christines kondi log


cwr
 Share

Recommended Posts

  • Replies 275
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Greit! Vil jeg gøre såfremt det dukker noget op.

Ser frem til lapdance :4police:

hmm. det ved jeg ikke hvad jeg skal svare til :blush: Egentlig er det jo omvendt; altså at jeg er dommeren, der skal fedtes for med shots, lapdances og bodytequila...

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 18. september

Sidste tur i 4x i dag. Ikke så langt, men jeg synes at vi fik lidt bedre fat i det.

Jeg fik i hvert fald indstillet min plads meget bedre.

Der er ikke så meget at skrive om det. Forventer to gange guld på lørdag - det bliver spændende!

Jeg nyder rigtig meget at ro, men nøøøj hvor jeg glæder mig til at sæsonen er slut. Det tager virkelig meget energi at træne sammen med andre til helt faste tidspunkter. Forude venter to uger med træning i otteren frem til DM, og så skal der løftes vægte og roes C2!

Link to comment
Share on other sites

Mandag d. 22. september

Træning i DM otteren.

Vi roede bare 8 km, så det var ikke så meget træning. Synes dog at der er gode takter! Vi skal selvfølgelig lige finde hinanden - både længder og rytme - men der var godt skub på allerede.

Det ser ud til at vi kommer til at få seks ture sammen inden DM om 1½ uge, så der er basis for at få rigtig pæn fart på. Så afhænger resultatet vist mest af hvem, der ellers stiller op. Men er ret sikker på at det kommer til at blive nogle super gode træninger! :firebounce:

Det har ellers været en ganske begivenhedsrig weekend.

Lørdag var jeg i Brabrand for at ro kaproning. Første løb var i otteren, og der blev vi kun nr 2.

Alle de andre på båden syntes det var super; at vi havde roet godt og alt det her. :blahblah:

Jeg var sindsygt skuffet! :4ranting: Jeg synes at vi roede elendigt og tabte til et hold, som vi - i hvert fald fysisk - er meget stærkere end. Smadder irriterende!

Men, de havde trænet rigtig meget i otteren, og vi havde haft to ture sammen, så det er vel en god forklaring, trods alt.

I dobbeltfireren var vi super opsatte på at få revanche! Vi havde en helt fantastisk opvarmning - alle fire var vi bare virkelig tændte og koncentrerede, så teknikken sad der i hvert eneste tag.

Vi havde TUNG modvind i løbet, så det var utrolig hårdt, men vi var foran fra første tag. :devil:

En af pigerne på båden har døjet med noget astma i ugen op til, selvom hun ellers aldrig har haft astmaanfald nogensinde før. Nå, men vi havde aftalt, at hvis hun fik problemer igen, måtte hun bare skjule det, og følge med så godt hun nu kunne.

Hun er ret sej, og vil næsten hellere falde død om end at tabe, så hun slåssede sig vej de sidste tohundrede meter med hyperventilering og halve tag.

Så vi var 1½-2 længder foran i mål, men havde taget dem med mere, hvis hun havde været på toppen!

Det var et super fedt løb, med virkelig god roning! Klart al træningen værd :cheer:

Søndag var jeg så til DM i fitness som tilskuer. Skulle jo heppe på Femina :yahoo:

Det var godt nok en skæg oplevelse! Følte mig lidt som en outsider, fordi jeg bare slet ikke kender noget til den verden.

Det er jo ret nemt at have fordomme om, men jeg blev virkelig grebet af det!

Nu kunne jeg jo så også sidde og nørde overfladeanatomi ( :4smartass: ), men jeg synes også det var spændende at følge med i konkurrencerne. Det gik hurtigt med at jeg dannede mig meninger, fik favoritter og gættede med på placeringerne.

Og efter at have været tilskuer gav det meget mere mening hvorfor folk har lyst til at stille sig op på en scene indsmurte i bruncreme i minimalt badetøj og lave poseringer - det må være super vildt at stå deroppe og give ALT hvad den kan trække!

Tror godt at jeg kunne finde på at tage afsted som tilskuer en anden gang! Så skulle det nok bare være til bodybuilding-stævnerne, hvor atleterne er vildere og større, og der er flere forskellige poseringer. Blev til sidst lidt træt af at kigge på piger i glimmer-bikinier, der stod og strittede med armene bagud...

I øvrigt ret vildt så stor forskel der var på atleternes evne til at posere. Underligt at nogle af dem var så dårlige til det, synes jeg! Man ville da tro at folk havde øvet sig til den sad lige i skabet?!?

Jeg er da ret sikker på, at nogle blev placeret dårligere end deres cut og krop egentlig var til, simpelthen fordi de stod og snoede sig i poseringerne. Så svært er det for fanden heller ikke hvis man har øvet sig!

Og så nåede jeg også at krumme tæer et par gange under roningen. Igen - utroligt at man ikke har forberedt sig bedre! Nogle af dem roede som om de aldrig havde prøvet det før, og ikke havde begrebet hvad det gik ud på. Ikke om jeg fatter at man vil stille op til en konkurrence, der jo kræver mange måneders forberedelse og stor energi med diæten, og så ikke have styr på de andre ting :nonono:

Nå, men Femina var super sej, synes jeg, og jeg glæder mig til at se videoen og billeder!

Hun stod rigtig flot, og jeg er overbevist om at det må have været tæt i poseringerne.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med de gode placeringer - også andenpladsen, det er sq da flot!

Nu du selv nævner C2 - den der fane der kan stilles fra 1 til 10 - er der nogle steder den "bør" stå eller sætter man den bare et eller andet sted?

Når man nu trækker "pinden" (du kan godt se at jeg ikke er på hjemmebane, ikke :blush: ) til sig - hvor på kroppen skal man sigte, navlehøjde eller?

Tror måske godt at jeg kunne ret glad for C2´eren og så kunne jeg jo lige så godt få luget de værste begynderfejl af.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Tillykke med de gode placeringer - også andenpladsen, det er sq da flot!

Nu du selv nævner C2 - den der fane der kan stilles fra 1 til 10 - er der nogle steder den "bør" stå eller sætter man den bare et eller andet sted?

Når man nu trækker "pinden" (du kan godt se at jeg ikke er på hjemmebane, ikke :blush: ) til sig - hvor på kroppen skal man sigte, navlehøjde eller?

Tror måske godt at jeg kunne ret glad for C2´eren og så kunne jeg jo lige så godt få luget de værste begynderfejl af.

Tak tak! :bigsmile:

Skægt, jeg så faktisk i dag at du havde siddet i romaskine, og jeg tænkte; "hmm, det var ikke så hurtigt han roede, måske jeg lige skulle skrive en lille hjælp..."

Men, lige nu venter der en fysiologibog - og den er vred, for den er blevet negligeret hele dagen :nonono:

Så, selvom jeg meget hellere ville lave en lille guide og lede efter video af god roning på nettet, kommer det til at vente. Måske senere i aften!

Tirsdag d. 23. september

Roning i ergometer i klubben.

3 x 2500 meter, tempo 24-25, pause 4 minutter

1. 2:02.7 og det tog 10.13.8 minutter

2. 2:02.7 og det tog 10.13.8 minutter

3. 2:04.0 og det tog 10.20.0 minutter

Jeg har været så træt af, at jeg ikke har givet mig nok de sidste par gange i C2. Så denne gang kørte jeg bare hårdt på i den første. Det gik faktisk rigtig godt, og jeg synes der var rigtig god energi. Da jeg så gik i gang med nr 2 blev jeg pivet og syntes alligevel at det var da lidt hårdt, og var mine ben ikke lidt tunge efter weekenden og blablabla.

Så undervejs i nr 2 blev jeg enig med mig selv om at det var ok kun at køre to, og så gav jeg den godt med gas i de sidste minutter!

Da jeg så var færdig, og havde siddet lidt, syntes jeg ærlig talt at det var for sølle og så kørte jeg den sidste også!

Den var så til gengæld ikke helt så hurtig...

Men, fed træning!

Tror at et godt mål for denne sæson er at kunne køre en 6000 meter på under 24 minutter. Altså med under 2:00 i gennemsnitstryk.

Det bliver latterlig hårdt, og jeg kommer til at hade mig selv for det, for det er absolut ikke min favorit at køre så lange tests. Men netop derfor skal det være et mål!

Og nu er det skrevet på MOL, så nu er det officielt :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Tror at et godt mål for denne sæson er at kunne køre en 6000 meter på under 24 minutter. Altså med under 2:00 i gennemsnitstryk.

Det bliver latterlig hårdt, og jeg kommer til at hade mig selv for det, for det er absolut ikke min favorit at køre så lange tests. Men netop derfor skal det være et mål!

Og nu er det skrevet på MOL, så nu er det officielt :crazy:

Jep - og det er også quote't, så du kan ikke bare slette det igen :tongue:

Hyggeligt at hilse på dig i søndags. Du er godt selskab og endnu engang tillykke med "din atlet's" fine rotid :smile: Jeg er imponeret over den forbedring der er sket, siden jeg så hende ro første gang :w00t:

Jeg var lige inde på DBFF's side for at undersøge om vi virkelig havde overset, at belastningen skulle stå på minimum 9 for kvinderne... Det har vi ikke. Der står (link):

PRÆSENTATION AF RUNDE 3 (FITNESSRUNDEN)

De konkurrerende kaldes højdeklassevis, i startnummer-rækkefølge op på scenen for at gennemføre romaskine-disciplinen ­ 500 meter på tid.

Sværhedsgraden på Concept II-romaskinen er som følger:

Herrer: Maksimum belastning

Kvinder: Vælger selv sværhedsgraden, men skal huske at jo lettere den er, jo flere træk skal der til.

Lidt ærgeligt, at Femina skulle have den ekstra usikkerhed at der blev ændret på den belastning hun gerne ville have roet med, når det nu var dommerne der tog fejl :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Jep - og det er også quote't, så du kan ikke bare slette det igen :tongue:

Hyggeligt at hilse på dig i søndags. Du er godt selskab og endnu engang tillykke med "din atlet's" fine rotid :smile: Jeg er imponeret over den forbedring der er sket, siden jeg så hende ro første gang :w00t:

Jeg var lige inde på DBFF's side for at undersøge om vi virkelig havde overset, at belastningen skulle stå på minimum 9 for kvinderne... Det har vi ikke. Der står (link):

PRÆSENTATION AF RUNDE 3 (FITNESSRUNDEN)

De konkurrerende kaldes højdeklassevis, i startnummer-rækkefølge op på scenen for at gennemføre romaskine-disciplinen ­ 500 meter på tid.

Sværhedsgraden på Concept II-romaskinen er som følger:

Herrer: Maksimum belastning

Kvinder: Vælger selv sværhedsgraden, men skal huske at jo lettere den er, jo flere træk skal der til.

Lidt ærgeligt, at Femina skulle have den ekstra usikkerhed at der blev ændret på den belastning hun gerne ville have roet med, når det nu var dommerne der tog fejl :nonono:

Det første jeg udbrød i totalt sukkechok - med en stemme der lød meget forfærdet og rimeligt fornærmet - da de sagde at vi skulle sætte ergometeret på "niveau 9 som minimum ligesom sidste år", var "AAAAAAAAAAAAAAAJ, JAMEN DET GÅR IKKE! DER STÅR I REGLERNE AT MAN SELV MÅ BESTEMME BELASTNINGEN! JEG MÅ NEMLIG KUN SÆTTE DEN PÅ 2,5 FOR CHRISTINE!" Ingen af mine argumenter så ud til at have nogen form for validitet :blush:

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med de gode placeringer - også andenpladsen, det er sq da flot!

Nu du selv nævner C2 - den der fane der kan stilles fra 1 til 10 - er der nogle steder den "bør" stå eller sætter man den bare et eller andet sted?

Når man nu trækker "pinden" (du kan godt se at jeg ikke er på hjemmebane, ikke :blush: ) til sig - hvor på kroppen skal man sigte, navlehøjde eller?

Tror måske godt at jeg kunne ret glad for C2´eren og så kunne jeg jo lige så godt få luget de værste begynderfejl af.

Det med "fanen" er en smule tricky.

Det er altid sådan at jo mere du trækker - jo mere modstand føler du - uanset setting. Setting afgøre ikke kvaliteten eller niveauet af din træning - med oplevelsen ændres..

De forskellige seting er lavet til at illustrere "følelsen" af en enten slank kaproningsbåd - setting 1 til 4, eller en tungere bredere båd (gig-indrigger)

C2 arbejde med liftmodstand mod et flywheel. Jo højere setting jo mere luft lukked ind og jo tungere vil det føles. MEN monitoren der regner ud hvor lang du kommer tager hensyn til dette - ved høj setting bremses hjulet hurtigere ned - svarende til en højere vandmodstand på en bredere båd... De fleste "rigtige" roere bruger 2-3, måske op til lige under 4

Nå måske vi bare skal se på den forklaring der gives på firmaets UK hjemmeside;

Resistance on the Indoor Rower is adjusted by means of a damper lever on the side of the flywheel. Offering a wide range of resistance the damper lever increases or decreases the amount of air flow into the flywheel. The greater the airflow (damper setting 10), the greater the resistance and vice versa. Unfortunately some people confuse the damper settings with the value of the workout or their own fitness level. Here we try to dispel some of these misconceptions.

Myth: Rowing with more resistance will give a better workout.

Fact: The resistance setting is not a measure of your workout quality or quantity.

The settings 1-10 on the Indoor Rower are not work level settings or fitness level settings. The intensity of your workout is controlled by how hard you pull on the handle and is calculated and displayed by the electronic monitor as you row. Your accomplishment is indicated by the monitor, not the setting of the wind damper. As your fitness level and rowing skill improves you will be able to achieve better scores... i.e. faster pace, higher watt output, or greater rate of calorie consumption... regardless of the damper setting in which you choose to row. Think of the Indoor Rower as your boat. If you row at low intensity you can row for a long time. To make the boat go faster you pull harder; and if you try to make the boat go very fast you will be exhausted in a short time. Air resistance on the flywheel fan works just like the water resistance on a boat.

Now that you are thinking in terms of a boat on the water, let's examine the effect of the damper settings 1-10. In the lower numbers 1-4 the feel of the Indoor Rower is like a sleek racing shell. In the higher numbers 6-10 the feel is like a big, slow rowing boat. Either boat can be rowed hard; and as you try to make either boat go fast, you will need to apply more force. Making the sleek boat go fast requires you to apply your force more quickly; and when trying to make the big boat go fast you will feel a high force but at a slower speed of application. Question: "If I am exercising why don't I want to work at the highest force possible?"

If you were weightlifting you would be interested in creating a high force to work against. However, indoor rowing is intended to be a cardiovascular workout lasting 20, 30 or more minutes. You should not be limited by muscular fatigue before your cardiovascular system is able to benefit. Rowing in a setting that results in too high a force can be detrimental to your training programme by reducing your output, your enjoyment and the duration of your workouts. You should choose the setting in which you can achieve your best output score.

Question: "Wouldn't I get my best score in the lowest setting ... the sleekest boat?"

This would be true if the flywheel speed were taken directly as the speed of your "boat". However the electronic monitor is doing a lot of work while you exercise. As you are moving forward for your next stroke the monitor measures how much your flywheel is slowing down. It can determine precisely how sleek or slow your "boat" is by how much it slows down between strokes. It then uses this information to determine from the speed of the flywheel how much work you are doing. In this way your true effort is calculated regardless of damper setting.

Tanke: Gregers - tænk på forskellen mellem lave settings og høje setteings som forskellen mellem en racer og en citybike - det er faktisk et godt billede... Begge dele kan give fantastisk træning - følelsen er bare ret forskellig

Link to comment
Share on other sites

OK - tror at jeg har fattet ideen.

De lave tal føles sådan nogenlunde til at sidde i en kaproningsbåd og hvis jeg skal holde puls XX i den, kommer jeg op i en højere kadance end hvis jeg sætte fanen på 10 (utæt robåd :tongue: ) hvor der skal hives med et større muskulært pres og kadancen derfor går ned ved samme arbejde. At monitoren skulle kompensere for det havde jeg ikke lige opfattet. Jeg havde forventet at komme længere på den lave setting men synes ikke at det gjorde den store forskel. Men det skulle det altså heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hep, Tak Arne, for hjælpen med at forklare det med drag-factoren! Det gjorde du meget bedre end jeg havde kunnet. :smile:

Eneste tilføjelse er, at det kan være en fordel at benytte sig af funktionen 'Vis dragfactor', under 'Flere muligheder' på de nye monitorer. Så ror man et par tag, og får et tal, der ligger et sted mellem 80 og 200, eller sådan noget i den stil.

Hvis man altid bare stiller den på 4, kan der godt være udsving i hvor tungt det reelt er, fordi der fx kan være en del støv i kassen omkring hjulet.

Jeg plejer at ro med ca 95, men jeg har også øvet mig på at ro i mange år, og kan derfor fange (altså starte taget) ret hurtigt.

Jo bedre teknik og jo mindre man vejer, jo lavere tal.

Jo dårligere teknik og jo mere man vejer, jo højere tal.

Men jeg ville nok aldrig sætte nogen til at ro med tungere dragfactor end 130, tror jeg!

Nå, noget om ro-teknik.

Først et par ordforklaringer.

Indsats - når man sidder med bukkede knæ, strakte arme og er lænet forover i hoften. Helt fremme og klar til at tage et rotag.

Afvikling - helt tilbage. Strakte ben, lænet lidt tilbage i hoften og med bøjede arme, så pinden rører kroppen ca ved solar plexus.

Fremkørsel - når man bevæger sig fra afviklingen til indsatsen. Først arme og ryg, derefter ben.

Tag - når man bevæger sig fra indsats til afvikling. Først ben, derefter ryg og arme.

Der er virkelig mange måder at ro på, og når man ikke skal ro på vandet, ikke skal på landshold etc, så gælder det bare om at finde en fornuftig måde at gøre det på.

De vigtigste pointer er, at

- rotag skal være lange og accelererede fra indsatsen til afviklingen.

- knæene skal ikke i karambolage med hænderne, så fra afviklingen og frem til indsats skal man huske at strække armene først, vippe frem i hoften og derefter løfte knæene. Fra indsatsen skal armene holdes strakte indtil knæene er omtrent halvvejs nede.

- man ror ikke stærkere af at køre hurtigt i fremkørslen. Rytmen skal føles som 1:2; dvs at det skal tage dobbelt så lang tid at køre frem på sædet, som det gør at trække taget.

- spejle er godt, for så kan man kontrollere om man ligner dem på videoen :bigsmile:

Det er faktisk lidt svært at finde noget ordentlig ergometer-video, så det kan være jeg skal tage mig sammen og lave noget selv. Men indtil videre:

Der er fx en her, der sådan set gør det hele rigtigt, men som jeg alligevel får kryb af at se på. Helt stiv som et brædt og aldrig afslappet i de lemmer, han ikke bruger.

Men videoen er god til at se hvordan man presser igennem taget. Man starter fra indsatsen med benene, og kroppen ligesom 'låst', og derefter sættes krop og arme på. Så når afviklingen nås, er benene strakte, ryggen lænet tilbage og pinden har ramt kroppen.

Denne video er god til at blive klog på nogle af de mest almindelige fejl, som folk laver i romaskinerne. Han er dog ikke komplet nybegynder, tror jeg.

lidt tekniske rettelser

Det var lige hvad jeg kunne finde på for nu. Der kommer garanteret tilføjelser :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jep - og det er også quote't, så du kan ikke bare slette det igen :tongue:

Hyggeligt at hilse på dig i søndags. Du er godt selskab og endnu engang tillykke med "din atlet's" fine rotid :smile: Jeg er så imponeret over den forbedring der er sket, siden jeg så hende ro første gang :w00t:

Jeg var lige inde på DBFF's side for at undersøge om vi virkelig havde overset, at belastningen skulle stå på minimum 9 for kvinderne... Det har vi ikke. Der står (link):

PRÆSENTATION AF RUNDE 3 (FITNESSRUNDEN)

De konkurrerende kaldes højdeklassevis, i startnummer-rækkefølge op på scenen for at gennemføre romaskine-disciplinen ­ 500 meter på tid.

Sværhedsgraden på Concept II-romaskinen er som følger:

Herrer: Maksimum belastning

Kvinder: Vælger selv sværhedsgraden, men skal huske at jo lettere den er, jo flere træk skal der til.

Lidt ærgeligt, at Femina skulle have den ekstra usikkerhed at der blev ændret på den belastning hun gerne ville have roet med, når det nu var dommerne der tog fejl :nonono:

Hey Marianne

I lige måde! Synes det var en rigtig god dag. Håber Femina har givet dig en stor krammer og en lille gave for at have været hendes hjerne en hel weekend. Det var godt arbejde! :bigsmile:

Altså, jeg bliver så pissetræt af at de ikke har styr på sådan nogle ting. Synes det er ret utroligt, og i øvrigt respektløst overfor deltagerne, som jo virkelig bruger meget energi på at forberede sig godt. :mad:

Det første jeg udbrød i totalt sukkerchok - med en stemme der lød meget forfærdet og rimeligt fornærmet - da de sagde at vi skulle sætte ergometeret på "niveau 9 som minimum ligesom sidste år", var "AAAAAAAAAAAAAAAJ, JAMEN DET GÅR IKKE! DER STÅR I REGLERNE AT MAN SELV MÅ BESTEMME BELASTNINGEN! JEG MÅ NEMLIG KUN SÆTTE DEN PÅ 2,5 FOR CHRISTINE!" Ingen af mine argumenter så ud til at have nogen form for validitet :blush:

Haha, det kunne jeg godt se og høre!

Jeg var virkelig tæt på at storme op på scenen og begynde at brokke mig, men så syntes jeg alligevel at det måske var lidt for meget...

Plus at det var nogle virkeligt store mænd, der stod på den scene :crazy:

Når jeg ser Reiner Modest (det er ham, der sælger C2'ere i DK, og som også var der i lørdags) næste gang, spørger jeg ham lige, om han overhovedet har forklaret dem fra DBFF hvordan sådan en romaskine virker.

Nå, men jeg synes nu at du roede rigtigt pænt, selvom jeg godt kunne se at den var alt for tung for dig, lille bitte menneske.

Flotte billeder på fjæsbog, i øvrigt! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Onsdag d. 24. september

Roning i otter.

12 km - teknik og opvarmning, derefter 3 x 2000 meter tempostigning (500-500-500-500 m) Tempo 22-24-26-28

Meget mere ro på rytmen i dag. og længere tag i øvrigt også.

Ikke helt så god fart, men vi havde også latterligt dårlig balance i dag.

Der skal vist bare indstilles noget mere på de forskellige pladser, så kommer det nok. Håber vi kan få taget noget video på lørdag eller søndag!

Har været helt baldret i både ben, arme og trapezius i dag :wub: Det kan jeg godt lide!

Tænker at træne mig helt ned i denne uge, og så tage den med ro i næste, så jeg er klar til DM! :devil:

Har endda tænkt mig ikke at konsumere alkohol i weekenden :blink: så seriøs er jeg...

Link to comment
Share on other sites

Tak for forklaring og videoer (og fik også lige lært nogle nye ord).

Selv uden spejl kan jeg konstatere at jeg ikke på nogen som helst måde ror som i klippene :blush:

Der er en del at arbejde med hvad angår point i kunstnerisk udførelse, hehe.....

Du skal nok komme efter det! Ellers skal jeg som gammel instruktør i den ædle sport da gerne hjælpe :cool:

Nogen gange er jeg ked af jeg ved hvordan det bør se ud... kan virkelig være en PINE at se folk sidde i C2 i div. centre!!!

OG så vil jeg også lige sige tillykke med placeringerne til logværten!! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for forklaring og videoer (og fik også lige lært nogle nye ord).

Selv uden spejl kan jeg konstatere at jeg ikke på nogen som helst måde ror som i klippene :blush:

Der er en del at arbejde med hvad angår point i kunstnerisk udførelse, hehe.....

Selv tak!

Og sådan er det for stort set alle nybegyndere. Men med lidt koncentration på teknikken lærer man det nu hurtigt!

God fornøjelse - du må bare sige til hvis du har behov for hjælp!

Du skal nok komme efter det! Ellers skal jeg som gammel instruktør i den ædle sport da gerne hjælpe :cool:

Nogen gange er jeg ked af jeg ved hvordan det bør se ud... kan virkelig være en PINE at se folk sidde i C2 i div. centre!!!

OG så vil jeg også lige sige tillykke med placeringerne til logværten!! :bigsmile:

Tak for det!

Om ca 1½ uge er det tid for årets sidste konkurrence, så kommer der en løbsbeskrivelse mere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 25. september

Roning i ergometer i dag. Da jeg vågnede i morges føltes det som om jeg var blevet kørt over af en meget stor lastbil :4crutches::gal: Helt baldret i kroppen. Det kan jeg godt lide! :wub:

I eftermiddag, da jeg skulle ro, kunne jeg også godt mærke, at der ikke var så meget fart i kroppen.

Så jeg kørte bare stille og roligt:

45 min, tempo 22, drag 94.

2:11.1 og 10316 meter

Lige for min egen skyld:

10- 2:12.9

20- 2:11.2

30- 2:10.3

40- 2:10.2

45- 2:10.9

Det kørte rigtig let og roligt. Den første halve time var virkelig let, det var kun det sidste kvarter, jeg begyndte at kunne mærke lidt træthed.

Meget positiv oplevelse! At sidde så længe i ergometer uden at hade det eller tænke negative tanker :blush:

Link to comment
Share on other sites

Puha, så har der lige været utrolig meget travlhed... Men jeg har trænet en masse!

Lørdag d. 27. september

Roning i 4x - da vi ikke var nok til at fylde en otter.

12 rigtig gode km, med fantastisk rytme, tryk og balance. En af de bedste ture i år, og endda med relativt dårligt vand.

Søndag d. 28. september

Otter.

Endnu en blandet oplevelse... Meget bedre end onsdag, men stadig med skidt balance.

Så vidt jeg husker roede vi 16 km og lavede nogle tempostigninger over 2 km.

Mandag d. 29. september

Roning i otter.

Vi ændrede en del ting med indstillingerne af båden, og det hjalp virkelig på balancen.

Desuden havde vi en super god styrmand med ud, og hun fik rettet op på en masse dårlige vaner.

Vi kørte 3 x 1000 meter.

Den første var max, og kørte ikke særlig fantastisk. Der var masser af fart, men vi lå og væltede rundt.

Den næste blev holdt lidt nede i tempo, og var virkelig kontrolleret og god teknisk.

Den sidste blev presset på tempoet, men vi var i stand til at holde kontrollen og rytmen. De sidste 200 meter pressede vi den alt hvad vi kunne, og det kunne den godt bære! Super fedt!

Tirsdag d. 30. september

Er flyttet til mine forældre i Værløse for oktober måned (ja, det stinker en lille smule :annoyed: ), og så er man pludselig på landet, og meget langt væk fra alting.

Specielt når jeg i denne og næste uge er i praktik på Hvidovre Hospital.

Der er 22 km dertil.

14 km fra Hvidovre til DSR ved Svanemøllen og 20 km hjem til Værløse igen.

Så i dag har jeg fået cyklet en masse!

Link to comment
Share on other sites

Hey Marianne

I lige måde! Synes det var en rigtig god dag. Håber Femina har givet dig en stor krammer og en lille gave for at have været hendes hjerne en hel weekend. Det var godt arbejde! :bigsmile:

Altså, jeg bliver så pissetræt af at de ikke har styr på sådan nogle ting. Synes det er ret utroligt, og i øvrigt respektløst overfor deltagerne, som jo virkelig bruger meget energi på at forberede sig godt. :mad:

Haha, det kunne jeg godt se og høre!

Jeg var virkelig tæt på at storme op på scenen og begynde at brokke mig, men så syntes jeg alligevel at det måske var lidt for meget...

Plus at det var nogle virkeligt store mænd, der stod på den scene :crazy:

Når jeg ser Reiner Modest (det er ham, der sælger C2'ere i DK, og som også var der i lørdags) næste gang, spørger jeg ham lige, om han overhovedet har forklaret dem fra DBFF hvordan sådan en romaskine virker.

Nå, men jeg synes nu at du roede rigtigt pænt, selvom jeg godt kunne se at den var alt for tung for dig, lille bitte menneske.

Flotte billeder på fjæsbog, i øvrigt! :4thumbup:

Iiiiiiiiiiiiiiih :nonono:Nu har jeg sagt det én gang til Marianne og nu gentager jeg lige mig selv. "Jeg er satme ik' lille! Bum basta!"

Nå, noget om ro-teknik.

Først et par ordforklaringer.

Indsats - når man sidder med bukkede knæ, strakte arme og er lænet forover i hoften. Helt fremme og klar til at tage et rotag.

Afvikling - helt tilbage. Strakte ben, lænet lidt tilbage i hoften og med bøjede arme, så pinden rører kroppen ca ved solar plexus.

Fremkørsel - når man bevæger sig fra afviklingen til indsatsen. Først arme og ryg, derefter ben.

Tag - når man bevæger sig fra indsats til afvikling. Først ben, derefter ryg og arme.

Der er virkelig mange måder at ro på, og når man ikke skal ro på vandet, ikke skal på landshold etc, så gælder det bare om at finde en fornuftig måde at gøre det på.

De vigtigste pointer er, at

- rotag skal være lange og accelererede fra indsatsen til afviklingen.

- knæene skal ikke i karambolage med hænderne, så fra afviklingen og frem til indsats skal man huske at strække armene først, vippe frem i hoften og derefter løfte knæene. Fra indsatsen skal armene holdes strakte indtil knæene er omtrent halvvejs nede.

- man ror ikke stærkere af at køre hurtigt i fremkørslen. Rytmen skal føles som 1:2; dvs at det skal tage dobbelt så lang tid at køre frem på sædet, som det gør at trække taget.

- spejle er godt, for så kan man kontrollere om man ligner dem på videoen

Det er faktisk lidt svært at finde noget ordentlig ergometer-video, så det kan være jeg skal tage mig sammen og lave noget selv. Men indtil videre:

Der er fx en her, der sådan set gør det hele rigtigt, men som jeg alligevel får kryb af at se på. Helt stiv som et brædt og aldrig afslappet i de lemmer, han ikke bruger.

Men videoen er god til at se hvordan man presser igennem taget. Man starter fra indsatsen med benene, og kroppen ligesom 'låst', og derefter sættes krop og arme på. Så når afviklingen nås, er benene strakte, ryggen lænet tilbage og pinden har ramt kroppen.

engelsk stil

Denne video er god til at blive klog på nogle af de mest almindelige fejl, som folk laver i romaskinerne. Han er dog ikke komplet nybegynder, tror jeg.

lidt tekniske rettelser

Det var lige hvad jeg kunne finde på for nu. Der kommer garanteret tilføjelser

Tak for at gøre mig meget klogere! Dragfactor, indsats, afvikling, fremkørsel og tag var nye ord i mit ellers meget omfattende roningordforråd. Jeg husker, at du kastede om dig med disse fremmedgloser, hvor jeg må have set totalt lamslået ud i ansigtet... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Iiiiiiiiiiiiiiih :nonono:Nu har jeg sagt det én gang til Marianne og nu gentager jeg lige mig selv. "Jeg er satme ik' lille! Bum basta!"

Tak for at gøre mig meget klogere! Dragfactor, indsats, afvikling, fremkørsel og tag var nye ord i mit ellers meget omfattende roningordforråd. Jeg husker, at du kastede om dig med disse fremmedgloser, hvor jeg må have set totalt lamslået ud i ansigtet... :laugh:

Jo, lidt mindre end Marianne og jeg er du altså...

Så at du havde siddet i romaskinen i 30 minutter forleden dag. Betyder det, at du ikke længere hader C2'eren?

Onsdag d. 1. oktober

Har sat skærme på raceren, så jeg satte kursen mod Hvidovre kl 7 om morgenen, selvom vejene var våde og det var skidekoldt. Jeg havde målt det til ca 22 km, men der var knap 26.

Det er egentlig en fin ting, det med at cykle om morgenen, men hvor er det pres med alle de lyskryds. Det tog mig over en time at komme frem, selvom den reelle tid jeg havde cyklet var omkring 55 min. Og så er alle de andre cyklister jo nogle tumper af rang :rocketwhore:

Begyndte at få ondt i halsen i løbet af dagen, så da det regnede, da jeg skulle videre til Bagsværd, tog jeg chancen og hoppede på toget.

Inden træning havde jeg lige en time til at ligge i sofaen og stene med min ipod. Da kunne jeg rigtig mærke hvordan sygdommen kom snigende; hævede lymfekirtler, kulderystelser, snot og ondt i halsen.

Men når man ror otter skal man altså være virkelig skidt for at melde fra, så jeg tog med ud. Og når man får varmen, virker kroppen fint!

Vi kørte 3 x 500 meter i MAX, og det gik rimeligt. Ikke helt så godt som i mandags, men klart bedre end i søndags! Specielt den sidste fik vi virkelig givet fuld gas på.

Og så var det ind i sauna - for det regnede og var koldt!

Aftenen gik på sofaen under et tæppe - halvt i dvale foran det værste jubilæums-tv fra tv2. Fuck noget skod.

Så sov jeg 10 timer i streg - og i dag er jeg for syg til at være rask og for rask til at være syg. :ill:

Så jeg er blevet hjemme fra hospitalet, men tager til træning senere - man har vel styr på prioriteringen! :blush:

På lørdag hvor der er DM i Maribo, bliver det pisøsregnvejr og 12 m/s fra syd. Det betyder pivende side-medvind og kæmpe store bølger. Og dermed rigtig latterlig overlevelses-roning. Hvis det da ikke bliver aflyst...

Men hvad, jeg kommer mest for festen, hvor jeg skal være teenagestiv og te mig tosset!

Jeg forventer rækkefølgen bliver noget i stil med: :beer: :4drunk: :slut::boobs: og næste morgen: :cola:

Link to comment
Share on other sites

J

Har sat skærme på raceren, så jeg satte kursen mod Hvidovre kl 7 om morgenen, selvom vejene var våde og det var skidekoldt. Jeg havde målt det til ca 22 km, men der var knap 26.

Det er egentlig en fin ting, det med at cykle om morgenen, men hvor er det pres med alle de lyskryds. Det tog mig over en time at komme frem, selvom den reelle tid jeg havde cyklet var omkring 55 min. Og så er alle de andre cyklister jo nogle tumper af rang :rocketwhore:

Vi er nogle stykker der har talt om at udvikle en gaget der skal ligne en cykelklokke... MEN det den skal kunne er at få alt og alle inden for 4 meters afstand fremad, som ikke er en vi cykler sammen med, til spontant at fordampe :devil: Her siddende i min stue tænker jeg selvfølgelig at de skal genopstå uskadte lige bag ved mig... må dog tilstå at jeg ikke altid har været så ren i tanken når jeg på vej gennem Hellerup, har set en person med indkøbspose bare vade lige ud over cykelstien uden at se noget som helst... Eller når jeg har oplevet en af de kvinder der cykler let slingrende med 10 km/t midt på stien og tydeligt mener at alle der vil forbi er bøller...

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 2. oktober

Sidste tur i otter. Roede vist 8-10 km.

Lavede noget starttræning og 2 x 250 meter i MAX.

Det spiller rimelig godt. Håber vi kan komme til at ro på lørdag, så vi kan komme ud og uddele nogle tæv :w00t:

Er stadig ikke helt rask, men heller ikke rigtig syg. Har spist mig fordærvet i hjemmelavede burgere - det hjalp lidt på det :4mewantfood:

Vi er nogle stykker der har talt om at udvikle en gaget der skal ligne en cykelklokke... MEN det den skal kunne er at få alt og alle inden for 4 meters afstand fremad, som ikke er en vi cykler sammen med, til spontant at fordampe :devil: Her siddende i min stue tænker jeg selvfølgelig at de skal genopstå uskadte lige bag ved mig... må dog tilstå at jeg ikke altid har været så ren i tanken når jeg på vej gennem Hellerup, har set en person med indkøbspose bare vade lige ud over cykelstien uden at se noget som helst... Eller når jeg har oplevet en af de kvinder der cykler let slingrende med 10 km/t midt på stien og tydeligt mener at alle der vil forbi er bøller...

Ja tak, sådan en vil jeg satme gerne bestille!

Link to comment
Share on other sites

Var det ikke i sidste weekend du skulle ro DM? :unsure:

Skal vi slet ikke høre hvordan det gik og have en løbsberetning? :4jumpy:

Nå, hmm.... så du synes at det var mærkeligt at jeg valgte at forbigå det i tavshed? :blush:

At jeg faktisk hverken har logget eller trænet siden...

jo, der har været DM, og det var ikke lige det fedeste i verden. Det blæste rigtig meget fra vest, og i Maribo betyder det store sidevindsbølger. Det er ikke til at ro ordentligt i! De var så også nødt til at korte banen ned til 1500 meter i stedet for de vanlige 2000, fordi det simpelthen blæste for meget på de første 500.

Det betød så, at der ikke var nogle starterbroer. Og så er det dommeren, der fra en motorbåd skal ligge bådene på linie inden starten går.

Det er ikke nemt i store bølger! :crazy:

Så da starten gik var vi næsten en længde efter KR, som vi havde regnet med at kunne slå. Men sådan gik det ikke - vi fik aldrig styr på noget som helst, lå bare og væltede rundt, og endte som nr 3 ud af 3.

Og det var da smadder træls, men folk gjorde hvad de kunne, og så måtte vi jo bare vinde festen i stedet :laugh:

Og det blev præcis som jeg havde forudsagt:

:boobs: og :4drunk:

Virkelig god fest!

Så nu synes jeg egentlig bare det er rart, at jeg hele vinteren kan træne når det passer mig, og ikke skulle koordinere med et helt hold. Lige nu er jeg ikke sikker på at jeg gider ro på vandet næste år, men det ser jeg på til foråret!

Torsdag d. 9. oktober

Har været syg (eller i hvert fald sløj og rigtig hostende) hele ugen, så i dag var første dag med træning.

Det fejrede jeg ved at hive i nogle vægte for første gang i mange måneder.

Først var jeg dygtig og lavede noget forskelligt for skuldrene - for de er stive, ufleksible og indadroterede.

split-squat

3 x 8/8

kropshævning - UH

1 x 6 x -20 kg

2 x 8 x -25 kg

1 x 6 x -25 kg

Vi har købt en af SATS' gamle kropshævningsmaskiner af dem, hvor man kan få hjælp. Det er så mit sølle udgangsniveau. Håber at det hurtigt bliver bedre!

lunges

4 x 8/8

dødløft

8 x 40 kg

10 x 40 kg

4 x 8 x 50 kg

konservativt, det er jo længe siden!

DB rows

4 x 8/8 x 20 kg

Som det ses, prøver jeg at lade være med at køre alt for hårdt på her til at starte med. Skal nok få doms'ede ben og baller alligevel!

Og netop ballerne skal have udfordringer det næste stykke tid. Efter at have tabt mig en del kg har jeg opdaget, at jeg (som de fleste roere) har en ganske flad røv :unhappy: Jeg har desuden længe haft mistanke om, at mine gluteus maximus og medius ikke var de stærkeste, så nu skal der gøres noget ved det.

Jeg tror, at det er derfor jeg er en taber til at squatte, og jeg ved, at min hofteabduktionsstyrke er svarende til en hofteopereret gammel dames...

Så; vejen frem er til at starte med en masse unilateralt benarbejde med lunges og split-squat. Og så efterhånden køre rigtig squat ind over. Desuden selvfølgelig dødløft og stivbenet dødløft!

Og så er håbet at jeg bliver stærkere, og måske i tilgift lidt hypertrofi, så jeg ikke længere bliver mobbet og kaldt 'flat ass' :w00t:

Jeg regner med at vægttræne 2-3 gange om ugen hele vinteren, og sidde i C2 tilsvarende 2-3 gange om ugen. Jeg gider ikke splitprogrammer, men jeg har lidt for mange øvelser, som jeg gerne vil lave, til at kunne køre dem alle sammen igennem hver gang. Så jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal splitte det op.

Hvis der er nogen, der har gidet læse helt hertil, så bare byd ind med kommentarer!

split-squat

lunges

dødløft

stivbenet dødløft

kropshævninger

BOR

DB rows

bænkpres

skulderpres

TGU - bare fordi den er sjov

Link to comment
Share on other sites

Ups :blush: Så skulle jeg måske bare have ladet være med at spørge :unsure: Det lyder da også træls med det vejr og at I skulle kæmpe jer en ekstra længde op :dry:

Anyway - tillykke med FESTEN :laugh:

Mht. dit program, så kan du jo lave to forskellige full body programmer du kan veksle mellem? Når jeg lige ser på de øvelser du har listet (går ud fra det er dem du vil lave), så synes jeg lunges og split squat passende kunne lægges på forskellige dage og det samme med BOR/DB rows og dødløft/stivbenet dødløft. Det vil give 7 øvelser FB-program. Ville det passe dig bedre?

Jeg startede forøvrigt også med 25-20 kg hjælp i kropshævninger, så dem tager du snart BW :4sport:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share