Endorfinjunkie på genoptræning


CoqRouge
 Share

Recommended Posts

De krydsede fingre er begyndt at virke, for det lykkedes at gennemføre en enorm distance på ikke mindre end 19 km på cyklen uden problemer. Jeg kunne mærke visse advarselssignaler, hvis jeg trådte igennem i forbindelse med temposkift, så det lod jeg i det store og hele være med, og bortset fra det gik det fint, såvel stående som siddende og med såvel høj som lav kadence. Faktisk er det klart mindre belastende at cykle end at gå - for jeg er stadig ikke i stand til at bevæge mig til fods uden at søge tilflugt i en lettere forandret gangart. Monty Python, here I come! :)

Diverse materialer nævner helingstider på mellem 1 og 3 uger. Som det går lige nu, mener jeg at kunne håbe på at havne i den lave ende.

På Internettet er det flere steder nævnt, at skader af denne art kan skyldes en ubalance mellem quadriceps og hasemusklerne. Jeg har ikke selv decideret trænet ben i årets 4 første måneder grundet løbetræningen, men i efteråret trænede jeg for første gang nogensinde en smule dødløft og oplevede ikke der nogen svaghed i baglåret, men det kan selvfølgelig være svært at afgøre. I hvert fald overvejer jeg, om jeg skal smide en øvelse ekstra for baglåret ind i mit program, når jeg er tilbage ved fuld styrke, og jeg vil i denne forbindelse gerne have input til øvelsesvalget. Selv har jeg tænkt på:

a: Good Mornings

b: Kropsfremfældninger - eller hvad det nu hedder, når man med fikserede ankler vinkler kroppen fremover, mens man sidder på knæ.

c: Dødløft - indgår allerede nu, men i stærkt forøget omfang.

d: Lunges - eller en variant heraf.

Forslag og kommentarer inviteres hermed.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, aldrig så snart poster man et lille spørgsmål, førend den store tavshed begynder at råde i loggen! :lol:

Ellers går det godt. Lod mig i går lokke til at stå på mål, da ungerne spillede fodbold, og benet holdt. Jeg havde til gengæld selv svært ved at forblive i målet! Fodbold har for mig altid været et spil, der spilles på modstandernes banehlavdel, men jeg turde altså ikke at lunte rundt ude på banen.

I dag har jeg gennemført et komplet vægtprogram incl. nogle forsigtige squats med symbolske vægte og efterfølgende blide strækøvelser. Igen holdt benet. Fortsætter fremgangen, vil jeg forsøge at lægge lidt rigtig vægt på på lørdag og evt. løbe en lille tur søndag.

Angående vægte er der ingen tvivl om, at min egenvægt vil have godt af, at jeg kommer tilbage til fuld styrke på konditræningen. I hvert fald har jeg på fornemmelsen, at jeg "gainer" et halvt kilo om dagen pga. inaktivitet - og der er ikke tale om muskelmasse!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, aldrig så snart poster man et lille spørgsmål, førend den store tavshed begynder at råde i loggen! :lol:

Jeg vil bryde tavsheden med at sige "Rumænsk Dødløft". Det er, imho, den bedste haseøvelse, når vi snakker ekstension af hoften. Goodmornings er også fin, men jeg kan sgutte li' den.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Igen holdt benet. Fortsætter fremgangen, vil jeg forsøge at lægge lidt rigtig vægt på på lørdag og evt. løbe en lille tur søndag.Angående vægte er der ingen tvivl om, at min egenvægt vil have godt af, at jeg kommer tilbage til fuld styrke på konditræningen. I hvert fald har jeg på fornemmelsen, at jeg "gainer" et halvt kilo om dagen pga. inaktivitet 

- husk at det er en fornemmelse med vægten... manglende stimulering af dopamin/endorfin whatever receptorer.... i mine øjne meget positivt med så meget heling på under 1 uge :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, helingen kan jeg vist ikke klage over. Jeg har nok altid haft det, som man kalder "godt lægekød", og heldigvis var der jo kun tale om en partiel bristning, ikke en hel overrivning. Den lette misfarvning af benet er også væk, så blødningen må være stoppet og gået i opløsning. Jeg kan også atter gå uden at ligne John Cleese i hans glansperiode - så alt i alt er status i dag langt bedre, end jeg havde turdet håbe for 4 dage siden. Mht. come-back på tennisbanen er dette dog udskudt på ubestemt tid.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
..så alt i alt er status i dag langt bedre, end jeg havde turdet håbe for 4 dage siden. Mht. come-back på tennisbanen er dette dog udskudt på ubestemt tid.

Lyder fornuftigt med sidstnævnte B) Fortsat god ultraheling til benet. May the force be with you når abstinenserne trænger sig på i dag..... :unsure: "Refeeeeed" i morgen :devil: M Semimembranosus tager formentlig ikke skade af lidt ro indtil da.

Link to comment
Share on other sites

Da benet fra morgenstunden forkyndte sin omtrentlige helbredelse, gjorde jeg som sædvanlig det irrationelle og besluttede at gennemføre fuldt vægtprogram - inklusive at koble alle de benøvelser på, som jeg havde planlagt til tidligere på ugen, men måtte opgive at gennemføre på grund af m. semimembranosus. Jeg har således i dag trænet såvel tung dødløft som 20-rep breathing squat, og jeg rundede af med good mornings, som jeg efter moden overvejelse har besluttet at indarbejde for at styrke hasemuskulaturen som led i indsatsen for at forebygge skader.

-og benet! Det holdt sgu'! :a-okhand: :4thumbup: Tilbage er kun en let ømhed, som jeg ikke under normale omstændigheder ville tage mig noget særligt af.

Afhængigt af morgendagens vejr er der planlagt en løbetur eller en cykeltur - helst det sidste, for efter dagens benøvelser er jeg næppe meget værd til fods i morgen.

Har her til aften spenderet ca. 90 sindsoprivende minutter i selskab med Anja og Bojana. Fantastisk spændende og fantastisk god underholdning - og ikke mindst de rigtige vindere! :partycrowd:

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
-og benet! Det holdt sgu'!  :a-okhand:  :4thumbup: Tilbage er kun en let ømhed, som jeg ikke under normale omstændigheder ville tage mig noget særligt af.

Sounds Gooooooood :dance:

Link to comment
Share on other sites

Søndag morgen var der fortsat kun den lette ømhed i det skadede område - men DOMS havde holdt sit indtog pga. mine good mornings. Jeg har læst et sted, at man skåner lænden ved at holde en anelse bøjning i knæene, så det gjorde jeg. Om det så er derfor, ved jeg ikke - men jeg er noget så øm i r.... - øh, gluterne, hele familien! Hasemusklerne - som jo egentlig var det område, som jeg ville ramme - er til gengæld ganske upåvirkede. Hvis denne fordeling holder, må jeg se mig om efter en anden øvelse for haserne - for jeg har ingen intention om at træne specielt for gluterne, da jeg på dette område allerede er begunstiget/belastet (alt efter præferencer) fra naturens side!

Også quadriceps havde det overraskende godt i dag, så min korte cykeltur blev forvandlet til et intervaltræningspas - 12 x billat 30-30. Det gik fint - for første gang i år lykkedes det at presse pulsen op over de 90 % af maksimum under cykling. Stængerne er så småt ved at have affundet sig med overgangen fra New Balance til Continental! Når jeg kortvarigt kan presse pulsen op på 95 % ved cykling uden at syre totalt til, er sæsonen for alvor begyndt - og det kan ikke vare længe nu.

Link to comment
Share on other sites

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstr...egDeadlift.html

Er også en udemærket hase øvelse. Mht. skadesbehandling er det også vigtigt at lave moderat udspænding, da dette menes at ensrette fibrene under helingsfasen (proliferation).

Dyb massage og ultralyd/kortbølge er naturligvis heller ikke af vejen - afhængigt af hvor travlt du har :)

Link to comment
Share on other sites

Jørgen L>Tak for tippet. Øvelsen vil jeg lade indgå i de næste dages eksperimenter. Strækøvelserne har jeg husket undervejs, så mon ikke den side af sagen skulle være i orden. I øvrigt er M. Semimembranosus symptomfri i dag, så med mindre der indtræffer et tilbagefald, forsvinder skadesberetningen hermed fra min log. Lært noget? - tjah, bum - jeg har vel lært, at jeg ikke er immun mod muskelskader, men decideret garantere, at noget tilsvarende ikke indtræffer igen, det kan jeg nok ikke.

Link to comment
Share on other sites

Lært noget? - tjah, bum - jeg har vel lært, at jeg ikke er immun mod muskelskader, men decideret garantere, at noget tilsvarende ikke indtræffer igen, det kan jeg nok ikke.

Næe, skader er jo ikke ligefrem noget man planlægger! Godt at læse at det ikke var mere alvorligt. :)

Jeg har vist ikke givet mig selv til kende før, men har fulgt lidt med i din meget spændende log på sidelinjen et stykke til. Fremover vil den blive fulgt tæt - skønt med en log der ikke kun handler om tilbagelagte kilometer, vægt smidt og løftet og proteiner og kalorier:)

vh. Eva

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til, Panda Eva. Jeg skal nok bestræbe mig på, at loggen også i fremtiden kommer til at handle om nogle af de ting, der optager mig, dog oftest under forudsætning af, at jeg kan finde en i det mindste perifert motionsrelevant vinkel på emnet.

Jeg skal lige have en efterskrift på skaden. I eftermiddags kontaktede jeg tidligere nævnte gamle tennisarvefjende og meldte mig klar til nye kampe. Ak, nej - siden vores korte eventyr for 8 dage siden har hans skulder været helt smadret, og nu skal han til læge. Han er endda bare en grønskolling på 40 år! (Nej, ikke lægen!)

Stort set alle de gamle tennisvrag, som jeg kender, slæber rundt på problemer med deres rotator cuff i servearmen, jeg selv inklusive. Det er dog sjældent, at det går fra det generende stadium til det direkte behandlingskrævende.

Link to comment
Share on other sites

Hessel>Tak for deltagelsen! Håber, at du får lejlighed til at holde gang i træningen på din færden i det sydamerikanske.

Min egen træning mandag bestod i en times tennis med ungerne (yes, I'm back!) samt et komplet styrketræningspas. Det sidstnævnte føltes usædvanlig hårdt, men jeg har svært ved at tro, at det kan have sammenhæng med det, at jeg forinden havde ageret ret stillestående boldmaskine i en times tid.

Jeg eksperimenterede med en stivbenet variant af dødløft, hvor vægten kører tæt på kroppen og bøjningen sker i hoften. Det føltes, som om det gik i haserne, men jeg kan ikke mærke noget i dag - måske fordi jeg havde valgt en yderst moderat vægt, da øvelsen jo er ny for mig.

I aften skulle jeg gerne have smuglet en cykeltur ind - men det kan desværre vise sig nødvendigt, at den afvikles indendørs på min udrangerede Koga Miyata, der henslæber sit otium fastspændt i en Tacx Basic. Det er OK træning - men indendørs cardio er så keeeeeedeligt!

Link to comment
Share on other sites

Det er OK træning - men indendørs cardio er så keeeeeedeligt!

- kan forstå at du aldrig har deltaget på en spinningtime, mærket flowet i dit tråd, lige pludselig forsvinde ud af din mentale tilstand og opdage at timen er forbi... :)

Advarsel: Nu fik du trykket på knappen..........!

Nej, det har jeg ikke, og jeg kommer næppe nogen sinde heller til det. Jeg er flere gange her på MOL - i al venskabelighed og ganske low key - blevet flamet en smule for min holdning til spinning. Det skal imidlertid ikke afholde mig fra at gentage og uddybe! Måske burde jeg lade være, men at holde mund har aldrig hørt til mine kernekompetencer! Inden jeg går videre, vil jeg dog gerne slå fast, at jeg er helt på det rene med, at spinning kan være og hyppigt er glimrende kredsløbstræning! OK, så har jeg altså sagt det!!

1: Spinnere er sygere. Jeg læser ganske mange logs fra tid til anden, og det har været mig en kilde til gentagen og vedholdende forundring, at der er så mange beretninger om sygdom her. Halsbetændelserne og influenzaerne står i kø for at hjemsøge de arme spinnere. Egentlig kan det vel ikke undre. Hvis man skulle designe de optimale vilkår for luft- og dråbebåren smitte, ville man formentlig sætte et antal mennesker tæt sammen i et lokale og via hård træning midlertidigt nedsætte deres immunforsvar. Enter spinning! Jeg spørger mig selv, om ikke de mange sygdomstilfælde interagerer med den effektive træning, således at status for det almene velbefindende i bedste tilfælde er status quo.

2: Spinnere er disciplinhungrende. Kæft, trit og retning er ikke dagens orden i det moderne Danmark, heldigvis. Hos mange mennesker efterlader dette dog et tomrum - et tomrum, som udfyldes ved, at man opsøger en sergenttype med et ordforråd som Kaptajn Haddock's. Denne person udruster man så med beføjelser til at svinge pisken og opretholde disciplinen i en gruppe. "Hamilton, for helvede mand - du presser dig jo ikke, dit civilisationsbløddyr. Hold takten, dit lystreptil!" (Tak til JS for lån af ordet). Den slags underkaster jeg mig ikke frivilligt - men ved nærmere eftertanke var det måske ikke så dårligt med en tjans som instruktør!

3: Spinning er en skemalagt aktivitet. Min livssituation er således, at jeg ofte ikke har let ved at forpligte mig til at deltage på et givent, forud planlagt tidspunkt. Derfor er det af stor værdi for mig at kunne gribe chancen, når den lige præsenterer sig.

Edited by CoqRouge
Link to comment
Share on other sites

Uha! - kan så få ord virkelig sætte så mange ord på skrift.. :lol:

Jeg forstår essensen af din mening omkring spinning og den er der faktisk mange der

deler med dig, specielt den sidste.

Hvis du nogensinde kommer forbi Århus, vil jeg med glæde invitere dig indenfor i spinningtemplet. Jeg kan ikke garantere at du ikke modtager luftbåren smitte, men jeg kan vise dig en anden måde at køre spinning på.

Forresten første gang, at jeg læser JS-citater der ikke kommer fra JS´mund... :lol:

Edited by Ulrik1973
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

QUOTE (CoqRouge @ 9. May 2004, 22:10)

Jeg deler absolut glæden over en perfekt dag til undendørs træning. Spinning go home!

QUOTE (Spinningsilden@9. May, 2004, 22:?)

Hver ting til sin tid.... glæden ved laange, seje ture på landevejen bliver større når der er ben og luft til at accelerere... udholdenhed til at trække de sidste 30 k hjem i modvind når man mest af alt har lyst til at smide sig i grøfte kanten i nærdøds oplevelse. I min verden supplerer spinning og landevej hinanden. Førstnævnte er sådan en "quick and dirty" ting med høj intensitet, hurtigt overstået (ligebortset fra mandags pas) mens landevejen oftere er noget der kræver mindst et par timer, lige tjekke udstyr, være forberedt på punkteringer, holde øje med biler osv. Helt optimalt en hel eftermiddag i solen.. kører helt klart bedst efter den første time.Tænker på spinning som sammenligneligt med vægt træning. Det foregår også indendørs og får alligevel tid og rum fordi det bidrager med styrke til hele kroppen. Lyder nu som en super tur du havde i dag any way

He he jeg er nem at provokere hvad spinning angår ... Drenge ! Citerer lige mig selv 2 uger tilbage. Troede emnet var uddebateret ? B) Bemærk iøvrigt, hvem der i første omgang ikke fløj til tastaturet ved bemærkningen om at indendørs Cardio er keeedeligt..... Zen rules :angel: Jeg tror i øvrigt, at det største pres / konkurrence om man vil, i spinningsalen såvel som alle andre steder er kampen mod sig selv. Den kan så være animeret af musik, andre landevejs-ryttere, en værdig modstander på tennis banen. Glæden ved at opleve transcendens... overskridelse af egne grænser. Diciplin jovist .. på samme måde som når man tager cyklen/løbeskoene frem - "Just do it"... De bedste stunder er da på den anden side karakteriseret ved at kroppen arbejder uden anden tilskyndelse end lysten til / glæden ved at bevæge sig. Ponty'sk kroppen som yderste bevidsthedsgrænse. Jeg skal gerne tage dig med i Marselisborgskoven, cykelruter rundt Århus hvis spin ikke lige er sagen. :wave:

Edited by Spinningsilden
Link to comment
Share on other sites

Træningen i går aftes stod på 12 x billat 30-30 på min indendørscykel. Alt i alt - med opvarmning og afrulning - tog træningen 25 minutter, med kun 6 minutters intensiv anstrengelse. Tiden tillod ikke mere - og det var heller ikke nødvendigt, for tænk, at noget så kortvarigt kan være så hårdt! På mig virker de 30 sekunders hård cykling, afvekslet med 30 sekunders aktiv hvile (ca. 150 watt) på den måde, at benene syrer til, mens pulsen først til allersidst kommer lidt op i højderne - arbejdsintervallerne er for korte til, at hjertet kan nå at accellerere. I sidste interval endte jeg med en puls på 92 % af max. - højt nok!

Jeg vil gerne uddele en :thumb_down: til Studiechef ved Københavns Universitet Jacob Lange. I dagens udgave af Politiken er han citeret for, at unge med f.eks. 6,2 i snit ved studentereksamen aldrig kommer i gang med en uddannelse, men blot hutler sig igennem tilværelsen som servitricer og postbude. Hvad f..... bilder han sig ind! Hvad skulle der nu være galt med at være servitrice? - og ved han ikke, at det kræver en uddannelse at være postbud, hvis man ikke netop er afløser. (Og angående afløsere er vores egen ophøjede moderator da vist ikke ganske uden uddannelse, vel MaxPower? :lol: ) Mener Lange i alvor, at landets ca. 12.000 postbude "hutler" sig gennem tilværelsen? Magen til ophøjet akademikerforherligende nonsens skal man da lede længe efter!

-og så lige disclaimeren: Jeg er selv akademiker, men jeg skriver ovenstående af ærlig harme, ikke for at være politisk korrekt!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
for tænk, at noget så kortvarigt kan være så hårdt! På mig virker de 30 sekunders hård cykling, afvekslet med 30 sekunders aktiv hvile (ca. 150 watt) på den måde, at benene syrer til, mens pulsen først til allersidst kommer lidt op i højderne - arbejdsintervallerne er for korte til, at hjertet kan nå at accellerere. I sidste interval endte jeg med en puls på 92 % af max. - højt nok!

Minsandten - en skabs spinning freak :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gerne uddele en :thumb_down: til Studiechef ved Københavns Universitet Jacob Lange. I dagens udgave af Politiken er han citeret for, at unge med f.eks. 6,2 i snit ved studentereksamen aldrig kommer i gang med en uddannelse, men blot hutler sig igennem tilværelsen som servitricer og postbude. Hvad f..... bilder han sig ind! Hvad skulle der nu være galt med at være servitrice? - og ved han ikke, at det kræver en uddannelse at være postbud, hvis man ikke netop er afløser. (Og angående afløsere er vores egen ophøjede moderator da vist ikke ganske uden uddannelse, vel MaxPower? :lol: ) Mener Lange i alvor, at landets ca. 12.000 postbude "hutler" sig gennem tilværelsen? Magen til ophøjet akademikerforherligende nonsens skal man da lede længe efter!

Der er forskel på at læse, det der står, og læse det der menes. ;)

Fra Jacob Langes kontorstol er hans udtalelser da både berettiget og konstruktive, hvis altså politikerne, forældrene og de unge tager det til efterretning. Jeg synes, på trods af at det er den samme sang han kommer med hvert år, at man skal opfatte kritikken konstruktivt og ikke blot lade sig forarge på diverse faggruppers vegne, fordi det er det letteste. ;)

Som sidebemærkning vil jeg da påpege, at hvis man afslutter studentereksamen med 6,2 i snit, så er det nok begrænset hvor mange døre der er åbne på videregående uddanelser, ligesom det måske er relevant at selvransage i forhold til om man mon ikke egner sig bedre til at være postbud eller servitrice, i stedet for at læse videre med et pensum der nok er en del mere udfordrende end gymnasiet etc. <_<

Jeg ved der findes mere end én person i mit fagområde, der har et gymnasielt snit på mellem seks og syv, ligesom der også er folk helt uden studentereksamen (hvilket normalt er et krav for ansættelse). Det gør dem ikke dårligere til faget, og professionen opfattes ellers af mange som speciel med store krav til evner. Fra Jacob Langes synspunkt kunne vi nok gå ind under gruppen, der hutler sig gennem tilværelsen. :lol:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Der skal lyde et hjerteligt "velkommen tilbage" til 'Pyt efter nogen tids fravær her i loggen. Det bliver så også det eneste, som du får lige her! :) Medhold vil jeg ikke give dig.

Jeg synes, at du selv vælger en nem løsning ved at tale om, hvordan verden må se ud fra JLs stol og ved at fortolke på, hvad han egentlig mener. Dine synspunkter, som du beskriver dem i de sidste 2 afsnit af dit indlæg, vil jeg nemlig godt erklære mig enig i. Det tror jeg til gengæld absolut ikke, at JL ville! Hov, så fik du alligevel lidt medhold fra mig!

-men jeg tror, at JL mener lige nøjagtigt det, som han skriver/udtaler, og når du forsøger at sætte dig ind i hans situation og hans verdensbillede, så udviser du efter min mening en form for repressiv tolerance, som han ikke har fortjent. Han har fortjent endnu værre! Som jeg oplever hans udsagn, er servitricer og postbude sociale tabere, hvorimod uinteresserede studerende i gang med formålsløse uddannelser er vindere. Jeg er fundamentalt uenig - man er en vinder, hvis man finder mening i det, som man nu engang ved skæbnens spil er kommet til at beskæftige sig med her i livet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share