Jøgge


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

Dagens "træning" var spredt over mange aktiviteter - som alt i alt har taget godt 6 timer..

Først: 4,5 kilometer løb - tid: 21.53

Dernæst: Vandring i Rebild bakker: 3 timer. Var 1 skridt fra at jokke på en hugorm. Det var dog ikke så dramatisk, da den ikke var mere end 30 cm lang, og næppe kunne have bidt igennem mit bukseben. Børnene var dog ualmindeligt interesserede i at den :smile:

Tilsidst: Havearbejde : 3 timer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hej Dan.

Gerne - der er et par stykker som er ret brugbare.. Det lyder måske som snusfornuft, men jeg har haft meget glæde af dem:

Artiklen er skrevet af Terje Nordberg.

Han lægger ud med at fortælle om hans første erindringer om løb: Tagfatleg med kæresten med det gule hår - som 10 årig. Han løb efter hende, og kunne løbe en hel eftermiddag på den måde, uden at føle det som svært. Nærmest flyvende :cooldance:

Han pointerer fra starten, at det skal være glæden ved at løbe, som skal drive dig frem. Det duer ikke, hvis det er "jeg vil tabe mig", eller "jeg vil i form" - disse grunde er ydre motivation, og holder ikke i længden mod den "indre motivation": Den euforiske fornemmelse man får på vejen. Og trangen til den.

Heldigvis kan jeg for mit eget vedkommende sige, at jeg har fundet den indre motivation :smile:

Mere senere (Når jeg har spist :wink: )

Link to comment
Share on other sites

"Først danser du med lysten, så danser lysten med dig", skrev Kierkegaard - og det kan sagtens siges om løbetræning også - skriver Terje.

Lysten skal lokkes frem på din helt personlige måde, og det tager tid.

Løbeturens tre faser.

"De første 10-15 minutter gør som regel ondt. hele kroppen protesterer vild mod at blive hevet op af lænestolen. Dette kaldes den første luft. Kroppen ruster sig til kamp/flugt eller andet som kræver højt hormon og varme niveau."

"Efter et par kilometer kommer den anden luft - her kommer tankemylder. Hvis du lytter, opdager du måske at der nu dukker nye associationer op. Sanserne skærpes, og her kan man vende opmærksomheden mod omgivelserne, tanker eller sindsstemninger. Biokemisk udskilles der endorfiner i denne fase."

"Runners high er den tilstand, som nogle løbere oplever som en sanse eksplosion. (Min egen kommentar: Jeg har aldrig været der selv - endnu :cooldance: )

Det sker typisk for løbere med et ugentligt kilometertal på mindst 30-40 kilometer, og som har løbet et godt stykke tid. Erfarne løbere fortæller, at de ikke oplever dette når de er stressede, træner hårdt eller deltager i konkurrence."

Soft eyes running.

"Begreb opfundet i 1970'erne af Mike Spino. Teknikken går ud på næsten at lukke øjnene, mens du løber. Det skal være på en særligt overskuelig del af ruten, hvor du så retter opmærksomheden indad.

Forfatteren skriver så en del om hvordan man undgår at komme til at kede sig som løber - den tager vi en anden gang :blush:

To former for smertebekæmpelse.

Der er to forskellige måder at forholde sig til smerte på: Den associerende og den dissocierende.

Den førstnævnte går ud på at gå ind i smerten, se den dybt i øjnene med det formål at opløse den og komme ud på den anden side.:

Forestil dig smerten som en klistret tåge, som siver ind i kroppen. Mærk efter. Forstærk følelsen. Gennem smertetågen skimter du nu din løberute. Fornem hvordan smertetågen langsomt siver bagud af dine celler, og dit udsyn bliver klarere og klarere.

Den dissocierende bygger på antagelsen, at angsten for smerten kan være ligeså stor som smerten selv. Måske går smerten væk hvis du bare tænker på noget andet?

Metoden kan være at spille musik på sit indre musikanlæg.

En anden vej kan være, at se en kæmpe hånd for sig, som skubber en fremad.

Se et bælte for dig, som er spændt rundt om din lænd. Mærk hvordan den trækker dig fremad.

Til sidst citeres Alan Silitoe:

"Men jeg kendte løberens følelse af ensomhed over det åbne land, og jeg vidste samtidig, at for mit vedkommende var disse stunder de mest ærlige og virkelighedsnære af alle" :walking:

Link to comment
Share on other sites

De første 10-15 minutter gør som regel ondt. hele kroppen protesterer vild mod at blive hevet op af lænestolen. Dette kaldes den første luft. Kroppen ruster sig til kamp/flugt eller andet som kræver højt hormon og varme niveau

Æv det er der sku ikke meget sjov ved, når man kun løber 10-15minuter af gangen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Interessant dag idag..

Først det træningsmæssige: I tirsdags blev det til lidt dødløft og stående pres.

Idag 2800 meter. Benene har været bustede siden søndag :devil:

Og så til det mere interessante - for mig i det mindste.

Jeg har købt hus - 202 m2 villa... Så skulle der være plads til et træningsrum.

Og så har jeg været til rygsymposium, hvor ny forskning og nuværende operations/behandlingsmetoder blev præsenteret af læger, fysser og kiro'er.. Mere om det senere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Interessant dag idag..

Først det træningsmæssige: I tirsdags blev det til lidt dødløft og stående pres.

Idag 2800 meter. Benene har været bustede siden søndag  :devil:

Og så til det mere interessante - for mig i det mindste.

Jeg har købt hus - 202 m2 villa... Så skulle der være plads til et træningsrum.

Og så har jeg været til rygsymposium, hvor ny forskning og nuværende operations/behandlingsmetoder blev præsenteret af læger, fysser og kiro'er.. Mere om det senere  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Tillykke med huset :4thumbup: Ku' sgu være sejt med sådan et home-gym!! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens symposium var særdeles interessant. Mine kommentarer er mine fortolkninger og forkortninger af foredragsholdernes indlæg :wink:

Første indlæg var af Fys. Mark Laslett PhD New Zealand.

Han fortalte om evidensen for klinisk undersøgelse i lumbopelvin diagnose.

Ultra korte pointer:

72 - 97 % af discusprolapspt. har positiv Straight leg raise (SLR)

Men kun 20 - 60 % af SLR positive har discusproblemer.

Hans (væsentlige!) pointe kan siges på denne måde: At en test er positiv i alle tilfælde af en given diagnose, betyder ikke nødvendigvis at man kan bruge den til at stille diagnosen med :smile:

Der er ingen valide manuelle tests for SI smerter!

Ved ældre personer med rygsmerter er der en 50/50 chance for discus og "facetledsproblemer".

Dominant smerte centralt i ryggen udelukker facetledsproblematik.

Så var der et indlæg om modiske forandringer af Per Kjær - denne gang forstod jeg lidt mere af det :laugh:

Næste indlæg stod Henrik Echternach Gregersen for.

Det handlede mest om strålehygiejne, men der var også nogle meget vigtige pointer om hvornår man skal - og ikke mindst IKKE skal - henvise til RTG.

- Næsten alle over 40 år har "patologisk" CT/RTG/MR af columna. Men ikke alle har ondt :wink:

- Eet ud af hver 1000 rtg giver patienten cancer!!!! Alene i nordjylland tages der hvert år 35000 rtg billeder. Dette burde formindskes, og der burde være mulighed for at bruge MR scanner istedet.

Værst er CT og kontrastrtg af abdomen - som svarer til 3-4 års baggrundsstråling!

www.drs.dk

Professor Charlotte Leboeuf-Yde havde næste indlæg.

Hun er kiropraktor af uddannelse, men måtte komme med et rimeligt nedslående budskab til sine kolleger: Bevægelsespalpation er IKKE en god metode til at adskille personer med og uden lænderygbesvær som følge af ledfixering!

Det var et kort uddrag - spændende var det ihverfald :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hej Lau :smile:

Overlægen som fortalte om stråling, kunne berette at han i mange år havde set disse forandringer, uden at vide hvad det var. Og som han sagde: "Hvis jeg havde sendt svar tilbage til henviseren: Der er fedtaflejringer i knoglen! - så havde det nok givet anledning til en del korrespondance :laugh:

Men modic forandringer er ikke noget nyt fænomen - det er mange år siden det blev beskrevet første gang af tjah - Modic.

Jeg har ikke læst den seneste artikel, så jeg ved ikke om der er noget nyt. Man kan downloade de seneste nyheder fra rygcentrets hjemmeside. (Der kommer meget nyt fra det kæmpemæssige studie)

Forandringerne (Modic) sker altså kun i hvirvellegemernes endeplader, og har tilsyneladende ikke nogen indflydelse på fedtaflejringerne i multifidi, som også er beskrevet.

Man kan måske træne sig til mindre fedtaflejring i multifidi.

Der er endnu ingen behandlingsforslag til de modiske forandringer.

Link to comment
Share on other sites

Submission..

Vi kørte sparring. Korsgård, som er 10-12 kilo lettere end undertegnede, og Glenn som er... et par og 30 lettere :blush:

Først nogle drills, med en-to kombinationer. Low kicks og lidt slag. Vi kørte et par runder på thaipads..

Bagefter 2 x 2 minutters sparring - derefter 2 minutters pause. Det er altid skægt - og mine teknikker er begyndt at flyde lidt lettere. Måske jeg alligevel kan huske lidt fra Thai-tiden :devil:

Så købte jeg en New-force submission tshirt - så nu er jeg klar til gaden :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Så købte jeg en New-force submission tshirt - så nu er jeg klar til gaden  :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Min livlige fantasi løber af med mig - jeg ser det for mig! - familiefaderen, der stolt promenerer på Jomfru Anegade, iført sin nye t-shirt. Der er ikke et sæde tørt i hele Aalborg.

På forhånd undskyld - men jeg ku´altså ikke lade være.......

Link to comment
Share on other sites

Ingen grund til undskyld - jeg tiggede jo nærmest om det. Og nu har jeg ikke engang fortalt, at den er kropsnær - hvilket måske ikke for tiden passer til min.. hmmm volumen :blush:

Man ser det jo ind imellem - kampsportsfolk, som mener at det giver streetcredit at gå i byen med tøj som reklamerer for sporten.

Og så undrer man sig over, at kampsportsfolk bliver set på som "lidt til en side" :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Morgentur:

4,5 kilometer i let rimtåge.. Det var en fantastisk dejlig tur, hvor der kun var mig på stierne/vejen. Herude hvor kragerne vender, er der også så vidunderligt stille om morgenen i weekenden..

Lidt chins og pushups..

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Regnen begyndte da jeg trådte ud af døren. Men det blev kun til nogle vindruestore dråber, som ramte mig i panden. Det var lidt forfriskende, for det er h...... lummert heroppe i Vendsyssel. Omkring de 20 grader var det da jeg løb.

4,5 kilometer, i gedigent tempo. Vægten er for nedafgående, og konditionen stigende.

Lidt chins og pushups blev det også til - bare for at mærke armene. I morgen skulle der gerne blive tid til submission :devil:

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning idag..

Har døjet lidt med ryggen efter løbeturen forleden. Men det skal da aldrig afholde mig fra at træne mit dødløft - når chancen byder sig :laugh:

Dødløft:

100 x 3

130 x 2s x 3r

Så skulle jeg lige teste en gang. Jeg repper normalt helst ikke i dødløft. Men nu skulle det afprøves.

140 x 5 PR!! :devil: Fed fornemmelse :cooldance:

140 x 4

Stående DB Press:

20

22,5 x

25 x 5

27,5 x 5

30 x 3

30 x 2 Lækkert.

Lidt maskin lir.

Jeg ventede på at et par spinning fyre blev færdige med at cykle, inde ved sandsækken. Og jeg ventede. Men de cyklede videre, under høje råb - og jeg gik uforløst hjem.. :newtongue:

Link to comment
Share on other sites

Lidt jerneri:

Dødløft:

10r x 100

5 x 130

2s x 3r x 150

Stående DB Press:

5r x 22

5r x 25

3r x 27

Og så var der ledigt inde ved sandsækken :devil:

Kørte 15 minutters all-out slag og spark. Mest hooks og cirkelspark, som er mine bedste "våben"...

Lækkert! :smile:

Link to comment
Share on other sites

I manglen af træning den seneste uge (Hustruen har været i Tjekkiet), har jeg nu besluttet mig for, at friske loggen op med lidt ligegyldige oplysninger fra mit fag.. :laugh:

Fysfagligt:

Patienter med halvsidig lammelse har mange problemer, grundet deres "udfald".

Det gælder også for deres fordøjelse, i hvilken flere muskler end man lige tænker over - spiller ind. Til tider er det ikke nok at musklerne i den ene side trækker, da de nogle gange ikke er stærke nok til at tage over for de lammede.

Dette gælder også for svælgets muskler. Derfor har man i ABC-conceptet (Affolter-Bobath-Coombs) Coombs metoden, som indebærer FOTT behandling ( forkortelse for fascio-oral-tracheo-terapi).

Kort beskrevet: At stimulere synke bevægelser, og alt andet omkring mund/svælg motorik.

Og nu til en lille mystisk ting. Prøv at sætte dig foran en makker. Giv hånd - både med højre og venstre hånd. Den ene slapper af, og mærker efter i sin hals.

Den anden klemmer rytmisk (ca. 1 tryk hvert 2. sek.) i hænderne. Nu begynder struben at blive påvirket hos den afslappede, og man får lyst til at lave synkebevægelse.. :4smartass:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Submission træning - idag mest på grønsværen..

Der var optaget på det meste af måttearealet (soveposer), så vi lavede lidt sparring udendørs.

Jeg havde ingen sko med, men det gik alligevel (efter at have fjernet sten og grene).

Vi kørte runder af 2 minutter, og skiftede 3 mand og dernæst 4 mand i rulleringen (2x2 minutter inde)

Jeg fik uddelt lidt og tog lidt. Til sidst fik Korsgaard mig dog med en god venstre i tindingen, hvorefter græsset pludseligt synes lilla :hippy: :laugh:

Så rullede jeg lidt på måtten med Morten - og lærte et par gode armlås indgange. Lidt greb fra mount blev det også til.

Min fysiske form er god, og jeg var ikke den der blev først træt :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Submission træning - idag mest på grønsværen..Jeg fik uddelt lidt og tog lidt. Til sidst fik Korsgaard mig dog med en god venstre i tindingen, hvorefter græsset pludseligt synes lilla :hippy: :laugh: 

<{POST_SNAPBACK}>

Av for satan!!!! - Lyder sQ some et clean shot :wink: !!

L@rs

Link to comment
Share on other sites

Ja - jeg blev lidt for modig :laugh: Meeen, det er jo det man skal bruge sparringen til - at afprøve forskellige muligheder.

Jeg står lidt for meget med siden til, siger de. Og derfor er jeg svær at komme ind på - men har også svært ved selv at komme ind.

Jeg skifter desuden lidt imellem venstrefods og southpaw - mest det sidste når jeg tager en slapper :innocent:

Men jeg er ved at få smag for det igen :devil:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share