Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

DOMSEDAG NU™

En bette træningsupdate på uge 35 herfra. Den har faktisk budt på mere cykling end løb plus en kraftig omgang lokal DOMS.

Mandag var jeg til anden runde Body SDS, og denne gang gik min bøddel/behandler betydeligt dybere. Vi begynder at kende hinanden, og jeg bliver hele tiden bedre til at bruge åndedrættet til at gå ind i den måde, han løsner op på. Er ret overbevist om, at vi har fat i noget af det rigtige mht. at løsne hofte-/lænderegionen. Og så må jeg leve med, at der er et ordentlig vrid under opsejling, når han henter en kollega, der skal holde skuldrene nede, mens han vrider rundt og til sidst giver hoften et ordentligt kiropraktorknæk :blink:

Tirsdag og onsdag endte jeg med at lave absolut nada. Jeg var træt som et alderdomshjem efter behandlingen, og skelettet var faldet bhelt fra hinanden. Umiddelbart efter behandlingen summede hele kroppen, som om den var lidt småelektrisk, og denne gang var jeg også svimmel. Men dagene efter var jeg simpelthen udmattet, og i stedet for at forecere, holdt jeg igen og nød et par velfortjente hviledage.

Torsdag vendte energien tilbage med et slag. Jeg tog hen og lavede en ordentlig omgang styrketræning. Og da jeg alligevel ikke løber så langt for tiden på grund af min on-going dialog med hhv. knæ og læg, så tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne eksperimentere og tage en tur på helt bare fødder. Som sagt, så gjort. Ud på fortovet, af med mine FiveFingers og så ellers afsted. Det gik forbløffende let. Jeg havde jo mine FiveFingers med i hånden, så jeg kunne altid bare smutte i dem, men det var der ingen grund til. Traditionen tro endte jeg selvfølgelig med at overgøre det helt vildt, så jeg løb faktisk 2 km og fik af den grund massive DOMS i den øverste del af læggen lige under knæhaserne. AV for dælen. Der sidder nogle små muskler, som man aktiverer, når man retter benet helt ud fra "rør"-stilling. Og dem bruger man åbenbart, når man smider skoene helt.

Fredag tog jeg konsekvensen og satte mig på den gamle Bianchi og rullede 52 km med 29,4 i snit. Det var nordpå og en trilletru rundt på den gode gamle Tyren. Det kunne faktisk godt lade sig gøre uden de store problemer, for jeg arbejdede lige præcis uden om de DOMS-ramte steder på cyklen.

Lørdag blev det til styrketræning – dog kun for overkroppen, da jeg ikke skulle nyde noget af at provokere benene, der stadig var jævnt ømme. Tog dog en mikroløbetur på løbebåndet, men holdt mig ellers til crosstrainer og lidt motionscykel.

Søndag har DOMS'en klart været på retur, og jeg regner med, at det er helt væk om en dag eller to. Animeret af fredagens tur, tog jeg dog raceren og kørte 81 km i Nordsjælland, først op omkring VM-ruten og derefter ud på noget, der vist nærmest ligner CC-ruten. Det er godt det længste, jeg har kørt i et helt år. Men vejret var fantastisk, og Bianchi'en trillede nærmest af sig selv, så den endte på 29,4 i snit igen. Har en fornemmelse af, at jeg måske ikke skal grave så dybt igen for at finde tilbage til en nogenlunde god basisform på cyklen, hvis det bliver med at knibe med løberiet. Det er jo stadig min kattelem, hvis det bentøjet bliver ved med at drille, at jeg så hopper tilbage i sadlen.

post-52761-045039200 1315151192_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Det er da en spændende proces du er igang med …

Ja, mit efterår bliver under alle omstændigheder sådan lidt løst og fast træning "efter gehør". Og så kan man jo lige så godt improvisere lidt. Jeg skal i hvert fald prøve nogle ture med med rent barfodsløb. Og cyklingen har jeg også fået appetit på at holde ved lige.

Keep on movin'! Det er vel det vigtigste :superman:

Link to comment
Share on other sites

Ja, mit efterår bliver under alle omstændigheder sådan lidt løst og fast træning "efter gehør". Og så kan man jo lige så godt improvisere lidt. Jeg skal i hvert fald prøve nogle ture med med rent barfodsløb. Og cyklingen har jeg også fået appetit på at holde ved lige.

Keep on movin'! Det er vel det vigtigste :superman:

Det er det helt sikkert og godt for ældre mænd, at man ikke hele tiden spænder buen maks - har jeg jo selv erfaret Uha er vi voksne og kloge eller har vi bare glasben ggg :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Un altro Bianchi … :cool:

Jeg fik sidste vinter et andet Bianchi stel op under neglene til en billig penge. En Vento 504 fra engang i 90'erne.

Den jeg træner på nu hedder Corsa 28 t og er fra slut 70'erne/start 80'erne. Det er den helt gamle teknologi, som jeg er bekendt med fra mine unge dage som cykelrytter, det vil sige skruekranse i stedet for kassetter, gearskifter på skrårøret etc.

1990'erne er fuldstændig gået hen over hovedet på mig, for da interesserede jeg mig ikke en dyt for cykelløb. Men det er gået op for mig, at der var nogle ret cool cykler i det tiår. Og så var det åbenbart der, man var gået helt over til ergogreb med gearskift i bremsegrebene og 8 speed kassetter osv.

Det betød blandt andet, at navbredden bag gik fra 125 til 130 mm. Det var det, der forvirrede mig med den Vento 504, for den er ikke kompatibel med det gamle grej, som jeg kender.

MEN nu har jeg lige hentet en komplet Campagnolo Mirage gruppe for 750 bobs via en annonce i Den Blå Avis. Sælger havde også et baghjul til ingen penge. Og da jeg selv har et ekstra forhjul og en Cinelli frempind til overs, ja, så mangler jeg egentlig kun en saddel, en saddelpind en kæde og nogle pedaler, så er Ventoen en komplet cykel for næsten ingenting.

Mirage gruppen var en af de biligste Campa grupper dengang, men den passer tidsmæssigt med Ventoen, så den er med skift i grebene og en 8 speed kassette. Og så er stellet en bønne mindre end den, jeg kører på nu (som faktisk er lige høj nok).

Det bliver sjovt at komponere en cykel fra et årti, jeg ikke kender noget til. Måske man skulle dyrke det lidt mere. Blandt andet lavde Colnago nogle Olympic Master rammer med lige forgafler. De er ultra cool.

post-52761-029067800 1315158691_thumb.jp

post-52761-095095700 1315158702_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

God stil i modvind

Har lagt mærke til en sjov ting, når jeg er ude at trille på den gamle Bianchi: Modvind er ikke det store problem! På en moderne racer har man de der enorme bremsegreb, som man uvilkårligt griber fat i. Da jeg havde min hypersmarte carbonjetjager, kom jeg næsten aldrig helt ned i bukningen, men sad tit og holdt fast i skiftegrebene.

Når man kun har smalle Campagnolo bremsegreb (og kabler der går lige op i luften foran en), så er det langt mere oplagt at komme helt ned i bukningen og lave "en Moser". Min bedste siddestilling på Bianchien er faktisk nede i bukningen, og det giver en super aerodynamisk kørestilling. Lidt i stil med Moser (selv om det går knap så hurtigt :cool: ).

post-52761-046529100 1315159052_thumb.jp

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Prøv lige at se bort fra den frygtelige musik og fra den uhyre ringe billedkvalitet. Så kan du nyde Francesco Mosers eminente aerodynamik og ubesværede tråd. Det er vist tydeligt for enhver, der har prøvet at træde mere end en bule i en blød hat, at den mand var skabt til at køre på cykel. Sikke en stil. Optagelsen er fra hans førsta af tre på hinanden følgende sejre i Paris-Roubaix. På nær Roger de Vlaeminck er det Moser, der har hentet de bedste placeringer nogensinde i det løb. Det var simpelthen hans løb.

Link to comment
Share on other sites

… og endnu en tilføjelse til de foregående indlæg: Skulle nogen ligge inde med sådan en Colnago Master Olympic fra 90'erne i str. 59-60 cm fra midt krank til top saddelrør – og vil sælge den til en billig penge – så sig lige til. Det er godt nok en flot ramme :w00t:

post-52761-004047500 1315200794_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Det fjerde element i træningen

Alle er sikkert enige om, at motion/træning består af tre vigtigt elementer: Træning, restitution og ernæring. Men jeg vil godt slå til lyd for, at man tager søvnen med som det fjerde element. Man glemmer det måske, hvis det bare fungerer. Og selv har jeg det med at falde i søvn, før hovedet rammer puden. Men når det så en sjælden gang tager lidt længere tid at falde i søvn, så finder man ud af, hvor vigtigt det er.

Og nej, man kan ikke bare skrue ned til en 4-5 timer. Slet ikke, hvis man træner. Eller for den sags skyld gerne vil holde vægten. Søvn slanker, besynderligt nok, mere end ekstra aktivitet. Så her er en hyldest til søvnen på en regnvejrtung mandag, hvor man måske egentlig bare burde krybe tilbage under dynen. Så vidt jeg ved, har forskerne i øvrigt ikke drømt et godt svar op på, hvorfor vi egentlig sover …

Mere om søvn

Hvorfor sover vi?

Link to comment
Share on other sites

… og endnu en tilføjelse til de foregående indlæg: Skulle nogen ligge inde med sådan en Colnago Master Olympic fra 90'erne i str. 59-60 cm fra midt krank til top saddelrør – og vil sælge den til en billig penge – så sig lige til. Det er godt nok en flot ramme :w00t:

Jeg havde faktisk en, om end nok for lille til dig, da jeg startede med at cykle for alvor

ColnagoMasterOlympic001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde faktisk en, om end nok for lille til dig, da jeg startede med at cykle for alvor

Jamen, det er da kult :4thumbup:

Skal nok bruge et nummer eller tre større, men den er simpelthen bare flot. Den der lige forgaffel var et designmæssigt bulls-eye. Plus Colnagos noget frie fortolkning af farvesammensætningen. Hvis man kunne få sådan en med et sæt Campagnolo Delta bremser, så ville pakken være komplet 90'er style. Plus eventuelt et originalt sæt Ariostea tøj fra dengang, Rolf kunne klemme sig ned i en størrelse XS :laugh:

post-52761-063657900 1315219689_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Her er så en Google-"undersættelse" af den aktuelle artikle i dagens l'Equipe:

Leopard, det er slut

Leopard-Trek vil forsvinde ved slutningen af ​​sæsonen. Ifølge L'Equipe, er elleve ryttere under kontrakt blevet opfordret til at søge nyt. Schleck brødrene skal være ledere af RadioShack.

L'Equipe afslørede mandag, at Flavio Becca, forretningsmanden, der har investeret personligt i Leopard-Trek, ventes at annoncere opløsningen af ​​holdet i slutningen af ​​september. Lederne har allerede advaret elleve ryttere under kontrakt om, at de skulle finde et nyt hold til næste sæson, herunder den franske Brice Feillu og Fabian Wegmann. Lederen Brian Nygaard har også arrangeret en vej ud, som ansvarlig for kommunikation hos GreenEdge.

RadioShacks Johan Bruyneel er også begyndt at omforme sin arbejdsstyrke til at rumme hoveddelen af Leopard, begyndende med Andy og Frank Schleck, der skulle blive holdets fremtidige ledere. Ligesom Levi Leipheimer allerede har forpligtet sig til Omega Pharma - Quick Step, vil andre RadioShack ryttere også være nødt til at tage deres forholdsregler. Ifølge L'Equipe vil Portugals Sergio Paulinho og franske Geoffroy Lequatre ikke være en del af den kommende ''dream team'' pakke.

Link to comment
Share on other sites

Her er så en Google-"undersættelse" af den aktuelle artikle i dagens l'Equipe:

Leopard, det er slut

Leopard-Trek vil forsvinde ved slutningen af ​​sæsonen. Ifølge L'Equipe, er elleve ryttere under kontrakt blevet opfordret til at søge nyt. Schleck brødrene skal være ledere af RadioShack.

L'Equipe afslørede mandag, at Flavio Becca, forretningsmanden, der har investeret personligt i Leopard-Trek, ventes at annoncere opløsningen af ​​holdet i slutningen af ​​september. Lederne har allerede advaret elleve ryttere under kontrakt om, at de skulle finde et nyt hold til næste sæson, herunder den franske Brice Feillu og Fabian Wegmann. Lederen Brian Nygaard har også arrangeret en vej ud, som ansvarlig for kommunikation hos GreenEdge.

RadioShacks Johan Bruyneel er også begyndt at omforme sin arbejdsstyrke til at rumme hoveddelen af Leopard, begyndende med Andy og Frank Schleck, der skulle blive holdets fremtidige ledere. Ligesom Levi Leipheimer allerede har forpligtet sig til Omega Pharma - Quick Step, vil andre RadioShack ryttere også være nødt til at tage deres forholdsregler. Ifølge L'Equipe vil Portugals Sergio Paulinho og franske Geoffroy Lequatre ikke være en del af den kommende ''dream team'' pakke.

Fuglsang og Voigt er eftersigende nogle af dem der er "uafklarede". Jeg forstår dog ikke helt hvis Cancellara hopper med over.

Link to comment
Share on other sites

Fuglsang og Voigt er eftersigende nogle af dem der er "uafklarede". Jeg forstår dog ikke helt hvis Cancellara hopper med over.

Fuglsang har vel lige gjort ganske god reklame for sig selv i Vueltaen. Jens Voigt har lidt alderen imod sig. Og måske burde Cancellara bare hoppe tilbage til Bjarne, så Saxo Bank fik en rytter til forårsklassikerne?

Link to comment
Share on other sites

Fuglsang har vel lige gjort ganske god reklame for sig selv i Vueltaen. Jens Voigt har lidt alderen imod sig. Og måske burde Cancellara bare hoppe tilbage til Bjarne, så Saxo Bank fik en rytter til forårsklassikerne?

Så er den officiel. De får måske det længste navn i Protouren? RadioShack-Nissan- Trek Professional Cycling Team

Link to comment
Share on other sites

Så er den officiel. De får måske det længste navn i Protouren? RadioShack-Nissan- Trek Professional Cycling Team

Nu er Schleck-brødrene jo ikke dem med det bredeste brystparti, så jeg ved sgu ikke, hvordan de vil få plads til det navn :laugh:

Jeg vil tro, at Team RadiosShack i daglig omtale vil overleve som teamnavn …

Link to comment
Share on other sites

Du kan nå det endnu!

Vil du løbe den originale maraton, så kan det nås endnu. Det er først den 13. november, at starten går til det 29. Athens Classic Marathon, hvor man løber fra Marathon ud over sletten og ind til Athen, hvor der er opløb på det stadion, der blev bygget til OL i 1896.

Man gør nogle krumspring for at få distancen op på de 42,195, og ruten er ret udfordrende. Og så er der vist i øvrigt med, at historikere mener, at en budbringer dengang ville have taget turen over bjergene i stedet. Pyt! Det er en god historie.

Jeg var nede at løbe det i 1982, og det må så have været det første eller et af de første år. Det gik nogenlunde, men selvsagt i slowmotion i forhold til 2004, hvor Stefano Baldini vandt på samme rute. Han er i øvrigt lige så elegant en løber, som Moser var en elegant cykelrytter. De kan noget, de der italienere.

Faktisk havde jegt fuldstændig svedt ud, at den førende De Lima fra Brasilien bliver overfaldet af en vanvittig tilskuer på et tidspunkt. Nu hvor jeg ser det igen, kan jeg da godt huske, at han blev hylet fuldstændig ud af den (hvad der er meget forståeligt).

Link to comment
Share on other sites

… og en bette henvisning mere

Er du barfods-/forfods-/mellemfods- eller en anden form for løber, så har du måske læst bestselleren Born to Run. Den fascinerende historie om Tarahumara stammen, der bor i Copper Canyons. Den mest interessante "helt" i den bog er vel egentlig den tidligere bokser, amerikaneren Micah True, der opgav alt og rykkede til Copper Canyons og levede som de lokale. Under kælenavnet El Caballo Blanco er han blevet en slags talsmand for dem, og nu kommer han minsandten til Danmark og fortæller mere den 27. september.

Caballo Blanco i Farum

Du kan høre ham fortælle lidt om sagen her:

http://www.youtube.com/watch?v=YIyEvomUz14&feature=autoplay&list=PL21DE1CE5261B545B&lf=results_video&playnext=2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share