Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

Jeg kan f.eks. godt acceptere, at Allerup, Ziggymund og FastLegs synes, at det er sjovt at blive gennemblødt, mens man lapper cykel 30 km hjemmefra! :lol:

Altså bortset fra at det er slanger og cykler man lapper :tongue: så er jeg nu glad for min hometrainer på våde dage. Ku' faktisk ikk' drømme om at trille ud, hvis det står ned fra oven :chicken:

Luften var lun, vind var der kun meget lidt af, græsset var grønt, rapsen stod gul og ude i engen gik Storken og talte egypt... -

Det var forrygende i dag. Solen bagte ned over feltet i en grad så mine lidet dekorative striber tværs over overarme og lår er tilbage ved nær sommerniveau. Distancen omkring 105-110 og gennemsnitstempoet lige under 42 km/t. Så er det sommer :)

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan f.eks. godt acceptere, at Allerup, Ziggymund og FastLegs synes, at det er sjovt at blive gennemblødt, mens man lapper cykel 30 km hjemmefra!  :lol:

Altså bortset fra at det er slanger og cykler man lapper :tongue: så er jeg nu glad for min hometrainer på våde dage. Ku' faktisk ikk' drømme om at trille ud, hvis det står ned fra oven :chicken:

Luften var lun, vind var der kun meget lidt af, græsset var grønt, rapsen stod gul og ude i engen gik Storken og talte egypt... -
Det var forrygende i dag. Solen bagte ned over feltet i en grad så mine lidet dekorative striber tværs over overarme og lår er tilbage ved nær sommerniveau. Distancen omkring 105-110 og gennemsnitstempoet lige under 42 km/t. Så er det sommer :)

Ziggymund :bike:

Hej Ziggymund

Når du nu ville drille mig - så er det da surt, at der er faldet et "ikke" ud, hva'? :tongue::tongue:

Den med striberne forstår jeg ikke. Jeg er da glad for mine cykelstriber. Det er ren prestige, og jeg har mere end én gang været ude for, at vildtfremmede mennesker har indledt en samtale, fordi de kan se, at jeg cykler. Senest skete det under sidste års ferie i Umbrien, hvor en englænder tiltalte mig ved pool'en. Han cyklede selv, og det endte med, at han lejede en cykel og vi fik nogle gode ture sammen i omegnen. (Principia'en havde naturligvis gjort turen til Umbrien på taget af bilen).

Jeg nød nok dagens tur lige så meget som dig; men jeg kan kun være misundelig på formen. På en god dag kan jeg nok køre 100 km med 37 i snit - hvis jeg altså kan slippe for at tage føringer! :w00t::chicken:

Link to comment
Share on other sites

Nå ja, ingen er vel helt perfekt :)

Hvis du er så vild efter de der "jeg-er-retarderet-striber", så mener jeg bestemt Allerup og jeg tidligere har diskuteret hvad der var mest cool. 1: at tilbringe en betragtelig del af foråret i solarium iført cykeltøj, så striberne var på plads før sæsonstart, eller 2: bruge juli i solarium iført løse arme og ben, sådan at striberne forsvinder og man er lige lækkerbrun over det hele :) Vi blev vist aldrig helt enige, men det kan være at du kan løse gåden...

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Nå ja, ingen er vel helt perfekt :)

Hvis du er så vild efter de der "jeg-er-retarderet-striber", så mener jeg bestemt Allerup og jeg tidligere har diskuteret hvad der var mest cool. 1: at tilbringe en betragtelig del af foråret i solarium iført cykeltøj, så striberne var på plads før sæsonstart, eller 2: bruge juli i solarium iført løse arme og ben, sådan at striberne forsvinder og man er lige lækkerbrun over det hele :) Vi blev vist aldrig helt enige, men det kan være at du kan løse gåden...

Ziggymund :bike:

Point taken - nu er der bare det, at solarier i min verden rangerer ét eller andet sted på linie med anabolske steroider. Det kan hjælpe på kort sigt - men de langsigtede konsekvenser vil jeg overordentlig gerne undgå.

Faktisk er jeg så glad for mine striber, at jeg har droppet at løbetræne i shorts og i stedet konsekvent bruger løbetights. Yes, jeg er sær, I know!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

"Spinnere er sygere! Talløse er de beretninger om influenza, halsbetændelse og hvad ved jeg, som jeg har kunnet læse i spinnernes logbøger i vinterens løb! Derimod har friluftmenneskene i det store og hele klaret vinteren i vertikal tilstand! Jeg har en hypotese om, at man ved at bytte udåndingsluft i et mindre lokale i fysisk presset tilstand (nej, ikke lokalet....) dels udsætter sig for smitte, dels giver den optimale arbejdsvilkår. Jeg har jo i sagens natur ikke lavet kliniske forsøg - men in vivo-erfaringerne taler for min hypotese! "

Copy-pastede liige så Dipy ikke tror at jeg er helt debil. På mange måder interessant hypotese og utvivlsomt sandt. Særligt i forbindelse med SARS epidemien blev der publiceret flere arbejder om luftbåren smitte i fly, hvor air-con anlægget strejkede mv. Endvidere er der den dimension, at det i en spinningsal er muligt at køre sig selv helt derud, hvor kroppen og immunforsvaret er presset helt i bund. Jeg ville aldrig vove at presse mig selv i den grad på landevejen. Generelt er det virkelig problematisk, at så få danskere, idrætsfolk eller ej har respekt for at blive i deres seng når de er syge. :angry: Nå det var bare et lille wake up call fra spinningsilden.... spinner OG friluftsmenneske B)

Link to comment
Share on other sites

Undertegnede er som så ofte nævnt og til tider beklaget 46 somre gammel. I mit voksenliv har jeg haft maksimalt 20 sygedage. Det tilskriver jeg 2 årsager:

1: Jeg kommer fra en familie, der trods udpræget overvægt er overordentlig sejlivet. (via hårdt arbejde er jeg blevet den første normalvægtige - hvad kan det ikke blive til?)

2: Jeg dyrker ikke spinning! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå ja, ingen er vel helt perfekt  :)

Hvis du er så vild efter de der "jeg-er-retarderet-striber", så mener jeg bestemt Allerup og jeg tidligere har diskuteret hvad der var mest cool. 1: at tilbringe en betragtelig del af foråret i solarium iført cykeltøj, så striberne var på plads før sæsonstart, eller 2: bruge juli i solarium iført løse arme og ben, sådan at striberne forsvinder og man er lige lækkerbrun over det hele :) Vi blev vist aldrig helt enige, men det kan være at du kan løse gåden...

Ziggymund :bike:

Point taken - nu er der bare det, at solarier i min verden rangerer ét eller andet sted på linie med anabolske steroider. Det kan hjælpe på kort sigt - men de langsigtede konsekvenser vil jeg overordentlig gerne undgå.

Faktisk er jeg så glad for mine striber, at jeg har droppet at løbetræne i shorts og i stedet konsekvent bruger løbetights. Yes, jeg er sær, I know!

Hej CoqRouge

Helt enig i at det er bedst at undgå solarier, næh lad os få den ægte vare, men det er vel ligeså usundt :blink:

Hvis du virkelig er glad for dine striber, så er du altså dybt underlig ;) Jeg fik ihvertfald grinet lidt, da jeg læste det :lol: . Men hva vi har jo alle vores særheder, det er bare ikke alle der udstiller dem på nettet :)

- Dipy

Link to comment
Share on other sites

Hvis du virkelig er glad for dine striber, så er du altså dybt underlig  Jeg fik ihvertfald grinet lidt, da jeg læste det  . Men hva vi har jo alle vores særheder, det er bare ikke alle der udstiller dem på nettet

Tjah, det er jo én af fordelene ved at være anonym i forhold til flertallet af brugerne på MOL. Ikke desto mindre må jeg advare dig: Det hænder, at jeg bruger den bevidste overdrivelse med det formål at fremme forståelsen! :lol:

Dagens træning: Mit vægt volumen-program. Den, der opfandt 20-rep breathing squat, var et ondt menneske. De sidste 5 reps er teknik og stil tvillingebyer i det centrale Sibirien, men igennem kom jeg da, og heldigvis for selve risikoen ved øvelsen er vægten jo i sagens natur ganske lav i forhold til mit max. I bench press kørte jeg Bear, men sluttede ved 10 sæt - ellers havde jeg nok ligget og hevet i vægtstangen endnu!

I sidepress var venstre arm meget bedre med end sidst. Jeg blev således bekræftet i min tese om, at styrkeforskellen mellem armene ved det foregående træningspas mest var af koordinationsmæssig art.

Link to comment
Share on other sites

Livets andre krav gjorde, at jeg i dag ikke fik indpasset den planlagte 1-times cykeltur inden mørkets frembrud. Jeg løb i stedet 5 km. Sådan en tur dagen efter 20-rep breathing squat er en pinsel - og jeg besluttede lige at øge over en enkelt km. Opfattelsen af anstrengelsen indikerede, at jeg løb i mit 800 m interval-tempo, men stopuret afslørede uden nåde, at farten faktisk kun var 5 km konkurrencetempo. Nå, selv det er vel OK for en restitutionstur dagen efter hård bentræning.

Løb tilfældigvis på en gammel tennisven og -modstander. Vi spillede på hold sammen igennem flere år, har rejst rundt og spillet sommerturneringer sammen og har trænet meget sammen - og vi mødtes i første halvdel af 80'erne 3 gange i singlefinalen til klubmesterskaberne, uheldigvis med ham som vinder i de 2 af tilfældene. Nå, men hvorom alting er, faldt vi i snak og kom til at tale om, at vi begge har tænkt på at begynde at spille igen efter en del år med andre aktiviteter og prioriteter. Det ene ord tog det andet, så om vejret holder, skal vi spille på søndag. Jeg glæder mig - i mange år var tennis mit halve liv, men så nåede jeg et mætningspunkt og lysten har ikke været der de sidste 10 år - men jeg kan mærke, at den er der igen! Jeg skal bare passe på ikke at betræde den der "excess-road"!

Link to comment
Share on other sites

Den, der opfandt 20-rep breathing squat, var et ondt menneske. De sidste 5 reps er teknik og stil tvillingebyer i det centrale Sibirien

Enig :lol: . Hvilken vægt laver du egentlig øvelsen med? Det undrer mig lidt, at du aldrig skriver vægt på din styrketræning, når du samtidig skriver nøjagtige tider på din løbe- og cykeltræning. Hvorfor er der forskel?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det ene ord tog det andet, så om vejret holder, skal vi spille på søndag. Jeg glæder mig - i mange år var tennis mit halve liv, men så nåede jeg et mætningspunkt og lysten har ikke været der de sidste 10 år - men jeg kan mærke, at den er der igen! Jeg skal bare passe på ikke at betræde den der "excess-road"!

Hej Coq

Overvejede ellers at spørge om du ville være at finde i kamfer/pebermynthe duftende Vester Voldgade søndag morgen. Helt særlig stemning der indfinder sig inden starten på WCM :) Dine tanker om nedtrapning forekom sådan ret presente og målrettede. Det er selvfølgelig muligt, at du først løber marathon og derefter spiller tennis med gammel modstander ? Undertegnede melder mig naturligvis straks som med på Excess eller afværgelses-manøvrene af samme - tankerne :blink:

Edited by Spinningsilden
Link to comment
Share on other sites

Den, der opfandt 20-rep breathing squat, var et ondt menneske. De sidste 5 reps er teknik og stil tvillingebyer i det centrale Sibirien

Enig :lol: . Hvilken vægt laver du egentlig øvelsen med? Det undrer mig lidt, at du aldrig skriver vægt på din styrketræning, når du samtidig skriver nøjagtige tider på din løbe- og cykeltræning. Hvorfor er der forskel?

Jeg undrer mig lidt - jeg er af og til blevet revset netop for ikke at skrive tider på mit løberi, men jo - mine 2 halvmarathons i år har jeg ganske rigtigt skrevet tider på, men normalt skriver jeg rent faktisk kun træningsform og distance. Imidlertid er der ikke tale om hemmeligheder, højst en smule blufærdighed.

Da jeg senest trænede lidt squat - hvilket var i efteråret 2003 - målte jeg mit 1-rep max til 115 kg. Fra november til maj har jeg trænet squat een eneste gang, så tilvænnet til øvelsen kan jeg næppe kalde mig. Jeg har derfor valgt at starte forsigtigt og ganske arbitrært fastlagt 50 % af 1-rep max som min 20-rep startvægt, dvs. jeg startede med 57 kg og øger med 2,5 kg pr gang. I går mandag var andet træningspas med øvelsen - som jeg kun laver 1 gang/uge - og således med 59,5 kg, der sjovt nok føltes lettere end de 57 kg i sidste uge.

For fuldstændighedens skyld: Onsdag kører jeg 5 x 2 i deadlift og fredag kører jeg 5 x 2 jumping front squat. Mere bentræning tør jeg ikke lægge ind, når der også skal være reserver til cykling og en smule løb.

Link to comment
Share on other sites

Hej Coq

Overvejede ellers at spørge om du ville være at finde i kamfer/pebermynthe duftende Vester Voldgade søndag morgen. Helt særlig stemning der indfinder sig inden starten på WCM  :)  Dine tanker om nedtrapning forekom sådan ret presente og målrettede. Det er selvfølgelig muligt, at du først løber marathon og derefter spiller tennis med gammel modstander ? Undertegnede melder mig naturligvis straks som med på Excess eller afværgelses-manøvrene af samme - tankerne  :blink:

Kære Spinningsild - den med excess'en var skam også møntet på dig og dine diskussioner med Niske. :)

Angående WCM har jeg været med et par gange - men de seneste år har jeg haft det på den måde, at jeg egentlig ikke gider at løbe længere end 25 km til træning - og så er marathon uden for rækkevidde, når man som jeg er en omskolet sprinter, der grundlæggende betragter 800 m som langdistance!

Hvis jeg skal løbe marathon igen, skal der være noget der lokker. Jeg har overvejet at gå efter 7 Continent's Club - men dels mangler jeg hele 4 kontinenter, dels hader jeg kulde, hvorfor bare tanken om at løbe på Antarktis (i ??) er mig vederstyggelig.

Andre tiltrækkende muligheder er at prøve den næsten-originale rute Marathon-Athen eller at deltage i Medoc Marathon og gennemføre udenfor promillegrænsen! :tongue::w00t:

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Vægt og tid er i sig selv ikke vigtige, men det gør det mere spændende og engagerende at følge med i en øvelse, hvis man kan sætte nogle målbare størrelser på. En fremgang på 12 sekunder eller 10kg er lettere at forholde sig til end blot at "det går bedre end i sidste uge". Derfor min nysgerrighed.

fredag kører jeg 5 x 2 jumping front squat.

Den øvelse skal du passe på med. Bare spørg Rod, som den øvelse skaffede en meget grim rygskade. En skade, som har holdt ham væk fra det meste seriøs træning i mange måneder.

Link to comment
Share on other sites

Hej CoqRouge

Et lille spørgsmål. Hvorfor laver en endorfinjunkie som dig 20-rep breathing squat? Er det en form for selvplageri (hvilket stemmer overens med at du er sær) eller ligger der noget andet bag?

Hej Son of Bonehead - velkommen til. Jeg er nok osse et bonehead, men jeg forstår ikke helt spørgsmålet? 20'eren giver da om noget et endorfinkick! Jeg ved ikke om du har læst mig log før, men jeg excellerer i at hæmme min styrke- og muskelvækst ved at løbe og cykle - hvorefter jeg ved løbetræningen til gengæld ofte er for brugt af den forudgående vægttræning til at yde det ønskede. Mit endorfinkick får jeg imidlertid altid - og i det store og hele løfter jeg mere end de fleste løbere og kan løbe fra de fleste løftere. Funktionelt forfængelig - thats's the name of the game!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
..jeg excellerer i at hæmme min styrke- og muskelvækst ved at løbe og cykle - hvorefter jeg ved løbetræningen til gengæld ofte er for brugt af den forudgående vægttræning til at yde det ønskede. Mit endorfinkick får jeg imidlertid altid - og i det store og hele løfter jeg mere end de fleste løbere og kan løbe fra de fleste løftere. Funktionelt forfængelig - thats's the name of the game!

Under alle omstændigheder respekt herfra, hvis du løber/løfter i samme fænomenale stil som du skriver. He he det er f.. en fornøjelse B)

Link to comment
Share on other sites

...20'eren giver da om noget et endorfinkick! ...

Tilsyrede lår er vel ikke helt det samme som et endorfinkick. ;)

...men jeg excellerer i at hæmme min styrke- og muskelvækst ved at løbe og cykle...

Hvis muskelvækst ikke er formålet hvad er så? F.eks. vil 5x5 med en højere vægt da være mere gavnlig for styrken og samtidig vil løbeturen dagen efter nok ikke være så påvirket.

Link to comment
Share on other sites

..jeg excellerer i at hæmme min styrke- og muskelvækst ved at løbe og cykle - hvorefter jeg ved løbetræningen til gengæld ofte er for brugt af den forudgående vægttræning til at yde det ønskede. Mit endorfinkick får jeg imidlertid altid - og i det store og hele løfter jeg mere end de fleste løbere og kan løbe fra de fleste løftere. Funktionelt forfængelig - thats's the name of the game!

Under alle omstændigheder respekt herfra, hvis du løber/løfter i samme fænomenale stil som du skriver. He he det er f.. en fornøjelse B)

Tak for de smukke ord! Som jeg også skrev i din log, er jeg flittig gæst i de logs, hvor penneføreren har ordet i sin magt. Hvad mig selv angår, er jeg nok bedre genetisk programmeret i de traditionelle intelligensdiscipliner end for så vidt angår løb og jernrivning. Desværre - eller heldigvis? - alt efter temperament!

Link to comment
Share on other sites

...20'eren giver da om noget et endorfinkick! ...

Tilsyrede lår er vel ikke helt det samme som et endorfinkick. ;)

...men jeg excellerer i at hæmme min styrke- og muskelvækst ved at løbe og cykle...

Hvis muskelvækst ikke er formålet hvad er så? F.eks. vil 5x5 med en højere vægt da være mere gavnlig for styrken og samtidig vil løbeturen dagen efter nok ikke være så påvirket.

Nej, ikke det samme - men der er i min verden alligevel en vis sammenhæng.

Mål? - ja, der var den så igen! Hvad er mit mål med træningen? Jeg ved det ikke, men jeg vil være nogenlunde til det hele og gør ikke krav på at være den bedste til noget - min konkurrencementalitet finder anvendelse andetsteds! Jeg har kørt 5 x 5 med vægte, der efter min standard var tunge, og påvirkningen af løbeturene var stor - større, end jeg har oplevet efter de første par gange med 20'eren, men nu er jeg jo også kun ved at bygge op til det punkt, hvor vægten i sig selv rummer en udfordring.

Grundlæggende kan jeg simpelt hen bare lide at træne, og hvis jeg af den ene eller den anden grund ikke får trænet i 48 timer, bliver jeg irritabel/pirrelig. Det fortolker jeg på absolut uvidenskabeligt grundlag som et tegn på, at jeg har brug for et skud endorfin - og det kan så komme fra jernrivning eller cardio, alt efter hvad der nu lige passer ind i programmet.

Link to comment
Share on other sites

Grundlæggende kan jeg simpelt hen bare lide at træne, og hvis jeg af den ene eller den anden grund ikke får trænet i 48 timer, bliver jeg irritabel/pirrelig. Det fortolker jeg på absolut uvidenskabeligt grundlag som et tegn på, at jeg har brug for et skud endorfin - og det kan så komme fra jernrivning eller cardio, alt efter hvad der nu lige passer ind i programmet.

Det kan jeg sagtens forholde mig til. Jeg har det lidt på samme måde.

Når man læser din log så virker din løbetræning meget gennemtækt og derfor virkede det lidt underligt med 20-rep breathing squat. Men al træning behøver jo heldigvis ikke være grundet i rationelle overvejelser. :)

Link to comment
Share on other sites

Grundlæggende kan jeg simpelt hen bare lide at træne, og hvis jeg af den ene eller den anden grund ikke får trænet i 48 timer, bliver jeg irritabel/pirrelig. Det fortolker jeg på absolut uvidenskabeligt grundlag som et tegn på, at jeg har brug for et skud endorfin - og det kan så komme fra jernrivning eller cardio, alt efter hvad der nu lige passer ind i programmet.

Det kan jeg sagtens forholde mig til. Jeg har det lidt på samme måde.

Når man læser din log så virker din løbetræning meget gennemtækt og derfor virkede det lidt underligt med 20-rep breathing squat. Men al træning behøver jo heldigvis ikke være grundet i rationelle overvejelser. :)

Du har givetvis ret mht. det rationelle versus det irrationelle element. Når jeg nu har valgt at køre 20'eren i en periode, er rationalet (eller irrationalet :lol: ) som følger:

1: Jeg har ingen specielle mål for løbetræningen de næste måneder - skal bare holde mig i gang. Cykeltræningen prioriterer jeg højere, til aftenerne igen bliver mørke.

2: 20'eren står for mig som et muligt kompromis mellem udholdenhed og styrke.

Link to comment
Share on other sites

Aftenens træning bestod i mit tunge program. Jeg eksperimenterede med diverse øvelser, der giver styrke i skulderens laterale muskelhovede, for jeg har en fornemmelse af, at jeg er blevet for stærk relativt på skulderens forside - og jeg er ikke interesseret i skader som følge af ubalance her. Det er ikke nogen sinde lykkedes for mig at finde den helt rigtige øvelse. Jeg har eksperimenteret med laterals med strakt arm, laterals med bøjet arm, laterals med armene foran kroppen og upright rowing med medium grebsbredde - vel en ca. 35 cm. Umiddelbart foretrækker jeg sidstnævnte, men helt perfekt er der desværre ingen af de nævnte øvelser, der er.

Link to comment
Share on other sites

På grund af konen hjemkomst fra triumftoget i USA blev det kun til 19 km på cyklen, hvor jeg dog fik indlagt en runde Billat 30-30, så intensiteten blev ok. ´nuf´said! :tongue:

Her til morgen bragte Principia'en mig på arbejde - men ikke uden problemer. Jeg kom til at tænke på MaxPowers aprilsnar om alle ulykkerne, der hjemsøgte ham.

De gode nyheder: Jeg punkterede ikke og jeg havde ingen styrt.

1: Cykelcomputeren strejkede - viva el Polar! :thumb_down:

2: Stropperne i cykelhjelmen gik kaput, så jeg havde den siddende mere eller mindre ned over øjnene.

3: Fik egerbrud i baghjulet, da jeg trådte til under accelleration. Jeg kører med ret stive hjul - Rolf Vector Pro - og kunne godt fortsætte efter at have åbnet bremsen - men det kræver specialværktøj at skifte eger på de ellers gode hjul! :devil:

4: Mobilen ringede undervejs. Jeg stoppede og gennemrodede rygsækken for at finde den, det lykkedes, jeg blev mindet om at medbringe noget, som kun kan være i bilen og måtte melde pas - og da jeg kom frem, opdagede jeg, at jeg ikke havde fået lukket tasken ordentligt, så nu skal jeg have gjort op, om jeg har tabt noget undervejs.

-men ellers var det en god tur! Spørgsmålet er bare, om jeg tør køre hjem igen......?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share