Mariannes log


Mizzrasmussen
 Share

Recommended Posts

Et eller andet sted er det da meget godt du kan mærke dit ben....? :dry:

Ha ha :smile: Jo det er det jo i princippet. Der er mærke på den gode og på den mindre gode måde...Har nu medbragt kølespray på arbejdet, så jeg kan køle benet et par gange i løbet af dagen. Is virker tit ret hurtigt, men jeg har så travlt om morgenen, at jeg ikke lige har tid til at sidde med is på efter løbeturen... :dry: De tror sikkert jeg er evnesvag herude...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ha ha :smile: Jo det er det jo i princippet. Der er mærke på den gode og på den mindre gode måde...Har nu medbragt kølespray på arbejdet, så jeg kan køle benet et par gange i løbet af dagen. Is virker tit ret hurtigt, men jeg har så travlt om morgenen, at jeg ikke lige har tid til at sidde med is på efter løbeturen... :dry: De tror sikkert jeg er evnesvag herude...

:laugh: Man gør sgu nogle mærkelige ting sommetider - ihvertfald set fra andre der ikke rigtigt ved hvad det handler om...:smile: Hvad er der egentligt galt med benet? Udover det er overbelastning. :blink: Jeg kæmper stadig en lille smule med mit - sikkert lidt compartment syndrom; men det er ligesom det ikke rigtigt bliver til noget, men det går heller ikke væk :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

:laugh: Man gør sgu nogle mærkelige ting sommetider - ihvertfald set fra andre der ikke rigtigt ved hvad det handler om...:smile: Hvad er der egentligt galt med benet? Udover det er overbelastning. :blink: Jeg kæmper stadig en lille smule med mit - sikkert lidt compartment syndrom; men det er ligesom det ikke rigtigt bliver til noget, men det går heller ikke væk :unhappy:

Jeg ved det ikke...det er sådan en spændt fornemmelse på stykket lige under læggen. Men jeg har prøvet det før - faktisk før jeg skulle løbe i Schweiz første gang (42 km). Men det var væk efter løbet. Man kan godt være heldig med sådan noget; hvis man har det dårligt i starten af et løb, er der måske chance for at man får det bedre undervejs :laugh: Er man i topform på startlinien får man det helt sikkert kun værre undervejs :laugh:

Min massør sagde, at det føltes som om jeg løb for meget på asfalt eller gik i 10 cm høje hæle hver dag...jeg gør ikke det sidste, så det må være det første...Så jeg prøver så vidt som muligt at løbe det meste af mine km på blødt underlag p.t. (hvilket faktisk er lidt svært i kbh... :dry: )

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har læst mig til at du har gennemført mit mål for 2008 nemlig swiss alpine den lange rute (78,5 km). Jeg har tidligere løbet en 60-80 km om ugen men ligger nok mellem 20-40 km nu. Jeg tænkt mig at starte ultra træningen op i starten af januar, og den skal slutte en uge inden turen med mtc. Ved godt der er lang tid til, men jeg kan godt lide at være forberedt :tongue:

Jeg vil bare lige høre om hvad du syntes om det her program jeg har lavet:

det med de 10/10 betyder at jeg løber 10 om morgenen, 10 om eftermiddagen.

tr_ningsprogram_til_ultra_l_b.xls

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har læst mig til at du har gennemført mit mål for 2008 nemlig swiss alpine den lange rute (78,5 km). Jeg har tidligere løbet en 60-80 km om ugen men ligger nok mellem 20-40 km nu. Jeg tænkt mig at starte ultra træningen op i starten af januar, og den skal slutte en uge inden turen med mtc. Ved godt der er lang tid til, men jeg kan godt lide at være forberedt :tongue:

Jeg vil bare lige høre om hvad du syntes om det her program jeg har lavet:

det med de 10/10 betyder at jeg løber 10 om morgenen, 10 om eftermiddagen.

Der er stor volumen på dit program...Jeg mener ikke du behøver toppe så højt (næsten 150 km/uge). En top på 110-120 km/uge er fint til løbet i Schweiz.

Og du skal løbe en af de ugentlige ture som restitutionstur, og du finder sikkert hurtigt ud af, hvor du har mest brug for den. Løb noget bakketræning på en af dine ture - det kan også erstatte traditionel intervaltræning, fordi du får pulsen i vejret.

Jeg vil mene at dine progressionscyklusser er alt for lange. Du kan ikke holde til at stige i mængde 6 uger i træk når du skal løbe over 100 km/uge i alle ugerne. Ikke når du ikke i forvejen er vandt til at løbe så store mængder. Den første gang man skal løbe over 100 km om ugen mere end 1 uge, trækker det virkelig tænder ud. Det er fysisk hårdt, og man føler pludselig man bruger rigtig meget tid på at løbe.

Så jeg synes du skal restituere oftere men til gengæld ikke lade restitution være en løbefri uge hver gang. Restitutionsugen skal stadig være løbeuge men med mindre mængde og kort især den lange tur ned. Når du først har vænnet dig til at løbe meget, tror jeg heller ikke du har lyst til at tage en hel løbefri uge så ofte...

Det ser ud som om din længste tur - 50 km - ligger to uger før løbet - er det rigtigt forstået? Det er for tæt på synes jeg. Jeg løb min længste tur (også 50 km) omkring 5 uger før og det var helt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag den 8. marts

Morgen:

Løb 10,5 km

gns puls: 142

gns tid: 5.49 min/km

Aften:

Løb 15 km

inkl. 4,6 km tempo-løb: 4.25 min/km

Tid ialt 1.20

Ikke alt for mange data på aftenturen - al teknikken satte ud :dry: Men jeg var med Sparta, så jeg fik km og tidsangivelser. Det lykkes mig faktisk at løbe den indlagte temposektion ret fornuftigt...

Morgenturen var bare luntehalløj.

Løb ialt: 25,5 km

Det fungerer faktisk ret ok med to træningspas på en dag, så jeg tror jeg vil finde en dag mere om ugen, hvor jeg kan løbe to gange - jeg kan jo eventuelt løbe hjem fra arbejde en dag (jeg skal jo alligevel hjem :tongue: ). Så kan jeg også holde det på 5-6 løbedage om ugen - det tror jeg faktisk er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hej Marianne

Jeg har fulgt dit projekt igennem et stykke tid, og er dybt imponeret. Over dit ugeniveau, dit morgenløb...

Jeg har selv et mål om at løbe 100 km i Fredericia til juni, men er slet ikke oppe på dit niveau. For tiden løber jeg 50-60 km om ugen. Jeg har haft 100 km som mål i flere år, og har alle årene sat milepæle måned for måned. De sidste to år havde jeg alt for travlt på arbejde, og klarede ikke målene allerede i februar. Men i år går det fint endnu.

Du skriver at du vil til at løbe hjem fra arbejde. Det kan anbefales. Godt nok er der en del planlægning med tøj mm. Jeg skal f.eks. med rutebil om morgenen - ca 1 time mod 20 min i egen bil, men du tager jo offentlig transport i forvejen.

F.eks. løber jeg hjem fra arbejde, korteste udgave er 18 km - men jeg 'plejer' (har gjort det fire gange) dog at løbe en lille omvej ad mindre trafikerede ruter. Målet er efterhånden at løbe større og større omveje hjem, og gerne flere gange om ugen.

Jeg har en ide om at jeg skal have rigtig mange af de der 18-25 km ture, og ikke alt for mange af de helt lange. Om den teori holder er jeg meget spændt på. En af pointerne skal være at når vi på dagen har løbet 60-80 km og er mere end stegt, så skal det være sådan at man tænker: 20 km, jamen det er jo bare som smutturen hjem fra arbejde. Men hvad nu hvis man er træt allerede efter 40 km?

Hvor lang skal din(e) længste ture være, og hvor tæt på løbsdagen går du med de lange ture?

Klaus H

(på dourun bare Klaus)

Link to comment
Share on other sites

Hej Marianne

Jeg har fulgt dit projekt igennem et stykke tid, og er dybt imponeret. Over dit ugeniveau, dit morgenløb...

Jeg har selv et mål om at løbe 100 km i Fredericia til juni, men er slet ikke oppe på dit niveau. For tiden løber jeg 50-60 km om ugen. Jeg har haft 100 km som mål i flere år, og har alle årene sat milepæle måned for måned. De sidste to år havde jeg alt for travlt på arbejde, og klarede ikke målene allerede i februar. Men i år går det fint endnu.

Du skriver at du vil til at løbe hjem fra arbejde. Det kan anbefales. Godt nok er der en del planlægning med tøj mm. Jeg skal f.eks. med rutebil om morgenen - ca 1 time mod 20 min i egen bil, men du tager jo offentlig transport i forvejen.

F.eks. løber jeg hjem fra arbejde, korteste udgave er 18 km - men jeg 'plejer' (har gjort det fire gange) dog at løbe en lille omvej ad mindre trafikerede ruter. Målet er efterhånden at løbe større og større omveje hjem, og gerne flere gange om ugen.

Jeg har en ide om at jeg skal have rigtig mange af de der 18-25 km ture, og ikke alt for mange af de helt lange. Om den teori holder er jeg meget spændt på. En af pointerne skal være at når vi på dagen har løbet 60-80 km og er mere end stegt, så skal det være sådan at man tænker: 20 km, jamen det er jo bare som smutturen hjem fra arbejde. Men hvad nu hvis man er træt allerede efter 40 km?

Hvor lang skal din(e) længste ture være, og hvor tæt på løbsdagen går du med de lange ture?

Klaus H

(på dourun bare Klaus)

Jeg trænede op til Swiss Alpine uden specielt mange lange ture - jeg løb et marathon, et 50 km-løb (i fredericia faktisk) og så tror jeg, at jeg havde en (1) træningstur på 33 km eller noget i den stil. Jeg tænker at køre en lignende strategi til Stige, men det er noget sværere at finde løb, der kan dække behovet for lange ture, når de 100 km ligger så tidligt på året. Så jeg kommer nok til at løbe en træningstur på 50 km.

Mange mellemlange ture kan godt anbefales, og løbes de dag efter dag efter dag i perioder vænner kroppen sig til at løbe på lidt trætte ben. Jeg tror det er sådan, at jo længere et løb er, jo mere mind over matter er der i øvelsen. Swiss Alpine var for mig relativt let at knække i stykker mentalt, fordi terrænet i sig selv udstikker nogle milepæle. 100 km på rundstrækning har ikke helt samme skønhed forbundet med sig...

Jeg har på fornemmelsen, at motionister ofter overser to vigtige dimensioner i ultraforberedelser; mentaltræning og træning af madindtag under løb. Det kan jeg godt forestille mig, at det kan svare sig at bruge lidt tid på.

Jeg vil tro at jeg løber min sidste lange tur omkring en måned før løbet.

Der sker noget i hovedet på en, når man ved at man skal være igang i så lang tid. Både tid og distance forskyder sig på en eller anden måde. Man bliver jo træt undervejs, og det kan ramme på mange tidspunkter. Men det betyder virkelig meget at være mentalt indstillet på, at det kommer til at tage vildt lang tid. Da jeg løb i Schweiz sidste år kiggede jeg de første på timer på uret engang imellem fuldstændig som man gør, når man løber marathon. Da jeg havde været ude i fem timer eller noget i den stil var der rigtig lang tid, hvor det ragede mig en høstblomst, hvor lang tid jeg skulle være ude. For jeg vidste at det kom til at gå. Det var først da jeg på et tidspunkt øjnede chancen for at komme under 10 timer (hvilket desværre ikke lykkes) at det begyndte at blive vigtigt igen. Men det er vigtigt at kunne koble hjerne af og ikke tænke på tiden. For så går det op for en, at det her er meget langt og meget pinefuldt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 9. marts

20 min i svømmehallen

...og ellers ikke andet - det var nu meget rart :smile:

Træning lørdag den 10. marts

Løb 16,5 km

gns tid: 5 min/km

gns puls: 163

jeg løb nogle små korte ryk på turen og ellers var det bare en fin tur, hvor benene kørte som de skulle for første gang i noget tid :bigsmile: - og så er det jo nærmest forår i dag...det kan vi lide :superman:

Link to comment
Share on other sites

Træning søndag den 11. marts

Løb 26 km

gns puls: 151

gns tid: 5.16 min/km

Løb ialt uge 10: 107 km

Mit ben har det op og ned - det havde det fint på løbeturene både i går og dag, men jeg kan godt mærke det i perioder, når jeg bare går :blink: Det blæste en halv pelikan men ellers er det jo praktisk talt forår i dag :wub:

Link to comment
Share on other sites

Træning mandag den 12. marts

Løb 13 km

gns tid: 5.57 min/km

gns puls: 135

Ren restitutionstræning. Hvor er det allerfjongest at det er blevet forår! - faktisk meget svært at tage sig sammen til at sidde indendøre på arbejde når vejret er sådan :wub:

Jeg mangler lige den endelige bekræftelse, men jeg har købt startnummer til Hamburg marathon. Det er 3 uger før 100 km løbet, så det passer nok meget godt at jeg lukker med et marathon og så trapper langsomt ned. Og så er det et fedt løb :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Træning mandag den 12. marts

Løb 13 km

gns tid: 5.57 min/km

gns puls: 135

Ren restitutionstræning. Hvor er det allerfjongest at det er blevet forår! - faktisk meget svært at tage sig sammen til at sidde indendøre på arbejde når vejret er sådan :wub:

Jeg mangler lige den endelige bekræftelse, men jeg har købt startnummer til Hamburg marathon. Det er 3 uger før 100 km løbet, så det passer nok meget godt at jeg lukker med et marathon og så trapper langsomt ned. Og så er det et fedt løb :bigsmile:

Det er fedt bare at nulre af sted i solskinnet.. :bigsmile:. Jeg glæder mig også til Hamborg; du har løbet det før?

Link to comment
Share on other sites

Det er fedt bare at nulre af sted i solskinnet.. :bigsmile:. Jeg glæder mig også til Hamborg; du har løbet det før?

Ja jeg løb også Hamburg sidste år. Det er et fedt løb. Sidste år blev jeg interviewet til tysk tv på ruten...det var humor på et højt plan, for det er faktisk ret svært at tale tysk når man har løbet næsten 30 km :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg løb også Hamburg sidste år. Det er et fedt løb. Sidste år blev jeg interviewet til tysk tv på ruten...det var humor på et højt plan, for det er faktisk ret svært at tale tysk når man har løbet næsten 30 km :laugh:

:laugh: Glad for det ikke er mig, jeg vil formodentlig ikke kunne gøre mig forståelig på tysk indne start. Jeg har kun hørt god om Hamborg, og at ruten skulle være forholdsvis hurtig. Selvom jeg nu synes højdekurve ser lidt bulet ud.. :blink: Det bliver nu fedt at få al den opsparede energi ud af kroppen....og forårets mål "overstået". :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag den 13. marts

Morgen:

Løb 12 km

gns puls: 146

gns tid: 5.11 min/km

Aften:

Løb 11,5

gns puls: 149

gns tid: 5.07 min/km

Løb ialt: 23,5 km

Det var meningen jeg ville have løbet hurtigere i eftermiddags men jeg kunne ikke rigtig få benene i rette gear. Jeg løb hjem fra arbejde, og jeg havde et øjeblik glemt at man skal styre udenom Hellerup i myldretiden... :dry: Det virker som om alt og alle kommer langsomt frem i terrænet på de kanter :laugh:

Bortset fra det faktisk ret lav puls i forhold til tempo på begge ture i dag...

Link to comment
Share on other sites

:laugh: Glad for det ikke er mig, jeg vil formodentlig ikke kunne gøre mig forståelig på tysk indne start. Jeg har kun hørt god om Hamborg, og at ruten skulle være forholdsvis hurtig. Selvom jeg nu synes højdekurve ser lidt bulet ud.. :blink: Det bliver nu fedt at få al den opsparede energi ud af kroppen....og forårets mål "overstået". :bigsmile:

Jeg mener den blev vundet i en tid omkring 2.06 sidste år, og det tror jeg bragte Hamburg ind i kategorien blandt verdens 10 hurtigste ruter eller noget i den stil. Der er lidt buler på ruten, men den er stadig ret så flad.

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt imponerende, det du har præsteret over det sidste halvandet år.

Har lige knoklet mig igennem et par sider af din log men nu må jeg se mig slået og hopper bare her til.

Jeg ville lige spørge om hjæp mht. Marathon.

D. 20. Maj er der jo Copenhagen Marathon, og det vil sige, at der godt er 8,5 uger til. Egentligt havde jeg besluttet mig for at vente til slutningen af sommerferien, men da det lykkedes mig at løbe 25 km på 2:15 smertefrit, øjnede jeg en chance for at deltage alligevel.

Jeg har delt mit løb ind i lange ture, mellemlange og korte ture. En gang om ugen - weekenden - løber jeg lange ture, dvs. 20-25 km, mens jeg hver anden hverdag løber 10-15 med pulsen på 85 % af maks i snit, det vil sige ca. 175. Desuden holder jeg min fart på dem mellem 12,5 og 14 km/t afhængigt af benene...

De korte ture er bare sprint og intervaløvelser...

Ser det ud som om, jeg - hvis jeg fortsætter som nu - ville kunne klare Marathonet allerede til Maj?

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt imponerende, det du har præsteret over det sidste halvandet år.

Har lige knoklet mig igennem et par sider af din log men nu må jeg se mig slået og hopper bare her til.

Jeg ville lige spørge om hjæp mht. Marathon.

D. 20. Maj er der jo Copenhagen Marathon, og det vil sige, at der godt er 8,5 uger til. Egentligt havde jeg besluttet mig for at vente til slutningen af sommerferien, men da det lykkedes mig at løbe 25 km på 2:15 smertefrit, øjnede jeg en chance for at deltage alligevel.

Jeg har delt mit løb ind i lange ture, mellemlange og korte ture. En gang om ugen - weekenden - løber jeg lange ture, dvs. 20-25 km, mens jeg hver anden hverdag løber 10-15 med pulsen på 85 % af maks i snit, det vil sige ca. 175. Desuden holder jeg min fart på dem mellem 12,5 og 14 km/t afhængigt af benene...

De korte ture er bare sprint og intervaløvelser...

Ser det ud som om, jeg - hvis jeg fortsætter som nu - ville kunne klare Marathonet allerede til Maj?

Hej - velkommen til :bigsmile:

Umiddelbart vil jeg sige at det kan du sagtens. Hvis du ingen problemer har med 25 km nu burde det ikke være noget problem at deltage (og gennemføre :wink: ) et marathon i maj. Så hvis du fortsætter med at have det godt på de længere ture og holder dig skadesfri synes jeg bare du skal satse på at løbe med ved cph marathon :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener den blev vundet i en tid omkring 2.06 sidste år, og det tror jeg bragte Hamburg ind i kategorien blandt verdens 10 hurtigste ruter eller noget i den stil. Der er lidt buler på ruten, men den er stadig ret så flad.

2.06...nå... :blink: Så er den vist rimelig hurtig....Jeg tror jeg prøver med en hel masse solarie...man skal vist have meget brune ben for at kunne løbe så stærkt.. :tongue: Det er helt fantastisk at kunne løbe 42,2 km med et snit på ca. 20 km/t....

Edited by Yzerall
Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag den 15. marts

Løb 11,5 km

gns tid: 5.35 min/km

gns puls: 141

Der skulle have været en aftentur men det blev der ikke... :dry: Jeg var helt vildt stiv i benene. Jeg synes ikke rigtig min krop vil som mig lige for tiden :mad:

Træning fredag den 16. marts

Svømning 30 min

Jeg arbejder lidt på at få en massagetid i dag - jeg tror jeg trænger til at få benene blødt grundigt op.

Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag den 17. marts

Løb 15 km

gns tid: 5.30 min/km

gns puls: 143

Træning søndag den 18. marts

Løb 18 km

gns tid: 5.20 min/km

gns puls: 150

Løb ialt uge 11: 93 km

Jeg bliver nok nødt til at hidse træningen noget ned i et par uger eller noget...der har hele tiden været noget, der gjorde ondt, så jeg har faktisk ikke haft et eneste effektivt træningspas i denne uge :mad: Og det føles ikke som om jeg kan træne mig ud over det denne gang :cry3:

Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag den 17. marts

Løb 15 km

gns tid: 5.30 min/km

gns puls: 143

Træning søndag den 18. marts

Løb 18 km

gns tid: 5.20 min/km

gns puls: 150

Løb ialt uge 11: 93 km

Jeg bliver nok nødt til at hidse træningen noget ned i et par uger eller noget...der har hele tiden været noget, der gjorde ondt, så jeg har faktisk ikke haft et eneste effektivt træningspas i denne uge :mad: Og det føles ikke som om jeg kan træne mig ud over det denne gang :cry3:

Det lyder som om du er ved at være lidt slidt... :unhappy: Det er så frustrerende når det sker...ikke rigtigt skadet men træt og har ondt et eller andet sted hele tiden... :cry: Jeg håber du kommer over det uden skader.... :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du er ved at være lidt slidt... :unhappy: Det er så frustrerende når det sker...ikke rigtigt skadet men træt og har ondt et eller andet sted hele tiden... :cry: Jeg håber du kommer over det uden skader.... :4thumbup:

Jeg tror også jeg er rigtig slidt...Nu må jeg prøve at geare ned så lang tid, der nu skal til, og så må jeg komme ovenpå igen. Lige nu er jeg ret så fast gæst hos fys/massør :dry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share