Copenhagen IM - sub 10


N Gadegaard
 Share

Recommended Posts

Mandag blev også uden løb. Det vil sige, jeg har haft fire dage helt uden træning. Det er over et år siden, jeg har haft bare te dage i streg, hvor jeg ikke har lavet noget. Men tror nu, det har været fint nok for mig knæ. Her til morgen testede jeg det så, dog ret konservativt. Det gjorde ondt de første km, men da jeg blev varm var det faktisk ok. Det er dog langt fra optimalt at løbe med et halvskadet knæ i sneen.

Jeg har droppet intervallerne med klubben i dag - overvejer at tage nogle på løbebånd i morgen. Nu må vi se.

Roligt løb: 6 km @ 4:32, 72% HRR

Link to comment
Share on other sites

Hmm, lyder ikke så godt med det knæ. Jeg tror, din forsigtige tilgang er helt rigtig. På de her kanter ligger der også rigtig meget sne nu, og man spænder lidt ekstra op i kroppen, når man løber i det. Måske er du ude i en af de situationer, hvor løbebåndet rent faktisk har en berettigelse, fordi man kan hoppe af, lige så snart noget ikke føles optimalt ...

God bedring med det :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Mandag blev også uden løb. Det vil sige, jeg har haft fire dage helt uden træning. Det er over et år siden, jeg har haft bare te dage i streg, hvor jeg ikke har lavet noget. Men tror nu, det har været fint nok for mig knæ. Her til morgen testede jeg det så, dog ret konservativt. Det gjorde ondt de første km, men da jeg blev varm var det faktisk ok. Det er dog langt fra optimalt at løbe med et halvskadet knæ i sneen.

Jeg har droppet intervallerne med klubben i dag - overvejer at tage nogle på løbebånd i morgen. Nu må vi se.

Roligt løb: 6 km @ 4:32, 72% HRR

:crazy::cry::cry3: Æv bæv med knæet. Rigtig god bedring med det (mangler også lægesmiley). Synes måske at jeg så dig på lang afstand i Frisko i dag men var i mit mumitroldskostume, så var nok svær at genkende

:blush::innocent:

Link to comment
Share on other sites

Off-week!

En blanding af skade, sne og eksamenslæsning har gjort at denne uge har været på sit minimum.

Har løbet en lille tur på 6 km, hvor jeg efterfølgende havde ondt i knæet, så droppede stort set alt træning efterfølgende. Det er blevet til lidt styrke og core i FDK, og i dag gik jeg så på løbebåndet.

2 km opv

6 x 1000 m (4:00, 3:55, 3:50, 3:45, 3:40, 3:30) ap: 500 m.

1,5 km afjog

I alt: 12 km.

De blev alle løbet med 1% stigning og stort overskud. Det er supernemt at styre farten, og når jeg løber interval er det faktisk ikke så kedeligt. Knæet er ok nu, glæder mig til at se, hvad det siger i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Morgenløb!

I går sad jeg på Uni og skrev opgave i 14 timer - den eneste motion jeg fik, var når jeg gik op af trappen for at hente kaffe. Det skulle ikke gentage sig, så jeg stod tidligt op i dag for at nå en hurtig tur.

Morgenløb: 6 km @ 4:20

Nu er jeg godt nok pænt træt, så jeg snupper nok lige en halv time før jeg tager afsted :smile:

Knæstatus: 7/10, små smerter efter 3. Forsvandt efter et par km.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lang tid siden sidste update...

Sidste uge fik jeg ikke rigtig løbet, grundet eksamenspres, men nok faktisk mest mit knæ. Jeg går hele tiden og tænker på min træning frem mod 19. maj, og har besluttet at skære toppen af de ugentlige km.

I dag havde jeg til gengæld en super-fed tur!

0-5 @ 4:25

5-10 @ 4:35

10-13 @ 4:25

13-16 @ 4:15

16-18 @ 3:58

2 km afjog.

Det hele blev løbet med ok overskud; når jeg ændrer pace undervejs forholdsvis tit, er det bare meget sjovere. Så kan man sagtens løbe alene 1,5 time uden at komme til at kede sig.

Den sidste uge, når jeg har løbet, har jeg omkring 2-4 km haft smerte i knæet, men det er så gået væk igen. I dag kunne jeg slet ikke mærke noget under hele turen. Lige da jeg kom hjem, gjorde det lidt ondt, men her en del timer efter, er der ingen problemer. Måske det hænger sammen med, jeg ikke løb i går?

Mit sidste løb i år bliver Nytårscuppen d. 31. Jeg tror, jeg vil løbe 5, for at sætte ny PR. Den skulle gerne hedde omkring 18:15 - men om jeg kan, må vi se på dagen. Jeg har desværre ingen at løbe med, så tager den solo :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har du haft proffer til at kigge på kadaveret?

Jeg har været på idrætsklinikken samt fået det undersøgt og MR-scannet privat. Der er ikke noget galt med mit knæ som sådan.

Jeg har dog før haft problem med det højre, og hver gang har diagnosen været overbelastning og løsningen nedsat træningsmængde. I en perfekt verden skulle jeg lave noget styrketræning for benene, men jeg ved med mig selv, det bliver noget sporadisk noget. Lige nu bilder jeg dog mig selv ind, jeg skal i gang med det (igen) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Den sidste tid har været med god træning. God volumen, dog ikke super meget intensitet. Jeg er stadig presset af eksamen, men mit knæ bliver bedre og bedre. D. 11. jan tager jeg to uger til Cuba, hvor knæet får endnu mere ro. Derefter satser jeg på, det er godt igen og kan for alvor begynde at skrue op for træningen!

D. 31. løb jeg 4. runde af Andelskassens Nytårscup. Jeg havde tjekket ruten på forhånd, den var flad og klar til PR. Da startskuddet lyder, løber vi 50 m. væk fra Marselisborghallen, og alle drejer til venstre, hvor jeg troede vi skulle til højre. Jeg har åbenbart tjekket en forkert rute. De første 1,5 km foregår op af Carl Nielsens Vej - de Aarhuskyndige kan give mig ret i det er en lang, jævn stigning som i dagens anledning var ledsaget af en god, gedigen modvind. Allerede da jeg nåede toppen, kunne jeg se, det ville blive rigtig svært at nå mit mål på 18:15.

Selvom de næste km er nedad, kan jeg simpelthen ikke hente den tid jeg taber ved at løbe op ad bakke. Jeg kommer ind på 18:31, 3:42 min/km, og med en gns. pulsreserve på 91% - så jeg har i hvert fald ikke slappet af :4flex:

Det er alligevel PR, og så kan jeg i stedet for at være skuffet, nyde næste gang jeg løbe 5, hvor jeg sandsynligvis sætter PR igen. Nu står den på intensiv sundhedsøkonomi. Jeg har i skrivende stund 1,5 døgn til at lære faget :smile:

Link to comment
Share on other sites

De første 1,5 km foregår op af Carl Nielsens Vej - de Aarhuskyndige kan give mig ret i det er en lang, jævn stigning som i dagens anledning var ledsaget af en god, gedigen modvind. Allerede da jeg nåede toppen, kunne jeg se, det ville blive rigtig svært at nå mit mål på 18:15.

:1356: Tillykke og ja i mit førstehåndskendskab var der både stejlt og strid modvind på ruten.

God vind både med eksamen og de næste løb. Måske vi ses til Dupont løbene :hippy:

Edited by Bjergtrold
Link to comment
Share on other sites

:1356: Tillykke og ja i mit førstehåndskendskab var der både stejlt og strid modvind på ruten.

God vind både med eksamen og de næste løb. Måske vi ses til Dupont løbene :hippy:

Mange tak. De første Dupont kan jeg ikke være med på, så løber jeg som fartholder ved Viby, 10 km i Brabrand og slutter af med fem ved NRGI Park. Skal du være med til det hele?

Link to comment
Share on other sites

Update, uge 1:

Mandag: Nytårscup 2 km opv, 5 km @ 3:42 min/km, 2 km afjog

Onsdag: 15 km @ 4:37

Torsdag: 20 km @ 4:41

Lørdag: 10 km @ 4:30

Søndag: 26 km @ 4:29

I alt: 80 km @ 4:32

Mit pulsbælte er til rep. så alt blev løbet uden. Tirsdag var jeg off grundet nytår og fredag var jeg til eksamen med efterfølgende bytur. Jeg var dog så smadret (seks timer skriftlig) at jeg var for træt til at fyre den ordenligt af. Det resulterede til gengæld så i, at jeg kom ud at løbe dagen efter, så det er fint nok.

Jeg har som tidligere nævnt skåret ned på volumen af min træning. Hvis jeg skal løbe sub 3 til maj, skal jeg ikke blive skadet. Jeg tror faktisk også det ville være gavnligt for mig, at løbe mine lange pas langsommere end jeg gør nu. Det er bare så pisse kedeligt. Til gengæld er jeg begyndt at få styrketræning inkorporeret en 2-3 gange om ugen. Pt. er det meget sporadisk og mest for hyggens skyld med kammerater, men vi får da også trænet. Alt tæller.

Næste uge skulle gerne blive ok hård. Jeg tager til Cuba på fredag og er væk i to uger. Jeg regner med at tage løbesko med, men har ingen ambitioner om at få løbet tusindvis af kilometer - det skal være ferie :smile:

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hjemvendt fra to fantastiske uger på Cuba.

Det blev til 76 km dernede, fordelt over 7 ture. Gns pace 4:21. Det var sindsygt varmt, så jeg var nødt til at stå op sammen med solen, de dage jeg skulle løbe - life is tough, huh? :wink:

Jeg begynder på nyt semester i morgen. Udover jeg skal skrive bachelor har jeg valgt to valgfag, som kommer til at tage rigtig meget tid. Oven i det kommer den nye Hvordan har du det?, jeg heldigvis skal være med til at lave. Jeg har en kæreste, jeg gerne vil se, jeg har kammerater og familie.

Summa summarum, jeg ved ikke om det bliver muligt at træne nok til at løbe sub 3 i København til maj. Målet for 2013 hedder stadig sub 3, men det kan godt være, det først bliver i Berlin til september. I morgen får jeg pensum samt undervisningsfag for mine valgfag, så har jeg nok lidt mere overblik over mit liv - forhåbentlig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lyder spændende med Cuba. Velkommen tilbage. Når vi taler om de varme lande, har jeg lige læst om et Sparta-medlem, der har været nede og løbe Marrakech Marathon i den her weekend. 20 graders varme og blå himmel. Ideelle forhold og et godt arrangement. Det kunne jeg sgu' godt finde på at prøve en dag. Marrakech lyder spændende, og så kombinere det med et maraton :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Lyder som en super tur.

Det lyder som om du har prioriteret det rigtige og væsentlige for dig.

Berlin ligger noget bedre på Seasonen, ift løbevejret i Danmark. Desuden har du så også mulighed for at bruge noget af den lange sommerferie i studerende har på andet en druk :music:

Men du løber vel stadigt København, om ikke andet så for fornøjelsen??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share