Mariannes log


Mizzrasmussen
 Share

Recommended Posts

  • Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej Marianne..

Åhh du er ligesom Signe.. overdriver AALLT for meget med det motion/cardio/løb/spinning osv.. :tongue:

Har aldrig forstået det med at løbe :cry: Måske fordi jeg har SINDSYG dårlig løbekondi... Men det er også svært at løbe med en J.LO numse som virker som en bremseklods på en cykel hen af hovedevejen.. :laugh:

Men imponerende så mange km, du løber i løbet af en uge... :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Marianne..

Åhh du er ligesom Signe.. overdriver AALLT for meget med det motion/cardio/løb/spinning osv.. :tongue:

Har aldrig forstået det med at løbe :cry: Måske fordi jeg har SINDSYG dårlig løbekondi... Men det er også svært at løbe med en J.LO numse som virker som en bremseklods på en cykel hen af hovedevejen.. :laugh:

Men imponerende så mange km, du løber i løbet af en uge... :bigsmile:

Enig - en J.Lo-numse er ikke en fordel i løbesammenhænge (men det er den til gengæld i så mange andre :tongue: ). Jeg har nu heller ikke ligefrem en klassisk løbefysik med smalle hofter...desværre :dry: Jeg betragter det faktisk lidt som snyd, hvis folk vejer alt for lidt i løbesammenhænge - man burde konkurrere i vægtklasser og ikke i aldersklasser :laugh::tongue:

Jeg forstår heller ikke helt det med at løbe :laugh: Men jeg kan godt lide det, og øver mig meget på at forstå hvad det egentlig drejer sig om - især hvad det drejer sig om med de lange ture :tongue::wink:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag den 4. oktober

Løb 12 km

gns tid: 5.25 min/km

gns puls: 140

Det var en stille og rolig tur i morges. Det er jo faktisk ret godt løbevejr for tiden; halvkøligt og ikke for meget vind, men jeg kan godt mærke at kroppen lige skal vænne sig til at vi er på vej ind i perioden, hvor det er mørkt i døgndrift; jeg må ganske enkelt sove... :sleeping: Læste lige i morges at man nu har fundet ud af, at folk, der sover mindre end 7 timer og mere end 8 (eller var det 9?) timer dør tidligere, så det er bare med at komme i seng! :tongue: - jeg har i hvert fald ikke problemet at jeg sover for meget...ret svært at sove mere end 7 timer når man står meget tidligt op... :dry:

Sad i øvrigt og flippede lidt rundt i finisher-klippene fra Berlin Marathon (altså video-optagelser af folk, der løber i mål), og fandt et par stykker jeg kendte. Jeg fatter ikke hvordan det for nogen kan se så let ud at komme ret hurtigt i mål :blink: - det sjove er jo faktisk, at man slet ikke kan se på folks løbestil, hvor hurtigt det går. Jo der er selvfølgelig fællestræk for dem, der løber under 2.30 og dem, der løber over 4 timer men derimellem er det meget svært at se, hvor hurtigt det går. Der er virkelig mange løbestile, der virker, kan man vel sige :tongue: Men jeg føler mig faktisk en smule snydt over, at jeg så ikke lige løber ind i en tid under 3 timer... :wink:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Hej Marianna.

Har lige et spg angående ultraløb, bruger du gå-pauser i din træning og i selve løbet? Jeg har en plan om at engang til sommer ved swiss alpine kører jeg efter 20 min løb, 2 min gå osv. Jeg har kun hørt gode ord om den måde jeg vil løbe ultra på, men har også lader mig fortælle at det ikke er alle ultraløberer der bruger gå-pauser.

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 5. oktober

Løb 14,7 km

gns puls: 156

gns tid: 5.07 min/km

Ok tur og mine ben har det egentlig fint for tiden.

Hej Marianna.

Har lige et spg angående ultraløb, bruger du gå-pauser i din træning og i selve løbet? Jeg har en plan om at engang til sommer ved swiss alpine kører jeg efter 20 min løb, 2 min gå osv. Jeg har kun hørt gode ord om den måde jeg vil løbe ultra på, men har også lader mig fortælle at det ikke er alle ultraløberer der bruger gå-pauser.

Nej jeg bruger ikke gåpauser under træningen - eller har ikke gjort det indtil nu i hvert fald - men jeg tror ikke det er en dårlig ide. Du vil sikkert være i stand til at løbe meget lange træningspas med kortere restitutionstid, ligesom du træner dig til at komme igang med at løbe igen når du har været nede i gang.

Under selve løbet giver det med gåpauserne ofte sig selv :wink: Især ved et løb som swiss vil du komme til at gå en væsentlig del af turen. Terrænet gør, at det stort set ikke er muligt for nogen at løbe hele vejen (ok vinderne skal nok ikke gå for meget... :blink: ).

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 5. oktober

Løb 14,7 km

gns puls: 156

gns tid: 5.07 min/km

Ok tur og mine ben har det egentlig fint for tiden.

Nej jeg bruger ikke gåpauser under træningen - eller har ikke gjort det indtil nu i hvert fald - men jeg tror ikke det er en dårlig ide. Du vil sikkert være i stand til at løbe meget lange træningspas med kortere restitutionstid, ligesom du træner dig til at komme igang med at løbe igen når du har været nede i gang.

Under selve løbet giver det med gåpauserne ofte sig selv :wink: Især ved et løb som swiss vil du komme til at gå en væsentlig del af turen. Terrænet gør, at det stort set ikke er muligt for nogen at løbe hele vejen (ok vinderne skal nok ikke gå for meget... :blink: ).

takker for svaret.

Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag den 7. oktober

Løb 9 km

gns puls: 149

gns tid: 5.14 min/km

skulle lige teste mine indlæg - som jeg endnu ikke har fået mulighed for at få rettet til :sneaky2: - og være sikker på at det var dem, og ikke mine fødder på afprøvningstidspunktet, der var noget galt med. Det var indlæggene. Så det skal rettes. Og han burde være tilbage på mandag, og så har han altså bare at få dem til at passe :4ranting: De er for høje under svang og mellemfod, så dels giver de vabler og dels synes jeg de ødelægger mine naturlige fodbevægelser.

Træning søndag den 8. oktober

Løb 19 km

gns puls: 143

gns tid: 5.30 min/km

En tur med bakker i Frederiksberg Have og Søndermarken - rundt og rundt og rundt og....Ok jeg skal jo lige derhen først, så det altså ikke alle 19 km, der er løbet i de to parker :wink:

Der løbes vidst eremitage-løb i dag - det er ikke lige noget for mig; omkring 20.000 løbere på en 13 km strækning. Nogle gange har jeg godt nok på fornemmelsen at jeg er den eneste løber i København og omegn, der aldrig har løbet det...så kan man jo godt føle sig lidt marginaliseret. På den anden side er der så meget jeg har aldrig har løbet :tongue: Men så har jeg til gengæld løbet flere ting, som så mange andre aldrig har løbet, så det går nok lige op :laugh::tongue:

Løb ialt uge 40: 94 km

...jeg måtte lige ned over siden og så, at det også var uge 40 i sidste uge :wink: - men denne gang skulle den være god nok :tongue:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

takker for svaret.

Så lidt :smile: Jeg har lige en sidebemærkning; som træningsprincip er det, du skitserer, godt tror jeg, men ved et løb som swiss alpine kan det ikke betale sig at bruge en fast strategi med 20 min løb efterfulgt af gang. Terrænet regulerer din gang/løb-rytme, så jeg tror ikke det vil være godt for dit løb, hvis du lægger dig fast på en strategi på den måde. Det kan hurtigt blive slået i stykker, hvis man skal løbe 20 min på et stykke med en stigningsprocent på 24 :wink: Det er mere ved flade og meget lange løb (fx 24 timers løB) at en fast vekslen mellem gang og løb ofte viser sig at være meget effektivt.

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Der løbes vidst eremitage-løb i dag - det er ikke lige noget for mig; omkring 20.000 løbere på en 13 km strækning. Nogle gange har jeg godt nok på fornemmelsen at jeg er den eneste løber i København og omegn, der aldrig har løbet det...så kan man jo godt føle sig lidt marginaliseret.

...jeg måtte lige ned over siden og så, at det også var uge 40 i sidste uge :wink: - men denne gang skulle den være god nok :tongue:

Jeg har heller aldrig løbet erimitage løbet, men har løbet uendelig mange gange i dyrehaven. Jeg troede også jeg var en af de eneste der ikke havde.

Når man passerer de 29 år, er hver uge uge 40 :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller aldrig løbet erimitage løbet, men har løbet uendelig mange gange i dyrehaven. Jeg troede også jeg var en af de eneste der ikke havde.

Når man passerer de 29 år, er hver uge uge 40 :tongue:

Nææ hold da op! så er vi to, der aldrig har løbet E-løbet... :tongue: Altid noget at man ikke er helt den eneste.... :wink:

Det med at det næsten altid er den samme uge her i loggen, svarer nok meget godt til, at mit billede af mig selv ligesom er frosset fast på et tidspunkt...faktisk mere præcist på det tidspunkt, hvor jeg lige er blevet student, og så skal finde ud af, hvad jeg nu skal finde på at bruge mit liv til :laugh: - altså er der i virkeligheden lang tid til jeg bliver 29 år :wink::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tvivlede også meget på at du ville løbe E-løbet. Det er jo en alt for kort distance til dig. Du løber jo nærmest ligeså meget som jeg cykler i løbet af en uge. Fandme skræmmende.

Ja det er lige kort nok :wink: Nej det er faktisk en erklæret målsætning at jeg skal til at løbe flere korte konkurrenceløb - det er langt mere effektiv farttræning end når man bare træner. Der sker noget, når man får et nummer på maven :tongue: Har tænkt at løbe Spartas marathon start op den sidste søndag i oktober - det er en uge før New York Marathon, så det må være ok. Der kan løbes 5, 10 eller 15 km og de skriver at man kan vælge distance undervejs...yeah right...er der virkelig nogen, der gør det?? - eller er det kun mig, der har et stort behov for at vide, hvornår sådan noget slutter...? :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Træning mandag den 8. oktober

Løb 12,5 km

gns tid: 5.45 min/km

gns puls: 138

Restitutionstur i noget køligt vejr i morges...det er en noget kold vind, der blæser lige for tiden. Jeg har tænkt på, at man nok burde løbe med noget refleksvest, når jeg altid er ude, når det virkelig er mørkt...det appelerer bare ikke rigtig til mig at iføre mig noget i skrigende firser-farver :laugh: men det er jo nok bedre end at blive kørt ned... :blush:

Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag den 9. oktober

Løb 14 km

gns puls: 154

gns tid: 5.20 min/km

øhhhh :blink: det gik langsomt i forhold til puls i dag. Jeg fik rettet mine indlæg til i går, og løb med dem i dag. Nu får jeg ikke vabler - så langt så godt. Men jeg har på fornemmelsen at de nedsætter afviklingshastigheden i foden, hvilket kan forklare tempoet. Jeg havde dog også på fornemmelsen at turen burde have været en anelse længere, så det kan også være jeg skal tjekke om uret skal kalibreres til sko med indlæg og sko uden indlæg. Så langsomt havde jeg ikke på fornemmelsen, at det gik, da jeg løb. Og måske skal indlæggene bare løbes til, så de bliver lidt mere bøjelige, og giver foden bedre mulighed for at arbejde.

Vi ser på det. Men i første omgang prøver jeg at løbe med dem hver anden dag eller noget i den stil for at vænne mig til dem.

Link to comment
Share on other sites

Træning onsdag den 10. oktober

Løb 12 km

heraf tempoløb: 29 min

tid ialt: 1.00

Der var ikke rigtigt noget teknologi, der virkede i morges, men jeg tror lige jeg forsøger mig med at skifte batteri på uret, før jeg giver mig til at brokke mig i en eller anden forretning :tongue: Det er ligesom når man ringer og brokker sig til it, og de altid starter med at spørge om man har prøvet at genstarte...og det har man selvfølgelig altid :innocent:

Og edit: Nu ser jeg selvfølgelig at mit ur har en lille servicemeddelelse om low-batt på displayet, så lur mig om det ikke vil hjælpe at skifte batteri :tongue:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag den 13. oktober

Løb 15 km

gns puls: 168

maks: 186

gns tid: 4.50 min/km

Det var indlagt lidt bakkeløb i dagens træning, så jeg fik pulsen lidt i vejret.

Holdt hviledag i går - det så ud som om det var lang tid siden, jeg havde haft en træningsfri dag, og jeg skulle tidligt afsted og til møde i Middelfart og alt muligt, så det passede meget godt. Og jeg arbejdede til sent torsdag aften, så jeg var ikke lige i stødet til at stå alt for tidligt op.

Nu læser jeg selvfølgelig 'Luftkastellet, der blev sprængt', som er sidste bind i serien, der startede med 'Mænd, der hader kvinder'. Har faktisk læst den en gang på svensk. Kunne ikke lige vente på oversættelsen, da jeg havde læst de to første. Men nu tager jeg den lige igen på dansk :tongue: Hvor er de bøger bare gode! Og så er forfatteren Stieg Larsson jo død, så der kommer ikke flere. Der er der heller ingen retfærdighed til længere :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Træning søndag den 14. oktober

Løb 20,3 km

gns tid: 5.20 min/km

gns puls: 150

Det var lidt blæsende men fantastisk flot vejr i dag. Første halvlange tur med indlæg, og det går ligesom lidt bedre, men jeg synes stadig de er lidt hårde at løbe på. Det kan være jeg skal opfordre til lidt materiale-innovation :tongue:

Løb ialt uge 41: 86,5 km

Jeg må nok leve med at jeg ikke får løbet nogen lange ture inden New York marathon, men det går vel nok. Jeg har ligesom været lidt fyldt op af lange ture efter sommeren, så jeg tænker at jeg må tage den på rutinen... :innocent: Min form er heller ikke så god som den var i sommer, men man kan jo heller ikke forvente at det bliver ved, så jeg tager det som det kommer. Igennem kommer jeg vel nok :blush::innocent: Nogle gange kan man faktisk også godt risikere, at det ender med at gå meget fornuftigt når man ingen forventninger har...

Link to comment
Share on other sites

Træning mandag den 15. oktober

Løb 11 km

gns puls: 133

gns tid: 6 min/km

Ultrarestitution til morgen :tongue: Jeg tror jeg må efter det med at få rettet indlæg igen...suk...det er som om jeg er blevet sendt lidt i minushæl-retning, og den vej vil hverken mig eller mine fødder specielt gerne :dry: Det ender med at bandagisten bliver en af mine nye venner, så tit som vi ser hinanden :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hej Marianne,

Jeg vil lige smide en hilsen, efter jævnligt at have luret i din log.

Jeg synes godt nok at det er imponerende så meget du løber! Der må ligge en del års træning til grund for det niveau du fremviser :4thumbup:

Jeg står selv og skal til at løbe mit første maraton her på søndag i Amsterdam. Det skal nok blive spændende at se hvordan det går! :crazy: Under alle omstændigheder, synes jeg at det har været god inspiration at kigge forbi din log og se hvordan du griber dit løb an, også selv om du løber betydeligt flere kilometer om ugen end jeg gør :smile:

Jeg kigger nok med i din log en gang i mellem :bigsmile: - og ser i øvrigt frem til at læse om hvordan dit New York maraton går. Held og lykke herfra i hvert fald!

//Casper

Link to comment
Share on other sites

Hej Marianne,

Jeg vil lige smide en hilsen, efter jævnligt at have luret i din log.

Jeg synes godt nok at det er imponerende så meget du løber! Der må ligge en del års træning til grund for det niveau du fremviser :4thumbup:

Jeg står selv og skal til at løbe mit første maraton her på søndag i Amsterdam. Det skal nok blive spændende at se hvordan det går! :crazy: Under alle omstændigheder, synes jeg at det har været god inspiration at kigge forbi din log og se hvordan du griber dit løb an, også selv om du løber betydeligt flere kilometer om ugen end jeg gør :smile:

Jeg kigger nok med i din log en gang i mellem :bigsmile: - og ser i øvrigt frem til at læse om hvordan dit New York maraton går. Held og lykke herfra i hvert fald!

//Casper

Hej og velkommen :bigsmile:

Ja det med at træne (meget) er ikke noget, jeg lige har fundet på :tongue: Det har langt fra altid været løb, men det har altid været en eller anden form for træning i rimeligt stort omfang. De seneste par år har det dog stort set udelukkende været løb.

God fornøjelse i Amsterdam! Det skal nok blive en oplevelse. Husk endelig at nyde det! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag den 16. oktober

Løb 13,6 km

gns tid: 5.06 min/km

gns puls: 158

Yes! - nu tror jeg mine indlæg sidder i skabet (eller nærmere på foden :tongue: ). Det har været en lidt hård fødsel for at få sko-indlæg, men det synes at være sådan, at når man først begynder at rette de oprindelige indlæg et sted, så griber det pludselig om sig. Det sikkert lidt som at save bordben kortere på øjemål - det er svært at få dem allesammen lige i første hug. Men hvor man i tilfældet bordben faktisk godt kunne måle op fra starten (hvis man altså gad og havde den slags organisationstalent) er det nok lidt sværere med fødder. Der er jo forskel på at stå, gå og løbe og fødderne bevæger sig forskelligt ved forskellige tempi og stillinger.

Jeg forstår nu også godt at man kan komme til at save i et bordben uden lige at have overvejet det smarte i at måle op først...er indendørs verdensmester i den slags øvelser :laugh: Før man har fået set sig om, har man fået gjort kort proces og placeret bordpladen på gulvet. Derfor gør jeg ikke den slags ting selv længere. Nej jeg vælger en mere sikker strategi; forsøger at bestikke en af mine venner eller min mor til at komme og gøre det for mig :tongue::innocent:

Men nu må jeg hellere blive hos den bandagist - nu har han efterhånden set mine fødder så meget og rettet så meget til, at han må have et godt udgangspunkt for at lave de næste par :wink:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Hej og velkommen :bigsmile:

Ja det med at træne (meget) er ikke noget, jeg lige har fundet på :tongue: Det har langt fra altid været løb, men det har altid været en eller anden form for træning i rimeligt stort omfang. De seneste par år har det dog stort set udelukkende været løb.

God fornøjelse i Amsterdam! Det skal nok blive en oplevelse. Husk endelig at nyde det! :smile:

Hej igen,

Det er i hvert tilfælde nogle flotte resultater du har opnået i år - hatten af for det - og de har uden tvivl krævet en masse træning. :4thumbup:

Jeg skal prøve at nyde maratonet - også når det begynder at gøre nas - hehe. Men en flot kulisse bliver det nok at løbe et så stort løb!

Ha' det godt! :smile:

//Casper

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share