Jan D. - Det endelige opgør


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Torsdag d. 4/1

MTB-transport: 6,5 km

MTB-landevej: 54,5 km + 0,7 km løb

Rute: Østerbro-Husum-Ballerup-Værløse-Farum-Høvelte-KOngevejen-Rude Skov-Lyngby-Buddinge-Hjem.

Terræn: Forholdsvis let dog enkelte større bakker.

Vejr: Let vind mest fra SV. Lidt regn.

Var 1. klubtræning torsdage denne vinter desværre med få drenge og ingen andre voksne. :mad: Er klart den letteste træning som træner for mig og det gik da også fint det meste af vejen. Måske lidt for fint for en af drengene måtte ned i tempo i en længere periode for at hente kræfter, så tempoet skal justeres til næste tur (skyldes måske også løbet onsdag som var lidt uvant).

Det blev kun til ca. 700 m løb som egentlig gik fint.

Efter træning var jeg meget træt og havde søvnproblemer kan skyldes for lidt væske, men generelt er mit "overskud" meget svingende.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 473
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Farlig bilister og cykler.

Synes det er ofte jeg i øjeblikket oplever bilister med farlige manøvre. Hvis jeg skulle skrive om det hver gang ville dette fylde hovedparten af denne log, da det ofte er dagligt eller på alle længere ture.

Heldigvis er jeg optrænet til at have et øje på hver finger og forsikrer mig så meget jeg kan i at undgå sammenstød især når jeg kører med drengene. Udgangspunktet er altid at betragte alle biler og bilister som en potentiel fare og forudsige situationer selv om de næsten aldrig opstår.

Alligevel må jeg engang imellem råbe højt (mere effektivt end en klokke) for at gøre opmærksom på jeg er der eller at drengegruppen er der. Det handler næsten altid om manglende orientering, fejltolkning og enkelte tilfælde bevidst hasaderet kørsel fra bilistens side. Ret irriterende og en skønne dag ligger man der måske trods alle forholdsregler.

Torsdag var det fx. en bilist, der ud at se sig for ville bakke ud over cykelstien på træningsturen med klubben. I dag hvor jeg skulle lige over efter fuld stop efter rødt lys drejede en kvindelig bilist direkte til højre ind foran uden at overhovedet forsøge at orientere sig. Endda efter vi begge havde holdt ved siden af hinanden for rødt lys. Dette bare de nyeste eksempler. Jeg undre mig - hvad sker der inden i hovedet på folk, der overhovedet ikke er koncentreret om trafikken. Er det pga. af de mange gøremål det er blevet in at foretage under transport der sløver koncentrationen (mobil, musik, GPS etc.) eller er folk stressede, påvirkede etc. i højere grad end tidligere. Synes generelt jeg oplever flere situationer end tidligere, men måske er det bare min egen oplevelse.

Noget andet er at folk virker ligeglade, hvis man ser sig nødsaget til at anråbe dem eller måske intet kan høre på grund af andre beskæftigelser. Det er lidt det samme når man holder for udrykninger. Mange gange er der bilister, der ikke opdager en udrykning før de er kørt frem foran en sådan eller er bedøvende ligeglade med udrykningssignaler.

Hvis man skal tro pressen er der snart ved at blive normalt at stikke af fra påkørsler og trafikudheld for sæt nu man fik et klip eller mistede kørekortet. Andre er ligeglade med om de har et kørekort.

Skal absolut ikke påstå det kun er bilister. Mange cyklende ser sig slet ikke for eller er opmærksom i trafikken. Som en af de hurtige af slagsen er det da også irriterende at man ind imellem skal bruge så meget tid med at overhale andre, forbi de ikke kører i højre side af cykelstien eller har lukket verden ud når de kører to og to. Bevares sidstnævnte er da hyggeligt, men det er nu engang et tansportareal for alle og det er ikke beregnet på at spærre trafikken. Generelt mener jeg klart hovedproblemet blandt cyklister er de almindelig transportcyklister, der ikke kører efter de gængse færdelsregler og samtidig ikke orienterer sig eller har fuldt overblik.

I lyskryds er der desværre ofte mange almindelige og langsomme cyklende, der ved rødt lys kører forbi alle andre holdende cyklister næsten helt ud i krydset og ved grønt spærrer for de mange cyklister, der ved grønt igen bliver nødt til at overhale dem. Helt ærlig hvor dum eller hensynsløs kan man være. Har man en smule omløb i hovedet burde man kunne regne ud, det ville være mere smart at holde sig baggerst eller fordele sig efter hastighed. Jeg kører selv, hvis der er plads frem til stregen, men det er så ud fra, at jeg ved 98 pct. eller mere af alle cykister i byen kører langsommere (kan ikke huske hvornår jeg sidst er blevet sat ved bykørsel, der sker sjældent på trods af det er på mtb og i jævnt tempo).

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Farlig bilister og cykler.

Mange cyklende ser sig slet ikke for eller er opmærksom i trafikken. Som en af de hurtige af slagsen er det da også irriterende at man ind imellem skal bruge så meget tid med at overhale andre, forbi de ikke kører i højre side af cykelstien eller har lukket verden ud når de kører to og to. Bevares sidstnævnte er da hyggeligt, men det er nu engang et tansportareal for alle og det er ikke beregnet på at spærre trafikken. Generelt mener jeg klart hovedproblemet blandt cyklister er de almindelig transportcyklister, der ikke kører efter de gængse færdelsregler og samtidig ikke orienterer sig eller har fuldt overblik.

Hej

Tja hvem er mest dumme :wink: cyklister eller bilister? Mon ikke noget af problemet består i at vi er ved at være et samfund af egoister, som ser verden fra vores egen snævre synsvinkel og står på VORES ret. Dermed er hensynet til hinanden desværre også forduftet, og det er jo naturligvis altid de andre der begår fejl. En sørgelig udvikling i danskernes traffikkultur :unhappy:

VH Gitte

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 5/1

MTB-transport: 13 km

Styrketræning: 1 t. 10 min. (speed-tempo)

Hvert tal repræsenterer et sæt af 8 rep. (med mindre andet er angivet).

Var ikke i superform og tempoet gjort at jeg i enkelte øvelse måtte kæmpe for at gennemføre med de sædvanlige vægte.

Biceps:

- Mask. Biceps 30-30

- Mask. Biceps reverse 25

- Mask. Biceps sidevers håndstilling 25

Triceps:

- Mask. Dips 65-75

- Mask. Pushdowns stå. 30-30

Håndled:

- Wrist curls (stang) 20-20

Skuldre:

- Mask. Lateral raises 30-30

- Stå. Lateral raises (side) 10-10

Bryst:

- Bænkpres 51-61-71(5)

- Mask. Push straight forward 65-75

- Pec. Desk 45-50

Ryg:

- Mask sid. Front pulldown 45-55

- One-arm rowes (bænk) 16-16

- Back Extension (stråbænk) +10-+10

- Mavelig. Overkropløft 3 sæt

- Mask. Pull back (intro) 45-50

Mave:

- Mavebøj (lænd i bænk) - 3 sæt lige

- Mavebøj (lænd i bænk) - 3 sæt skrå

Knæ/lår:

- Benpres 130-145-160-160

- Leg extensions 45-45-45-45

- Lying Leg curls 30-30-30-30

Hofte/Sædemuskler:

- Hip Extensions 65-65

- Mask. Adductions (samle) 50-50

- Mask. Abductions (sprede) 45-45

- Hængende hofteløft 2 sæt

- Mask. Hofteløft 20-20

- Stå. adductions (elastik) 2 sæt

- Stå. abductions (elastik) 2 sæt

- Bridging (ryglig. Hofteløft) 2 sæt

- Hoftebøj liggende uden modstand 2 sæt x 30 sidelig. +2 sæt x 10 ryglig.

- 50 sek. sideliggende ben vip strakt begge sider/begge ben

Underben:

- Mask. Leg raises 65-65-65-65

- Ankelvip til siderne med elastik begge sider begge ben

- Hælsænkninger 2 sæt begge ben

Skulle lige prøve med hælsænkninger selv om det er lang tid siden sidst. Ikke noget at prale af indtil videre.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tja hvem er mest dumme :wink: cyklister eller bilister? Mon ikke noget af problemet består i at vi er ved at være et samfund af egoister, som ser verden fra vores egen snævre synsvinkel og står på VORES ret. Dermed er hensynet til hinanden desværre også forduftet, og det er jo naturligvis altid de andre der begår fejl. En sørgelig udvikling i danskernes traffikkultur :unhappy:

Hej Gitte

Mener faktisk der burde gøres noget ved problemer fx. ved at gribe hårdere ind overfor mobilbrug, musik i trafikken etc. Kryds hvor cykelstien ikke er ført helt frem har også været fremhævet i pressen som farlige, men hvor meget sker der.

Der er dog nogle steder lavet bede markeringer, men jeg synes stadig mange kryds er udformet for farligt. Et andet eksempel kunne være lyskryds med 2 lige-ud-baner, men hvor vejen efter krydset kun har en bane og cyklister derfor hurtigt kommer i klemme. Enkelte steder på min standardrute til arbejdet er cykelvejen blevet gjort farligere.

Et eksempel er indad mod byen (københavn) via Hillerødgade inden det store kryds ved Borups Alle. Her buer cykelstien udad, hvorefter man for at komme ligeud i krydset skal køre over den højresvingende vejbane og over på en cykelstiø. Pga. vinklen, det meget dårlige udsyn, parkerede biler er udsynet indsævret til måske kun 50 m og du er nødt til at stoppe nærmest helt op for at kunne se i den pågældende retning. Med livet som indsats skal man så ved fri bane træde til for at accelerere hurtigt over inden en bil evt. er nået frem i mellemtiden.

Får mig er det ganske ufatteligt at man for ikke ret mange år siden lavede denne ændring der helt sikkert ikke giver større trafiksikkerhed, men sikkert lettere passage for bilister. Hvis jeg inden stedet kan se der er langt ned til den næste bilist tager jeg derfor hellere vejbanen for så er jeg mere synlig og har passeret det farlige sted.

Der jeg vil hen er at jeg tror der for en billig penge mange steder let kunne laves klart mindre farlige veje.

Endelig er jeg stor tilhænger af et cykelkørekort.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Jan :smile:

Du forvirrer mig lidt. I dit første indlæg omkring traffik læser jeg det mest som en kritik af danskernes traffikkultur/opførsel, og i dit andet om hvad der rent praktisk kunne gøres sikrere ved vores veje og kryds.

Jeg er helt enig i at man selvfølgelig skal gøre hvad man kan for at gøre farlige vejstrækninger og kryds mere sikre! Desværre synes jeg bare at det primært er vores traffikkultur der er problemet og hvordan ændrer man den til det bedre?

Du skriver at du er stor tilhænger af cykelkørekort, men hvorfor? Tror du at det vil ændre meget på cyklisternes opførsel i traffikken? Kørekort til bil, har jo ikke ligefrem gjort bilister til "engle" i traffikken, eller måske er der bare sluppet en gruppe igennem med sorte vinger :wink:

VH Gitte

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i at man selvfølgelig skal gøre hvad man kan for at gøre farlige vejstrækninger og kryds mere sikre! Desværre synes jeg bare at det primært er vores traffikkultur der er problemet og hvordan ændrer man den til det bedre?

Hej Gitte jeg er sådan set enig med dig, men har svært ved at se hvordan vi ændrer kulturen. Omvendt mener jeg så en række konkrete ændringer vil gøre det lettere at adskille trafikken lidt mere og derfor gøre det mere sikkert.

Har du nogle bud på hvordan man kan ændre kulturen?

Du skriver at du er stor tilhænger af cykelkørekort, men hvorfor? Tror du at det vil ændre meget på cyklisternes opførsel i traffikken? Kørekort til bil, har jo ikke ligefrem gjort bilister til "engle" i traffikken, eller måske er der bare sluppet en gruppe igennem med sorte vinger :wink:

Selv om jeg ikke har skrevet det er det mit indtryk af mange ikke har indøvet sig en række elementære ting. Ved at tage kørekørt får man mulighed for at formidle disse ting, men det kan det godt være det ikke løser problemet.

En mulighed kunne være at trafikadfærd og regler i højere grad var indholdt i folkeskolen. Har her de fleste måske stiftet bekendskab med trafikreglerne, mens der ikke gøres lige så meget ud af trafikadfærd.

I betragtning af at vi bruger samlet ret meget tid i trafikken bruge det vel prioriteres højere.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 6/1

Let løb: 1,7 km

Løbeholdet er efterhånden spredt for alle vinde og vi var kun to med handicap, så det passede vist fint vi ikke løb ret meget. Jeg måtte dog løbe lidt ned til mosen for at nå det til tiden efter lørdagsindkøbsturen. Ikke godt nok må stå tidligere op.

Hoften gav ømhed til sidst hvorefter jeg stoppede. Det er også blevet til 6,4 km på 2½ døgn. Klart for meget. Min plan er fra næste uge at sprede det ud og max. løbe 5 km.

Onsdage: 1 km (2x500m) Løbehold

Torsdage: 1-1,5 km Cykelklub

Lørdage: 1 km (2x500m) Løbehold

Søndage: 1,5-2 km Cykelklub

Meget tyder på hoften reagerer mere positivt på løbeture efter at have cyklet en del forinden. Vil overveje dette onsdag før løb (l'rdag bliver det svært).

Ventre knæ en smule irriteret ligger tilsyneladende på grænsen i øjeblikket med 2 gange styrke og 2 lange cykelture. Det er nok styrketræningen jeg skal passe mest på.

Denne weekend bliver lidt afvigende. Søndag skal jeg med sønnen til Kalundborg, hvor han deltager i slush-cup-afdelingen her. Havde valget mellem cykling lørdag eftermiddag eller sent søndag. Valget faldt på søndagstræning selv om det nok bliver for mørkt til en skovtur.

Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 7/1

MTB-landevej: 8,3 km ä 22,13 km/t

MTB-landevej: 34,8 km ä 24,01 km/t

MTB-transport: 14,9 km

Total: 58 km

Brugte en stor del af dagen med min søn, som kørte slush-cup i Kalundborg i en ren mudderpøl. Godt at jeg p.g.a. mine skadessymptomer havde fravalgt selv at stille op.

Mine egne ture blev med fokus på et let men hurtigt tråd (for at skåne knæene). Ingen af turene var særlige hurtige. Den lange i ret fladt terræn.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Økonomi, arbejde, skader.

Efter en kritisk økonomisk status bl.a. mange udskiftninger i sidste halvdel af 2006 har familieøkonomien det lidt bedre efter et lille tillæg fra arbejdet og en pæn lille pengegave til jul. Fik derfor råd til en mtb til sønnen, da den gamle måde er nedslidt og for lille. Nogen dans på roser er det bestemt ikke og der er fortsat brug for tilbageholdenhed, da ½ års-regningerne for renovation, vand og ejendomsskat truer omkring februar. Desuden er der allerede betaling for 1 uges sommerferie, 1 fittnesskort i familien, en skolerejse i kikkerten. Familiens ønskeliste til anskaffelser er lang så der er mange prioriteringer, der skal afvejes.

Arbejdsmæssigt føler jeg mig stadig ikke helt oppe i gear - mangler det sædvanlige drive. Personalemæssigt er jeg havnet i en situation, hvor jeg på mange måder en nøgleperson, da jeg på mange opgaveområder er ene der vidensmæssigt p.t. kan løse opgaverne og samtidig har superviserfunktioner på en lang række andre opgaver. Det handler om lidt personaleskift og forholdsvis nye medarbejdere, ikke besatte stillinger og chefer, der ikke fagligt har særlig stor viden på disse felter. Efter jeg en del gange har ytret behov for en større grad af projektsamarbejde og vidensformidling ser det nu ud til der (forhåbentlig) bliver etableret en tværgående erfaringsudveksling og projektprioritering for AC'erne med faste møder og projektplan. Ganske vist ikke som organisatorisk enhed, men med mig som tovholder. Hvad dette præcist indebærer vil tiden vise, men under alle omstændigheder klart fremskridt (hvis det kommer til at fungere).

Desværre vil det alt sammen på kort sigt give mere arbejde og hvis jeg ikke griber det rigtigt an også mere stress.

På skadesfronten ser det lidt værre ud med knæene end først antaget, idet seneirritationen er fortsat nu 3 døgn efter styrketræningen fredag. Efter den ikke så belastende træning søndag er der nu ikke særlig meget knæbelastning i træningen indtil torsdag bortset fra lidt løb/fodbold og evt. restitutionscykling. Skal godt nok styrketræne senere idag, men det bliver uden knæøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 8/1

Styrketræning: 1 t. 10 min.

Hvert tal repræsenterer et sæt af 8 rep. (med mindre andet er angivet).

Kroppen føles fortsat tung og jeg skar lidt øvelser væk primært for hoften og som nævnt knæene. Står ellers noget stille med styrken nok pga. flere øvelser.

Biceps:

- Mask. Biceps 30-30

- Stå. Biceps (stang) 25-25

Triceps:

- Fri dips med modvægt 64-74 (i reel vægt)

- Mask. Pushdowns stå. 30-25

Dips-maskinen var i stykker.

Håndled:

- Wrist curls (stang) 20-20

Skuldre:

- Stå. Lateral raises (side) 9-9

Bryst:

- Bænkpres 51-61-71(5) (intro)

- Mask. Push straight forward 65-70

- Pec. Desk 45-50

Ryg:

- Mask sid. Front pulldown 45-55

- One-arm rowes (bænk) 16-16

- Back Extension (stråbænk) +10-+10

- Mavelig. Overkropløft 3 sæt

- Mask. Pull back 45-50

Mave:

- Mavebøj (lænd i bænk) - 3 sæt lige

- Mavebøj (lænd i bænk) - 2 sæt skrå

Hofte/Sædemuskler:

- Hip Extensions 65-65

- Mask. Adductions (samle) 50-50

- Mask. Abductions (sprede) 45-45

- Hængende hofteløft 4 sæt

- Mask. Hofteløft 20-20

- Hoftebøj liggende uden modstand 2 sæt x 30 sidelig.

Underben:

- Mask. Leg raises 65-65-65-65

- Blancebræt 6 min.

- Vip på balancebræt 1 min.

Stort set uændret vægt for næsten alle øvelser.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 9/1

Vægt: 103 kg efter let morgenmad (ikke væske).

Havde overvejet let træning (egen) i et center, men har ikke tiden pga. arbejdspres.

Lidt ærgeligt dette er en helt åben log, så man tør dårligt skrive noget om ens arbejde. Står i en stressende og lidt opslidende organisationsændringsfase, der kan betyde alt fra mere central rolle til behov for jobskifte.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 10/1

Let løb: 2x500 m

100 steps på plint

2x10 step ups i ribbe one leg (lår vandret i udgangsposition)

10 push ups (armstrækninger) med hævede ben

Fodbold: ca. 25 min.

Med det korte løb kan jeg nu nå lidt af gym-træningen, men undlader intervalløb i gym-salen. Den efterfølgende fodbold bragte dog en del sved på panden. Vi spillede 2 voksne mod 3 drenge, så for at fastholde recepten skulle vi jo vinde og den anden træner mente jeg her skulle trække læset (og nøjes med at passe målet meget af tiden). Da de angreb alle tre kunne de spille trekant, men til gengæld fik jeg sat 4 lange bandebolde ind, et par lige lange bolde, samt nogle gennemspil.

Generelt synes jeg et have mistet meget boldføling i.f.t. oprindeligt, men denne dag var en af de bedre. Dog orkede jeg ikke at løbe alt for meget tilbageløb. Endte 10-8 til os (med et fejltællingsmål til drengene, et bevidst selvmål af den træner, de skulle åbenbart ikke tabe for meget :sneaky2: )

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 12/1

MTB-landevej (klub): 38 km ä 20 km/t + 9 km

MTB-transport: 6,5 km

Løb: 1,3 km

Total cykling: 53,5 km

Rute hoveddel: Husum-Mørkhøjvej-kollekolle-Farum-Vaserne-Rude skov-Gells-Lyngby-Gladsaxe-Husum

Terræn: Vaserne og Gells.

Vejr: For en gang skyld heldig og ramte "hullet" mellem regnen og "stormen". 5-6 m/s VSV. 6-7 grader.

Hoften havde det ikke godt inden cyklingen, hvilket må føres tilbage til den mere intensive fodbold (trods alt) og step-ups. Gik ellers klart bedre i julen. Som tempoet illustrerer var dagens cykling meget let, hvor de eneste tidspunkter, jeg måtte træde lidt var op ad Vaserne og Gells. Løbet har dog nok virket negativt, idet der nogle steder var meget mudderglat med sidevers udskridning.

Vurderet ud fra de to hidtidige torsdagstræninger (i sidste uge en smule hurtigere snittempo og en periode med en del højere tempo) er drengenes niveau på mtb reduceret typisk omkring 25-30 pct. p.t. ift. racertræning (enkelte måske lidt mindre), men min egen temporeduktion erfaringsmæssigt er 10-15 pct. Dette illustrerer meget godt at den nuværende vintertræning på cykel ikke er et problem, men omvendt kan jeg med mine nuværende problemer være ret bekymret for starten af racersæsonen (om ca. 7 uger).

Sidste år lykkedes det dog efter en skadesperiode helt op til sæsonstart at indhente bagspringet rimeligt hurtigt, men den første træningslejr var ikke sjov. Drengene er dog blevet 1 år ældre, så det bliver ikke just lettere.

For knæene har disse dage vist været fine og symptomerne er indtil videre væk.

Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 12/1.

Styrketræning: Tid ????

Hvert tal repræsenterer et sæt af 8 rep. (med mindre andet er angivet).

Biceps:

- Mask. Biceps 30-30

- sid. biceps curl 2x14-2x14

Triceps:

- Mask. dips 70-75 (kravebenet brokker mindre nu)

- Mask. Pushdowns stå. 25-30

Håndled:

- Wrist curls (stang) 15-15 (20 kg er en anelse hårdt).

Skuldre:

- Mask. Lateral raises 30-30

- Stå. Lateral front raises 10-10

Bryst:

- Bænkpres 31(3)-51(3)-61(5)-71(6)-73,5(3)

- Mask. Push straight forward 70-80

- Pec. Desk 45-50

Efter en del stilstand er jeg så småt ved at træne op til PR-forsøg i bænkpres (80 kg).

Ryg:

- Mask sid. Front pulldown 45-55

- One-arm rowes (bænk) 18-18

- Back Extension (stråbænk) +10-+10

- Mavelig. Overkropløft 3 sæt

- Mask. Pull back 40-50

- Chin ups 40-40 (i modvægt dvs. ca. 65 kg)

Mave:

- Mavebøj (lænd i bænk) - 3 sæt lige

- Mavebøj (lænd i bænk) - 2 sæt skrå

Knæ/lår:

- Benpres 130-130

- Leg extensions 35-35

- Lying Leg curls 20-25

Forsigtig start på knæøvelser igen.

Hofte/Sædemuskler:

- Hip Extensions 65-65

- Mask. Adductions (samle) 50-50

- Mask. Abductions (sprede) 45-45

- Hængende hofteløft 2 sæt

- Mask. Hofteløft 20-20

- Hoftebøj liggende uden modstand 2 sæt x 30 sidelig.

- Bridging (ryglig. Hofteløft) 2 sæt

- 50 sek. sideliggende ben vip strakt begge sider/begge ben

Underben:

- Mask. Leg raises 65-65-65-65

- Ankelvip til siderne med elastik begge sider begge ben

- Hælsænkninger 3 sæt samlede ben

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Lørdag d. 13/1

Løb: 1 km 6-7 min/km

Stadig en del hofteproblemer. Blev nok mest værre af, at jeg havde meget læs på ved morgenens indkøb - estimeret 8 kg rygsæk, 8 kg i strakt hånd og måske ca. 45 kg i skubvogn over en strækning på 1,5 km med 0,5%-stigning. Plejer ellers at undgå noget i hånden for at give et lineær belastning.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 14/1

MTB-skov (Klubtræning): 2,6 timer brutto

Blev uden løb, hvilket passer mig godt p.t. Ellers var det udpræget på mudderruter i Hareskoven og disse er ret slemme i øjeblikket på grund af de næsten rekordagtige nedbørsmængder :mad: . Absolut ikke min livret og heller ikke med mtb-fordele for mig som på landevejen (jeg synker mere ned). :unhappy:

Følte mig heller ikke i topform. Lidt inden hjemturen skete det så igen igen! :cry: At pedalarmene næsten røg af og jeg derfor ikke turde træde rigtigt på den. Heldigvis var det den venstre pedal (dvs. i samme side som hofteskaden og modsat kransene), så jeg trådte hjemad næsten alene på højre ben. :crazy:

Søndagen sluttede med yderligere nedtur, da jeg resten af dagen havde fået tandpine og nok har gået for længe med betændelse. Kunne trods smertestillende piller ikke sove.

Mandag-Tirsdag-Onsdag

Mandagens arbejde blev derfor som zombi og med en meget lav produktivitet. Tog konsekvensen og flexede ud efter frokost. Senere forbi tandlægen og startet på pencilin. Den sædvanlige styrketræning mandag blev derfor sprunget over.

Tirsdag var jeg meget træt, så den blev omsat til en sygedag og først i løbet af onsdagen er der kommet lidt mere gang i hjernen. Endda så meget at kontormødet om kompetencekatalog nærmest udviklede sig til et one-man-show (endda uden et eneste fejlskud og en del guldkorn) og jeg lidt frygtede janteloven, men mit princip er at hvis det fagligt er relevant skal det frem.

Cyklen har været over butikken igen og pedalarmene er nu skiftet, så må jeg se om uheldene med cyklen nu endelig ophører (har svært ved at tro på det :unhappy: ).

Onsdag d. 17/1

Løb: 1 km med pauser

Fodbold: ca. 20 min.

Undgik med vilje alle former for gym.-øvelser. Igen udmærket fodbold fra min side :smile: (her dog kun i forsvaret), men af hensyn til hoften stod jeg på mål det meste af tiden og tog det roligt. Holdets opdækning var mindest talt elendig el. fraværende :nonono: , så de andre havde et utal af gennemløb , mens vi måtte leve på hurtige fremspil. Vi vandt dog 6-5 :4thumbup: (med 1 tvivlsomt mål på grænsen til de andre, men på det tidspunkt var de langt efter, så......).

Torsdag er der så igen rigtig træningstur på landevej, så håber jeg at kroppen er helt klar.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

PS. Onsdagen også 13 km MTB-transport

Lidt dårlige signaler fra kroppen. Kan ikke lige greje hvad det handler om? Pencilinen, betændelsen ved tandroden, astmaprovokation eller en helt fjerde sygdom. Må se hvordan det går. De mest almindelige former for infektion bliver jo nu elemineret som forklaring når kuren slutter. Bliver vel derfor nødt til at vente med yderligere vurderinger (med mindre det bliver værre). Hovedsymptomer: hovedpine, diffust smerter/irritation i mave-, tarm- og blæreregion, åndenød nogle gange ved høj intensitet, let svimmelhed ????? Kan jo være hvad som helst og er der kun noget af tiden. Plejer ikke at være overfølsom for pencilin (denne er dog vist en anden type end jeg plejer at få)????

Link to comment
Share on other sites

klip fra netdoktor

Metronidazol 'DAK'

Metronidazol 'DAK' virker ved at dræbe bakterier og parasitter ved at hæmme deres enzymsyntese. Midlet er effektivt over for få bakteriestammer og kaldes derfor for et smalspektret antibiotikum.

Metronidazol 'DAK' anvendes mod betændelse fremkaldt af nogle encellede mikroorganismer kaldet protozoer, herunder amøber, giardia og trichomonas. Metronidazol 'DAK' bruges desuden til at behandle infektioner, som er fremkaldt af anaerobe bakterier, der kun kan vokse i iltfattige områder i organismen. Derfor vil infektionerne som oftest ses i mundhulen, mave-tarmkanalen eller i underlivet.

Som regel tages 250 mg to gange i døgnet i en periode på seks dage eller 2 gram som engangsdosis.

Note: min dosis er 1.500 mg pr. døgn i 6 dage. Er vel så en høj dosis.

Mulige bivirkninger:

- Ved anvendelse af Metronidazol 'DAK' kan der optræde kvalme, hovedpine, metalsmag, sort tunge og hududslæt. Desuden kan urinen blive mørk.

- Meget sjældent kan der opstå svimmelhed, besvær med at styre arme og ben, bevidsthedssløring, kramper og depression.

Hmmm. Tænkelig forklaring.

Forsigtighed tilrådes ved bilkørsel og maskinbetjening på grund af risiko for svimmelhed og omtågethed.

Må passe på man ikke at køre intensivt, men torsdag er jo den lette udgave. Tager nok afsted og holder lav profil (er anden voksen med - in case...).

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 18/1

MTB-landevej (klub): 27 km + 11 km

MTB-transport: 6,5 km

Let løb: 1,2 km

Våde veje, regn og drenge der pev. Turen blev derfor afkortet noget. Løbet var let og det var positivt, der ingen hofteømhed var. Tegner til at blive en ultralet uge. Tempomæssigt en smule hurtigere end de sidste gange. Lå i front på cyklingen stort set hele tiden.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Fredag d. 19/1.

MTB-transport: 13 km

Styrketræning: 1 t. 35 min. (med god tid til øvelserne)

Hvert tal repræsenterer et sæt af 8 rep. (med mindre andet er angivet).

Biceps:

- Mask. Biceps 30-30

- sid. biceps curl 2x14

- stå. biceps curl 2x14

Triceps:

- Mask. dips 70-75

- Mask. Pushdowns stå. 25-30

Håndled:

- Wrist curls (stang) 15-25

Skuldre:

- Mask. Lateral raises 30-30

- Stå. lateral raises 2x10-2x10

- Stå. Lateral front raises 10-10

Bryst:

- Bænkpres 31(3)-51(3)-61(5)-71(5)-76(3) (sæsonrekord)

- Mask. Push straight forward 70-90 (sæsonrekord)

- Pec. Desk 45-50

Ryg:

- Mask sid. Front pulldown 45-55

- One-arm rowes (bænk) 18-18

- Back Extension (stråbænk) +10-+10

- Mavelig. Overkropløft 3 sæt ä 15 rep.

- Mask. Pull back 45-50

- Chin ups 40-40 (i modvægt dvs. ca. 65 kg)

Mave:

- Mavebøj (lænd i bænk) - 3 sæt lige

- Mavebøj (lænd i bænk) - 2 sæt skrå

Knæ/lår:

- Benpres 130-145-160-160

- Leg extensions 45-45-45-45

- Lying Leg curls 30-30-30-30

Hofte/Sædemuskler:

- Hip Extensions 65-70

- Mask. Adductions (samle) 50-50

- Mask. Abductions (sprede) 45-45

- Hængende hofteløft 2 sæt

- Mask. Hofteløft 20-20

- Hoftebøj liggende uden modstand 2 sæt x 30 sidelig.

- Bridging (ryglig. Hofteløft) 2 sæt ä 8 rep.

- 50 sek. sideliggende ben vip strakt begge sider/begge ben 2 sæt

Underben:

- Mask. Leg raises 65-65-70-65-65-65

- Hælsænkninger 3 sæt samlede ben

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Søndag d. 21/1

Skulle have løbet kort lørdag, men de andre meldte afbud og det øsede ned i stride strømme, så for en gangs skyld blev jeg hjemme.

MTB-skov (klub): 2,6 time brutto (ekskl. pause)

Meget af tiden på mudderruter, hvor man kører fast hele tiden. Dagens positive overraskelse var, at pedalarmen denne gang ikke faldt af.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

:sneaky2: Du har da været mere end almideligt uheldigt med den MTB! :nonono:

RBS plejer da eller nok at kunne levere varen.

Selvom det er en træls opgave på et nyt produkt tror du så ikke du selv skal gå hele cyklen igennem som var det en total sæson klargøring?? Jeg ved godt det er noget som RBS burde kunne garantere ikke var nødvendigt men det er sgu da trælst at stå og samle cyklen ude i felten ....

/

Lars

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 22/1

Styrketræning: 1 t. 30 min.

Hvert tal repræsenterer et sæt af 8 rep. (med mindre andet er angivet).

Biceps:

- Mask. Biceps 30-25-30

(lille overbelastning af håndleddet gav begrænsninger i biceps)

Triceps:

- Mask. dips 70-80

- Mask. Pushdowns stå. 30-30(6)

- Stå. bag nakke 10-10 (glemt i første opdatering)

Håndled:

(Droppet).

Skuldre:

- Stå. lateral raises 2x10-2x10

- Stå. Lateral front raises 9-9

Bryst:

- Bænkpres 31(3)-51(3)-61(5)-71(5)-76(3) gentagelse af sidst.

- Mask. Push straight forward 75-90

- Pec. Desk 50-55 (forøgelse)

Ryg:

- Mask sid. Front pulldown 45-55

- One-arm rowes (bænk) 16-16 (18 kg var i brug)

- Back Extension (stråbænk) +10-+10

- Mavelig. Overkropløft 3 sæt ä 15 rep.

- Mask. Pull back 45-50

- Chin ups 40-40 (i modvægt dvs. ca. 65 kg)

Mave:

- Mavebøj (lænd i bænk) - 3 sæt lige

- Mavebøj (lænd i bænk) - 2 sæt skrå

Knæ/lår:

- Benpres 140-140-150

- Leg extensions 40-40

- Stå. Leg curls 40-40

(Skal passe på knæene.)

Hofte/Sædemuskler:

- Hip Extensions 70-70

- Mask. Adductions (samle) 50-50

- Mask. Abductions (sprede) 45-45

- Hængende hofteløft 2 sæt

- Mask. Hofteløft 20-20

- Hoftebøj liggende uden modstand 1 sæt x 30 sidelig.

- Bridging (ryglig. Hofteløft) 2 sæt ä 8 rep.

- 50 sek. sideliggende ben vip strakt begge sider/begge ben 1 sæt

- Stå. Adductions (inderside) med elastik 2 sæt

- stå. Abductions (yderside) med elastik 2 sæt

Underben:

- Mask. Leg raises 65-65-70-70

- Vristvip med elastikmodstand 2 sæt begge sider begge ben

- Balancebræt 7 min. balance + 1 min. vip.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

:sneaky2: Du har da været mere end almideligt uheldigt med den MTB! :nonono:

RBS plejer da eller nok at kunne levere varen.

Selvom det er en træls opgave på et nyt produkt tror du så ikke du selv skal gå hele cyklen igennem som var det en total sæson klargøring?? Jeg ved godt det er noget som RBS burde kunne garantere ikke var nødvendigt men det er sgu da trælst at stå og samle cyklen ude i felten ....

/

Lars

Tror efterhånden der hviler en curse over min træning. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share