MaxPower som Girevik - træningsmand med kettlebells


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Har du glemt dine kettlebells.

... husk nu på at alle har følelser, og det er ikke sjovt at blive overset. :laugh:

Go' weekend

//Michael

gemt, men ikke glemt :innocent:

Ska' liiiige ind i en rutine/rytme igen, men er der bestemt muligheder nu hvor min yoga primært ligger om morgenen.

Link to comment
Share on other sites

gemt, men ikke glemt :innocent:

Ska' liiiige ind i en rutine/rytme igen, men er der bestemt muligheder nu hvor min yoga primært ligger om morgenen.

Maxi.

Har du nogle dårlige erfaringer med de kraftige fleksioner af columna tidligt på morgenen?

Stuart McGill argumenterer imod at lave disse bevægelser i timerne efter man lige har sovet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Maxi.

Har du nogle dårlige erfaringer med de kraftige fleksioner af columna tidligt på morgenen?

Stuart McGill argumenterer imod at lave disse bevægelser i timerne efter man lige har sovet :smile:

Hmm, det er ikke fordi jeg selv har nogen dårlige erfaringer, måske især fordi jeg ikke har gjort det særlig meget i morgentræning endnu.

Mener du at fleksion (altså foroverbøjning) skulle være problematisk? Jeg ville tro extension indebar langt større risiko.

Når det er sagt, så er der ingen tvivl om at du er mindre smidig om morgenen, og bagudbøjninger kan godt være rimelig heftige, så jeg kan tydeligt mærke der er tidpunkter hvor jeg ikke lige skal kaste mig ud i den slags uden at være godt varm først.

I astanga er det hele jo mere eller mindre bygget op sådan så den ene stilling baserer sig på det du har lavet. Så kraftige foroverbøjninger kommer først halvvejs inde og kraftige bagudbøjninger efter omkring en time inde i første serie. Og det anbefales jo at lave om morgenen. Jeg har det sådan, at hvis det generelt var et problem, så ville man nok have fundet ud af det efterhånden som astangaen udviklede sig.

Så indtil videre er det forberedelserne der er vigtige for mig, og ikke så meget det faktiske tidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Ashtanga Yoga

Billeder af ashtanga-serien

Guided II v. Bodil @ yogamudra

Opdagede at jeg lige kunne nå en eftermiddagstime, og at det i øvrigt var skolens 3 års fødselsdag, så der ville være lidt hygge efterfølgende. Så huhej hjem og afsted igen med mig.

Som skrevet var det en guided time, dvs med tælling og niveau II går så typisk kun til og med Navasana. En relativt let praksis skulle man tro. Det var det også på en måde, men tællingen imellem stillinger var stort set som det skal være ideelt set, og der bliver jeg ofte noget længere på at lave jumpback og ellers komme ind i stillingerne. Så det var bare med at holde tempo. Bodil har godt nok styr på sagerne - jeg fik et par gode fysiske justeringer og flere verbale tips og rettelser rundt omkring.

Efter timen bød de så på indisk the med mælk, indisk slik og diverse frugt. The med mælk er faktisk ikke noget jeg har prøvet før - drikker stort set kun frugtthe og godt med honning - men det var helt ok og duftede voldsomt af kanel men smagte ikke af det :blink: Slikket var noget af det sødeste jeg længe har smagt - det er ganske enkelt utroligt det kan være så sødt uden de har brugt kunstige sødemidler, hvilket er temmelig usandsynligt. Og så blev der vist billeder fra deres tur til Indien imens deres bette søn tossede rundt og tiltrak sig lidt opmærksomhed. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det er ikke fordi jeg selv har nogen dårlige erfaringer, måske især fordi jeg ikke har gjort det særlig meget i morgentræning endnu.

Mener du at fleksion (altså foroverbøjning) skulle være problematisk? Jeg ville tro extension indebar langt større risiko.

Når det er sagt, så er der ingen tvivl om at du er mindre smidig om morgenen, og bagudbøjninger kan godt være rimelig heftige, så jeg kan tydeligt mærke der er tidpunkter hvor jeg ikke lige skal kaste mig ud i den slags uden at være godt varm først.

I astanga er det hele jo mere eller mindre bygget op sådan så den ene stilling baserer sig på det du har lavet. Så kraftige foroverbøjninger kommer først halvvejs inde og kraftige bagudbøjninger efter omkring en time inde i første serie. Og det anbefales jo at lave om morgenen. Jeg har det sådan, at hvis det generelt var et problem, så ville man nok have fundet ud af det efterhånden som astangaen udviklede sig.

Så indtil videre er det forberedelserne der er vigtige for mig, og ikke så meget det faktiske tidspunkt.

Ja, det er primært foroverbøjningen han mener skulle være problematisk. Men igen, eftersom yoga-sporten ikke er uddød, er det nok ikke så farligt som påpeget. Var bare interessant at høre om sådan en full-time-yogi som dig havde bemærket noget usædvanligt. :smile:

Er korpus ved at være klar til at få lidt tæsk på IFI igen?

Generelt hvis du er klar på morgentræningen, så smid mig en sms aftenen inden. Så fortæller jeg dig om der sker noget elller ikke gør. :4police:

Link to comment
Share on other sites

Ashtanga Yoga

Billeder af ashtanga-serien

Morgen mysore v. Peter @ yogamudra

Det er bestemt en udfordring at stå op kl 5:45 og være i gang på måtten 6:30, men hvis ellers jeg lige husker at tilpasse min gå-i-seng-tid, så virker det faktisk ikke så slemt.

Peter laver nogle fantastiske justeringer - ikke meget hiv og mas, bare uhyre effektive småting.

Højre knæ er sart for tiden og begrænser mig i flere hofteåbninger. Venstre håndled pev en bette smule, fordi jeg er lidt slem til at få for meget vægt på ydersiden af hånden i stedet for at trykke mere fra tommel- og pegefingerrod. Fin tur op i håndstand, selvom jeg ikke lige fik holdt den deroppe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde en drøm, der var bare en lille bitte smule underlig, lige inden jeg vågnede her til morgen. Jeg havde af en eller anden årsag pludselig besluttet, at jeg skulle deltage i et 30km løb. Der var også 10 og 20, men det skulle altså være 30 også selvom det er et par måneder siden jeg har løbet noget som helst og ikke har løbet bare nogenlunde regelmæssigt siden efteråret. Min familie var også med som tilskuere, i hvert fald min far. Beslutningen var så spontan at jeg faktisk ikke havde hverken løbetøj eller -sko med, men det gjorde ikke noget. Af uforklarlige årsager havde jeg dog "mad" med til turen - nemlig et kogt blomkålshovedet vel cirka tre gange større end et normalt et af slagsen :laugh: Smagte i øvrigt godt. Vågnede desværre inden vi kom afsted - det kunne ellers have været interessant at se hvordan jeg mente det skulle ende...

hahahahahahahah :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: Faldt lige over det her indlæg... Priceless... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ashtanga Yoga

Billeder af ashtanga-serien

Morgen-Mysore v. Peter @ yogamudra

Sådan en morgen er stadig hård - nok mest fordi jeg er kamp-ringe til at få justeret min sengetid til rent faktisk at stå op før kl 6. :crazy:

Højre knæ er stadig pakket ind i vat, så jeg passer på og med tiden skal det nok løsne op.

Ingen brok fra venstre håndled - formentlig fordi at det trækker fokus når der er problemer, så jeg gør tingene som jeg bør gøre. :blush:

Muligvis er der knap så varmt i lokalet, og måske gør det også en forskel hvornår på dagen jeg træner, i hvert fald kan jeg se at jeg sveder mindre nu :laugh: . Tidligere peakede det også efter solhilsnerne, men så blev det nærmest der. Nu virker det som om det falder lidt igen efter og jeg håber da det er fordi jeg kan være lidt mere afslappet i min praksis. Det går også fremaf med at skære lidt på de unødvendige åndedræt ind og ud af de siddende stillinger.

Link to comment
Share on other sites

Ashtanga Yoga

Billeder af ashtanga-serien

Formiddags-Mysore v. Peter @ yogamudra

Tænk engang - der findes faktisk mænd der lader råstyrken klarer ærterne mere end jeg gør i astanga :tongue::innocent:

Det var nu stadig rimelig imponerende og gav mig yderligere inspiration, både til at lade flow og elegance komme mest muligt til udtryk i min egen praksis, og at man godt kan nå en lotus uden at ende med stankelben.

Udmærket omgang for mit eget vedkommende. Jeg fik hjælp fra begge sider i en backbend til sidst, så man bogstavelig talt bliver trukket/åbnet i begge retninger - helt eminent. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

CrossFit "Angie"

En halv/kvart Angie - nøøj hvor kan jeg bare ikke trække en skid :nonono:

Især min venstre skulder føles også total busted efter i går. Jeg lavede da lidt håndstandstræning om aftenen, og en hel del jumpbacks/jumpthroughs, men jeg hælder mere til at det er Peter der har fået løsnet et eller andet. Der er stort set fuld bevægelighed, men noget spænder på toppen og powerkoblingen føles svag.

Angie (normaludgave i parentes):

25 (100) Pull-ups - underhåndsgreb

50 (100) Push-ups

50 (100) Sit-ups

50 (100) Squats

Tid: 14:17 inkl en alt for lang pause midt i :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg tror venstre levator scapulae eller øvre trapezius er gået en smule i stykker.

Der er en meget svag fornemmelse af ubehag når armen er i neutral stilling. Den kan føres bagud og indad-/udadroteres uden smerte, men til lateral eller front raise gør avs især når jeg kommer 15-20 grader over vandret. Smerten er i høj grad forbundet med bevægelse, så når jeg holder armen stille fader smerten lige så stille væk. Der er fuld bevægelighed - i hvert fald så godt som.

Forstrækning/fibersprængning? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ashtanga Yoga

Billeder af ashtanga-serien

Tælletime v. Eskild @ fitnessdk ABC

Venstre nakke/skulder er ved at være nogenlunde igen, det er ikke gået helt væk, men jeg kan da bruge den fornuftigt. Jeg har så også timet påsken så godt at jeg begyndte at få lidt hals-kriller i går og det har taget lidt til i dag. Ikke noget slemt endnu, men nu må jeg se hvad det udvikler sig til.

Rigtig udmærket time - synes godt nok Eskild talte lidt hurtigt engang imellem, men det gik nogenlunde med at følge med. Han mente vi havde masser af tid, så det blev en fuld første serie plus de første 10 stillinger fra anden serie (minus den allerførste, der er temmelig svær).

Hvis ellers helbredet ikke ryger helt i kælderen, så skal jeg derud igen søndag, og mon ikke jeg finder på lidt herhjemme fredag/lørdag. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Crossfit - WOD

Som jeg vist fik skrevet enten her i loggen eller en anden tråd, så er Crossfit WOD's en dejlig inspirationskilde til at få lavet lidt, og jeg vil så vidt muligt lave noget der ligner.

I dag blev der budt op til så mange runder som muligt på 20 min af:

thrusters: 10 reps @ 65 lbs

pullups: 10 reps

MaxP's "børneversion" blev til:

unilateral kb thrusters: 5+5 @ 24kg

chinups: 5 reps

Nåede 10 runder, og damn, hvor var jeg forpustet på de tre sidste runder. :crazy:

Det hjalp heller ikke ligefrem at halsen er lidt krads, men den slags kan man naturligvis ikke tage sig af.

Link to comment
Share on other sites

Kinda' Crossfit WOD

Oplægget:

back squat og HSPU (hand stand push ups) - 15, 12 og 9 reps. Højest mulige vægt.

MaxP versionen blev til:

HSPU

5,4,4,2 @ mig

5,4,3 @ mig

5,4 @ mig

Pistols

1 x 15+15 @ mig

1 x 9+9 @ mig+24kg

1 x 4+4 @ mig+32kg

- Det skulle jo helst være stigende belastning, og det var hvad jeg havde ved hånden.

High reppin' pistols rykker godt i landingsstellet :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Pistol freak! :crazy::laugh::superman:

Lækker respons efter en serie, der ligger et godt stykke fra hvor jeg har været. :laugh:

15 reps med BW skulle jo gerne være pewernø'er og jeg har en 7'er stående for 32'eren :innocent:

Dagens cardio:

Ny PR i shopping - 4 timer i Fields - all me :w00t: , så nu er jeg godt bustet. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Ashtanga Yoga

Billeder af ashtanga-serien

Tælletime v. Eskil @ fitnessdk ABC (anden "prøvetime" på tre dage :blush: - går den så går den)

Hals og næse var bestemt ikke i topform, og havde det været en "normal" time var jeg nok blevet hjemme. Jeg dopede mig dog godt op på the, hexokain, næsespray og läkeroler og håbede det var nok. Det var det stort set :laugh: - måtte lige ud og trutte i hornet to gange under timen, men ud over det gik det skam helt ok. Ellers ikke det helt vilde at berette. :bigsmile: Jo, der var en anden gut med i dag, som fortalte han normalt går på astangaskolen og han var også rimelig dygtig. Han var mindre end mig i højden, men havde tydeligvis nogle af de samme massemæssige udfordringer - han havde også styrketrænet tidligere. :innocent: Ikke desto mindre havde han en fin lotus. Han legede lidt på swissball inden timen og lavede bl.a. lotus på swissball :devil: og kunne lige akkurat også lave bakasana (frogstand) på swissball. Det var da lidt sejt. De sidste 2½ år havde han yogiet den, det sidste år seriøst. Det er god motivation for mig og mine stive hofter. :bigsmile:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

En lille smule håndstandstræning tidligere på dagen. Jeg har mest af alt fokuseret på korrektionen igennem hænder/fingre og en så lige kropsholdning som muligt. Jeg kan ofte stå omkring 10 sek frit og naturligvis uden at flytte på hænderne, og jeg lavede et forsøg der må have været et godt stykke over 10 sek også.

Feels gooooood :cool:

Link to comment
Share on other sites

Ashtanga Yoga

Billeder af ashtanga-serien

Morgen mysore v. Peter @ yogamudra

Så er det sørme hverdag igen :crazy:

Jeg var godt nok en smule slatten, der kvart i seks, men efter lidt varmt til halsen, noget frugt og en cykeltur til shalaen, så var det straks bedre. Fin praksis selvom hornet stadig driller lidt - gjorde åndedrættet en smule uroligt. Kom let op i håndstand efter navasana, men det var ukoncentreret. Af uforklarlige årsager var der også lige et eller andet der skulle "sætte sig fast" i højre side af lænden stort set sidst i praksis, og det er jeg ikke kommet af med endnu. Kun minimalt ubehag når jeg ikke bevæger området, men der skal ikke så meget til. :unhappy:

Grubler lidt over dette citat for tiden, men jeg er bestemt ikke blevet enig med mig selv om noget endnu...

Those that only take a nibble here and a nibble there will never attain anything... Those who really want to be yogis must give up, once for all, this nibbling at things. Take up one idea. Make that one idea your life - think it, dream of it, live on that idea. (Swami Vivekananda)
Link to comment
Share on other sites

Upside down :hehe:

En masse spas med hovedet nedaf.

5x frogstand -> håndstand

Mange ture op i håndstand, flere af dem 10+ sek frit.

Et par gange med maven ind mod væggen.

En smule forsøg på en hånd. Svært! :sneaky2: Kroppen havde en irriterende tendens til at rulle :blush:

Jeg optog lidt af det på video, og selvom det ser meget bedre ud end tidligere, så er der stadig lidt rigeligt banan efter min mening.

Frogstand til håndstand gik egentlig ret let, men jeg har et eller andet med venstre skulder der føles som et svagt punkt når der kommer tryk på (altså omkring halv kropsvægt). Jeg bemærker så godt som intet til det normalt, kun en smule som her, i HSPU og den slags løjer.

Jeg var til en Yin-yoga time i yogamudra tidligere på aftenen. Godt nok en stenet træning sammenlignet med cirka alt andet, lettere søvndyssende, men damn det er sgu' noget der går dybt. Jeg fik rykket godt i haser og hoftebøjere især. Jeg tager nok lidt timer for at få inspiration til øvelser og serier, men ellers er det vist noget der bare skal laves hjemme (bl.a. butterfly i sofaen :smile: ).

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share