MaxPower som Girevik - træningsmand med kettlebells


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Mini-styrke

Havde lige et kvarter inden cyklingen startede, og der var lige to øvelser jeg skulle have prøvet.

Zercher squat

1 x 5 @ 30kg

1 x 5 @ 40kg

1 x 5 @ 50kg

1 x 5 @ 60kg

1 x 5 @ 70kg

1 x 5 @ 80kg

- Sikke en fin øvelse - første gang nogensinde jeg kører den, hvis jeg ikke tager fejl. De 80 var sådan komfortabelt hårde uden af være max-presset.

Uneven towel chins

3 x 3+3 @ mig

- Som normale towel chins men med det twist at hændernes position er forskudt 15-20cm i højden. Hvert sæt bestod derfor at 3 reps med højre øverst og 3 reps med venstre øverst.

Spinning beg/1

En hyggelig formiddagstime til at få godt gang i systemet

Dagens store blok var:

1 min stående enkelt

2 min siddende mellem

2 min stående enkelt

2 min siddende mellem

3 min stående enkelt

2 min siddende mellem

4 min stående enkelt

2 min siddende mellem

Efter en god pause 6 minutters siddende Shubidua inden det gik løs med...

Shakin' stevens :devil:

Mette annoncerede den umiddelbart efter den store blok, hvor jeg de sidste 4 minutter stående havde været i 90+, så der sad jeg og forsøgte at samle kræfter og vurdere hvad benene var til idag. Motivationen for en stevens var ikke stor og allerede inden start lagde jeg skumle planer om kun at tage 2. og 4. minut stående. Det virkede dog for fjollet at sidde ned første minut, og derfra gik det bare over stok og sten. Jeg tror min teknik er blevet bedre, for jeg følte det som om jeg ikke behøvede helt så meget belastning på for at kunne holde tempoet - eller også er jeg bare kommet i bedre form med min 1½ gang spinning om ugen :laugh::superman:

Jeg kom hele vejen igennem og toppede på kun 202 - nærmest uhørt lavt for en stevens. :laugh:

For dem som ikke kender shakin' stevens blokken, så er det 4 minutter stående i stigende tempo gående fra særdeles friskt til ubehagelig hurtigt for sådan et par træstammer jeg slæber rundt på.

Vi sluttede af med en dual Sveistrup

Stats:

Dato: 03-06-2006 kl 10

Tid: 1:02:24 (glemte jeg at stoppe uret?)

Gns. puls: 167 (79%)

Max puls: 202 (95,5%)

Pulszoner:

70-80%: 16½ min, 27%

80-90%: 26½ min, 43%

90-100%: 7½ min, 12%

Jeg skal langt tilbage i din træning for at se den gode gamle Maxpower jeg kendte ;-)

Du går ikke og lurer på en Sheiko eller DFHT ?

:laugh::laugh::laugh:

Hvad kan jeg sige - MaxPower har udviklet sig lidt, fået øjnene op for andre kropsmæssige aspekter og fokus har flyttet sig en smule.

Hvis du kigger på min træning, så er der ikke specielt god plads til 3-4 gange hård styrketræning pr uge, så sheiko, DFHT mm er ikke lige superaktuelt pt. Her i eksamensperioden har jeg heller ikke været god til at få styrketrænet på andre tidspunkter, men det har jeg det nu ganske fint med.

Men som skrevet, så er det ikke helt pakket sammen - bare kogt ned til det essentielle, den håndfuld øvelser jeg godt vil være stærkere i. Det ville sikkert være fornuftigt at pakke det ind i et program, men indtil videre bliver det på lyst-basis.

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

En solo-omgang her i eftermiddags.

Ikke det helt store at berette, men jeg fornemmer fremgang i fremspring og balance-stillingerne. Jeg fik overbalance i hovedstanden, men kom heldigvis ned på gulvet uden at brage ind i noget væsentligt, og det var da heller ikke værre end at jeg kom op igen - dog ikke specielt længe :smile:

Link to comment
Share on other sites

Løb

Jeg skulle hente min cykel på stationen, så hvorfor ikke få en lille tur ud af det. :smile:

Der gik omkring 1km til 1½ før jeg sådan rigtig kom ind i en rytme, men så gik det også fint. Det gik ganske let, hvilket det jo også helst skulle.

Interessant er det (synes jeg :tongue: ) at det er næst-laveste snitpuls jeg nogensinde har registreret ved løb, hvor den laveste var på en særdeles magelig tur med en knap så hurtig løbemakker. Men hastigheden idag var bestemt ikke så sløv igen.

Muligvis er den lave puls og ok hastighed en kombination af at distancen trods alt var ret kort, men det tegner nu ganske glimrende, hvis jeg selv skal sige det.

Stats:

Dato: 05-06-2006

Distance: 3,25km

Tid: 16:29

Hastighed: 11,8km/t

Gns. puls: 164 (78%)

Max puls: 185 (88%)

Pulszoner:

70-80%: 57%

80-90%: 36%

90-100%: 0%

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Yes yes - det var bare godt idag. Rent styrkemæssigt var jeg i hvert fald flyvende idag og gennemspringninger kørte ganske fint.

Fik også lavet lidt fornuftig håndstand inden timen startede.

Dagens undren:

Danpo skriver de sælger deres kyllinger "sunde og raske - lige til at spise".

Så spørger jeg: Hvor sund og rask kan en kylling være, hvis den er død? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning

:omg:

Chins (overhånd)

5 x 6

- rigtig god fart - på de første

Military

1 x 5 @ 40kg

1 x 5 @ 50kg

3 x 5 @ 55kg

Zercher squat

3 x 5 @ 60kg

One arm seated rope cable row - det må den vel hedde :tongue:

3 x 5 @ 30kg

- lidt forsøg på at være evolutionrace specifik

Low incline db press

3 x 5 @ 31,2kg

Meget stille og rolig "opstart" er det vel egentlig. 2-3 gange basic træning skulle nok kunne klemmes ind i programmet.

Link to comment
Share on other sites

Spinning 1-2

Vivsen var inviteret til idag, men måtte af gode grunde melde fra desværre.

Det var ærgeligt, for Mette havde strikket en lækkerbisken af et program sammen. Rent formmæssigt var jeg en smule begrænset enkelte gange af nogle trætte lægge, men den fik nu godt med kul flere steder.

Los programmos

- som jeg i øvrigt havde glemt hvordan var skruet sammen sådan ned i detaljen så må måtte lige kalde på hjælp :4winkkiss:

Opvarmning ca 10 min

de første 5 var lidt oppe og lidt nede

de sidste 5 var i et relativt højt tempo siddende - lusket valgt ud for at gøre os så glade for næste segment :nonono::laugh:

Blok 1 - 12 min

9 min stående enkelt hygge

3 min stående enkelt tempo

- et rigtig hyggetempo de første 9 min med pulsen gående fra de sene 70'ere til små 80'ere. lænden begyndte som ventet at blive lidt stiv i det efter 5-6 min, men det gik over. Tonerne var Sunzet - smør for øregangen og god rytme.

Til de sidste 3 blev der skruet op for tempoet, dog stadig enkelttakt. Nu med Kate Ryan's Libertine - ramte spinners en gang og blev ramt en gang :devil:

Det var for øvrigt PR i stående, har kun kørt 10 min i træk stående én gang før. Det var bare rigtig fedt at de sidste tre min ikke var en kamp som jeg kunne have frygtet, men jeg har virkelig godt med overskud til at køre igennem.

Pause

Blok 2 - 12 min på tur rundt i danmark

5 min siddende til mona mona (hurtigt)

4 min stående til CV Jørgensen

3 min halvt stående halvt siddende i et godt tempo - glemt musikken :wink:

Pause

Blok 3 - lidt af hvert

3 min siddende dobbelttakt til Nicole Kidman fra Moulin Rouge

4 min siddende med Vent på mig, et kort og et langt omkvæd stående

5 min stående tempo med Anne Linnet - Magi i luften, 75rpm perfekt tempo til 90+%

Det kan være svært at se sådan lige ud af programmet her, men musikken i hver enkelt blok var supergodt skruet sammen sådan rent tempo og intensitetsmæssigt og ramte mange gange direkte i min indre rytmeboks - der må være tæt forbundet med det sted adrenalin udskilles fra :w00t:

Fik i hvert fald nogle gode doser idag - nogle lidt mere forcerede end andre, men det tæller jo alt sammen :laugh:

Det er altså bare en fantastisk følelse når hele kroppen bobler af adrenalin, al smerte forsvinder som dug for solen og jeg får bare lyst til at banke en millard watt ned i pedalerne, samtidig med at fornuften forsøger at holde tøjlerne bare en lille smule så jeg ikke brænder mig selv fuldstændig af midt i timen. I LOVE IT :wub:

Stats:

Dato: 08-06-2006

Tid: 48:08

Gns. puls: 170 (80,5%)

Max puls: 197 (93,5%)

Pulszoner:

70-80%: 44%

80-90%: 41%

90-100%: 10%

Må indrømme jeg kørte lidt vattet på noget af det siddende :innocent:

God omgang stræk bagefter

Link to comment
Share on other sites

Spinning 1-2

Vivsen var inviteret til idag, men måtte af gode grunde melde fra desværre.

Det var ærgeligt, for Mette havde strikket en lækkerbisken af et program sammen

:unhappy::unhappy::unhappy: ja...som du ved, har jeg taget et laaaaaaaaaangt tilløb for at gå herind og kigge på, hvad jeg gik glip af, og jeg kan kun sige :crybaby: øv øv øv!!

Nå, jeg ved der er en second chance gemt lidt ude i fremtiden, så.... kan jo bare håbe, at der bliver fyret en lækkerbidsken af der også :innocent::hands:

God weekend til dig :smile:

/Vivs

Link to comment
Share on other sites

"Mona mona" heder altså "Kender du det?" - (HADER DEN SANG!!!!)

"Magi i luften" er IKKE med Anne Linnet - men med Halberg-Larsen!!!

Ses :tongue:

jæs jæs :tongue:

Mette sagde det var med Linnet, så tag det op med hende :laugh:

Gammel dansk musik er ikke en af mine stærke sider :innocent:

Link to comment
Share on other sites

argh, må straks rette på dette - kan ikke have det siddende på mig:

Der hvor du havde "glemt musikken" var magi i luften, fy skamme.

Kunne aldrig finde på at kalde andre end Anne L for Anne L. Slutsangen hedder cha cha cha.

Og så skulle der vist ikke være mere der. Kunne man så komme tilbage til fodbold/journal skrivning!!!

Ciao, svesker

og vivsen, du kommer bare, skal nok finde en cykel til dig :smile:

Link to comment
Share on other sites

En lille tur på jernhesten

Næsten et år siden jeg har kørt denne klassiker af en tur.

32km til en lille butik på sankt hans torv og tilbaws igen.

Fra jeg klikkede i pedalerne kunne jeg mærke det blev en god tur, og det gjorde det.

Let modvind ud og fik holdt et snit på lige over 26km/t. På hjemturen fik den til gengæld en ordentlig spand kul. Cruisede i lange stræk på 30+ kun afbrudt af større pukler og lyskryds. Af mystiske og uforklarlige årsager mener min cykelcomputer at gennemsnitshastigheden er højere end hvad antal kørte km og tiden skulle give - meget mærkeligt, og den blev nulstillet inden. Det lykkedes faktisk også at få spinners high :blink::tongue: (bikers high :laugh: ) hele tre gange på hjemturen.

Uanset hvad, så slog jeg min rekord fra sidste år med en hel km/t svarende til ca 5 min. :w00t:

Stats:

Dato: 10-06-2006

Distance: 32,06km

Tid: 1:10:18

Snit: 27,36km/t PR

Gns. puls: 159 (75,5%)

Max puls: 186 (88%)

Pulszoner:

70-80%: 51%

80-90%: 30%

90-100%: 0%

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Nu med flow :w00t:

Inden timen fik jeg lavet en del håndstand, lidt gå-ture, mange forsøg på håndstand->elbow lever og nogle få forsøg på frie handstand pushups. Handstand til elbow lever er bestemt ikke langt fra - når det går godt kan jeg med spredte ben få sænket kroppen ret kontrolleret, men har desværre ikke helt evnen til at få arme/albuer i position. Frie HSPU er der uden tvivl rigelig styrke til :devil: meeen der mangler lige en smule balance stadig...

Grundet vejret var en kun den hårde kerne der var mødt frem til astanga - 7 tøser og så mig :cool:

Det betød at vi kunne køre serien markant mere flydende end ellers med stor effekt til følge - jeg kamp-svedte og selvom det kun generede evnen til at stå fast på måtten en lille smule, så var det alligevel klart, at jeg må få købt mig en bomuldsmåtte til at smide ovenpå - ligesom de rigtige yogier gør.

Varme og åndedræt er hvad der åbner kroppen, og der var da lidt forbedringer at spore hist og her.

Hjulet (urdhva dhanurasana) kom jeg noget højere op i end ellers.

karna pidasana (knæ til øre) plejer jeg at kunne lave "fint nok", men idag var det så let som ingenting at komme derned. Hvis det foregående ikke har været godt nok, så er det svært at få knæene helt ned til gulvet.

Balance-serien (Utthita Hasta Padangusthasana) gik rigtig fint.

Gennemspringninger kørte generelt rigtig glimragende, vi lavede endda gennemspringninger mellem både højre og venstre side af de siddende asana, hvor vi normalt kun laver det imellem hver asana. Og selv med det dobbelte antal gennemspringninger var vi 10-15 minutter hurtigere end en "normal" time.

Link to comment
Share on other sites

Af mystiske og uforklarlige årsager mener min cykelcomputer at gennemsnitshastigheden er højere end hvad antal kørte km og tiden skulle give - meget mærkeligt, og den blev nulstillet inden.

Den stopper nok tiden ved stop... det gør flere computere... Der mangler oplysninger om hvilken is du spiste - og hvor meget - men du har sikkert været en svagspiser som normalt :laugh::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Den stopper nok tiden ved stop... det gør flere computere...

Ja, det stopper tiden ved lyskryds, men distance, tid og snit-hastighed var alle fra cykelcomputeren, så skal det da passe uanset stop :blink:

Pulsuret viste et par minutter mere, for det stoppede jeg ikke.

Der mangler oplysninger om hvilken is du spiste - og hvor meget - men du har sikkert været en svagspiser som normalt :laugh::tongue:

:laugh:

Jeg ville ikke risikere at stå meget i kø, så jeg bestilte og betalte online (dejlig nemt for øvrigt), hvilket så betød at udvalget ikke var så voldsomt. Jeg så meget langt efter en hel ny bøtte jordbær han havde fået lavet da jeg kom...

Købte 1500 fordelt på lime- og melonsorbet, choko, ferrero og stracciatella. Og ja, som den svag-is-spiser jeg er, nøjedes jeg med at spise halvdelen i går.

Gæt hvad der er til dessert idag :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning

Freestyle

Lagde stille og roligt ud med lidt swissball leg, bl.a. et par squats.

DB Turkish Get Up (TGU) (A1)

3 x 3 @ 12kg

- :w00t::w00t::w00t:

Hvilken fantastisk øvelse!

Nu har jeg jo efterhånden læst om den mange gange i diverse KB-logs, hvor jeg nogenlunde vidste hvad øvelsen gik ud på uden at have prøvet den. Igår så jeg så en video (igen) med Steve Cotter, der demonstrere TGU og en anden video hvor den blev grundigt forklaret. Det måtte jeg da også kunne lave med en håndvægt - tænkte 12kg var et passende sted at starte.

God DAMN, den er hård. Suveræn træning af skulderstabilitet og eminent core-træning.

That's a keeper :devil: - jeg kan se "niveauet" er 24/32kg - hvor længe mon der går før jeg når det :laugh:

:bowdown: :bowdown: :bowdown: :bowdown:

Power Snatch + Overhead Squat (A2)

3 x 1+3 @ 40kg

- konservativt udlæg

Bænkpres (B1)

1 x 5 @ 60kg

1 x 5 @ 80kg

1 x 1 @ 90kg

1 x 5 @ 100kg

- Jeg havde (næsten) planlagt at jeg skulle bænke lidt, for jeg synes efterhånden det var lidt tid siden. For det ikke skal være løgn kunne jeg ikke finde en træning hvor helt normal flad bænkpres med stang var på programmet indenfor de sidste 2 måneder. Indenfor den sidste måned fandt jeg kun lidt low incline db press d. 7. juni og let incline bb press d. 15. maj, som decideret pattøjstræning med vægte :laugh:

Så jeg tænkte det måtte være en oplagt mulighed for at teste formen :crazy_pilot:

Så det er nærmest total gakgak at jeg har holdt styrken så godt :laugh: - det var vist nok en tangering af min års-PR og kun 2 reps fra alltime rep-PR med 100kg.

Giver faktisk lidt blod på tanden for lige at se om de 10x100 nu også er så langt væk. Bum bum bum...

Bænkpres m kæder (C1)

3 x 5 @ 70+30kg

- jææs jææs

Chins (underhånd) (C2)

5 x 5 @ mig

- behageligt nemme

Prøvede også lige et par hurtige reps Crossfit-style. Jeg ved ikke om de bare generelt laver dem sådan, men jeg så nogle videoer med de vildeste bounce'n'swing chins jeg længe har set. En gravid tøs lavede bl.a. 21 eller 25 af den slags - rimelig imponerende teknikken til trods. Benene løfter jo nærmest sig selv når man gør sådan og swinget bliver udnyttet for at gøre løftet endnu nemmere. Så er der sgu mere stil over en strict chin :devil:

1-DB shoulderpress (D1)

3 x 5 @ 20,7kg

- let opstart

HSPU (D2)

2 x 4

- pudsigt nok lidt hårde efter det andet skulder-gejl

Iron Cross Cable Pull (D3)

3 x 5 @ 30kg

- easy

Link to comment
Share on other sites

Igår så jeg så en video (igen) med Steve Cotter, der demonstrere TGU og en anden video hvor den blev grundigt forklaret.

Har du nogle links til de videoer? :smile:

Indtil videre er jeg kun stødt på forklaringer med billeder, og der kan man desværre ikke rigtigt lure så meget ud af, som med et videoklip.

Det er ellers en ok træningsvolumen du holder dig her i sommervarmen :4sport:

Link to comment
Share on other sites

Har du nogle links til de videoer? :smile:

Indtil videre er jeg kun stødt på forklaringer med billeder, og der kan man desværre ikke rigtigt lure så meget ud af, som med et videoklip.

Det er ellers en ok træningsvolumen du holder dig her i sommervarmen :4sport:

Synes lige de er blevet postet i går eller forgårs af en fra kb-crewet (DBM, hebnes, guarden m.fl), men kan bare ikke finde dem nu. Jeg leder videre senere - eller håber på assistance. :bigsmile:

Ang træningsvolumen, så ser det da meget moderat ud - 20-25 sæt og de fleste rimelig low-rep. Det er jo så isoleret set for dagen. I det lidt større perspektiv er min styrketræningsvolumen vist ret lav.

Eller du tænkte måske på det samlede? :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Fedt du er kommet igang med TGU - det er en killer øvelse! :devil: Ved ikke om det er her du har set den video, men der kan man i hvert fald se Steve Cotter demonstrere diverse øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Fedt du er kommet igang med TGU - det er en killer øvelse! :devil: Ved ikke om det er her du har set den video, men der kan man i hvert fald se Steve Cotter demonstrere diverse øvelser.

Det var den ene - fuck hvor er Cotters fysik ond i de videoer i øvrigt :devil:

I den anden forklarede en gut meget pædagogisk hvordan TGU kunne deles op i fem mindre bevægelser, og han stod foran diverse swissballs, mærkeligt farvede KB's og et powerrack så hut jeg visker.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share