QueenPearls Toughness Training


QueenPearl
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Ville bare lige sige, at spændende læsning at følge diverse diætstrategier - og sjovt som man bliver inspireret af andre MOL-boere :wink: Jeg aner en Atkins epidemi.

Men det er jo nok ret fornuftigt med kritiske evalueringer af, hvad der passer netop én selv og det man laver/skal yde. Har også læst noget om Atkins, men tænkte at det måske ikke var så godt, med så lavt kulhydrat indtag og megen cardio. Men håber! den nye strategi passer dig bedre, held og lykke med det!

Og forresten; hvad er din nuværende vægt og hvad skulle du gerne ned på?! Sådan cirka..

Ja jeg er også meget spændt på hvordan det fungerer under cardio!! :cool:

Og fuldtsændig enig med dig i at man bliver nemt inspireret af andre MOL'er og der nemt kan gå mode/epidemi i tingene!! :laugh: Men det er jo kun godt man kan lære lidt af hinanden synes jeg.

Jeg ligger pt på 66,5kg ca, med en fedt% på omkring de 19. Skal helst nede på 61kg, i hvert fald til efteråret, men kan måske nøjes med 62-63kg maks, i hvert fald til sommer. Jo lavere jeg kan gå ned, jo mindre væske skal jeg cutte. :smile:

Puha det er skræmmende at se de tal/mål på skrift. :crazy:

Det er kun et forsøg at komme så langt ned, men et helhjertet forsøg. Er dog ikke villig til at smadre min krop fuldstændig for at komme dernede, så jeg skal være god til at lytte efter!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja jeg er også meget spændt på hvordan det fungerer under cardio!! :cool:

Og fuldtsændig enig med dig i at man bliver nemt inspireret af andre MOL'er og der nemt kan gå mode/epidemi i tingene!! :laugh: Men det er jo kun godt man kan lære lidt af hinanden synes jeg.

Jeg ligger pt på 66,5kg ca, med en fedt% på omkring de 19. Skal helst nede på 61kg, i hvert fald til efteråret, men kan måske nøjes med 62-63kg maks, i hvert fald til sommer. Jo lavere jeg kan gå ned, jo mindre væske skal jeg cutte. :smile:

Puha det er skræmmende at se de tal/mål på skrift. :crazy:

Det er kun et forsøg at komme så langt ned, men et helhjertet forsøg. Er dog ikke villig til at smadre min krop fuldstændig for at komme dernede, så jeg skal være god til at lytte efter!

Hehe, ud fra hvad jeg kan læse mig til, tror jeg vist at din utålmodighed er hvad som kommer sætte flest stop for et eventuelt vægttab :bigsmile: Jeg kan godt genkende mig selv i det også, er sgu ikke god til det der med tålamod - alt skal ske NUUU!!!!! Tror også det var en af grunderne til at Atkins var fin for mig, fordi den bliver lavet om hver uge, næsten. Godt nok ikke meget, men alligevel - bare det at der var en variation, gjorde den sjovere :smile:

Men, som sagt - du må prøve dig frem til hvad som passer dig. Det du skal være forberedt på er selvfølgelig at du er vant til carbs og carbs - til forskel fra fedt og proteiner - har en effekt på vores hjerne som gør at vi craver dem. Så det ER sværere at gå på en low carb diæt end en low fat.

For min del var Atkins også god til at lære mig mærke forskel på "sult" og "lyst".

En god livline når du kommet ind i uge 4 (hvis du går så langt) er Toms sukkerfri lille guldbarre. Den tog jeg nogle enkelte dage, hvor jeg syntes jeg ville have noget som ikke smagt af mad, men af guf :wink:

Atkins er helt sikkert en ekstrem diæt - så god idé at være forberedt på at det kommer føles lidt ekstremt at være på den :wink: Og, en god ting at have med bland sine kosttilskud er spirulina eller chlorella, så skulle maven gerne fungere fint også selv om man ikke får mange fibrer ned :smile:

TILLÆG: Det kan være det lyder lidt som jeg synes at Atkins er det bedste i verden og at alle skal på den. Jeg synes nu det var en supergod diætform som fungerede fremragende for mig. Men jeg tror ikke det er noget for alle. Poul prøvede også low carb for snart to år siden og kunne slet ikke holde det ud - og når ikke han en gang kan holde en diæt ud, så er den altså ekstrem... Men jeg synes det er fedt du også vil prøve den! Jeg krydser fingrer på at du får flotte resultater!

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Hehe, ud fra hvad jeg kan læse mig til, tror jeg vist at din utålmodighed er hvad som kommer sætte flest stop for et eventuelt vægttab :bigsmile: Jeg kan godt genkende mig selv i det også, er sgu ikke god til det der med tålamod - alt skal ske NUUU!!!!! Tror også det var en af grunderne til at Atkins var fin for mig, fordi den bliver lavet om hver uge, næsten. Godt nok ikke meget, men alligevel - bare det at der var en variation, gjorde den sjovere :smile:

Men, som sagt - du må prøve dig frem til hvad som passer dig. Det du skal være forberedt på er selvfølgelig at du er vant til carbs og carbs - til forskel fra fedt og proteiner - har en effekt på vores hjerne som gør at vi craver dem. Så det ER sværere at gå på en low carb diæt end en low fat.

For min del var Atkins også god til at lære mig mærke forskel på "sult" og "lyst".

En god livline når du kommet ind i uge 4 (hvis du går så langt) er Toms sukkerfri lille guldbarre. Den tog jeg nogle enkelte dage, hvor jeg syntes jeg ville have noget som ikke smagt af mad, men af guf :wink:

Atkins er helt sikkert en ekstrem diæt - så god idé at være forberedt på at det kommer føles lidt ekstremt at være på den :wink: Og, en god ting at have med bland sine kosttilskud er spirulina eller chlorella, så skulle maven gerne fungere fint også selv om man ikke får mange fibrer ned :smile:

TILLÆG: Det kan være det lyder lidt som jeg synes at Atkins er det bedste i verden og at alle skal på den. Jeg synes nu det var en supergod diætform som fungerede fremragende for mig. Men jeg tror ikke det er noget for alle. Poul prøvede også low carb for snart to år siden og kunne slet ikke holde det ud - og når ikke han en gang kan holde en diæt ud, så er den altså ekstrem... Men jeg synes det er fedt du også vil prøve den! Jeg krydser fingrer på at du får flotte resultater!

Uuuuhhh...tak for livslinien :wink:

Ja min tålmodighed er ikke god, derfor prøver jeg at dele diæten op i små, men intensiv bidder! Men variation (eller mangel på samme) er jeg i denne slags situation ikke så påvirket af - så længe jeg kan se resultater.

Den næste uges tid bliver spændende - kan mærke i dag at jeg ikke mindst skal vænne mig psykisk til de små mængder mad...jeg er jo vant til at spise masser af lav-kcal ting, så min madpakke bliver lige pludselig meget lille når den består af 100g ost :blink: Så det bliver også et element. Og jo, spise efter sult og ikke lyst. Har prøvet lidt low-carb før, i et par uger i Brasilien...var nok på omkring 50-60g i en periode på omkring 2 uger tror jeg, plus 3-4 timers hård træning. Men udover træningen lavede jeg ikke noget, så det var nemmere.

Nej jeg havde heller ikke fortolket det som at du synes Atkins var det allerbedste i hele verden for alle - det handler som sagt til hvad der passer til den enkelte. Der er jo masser der godt kan være på let-diæt i en rigtig lang periode, bare nok ikke mig!

Link to comment
Share on other sites

Onsdag - lidt SW

Blev ikke til meget træning...kom en halv time forsinket, kørt godt på i en halv time, og så endte med en masse snak!

Men den halve time kørte ret godt, vi lavede situationssparring fra side control hvor jeg havde næsten bedre kontrol over folk på trods af at der ikke var nogen gi at holde fast i!! :w00t: Men super fedt. :smile:

Knæene har det derimod knap så fedt - begge er blevet ret ustabil nu, pga små vridninger :unhappy: Men så længe jeg er opmærksom på det kan jeg stadig træne på det.

Torsdag - Atkins Uge 1, Dag 1 + HardCore

Ja...første dag på Atkins...hmm....gik sådan ok. Skal vænne mig til at selvom kcal mæssigt ligger jeg ikke så meget under (blev vist til ca 1600-1700 i dag), så er det utrolig meget lidt mad mængde mæssig!

Var lidt sulten i løbet af eftermiddagen, jeg er altid mest sulten i løbet af eftermiddagen, ligegyldig hvad. Men det gik.

Har i øvrigt også fået købt nogle Psyllium fiber piller tamtam, de var ca. halvpris af Chlorella så jeg prøver dem lige.

Og har købt noget lækker Grøn Te, det bliver nok min redning de næste par uger! De havde også alt muligt sort te med sjove aromastoffer...jeg fik en prøve med hjem med karamel aromastof, og næste uge får de med chokolade - jeg håber virkelig på at det kan snyde hjernen lidt. :laugh::w00t: Og damen anbefalede mig noget sødmiddel som ikke smagt kunstigt, så det skal jeg også lige finde.

Tog op i FDK Nørrebro og nåede et par sæt bænk og DL inden HardCore, men ikke det store.

Et kvarter inde i HardCore timen kunne jeg mærke kroppen var ved at løbe godt tør for kulhydraterne...det er egentlig sjovt, men man kan altså godt mærke det med det samme i kroppen. Følelsen kunne jeg huske fra diætperioden i sommers i Brasilien. Men det gik, fik en ret ok træning alligevel. Undtagen de sidste fem minutter, da skulle vi spurte ned ad salen, mens makkeren holdt rundt om livet for at holde en tilbage. Jeg endte med Guarden som makker, og det betød selvfølgelig dobbelture til mig, og han var ikke til at rykke fremad medmindre han selv ville...var ret sikker på at jeg ville enten besvime eller kaste op til sidst, men jeg overlevede. Det var godt onk den ondeste omgang anaerob cardio jeg har prøvet i rigtig rigtig lang tid.

I morgen står den på to timers SW træning som sandsynligvis bliver halv hårdt, jeg er spændt på at se hvor godt jeg overlever, når nu alle påstår at dag 2 er den værste! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fredag - Atkins, Dag 2 + 1,5 times SW

Så har jeg overlevede 2. dag på Atkins. Det er faktisk gået overraskende fint. Kort opsummering af hvordan jeg har haft det:

- Skal stadig vænne mig til mængden af mad - fik i hvert fald også rigelige med kcal i dag (1900)

- Skal spise færre gange, men flere kcal ad gangen end jeg plejer, så holder mætheden længere

- Var bange for at jeg ville fryse (det gør jeg meget nemt), men det gjorde jeg faktisk ikke

- Sov fint i nat

- Hjernen fungerede helt ok - manglede måske de sidste 5% skarphed, og formulerings/formidlingsevnen manglede 10%, men det var i hvert fald bedre end jeg havde regnet med!

- Træning gik fint, på trods af at det var rent sparring - fik bare lidt krampe

Træning bestod som sagt af ca. 1,5 times ren SW sparring. Det der holdt mig mest tilbage i dag var knæet, det er i hvert fald ikke glad for at få for meget tryk på fra siden :nonono: Jeg trænet godt med den første time, hvor vi var tre i en gruppe der skulle lave situationssparring hele tiden, så man fik aldrig meget mere end halvanden minuts pause, og var selv på i et par runder ad gangen. Efter en time sprang jeg nogle af runderne over, og jeg sluttede også helt ca en halv time før alle andre var færdig.

I morgen er hviledag, går måske en tur. Skal samtidig nedsæt kcal forbruget en del i morgen, og læg kostplan for næste uge, hvor jeg justere efter de erfaringer fra disse første to dage.

Søndag står den på ret hård SW træning igen, hvor jeg vist også har lokket Guarden til at komme og være med. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Godmorgen Girl..

Det er Atkins kur..har godt hørt om den (set det på fjernsyn) der spiste de stegte pølser og æg til morgenmad uden mælk og frugt.. :crazy: Hvad består din gennemsnitlig Atkins kost af i løbet af en dag ??

Prøver jo selv at spise så kroppen gerne skulle smide lidt fedt (på et tidspunkt gerne, den har ikke haft det vilde lyst endnu) :dry:

Link to comment
Share on other sites

Godmorgen Girl..

Det er Atkins kur..har godt hørt om den (set det på fjernsyn) der spiste de stegte pølser og æg til morgenmad uden mælk og frugt.. :crazy: Hvad består din gennemsnitlig Atkins kost af i løbet af en dag ??

Prøver jo selv at spise så kroppen gerne skulle smide lidt fedt (på et tidspunkt gerne, den har ikke haft det vilde lyst endnu) :dry:

Ja de første to uger på Atkins må du kun få 20g kulhydrater eksl fiber (den opdagede jeg lige i dag... :innocent: ). Det er for at din hjerne og hjerte kan gå over til bruge ketonstoffer istedet for sukker som energikilde...

Jeg har ikke helt fundet ud af hvad min kost består af, men skal nok smide en lidt mere overvejede kostplan op i morgen. Men det er noget med en masse æg og ost - begge som jeg er alligevel glad for!! :wink: (er vegetar)

Link to comment
Share on other sites

Lørdag - Atkins, Dag 3

Opdagede i går aftes at Atkins måler NET CARBS, og ikke bare carbs. :innocent::bigsmile: (dumme mig!) Hvilket lige pludselig gør det nemmere for mig at se hvordan jeg skal overleve de næste par uger - der er pludselig plads til et par hundrede gram grøntsager mere, som er lige det jeg manglede! Så jeg har siddet og prøvet at komme med en halvfornuftig kostplan, skal gør den færdig i morgen. Har lidt en udfordring med protein-fedt fordelingen, fordi jeg er vegetar, så der er/bliver en del fedt.

Ellers lige til dagens kommentarer:

- Min krop/hjerne fungerer HELT normal igen i dag. Godt nok trænede jeg ikke, men ift i går hvor jeg var ok men følte mig lidt "spacey" eller noget, så har jeg haft det fint i dag.

- Ingen trang til sukker, har faktisk slet ikke haft det siden jeg startede.

- Fryser ikke, sover fint

- Det der med at man ikke bliver så sulten gælder dog stadig ikke for mig

- Morgenmaden skal være på ca. 500kcal før jeg er i nærheden af at være mæt (plejer at nøjes med 250kcal)

- Indtog 1500kcal i dag

Holdt sultfornemmelsen væk i dag ved at shoppe... :innocent: :innocent: hmmm...det kan hurtig blive en dyr diæt det her! Skulle bare ordne og købe en masse småting (som jeg også fik gjort, super at strege så meget ud af listen!), men der røg også liiiige et par støvler, sko, og lidt træningstøj med....uuupsssss!!!

Her til aften var jeg sammen med to veninder og spise aftensmad (omelet) og så var vi inde og se Drageløberen, den var faktisk super fed. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Søndag - 1 times SW

Var vild frisk i dag, og kan mærke motivationen for grappling var helt i top. Kæmper sandsynligvis til et lille stævne om to ugers tid i Viborg, bare for sjovt. Derfor var jeg stadig og nægtede at lytte efter til mit knæ, som prøvede at sige til mig at jeg ikke skulle træne.... :innocent: Det resulterede selvfølgelig i en mindre stræk i en dårlig position for den efter ca en times træning, og så skulle jeg ellers bare sidde med is på resten af tiden. :cry::unhappy:

Guarden kom forbi til sidst og gav god kamp til de andre :4thumbup: og jeg blev med ham i en lille halv time efter træning var slut og viste ham nogle teknikker.

Træning denne uge (knæet får en pause fra grappling i et par dage)

Mandag: Styrke/HardCore/Kondi

Tirsdag: Styrke/HardCore

Onsdag: SW eller hvile (afhænger af knæet)

Torsdag: SW

Fredag: SW

Lørdag: Styrke

Søndag: SW

Diæt:

- Jeg har smidt 2kg indtil videre (og var ikke særlig "bloated" inden), tror jeg skal sikre mig lidt flere proteiner (3g/kg kropsvægt) istedet for 2g for at være sikker på jeg smider meget muskelmasse. Men det er ikke nemt, jeg må bare fylde på med proteinshakes fordi ellers kommer der en del fedt med.

- Kcal indtag ender nok på ca. 1750.

- Jeg er tørstig hele tiden - men vandet ryger lige igennem!!

Link to comment
Share on other sites

Mandag - FDK Adelgade

Jeg havde lovet knæet en pause fra grappling, så jeg tog op i FDK Adelgade til en HardCore time.

Havde lige fem min inden:

Pullups

3

2

Havde egentlig håbet på at kunne lidt flere pullups siden vægten er røget lidt ned - men jeg har heller ikke trænet pullups siden jul. Og desuden var de tre pullups i nok den bedste form/teknik jeg har nogensinde lavede - alle var fra frit hæng/død vægt!!

Dips

5

4

HardCore

God omgang med nogle lidt andre øvelser end jeg er vant til, og så en masse pres, snatch m.m. Til sidst skub af sandsæk hen ad gulvet, kan mærke at på Atkins så snart kondien ryger helt helt op, så er det bare IKKE SJOVT!! :sneaky2:

Lige da jeg skulle til at gå kom Bogs ind ad døren til næste time, og jeg blev lokket til at blive til en omgang..

BodyCombat!!

Rigtig sjovt at prøve, også sjovt med noget cardio hvor pulsen ikke kommer helt op. Det var egentlig ikke vild hårdt, men 2 timers non-stop træning gør at jeg er ret smadret nu!!

Diæt:

- Ja, cardio på 90% af puls er ikke sjovt

- Udover det så har jeg faktisk MASSER af energi hele dagen, hvilket er fedt

- Er stadig sulten :unhappy: skal nok finde noget fat burner kosttilskud, alene for at dæmpe sultfornemmelsen lidt

- Pga sult og lidt ekstra træning endte jeg lidt højere end jeg havde regnet med for idag - næsten 2000kcal :blush:

Link to comment
Share on other sites

Mandag - FDK Adelgade

Jeg havde lovet knæet en pause fra grappling, så jeg tog op i FDK Adelgade til en HardCore time.

Havde lige fem min inden:

Pullups

3

2

Havde egentlig håbet på at kunne lidt flere pullups siden vægten er røget lidt ned - men jeg har heller ikke trænet pullups siden jul. Og desuden var de tre pullups i nok den bedste form/teknik jeg har nogensinde lavede - alle var fra frit hæng/død vægt!!

Dips

5

4

HardCore

God omgang med nogle lidt andre øvelser end jeg er vant til, og så en masse pres, snatch m.m. Til sidst skub af sandsæk hen ad gulvet, kan mærke at på Atkins så snart kondien ryger helt helt op, så er det bare IKKE SJOVT!! :sneaky2:

Lige da jeg skulle til at gå kom Bogs ind ad døren til næste time, og jeg blev lokket til at blive til en omgang..

BodyCombat!!

Rigtig sjovt at prøve, også sjovt med noget cardio hvor pulsen ikke kommer helt op. Det var egentlig ikke vild hårdt, men 2 timers non-stop træning gør at jeg er ret smadret nu!!

Diæt:

- Ja, cardio på 90% af puls er ikke sjovt

- Udover det så har jeg faktisk MASSER af energi hele dagen, hvilket er fedt

- Er stadig sulten :unhappy: skal nok finde noget fat burner kosttilskud, alene for at dæmpe sultfornemmelsen lidt

- Pga sult og lidt ekstra træning endte jeg lidt højere end jeg havde regnet med for idag - næsten 2000kcal :blush:

Fordi du evt kommer op på forholdsvis mange kalorier, skal du ikke gå panik - så længe du taber dig er det fint! Nogle enkelte dage skulle jeg også op i de mængeder hvis jeg lavet meget motion :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fordi du evt kommer op på forholdsvis mange kalorier, skal du ikke gå panik - så længe du taber dig er det fint! Nogle enkelte dage skulle jeg også op i de mængeder hvis jeg lavet meget motion :smile:

Ja...tak for den gode samvittighed...havde også tabt mig mere i dag, men synes alligevel det er vild at jeg kan æde for 2000kcal, tabe mig, og stadig være sulten!! :w00t: :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ja...tak for den gode samvittighed...havde også tabt mig mere i dag, men synes alligevel det er vild at jeg kan æde for 2000kcal, tabe mig, og stadig være sulten!! :w00t: :w00t:

Hej

nu er 2000 kcal jo ikke så meget alligevel, når vi taler en pige som dig der dyrker sport og har meget muskelmasse. :wink:

Fortsat held og lykke med Atkins :4thumbup: . Kan du ikke skrive hvad du spiser en dag :4mewantfood: , synes det er ekstra spændende når du er vegetar, :w00t: (det er jeg også).

Link to comment
Share on other sites

Hej

nu er 2000 kcal jo ikke så meget alligevel, når vi taler en pige som dig der dyrker sport og har meget muskelmasse. :wink:

Fortsat held og lykke med Atkins :4thumbup: . Kan du ikke skrive hvad du spiser en dag :4mewantfood: , synes det er ekstra spændende når du er vegetar, :w00t: (det er jeg også).

Nej, men sjovt nok med andre makronutrient fordelinger kan jeg sagtens ikke tabe mig ved 2000kcal!! Men er tilgengæld som regel mæt ved 1700kcal, så tingene er lidt omvendt på Atkins. :wink:

En typisk (hver)dag på Atkins denne uge:

Morgenmad

100g Haricot Verts (grønne bønner, frost)

2 æg

30g ost

Lidt smør til stegning

Mellemmåltid

35g proteinshake (svarer til 25g protein)

20g Cheasy 13% ost

Frokost

2 æg

100-150g grønt (broccoli, agurk, avocado eller lign.)

50g ost

Mellemmåltid (nogle gange spredt)

1 Minimum Fiber kiks

50g Tofu

30g Cheasy 13% ost

30g Ost

20g valnød

Under/efter træning

35g proteinshake

Aften/inden sengetid

2 æg

35g proteinshake

Ja...det er nogenlunde det...mængden kan variere lidt men "totalmængde" mad er stort set det. Rækkefølgen, specielt hen ad eftermiddagen/aften tilpasser jeg efter behov (sult). Får nok mere fedt end en del andre siden jeg er vegetar, og når jeg er i forvejen så begrænset i madvalg gider jeg ikke at leve af proteinshakes!! Prøver at ramme 40/55 på protein/fedt.

”Spændende opskrifter”

Min morgenmad er jeg blevet helt vild med – steger de grønne bønner med smør, timian, coriander og cumin. Lægger det til side, steger de 2 æg sammen med ost, og så lige samler det hele og steger sammen i 2 min. MMMmmmm :4mewantfood: :4mewantfood: :w00t:

En lille frokost jeg brugte i weekenden:

100g selleriblade (svarer til to styks) fyldt med 20g økologiske majonaise (meget bedre end det almindelig!!), og 50g marineret tofu ved siden af.

Link to comment
Share on other sites

Nej, men sjovt nok med andre makronutrient fordelinger kan jeg sagtens ikke tabe mig ved 2000kcal!! Men er tilgengæld som regel mæt ved 1700kcal, så tingene er lidt omvendt på Atkins. :wink:

En typisk (hver)dag på Atkins denne uge:

Morgenmad

100g Haricot Verts (grønne bønner, frost)

2 æg

30g ost

Lidt smør til stegning

Mellemmåltid

35g proteinshake (svarer til 25g protein)

20g Cheasy 13% ost

Frokost

2 æg

100-150g grønt (broccoli, agurk, avocado eller lign.)

50g ost

Mellemmåltid (nogle gange spredt)

1 Minimum Fiber kiks

50g Tofu

30g Cheasy 13% ost

30g Ost

20g valnød

Under/efter træning

35g proteinshake

Aften/inden sengetid

2 æg

35g proteinshake

Ja...det er nogenlunde det...mængden kan variere lidt men "totalmængde" mad er stort set det. Rækkefølgen, specielt hen ad eftermiddagen/aften tilpasser jeg efter behov (sult). Får nok mere fedt end en del andre siden jeg er vegetar, og når jeg er i forvejen så begrænset i madvalg gider jeg ikke at leve af proteinshakes!! Prøver at ramme 40/55 på protein/fedt.

"Spændende opskrifter"

Min morgenmad er jeg blevet helt vild med – steger de grønne bønner med smør, timian, coriander og cumin. Lægger det til side, steger de 2 æg sammen med ost, og så lige samler det hele og steger sammen i 2 min. MMMmmmm :4mewantfood: :4mewantfood: :w00t:

En lille frokost jeg brugte i weekenden:

100g selleriblade (svarer til to styks) fyldt med 20g økologiske majonaise (meget bedre end det almindelig!!), og 50g marineret tofu ved siden af.

Lækkert! Måske man skulle prøve tofu.... er ret træt af kød :blink: . Ser freem til at følge dit vægttab :smile:

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening bør ingen følge Atkins - og SLET ikke hårdttrænende atleter. Ud over dine grønsager er der jo ikke meget næring i din kost (og alt for meget skod fedt)

Men held og lykke med det anyways! :smile:

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Efter min mening bør ingen følge Atkins - og SLET ikke hårdttrænende atleter. Ud over dine grønsager er der jo ikke meget næring i din kost (og alt for meget skod fedt)

Men held og lykke med det anyways! :smile:

I princippet er jeg enig - men i praksis, ift hvor meget fedttab et par uger på Atkins kan give mig, så er det ikke den store katastrofe for min krop (specielt hvis man sammenligner med hvad man ellers kan udsæt sin krop for - om det er diæt eller druktur :wink:)

Min træningsintensitet ligger ikke så høj som den gør op til store stævner, og jeg har INGEN planer om at gør Atkins til en livsstil, det er noget jeg kører på i nogle uger for at få smidt noget fedt. Desværre er det også sådan, at er man på en forholdsvis streng diæt (kcal mæssigt) så ville der jo per defintion altid være noget man ikke får nok af - om det er fedt, protein eller kulhydrat.

Link to comment
Share on other sites

I princippet er jeg enig - men i praksis, ift hvor meget fedttab et par uger på Atkins kan give mig, så er det ikke den store katastrofe for min krop (specielt hvis man sammenligner med hvad man ellers kan udsæt sin krop for - om det er diæt eller druktur :wink: )

Min træningsintensitet ligger ikke så høj som den gør op til store stævner, og jeg har INGEN planer om at gør Atkins til en livsstil, det er noget jeg kører på i nogle uger for at få smidt noget fedt. Desværre er det også sådan, at er man på en forholdsvis streng diæt (kcal mæssigt) så ville der jo per defintion altid være noget man ikke får nok af - om det er fedt, protein eller kulhydrat.

Tja, man kan jo tabe sig af hvad som helst - og selvfølgelig også Atkins. Som sagt mener jeg bare, at der er meget bedre måder at gøre det på. Min personlige holdning er, at atleter skal passe meget på med ikke at adoptere ting fra fitness/slankeverdenen, da de fysiske krav slet ikke kan sammenlignes. Men som du selv skriver, overlever du nok dit lille forsøg :smile:

Håber ikke du misforstår mine indlæg!

Og så iø. godt at du forsøger at sparke noget BJJ teknik i Jacob! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Efter min mening bør ingen følge Atkins - og SLET ikke hårdttrænende atleter. Ud over dine grønsager er der jo ikke meget næring i din kost (og alt for meget skod fedt)

Men held og lykke med det anyways! :smile:

Der er sgu ikke meget skod fedt i Shantis mad???

Hvis du mener at hun skal se op med mættet fedt, er dette noget folk er overdrevet bange for. Lige præcis ved diæt er det mættede fedtet bedre for at sikre god hormonniveau. Og i og med det forholdsvis lave indtag af grønsager og frugt, er det bedre hun spiser mættet fedt end olier for at ikke udsættes for mere oxidativ stress end nødvendigt.

Helt sikkert er det en fordel at spise varieret, men som en diætkur er Atkins langt fra de værste bud.

Link to comment
Share on other sites

Der er sgu ikke meget skod fedt i Shantis mad???

Hvis du mener at hun skal se op med mættet fedt, er dette noget folk er overdrevet bange for. Lige præcis ved diæt er det mættede fedtet bedre for at sikre god hormonniveau. Og i og med det forholdsvis lave indtag af grønsager og frugt, er det bedre hun spiser mættet fedt end olier for at ikke udsættes for mere oxidativ stress end nødvendigt.

Helt sikkert er det en fordel at spise varieret, men som en diætkur er Atkins langt fra de værste bud.

Jeg mener, at der er meget skod fedt: Ost, smør, 6 æg (ca. 30-40g fedt alene fra æg - ret meget ift. det lave antal kcal) osv. Jeg ved godt, at nogen undersøgelser viser, at mættet fedt ikke er SÅ skadeligt, men jeg anbefaler jo heller ikke, at hun støvsuger sin kost for fedt. Selv de mest fedforskrækkede får omkring 10-20 g mættet fedt om dagen. Så som det har været oppe på MOL før, er den diskussion mere af videnskabelig karakter. I øvrigt findes der jo mange undersøgelser, der viser at atkins øger kolesteroltallet.

At Atkins ikke er det værste bud er da et ret dårligt argument for at anbefale det.

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener, at der er meget skod fedt: Ost, smør, 6 æg (ca. 30-40g fedt alene fra æg - ret meget ift. det lave antal kcal) osv. Jeg ved godt, at nogen undersøgelser viser, at mættet fedt ikke er SÅ skadeligt, men jeg anbefaler jo heller ikke, at hun støvsuger sin kost for fedt. Selv de mest fedforskrækkede får omkring 10-20 g mættet fedt om dagen. Så som det har været oppe på MOL før, er den diskussion mere af videnskabelig karakter. I øvrigt findes der jo mange undersøgelser, der viser at atkins øger kolesteroltallet.

At Atkins ikke er det værste bud er da et ret dårligt argument for at anbefale det.

Det skulle vist kun være initialt. Flere personer har med længere periode på Atkins fået forbedret kolesterolprofil. Og jeg anbefaler ikke Atkins fordi det ikke er det værste bud. Jeg anbefaler det fordi der er meget plads for meget protein som hjælper holde på muskelmasse når man ønsker smide vægt hurtigt. Og at jeg syntes den var fed fordi jeg aldrig var sulten på den og største delen af tiden hverken følte mig træt eller slidt. Som omveksling fik jeg pludseligt meget nemt for at få dækket mine mineraler og både min hud og mit hår havde det fantastiskt af alt det fedt.

Men som sagt - man må jo prøve sig frem til det som passer en. The Zone, som jeg prøvede efterfølgende, er jo meget nemmere at få dækket i hvert fald vitaminer på. Det kunne jeg hurtigt se og er også noget jeg kommer leve efter når jeg går off season igen. Men jeg holdt mig overhoved ikke mæt på den, hvis jeg ville beholde kalorieniveauet så jeg kunne fortsætte samme vægttab. Men nu er jeg også en af dem som ælsker mæthedsfornemmelsen fra kød og ost :smile: Min kæreste ville til gengæld kunne shredde kun på ris, fordi han bliver mega mæt af det.

Og nu hvor shanti prøvet en model, som ikke lykkedes, og jeg prøvet denne model og haft god erfaring med den, vil jeg kun hjælpe hende igennem det så hun kan nå sit mål.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg sige, at jeg synes det er pisse fedt der er kommet lidt debat omkring disse ting i min log :4thumbup: Jeg tror kun det gavner at diskutere denne slags ting, så længe ingen begynder at opfatte det som angreb/forsvar.

Tja, man kan jo tabe sig af hvad som helst - og selvfølgelig også Atkins. Som sagt mener jeg bare, at der er meget bedre måder at gøre det på. Min personlige holdning er, at atleter skal passe meget på med ikke at adoptere ting fra fitness/slankeverdenen, da de fysiske krav slet ikke kan sammenlignes. Men som du selv skriver, overlever du nok dit lille forsøg :smile:

Håber ikke du misforstår mine indlæg!

Og så iø. godt at du forsøger at sparke noget BJJ teknik i Jacob! :4thumbup:

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre hvorfor du har den holdning omkring at adoptere ting fra fitnessverden.

Jeg havde oprindelig samme mening som dig, men en del ting over de sidste måneder/halve år har gjort at jeg har ændret mening, og vil netop gerne forsøg mig frem med nogle ting fra fitnessverden.

Helt grundlæggende, så er jeg en pige, og har aldrig været vild tynd af natur, og min forbrænding er som regel normal, men ikke noget vanvittig højt. Skal jeg nede på den vægt som jeg gerne vil - som ender med at give mig en fedt-% på i hvert under 13 hvis ikke lidt lavere, skal der jo en del til. Jeg kender INGEN piger som "bare" ved at spise sundt og træne som jeg gør, kan komme så lavt ned.

Desuden har jeg over flere omgange været på både "nu holder jeg mig væk fra slik"-kur, "nu træner jeg lidt ekstra kur", "nu passer jeg virkelig på hvad jeg spiser"-kur, og ved ekstreme situationer "nu lever jeg stort set af luft"-kur. Dette har været når jeg lige har ligget et par kg over min nuværende vægtklasse og man lige pludselig har et par uger tilbage til at smide 2kg, og nogle gange vil kroppen bare ikke! Og det er altid lykkedes, men ofte også ved at udsætte min krop for mere end jeg synes er rimelig. Læser du noget tilbage i min log, så var det (af mystiske årsager!) noget nær umuligt for mig bare at smide lidt ekstra i Brasilien i sommers på trods af min. 4 timers træning om dagen. Den situation ønsker jeg igen, jeg har lovede min krop at den aldrig skulle igennem det igen!

Igennem noget tid har jeg søgt en del omkring ernæring - har en faglig baggrund fra uni som gør jeg kan forstå det meste - og jeg har også prøvede at søge på hvad andre grapplere/MMA'er/brydere gør for at nå derees vægt. Desværre har der ikke været meget god information at hente - vægttabsstrategier går tit på sulte-kuren eller smide-væske kur (og ingen af de to alternativer kan man udråb til at være sundere end Atkins). Der er ingen standard for "sådan gør grapplere". Det er altid bare noget med at skære i kcal indtil man smider nok. Og det eneste "officiel" litteratur jeg har fundet omkring emnet er John Berardis "Grapplers Guide to Nutrition". Men selv på PN-forummet siger de jo at den guide, og PNs ernærings anbefalinger generelt gælder for at få en ned på en rimelig lav, atletisk fedt-%, men heller ikke længere nede.

Derfor begyndte jeg at tænke - godt nok træner fitnessfolk på en anden måde og med et andet formål, men hvis der er nogen der har styr på at smide fedt, så er det dem. Og nogle af de få som jeg ved smider en del fedt op til deres MMA-kampe, faktisk også gør brug af PW og andre lignende fitness-strategier, og skærer en del i kulhydraterne.

Så mine muligheder var/er ikke så mange. Jeg kan fortsætte med at prøve at tabe mig på de måder jeg har gjort før, eller jeg kan prøve at blive inspireret af nogle som har styr på hvordan man smider fedt, eller jeg kan droppe projektet og blive i min vægtklasse.

Jeg valgte derfor at tage inspiration fra andre, og forhåbentlig finde ud af hvad fungerer for mig, og evt tilpas noget af fitnessvægttabsstrategier til noget der harmonere bedre med min sport.

Som sagt, er det bare nogle af de overvejelser jeg har gjort mig! Har du andre alternativer til mig eller nogle gode ideer til hvordan man skal smide en del fedt, så vil jeg virkelig gerne høre dem!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gøre det kort :smile:

Grunden til, at jeg ikke mener, at atleter kan adopterer fitnessdeltageres kost og træningsrutiner er, at deres de skal præstere på vidt forskellige niveauer. Hvis en fitnessdeltager har en off day (fx pga. low carb diæt), gør det jo ikke alverden om de løfter 8 eller 10 reps - eller om de er 10 min længere om deres powerwalk. De konkurrerer i høj grad mod sig selv - og skal i hvert fald ikke op mod en direkte modstander.

En basketspiller skal kunne drible forbi sin modstander, en bokser skal kunne beskytte sig med parader, og i BJJ skal du fx kunne holde en choke i længere tid. Din modstander er fuldstændig ligeglad med om du er træt fordi du lige pt. ikke får nok kulhydrater. Han/hun slår dig, hvis der er mulighed for det. Jeg har lige læst i en log (mener det var Lins?), at hun var gået ned i antal reps, men ikke i max styrke. I BJJ er din styrkeudholdenhed vigtigere end max styrke: Når du fx skal holde fast i gi'en eller en choke mm. Derfor er det ikke så smart med nedgang på den side.

Desværre er der ikke nogen magiske råd for at cutte - andet end at gøre det langsomt og ikke ligge for langt fra sin vægtklasse. Højintens træning vil jeg dog altid anbefale frem for fx PW. Personligt er jeg heller ikke en type, der fra naturens side har ultra lav fedt%. Min erfaring er, at min fedt% er lavest, når jeg giver den max gas med træningen og spiser igennem (sundt). På mit profilbillede fra i sommers spiste jeg konstant (sundt), men nåede helt naturligt en forholdsvis lav fedt% pga. mit aktivitetsniveau. (Måske ikke ift. en fitnessdeltager, men det er jeg jo heller ikke. :smile: )

Jeg gav lidt råd i denne her tråd. Trådstarteren har senere fortalt, at hun har tabt sig ved at bruge nogen af mine fif. Jeg er dog udmærket klar over, at folk er forskellige, så du skal selvfølgelig gøre hvad der passer dig bedst.

Det ændre dog ikke på, at jeg mener en optimal kost bør bestå af frugt, grønt, fuldkornsprodukter magert kød, fisk (eller evt. gode vegetar proteinkilder) og sundt fedt. Ikke et orgie i mættet fedt!

P.s. hvad mange MA (MMA) atleter gør er heller ikke en begrundelse for noget som helst. Det er en verden fuld af gamle myter og ammestuesnak! :wink:

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gøre det kort :smile:

Grunden til, at jeg ikke mener, at atleter kan adopterer fitnessdeltageres kost og træningsrutiner er, at deres de skal præstere på vidt forskellige niveauer. Hvis en fitnessdeltager har en off day (fx pga. low carb diæt), gør det jo ikke alverden om de løfter 8 eller 10 reps - eller om de er 10 min længere om deres powerwalk. De konkurrerer i høj grad mod sig selv - og skal i hvert fald ikke op mod en direkte modstander.

En basketspiller skal kunne drible forbi sin modstander, en bokser skal kunne beskytte sig med parader, og i BJJ skal du fx kunne holde en choke i længere tid. Din modstander er fuldstændig ligeglad med om du er træt fordi du lige pt. ikke får nok kulhydrater. Han/hun slår dig, hvis der er mulighed for det. Jeg har lige læst i en log (mener det var Lins?), at hun var gået ned i antal reps, men ikke i max styrke. I BJJ er din styrkeudholdenhed vigtigere end max styrke: Når du fx skal holde fast i gi'en eller en choke mm. Derfor er det ikke så smart med nedgang på den side.

Desværre er der ikke nogen magiske råd for at cutte - andet end at gøre det langsomt og ikke ligge for langt fra sin vægtklasse. Højintens træning vil jeg dog altid anbefale frem for fx PW. Personligt er jeg heller ikke en type, der fra naturens side har ultra lav fedt%. Min erfaring er, at min fedt% er lavest, når jeg giver den max gas med træningen og spiser igennem (sundt). På mit profilbillede fra i sommers spiste jeg konstant (sundt), men nåede helt naturligt en forholdsvis lav fedt% pga. mit aktivitetsniveau. (Måske ikke ift. en fitnessdeltager, men det er jeg jo heller ikke. :smile: )

Jeg gav lidt råd i denne her tråd. Trådstarteren har senere fortalt, at hun har tabt sig ved at bruge nogen af mine fif. Jeg er dog udmærket klar over, at folk er forskellige, så du skal selvfølgelig gøre hvad der passer dig bedst.

Det ændre dog ikke på, at jeg mener en optimal kost bør bestå af frugt, grønt, fuldkornsprodukter magert kød, fisk (eller evt. gode vegetar proteinkilder) og sundt fedt. Ikke et orgie i mættet fedt!

P.s. hvad mange MA (MMA) atleter gør er heller ikke en begrundelse for noget som helst. Det er en verden fuld af gamle myter og ammestuesnak! :wink:

Jeg prøver også at gøre det kort :wink:

Jeg tror vi er faktisk grundlæggende nogenlunde enig - for jeg er enig i hvad du siger omkring at det ikke er godt at tabe for meget på udholdenhedssiden til BJJ, og at man kan komme langt med sundt mad og hård træning - det er faktisk også nogenlunde det jeg startede med at sige i mit indlæg. Sagen er bare, at jeg ligger da på den lave ende af fedt% for en pige at være - ca. 17% når jeg i er stævneform (og har netop spist sund og trænet hårdt i en periode) og 19% når jeg begynder at synes jeg buler lidt for meget. Men jeg skal jo netop nede i en fitness-fedt% hvis jeg skal skifte vægtklasse!!

Har læst den tråd du henviste til - alt det kender jeg godt og gør normalt også. Men nu har jeg også strategisk lagt mine diætplaner sådan at jeg kan køre fitness-agtig diæter i de perioder hvor min BJJ træning ikke kører meget intenst (har desuden - desværre - fået en lille knæskade der gør at der ingen BJJ er overhovedet i 1-2 uger). Der er et par små stævner i løbet af foråret, men ellers er det VM til juni jeg går efter, og min strategi de næste par måneder er at kunne periodevis cutte ret hårdt, periodevis spise normalt sundt og på den måde komme så lang nede til at jeg netop ikke rigtig skal cutte meget op til VM, fordi det kan jeg mærke jeg ikke rigtig orker. Det med at variere det mellem hård diæt og normal sund mad er også pga min motivation, det der med langsom vægttab har aldrig rigtig fungerede for mig, og det irritere mig bare grænseløs hvis jeg skal ligge i et lille kcal underskud i mega lang tid.

Men god debat vi får gang i her!!

:bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share