Jøgge


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

Haha - ikke overtræningsskader, men derfor kan man jo godt blive skadet.

Jeg forstuvede ihvertfald foden idag - omend let.

Vi kæmpede wrestling kun til nedtagning, og det gik fint. faktisk tog jeg næsten hele rækken, indtil en begynder kom ud på måtten.

Så slapper man af, og bliver kastet. Min fod landede uheldigt, og blev vredet over..

Glæder mig ikke til kollegernes spydige kommentarer i morgen :laugh:

<{POST_SNAPBACK}>

Surt med din fod! :mad:

Det er med garanti de mest inaktive kolleger, som er først med de spydige bemærkninger!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Skulderkursus.

Sundheds CVU i Aalborg var rammen om et lille kursus med en af de berømmelige terapeuter fra Viborg sygehus, som har udviklet en simpel metode til at se på skuldre med.

I al sin enklehed går det ud på at observere scapulas (skulderbladets) position i stilstand og bevægelse.

Scapula ligger som en båd i vandet, med musklerne omkring som fortøjninger. Hvis scapula bevæges for meget til en side, giver det stramning eet sted (muskler), og forkortning et andet.

Dette er fundamentet.

Man tegner med forskellige farver på patientens ryg, for at angive knoglepunkter og muskler, og så analyserer man løs.

Ret enkelt, og særdeles brugbart!!

I morgen handler det om behandling :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Rigtig god information om skulderen kan findes i Shirley Sahrmann's bog "Diagnosis and treatment of movement impairment syndromes" (hvis du da ikke allerede kender den). Hun virker virkelig som en kvinde hvis kliniske blik er uovertruffent!

Nogen banebrydende diskussioner omkring skulderen på kurset?

Link to comment
Share on other sites

Dayum bro!! Du er sQ da uheldig!!

Go bedrng med Fussen!!

L@rs

<{POST_SNAPBACK}>

Thanks champ!! Den er stadigt lidt blå, men jeg kan næsten gå normalt, så det varer ikke længe før jeg er til træning igen. Savner helt vildt at rulle :devil:

Lau:

Rigtig god information om skulderen kan findes i Shirley Sahrmann's bog "Diagnosis and treatment of movement impairment syndromes" (hvis du da ikke allerede kender den). Hun virker virkelig som en kvinde hvis kliniske blik er uovertruffent!

Nogen banebrydende diskussioner omkring skulderen på kurset?

Tak for tippet!

Der var jo masser af empiri - vores underviser har koncentreret sig om skuldre i mange år nu, og det kunne høres.

Et gennemgående tema i kurset var vigtigheden af scapulas placering! Man har (jeg selv inklusive) været tilbøjelig til at smide rotatorcuff øvelser efter skulderpatienter som det første, så snart de trådte ind af døren.

De to dages kursus har jo egentligt bare bekræftet hvad man lærte på skolen: Holdning er numero uno i al behandling. Først når holdningen er på plads (her tænkes også på scapulas placering), kan man begynde at arbejde med leddene (Glenohumeral, AC osv.)

En ting som jeg ikke har lagt så stor vægt på, har været margo medialis' vinkel. I en rask skulder er angulus inferior let udadroteret, og margo medialis står altså let skrå - hældende ind mod columna i toppen.

Dette, samt opmærksomhed på om der er alata, adb/adduktion, elevation/depression giver et klart billede af hvor der skal sættes ind.

En stor synder er ofte stramme rhomboideer, samt en slap serratus.

Jeg blev selv overrasket over hvor lidt styrke jeg havde i min serratus - min acceptable træningstilstand til trods!

Så der er nok at tage fat på :smile:

Link to comment
Share on other sites

Yderligere om kurset igår:

Instruktøren havde et "BodyBlade" med. Umiddelbart var jeg temmeligt skeptisk - jeg er nok lidt "oldschool" mht træningsredskaber.

Men der er bestemt situationer/idrætsgrene hvor dette er et godt supplement til den ordinære træning (Dette kunne være instabilitetsproblematikker generelt omkring scapula, truncus stab problemer, specifik hurtighedstræning for boksere - for den sidste del i det lige stød som varetages af serratus)

Skånetræning (For anklen, resten af kroppen blev STRAFFET :devil::cooldance: )

Dødløft:

lidt opvarmning med lavere vægte.

2singles x 160 Det var tungt som bare f... :dry:

5singles x 150

3s x 2r x 130

2s 10r x 100

Stående DB pres:

10 x 22,5

5 x 25

4 x 27,5

4 x 25

4 x 25

10 x 22,5

Sandsæk - næsten kun slag:

45 minutter :firebounce:

Jeg var helt brændt af tilsidst.. musikken hjalp dog godt på energien.

De sidste 20 minutter var i bar overkrop, og det gav en del i energien og power i slagene..

Musikken var en skønsom blanding:

- Kung fu fighting i techno version - totalt griner, men god energi :strat:

- Bastard Pop - Prodigy Vs Enya - Smack My Bitch Up Orinoco Flow :4disguise:

- Bastard Pop - Jokeren vs. acdc - havnen in black

- Wamdue Project -King of my castle (Remix)

- funky cold medina (remix)

- Dj Quicksilver - Eye Of The Tiger (Techno Remix) :laugh:

- infernal - from paris to berlin

- Blade 2 Soundtrack - Rave Theme (New Order - Confusion)

- Bastard Pop - Missy vs Metallica :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning og sandsæk.

Foden gør ikke ondt som sådan, men jeg skal bare liiige strejfe en stol med den såehh.... :laugh:

Lidt jerneløfteri, latsne var ømme fra i søndags, så dødløft blev det ikke til.

DB snatch

Nogle reps med 35 kg.

Squat - tøsedybde (undskyld til evt kvindelige læsere :blush: )

60 x 5

90 x 5r x 4s

Lidt technogym hurlumhej.

Sandsæk: 30 minutter... Det er SÅ fedt - prøv det!!! :4boxing:

Link to comment
Share on other sites

Så er det sikkert! I uge 35 tager jeg sammen med et par kolleger til Ljubljana, Slovenien, for at udveksle erfaringer med de lokale omkring implementering og anvendelse af FET i rehabiliteringen af hemiplegipatienter :4thumbup:

Sygehuset i Ljubljana blev efter WWII anvendt som rekreationssted og genoptræningsenhed for hjerneskadede allierede soldater. Dette blev delvist financieret af amerikanske dollars, hvilket betød at stedet hastigt blev et af verdens bedste.

Det bliver udemærket! (sagt med nordjysk underdrivelse :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Så er det sikkert! I uge 35 tager jeg sammen med et par kolleger til Ljubljana, Slovenien, for at udveksle erfaringer med de lokale omkring implementering og anvendelse af FET i rehabiliteringen af hemiplegipatienter :4thumbup:

Sygehuset i Ljubljana blev efter WWII anvendt som rekreationssted og genoptræningsenhed for hjerneskadede allierede soldater. Dette blev delvist financieret af amerikanske dollars, hvilket betød at stedet hastigt blev et af verdens bedste.

Det bliver udemærket! (sagt med nordjysk underdrivelse :tongue: )

<{POST_SNAPBACK}>

*spytter i mulden* Jow dét, sønnike.. Dét skal da sikkert nok blive godt nok... Hvis dét er det man vil.. *sparker på dækket til Taunu'en & banker piben ud på taget af den*

Way north - L@rs!!

PS: Go tur, buddy! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så er det sikkert! I uge 35 tager jeg sammen med et par kolleger til Ljubljana, Slovenien, for at udveksle erfaringer med de lokale omkring implementering og anvendelse af FET i rehabiliteringen af hemiplegipatienter :4thumbup:

Sygehuset i Ljubljana blev efter WWII anvendt som rekreationssted og genoptræningsenhed for hjerneskadede allierede soldater. Dette blev delvist financieret af amerikanske dollars, hvilket betød at stedet hastigt blev et af verdens bedste.

Det bliver udemærket! (sagt med nordjysk underdrivelse :tongue: )

<{POST_SNAPBACK}>

Tillykke med det :4thumbup: Det bliver da helt sikkert spændende (omend ordene "el-terapi" og "Slovenien" stadig ikke passer sammen i mit hoved! :laugh: )

Link to comment
Share on other sites

*spytter i mulden* Jow dét, sønnike.. Dét skal da sikkert nok blive godt nok... Hvis dét er det man vil.. *sparker på dækket til Taunu'en & banker piben ud på taget af den*

Way north - L@rs!!

PS: Go tur, buddy! :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh: Haha, lige præcis - det er en Vendelbo det dér :4thumbup:

Heldigvis er det et par sjove damer som jeg skal derned sammen med, så det bliver bestemt ikke kedeligt! :beerchug:

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med det :4thumbup: Det bliver da helt sikkert spændende (omend ordene "el-terapi" og "Slovenien" stadig ikke passer sammen i mit hoved! :laugh: )

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjorde de heller ikke i mit hoved - indtil et par af vores "lokale" professorer fra SMI anbefalede stedet..

Mne nu må vi se - om ikke andet så bliver det da en oplevelse som man nok ikke liiiige får kastet i nakken med det første igen :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Så er det sikkert! I uge 35 tager jeg sammen med et par kolleger til Ljubljana, Slovenien, for at udveksle erfaringer med de lokale omkring implementering og anvendelse af FET i rehabiliteringen af hemiplegipatienter :4thumbup:

Sygehuset i Ljubljana blev efter WWII anvendt som rekreationssted og genoptræningsenhed for hjerneskadede allierede soldater. Dette blev delvist financieret af amerikanske dollars, hvilket betød at stedet hastigt blev et af verdens bedste.

Det bliver udemærket! (sagt med nordjysk underdrivelse :tongue: )

<{POST_SNAPBACK}>

*spytter i mulden* Jow dét, sønnike.. Dét skal da sikkert nok blive godt nok... Hvis dét er det man vil.. *sparker på dækket til Taunu'en & banker piben ud på taget af den*

Way north - L@rs!!

PS: Go tur, buddy! :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh::laugh:

Det lyder sgu spændende Jørgen! Pas nu på de ikke rister dig!! :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Dawens rimelige træning.

Dødløft

lidt opvarmning - og så to singles med 160.. Det føltes ufatteligt tungt :blink:

Jeg tror ikke jeg skal dødløfte oftere end 1 gang om ugen

Så tog jeg lidt reps med 130, og tilsidst 2 sæt a' 10 reps med 100.. Det var nok til at trække sveden frem!

Lidt stående DB press, men skulderen var ikke helt begejstret, så jeg droppede den og kørte lidt technogymmaskine istedet.

Så var det tid for sandsækprygl, og jeg følte mig godt tilpas. Alle typer slag og spark (dog ikke med højre fod, den piver lidt endnu).

Jeg unloadede 100% i næsten alle slag og spark, så jeg var helt færdig efter ½ time. Glæder mig meget til foden er klar til wrestling igen :devil:

En wældig daw..

Grillede i haven her til aften, og nu skal jeg se "Alexander" :smile:

Link to comment
Share on other sites

I går:

Træning i jernhulen.

Chins x mange, lidt squat og technogym pres..

Derefter ½ times berserkergang på sandsæk.. I LOVE IT!!!!

Desværre sled jeg huden af nogle knoer (trods korrekt taping og sandsækhandsker) - men det skal bare trænes væk :devil:

Idag:

4 timers graveri i børnehaven.. Det blev ret cool :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Morgen træning - 40 års føsdaw' iaften.. Jeg slapper bedre af til at sidde og ....æde... hvis kroppen værker lidt. Derfor:

Dødløft:

Opvarmning med 100 og 130

2 singles a' 160

3s x 2r med 150

Nogle frivend med 60 kilo. De var relativt lette, men foden brokkede sig lidt - jeg skulle ikke prøve tungere..

Stående Press:

22,5 x 8

25 x 5s x 5r

27,5 x 3r x 2s

30 x 2s x 2r

lidt back off set bla bla bla :tongue:

Sandæk - min nye favorit: :4boxing: Det foregik til nowet blandet techno..

Jeg er ikke så meget til heavy, men et enkelt bastard mix med Metallica blev det da til :cooldance:

30 minutter. Mine hooks er - når jeg selv skal sige det - ved at være lidt halv giftige :4smartass: Bliver fedt at få afprøvet det til træning :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, hvad nytter det at man kan slå, når fødderne ikke vil bære :laugh:

Nåmmen fussen er stadigt hævet, og gør ondt i yderstillinger: Ikke klar til Submission.

Idag blev det til lidt chins, cable crunch og technogym pres..

Skulle have straffet (sand)sækken, men et par voluminøse aerobicsdamer okkuperede rummet hvor den hænger. De svedte bravt ved let aktivitet, men får da thumbs up for at de gider at prøve :4thumbup:

Må se om jeg ikke kan komme afsted i morgen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lidt hyggetræning

Rev lidt vægte rundt - følte mig lidt puny: Der lå en stor makker og reppede med 150 i bænk :raisebrow:

Tre kvarters sandsæk... Lækkert..

Er MMA virkeligt bedre end traditionel MA? Dette spørgsmål vil snarest blive besvaret her i loggen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Er MMA virkeligt bedre end traditionel MA? Dette spørgsmål vil snarest blive besvaret her i loggen :4thumbup:

<{POST_SNAPBACK}>

Det glæder jeg mig da til at høre!! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Igår: Nogle baner i Brønderslev svømmehal. 60 kroner for en hel familie - og så er der masser af plads.

Armene syrede alt for hurtigt til, det er simpelthen for ringe :raisebrow:

Er MMA (submission, ultimate fighting, shootfighting, BJJ osv..) virkeligt bedre end TMA (De traditionelle former: Karate, judo, boksning, Muay thai osv)

Jeg skal måske starte med at sige: Min erfaring med MMA er fra cirka et års træning (submissionfighting).

Min erfaring fra TMA er større: sort bælte i ju-jitsu, et par B-mesterskaber i judo, 2 års træning i hhv. boksning, muay thai og kickboxing, lidt turneringer i shotokan karate - første violet i stilen, lidt aikijutsu og iaido.

De traditionelle stilarter udmærker sig ved at lægge stor vægt på teknikken. Du skal typisk træne et stykke tid, før du får lov til at konkurrere. I karate fik jeg at vide, at min tekniske kunnen potentielt ville lide under for tidligt opstart med kumite (kamp). Jeg har endnu ikke helt kunnet se hvorfor.

En mester indenfor TMA er meget velfunderet teknisk, og vil således også op i alderen kunne anvende teknikken meget effektivt.

For mange TMA stilarter gælder det, at en af hovedpunkterne består i at anvende modstanderens kraft, for at bruge en populær vending.

Man lærer altså at brække knogler og kaste modstandere, som er både større og stærkere.

Det er meget krævende at nå et niveau, hvor man mestrer TMA. Jeg har ikke mødt mennesker under 40 år, som jeg vil kalde mestre indenfor TMA...

Jeg har trænet under og med mange særdeles dygtige instruktører, og her skiller Yamaue sensei sig nok ud. Han nedlagde mig utroligt let med få greb, trods min næsten dobbelte størrelse.

I visse TMA træner man Kata, som er fordybelse i teknikken i en serie af øvelser. Her kan man finde en dybere mening med sin sport (og sig selv?), hvilket tiltaler mange kampsportsudøvere.

I visse TMA er der et hieraki, således skal man vise sortbælter respekt.. Tiden er imo løbet fra denne forældede tankegang.

At TMA er så krævende teknisk, kan også være akilleshælen. Man ved i realiteten ikke, om teknikkerne virker på gaden, før man har "været der". Samtidigt bruges der logisk nok utroligt meget tid på at lære de enkelte teknikker til næsten perfektion - dette ofte på bekostning af decideret kamptræning.

Når man så endeligt kæmper i TMA, er det ofte med strikse regler, som nedsætter realismen i selvforsvarsøjemed: I shotokan karate må man ikke bruge fuld kontakt, og heller ikke gribe fat i modstanderen eller kaste ham. I kyukushinkai må man ikke slå lige slag mod ansigtet, og heller ikke kæmpe i gulvet. I judo må man ikke slå og sparke.

MMA er det nye på kampsportsscenen. (Ihvertfald hvis man sammenligner med TMA's levetid)

Fysikken er i højsædet, der trænes teknikker taget fra TMA, og alt som kan virke i kamp bliver benyttet. (Dog selvf. udtaget decideret livsfarlige eller invaliderende teknikker som strubeslag og angreb mod øjne og testes.)

Man træner og kæmper på et eftergiveligt underlag, som enten er omkranset af et bur eller tove, som i boksning.

Små kæmpere har ikke mange chancer mod større modstandere, og der trænes efter de regler som der kæmpes efter i sporten. Dette betyder f.eks. at modstanderen ofte lander i "guard", som er liggende imellem ens ben. Dette er sikkert ikke en god ide, hvis man slås på gadeplan.

Det er særdeles effektivt som selvforsvar, idet man er klædt på til næsten enhver situation. En ulempe kan det dog tænkes at være, hvis man skal anvende teknikkerne den dag man ikke længere er i så god form. Her er det ikke sikkert, at man kan bruge sine indlærte greb, hvis modstanderen er større og stærkere.

Der er ingen "mental overbygning" på MMA. Det kan være en ulempe eller fordel, alt efter hvordan man ser på det.

Hvad er så bedst? Det burde ikke komme ned til: Min stil kan tæve din, som det gør på stort set alle kampsportsfora. Disse er - med enkelte undtagelser - befolket af yngre sportsfolk, som i sagens natur er overrepræsenteret i MMA. Man ser sjældent en mester blande sig i diskussionerne, og der bliver derfor hurtigt en "gung ho" stemning, som ofte falder tilbage på: "Vi kan da bare mødes og kæmpe"

Forståeligt nok, men det er ikke den oprindelige mening med kampsport, og efterlader en fornemmelse af at man ikke kan bruge TMA til noget. Dette mener jeg er en fejl.

Når det er sagt, så træner jeg idag selv MMA. Det passer godt til mig, da jeg har en stor lyst til at kæmpe.

Hvad er så bedst? Det kommer an på dig :wink:

Kommentarer er velkomne :cooldance:

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Rigtig godt indlæg, Jørgen! :4thumbup:

Nu har jeg ikke så meget erfaring med kampsport, men jeg tror, at du har ret i mange af de ting du skriver. Jeg er jo selv startet i en relativ sen alder! Der var mange grunde til, at jeg begyndte med boksning, men en af dem var bestemt, at der ikke var alle de ting du beskriver omkring TMA. (jeg vil nemlig ikke mene, at boksning falder rigtigt ind i den kategori!) Skulle jeg begynde til fx TKD ville der ufattelig lang tid med at indøve alle (u)mulige teknikker osv. før der "skete" noget.

Nu har jeg så også prøvet BJJ, og der var jeg da i starten også lidt nervøs for om det nu var i TMA-ånden det foregik! Det synes jeg bestemt ikke det er, og jeg har været mere end positivt overrasket over det. Det er for en uerfaren MA-guy et meget svært system, men man får virkelig lov at prøve sine egne grænser af - i hvert fald der hvor jeg træner! Der er vist noget bælte-halløj, men det går jeg ikke så meget op i :laugh: Mit er hvidt og det holder gi'en på plads! (i hvert fald de første 5 min indtil der er blevet flået lidt i den!!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share