Peters log


Augustinus
 Share

Recommended Posts

Dagens træning

Ca. 11 kilometers løb.

En times undervisning i Undervandsrugby og dykning

En halv times svømning

Løb i mørket. Høj fart de første kilometer. En af løberne fik ondt i knæet og måtte gå hjem og vi andre fortsatte bare i roligt tempo og fik hygge snakket lidt.

Jeg underviste juniorne i dykning og rugby. Godt at få lungerne på arbejde igen.

Efterfølgende svømning med TRI-gutterne. især 2 x 500 m interval. trak tænder ud.

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning

1 time og 15 minutters Power træning (spinning)

Ret hårdt og man får svedt godt igennem og syret lårerne til. Cykling er dog ikke min yndlingsdisciplin.

Synes ikke den hører under kriger-disciplinerne, så jeg tænder ikke så meget på det, men hvad gør man ikke for at komme i form.

Link to comment
Share on other sites

Du skla ikke tage varde, jeg gentager ikke tage varde....det er støttetropperne. De har grønne huer, hvis du vil være jæger er det helt klart en fordel at ha en sort hue på hovedet først.

Og lad være med at blive konstabel elev inden du tager SG, gå direkte på SG.

Lige et par råd i svinget.

Held og lykke

Hvad er dit belæg for dette?

Jeg overvejer lige for tiden om jeg skulle tage konstabel uddannelsen på Bornholm som spejder i den lette opklaringseskadron og få nogle færdigheder ind på rygraden.

Link to comment
Share on other sites

:laugh: Hehe lyder godt. Har dog hørt og også prøvet at mærke lektiemængden på medicinstudiet og udfra den skulle jeg nok ikke klage her i 2.G. Men det er lidt anderledes når det man læser om, er noget man også interesserer sig for. Det må jeg sige ikke altid er tilfældet her på gymnasiet.
Link to comment
Share on other sites

Dagens træning

ca. 7 kilometers løb

Bare lige for at blive lidt frisk i hovedet efter at have været begravet i lektier endnu engang :blink:

Desuden har jeg snakket med Inf-wear idag. Mine Lowa støvler skulle gerne komme imorgen med posten, men så har de også været 2 uger undervejs. Desuden er jeg begyndt at pakke til diamant extrem som varer fra søndag til lørdag i næste uge. Bliver godt at komme ud og bo i skoven en uges tid.

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

:laugh: Hehe lyder godt. Har dog hørt og også prøvet at mærke lektiemængden på medicinstudiet og udfra den skulle jeg nok ikke klage her i 2.G. Men det er lidt anderledes når det man læser om, er noget man også interesserer sig for. Det må jeg sige ikke altid er tilfældet her på gymnasiet.

Det er det så heller ikke lige på en videregående uddannelse. Især de første år er der ofte en masse grundlæggende fag, der bare er et nødvendigt onde for at nå frem til det der virkelig interesserer en.

Men altså, 2.G er hårdt, det er der ingen tvivl om, så det er nu ok at klage lidt ind i mellem :laugh:

-Camilla

Link to comment
Share on other sites

øhh... hvorfor ikke tage en KSE før SG skole?! Så har man en del erfaring. De sergenter jeg har, som kommer direkte fra SG skolen og kun har en HBU i rygsækken er ikke alt for bevendte. Hvorimod tidligere Konstabler som så derefter er blevet SG, de har sku styr på tingene, bigtime!

Link to comment
Share on other sites

Ja tror også jeg vil gå den vej. Så kan jeg også få lov at slippe for HBU'en.

Så er dagen oprendt. Jeg tager afsted imorgen og skal være i felt farlig til næste lørdag.

Rygsækken er pakket og vejer kun 12 kilo (L.I.M).

Jeg nåede lige at få mit grej hjem fra INF-wear som bl.a. bestod af; Poncholiner, Lowa boots, nomex handsker, jægertrøje og all weather notebook.

Lowa-støvlerne fik hurtigt smidt et par superfeet indlæg i, og så fik de lige en jomfrutur på ca. 7-8 kilometer her til aften.

Det bliver spændende at se, hvor hårdt spejdernes hårdeste seniorkursus er. Jeg er i hvert fald blevet lovet; svømning i åbent vand, masser af heik & natheik, o-løb, selvtillidsprøver, mangel på søvn og spise og diverse psykisk og fysisk press.

Det bliver godt! :devil:

God efterårsferie!

Link to comment
Share on other sites

Ja tror også jeg vil gå den vej. Så kan jeg også få lov at slippe for HBU'en.

Så er dagen oprendt. Jeg tager afsted imorgen og skal være i felt farlig til næste lørdag.

Rygsækken er pakket og vejer kun 12 kilo (L.I.M).

Jeg nåede lige at få mit grej hjem fra INF-wear som bl.a. bestod af; Poncholiner, Lowa boots, nomex handsker, jægertrøje og all weather notebook.

Lowa-støvlerne fik hurtigt smidt et par superfeet indlæg i, og så fik de lige en jomfrutur på ca. 7-8 kilometer her til aften.

Det bliver spændende at se, hvor hårdt spejdernes hårdeste seniorkursus er. Jeg er i hvert fald blevet lovet; svømning i åbent vand, masser af heik & natheik, o-løb, selvtillidsprøver, mangel på søvn og spise og diverse psykisk og fysisk press.

Det bliver godt! :devil:

God efterårsferie!

Held og lykke med det Peter... Du er en sej fyr, så er ikke i tvivl om at du går rent igennem!

Glæder mig til at høre din beretning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Træning 15/10 - 21/10

Diamant Extrem KFUM-Spejdernes hårdeste seniorkursus.

Ankomst til Hovedbanegården søndag kl 13. Opdeling i 6 mands patruljer. Konfiskering af madvarer.

10 timers orienteringsmarch i Københavns-området kl. 13 - 23. Posterne var delt ud i hele københavn så vi fik set en masse seværdigheder. Vi gik med fuld oppakning, jeg gik med ca. 13-14 kg og havde den letteste rygsæk i min patrulje. Den tungeste var oppe på 25 kg. Vi kom bl.a. forbi langelinie, Amalienborg, Nyhavn, Fields, Rådhuspladsen, Botanisk have, Statens Museum for kunst, Panum institutet, Søerne, en zoo, H.C ørstedsparken osv. Sidste post ca. 10 km fra ganløse, hvor alle patruljerne samledes og fik en fælles besked. Vi skulle hurtigst muligt fra s-togs stationen til en hytte ca. 6-7 km væk, vores deadline var 48 min. Det var totalt umuligt at nå det på den tid, så en i patruljen ringede til en bekendt, der boede i nærheden og vi blev da hentet og fik et lift ud til hytten og nåede som den eneste patrulje under tidsgrænsen. Nogle af instruktørerne opdagede det dog og begyndte på "Det er smart at snyde, det er dumt at blive opdaget". Vores intention havde dog ikke været at snyde eller omgås reglerne, vi havde bare hørt ordren 'hurtigst muligt' og handlet derefter. Vi fik dog vores straf, som var at gå med fuld oppakning til nattens o-march plus et uhåndterligt tovværk på 12 kg. Da alle patruljerne var samlet ved en ca. 0100 tiden ved hytten og var aldeles udkørte, lød ordren på at bygge lejr. Den første melder fra pga. af overbelastningsskade i knæ og hofte. Hver patrulje skulle bygge et bivuak med plads til 6 mand, et køkken, bålplads og fedtegrav. Vi fik udleveret rafter og tovværk og gik igang med opgaven i bæl mørke. Kl ca. 0230 var vi færdige og havde brugt en masse kræfter på at gøre os umage. Nu lød ordren på at vi skulle bytte bivuak med en anden patrulje. Den gule patrulje som vi skulle bytte med, havde sløset meget og deres bivuak holdte ikke en meter. Frustrationerne nåede dog ikke at vokse før vi blev sendt afsted på opgave/orienterings natmarch. Vi gik som sagt som den eneste patrulje med fuld oppakning og torvet som vi var 4 mand om at skiftevis at bære. Marchen varede til kl. 0800 om morgenen og havde hovedsageligt indhold samarbejdsøvelser ved hver post og så desuden en enkelt selvtillidsprøve. Tidligere på dagen i København skulle hver mand sy en hængekøje. Vi fik udleveret materiale og fik en lille time til at sy køjen. Jeg er ikke den store mester til at sy men fik dog syet køjen under tidsgrænsen. Denne køje skulle vi sove i hele ugen fik vi at vide. Vi måtte under ingen omstændigheder sove på eller røre jorden når vi sov. Hængekøjen skulle yderligere spændes op med et korrekt baghåndsknob for at kunne godkendes?!. Da jeg kom hjem her om morgenen kl. 0800 ligger jeg mig op i køjen godt smadret og træt. Jeg når lige at ligge mig til rette før syningerne braster i den ene ende. Resten af patruljen er faldet i søvn og jeg må finde nål og tråd frem igen. Det tager mig en time at sy køjen om og ligger mig til at sove kl 0900. Kl. 1130 bliver vi vækket. Her lyder ordren på at lave mad, gøre rent, og stille klar til inspektion på en lille time. Imens de andre laver bål og mad reparerer og forstærker jeg bivuaket og min hængekøjen. Bivuaket når at blive meget solidt og godt og jeg får ros af patruljen :smile: . Efter inspektion er der opgave løb som varer til 21.30. Her kommer vi tilbage til lejren og får ordre til at skifte bivuak. Frustrationerne er store da vi får et bivuak hvor patruljen før os har ødelagt presseningen og der er store huller over alt. Rafterne er ligeledes ikke holdbare nok til at holde vores hængekøjer. Imens resten af patruljen tilbereder aftensmad gør jeg igen i krig med at forstærke bivuaken. Den er ikke til at rede, men bliver holdbar nok til at holde ugen ud. kl. 22.30 bliver vi sendt på opgaver patruljevis. Første opgave er observation. Næste skydning. 3. dissektion af hjerte. Jeg scorer mange point til patruljen under skydningen og gennemgang af hjertet, men falder i søvn under observationen. Kl. 0100 får vi lov at gå i køjen. Min køje er denne gang stabil og holder mig uden problemer. Min ben er dog for lange til at kunne ligge i køjen jeg fryser natten igennem og falder en enkelt gang ud af køjen. Da vi bliver vækket klokken 0400 er min ryg meget øm. Der kan ikke tales om kvalitetssøvn her. Hver patrulje får et kort og bedes gå i stilling på en position i skoven på et givent tidspunkt. Alle patruljerne ligger i baghold på en person og "angriber" efter ordre på radioen. Personen bliver overfaldet og lagt i strips. Næste opgave bliver at hente nogle kasser som personen har lagt ud til "fjendlige kontakter". Vi finder uden alt for stort besvær vores kasse som er en træbox, der vejer omkring 15 kg. Jeg og 2 andre skiftes til at bære den uhåndterlige kasse på ryggen hjem til lejren. Vi glæder os til at se hvad der er i den. Men bliver skuffede da vi åbner den hjemme i lejren. kassen indeholdte jord! Næste ordre lyder på morgenmad og efterfølgende inspektion. kl. 0830 begynder der et "OL", hvor patruljerne skal dyste imod de andre patruljer. Kampenes udslag vækker naturligvis en konsekvens. Hver gang en aktivitet er overstået får vi ordre på at stille ved en anden hytte 400 meter væk. Vi får typisk 2 minutter til at stille klar ved næste aktivitet. Der bliver løbet en del igennem dagen i mine støvler. Mine skinneben hæver og det føles som om jeg er ved at få skinnebensbetændelse. Aktiviteterne som bl.a bestod af cooper test, kamplege, løb med huggeblok og kodeknækning. Sluttede ved 18 tiden, hvor vi laver aftensmad og stiller til inspektion. kursist nummer 2 melder fra pga. af overbelastning i knæ og hofte. Efterfølgende en opgave hvor vi skal skaffe et pas til en given person. Der er opstillet en række "kontorer" i skoven, som har åbent i ca. 2 min. af gangen. Vi udfylder en lang række dokumenter og får til sidst passet. En meget stresset tænke opgave, hvor statens dokumenter kan blive nok så irriterende. I skoven er vil jeg gætte på at der har været en ca. 5 grader. Så da vi bliver vist ind i et lokale, hvor alle vinduer er lukket, pejsen kører på fuld hammer, røgelse bliver brændt af og temperaturen ligger omkring de 30 grader, kan folk næsten ikke holde sig vågne. Der bliver uddelt stiloplæg præcis som til en eksamen. Der kører stille klassisk musik i baggrunden. På stiloplægget stod der; "Du har 4 timer til at besvare en af følgende opgaver, din besvarelse skal minimum fylde 4 siders håndskrift". Mange folk gik helt ned på denne øvelse, men jeg var skarp 2.G form og fik skrevet de 4 sider på en time og får afleveret som den eneste i lokalet. Vi bliver kommanderet ud efter ca. en halvandens times tid. Her får vi valget imellem at måtte sove i 2 x 2,5 time eller i 4 timer i træk. Patruljen bliver enige om 4 timer i træk. Vi bliver vækket ved 4-5 tiden og får 5 min. til at stille med badebukser ved søen som ligger ca. 400 m. væk. Det er bæl mørkt og der er rimfrost på græsset. De sidste i verden jeg har lyst til er at smide et af mine 5 lag tøj. Patruljen får ved søen valget imellem at bygge en tømmerflåde eller svømme over søen. Spejderne i min patrulje er eninge om at det er umuligt at bygge en tømmerflåde med de midler vi har til rådighed på så kort tid og patruljen bliver enige om at hoppe i vandet og svømme de få meter. Søen er oplyst af en bil og er fyldt med andemad og er en rigtig bundløs skovsø med alt dertilhørende snask. Jeg slår hul på skinnebennet på vej ned i vandet og får en ordentlig skramme. Vandet er utrolig koldt og vi hyperventilerer alle i patruljen, ingen i patruljen har overskud til at hjælpe vores sidste mand, som er en dårlig usikker svømmer. Efterfølgende morgenmad. Patruljerne går samlet til til den nærliggende s-togs station ca. 5 km væk. Og kører til københavn hvor endnu en orienterings/opgave march venter. Meget lignenende den vi startede med i søndags. Der er dog ingen instruktører når vi går, og vi får ladt lidt op mentalt. Jeg får at vide at en tredje kursist har meldt fra pga. af skade. kl. 2100 er der gudstjeneste i kirken bag Panum Institutet. En gudstjeneste kun for os. Nok den fedeste jeg nogensinde har været til. Da vi kommer ind kan jeg hører Jokeren's stemme rappe om fader vor. Kirken er hyggeligt oplyst og vi skal sidde helt oppe ved altereret. Det er en imponerende kirke og den unge kvindelige gravide præst, prædker om team-work. Efterfølgende march til nørreport station og derefter hjem til lejren nær Ganløse. Vi kommer i poserne ved en 0030 tiden og bliver vækket ved 0300 tiden. Vi går ca. 6 km ud til næste opgave. Et terningeløb hvor man slår med en terning og skal gå ud til den givne post og tilbage igen for igen at slå. Politikken var med og tog en masse billeder. Et af dem blev sat i Poltikken fredag og fyldte en hel side. Alle kunne på dette tidspunkt knapt holde sig vågne, folk faldt om når vi gik, fordi de simpelthen faldt i søvn. Da vi var færdige blev alle vores ure og mobiler taget fra os. VI skulle nu hurtigst muligt tilbage til lejren og spise morgenmad. Dagen gik igen med forskellige opgaver nær lejren. Ved hver post blev der sagt til os at vi kunne få lov at sove når vi var færdige med denne post, vi skulle bare lige have den næste også, og så kunne vi få lov. Vi fik da også lov at gå i seng omkring middags tid. Men blev vækket efter ca. 10 min. En af opgaverne denne dag lød på at klippe ca. 9 m2 græs med hårsaks :blink: . Da vi endelige stillede for at få udleveret vores aftensmad blev vi præsenteret for 2 flyttekasser pr. patrulje. I hver flyttekasse var der en levende hare. Jeg henrette en enkelt sammen med 3 andre og ordnede den ene selv. Jeg skal hilse at sige at det er noget andet at slå en hare ihjel med en økse end det er at skyde den med hagl på 25 meters afstand. Imens jeg parterede den begyndte den pludselig at lukke op for blæren så jeg fik æren af et 'golden shower'. Jeg fik også en del blod på mig og der var jo ingen mulighed for at komme i bad eller få vasket tøj, så jeg var ikke videre lækker efter denne operation.

Godnat kl 0030. 3 og 4 kursist melder fra. Vækning kl 0200. Ordren lød på at gå ud og finde et givent sted i skoven og derefter ringe til en kontakt. En i min patrulje har fået diarre men vil ikke melde fra, han bliver sat til at gøre instruktørernes toiletter rene mens vi går natmarch. Vi går igen som zombier på vej ud til punktet i den mørke skov. Da vi ringer op til kontakten hører vi en telefonsvarer, der siger at vi bare kan gå hjem igen og at der ikke var nogen opgave, men at det bare var en lille joke.

Vækning igen ved 4-5 tiden. Ordren lød på at stille i badebusker ved søen. En af gutterne i patruljen havde tidligere på dagen sagt at han gerne vil tage turen i vandet igen, da vi havde hørt rygter om en sådan opgave. Opgaven lød på at hente 7 koder som lå i flasker ude midt i søen. Man måtte hente en ad gangen. Patruljen skulle derefter knække koden får skafferen måtte hoppe i igen. Det betød at skafferen måtte stå kold og våd og vente ca. 5-10 min. på kanten før han kunne hoppe i igen. Han klarede 3 poster før han var færdig, han kunne simpelthen ikke mere. Jeg følte at jeg blev nødt til at melde mig til at hente resten. Det var jo også det jeg var kommet på kursus for. Jeg hørte mig selv sige at jeg skulle hente resten og hoppede i vandet. Hentede dem en ad gangen. Den sidste skulle jeg træde vande ud midt i søen og læse en morsekode op. Jeg skulle råbe den indtil land, hvor de skulle notere den og knække den. Koden fyldte en lille a4 side og jeg måtte træde vand i ca. 3 min før jeg havde fået læst den hele. Da jeg kom op fik vi en straf på 100 armbøjninger for at have løst en af koderne forkert. Jeg lavede de første 50 og fik varmen. Det var en utrolig lækker fornemmelser at hoppe i uld undertøjet bagefter. Morgenmad. 5 kursist melder fra, han har fået en vabel der fylder ca. 80 % af foden og kan ikke gå videre. Kl. 14.00 GPS orientering på afsluttende Hike. Fra Ganløse til Hareskoven og indtil københavn. Her kom vi ind på spejdernes hovedkontor på rysenstedsgade? Her var der lækker mad og vi fik lov at gå i seng ved en 0100 tiden. Inspektioner og rengøreing, uddeling af mærker, tale osv. om lørdagen hvorefter vi fik lov at tage hjem. Jeg kom hjem igår ved 15 tiden og har sovet og spist siden. Mit hoved trykker meget og jeg har feber. Jeg er ret forkølet men glad for at det først er kommet nu hvor jeg er hjemme. Og så er jeg selvfølgelig glad for at kursus gik godt.

Link to comment
Share on other sites

Niels

Jeg er overbevist om at turen har været hårdere end HBU'ens Rex tur. Mange af de ting vi lavede kunne man ikke byde almindelige værnepligtige.

Vi fik sovet ca. 16-18 timer på den uge. Dvs. ca. 3 timer pr. døgn.

Vi gik og løb også meget, hver eneste dag.

Der var også en enkelt nat, hvor der var FUT. Vi løb rundt og lavede en masse englehop, strækkere og mavebøjninger.

Men det værste var turerne i vandet.

Det sætter det lidt i perspektiv. Jeg kunne forestille mig at ugen ikke var nær så hård som en uge på PTRKUR, men jeg ville ikke have haft kræfter til at stille her igen mandag for at tage en uge til af samme kaliber og da slet ikke 5 uger ekstra, som PTRKUR tager.

Der var også 2 af instruktørerne, der havde militær baggrund. Den ene have været officer af reserven og den anden havde været sergent i artelleriet og var faktisk uddannet Forward Air Controller hos jægerne. Fik en god lang snak med ham om korpset, da kursus var slut.

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke kun HJV der har medlemmer i det danske Protection Team, jægerne har også nogle af deres folk der og jeg mener faktisk også at Hæren har et par der.

Protection Team opgaverne varetages af hhv. Hæren, Flyvevåbnet og Søværnet, på skift. Typisk af MP'ere der er uddannet lokalt ved de enkelte værn. Jægerne og frømandskorpset varetager jf. deres egen hjemmeside også Protection Team opgaver, man kunne forestille sig at det især var i opstartsfasen af en Protection team opgave, inden de regulære enheder fra de tre værn overtager opgaven.

Som jeg læser denne artikel om Hjemmeværnets patruljefolk i Basra, så er der afholdt et særligt protection team kursus ved jægerkorpset på 10 uger, som bl.a. personel fra Hjemmeværnet har gennemført. Denne uddannelse ved specialkorpsne må man forvente er anderledes/bedre end den som MP'erne ved de tre værn ellers selv kan strikke sammen, men det er jo bare en antagelse.

De protection teams der udsendes fra de tre værn, kan være sammensat på forskellig vis: nogen bruger kun MP'er, andre sammesætter hold til lejligheden, af personel der har Protection Team uddannelsen.

Det hold der fornyeligt kom hjem fra Protection Team Bashra, bestod så vidt jeg kan forstå primært af personel fra hjemmeværnets særlige enhed Patruljekompagni HOK, der har gennemført den særlig Protection Team uddannelse på 10 uger ved Jægerkorpset.

Men det er vel forskelligt fra gang til gang? Der er jo ikke nogen der er udsendt som Protection Team 6 måneder af gangen, så der må komme en del folk igennem den type missioner. Militærpolitiet løser i hvertfald også Protection Team opgaver, og det er jo ikke alle og enhver i Hjemmeværnet der har mulighed for at komme på Protection Team uddannelsen og siden på mission, selvom man kan få det indtryk af Hjemmeværnets annoncer om protection teams i irak: det er jo KUN personel fra den særlige enhed HOK Patruljekompagniet der er blevet anvendt indtil videre, og det er vel også det eneste seriøse? Det er lidt svært at forestille sig at alle der har købt sig en bøllehat og kalder sig for patrulje, skulle være kvalificerede? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så ligger jeg i min feber og føler mig lidt ærgerlig. Så checker jeg lige min telefonsvarer og hører en Seniorsergent Christian Ring fra Jægerkorpset præsentere sig :w00t: . Han ville bare takke for min mail jeg skrev forleden til korpset med et forslag om at lægge træningskompendiet ud på deres hjemmeside. Det synes han da var en brandgod ide (sagt på herligt jysk :smile::laugh: ) og der var da ingen grund til at holde det "hemmeligt", så det ville han da se nærmere på.

Det kan nok være at jeg glemte min feber for en stund. Man er vel stadig kun en drengerøv :tongue:

Edited by Augustinus
Link to comment
Share on other sites

Jeg snakkede med en af de eneste piger der kom igennem kursus. Jeg spurgte om hun var kommet sig ovenpå kursus. Hendes svar lød at hun var i behandling og havde væske i højre knæ. Foden var den også galt med, men at hun var i bedring. Men hun var glad for at hun havde gennemført :smile:

Mht til træningen havde jeg forestillet mig at den blev genoptaget idag, men jeg har haft en del rygsmerte de sidste par dage af uransaglig årsag. Så det blev desværre ikke idag.

Min morbror skal til Singapore og spurgte pg jeg skulle have noget med hjem derfra. Umiddelbart tænkte jeg jo på et par Asics Kinsei og Nimbus, er der nogen der ved om de er meget billigere dernede?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share