Jan D. - Det endelige opgør


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Torsdag d. 15/3

Racer (klub): 35 km + 11 km

Racertransport: 6,5 km

Totalt: 52,5 km

Der var nu 2 nye med til træningen, samt en forælder. Kørte denne gang adskilt fra den rutinerede flok drenge. Med den ene er der mest psykisk der skal bearbejdes, mens den anden ser ud til at fungere fint med cyklingen. Er adviseret om at der muligvis kommer endnu 1 ny snart. Selv om frafaldet inden for sporten generelt er stort kan jeg håbe på at vi kan komme op på 3-4 nye her til foråret, hvis det går rigtigt godt. Det store rykin er dog først efter sommerferien.

Træningsmængde

Efter at have konstateret at der fra nu af meget bliver træning af nye drenge er det på tide at sætte forårstræningen i system og bygge en træningsplan op.

I øjeblikket er måltallet 8+ timer pr. uge med lette uger ä ca. 6 timer hver 3. el. 4. uge. Dette er på den ene side en progression på 1½-2 timer ift. januar-februar, hvilket er rimeligt meget. På den anden side skal det ses på baggrund af lettere træning og som kompensation for anden træning (gym, styrke og fodbold).

Jeg vil dog samtidig arbejde med noget begrænset tempo-/intervaltræning ved siden af træningen af nye drenge. Dette vil især være koncentreret omkring weekends eller ferier (påske), hvor der ikke er klubtræning.

Dette skal dog være rimeligt behersket, da hovedmålet er mængdeopbygning og der også skal være plads til progression med løb.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lørdag d. 17/3

Løb: 5,25 km 31:09 + 0,95 km transport

Total hviledag fredag og ikke meget træning lørdag. Løbet med løbeholdet blev i alt for højt tempo igen med et snit på 5:56 min/km, hvilket betød at jeg fik en del ømhed i hoften efterfølgende. Bliver nødt til at nedjustere tempoet kraftigt i næste uge.

Søndag d. 18/3

Racer (klub): 40,5 km

Vejr: Regn og våde veje. ca. 7-8 grader. 6-9 m/s SSV.

Opmødet til klubtræning var dårlig ligesom vejret. Ingen af de nye kom, så vi var kun 2 trænere og 3 drenge.

Med den store sandsynligvis for at blive gennemblødt og punkteringer valgte vi skovlinien, som nogenlunde tæt på. Udturen var i sidevind/sidemodvind føltes mellemhård (men sådan er det jo altid i starten for mig). Først 1 runde (6.4 km) enkeltstart, hvor jeg blot skulle holde hjul på den næsthurtigste. Derefter 2 runde samlet start. Den ene drenge punkteres ca. efter 1 runde, så jeg stod sammen med ham over på 2. runde. Derefter var drengene kolde og ville hjem, så det blev en forholdsvis kort tur.

Det var mest hårdt på bakken i Nørreskoven og på den samlede start, hvor der blev rykket fra svinget og opad bakken. Som bagtrop måtte jeg accelerere op stående og der gik sådan set fint og nogenlunde let. Problemet var mere den sidste del af bakken, hvor iltforbrændingen skal tage over. Det gik dog når jeg ikke skal rykket helt til fronten. På andre tidspunkter var det nogenlunde let af være med fx. på kollekollevej med stik modvind, hvor drengene let dør i frontposition. Tampoet i enkeltstarten var sølle 30 km/t for den hurtigste. Vindstødende har dog helt sikkert snuppet en del af farten. Alligevel viser det vel at formen kva årstiden hos drengene er et stykke til sommerniveau (men sådan er det nok også i de andre klubber).

Skal have lidt mere træning i eftermiddag for formiddagens træning var lige vel kort.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Søndag del 2:

Motioncykel: 1 time

- 15 min. opvarmning

- 18 min. varieret belastning (170-215 watts), kadance ca. 90. Forbrænding: 225 kcal (750 kcal).

- 6 min., 200-270 watts. Kadance: 85-90. Forbrænding: 90 kcal (900 kcal/t)

- 3 min. med middel belastning (200+), 37 sek. tungt ä 400 watts, kadance 85-90.

- 10 min. let med 8x30 sek. halvspurt (kadance ca. 110). 2 spurter (280 watts)+6 spurter (ca. 330 watts). Forbrænding 124 kcal.

- 8 min. let afrul

Lidt ømme ben med krampetendens efter formiddagstræningen, hensynet til ventre hofte mv. gjorde at det mest var let træning med korte intervaller indlagt.

Link to comment
Share on other sites

Mængdeprogression:

Målsætningen for sommersæsonen er at nå op på 9-10 cykeltimer i slutningen af efteråret svarende til 240-270 km pr. uge. Lette uger dog ca. 7-8 timer.

Kapacitetsvurdering/-mål for året:

2007 betragtes som et grundtræningsår. Både mængdeperspektivet og træningen af nye gør at der må forventes et lidt lavere niveau for sommersæsonen end tidligere. For engangs skyld har jeg derfor ingen målsætninger om tidsforbedringer.

Kombineret med at de rutinerede drengene må forventes at blive hurtigere - forventer jeg af tidligere års forspring vil blive stort set udlignet dog hvor jeg på nogle punkter vil være bedre og andre dårligere. I de træninger jeg kommer til at køre med de rutinerede drenge er fokus derfor på blot at følge med og primært fokusere på bagtroppen.

Fokuseringer i træningen:

Jeg vil primært fokusere på styrke og udholdenhed i træningen, samt et vist minimumsniveau af intervaltræning for at opretholde konditionen (for det meste 2 gange pr. uge).

Fra sommerpausen fokuseres der mest intensivt på opstart af aktiviteter vedr. indendørs træning (styrketræning, spinning mv.), således at dette giver en mere optimal overgang til vintertræningen.

Grundugeprogram for foråret:

Mandag: Let styrketræning

Tirsdag: klubtræning (primært nye) 2-2½ time. + ½-1 time korte bakkeintervaller

Onsdag: Løb 3-6 km + evt. cykeltransport

Torsdag: klubtræning (primært nye) 2-2½ time

Fredag:

Lørdag: Løb 5-6 km + let styrketræning

Søndag: Egen træning 3 timer (lang tempokørsel/intervaller)

Grundplanen fokuserer på en standarduge. I de mange ferieperioder (træninglejrperiode, påske, himmelfart etc.) vil jeg forsøge at kompensere for den lettere midtugetræning for de nye drenge.

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 19/3

Let styrketræning: 6-7 min.

Tirsdag d. 20/3

Racer (klubtræning): 51,5 km

Racertransport: 6,5 km

Tur med nye i let tempo bortset fra en del skub. Det er stadig vintertid, så det var for mørkt til ekstratræning. Til gengæld har jeg ikke træning af nye torsdag og kan her køre hvad der passer mig.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 21/3

Løb med løbehold: 3,2 km

Løb kun kort og i tempo 6:26 pr. km for at please hoften. Alligevel blev hoften øm. Jeg bilder mig dog ind det er en mindre langvarig ømhed end efter sidste løbetur. Prøver dette niveau nogle uger.

Torsdag d. 22/3

Racer (alene): 36,5 km

Til skovlinien - 1 runde og hjem.

Vejr: Tørt og overskyet. ca. 6 m/s (føltes af mere) DMI siger noget ala NØ, men det passede absolut ikke på de lokale forhold, hvor det snarere var NNV med modvind på starten af skovlinien. Fatter ikke der kan være så stor forskel.

Morgentur. Udvejen var i retning NV, så i følge DMI skulle dette give sidevind, men reelt med mere modvind end sidevind. Tempoet bevægende sig mellem 22-30 km/t på udturen (i ikke for hårdt tempo). Kørte herefter 1 runde som mit første lange interval i år.

6,4 km på Skovlinien: 12:10 el. 31,56 km/t.

Startede fra kollekolle. Kollekollevej stiger let og den første km gik i tempo 29. Første halvdel af Skovlinien var i direkte modvind (går N) og tempoet gik ned til 27-28. Frygtede på det tidspunkt jeg ville falde helt igennem. På sidste del af skovlinien gav skrænten mod motorvejen lidt læ, så jeg kunne holde 30 i fart. Ned af Fiskebækvej nåede jeg op på 30 i snit. Bakken i Nørreskoven blev holdt på 24, så jeg var igen bagefter de kritiske 30. I skoven var der læ og jeg lå på 34-35 og var igen oppe på over 30 i snit. Ned af Kollebakken i mest medvind endt jeg oppe på 49 i tempo (så snittet blev reddet en del til sidst).

Tja, som det første lange interval, under ikke optimale forhold (vinden, begrænset læ med årstiden, koldere luft mv.) og med min ikke særlig hårde træning i midtvinteren var det vel nok nogenlunde som ventet. Måske et 7-tal på 13-skalaen.

I søndags kørte drengene ca. 12:55 og 13:13, men under endnu dårligere forhold, så mit forspring er i givet fald ret lille.

Link to comment
Share on other sites

Torsdag fortsat

Racertransport: 13,5 km

Højre hase var syret helt til efter intervallet, så jeg skal nok ikke lige gentage et så langt interval lige med det samme. Er p.t. igang med en lettere uge, hvor jeg nøjes med 6½ time cykling, hvor de 4 timer nu er røget på kontoen. Resten er til weekendtræningen.

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 23/3

Har taget det med en let uge bogstaveligt. Denne dag blev det kun til:

Løb: 100 m til bus.

Lørdag d. 24/3

Løb: 3,95 km (900+150+700+700+800+400+300m)

Det er langt bedre med pauserne fr hoften. Foregik også iet let tempo, som jeg nok vil fortsætte med.

De 2,2 km var med den langsomme gruppe på mit løbehold (7½ min/km), som nu er vågnet op efter vinterhi. Håber vi igen bliver mange løbere i sommerperioden. De øvrige km var i et lidt hurtigere tempo.

Det er svært at vænne sig til så lidt træning, men nu skal jeg også ud på en tur på 2½ time på cyklen.

Link to comment
Share on other sites

Sundhed

Efter nogle helt mislykkedes forsøg på kostomlægning og vægtreducering er jeg gået igang med en meget langsigtet og mere forsigtig strategi, som handler om meget gradvise ændringer. Håber jeg bedre er i stand til at håndtere dette fremfor en "alt-eller-intet-strategi her-og-nu".

Første skridt har været nu 1½ uge med afkald på egentlig slik (chokolade, vingummi, lakrids mv.), hvilket indtil videre er gået ok, da jeg stadig kan nyde sodavand, chips m.m. Jeg har ikke de store forventninger til et større vægttab, men indtil videre blot at blive fravænnet de store mængder jeg tidligere har spist.

Vægten tenderer til at bevæge sig en lille smule i den rigtige retning, men det er for tidligt til at se om det er et fald. For mange popcorn har givet mig maveproblemer de sidste dage, så de er også røget på forbudslisten fra næste uge. Ellers vil der nok gå et stykke tid inden næste kostændring.

Næste projekt inden for sundhed er søvn (kl. 24-7 med enkelte begrænsede undtagelser), passe astmamedicinen 100 pct., samt udluftning i boligen dagligt (astma/allergi).

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 25/3

Racer (alene): 67,68 km ä 27,85 km/t (lang steady tur)

Rute: Husum-Kollekolle-Værløse-Kr. Værløse-Christianshøjvej-Ganløse-Tyren-Krogenlund-Uggerløse-Lynge-Mod Allerød-Oldvejen-Bregnerød-1 runde-Farum-Kollekolle-Mørkhøjvej-Husum

Terræn: Blandet. Store bakker: Christianshøjvej, Lundebakken før Ganløse, Tyren, Krogenlund, Uggerløse-Lynge-bakkerne, Nørreskoven.

Vejret (DMI): 6 stigende til 10 grader, sol og tørt, vind 3-4 m/s ØNØ. Vinden føles igen meget hårdere end DMI-målingerne.

Som ventet blevet det ret hårdt med en lang steady-tur alene. Formålet var træning af udholdenhed. Det var den første tur alene af slagsen i år på raceren, så forventningerne var beskedne blot jeg kunne holde 27 i snit.

Lagde rimeligt hårdt ud med 29 i snit med sidevind (både med- og mod). Var kommet ud langs motorvejen 10 m foran en anden motionist, som jeg så satte over flere km. Overhalede flere andre, men mødte ellers næsten kun modkørende cykelryttere på resten af turen. Efter kollekolle kom nogle strækninger i mest medvind (hvor jeg slappede mere af) dog afbrud af bakkerne Christianshøjvej, Lundebakken, Tyren mv. Med de fortsatte bakkerne fra Krogenlund-efter Lynge og modvind faldt snittet end del til under 28. Var ret smadret efter 1½ time, men resten af turen i sidevinden (med og mod) holdt jeg snittet oppe. Oldvejen er tilsyneladende lukket for gennemkørende trafik, så jeg tog en runde på runden ved Bregnerød.

Link to comment
Share on other sites

Intervaltider

Har kigget lidt tilbage på mine intervaltider, som der ikke er så mange af, da hovedparten af træningen er med klubben, hvor der køres efter/med andre (samt ellers ofte steady-tempo i weekenden, da der er masser af intervaller i midtugen). Kan dog se jeg har registreret følgende bedste intervaltider (alene) 3-17 km på rundstrækninger (racer):

km km/t runde år

5,05 36,40 Bregnerød 2005

5,25 33,45 Hejrebakken 2006

7,60 33,61 Lillevangsvej 2004

6,40 34,50 Skovlinien 2005

16,60 32,50 Stor tyrrunde 2006

5,00 33,50 Oldvej 2005

9,25 32,40 lang oldvej 2005

3,00 35,82 Dynamovej 2006

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 27/3.

Racer (klubtræning): 69 km (inkl. start fra arbejde og en smule ekstra efter klubturen)

Racertransport: 6,5 km

Drengene var tilbage efter deres lange træningslejr, men det var den anden træner ikke. Til gengæld var der masser af forældre med til at køre med de to små nye. Desuden var der mødt to store nye op (15-16 år), der ikke lå alt for langt under niveauet for de rutinerede.

Vi startede derfor med en enkeltstart til Farum (for at se niveauet), hvor jeg startede stående ved siden af cykel efter klubmesteren. Med accelerationen i starten var jeg derfor ca. 40-50 m efter, som det tog godt ½ km at hente med 47 i tempo. Rimeligt hårdt tempo at følge (op over kollebakken) dog uden at være i problemer. Oppe i Nørreskoven og indtil Farum (hvor det gå lidt nedad/fladt) var det dog rimelig let af følge (måtte ligge lidt forskudt noget af tiden). Det selvfølgelig også lettere at hænge på - selv om de små drenge ikke giver særlig meget læ for en høj voksenrytter. Efter en indledende enkeltstart delte vi os op og jeg kørte sammen med en H50 sammen med de rutinerede og to store nye.

Vi tog 2 runder på Lillevangsvej (godt 7,6 km pr. runde) og 1 runde på skovlinien (6,4 km). Første runde med opsamling efter hver af de to bakker og derefter rulleskift resten af runden (af hensyn til de nye). 2. runde som parløb (de nye sammen). I begge tilfælde passede jeg mest bagtroppen med de nye, mens jeg regnede med at H50-rytteren helst ville ligge foran og få sved på panden. På Skovlinien måtte jeg køre godt ½ runde ned en af de nye, som kørte på mtb og var ret træt. Taktikken er dog som nålestik engang imellem at sætte mig i respekt, hvilket idag var på den afsluttende skiltespurt før Mørkhøjvej. Derimod ved jeg at bentøjet ikke kan holde i længden til fuld-power hele tiden.

Sådan set ikke svært, de gange jeg kørte ved de rutinerede med undtagelse på de lange bakker -gedevadsbakken og drive in-bakken. Det går fint fra bunden med power stående, men igen er det hårdt når ilten skal tage over. Er vist heller ikke helt ok oppe i astmabehandling. Tog Hirsebakken 3 gange på hjemvejen efter fællestræningen, da benpower stående delvist kan kompensere for mine manglende evner med tilstrækkelig ilt på bakkerne.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Lidt om hvert - arbejde, vægt mv.

Arbejde:

Dem der læser min log vil sikkert synes mit humør ind imellem er lidt for sort. En sammenhæng som jeg ikke udstiller alt for ofte i denne log er nok mit arbejde som i øjeblikket er rimeligt psykisk belastende. Der bliver forsøgt at køre indenom, udenom og hen over een, fordi man gerne have det som det passer een i fagkontorerne/-afdelingerne. Mange der sidder i en central administrativ enhed ved at det til tider kan være hårdt og konfliktfyldt, men som regel nok ikke i samme omfang det er tilfældet for mig p.t.

Som ikke-leder (men "kun" specialkonsulent = uformelt lidt faglig leder/koordinator) er det sin sag at stille op i modvinden og holde fast i "sandheden" eller de mange regler, der grundvilkår i den statslige sektor. Det er nærmest blevet mit varemærke og i flere tilfælde noget jeg gør tit også uden meget aktiv opbakning fra mine chefer. Ind imellem tærer det dog en del på psyken (i hårde perioder), da jeg vist går meget op at det faglige indhold er i orden. Til gengæld giver det også stor recept i organisationen, hvis det bygger på et godt fagligt fundament. Det er dog et lidt større problem lige nu og falder samtidig med mine mange andre livsproblemer.

Stressmæssigt er det derfor lidt for intensivt lige nu og overskuddet er slidt op, hvilket ganske givet er gået en del ud over mit øvrige liv.

Vægten

Har længde ligget mellem 104-105 kg, men har efter popcorn-forstoppelsen bevæget sig ned i området 103-104 kg. Det er fint som start, men endnu ikke nok til at tro på projektet.

Hoften:

Steady-turen efter lørdagsløb gav lidt dårligere hofte end ellers (plejer at blive bedre efter cykling), så det taler også for en meget kontrolleret træning uden alt for hård intensiv træning.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 28/3

Let cykling (opvarmning): 5,1 km

Løb (mest med løbeholdet): 4,85 km

Prøvede forsøgsvis en meget grundig opvarmning med 15 min. let cykling med lavt gear. Derefter varmecreme og 1,5 km transport med 3x300m let løb til mosen. Endelig en del minutters opvarmningsøvelser. Løb så 3,65 km i træk (tempo 6 min/km) og 300 m på vejen hjem. Var øm inden jeg startede, men denne gang blev det ikke værre (endtil nu).

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 29/3

Racer (klubtræning): 56 km (rettet)

Racertransport: 6,5 km

Knæene virkede ømme fra morgenstunden enten pga. af træning eller forbi jeg har siddet/ligget forkert.

På vejen til klubben tabte jeg mit ur, men fandt det igen efter længere tids søgen. Måtte dog køre i ekspresfart til klubben. Turen blev med ultrastor forskel i belastningen. På udturen skubbede jeg en af de nye små midt i gruppen (tungt opad). Derefter igen enkeltstart, hvor jeg kørte med 3 forskellige drenge. Derefter lang tid med den ny indtil vi skulle hjemad. Det sidste stykke vej hjemad skubbede jeg igen den ny dreng. Da vi lå lidt bagefter i modvinden var det meget hårdt med vindmodstand for 1½ person.

Skal nok generelt passe på knæene, da tilvænningsperioden til raceren i år har nærmest ikke eksisterende.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hej Jan,

Det lyder som en god plan mht. mere gradvise ændringer i kosten. Det betyder jo selvfølgelig også at tidshorisonten for hvornår resultaterne kan ses og måles er længere. Held og lykke med din nye strategi! :smile:

Jeg har et spørgsmål til dig vedr. cykelbukser. Jeg har fundet ud af at jeg nok ikke kommer uden om at skulle investere i et par cykelbukser selvom jeg kun cykler 2x26 km. om dagen. Efter at have været inde på bikebuster.dk er jeg kommet frem til at det er en jungle. Hvad skal jeg kigge efter? Hvilke mærker er gode og hvad bør et par cykelbukser som minimum koste?

Hessel

Link to comment
Share on other sites

Hej Jan,

Det lyder som en god plan mht. mere gradvise ændringer i kosten. Det betyder jo selvfølgelig også at tidshorisonten for hvornår resultaterne kan ses og måles er længere. Held og lykke med din nye strategi! :smile:

Jeg har et spørgsmål til dig vedr. cykelbukser. Jeg har fundet ud af at jeg nok ikke kommer uden om at skulle investere i et par cykelbukser selvom jeg kun cykler 2x26 km. om dagen. Efter at have været inde på bikebuster.dk er jeg kommet frem til at det er en jungle. Hvad skal jeg kigge efter? Hvilke mærker er gode og hvad bør et par cykelbukser som minimum koste?

Hessel

Cykelbukser er absolut uundværdige hvis man cykler meget og siddesår er ikke en af livets største fornøjelser.

Der følger meget få privilegier med til et frivilligt trænerjob. Bortset fra en årlig lederfest er dette klubbens cykeltøj. Jeg har derfor ikke haft de store overvejelser selv ang. tøjvalg (da vi er tvunget til at køre i klubtøjet). Dette er specialfremstillet og bærer intet mærke.

Jeg kan i stedet anbefale dig at søge på www.feltet.dk i debatforaerne ang. mærker af cykeltøj. De fleste mærker overholder jo de grundlæggende krav man kan stille til disse. Det vigtigste er dog pasformen og at skindet/syningerne er udformet så du i generer og uden generende kanter. Vaskeskindet skal derfor være af en fast men fleksibel struktur, der ikke på nogen måde folder når det bliver vådt.

500-700 kr. er vel det man normalt skal op på for at få nogle korte cykelbukser, men findes også i kvalitetsprodukter op til måske 1.000 kr. Nå løb kalder så jeg smutter nu.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 31/3.

Løb: 4,2 km (3 km med løbeholdet)

Racer (alene): 27 km let rul

Let træning. Prøver denne weekend at komme ovenpå med knæene, hoften og benene generelt. Vægten har stabiliseret sig på 103-103,5 kg, hvilket er alt for højt også sammenlignet med sidste sæson.

På arbejdet er tingere desværre skaleret endnu mere i slutningen af ugen, så det ser både fagligt og med hensyn til arbejdsbelastningen temmelig sort ud. Mine odds er vel forringet, men vi får se når tingene skal afklares efter påske. En ting er dog sikkert jeg vil kun have rene negle. Jeg har dog valgt at holde påskeferie for at stressniveau ikke skal blive for stort.

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 1/4.

Racer (alene): 60,75 km ä 28,99 km/t i steady-tempo + 5 km rul

Rute: Husum-Ballerup-Værløse-Farum-Allerød-Nr. Herlev-Allerød-Farum-Kollekolle-Husum

Vejr: solrigt, begrænset vind ØSØ, ca. 10 grader.

Terræn: Forholdsvis let dog med bakken op i Værløse og Nørreskov som større bakker.

Vejret var kanon, så ingen undskyldninger her. Indledningsløbet for drengene var aflyst pga. manglende hjemmeværnsfolk til trafikregulering. Kunne have valgt at arrangere klubtræning for de drengene, men det ville nok være begrænset hvor mange jeg kunne skabe sammen, så jeg valgte en ego-løsning, da jeg var interesseret i den planlagte ikke alt for krævende tur. Sørgede for ikke at lægge for hårdt pres i trådet for ikke at belaste benene for meget. Pga. vejret og det lettere terræn ift. sidste weekend blev tempoet lidt højere.

Link to comment
Share on other sites

Sløvhed, vægt og ømhed

Er efterhånden "landet" stressmæssigt efter feriens start, men har været temmelig sløv indtil videre. Hoften kan desværre i p.t. tåle lange steady-ture, så der er ingen fremgang med skaden. Forsøger med lidt omlægning af cyklingen i påsken (har jo lovet mig selv at køre sæsonen igennem inden jeg kapitulerer).

Vægten er vel det eneste positive, da den de sidste par dage har ligget på 102 kg, men jeg er stadig skeptisk overfor om det holder. 2-2½ kg begynder vel efterhånden at ligne andet end daglige vægtudsving (svarer til 7-8 sek. i belastning pr. km løB). Forsigtig optimist på dette punkt.

Faste sovetimer er nogenlunde nogenlunde implementeret, mens det stadig kniber med astmamedicinen og udluftningen hjemme. Vil nu prøve at indskrænke sukkerdrik til dagligt (undtaget festlig lejligheder og træning). Det skulle ikke være så hårdt i påsken med hele 3 familietamtam. :tongue:

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 3/4

Lidt styrketræning: 7 min.

Klub+egen træning (racer): 66,5 km

Vejret: Tørt og lidt sol, men en del vind i starten (6 m/s - senere dog kun 2 m/s).

Rute/terræn: mest på Dynamovej dvs. uden de større bakker.

En noget blandet gruppe af drenge/ungdomsryttere - 4 stk. i alt her i ferieugen, samt en forældre (tidl. cykelrytter). Valgte den korte, men meget intensive udgave ved at køre til Dynamovej efter en opvarmningstur inden. Her blev kørt enkeltstart, udskilningsløb, poingløb og holdløb.

Den ene af de nye store drenge (ungdom) kører allerede ret stærkt og er bedre end de rutinerede dreng nu og også bedre end jeg (i hvert fald på denne type rute/interval). Han har dog også trænet meget inden han startede hos os. Jeg var mest tidtager, men kørte til sidst 4½ runde som gruppe i pænt tempo. Synes det gik af h...... til specielt på opløbssiden i modvind og lidt opad.

Havde dog trænet lidt inden og trænede tilsvarende også efter, hvor jeg selv tog samme enkeltstart (3 km - 2 runder). 33,96 km/t var tempoet, hvilket var 6 sek. dårligere end den nye ungdomsrytter og næsten 2 km/t under egen rekordtempo (dog trods alt bedre end sidste interval på skovlinien) og kun få sekunder hurtigere end mtb-rekorden på ruten. Er dog nok hvad jeg kan forvente med manglende intervaltræning.

Hoften giver ømhed når der trædes rigtigt til og bryder sig ikke meget om accelerationer.

Efterfølgende vurdering af interval:

Jeg havde fordel af mindre vind, men havde dog kørt over 55 km inden intervallet og havde ikke andre til at presse mig. Kunne måske have kørt en anelse hurtigere, men nok ikke meget.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 4/4.

Løb: 4,65 km

- 3x300 m opvarmning

- 3,25 km ä 5:52 med løbehold

- 300+200m hjemad

Genopståede problemer med achilleseneømhed, der har været tiltagende i hvile de seneste dage. Selvforskyldt, da det er blevet er direkte og fuldt skifte fra mtb på fald fod til 100 % racertræning med klik. Burde have holdt gang i mtb'en, men jeg har ikke orket at få den fikset, så det er desværre blevet som det er blevet.

Vil gradvist skifte egen træning til kondicyklen og mtb'en og må sørge for at holde træningsintensiteten i ave i påsken. Håber ikke jeg ligesom i sommers bliver nødt til at køre uden klikpedalerne permanent til klubtræning.

Havde denne gang fået helt styr på min skumpude, der forhindrer problemerne med den slidte hælkappe, så dette ikke igen blev en irritation for den udsatte sene.

Med dagsudsving, beklædning og vægttabet blev løbevægten (inkl sko og tøj) på denne tur hele 2,5 kg lettere end i lørdags. Kunne mærke hoften under opvarmning, men under selve løbet gik det klart bedre. Lagde i medvinden alt for hurtigt ud med første km under 5:30, men fik det rettet ned til lige over 6 min. pr. km på resten af turen. Dog ikke videre smart at konvertere vægttabet direkte til hurtigere løb (hellere aflastning for min hårdt prøvede krop), men jeg tror jeg overlevede.

Blev idag rystet i min tro på vægttab, da jeg tilfældigvis åbenede en træningsdagbog for perioden for knap 10 år siden. 87 kg....................!!!!!!!!!!!!!!!!!

:crybaby: Tragisk at jeg nu 10 år efter er havnet (trods vægttab på ca. 2,5 kg) på vægtøgning på 15 kg. Der er vel kun et af gøre .....:hands:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 5/4.

Racer (alene): 20 km rul ä 24,9 km/t.

Påskeprogrammet er lidt anderledes, da torsdagstræningen er skubbet til fredag p.g.a. familietamtam. Til gengæld er lørdagsrul rykket frem til torsdag. Trods flere forespørgsler har jeg ikke arrangeret påsketræning og er lige i øjeblikket mere end tidligere fokuseret på mig selv. Efter påske starter den tredje træner og jeg er efterfånden ved at miste følingen med de rutinerede drenges træning og har svært ved at lægge alle kræfter i træningen af de få nye drenge (hvis jeg måske alligevel stopper til efteråret).

Turen var præget af den kraftige blæst (ca. 10 m/s VNV) og uendeligt mange røde lys. Udtur i modvind ä 20½ km/t og retur med knap 32 km/t. De eneste gange der skulle trædes lidt hårdt var på de få bakker og de mange accelerationer fra 0 ved lyskrydsene.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share