MaxPower som Girevik - træningsmand med kettlebells


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Er simpelthen nødt til at poste lidt kattebilleder. Jeg savner de gamles misser gør jeg :unhappy:

Vi tager to i dag :w00t:

post-1845-1164575234_thumb.jpg

post-1845-1164575219_thumb.jpg

:wub::wub: Katter også dejlige

Du er altid velkommen i min log, der sker det af og til at der kommer katte-billeder, og hvis jeg ikke får gjort noget ved det, så er du mere end velkommen til at poste nogen :laugh:

LIgger faktisk i min seng med en mis i fodenden lige pt... den ryger dog ud inden sovetid

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Niveau 3 / mysore v Miles @ yogashala

Inden timen fik jeg en snak med Miles og spurgte ham hvad det er jeg mangler for rigtigt at få jumpbacks til at lykkes. "Den søndag hvor det gik rigtig godt fik du vægten meget mere forover. Og så mere fart på tilbageførslen af benene og sørg for at krydse skinnebenene højt oppe" - var svaret. Og tænk engang, så spillede det bare :superman::superman::superman:

Helt igennem en fantastisk praksis, hvor jumpbacks med få undtagelser kørte nærmest ubesværet og det gav meget mere flow og det var ikke nødvendigt for mig at tage flere åndedræt inden hver for at gøre mig klar. Nu vidste jeg hvad jeg skulle gøre, hvorfor og i hvilken rækkefølge.

yesyesyes

Efter timen da alle var "vågnet" skulle jeg lige tjekke hvordan gå-på-hænder-formen så ud. Gik næsten diagonalt igennem shalaen (måske 10 meter) - en smule rusten, men alligevel god nok stabilitet til at kompensere. :hehe:

Hjemme igen kigger jeg i Guardens log og ser endnu en tilføjelse til hans nasty mål for 2007 - Katete (L-sit) til håndstand og bliver lidt inspireret for at se om jeg kan. Jumpback er jo mere eller mindre katete -> tuck planche, og så mangler der kun lige det sidste stykke op til håndstand - ikke meget anderledes end frog -> håndstand. På forsøg nr 8 lykkes det satme :w00t:

Jeg er nødt til at bukke armene for at komme fra tuck planche og videre, så jeg kompenserer for manglende styrke/teknik visse steder med brute force i HSPU :devil: .

Den skal der vist arbejdes lidt med, og måske en dag kan jeg lave den med strakte ben fra start til slut... Første mål er at kunne lave den stabilt, derefter at undgå armbøjningen efter tuck planche.

Tak til Guarden for inspiration :superman: og det må vist være en passende mængde succes for en dag.

Dagens kat

post-1845-1164658885_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter timen da alle var "vågnet" skulle jeg lige tjekke hvordan gå-på-hænder-formen så ud. Gik næsten diagonalt igennem shalaen (måske 10 meter) - en smule rusten, men alligevel god nok stabilitet til at kompensere.

Hjemme igen kigger jeg i Guardens log og ser endnu en tilføjelse til hans nasty mål for 2007 - Katete (L-sit) til håndstand og bliver lidt inspireret for at se om jeg kan. Jumpback er jo mere eller mindre katete -> tuck planche, og så mangler der kun lige det sidste stykke op til håndstand - ikke meget anderledes end frog -> håndstand. På forsøg nr 8 lykkes det satme

Jeg er nødt til at bukke armene for at komme fra tuck planche og videre, så jeg kompenserer for manglende styrke/teknik visse steder med brute force i HSPU .

Den skal der vist arbejdes lidt med, og måske en dag kan jeg lave den med strakte ben fra start til slut... Første mål er at kunne lave den stabilt, derefter at undgå armbøjningen efter tuck planche.

Nice! :superman: Proevede det samme igår aftes og mislykkedes, så jeg må indroemme, at jeg er lidt misundelig :dry::smile:

Link to comment
Share on other sites

ChristianMN -> hvilken en af tingene prøvede du? håndstand eller L-sit -> håndstand? :smile:

Hovedet har meldt fra til astanga i dag. Jeg trænger vist bare til at slappe af og tidligt til køjs, så nøjes med yin yoga i løbet af aftenen.

post-1845-1164731822_thumb.jpg

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Niveau 2/3 v. Miles @ yogashala

En gang i mellem tager jeg mig selv i at spekulere på hvad jeg skal skrive om dagens træning i loggen imens jeg er igang :laugh: Slemme Jesper - burde især under yoga lad log være log og bare være i nuet og give slip på alle tanker. Men det er svært skulle jeg hilse og sige :cool:

Indtil lige inden afspændingen ville jeg have skrevet noget i retning af at jeg var helt ved siden af mig selv - min krop var på måtten, men jeg var en halv meter ved siden af. Jumpbacks kørte absolut overhovedet ikke og gang på gang hev jeg bomuldsmåtten ind under mig med fødderne. Jeg kunne tydeligt mærke hvad der var galt, jeg fik ikke kroppen nok frem, men jeg kunne bare ikke hitte ud af hvordan jeg skulle fixe det. Nå, men jeg kunne bare ikke ligge mig ned uden at have fået det til at virke, så jeg tog lige én ekstra virkelig med fokus. Og smutski' fløj jeg tilbage uden problemer :4slap:

En hel praksis hvor man gør det forkert kan nu være ret lærerig. :wink:

Bagefter måtte jeg lige fortælle Miles om mine vanskeligheder og så var jeg også nødt til at fortælle om mit forsøg med L-sit (Dandasana i astanga) -> håndstand. Selvfølgelig var jeg også nødt til at prøve og så lykkedes det på utrolig vis i første hug. :w00t: Turen op i håndstand var noget af det mest stabile jeg nogensinde har lavet - følte virkelig jeg var solidt grounded og havde slået rødder.

What a rush...

Så lidt skal der til for at vende udbyttet af en træning 180 grader - fedt :hehe:

Lidt senere hjemme :devil:

Kettlebells

TGU og Pistols obligatorisk, resten freestyle.

Super lækkert at have et overskueligt program, hvor jeg kan fyldes mere på hvis jeg lige føler for det - og det gjorde jeg.

Turkish Get Up

5 min @ 24kg skiftevis H+V

- burde jo ikke tælle, men nåede vist 6+6

Pistols

3 x 3+3 @ 24kg

- stille og roligt udlæg. god til at få strakt det frie ben

1 arm extended floor press

3 x 5+5 @ 24kg - B2B alle sæt

- let start

KB rows

3 x 5+5 @ 24kg - B2B alle sæt

Killer combo: Snatch -> Windmill -> OH squat -> Military

ladder x 1+1/2+2/3+3 @ 24kg

- shiiiiiiit, det var hårdt. OH squat er virkelig balancekrævende for skulderpartiet.

Kan se at Steve Cotter har en tilsvarende med i encyclopedia, hvor OH-sq og mili dog er byttet rundt - så helt tosset kan den ikke have været. Var også lidt tricky med OH efter windmill.

En kat der forstår at gå efter de gode ting i livet...

post-1845-1164835577_thumb.jpg

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Mysore v. Irene @ yogashala

YES - nu tør jeg godt sige det... jumpbacks kører nu :banana3:

Det giver bare en helt helt anden ro i min praksis, når jeg ikke skal kæmpe så meget. Det er en fantastisk følelse når det hele klapper og det bliver bare fuldstændig ubesværet.

Irene havde igen idag en fin lille håndfuld rettelser hist og her. Astanga er virkelig neverending perfection :wink: - der er altid noget man kan rette. Det kan godt være det er det samme man laver hver gang, men det udvikler sig alligevel hele tiden, og når man er klar får man jo også lov til at lave anden serie (og tredje serie en skønne dag :w00t: )

Alle stillinger kørte så godt som de nu kan og jeg fik sluttet rigtig godt af i back bends.

Forsøgte at komme op i håndstand efter sidste navasana som man gør hvis det skal være rigtig lækkert, men jeg kom ikke helt op. Irene var også så flink og rette min navasana, så den blev dobbelt så hård :devil:

Her er hvad jeg efterhånden er kommet frem til der skal gøres for at jumpbacks skal lykkes:

  • Hænderne sættes omkring en tredjedel nede af låret, hverken for langt eller kort.
  • Indåndingen må endelig ikke startes for tidlig, men skal begynde ca samtidig med at hænderne sættes i.
  • Overkroppen skal starte cirka lodret og lænes en smule frem.
  • Mula bandha (rodlåsen) trækker torso op nedefra.
  • Armene skubber ned i gulvet og væk fra kroppen - modsat rettet røvens bevægelse.
  • Benenes tilbageførsel skal være kvik, præcis og samtidig rimelig kraftfuld.
  • Skinnebenene skal krydses højt oppe - det dur slet ikke hvis de er krydset ved anklerne
  • Vristen er strakt og læggen på det forreste ben presser bagud på skinnebenet

Og alt det skal times med tiendedele sekunders nøjagtighed :cool: og når det sker er det bare den fedeste følelse.

Som at skulle hoppe igennem 8 ringe der hænger og svinger fra side til side - eller noget. :superman:

Skægt er det at jo bedre man bliver rent teknik og til kontrol med Mula Bandha, jo kortere bliver den liste over ting der kræves.

Link to comment
Share on other sites

Mandag

Militarypress, 10+ sæt 5x24kg

Snatch / swings – komfortable sæt (formentlig på 10) 100+ reps som udgangspunkt, moderat densitet. Førstevalget er snatch, swings er hvis grebet kræver skånetræning. Jeg kunne også tage udgangspunkt i tiden som foreslået i Enter the KB og ”bare” tage 12 min?

Onsdag

Turkish get-up 5 min 24kg

Pistols weighted, 3-5 sæt á 3-5 reps, start moderat

Fredag

Clean and press ladders 32/24kg. start med 3x1,2,3. øg op til 5 sæt. Derefter op til 1,2,3,4,5

pr ladder. 32kg på første ladder og så ser jeg på hvordan det kører med den.

Snatch / swings – som mandag

Lørdag/søndag

Turkish get-up 5 min 24kg

Pistols BW, mange sæt á 5-10

Ser rigtigt godt ud - men mener der mangler nogle chins - tror lige det er noget i den retning jeg skal igang med.

Og som altid giver du den godt med gas og inspiration i loggen. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej Jesper :bigsmile:

Hvor længe har du egentlig dyrket Astanga Yoga? Er det ikke en sport hvor man skal regne med at der går langt tid mellem ens fremskridt, hvis du forstår hvad jeg mener? Man lærer jo heller ikke at gå i split/spagat på 1 uge :blink: Ellers er der da noget jeg gik glip af tilbage i min tid som springgymnast :laugh:

Ang. chins, så har jeg et sted at lave dem, men jeg kan så bare ikke finde ud af det :nonono:

- Pia (Bambi) :tongue:

Edited by Bambi1981
Link to comment
Share on other sites

Hej Bambiiii

Jeg har dyrket :tongue: astanga siden marts i år, så det bliver cirka 8 måneder, og forinden havde jeg nået at lave hatha yoga også i cirka 8 mdr. Hatha i den form jeg prøvede det var nærmere en blandet landhandel af afstres og strækøvelser, så selv de fleste midaldrende kvinder i kageform kan følge med. Men det gav da lidt til smidigheden.

Om der er langt mellem fremskridtene afhænger meget af skalaen du kigger med. Første serie består af cirka 64 stillinger (lidt afhængig af hvordan man tæller) plus 5 solhilsner af både A og B og alle vinyasaerne ind i mellem, så det er mange steder der kan ske forbedring fra gang til gang. Jeg synes faktisk ret tit jeg kan konstatere at der er sket fremskridt et eller andet sted, men med mindre jeg lige har fået en eller anden åbenbaring eller en fantastisk justering af en instruktør, så sker det næsten aldrig at der ligefrem sker kvantespring. Det er museskridt efter museskridt - som at tilbagelægge en marathon et skridt om dagen. Princippet i astanga er at en stilling/bevægelse læres bedst ved at lave den rigtig rigtig mange gange.

Nu kan jeg ikke lige huske hvad du dødløfter, men hvis du nu satte dig et mål om at ville dødløfte 200kg og ikke kaldte det fremskridt før du var nået de 200, så ville det tage lang tid. Jeg ser astanga på samme måde - her har jeg bare de 64 stillinger der kan forbedres og når de er på et vist niveau har jeg et par hundrede mere. :smile:

Nogen ting kom rimelig hurtigt, f.eks. at kunne få hele hånden ned under fodsålen i Pada Hastasana, men Lotus-stilling har jeg øvet på siden jeg startede med yoga, og kan ikke lave den endnu... Og så er der naturligvis et hav af andre stillinger i de næste serier der kræver vild styrke, balance, kontrol og ikke mindst smidighed som tager årevis af lære.

Det tager lang tid at åbne kroppen op, men det kommer stille og roligt. :cool:

Ang. chins, så har jeg et sted at lave dem, men jeg kan så bare ikke finde ud af det :nonono:

:laugh: Sikke noget rod.

Link to comment
Share on other sites

Kettlebells

nu igen med pæne hænder :bigsmile:

2H Swings

1 x 10 @ 24kg

- bare opvarmning

Clean & Press ladders

1 x 1+1/2+2 @ 32kg

1 x 1+1/2+2/3+3 @ 24kg

1 x 1+1 @ 32kg

2 x 1+1/2+2/3+3 @ 24kg

Snatch

5 x 10+10 @ 24kg

- starttid 3 min, dvs 13 min total

lækker lækker :superman:

Og nu til julefrokost-bowling :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Special gueststar i Impuls i Holte :w00t:

Vi kørte en kort udgave af primary for så til gengæld at prøve lidt fra intermediate series. Bagefter fik vi kage ad libitum og så video fra '89 hvor Guruji tæller 6 dygtige elever igennem advanced A og B. Crazy :devil: og til min store glæde havde en af dem faktisk muskelmasse nok til ikke at være total pind. Jeg tror bestemt heller ikke min beskedne masse på overkroppen er særligt i vejen, det er mere stolperne der er problematiske... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lidt blandet landhandel her til aften.

Jeg vandt et sjippetov med tælledims og jeg-ska'-gi'-dig-ska'-jeg til julefrokost-bowlingen :wootdance: så det kan jeg jo lige så godt få brugt lidt. Masser af plads til det, hehe.

Lagde roligt ud med 500 sving fordelt på mange sæt. Hvis jeg kom over 50 var det vist ret godt. Omkring 5 min tog det.

Dernæst lidt samvittighedskugler. Military 5x5+5@24kg.

Og til sidst noget stræk. Kom monster sent i seng i nat, og jeg havde ikke energi til det store show. Men lidt har også ret - en gang imellem :devil:

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Mysore v. Tanja @ yogashala

Vi var en hård kerne på 5 yogier, og det giver unægtelig en nogen anden stemning end en sal med 20x Ujjayi åndedræt for fuld hammer. Så giver det til gengæld instruktøren mere tid til den enkelte, så luksus på den front.

Jeg havde ikke så stort overskud på åndedrættet, til gengæld kørte jumpbacks som en drøm. De kræver stadig stor koncentration, men det er ikke en kraftanstrengelse længere og der er tydeligt kommet mere power i Mula Bandha :cooldance:

Når jumpbacks kører er der mere overskud til at give stillingerne mere fokus.

Bagefter fik jeg af Tanja endnu engang bekræftet hvad der skal til for at jeg når lotus en skønne dag. Det er udadrotationen af hofterne der er begrænsningen og det kræver masser af tid i stillinger der er hofteåbnere aka. mere yin yoga :blush:

Så mangler jeg bare at få det gjort hver eneste dag. :4whip:

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Niveau 2/3 v Miles @ yogashala

En talt klasse er hårdere end når man selv kan styre tempoet i Mysore. :wink: Timingen på jumpbacks var lidt off, så de blev ofte trukket igennem på råstyrke - kønt var det ikke :blush:

Ud over det en fino time med 20+ storsvedende yogier, heraf hele 3 herrer (inkl undertegnede).

Fik snakket lidt teknik i hovedstand med Miles efterfølgende, og der er vist lidt at rette.

Legede en smule håndstand bagefter, både stationær, gåture og L-sit -> håndstand. Den er ikke rock solid, men der er sket markante forbedringer de sidste par måneder, hvor jeg ikke har trænet noget håndstand af betydning. :w00t: Det viser lidt om hvor stor overførlighed der er fra astangaen.

Kettlebells

Sjipning som opvarmning

541 sving på 4:30 med mit fantastiske tælletov fordelt på det antal sæt der nu skulle til for at nå over 500. Havde vist et enkelt på 80 men ellers var 50 i den gode ende. Jeg hopper barfodet så bliver straffet prompte med et godt rap over fusserne når jeg kikser - håber det opfordre til bedre teknik :laugh:

Turkish Get Up

5 min kontinuerligt @ 24kg

Pistols

3 x 4+4 @ 24kg

- ikke så skidt endda

Extended floor press

1 x 5+5 @ 24kg (strict - skulder holdt i gulvet)

3 x 5+5 @ 24kg

- alle sæt B2B

KB rows

2 x 5+5 @ 32kg

2 x 5+5 @ 24kg - eksplosive

Blandet leg :devil:

L-sit -> handstand

5 succesfulde forsøg, ingen miss, :superman: dog lidt problemer med at holde håndstanden i toppen. Jeg kunne undskylde det med at pladsen er trang og jeg ikke ville gå for meget rundt.

Jeg har fået godt styr på hvordan benene skal svinges rundt så tyngdepunktet holdes stabilt.

Frogstand -> handstand

en lille håndfuld - easy peasy

Downward dog -> hovedstand (tripod style) -> (semifri) handstand pushup

Nogle stykker. Rimelig stabil. Jeg hopper frem og sænker kontrolleret hovedet ned hvor benene holdes cirka i vandret og føres til lodret til sidst. Når jeg så havde stået der lidt pressede jeg op i håndstand - presset var frit men væggen blev lige taget til hjælp i toppen.

Elbow lever

easy, gad ikke så længe :blush:

One arm elbow lever

holdt nogle sekunder på højre, venstre ville ikke

Tuck planche

2 x cirka 10 sek

Tak til DBM for at have genvakt min interesse for Beastskills :devil: - må vi se hvor længe det holder, men ingen tvivl om at det kun bliver lystbaseret og ikke efter noget fast program.

update: glemte helt sjipperiet

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Mysore v. Irene @ yogashala

God praksis. Jeg fik justeret lidt på jumpbacks så de kørte meget bedre end i går. Det er rigtig smart med min lille tjekliste over alle de ting jeg skal gøre for at den virker. Volder den besvær er det bare at gå listen igennem i hovedet og finde synderen. I dag fik jeg rettet lidt på fødderne, lænet mig lidt mere forover og gjort den mere tight. Gør en utrolig forskel.

Efter de fem gange navasana lykkedes det mig at lave L-sit -> handstand :superman:

På søndag er det sidste gang i Yogashala inden den står på gør-det-selv astanga i en hel måned :blink: (de holder lang juleferie)

Bliver lidt af en udfordring :nissecool:

Fandt forresten et par vilde håndstands-videoer under Comments på beastskills.com

En cirkusartist ved navn Ricardo. Har aldrig set så vilde håndstandsskills :devil:

og der er flere end dem

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Kettlebells

Udskudte morgenkugler :blush:

Clean & Press

ladder 1 x 1,2 @ 32kg

ladder 1 x 1,2,3,4 @ 24kg

ladder 1 x 1,2 @ 32kg

ladder 2 x 1,2,3,4 @ 24kg

- lille fremgang fra sidst, hvor de lette ladders kun gik til 3 og den anden tunge kun blev en enkelt.

Snatch

5 x 10+10 @ 24kg

- starttid 3 min. Føles som om teknikken går (langsomt) fremaf.

Swings

5 x 10+10 @ 24kg

- starttid 1½ min

feeeeeed træning. kroppen er dejlig gennemarbejdet og med et lækkert pump :devil: :4flex:

Link to comment
Share on other sites

Det er for vildt :devil:

Godt 4:30 inde laver den "nederste" planche med den anden balancerende med hovedet på hans nakke :blink:

Og så slutter de af med glute-ham-raise fra helvede :devil:

Nasty!

Ikke mindst de glute ham raise der! TOPNASTY! Sjovt at det er publikum ikke nær så begejstrede for, som da han kort efter benpresser makkeren op - noget der vel kræver 20% power af de GHR der! :nissegrin:

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

Det er for vildt :devil:

Godt 4:30 inde laver den "nederste" planche med den anden balancerende med hovedet på hans nakke :blink:

Og så slutter de af med glute-ham-raise fra helvede :devil:

Wow, jeg er målløs! :blink:

Det er så imponerende en rutine, at det (næsten) lykkedes mig at abstrahere fra 80'er gay-stemningen i stil og musik. :nissegrin:

Link to comment
Share on other sites

Det er for vildt :devil:

Godt 4:30 inde laver den "nederste" planche med den anden balancerende med hovedet på hans nakke :blink:

Og så slutter de af med glute-ham-raise fra helvede :devil:

Fedt at se Youtube funker.... men endnu mere FEDT :w00t: at starte sin morgen med de 2 MÆND :tongue4:

(er det ikke noget med at de er brødre?)

DAMN... det er simpelthen for sejt det der :cool:

Link to comment
Share on other sites

Det er for vildt :devil:

Godt 4:30 inde laver den "nederste" planche med den anden balancerende med hovedet på hans nakke :blink:

Og så slutter de af med glute-ham-raise fra helvede :devil:

Det er jo bare fuldstændigt ude af denne verden!!! F... hvor er det fantastisk at se hvad kroppen er i stand til!! :showoff:

Da Cirque du Soleil var i Danmark, trænede "artisterne" i fitnesscenteret på toppen af Scala - min ex arbejdede der dengang og han har fortalt at de lavede de VILDESTE øvelser ude på terassen, så vildt at folk bare stoppede op og kiggede på deres træning! :blink:

GD :elvis:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share