Jøgge


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nej - vi bokser nu mest med de lidt tungere boksehandsker - de giver ikke så mange rifter. Men man kan nu stadig sagtens blive ramt hårdt :4thumbup:

Vi aftalte faktisk at det skulle være let kontakt (Også fordi jeg selv brugte sandsækhandsker i mangel af bedre :laugh: ), men lynhurtigt blev intensiteten ret høj :blush:

Link to comment
Share on other sites

Igår: Submission

Fik en hæl i hovedet, og blødte som en gris fra næsen :w00t:

Wrestlede lidt med nogle nye, og afprøvede nogle gamle ju-jitsu teknikker på dem  :laugh:

Idag:

2,8 kilometer løb.

<{POST_SNAPBACK}>

Shit, du får da taget imod lidt af hvert til træning for tiden! :blink: Håber du også deler lidt ud - men mon ik'?! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Torsdag trænede jeg lidt på arb.

Idag tog jeg ud i klubben - og den faste lille flok var som sædvanligt mødt op.

Vi snakkede lidt om at køre lidt boksetræning - men Jakob havde ikke kørt gulv i lang tid, så det blev det (hvilket jo altid passer mig fint :cooldance: )

Vi kørte nedtagninger i en lille times tid - var godt ristet til sidst.

Så kørte vi submissions efter nedtagninger - bestemt ikke mindre hårdt.

Under en af mine kampe gik det pludseligt op for mig, at de andre stod og heppede på min modstander: "Brug Jørgen kontraen" :blink:

Det viser sig, at de på en af de dage hvor jeg ikke har været til træning, har brugt tid på at indøve modtræk til mine favoritteknikker - som sandt at sige ofte fungerer aldeles glimrende.. :tongue:

Derfor var fryden ikke mindre, da de ikke kunne få deres modtræk til at virke :laugh: Lidt flatterende er det da også, at de bruger tid på den slags :4thumbup:

Og ja Dan, jeg skadede en under træningen: Træneren fik et vrid i skulderen. Sådan, så er det sagt :laugh:

Til sidst kæmpede jeg de sidste kræfter ud, mod Mandal. Vi var begge fuldstændigt kvæstede tilsidst. (Jeg var vist mest :blush: )

I den nyeste udgave af Dansk sportsmedicin (Fagblad for idrætsfysser) handler det om kampsport. (Mere om det senere.)

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Svendsen:

så kan vi lige arrangere det så jeg også for lov at slåsse lidt med dig
Helt sikkert makker - det kunne være hyggeligt!

Le coq:

Det glæder jeg mig seriøst til at læse mere om.

Here goes:

De tre store stilarter i Danmark gennemgåes, med særligt blik på skadesrisiko:

Judo, Taekwondo og Karate.

Lidt beskæmmende er det dog, at karate "kun" repræsenteres af shotokan, hvilket nok ikke giver et reelt billede (Med tanke på den noget mere hårdhændede stil kyokushin - hvor der forventeligt må være flere skader)

Judo er "den milde vej", og det gælder også hvad angår skader.

Artiklen er skrevet af en praktiserende læge, som også er praktisende i judo. Og dette i mange år og på alle kontinenter.

Alle artikler ser bl.a. på antal skader pr. 1000 træningstimer, så det vil jeg bruge som rettesnor.

Fodbold har 4,1 pr. 1000 timer.

Håndbold har 8,3.

Judo har 1,2! Dette bekræfter også mine tidligere antagelser - at judo generelt er en skånsom idrætsgren. Skaderne er flest i skulder, dernæst knæ, albue og fodled.

Næste artikel er om Taekwondo, skrevet af en fysioterapeut, som har fulgt landsholdet i mange år.

Sporten kæmper med MANGE skader, og de kommer fra såvel overtræning, som problemer med at skulle holde vægten.

Det er f.eks. ikke populært at styrketræne (for at undgå knæskade), når man ligger lig på vægtgrænsen. Der er flest skader i lyske området (hoftefleksor, adduktor og haser). Endvidere i akillessenen, da kampstilen er "hoppende".

Der har været alvorlige skader i taekwondo -værst ved US-open i 1999, hvor en dansk kæmper døde efter et spark på halsen (Arteria vertebralis ruptur). Dette sker selvsagt uhyre sjældent.

Hun skriver, at stiller man op mod en teknisk meget dårligere modstander, er risikoen for skader på begge stor.

Skaderne er flest på underekstremiteter, dernæst hoved, OE, truncus og andet.

Og nu kommer det:

40 skader pr 1000 timer blandt unge piger!!! Der er ingen konklusion på hvorfor.

23 pr 1000 blandt jævnaldrende drenge (15-17)

Totalt blandt hunkøn: 21

Totalt blandt hankøn: 17

Meget højere end håndbold og andre lignende belastninger. Det bør give stof til eftertanke hos dem som skaber sporten - og reglerne.

Karate indlægget refererer jeg i morgen.. (Hvor der muligvis også dukker noget op om ishockey i loggen?)

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Morgenløbetur på 4,5 clicks. Let og ubesværet, fraset de ømme muskler i armene :cooldance: Bagefter i svømmehallen med koni og rollingerne.. Herligt!

Karate - idrætsmedicinske perspektiver.

(Skrevet af Hans Viggo Johannesen, overlæge på ortopædkir. Århus sygeh. Og så er han forøvrigt også lige 6. dan i shotokan karate :worship: samt veteran europamester.)

Artiklen er særdeles grundig - det vil blive for omfattende at tage det hele med - jeg vil udvælge nogle få guldkorn:

Han taler om de endneløse repetitioner, som var mantraet i "den gamle skole". Dette er man gået lidt væk fra, med den moderne træning.

Dog er der undersøgelser som viser, at mange repetitioner effektiviserer bevægelser og tillader mere eksplosivitet. Ringen er sluttet :smile:

Der findes ingen publicerede undersøgelser om overbel. skader i karate. Men forfatterens egen undersøgelse i en klub med 100 medlemmer, viste skader to steder: Albue (Mange slag i luften med strakt arm - skade på fossa posterior) og forreste knæsmerter. Knæsmerterne kan tænkes at hidrøre fra de dybe stillinger man træner i og dynamiske bevægelser med flekteret knæ (Angreb-forsvar)

I en anden undersøgelse som dækkede 5 kampsportsgrene, var hyppigheden per år af skader medførende træningsfravær:

14 % i tai chi :blink:

30 % i shotokan

38 % i kungfu

59 % i taekwondo (Igen)

Forfatteren skriver: "Når der mangler undersøgelser, er personlige observationer tilladte" (!)

Den eneste skade som fofatteren har set hyppigt i sin sort, er forreste knæsmerter.

Påfaldende er det også, at der er et næsten totalt fravær af underekstremitetsskader, såsom forstrækninger eller partielle rupturer, akillesseneproblemer eller lyskeskader. Han henfører dette til den systematiske opvarmning og udspænding som er en del af karate.

I en skadesanalyse på 2837 kampe, fandt Arriza og Leyes en skadeshyppighed på 0,31 skader pr kamp.

Hyppigste skader fordeltes således:

ansigtsskader: 73%

hoved: 12%

Lette handsker reducerede (ikke overraskende) antallet af ansigts og hånskader betydeligt. Derimod sås der ikke reduceret antal af bevidsthedspåvirkning.

Den type skader er ret sjældne (een ud af 50 kampe)

Min egen sammenfatning: Der er brug for flere undersøgelser på kampsport, og disse bør helt klart være på hver enkelt gren, idet man tydeligvis ikke kan sammenligne stilarterne og deres belastningsgrad.

Min egen stilart for tiden (submissionfighting), er klart præget af mange, og til tider svære skader. Stilen er stadig i sin voren, og vil givetvis med tiden blive tilpasset, så den indebærer mindre risiko. At man så kan argumentere at den derved måske mister lidt af sin realisme og "underground" ry, er en anden sag.

For evt interesserede er der masser af henvisninger til de artikler som er benyttet, i bladet. (Jeg kan henvise til dem her i loggen)

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Submission:

En makker som ikke har trænet et stykke tid, var tilbage. Han var temmeligt massiv - omkring de 100 kilo. Og så var han skræmmende stærk.

Vi kørte slag/spark kombinationer, og sluttede med wrestling fra stående. Jeg fik ham rimeligt ubesværet ned i gulvet, men han var alt for stærk i sin gulvkamp..

Sjovt! :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Lidt tid siden der er blevet logført her. Men konen er ude at rejse tit, og det går ud over min træning.

Nåmmen idag trænede jeg så. Eller - lavede aktivitet.

Sygehus Vendsyssel holdt aktivitetsdag for de ansatte i terapien, på Brønderslev idrætshøjskole.

Jeg deltog i battle (sjovt spil hvor man inddeles på 2 hold, og så skal man tyre de andre ned med små bolde, og nuppe deres flag. Lidt som paintball hvor du selv kaster bolden.)

Dernæst spillede jeg floorball - altid sjovt.

Så skulle vi lave teamwork på poster med forskellige aktiviteter. Ikke hårdt = ikke så sjovt.

Tilsidst skulle vi danse :cheer: Jeg KAN ikke danse!

Og så insisterede instruktøren på at lære os riverdance.. Hvad sker der? :laugh:

Men sjovt - det var det sq.

Godt nyt - jeg skal på skulderkursus d. 10-11 juni i Aalborg. Referat her i loggen når det er overstået.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Godt nyt - jeg skal på skulderkursus d. 10-11 juni i Aalborg. Referat her i loggen når det er overstået..
Storartet... så kan du altid give lidt tips videre til din defekte ven her! :4thumbup:
Og så insisterede instruktøren på at lære os riverdance.. Hvad sker der?

Hva' fa'en ... submittede du ham så ikke?? :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Lidt jerneri:

Dødløft med lidt reps ala' 130 kg..

Lidt stående pres - jeg var ikke i hopla.

Sandsæk - cirka en ½ time. Kørte kombinationer med fuld kraft, jabs, hooks og spark.

Til sidst hooks lige efter hinanden. Jeg nåede op på 40 hooks uden pause..

Link to comment
Share on other sites

Haha - ikke overtræningsskader, men derfor kan man jo godt blive skadet.

Jeg forstuvede ihvertfald foden idag - omend let.

Vi kæmpede wrestling kun til nedtagning, og det gik fint. faktisk tog jeg næsten hele rækken, indtil en begynder kom ud på måtten.

Så slapper man af, og bliver kastet. Min fod landede uheldigt, og blev vredet over..

Glæder mig ikke til kollegernes spydige kommentarer i morgen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share