Michael Rasmussen trukket fra Touren!


Biiver
 Share

Recommended Posts

Han har da under alle omstændigheder ikke formået at have styr på sine whereabouts. Og det mere end en gang. Hvorvidt Contador var en del af Operacion Puerto er det svært at gisne om. UCI siger en ting, Franke noget andet. Men der er trods alt ingen indicier imod Contador fra i år. I kampen for en ren sport må nogle nationer nu en gang gå forest. At alle så ikke følger med på bølgen til at starte med er så et nødvendigt onde på vejen. Men med tiden kan man jo håbe, at de syd- og østeuropæiske lande vil følge det eksempel som man i disse år ser i en række lande. Storbritanien, Tyskland, Canada, Australien, samt de nordiske lande er dem der går forest (her tænker jeg ikke kun på cykelsport). Men i andre lande som Italien, Ungarn,Frankrig og USA er holdningsændringen også på vej. I visse syd- og østeuropæiske lande kniber det stadigt.

Mig bekendt er gadeløbet arrangeret af en lokal cykeklub, og som sådan ikke et DCU arrangement, der giver et fingerpeg om organisationens holdning på dette område.

At MR ikke har styr på sine whereabouts står klart, men de har ikke ført til en udelukkelse, og derfor kan han naturligvis køre løb, og inviteres til løb uden at det skal lægges arrangørerne til last. Derudover kunne jeg vældig godt tænke mig at se en liste over hvor mange løbere, der har haft problemer med deres whereabouts. Umiddelbart kunne jeg godt sidde tilbage med en fornemmelse af, at MR ikke er den eneste.

MRs fyring fra Rabobank har ingen indflydelse på hans stilling ifht. UCIs regelsæt. Det er et rent komercielt/kontraktuelt anliggende mellem MR og Rabobank-holdet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 503
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har været på studietur i Holland en gang - og NEJ det var ikke Coffee-shops jeg studerede...

Vi var ude i en virksomhed, hvor de beskrev at efter generelle EU-standarder, var det næsten umuligt at blive fyret i Holland.

Eftersom Rabobank er en hollandsk bank, og vel også et hollandsk hold - hence en hollandsk virksomhed, burde det være væsentligt sværere at fyre Michael Rasmussen. Det er noget med at man i Holland har et halvt års opsigelse, og man kan bare melde sig syg i det halve år...

Jeg ved godt at cykelsport er noget andet, men stadig...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har været på studietur i Holland en gang - og NEJ det var ikke Coffee-shops jeg studerede...

Vi var ude i en virksomhed, hvor de beskrev at efter generelle EU-standarder, var det næsten umuligt at blive fyret i Holland.

Eftersom Rabobank er en hollandsk bank, og vel også et hollandsk hold - hence en hollandsk virksomhed, burde det være væsentligt sværere at fyre Michael Rasmussen. Det er noget med at man i Holland har et halvt års opsigelse, og man kan bare melde sig syg i det halve år...

Jeg ved godt at cykelsport er noget andet, men stadig...

Det forholder sig jo nok noget anderledes, når der er tale om en overskridelse af regelsættet i kontrakten som er grundlag for ansættelsen...

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om det har indflydelse på noget, men MR har jo license i Monaco. om det har indflydelse på noget i ansættelse øjemed ved jeg ikke.

Derudover forstår jeg ikke hvorofor han ikke har dansk licens eftersom han er dansker. Eller hvorfor har han ikke italiensk licens når han bor i Italien. Det ville give mere mening hvis det var italiensk end fra Monaco...

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om det har indflydelse på noget, men MR har jo license i Monaco. om det har indflydelse på noget i ansættelse øjemed ved jeg ikke.

Derudover forstår jeg ikke hvorofor han ikke har dansk licens eftersom han er dansker. Eller hvorfor har han ikke italiensk licens når han bor i Italien. Det ville give mere mening hvis det var italiensk end fra Monaco...

Jeg fatter heller ikke det med licensen i Monaco. Så vidt jeg husker lavede UCI en regel for nogle år siden der gjorde, at rytterne skulle have licens i det land hvor de har bopæl. I henhold til dette burde Rasmussen have italiensk licens.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter heller ikke det med licensen i Monaco. Så vidt jeg husker lavede UCI en regel for nogle år siden der gjorde, at rytterne skulle have licens i det land hvor de har bopæl. I henhold til dette burde Rasmussen have italiensk licens.

MR skiftede sin licens fra Mexico til et europæisk land efter aftale med DCU, da det var et af kravene til at han kunne komme tilbage på landsholdet. Regel om bopælsland har vist ikke været et tema, det forekommer at man bare vælger, hvor mærkeligt det end lyder..

Link to comment
Share on other sites

MR skiftede sin licens fra Mexico til et europæisk land efter aftale med DCU, da det var et af kravene til at han kunne komme tilbage på landsholdet. Regel om bopælsland har vist ikke været et tema, det forekommer at man bare vælger, hvor mærkeligt det end lyder..

Men så er det bare hvorfor licens valget er landet på monaco. hvorfor ikke et andet land? Hvorfor ikke DK eller Italien. Dt ville jo virke mest logisk. Er der nogen ekstra foprdele forbundet ved at han har licens i Manaco??

Link to comment
Share on other sites

Mig bekendt har Michael Rasmussen en lejlighed i Monaco, og det er så hans grund til at vælge at få licensen der. Ser man lidt kritisk på det, så er det forbundet jo ikke det forbund der gør mest ud af at teste sine ryttere. Det er måske i virkeligheden det der er grunden til at MR, og i øvrigt også mange andre store ryttere som bl.a. Vino, Boonen og Klöden, har deres licens i Monaco.

Link to comment
Share on other sites

Contador i søgelyset efter modtagelse af visse dokumenter.

Set på TV2 News, men en Google-søgning gav bl.a. dette.

Doping expert Werner Franke has reportedly sent documents to Wada claiming to prove Tour de France winner Alberto Contador was involved in a Spanish drugs scandal.

Franke sent the documents from the Spanish investigation of a blood-doping scandal to Wada after giving them to Germany's federal police last week, according to the Suddeutsche Zeitung daily Saturday.

Franke said "Document 31" details what banned substances Contador received from Spanish doctor Eufemiano Fuentes, who was at the center of Operation Puerto, one of cycling's biggest ever scandals.

Så må vi se, om der er noget om snakken - forhåbentlig ikke.

Link to comment
Share on other sites

Mig bekendt har Michael Rasmussen en lejlighed i Monaco, og det er så hans grund til at vælge at få licensen der. Ser man lidt kritisk på det, så er det forbundet jo ikke det forbund der gør mest ud af at teste sine ryttere. Det er måske i virkeligheden det der er grunden til at MR, og i øvrigt også mange andre store ryttere som bl.a. Vino, Boonen og Klöden, har deres licens i Monaco.

Mange prof. sportsfolk herunder poker spillere er bosiddende i Monaco.., tror måske det har noget med deres skatteregler at gøre...

Ved ikke med cykelryttere

Link to comment
Share on other sites

Mange prof. sportsfolk herunder poker spillere er bosiddende i Monaco.., tror måske det har noget med deres skatteregler at gøre...

Ved ikke med cykelryttere

Ja det er selvfølgelig en god grund til at være bosiddende i Monaco. Men stadig lidt spøjst at så mange cykelprofiler også har deres licens der. Eksempelvis har MR jo også hus i Italien, og han er vel nok mere knyttet til Italien, så han kunne jo ligeså godt have sin licens der.

Edited by Karate_Kid
Link to comment
Share on other sites

Ja det er selvfølgelig en god grund til at være bosiddende i Monaco. Men stadig lidt spøjst at så mange cykelprofiler også har deres licens der. Eksempelvis har MR jo også hus i Italien, og han er vel nok mere knyttet til Italien, så han kunne jo ligeså godt have sin licens der.

Det har jo på det seneste været knap så sjovt, at være idrætsudøver i Italien i forhold til tidligere. Den offentlige anklager fra Bergamo, Maria Cristina Rota laver jo rask væk undersøgelser imod sportsfolk med anklager om sportsbedrageri. Og nu er CONI, den italienske olympiske komite, også kommet ind i kampen med anklager Ettori Torri i spidsen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, som det fremgår, var det fordi Rabobank kunne give ham en bedre kontrakt og fordi der var dårlig kemi imellem MR og CSC.

Trods et hårdt forsøg at smugle doping ind i deres nyhed, kløjs Ritzau fuldstændig i deres version af nyheden:

http://ekstrabladet.dk/sport/cykling/article324499.ece

En af grundene til, at Michael Rasmussen i sin tid ikke fik forlænget sin kontrakt med Team CSC var, at holdets læger i interne dopingtest af rytteren konstaterede uregelmæssigheder, skriver Morgenavisen Jyllands-Postens netavis jp.dk.

Det førte ifølge jp.dk's oplysninger til, at man helt udelukkede Michael Rasmussen fra at komme til start i løbet Giro della Provincia de Lucca i efteråret 2002, som han ellers skulle have kørt.

Det fik den danske rytter til at kigge sig om efter et andet hold at køre for, og Rabobank stod klar med en kontrakt. Pressechef på Team CSC, Brian Nygaard, understreger på det kraftigste, at der ikke var tale om en dopingmistanke mod Michael Rasmussen, men at episoden lagde sig oven i et generelt uharmonisk klima mellem rytteren og CSC.

- De prøver, der blev taget, blev foretaget på manuelt og ikke godkendt udstyr. Derfor var resultaterne absolut kun vejledende, og udsvingene kan, så vidt jeg er orienteret, for eksempel have skyldtes sygdom. Det er ikke fair at mistænkeliggøre Michael Rasmussen for at have brugt doping på denne baggrund, siger han til avisen.

Derfor ønskede man ikke at fortsætte samarbejdet. Desuden var Rabobank angiveligt klar med et økonomisk væsentligt bedre tilbud til Michael Rasmussen.

Hvorfor de starter den sidste sætning med "derfor" er rimeligt uklart, da Nygaards kommentar lige ovenover benægter at man kunne bruge testen til noget.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert. Men iflg Nygaard har det ikke noget med hans fyring at gøre.

Han blev jo ikke fyret. Man forlængede ikke hans kontrakt. Men nu siger Nygaard jo at samarbejdet i forvejen var meget anspændt imellem Rasmussen og holdet. Det har jo næppe hjulpet på Rasmussen´s kontraktmuligheder, at Weltz sendte ham hjem fra Giro della Provincia de Lucca på baggrund af Piet De Moor´s blodtest af rytterne inden løbet...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor de starter den sidste sætning med "derfor" er rimeligt uklart, da Nygaards kommentar lige ovenover benægter at man kunne bruge testen til noget.

det sælger aviser... journalister lever af at manipulere med sandheden så den bliver interessant/skaber debat/er en nyhed, hvis den ikke er det i forvejen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share