MaxPower som Girevik - træningsmand med kettlebells


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Ingen brug for kuglesving - selvom de trænger gevaldigt :innocent: - da sygdommen så mit immunsystem må den have løbet skrigende bort :devil:

Hvilken fantastisk følelse idag - SULT! Det er tegn på at jeg er ved at være klar igen. :4mewantfood:

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Mysore v. Tanja @ yogashala

Overraskende godt, både smidighed og styrke. Fandt hurtigt flowet i jumpthroughs hvor hoppet frem slet ikke behøver at være så kraftigt som jeg tidligere har forsøgt, og det bliver meget nemmere at stoppe i L-sit et kort sekund inden landingen.

Kørte kun "basisudgaven" af bagudbøjninger for lige at starte roligt op igen og hovedstand med vandrette ben virkede lidt hårdere end nødvendigt. Ud over det rigtig godt. :smile:

Yogatrolden manglende :unhappy:

Jeg har tidligere omtalt at man forsøger at lave en slags stomach vacuum igennem hele serien. Her er en lille gut der kan lave et virkelig sejt et af slagsen uden relation til astanga i øvrigt.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Lidt inverteret hygge her til aften.

Lagde let ud med en smule frogstand, advanced frogstand (det ene ben strakt bagud) og tuck planche.

Derefter forearm stand, alm. håndstand balance ud fra væg, tuck planche -> håndstand og nogle langsomme negativer fra håndstand til stående med strakte ben så langt ned som muligt. De var næppe langsomme, men jeg forsøger, og de var i hvert fald hårde. :smile:

Astanga er skægt - tænk at den smule hoppen rundt kan give DOMS dybt ind i lattisimus dorsi og den øvrige del af flanken. Rygtræning er sgu' ikke det første man tænker på det giver. :laugh: Jeg er nu ikke i tvivl om at det er alle vinyasaerne (jumpbacks) der gør'ed. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Mysore v. Tanja @ yogashala

Puuuha. Styrken fejlede egentlig ikke noget, men fokus var vist en kende off, haserne var cirka halv længde :crazy: (dvs. ret stramme) og kroppen generelt domset.

Jeg kørte til og med Baddha konasana, så de sidste cirka 12 stillinger inden bagudbøjninger blev sløjfet. Ikke fordi det hele var ynk eller noget - den slags dage er der bare en gang imellem, og selv en halvskidt praksis er stadig temmelig godt. :smile: Og så får de også de gode dage til at virke endnu bedre. :laugh:

Det blev da også bedre til sidst og dropback-forberedelsen var markant bedre end de alm. bagudbøjninger. Og lidt håndstandstræning med assistancen fra Tanja blev der også sneget ind.

Udenfor program måtte jeg lige øve lidt håndstand -> elbow lever. Rocker-tæt-på men mine hænder sad ganske enkelt for godt fast i gulvet til at jeg kunne få dem drejet. Testede lidt videre herhjemme og kan tydeligt mærke det er det svage led og at det i øvrigt også gør det markant sværere at holde spændet. Men der er ingen vej uden om.

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Mysore v. Tanja @ yogashala

Sjovt nok meget mere fokus i dag - det hjælper med færre forstyrrende tanker :innocent:

Det gik generelt rigtig godt, styrken i jumpbacks bølgede noget, men kørte rimelig godt.

Jeg er efterhånden tæt på at kunne "floate" :superman: benene tilbage fra stående til Chaturanga Dandasana - feeed følelse. Tjek Surya Namaskara Adette link (12-15 sek inde).

Forberedelser til dropbacks var bedre end nogensinde, men hvor er det syret samtidig at de en af de andre tøser lave den fulde udgave med største lethed. :wub:

Lidt håndstandstræning med assistance fra Tanja kom også med, og det inkluderede lidt af en åbenbaring for mit vedkommende. :w00t: For at sige det meget kort, så har jeg været for meget banan. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Niveau 3 + mysore v. Miles @ yogashala

Hvilken prøvelse... absolut ingen kontakt til Mula Bandha - der var bare slukket dernede, og så bliver jumpbacks bare slet ikke sjove. Heldigt at MOL og en mellemstor folk småbørn i kbh er god træning i tålmodighed for tiden. :tongue:

Efter Baddha Konasana blev ledningen sat i og der kom lidt mere power på uden at være prangende. Den ene dropback var bedre end nogensinde - fik virkelig følelsen af at komme tæt på jorden. :bigsmile: Det er heller ikke noget problem at få vandret hele vejen ned, stå i bagudbøjning og vandre op af væggen igen.

Kloge ord til mig selv:

Man skal øve sig for at blive god! :4whip:

Man skal være på banen for at kunne lave mål! :4whip::4whip:

Link to comment
Share on other sites

Kettlebells

Jeg vil ikke sige jeg blev truet - nærmere beordret :laugh:

Og jeg skal ikke nyde noget af at komme i vejen for ordensmagten, så måtte hellere gøre som der blev sagt. :innocent:

Snatch

5 x 10+10 @ 24kg

- starttid 2 min.

Noget rusten - mærkeligt nok :blush::blush::blush:

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Mysore v. Tanja @ yogashala

Som nat og dag...

Jeg synes jeg havde det stort set på samme måde i kroppen som mandag, men hvor der i går dårlig nok var kontakt til noget som helst var der i dag masser af kontakt og nærmest med forstærker på. :superman:

Ubesværede var jumpbacks bestemt ikke, men styrken fejlede bestemt ikke noget.

Tanja justerede mig lidt i et par af de stående plus alle de sædvanlige siddende. I Kurmasana (skildpadden) blev vi enige om at det ved fælles hjælp faktisk lykkedes at få mine skuldre ned og røre gulvet :w00t: - lidt af en milepæl i den stilling.

Håndstand var noget bras - som det eneste - hvor jeg måtte lave en "sikkerhedslanding" efter at være kommet lidt skævt op. :blush: Ingen tilskadekomne - der var god plads mellem måtterne i dag.

Og så skulle jeg jo også lige prøve håndstand -> elbow lever bagefter, og på andet eller tredje forsøg lykkedes den sgu'. :yahoo: Det er anden gang jeg laver den. Jeg nåede dårligt at have en stabil håndstand og kom faktisk lidt hurtigt nedaf, men åbenbart ikke mere end at kontrollen var der til at stoppe inden fødderne ramte jorden. Wicked! :yo:

Man skal være på banen for at kunne lave mål!

Så kan man vist sige at jeg fik indskiftet mig selv idag. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga

Billeder af astanga-serien

Mysore v. Tanja @ yogashala

Fornuftigt tempo i dag. Styrken var også ok, men dog lidt bølgende. Det var som om der stadig var forstærker på ligesom tirsdag, men der var lidt løse forbindelser og støj på linjen af og til. :laugh:

Jeg kom igen rigtig godt ned i Kurmasana og hofterne løsner sig millimeter for millimeter, hvilket bl.a. mærkes i square pose til sidst (forøvelse til yoga mudra). Den føles efterhånden rigtig god. Savner at se den lille trold på måtten ved siden af. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga Workshop

v. Liz Lark - Dag 1

Min første egentlige workshop :bigsmile: Tidligere har jeg været til talte klasser med både Lino Miele og Giruji, men jeg tænkte nok at en workshop var ganske anderledes - jeg vidste bare ikke konkret hvad jeg kunne forvente.

Liz er rigtig dygtig, hun er ikke specielt lille eller tynd, men tydeligvis smidig nok og utrolig stærk - faktisk nogle ret gode overarme af en tøs at være. :tongue: Og så har hun den lækreste fløjlbløde stemme og en fantastisk britisk accent - jeg er en sucker for den slags. :innocent:

Formiddagssessionen havde rooting/grounding som hovedtema, mest stående stillinger, hofteåbninger og især at forstå og bruge de forskellige planer hoften/benene bevæger sig i - extension, flexion, adduction, abduction, internal and external rotation. Det er essentielt i mange stillinger at få den del med, for at få den fulde effekt.

Eftermiddagssessionen startede med skulderåbning og bestod derefter overvejende af twists og balanceøvelser - både på hænder og fødder. Især med armbalancer var jeg jo nærmest på hjemmebane :bigsmile:

Det er virkelig lærerigt og sjovt at få prøvet stillingerne i nye og anderledes sekvenser. Mange af dem var kendte stillinger eller varianter deraf, og nogle få temmelig nye. Det er nu også lidt svært at definere hvornår en stilling bare er en variant eller helt ny, hehe.

Jeg håber det kan lade sig gøre at få en oversigt over de generelle sekvenser vi lavede, for det er pænt svært at huske helt præcist hvad man lavede og i hvilken rækkefølge.

I morgen skulle den bl.a. stå på backbends i store mængder. :superman:

Link to comment
Share on other sites

Astanga Yoga Workshop

v. Liz Lark - Dag 2

Status efter første dag var at kroppen havde det ganske fint og eneste sted der var markant mærket var læggene. :blink: Det er ude tvivl alle de stillinger vi lavede med balance/squats på tæer.

Formiddagssessionen lagde ud med en generel opvarmning, stort set bygget op over solhilsner og de stående stillinger, men i en noget anden sekvens. Så gik vi ellers igang med bagudbøjninger til den store guldmedalje, en hel del af dem (hvis ikke alle) var fra anden serie. Vi lavede også både håndstand, forearm stand og hovedstand.

Eftermiddagssessionen var temmelig omfattende. Flere stillinger fra anden serie, endnu mere hofteåbneri. På en måde var det "blidere" end primary series, men det var stadig hårdt og meget meget svedigt. Miles var kun observatør til denne omgang og fik skrevet 9 siders noter med hvad vi lavede. :crazy: Han ville vist liiige skrive det rent først.

Og sådan sluttede weekenden efter 8 timers yoga - næsten to uger presset ned på en enkelt weekend. :devil:

Link to comment
Share on other sites

Kettlebells

I erkendelse af at loggen jo ikke skal blive bøj og stræk det hele, så var det vist ved at være tid til kugler. Mine lægge er godt og grundigt smadrede, erector virker lettere afbrændt og obliques er også godt påvirkede. Mine hoftebøjere har det som om de har fået tæsk med en kødhammer.

Turkish Get Up

ca 7 min kontinuerligt @ 24kg

- fejlede på den første :laugh::blush: men derefter kom jeg nåede bedre ind i rytmen. Det blev dog ved med at være svært at få startet godt.

Military

3 x 5+5 @ 24kg

- ret let faktisk :bigsmile:

Pistols

3 x 5+5 @ mig

- peanuts, helt passende start :innocent:

1H swings

1 x 10+10 @ 24kg

2 x 10+10 @ 32kg

- tung satan, men det føles godt.

Nu er jeg godt spændt på hvordan Mysore er i morgen, om jeg kan mærke jeg har lært noget og om noget føles anderledes end før

Link to comment
Share on other sites

En smule leg her til aften.

Alm håndstand (op af væg, men frit så vidt muligt)

½ håndstand (90 grader vinkel i hoften) med fødderne på væggen

½ håndstand med gumpen mod væggen og benene frit

forearm stand - især fokus på at komme derop uden at ramme væggen først.

Det går generelt fremad med balancen og den "nye" teknik er tydeligvis mere stabil. Har dog stadig meget svært ved at komme tilbage til ligevægt hvis vægten kommer for meget på håndroden (underbalance). Før var problemet modsat, at jeg lavede for meget banan med ryggen og typisk endte med at få overbalance og havde ikke styrken i kroppen (pga holdningen) til at hente den ind igen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ashtanga Yoga

Billeder af ashtanga-serien

Mysore v. Tanja @ yogashala... for sidste gang (i denne omgang i hvert fald) :unhappy:

Det er virkelig underligt, men dog ret konsekvent. Efter sådan lidt blid opvarmning går man typisk igang selv, og når klokken så er hel samles tropperne lige til mantra, hvor efter man fortsætter hvor man slap. Det pudsige er at efter mantra har jeg bare en helt helt anden energi. Alle bevægelser i solhilsnen bliver bare lettere og jeg svæver tilbage fra stående til chaturanga. Et eller andet gør det altså... men hvad og hvorfor - I have no clue :smile:

Hofterne var ikke så medgørlige i dag, og det går ofte ud over knæene. Passer selvfølgelig på og respektere hvad kroppen tillader, men højre knæ pev da lige en bette smule.

For omkring en måned siden havde jeg "aftalt" med Miles at jeg skulle nå at lære håndstand -> elbow lever inden jeg rejste (ja egentlig til workshoppen forleden, men det blev det ikke lige). Den var indtil nu kun lykkedes ganske få gange enten hjemme eller uden tilskuere i shalaen, men i dag måtte den være der. Første gang jeg prøvede lykkedes det :w00t: og da Miles så kom og kiggede på var den der på andet forsøg. :superman:

Fedest :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hey Maxi..

Tjek evt. min log for en grundig vejledning i håndstand. Sina har skrevet det vildt udførligt :smile:

Har skam set den - holder jo jævnligt øje med hvad du har gang i af syge ting.

Jeg var netop også på vej op af væggen nu - denne gang med maven indaf :w00t:

Er også lidt spændt på mine kommende arbejdstider. Kunne være nice hvis der ku' blive plads til lidt morgengøjl en gang imellem. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slet ikke tosset håndstandsleg :bigsmile:

Kørte skiftevis den ene og den anden vej imod væggen. Når maven var mod væggen galt det mest om at komme så tæt som muligt på væggen med hænderne (15-20cm blev det vel), og det føltes faktisk ret stabilt.

Med maven udaf skulle det så teste om balancen var bedre, og det var bestemt ikke dårligt. Igen er fokus på at komme helt tæt på væggen, så jeg ikke kan svaje og når jeg virkelig strækker hele vejen op gennem kroppen føles balancen god.

Link to comment
Share on other sites

Har skam set den - holder jo jævnligt øje med hvad du har gang i af syge ting.

Jeg var netop også på vej op af væggen nu - denne gang med maven indaf :w00t:

Er også lidt spændt på mine kommende arbejdstider. Kunne være nice hvis der ku' blive plads til lidt morgengøjl en gang imellem. :wink:

Hehehe. syge ting :crazy_pilot::yo: :freaked: :shutup3: :4band:

Cool, hvor lang tid kan du stå?

Link to comment
Share on other sites

Hehehe. syge ting :crazy_pilot::yo: :freaked: :shutup3: :4band:

Cool, hvor lang tid kan du stå?

Det at lidt svært at vurdere, men jeg vil skyde det til 5-10 sek fritstående når det går ok - altså kickup af væg og så skubbe fra ud til frit. Min store svaghed er uden tvivl underbalance - når det sker er der kun en vej og det er ned :wink:

edit:

der manglede et ord :wink:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Det at lidt svært at vurdere, men jeg vil skyde det til 5-10 sek fritstående når det går ok - altså kickup af væg og så skubbe fra ud til frit. Min store er uden tvivl underbalance - når det sker er der kun en vej og det er ned :wink:

Det er sku lækkert nok mister :4thumbup: Giv den gaaaaaaaaaaaaaas :superman:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share