Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Der bliver også trænet lidt …

Mandag bød på en omgang god styrketræning i den lokale FW.

Tirsdag blev det en 5-6 kilometers stilleog rolig løbetur uden den store dramatik.

Og i dag onsdag har jeg løbet knap 9 kilometer i lidt af et løbeeksperiment, som jeg lige vil vende tilbage til.

Takket være den mere blandede træning, de færre kilometer og god udstrækning/foam rolling er jeg nemlig ved at have isoleret min dialog med bentøjet. Ømheden i højre læg har jeg fået styr på. Så det eneste mellemværende, jeg har med mine ben, er den gummiagtige fornemmelse i mit venstre knæ, som stadig er der, når jeg går ned i hug. Det vil sige har vægt på knæet.

Det er måske/måske ikke et problem med min menisken. Det kan også være lidt væskeophobning eller måske noget muskulært. Men det har i hvert stabiliseret sig på et niveau, hvor det for det første ikke er ret meget, og for det andet ike bliver forværret af hverken løb eller cykling.

Så jeg har foreløbig parkeret den der, indtil jeg en dag får en henvisning til idrætsklinikken på Bispebjerg. Min behandling hos min fys er afsluttet, så nu har jeg kun mine Body SDS behandlinger at gå til, mens jeg venter på henvisnigen. Idrætsklinikken kan forhåbentlig fastslå, om det er min menisken. Jeg tror det nu egentlig ikke, men de kan jo scanne og fastslå det én gang for alle.

Link to comment
Share on other sites

Løbeeksperiment

Som det fremgår af ovenstående, er der egentlig ikke nogen grund til at ligge på den lade side. Så jeg er i smug begyndt at forberede mig på at træne efter Matt Fitzgeralds bog Brain Training.

Jeg har ikke rigtig fået fordybet mig i den endnu, men så vidt jeg kan regne ud, så er en af grundforudsætningerne i den, at hjernen er en god makker, når man skal præstere noget. Men den kan også væres ens værste modstander.

Hjernen fungerer sådan, at den modtager et væld af feedback fra alle kroppens systemer. Og det er en af dens fornemste funktioner at forhindre, at vi dør. Så når kroppen er under pres, og alle systemerne er belastede, så fortæller hjernen os, at det hele er lige ved at tilte. Det opfatter vi som udmattelse, hvad der får os til at holde igen.

Alligevel har vi sikkert alle oplevet at få uanede kræfter, når målstregen nærmer sig. ude på ruten oplevede vi, at reserverne var helt tømt, men den sidste kilometer ligger vi ved siden af den værste konkurrent, og så kan man grave dybt og finde flere kræfter. Hvofor brugte vi ike dem tidligere til at løbe en hurtigere tid i hus?

Det er fordi, hjernen har grebet ind og fortalt os, at det ha været lige ved at gå galt. Fidusen med Brain Training er at kode hjernen om, så den er klar over, at den kan klare mere.. Og det kan godt betyde, at man må vende mange af tingene fuldstændig på hovedet.

Nu har jeg lige skimmet hans 16 ugers træningsplaner til 5000 meteren, og der lægger man sådan set ud med at løbe både korte bakkeløb, korte spintintervaller og trappetræning mv. lige fra starten. Musklerne skal simpelthen have udvidet deres evne til at arbejde hårdt. Man skal have banket nye rutiner ind.

Af samme grund arbejder han meget med Base Pace og Race Pace. Man skal finde et Base Pace, man har det komfortabelt med. Og så skal man meget tidligt i forløbet finde det Race Pace, man har tænkt sig at sigte imod. For man skal også tidligt i forløbet ud på ture, hvor man banker sit Race Pace ind i krppen. Selvsagt ikke over hele distancen, men i små - og stadigt længere - bidder.

Jeg ved jo ikke, om jeg ender med at vælge denne tilgang eller ej. Det afhænger jo også af dommen fra Idrætsklinikken. Men indtil videre kan jeg se fidusen i, at jeg ikke nødvendigvis skal ud at løbe de super lange ture. Og det virker forfriskende at man allerede fra sarten arbejde med hastighed, så hjernen og kroppen er med på, hvad det handler om.

Ja, ja, jeg ved det godt, det er langt fra nogen fyldestgørende forklaring, og jeg har som sagt heller ikke nærlæst den endnu. Men den er godt nok en totalt futuristisk og fuldstændig omvendt løbebibel i forhold til min gamle slidte udgave af Løb med Lydiard, som prædikede et uendeligt antal kilometer hver uge måned efter måned, før man overhovedet så meget som overvejede intervaller.

Okay, nuff said! Som beskrevet tidligere kan jeg ikke se nogen grund til at vente med eksperimenterne, så jeg har lavet et første lille forsøg med Base Pace og Race Pace i dag. Stadig stille og roligt, men bare for at banke begreberne ind i kroppen.

Til det formål valgte jeg det nærmeste lille moseafsnit. Jeg joggede derhen og satte pulsuret i gang (og ja, det får et comeback big time, hvis jeg skal træne på den her måde). Omgangen er på 2,41 km, og jeg løb tre af dem uden pause. Den første langsom, så en lidt hurtigere og en lidt hurtigere igen. Jeg løb mig langt fra ud, for jeg skåner stadig knæet, men jeg ville gerne allerede nu begynde at arbejde med fornemnmelsen for fart.

Det fordelte sig sådan:

1) 2,41 km @ 4:48/km

2) 2,41 km @ 4:25/km

3) 2,41 km @ 4:15/km

Som sagt uden pause, så man kan ikke kalde det intervaltræning, men mere en trappe med stigende tempo. Og eg kan godt se fidusen ved at arbejde med tempo på den her måde. Det er del af det objektive feedback loop, som Matt Fitzgerald taler om.

Hmm, intriguing. Det er langt fra den løse hippietræning, men måske en vej til at næste år at løbe lidt hurtigt på de kortere distancer ...

Link to comment
Share on other sites

… og her er så grunden til, at jeg lige var oppe at slås lidt med Bianchi'en: Den skulle have den originale 130 mm frempind på. Det pyntede. Og nu har jeg forkælet den med nyt, hvidt styrbånd :smile:

Da jeg var i gang, kunne jeg lige så godt forsyne den gamle Cannondale med nye dæk. De gamle var som bekednt slidt fuldstændigt møre. Som det ses, er den næsten lige så retro som Bianchi'en og uden nogen form for tøsedæmpning :4thumbup:

post-52761-098171800 1314205992_thumb.jp

post-52761-081472700 1314206003_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Indtryk fra Eifel

Det er ikke det værste hjørne af Tyskland, jeg lige har besøgt. Hvis jeg – som nu – skulle vælge et sted til MTB, landevejscykling og trail running, så ville det komme højt på listen. Dybe skove, bittesmå veje, brede floder og ridderborge til overflod. Og så er det ikke den mest fashionable del af Europa, så alting er billigt. "Bjergene" er ikke særligt høje – vel op til en 800 meters penge, men det går op og ned hele tiden, så det er udfordrende nok. Og så hænger Eifelbjergene i øvrigt sammen med Ardennerne, der er nok så kendte i cykelsportssammenhæng :cool:

Jeg får en pludselig lyst til at smide et par fivefingers og en flaske vand i bagagerummet og køre sydpå... wink.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg får en pludselig lyst til at smide et par fivefingers og en flaske vand i bagagerummet og køre sydpå... wink.gif

Ja, jeg har også en svaghed for de der dybe, tyske skove med bjerge, skovstier og en ridderborg lige om hjørnet. Jeg tror såmænd sagtens, at man kunne få tilbagelagt noget seriøst trail running på de kanter. Kombineret med en en ordentlig skinketallerken og en kæmpe krus fadøl om aftenen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Næste år …

… skal fandeme med på den lange tur hele Nordsløjfen rundt på Nürbugrring. Så kan det godt være, at jeg er knap så kry til at lave V-tegn :w00t:

Bemærk hele inderkredsen på Formel 1 banen. Her har alle holdene slået lejr, der skal køre enten landevej eller MTB i 24 timer.

post-52761-042363600 1314211652_thumb.jp

post-52761-086139500 1314211662_thumb.jp

post-52761-090351200 1314211672_thumb.jp

post-52761-098131700 1314211680_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Super fede billeder :4thumbup:

Jeg ser frem til at følge din nye tilgang til træningen, hvis den da ellers bliver aktuel.

Jeg overvejer nemlig at bruge de næste måneder på, at få en masse fart i benene på de kortere distancer, for så først derefter at begynde at bygge distance på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser frem til at følge din nye tilgang til træningen, hvis den da ellers bliver aktuel.

Jeg overvejer nemlig at bruge de næste måneder på, at få en masse fart i benene på de kortere distancer, for så først derefter at begynde at bygge distance på.

Det kunne da sagtens blive aktuelt for dig først at få løbebenene "op i gear", før du sætter de lange distancer på. Dels skal du jo også træne to andre ting, og dels kan det blive et spørgsmål om at have tid nok i dagligdagen. Det koster både tid og overskud at løbe rigtig mange kilometer.

Selv vil jeg tillade mig at betragte hele efteråret som ét langt frikvarter, hvor jeg prøver forskellige ting af, mens jeg får 100 procent styr på bentøjet. Det skulle gerne føre til en afklaring af, om jeg går efter de lidt kortere distancer eller er tilbage ved den løse trænig over længere distancer.

Det lader dog til, at mine ben har det klart bedst med de lidt kortere distancer, så det kan da godt være, at det ender med det. Og i så fald vil jeg nok tage nogle af de nye principper til mig og lige fra starten få banket noget tempo ind i musklerne.

Det er i virkeligheden ikke så langt fra de principper, som Peder Troldborg træner efter …

Link to comment
Share on other sites

Det kunne da sagtens blive aktuelt for dig først at få løbebenene "op i gear", før du sætter de lange distancer på. Dels skal du jo også træne to andre ting, og dels kan det blive et spørgsmål om at have tid nok i dagligdagen. Det koster både tid og overskud at løbe rigtig mange kilometer.

Ja, netop. Jeg har jo næsten 12 måneder til at blive marathon klar, og med min grundform burde det være mere end rigeligt. Faktisk vil det nok være tosset at geare op på distancerne allerede nu.

Derfor tænker jeg, at perioden frem mod årskiftet udelukkende skal bruges på sub 10km distancer, hvor tempoet skal have 100% fokus.

Det giver mig et lavere workload sammenlignet med langdistance løb, men det er sådan set helt perfekt her til efteråret hvor kroppen skal have lidt fri.

Ham Peder Troldborg må jeg hellere kigge lidt nærmere på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Henrik. Jeg sidder og følger lidt med i dine overvejelser, og jeg synes, det lyder som sunde og gode overvejelser, det du er igang med. Faktisk har jeg i de to logs du har ført her tænkt over, at du godt nok kunne give den gas, men at du også er meget lidt god til at pleje og masse på dig selv.

Faktisk tror jeg, at du har et super fundament for at løbe rigtig langt, hvis du kan lære at gøre det i rette balance.

Jeg har ikke glemt at jeg skylder dig en forklaring på stærke sider og svage sider, lige om lidt er jeg færdig med et par tunge opgaver, så skal jeg nok give dig et svar om, hvad jeg mente med det jeg skrev den dag. :4disguise: :4disguise: :4disguise::4disguise::4disguise::4disguise::4disguise::4disguise::4disguise::4disguise::4disguise::4disguise::4disguise::4disguise::4disguise::4disguise::4disguise:

Link to comment
Share on other sites

På den ene side …

er det rart, at jeg nu har fået en indkaldelse fra Idrætsklinikken på Bispebjerg, så jeg kan få undersøgt min menisken for eventuelle skader :clap:

På den anden side …

er der vist alle muligheder for, at det enten bliver værre eller går helt væk, når datoen for første udnersøgelse er den 10. oktober :hmmm:

Link to comment
Share on other sites

Lårbassetræning™

Med den lange ventetid i udsigt, så er min beslutning om at træne lidt forskelligt nok en rigtig god ide. Så holder jeg mig i gang uden at provokere noegt. Og bentøjet føles faktisk rigtig frisk, så de sidste to dag er jeg fortsat med krydstræning.

Onsdag blev til en god omgang styrketræning i den lokale FW.

Torsdag fik Bianchi'en comeback med lidt yderligere lårbassetrænig. Det blev til 58 km på præcis to timer, så min Base Pace på cykel ligger åbenbart omkring de 29-30 km/t. I dag med en pæn vind fra øst :blink:

Jeg vil fortsætte med at krydre træningen med noget cykling, for at "rette op" på benmusklerne og få lidt mere lårbasse at gøre godt med. Spændende at se, om det - i mere end én forstand - vil trække i den rigtige retning.

post-52761-036004700 1314372873_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Et sjældent syn

Det er de færreste, der har udsigt til så spinkel en racer under sig nu om stunder. Men den snurrer som et urværk og passer mig rigtig godt. Det gjorde en stor forskel at gå fra 110 til 130 mm frempind. Det var også altid en 130 mm Cinelli, jeg kørte med i de unge år :4disguise:

post-52761-080489200 1314373015_thumb.jp

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Weekend

Ikke meget decideret nyt at berette herfra. Det skulle da lige være den næsten berusende kendsgerning, at solen skinner lige nu. Det er varmt og rigtig fint augustvejr. Mmm ...

Lørdag bød på en lille joggintur, der blev så kort, at det næsten lige så godt kunne være løgn. Kort efter starten kunne jeg mærke, at smerten i min højre læg var ved at "bryde op" igen. Så tro mod mit nye mantra, stoppede jeg på stedet, lavede lidt strækøvelser og gik/småluntede tilbage til start.

Jeg er stadig overbevist om, at det er noget kompensation for mit venstre "gummiknæ", men jeg blev lidt overrasket over, at det manifesterede sig så hurtigt på turen. Så kom jeg til at tænke på, at jeg nok alligevel har givet den lidt for meget gas på raceren fredag.

Note to self: Krydstræning er rigtig fint, men man kan nok ikke bare stable flere ting oven på hinanden uden lige at tænke sig om først. Der er sikkert også noget, der hedder den samlede volumen hen over ugen …

Søndag besluttede jeg mig for at holde generalprøve på de fine nye dæk på den gamle mtb. Så jeg hoppede den og tog en tur Dyrehaven rundt, langs Bagsværd Sø over til Nørreskov og hjem. Selv om vi egentlig bor tæt på byen, så kan man herfra køre "offroad" meget af vejen: Ned til Mosestien, langs Emdrup kanalen, rundt om Gentofte Sø til Dyrehaven.

Noget egentlig singletrack blev der nu ikke meget af. Det blev mere noget skovstikørsel. Men jeg var iført de traditionelle løbesko og kunne derfor indimellem hoppe af og smålunte lidt. Jeg gav læggen noget foam rolling, is og Ibutop i går, og jeg tror faktisk, at jeg har taget det i opløbet.

Dagens tur findes her

Den kommende uge bliver noget af det samme som denne med den sædvanlige dialog med knæ og lægge. Har næste omgang Body SDS i morgen, mandag, hvad jeg glæder mig til.

Hep!

post-52761-037968700 1314542106_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

It is a riddle wrapped in mystery inside an enigma …

Jeg ved ikke hvorfor, men når man linker til en tur på Garmin Connect, så viser den turen i miles. Den er højst mystisk, og jeg kan ikke gennemskue, hvorfor den gør det. Men der findes et lille menupunkt i øverste højre hjørne af skærmbilledet, hvor man kan slå om til kilometer.

Link to comment
Share on other sites

Et sjældent syn

Det er de færreste, der har udsigt til så spinkel en racer under sig nu om stunder. Men den snurrer som et urværk og passer mig rigtig godt. Det gjorde en stor forskel at gå fra 110 til 130 mm frempind. Det var også altid en 130 mm Cinelli, jeg kørte med i de unge år :4disguise:

Stålrør og integrerede frempinde er bare pænere :smile:

Edited by tjr
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share