne mærke små bitte forbedringer hist og her fra gang til gang, så var det temmelig voldsomt her, også fordi man netop blev hjulpet længere ind i stillingerne.

Det der så ikke var helt så heldigt var, at jeg havde købt en ny måtte derinde umiddelbart inden timen - the best of the best. Den måtte er bare ikke beregnet til at være specielt svedabsorberende, så enten skal man ikke svede så meget eller også skal man have en bomuldsmåtte ovenpå til at suge. Det gjorde den lidt glat af og til, heldigvis ikke så meget at det betød det helt store. I morgen skal jeg prøve en mere passende som enten skal ovenpå, eller også skal jeg have den byttet.

Følelsen bagefter var nærmest ubeskrivelig - under afspændingen var min krop så afslappet at jeg næsten følte det som om hovedet var svævet væk fra kroppen - jeg lå bare der og lod energierne flyde. Efter jeg så havde været i bad og var kølet lidt ned havde jeg stadig den følelse af en krop der bare var fantasktisk gennemarbejdet, blevet rettet ud, strukket, bøjet, styrket og smidig - jeg var høj :laugh:

Pumpet fra styrketræning kan være rigtig fedt.

Den glæde og sejr man føler når man løfter en vægt man har haft som mål længe er super.

Adrenalin-rushet fra spinners og runners high er af og til intenst og voldsomt som et vandfald af lykkepiller, andre gange bliver jeg bare kæmpe-glad og i det korte øjeblik er man uovervindelig.

Følelsen efter sådan en astanga-time her er bare klasser over alt det andet, og en meget mere vedvarende følelse som jeg stadig kan mærke efterdønningerne af nu her to timer efter vi stoppede.

Behøver jeg at sige jeg glæder mig til i morgen :w00t:

Namaste :smilejap:

Link to comment
Share on other sites

Er lidt misundelig over at du har været til time med selveste Lino Miele, det må have været rigtig fedt.

Jeg vil råde dig til at være lidt opmærksom på at "blive hjulpet" ud i stillingerne. Det er noget de gør meget på Vesterbrogade, og i den bedste mening, men jeg har mødt en del, også meget seriøse yogadyrkere, der har fået permanente skader af at blive presset ud i stillingerne.

Det er naturligvis noget du bedst selv kan mærke, men alligevel.

Er det et flerdages kursus eller "bare" en enkelt time?

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga ved Lino Miele (dag 2)

Billeder af astanga-serien

Det blev sørme en dag mere med lille Lino. Oplevelsen i går var helt klart større, sikkert også fordi det var på ukendt territorie, så rammer tingene lidt hårdere. Igen var det en super time med knap så mange rettelser for mit vedkommende, men dog alligevel nogle stykker af betydning. Vi stoppede nogle gange lidt op for lige at kigge nærmere på enkelte dele af serien, og det var i dag bl.a. tilbagespringet fra den sidste stående asana, hvor man næsten er oppe på hænder inden man går ned - hård for tæerne når man lander, hvis man ikke har styr på skidtet :smile: Så var vi oppe i en støttet håndstand, og vi øvede noget mere på fremspringet og tilbagespringet imellem de siddende - ikke mindst fordi en spurgte hvorfor vi i går kun lavede gennemspringninger imellem hver stilling, når de i træningen var vant til at lave det også mellem højre og venstre side. Jamen så laver vi det bare mellem højre venstre sagde Lino så, og sådan blev det :4thumbup:

Jeg lånte en mere svedabsorberende måtte idag og det var supergodt, for nu kunne jeg stå fast og lavede ikke søer af sved på måtten. Den endte jeg også med at købe bagefter :w00t: - hvem sagde udstyrsrytter :innocent:

I går havde jeg den fantastiske idé, at hvis jeg igen vågnede 5:45 af mig selv som jeg har gjort de sidste to dage, så ville jeg tage en omgang astanga herhjemme. Og jeg vågnede utroligt nok præcis 5:45, men min krop sagde til mig at jeg skulle sove videre - ingen astanga... Da jeg så havde spist morgenmad fik jeg en ubændelig trang til at prøve lidt gennemspringninger (fremspringet) som vi øvede i går - bare midt på gulvtæppet på værelset. Og efter lidt mislykkede forsøg kunne jeg faktisk :superman::superman::superman: - ikke sådan helt suverænt og elegant, og fødderne trak en lille smule hen af gulvet, men grundidéen var der. WUHUU. Når der så kom en måtte i spil var sagen en lidt anden, for den er jo klistret, men jeg er sikker på at det lige er et spørgsmål om et par uger mere, så har jeg den. Så mangler jeg bare lige at få helt styr på tilbagespringet.

Er lidt misundelig over at du har været til time med selveste Lino Miele, det må have været rigtig fedt.

Jeg vil råde dig til at være lidt opmærksom på at "blive hjulpet" ud i stillingerne. Det er noget de gør meget på Vesterbrogade, og i den bedste mening, men jeg har mødt en del, også meget seriøse yogadyrkere, der har fået permanente skader af at blive presset ud i stillingerne.

Det er naturligvis noget du bedst selv kan mærke, men alligevel.

Er det et flerdages kursus eller "bare" en enkelt time?

Nogle gange blev jeg decideret rettet i en stilling, hvor jeg ikke gjordet det så hensigtmæssigt, heller ikke for mit niveau. Den den er helt reel. De andre gange hvor jeg bare skulle hjælpet længere ind i positionerne var det meget stille og roligt - ikke noget masen eller andet for at kæmpe mig ud i en stilling jeg ikke var klar til. Jeg vil tro at jeg mere eller mindre kunne have kæmpet mig kortvarigt derud selv, men så ville jeg ikke kunne have beholdt min vejrtrækning og jeg ville modarbejde stillingen. ved at blive hjulpet derud følte jeg at jeg fik roen til at arbejde med stillingen.

Men jeg er da lidt nysgerrig for at høre hvad der er sket med dem du kender som er kommet til skade - nogen sådan karakteriske træk ved de ting de er blevet skadet af, f.eks. om det alle sammen har været ved bagoverbøjninger eller lignende?

Han har afholdt timer hele denne uge, men det har kun været i går og i dag af jeg har kunnet og det har været timer for relative begyndere, dvs sådan nogen som mig der kan huske det meste af serien men formentlig stadig har store eller små vanskeligheder med de avancerede dele af den primære serie.

Efter yoga-timen var der også Q&A med Lino - eller onkel Lino fortæller. :smile: Han blev selvfølgelig spurgt en del om sundhed mm, og svarede grundlæggende som en fornuftig ældre herre.

Nu regner jeg ikke med at komme forbi der igen lige forløbigt, men det er bestemt ikke utænkeligt at jeg ender dernede igen.

Som det nok også fremgik af mit indlæg igår har det været yderst inspirerende med disse timer, og selvom det ikke har været sådan en grundig workshop hvor alle de enkelte asana gennemanalyseres, så føler jeg alligevel jeg har fået meget ud af det.

Astanga laver man for at holde kroppen sund, smidig, og muliggøre meditation - selvom praksisen egentlig er meditation i bevægelsen.

Alt det andet gejl jeg og andre render og laver med vores kroppe er bare spas og løjer - og det skal der naturligvis også være plads til, hvis man har de lyster :w00t:

Når man er blevet så god at kroppen bare kan serien og man ikke behøver at tænke over hvad man skal gøre bagefter, så er det for alvor rigtig godt. Han fortalte at det næsten kunne være sådan at man stod op lavede sin yoga og bagefter kunne man så spekulere over om man egentlig have lavet yoga den dag - for man kunne ikke rigtig huske man havde lavet det :laugh:

Namaste :smilejap:

Link to comment
Share on other sites

Ingen træning i to dage :crazy: - det ligner da ikke MaxP... :blink::blink::blink:

Nej, det gør det ikke, men der er to grunde.

Den ene, knap så vigtige grund er at efter de to gange astanga onsdag, torsdag, der havde min krop vist lige lidt indtryk den skulle bearbejde - sagt på godt dansk, så var jeg godt og grundigt stiv og øm - særligt lattisimus dorsi var virkelig mørbanket, og jeg er ikke i tvivl om hvorfor. :wink:

Den anden lidt vigtigere grund er at jeg havde fornemmet optræk til noget forkølelse af en art i løbet af torsdagen og den slog ganske rigtigt igennem fredag og lørdag. Synes dælme jeg har fået sådan en omgang ofte her på det seneste. :mad::unhappy:

Jeg har det dog ikke værre, end at jeg naturligvis kan tage til Astanga her om nogle timer.

Her for lidt siden fik jeg lige lyst til at gå en tur i skoven - ikke bare sådan for sjov eller for hyggens skyld, nææ jeg var på opdagelse, på udkig efter et nyt træningsapparat - et man med garanti ikke finder i TV-shop. Apparatet kalder jeg "træstamme" :laugh:

Jeg fandt en, synes jeg selv, nogenlunde stor klods på ca 130cm i længden og 10-15cm i diameter som jeg synes vejede fornuftigt og tog en lille løbetur rundt om Bergsøen med fætteren på skulderen. Det er kun 500m eller deromkring og jeg er jo som beskrevet ikke helt i gear til de vilde anstrengelser endnu, så det var bare en mini test. Da den først blev placeret fornuftigt var den faktisk ikke så tosset at løbe med, dog var det slet ikke til at tage fejl af, at der var noget ekstra vægt at slæbe rundt. En god længde er helt sikkert utrolig vigtigt, da en stub uden tvivl vil være et helvede at skulle løbe rundt med. Sandhedens øjeblik kom så da jeg var hjemme igen og skulle veje min nye TV-shop dims... 12kg !!!!! :crazy:

Jaja, jeg skal løbe dobbelt så langt med en der er dobbelt så tung - så er der lidt at træne til :superman:

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Som skrevet var jeg ikke helt på fuld styrke endnu, men astangaen skal jo holdes ved lige. Det havde en temmelig markant effekt på åndedrættet, der slet ikke kunne blive så kraftfuldt som ellers, og når åndedrættet ikke kører, så påvirker det resten. Åndedrættet er bare nøglen til at åbne sin krop. :smile:

Men på trods af det var det ganske udmærket, og her bagefter har jeg det meget bedre end før timen. Jeg forsøgte mig med den rigtige udgave af hvad der vist nok kaldes "Vinyasa in" - og den blev bare bedre og bedre for hver gang - hvilken fantastisk følelse. Hele sekvensen imellem hver af de stående kaldes Vinyasa (out og in) og laves mellem hver af de siddende asana, ofte faktisk både imellem hver øvelse og hver side (bare ikke på vores timer endnu). Vinyasa betyder også synkroniseret åndedræt og bevægelse - hele konceptet i astanga.

På denne lille video prøver jeg så godt jeg nu kan at lave vinyasa både i den normale version og i begynderudgaven. Udgangspositionen er Dandasana, siddende oprejst med benene strakt og fødderne flekset. I den normale udgave (lavet først) snyder jeg lidt ved at lave den på fingerspidserne så jeg har lige de cm ekstra til at trække stængerne ind igennem armene, og på fremspringet har jeg også en lille tendens til at løfte op på fingrene for at få mere plads. Meningen er dog at den skal laves på flad hånd begge veje - det kommer med tiden :innocent: . Pt. laver jeg den "nemme" tilbagespringning og det normale fremspring.

MaxP_-_vinyasa_normal_and_easy.avi (små 3mb, højreklik og gem plejer at gå bedst)

Du finder sq da på de mest mærkværdige ting...

Måske disse to links kan forklare lige præcis denne her af mine i øvrigt mærkværdige påfuld :wink:

http://www.motion-online.dk/diverse/statem..._evolutionrace/

http://www.evolutionrace.dk/

Link to comment
Share on other sites

På denne lille video prøver jeg så godt jeg nu kan at lave vinyasa både i den normale version og i begynderudgaven. Udgangspositionen er Dandasana, siddende oprejst med benene strakt og fødderne flekset. I den normale udgave (lavet først) snyder jeg lidt ved at lave den på fingerspidserne så jeg har lige de cm ekstra til at trække stængerne ind igennem armene, og på fremspringet har jeg også en lille tendens til at løfte op på fingrene for at få mere plads. Meningen er dog at den skal laves på flad hånd begge veje - det kommer med tiden :innocent: . Pt. laver jeg den "nemme" tilbagespringning og det normale fremspring.

MaxP_-_vinyasa_normal_and_easy.avi (små 3mb, højreklik og gem plejer at gå bedst)

Kan du anbefale noget materiale (bøger, hjemmesider, videoklip) der beskriver serier alá det du selv viser i klippet? Jeg forsøger selv med lidt hjemme-yoga når lysten melder sig (gør den sjovt nok, hver gang du kommer med de fede beskrivelser) og kan klart mærke fremgang.

De hjemmesider og bøger jeg har fundet viser en masse fine billeder og det er skam også rigtig fint. Men jeg synes jeg mangler noget "flow" - hvordan man kommer fra en position til en anden (fx. dit spring fra L-sit til Hunden(?)). Det må vel findes massere af den slags?

Jeg har også kigget lidt på den hjemmeside du tit linker til (Ashtangayoga.info). Ingen tvivl om der er meget nyttig info der, men det kræver vist også at man ved hvordan man læser skidtet. Fx 5 IN Urdhva Mukha Svanasana - det må så være trin 5 i den serie og det sker på en indånding, men hvad er så resten? Søger man på det, kommer der ikke rigtig noget brugbart.

Link to comment
Share on other sites

Hej j_s

Klart det bedste (ud over at have en instruktør til at vise og forklare naturligvis) er både at have skrevne forklaringer som f.eks. på ashtangayoga.info eller i en bog sammen med en video der viser flowet.

Jeg kan endnu også kun meget få af navnene på diverse asana, så den del må man være indstillet på at bruge lidt tid på. Urdhva Mukha Svanasana kan du se i Surya Namaskara (solhilsnerne) - det er opadvendt hund. :smile: Så vidt jeg lige kan se er der faktisk rigtig meget god information på siden - lige bortset fra hjælp til "flowet".

Jeg kender desværre ikke lige nogle gode steder på nettet du kan købe bøger eller videoer, men John Scott og Lino Miele har begge både lavet video med astanga-serierne og skrevet bøger om dem. Fandt lige ud af at Astangaskolen i Århus faktisk har salg over nettet - så primitivt det nu kan blive (http://www.ashtangayoga.dk/) hvor de bl.a. har John scotts bog og video. Ellers kig på bibliotek.dk og se hvad du kan få hjem til et bibliotek i nærheden af dig. Jeg har selv haft lånt bogen "ashtanga yoga" af Juliet Pegrum, som jeg synes var rigtig fin.

Ligesom de fleste andre steder, så vil jeg naturligvis anbefale dig at se om du kan finde noget i nærheden med en instruktør - om ikke andet bare nogle enkelte gange. Ikke fordi jeg tror astanga er farligt eller noget hvis man ellers har hovedet med sig og respekterer sin krop (ligesom med så meget andet), men forbi udbyttet er så meget større især når man er begynder og fordi man laver mange fejl som kan være svære at fornemme når ikke det bliver peget ud af en anden.

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning

Ved ikke rigtig om jeg stadig kan kalde det fullbody basics version 6 - det er i hvert fald cuttet lidt ned, men stadig fullbody.

Det er en hel ugen siden sidst :crazy: så jeg har valgt at starte mere eller mindre forfra med vægtene.

Powersnatch + Overhead Squat (A1)

3 x 3+1 @ 50kg

BB rows (B1)

3 x 8 @ 60kg

- easy

Incline bænkpres (B2)

3 x 8 @ 60kg

- easy

Boxsquat (30cm) (C1)

1 x 3 @ 60kg

3 x 3 @ 80kg

- lækker lækker. Gode pauser, lidt langsom lige de allerførste cm, men derfra god power

Monkeyswing i cablecross'en (D1)

4 x 2 meter

4 x 4 meter (med vending på halvejen)

- Hvordan er det nu man siger? Nød lærer nøgen ... :laugh:

Det var det nærmeste jeg kunne komme en fornuftig form for armgang.

Målet hedder 30 meter i tov :crazy:

Iron cross cable pull (D2)

1 x 5 @ 37,5kg

2 x 5 @ 35kg

Cheat press (E1)

1 x 5 @ 80kg

1 x 7 @ 100kg måske PR :w00t:

Det er nu ikke så tosset at være igang igen.

Glemte vist lige at nævne, at som så meget andet, så er træstammeløb lige noget visse dele af kroppen skal vænne sig til. Toppen af mine skuldre er i hvert fald godt ømme :laugh: - sådan lidt på sammen måde kravebenene ville være det hvis man efter lang tids pause begyndte med frontsquat.

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

En solo-omgang derhjemme på min nye sorte supermåtte - tyk og fast :devil:

Sålænge jeg ikke kampsveder som i onsdags, så er den faktisk virkelig lækker, og jeg kan forstå at hvis det er en svedig time, så skal jeg bare lige have fat i et bomuldstæppe til at smide ovenpå - fattigmandsløsningen er et stort håndklæde :wink:

Jeg var godt på vej til at gå i brædderne efter jeg var kommet hjem og havde stenet lidt, men jeg skulle lave yoga, og jeg fik overtalt mig selv til at gå igang og så skulle det nok blive bedre - YES SIR. Solhilsnerne er som altid lidt hårde at komme igennem, men derefter kører det bare. Jeg kan huske serien (den del jeg kan lave) stort set uden problemer og skulle den smutte så har jeg en fin plakat med alle stillingerne på. Det er en fed fornemmelse når der ikke er andet i bevistheden end din krop, dit åndedræt og din måtte :bigsmile: (og måske lige næste asana).

Jeg kører konsekvent med det "rigtige" fremspring, selvom det af og til svigter en anelse og min røv lander tungt - så er det bare at koncentrere sig lidt bedre næste gang. Holdt Utpluthee i alle 10 åndedræt til sidst uden at rushe specielt :superman:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share