Armoured female


Armoured female
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Idag:

Skåne-DFHT Uge A/session D:

Opvarmning: Hang snatch 4x5 x 20 kg

Front squat: (1x7 x 20 kg); 3x10 x 30 kg - rigelig plads til progression her :)

CAT back squat: 8x2 x 40 kg - med Manta Ray.

Dødløft: (1x5 x 60 kg); 4x5 x 75 kg - lidt knas fra hø. SI-led...

Trap shrugs maskine: 2x20 x 40 kg

CX Seated leg curls: 1x10 x 70; 2x10 x 70 +3.

Skrå hyperextensions: 2x10

Weighted abs: 2x10 x 40 kg

Reverse bench crunches: 1x10

Hyperext. twist crunches: 1x10/side.

Hofteextensioner: 1x10/ben.

Det var vist en god ide at køre front squat frem for squat. Ingen problemer, og der er foreløbig lagt op til en hurtig progression. Til gengæld naggede dødløften lidt i det ene SI-led, spørgsmålet er om jeg skal køre DL før CAT squat og front squat, så de tungeste øvelser bliver fyret af, mens jeg er frisk i den stabiliserende muskulatur?

:angelgrin: Cuttestatus: MT 75½ cm, BW 78,9 kg (minus 0,6 kg på en uge) - så er der fremskridt igen efter en periode med stilstand :bigsmile: Taljen følger ikke så meget med mere, efter det intraabdominale fedt er røget.

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld naggede dødløften lidt i det ene SI-led, spørgsmålet er om jeg skal køre DL før CAT squat og front squat, så de tungeste øvelser bliver fyret af, mens jeg er frisk i den stabiliserende muskulatur?

Det er jo nok altid en god ide.. Dog mener jeg ikke der er det store at hente i stabiliserende muskler over SI leddene.. :)

Læste en artikel på T-mag om rækkefølgen af løft i bænkpres. Her blev det nævnt at det nok er en god ide at starte med DB, dernæst BB og til sidst maskiner, igen pga førnævnte stabilitets problem.

Link to comment
Share on other sites

Goodmornings har jeg kun kørt 1 gang indenfor de sidste mange måneder, så det ved jeg ikke rigtig. Stivbenet DL var et problem, når jeg kom over ca. 85 %, og formen begyndte at skride, så mon ikke det er det samme ved goodmornings?

Men jeg prøver fra nu af at lægge de tungeste øvelser først, selvom front squat virker som om den kræver mere af stabiliteten end dødløft.

Jørgen L: Kan hidsig brug af hamstrings (ved fx explosiv DL) trække et hypermobilt SI-led af led? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

"Sjovt", som der mærkes forskel på bent-over row og pulldown. Uden ve. teres major (den døde da Nakkeholdet fra Helvede kom på besøg) er styrken i PD ret påvirket, men ikke særlig meget hvad angår bent-over rows. Jeg er normalt lidt stærkere i pulldowns. Hermed en lille note til jer, som gerne vil træne lats uden at få for meget teres major-hypertrofi (hvis I ikke allerede vidste det) :)

Har gjort mig de samme betragtninger ang. bent-over row/pulldown.

Min teres major i venstre side atrofierede også grelt da jeg havde nakkeproblemer. Den øvelse jeg havde aller-mest gavn af under genoptræning på det tidspunkt var en pullover maskine :) der gav modstand i hele bevægebanen helt indtil albuerne kom bag kroppen imodsætning til pullovers lavet med håndvægt (skodøvelse). Det er rart at vide man træner en ryg øvelse hvor latisiumus/teres major arbejder og man har vished for at man ikke bruger armene til at trække med. Problemet er også når man f.eks laver bent-overrows hvor der jo ikke er meget ROM i forhold til feks dumbell rows så er biceps mere end villig til at kompenserer.....

Intet er så skidt at det ikke er godt for noget...

Af skade bliver man klog på hvordan musklerne fungerer i samspil med hinanden. :)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jørgen L: Kan hidsig brug af hamstrings (ved fx explosiv DL) trække et hypermobilt SI-led af led? :unsure:

Det er bestemt muligt. Det kan også være en kombination af stor nedad rettet kraft på sacrum (Løft af hvadsomhelst over hoftehøjde), sammen med opadrettet kraft på os ilium (Det at have vægtbæring på benet.) I teorien kan det få SI leddet til at flytte sig lidt, hvorfor der så kommer smerter fra ligamenter eller leddet selv.

Denne kombination ser man f.eks. ved (mode-)diagnosen bækkenløsning. Her er det nok for de ramte, at stå med vægtbæring på et ben af gangen.

Som jeg skrev kan jeg ikke lige se nogen effektiv behandling af fænomenet. Du er jo sikkert klar over at jeg ikke mener manipulation af et løst led er nogen god ide, men alternativet er desværre nok tilbageholdenhed med belastende træning.

Du bør under ingen omstændigheder lave lunges (IMHO), eller andre øvelser med eet bens vægtbæring.

Når du står ud af bilen, så gør det med samlede ben, ikke et af gangen.

Der er en række Do's og Dont's når det er SI leddet der smerter, men mon ikke du har hørt dem til hudløshed :)

Link to comment
Share on other sites

Sas: Yup, jeg har tit spekuleret på, hvordan jeg kunne træne lats uden at ramme teres major - nu fandt jeg svaret :tongue: Og problemet med en uproportionelt stor teres major har jeg ikke længere, i venstre side i hvert fald :unsure:

Jørgen L: Lunges har jeg aldrig kunne finde ud af alligevel :)

De gange, jeg har fået ballade med enten det ene eller det andet SI-led, så er det tung DL eller tung stivbenet DL som har været synderen. I dag var vægten ikke noget særligt (jeg ville mene, at 75 kg er under min 85% 1RM), men jeg har jo lige haft en lang pause, samtidig med øvelsen faldt efter front squat og CAT squat :unsure:

Heldigvis er det lettet en del allerede ved at ligge lidt på sofaen.

Når du står ud af bilen, så gør det med samlede ben, ikke et af gangen.

...og så lade være med at løbe når jeg er kold, fordi achillessenen knager - jeg må snart skifte karriere... :(

Link to comment
Share on other sites

Hey, fandt lige dette på ElifteFTS.com

To John Ford. Just to reinforce what Bott said about your SI joint strain. I anihiliated my SI two times in a row and was freakin' miserable. 5 minutes to get out of bed, etc. The second time it healed (with chiro and ART) but I still had a nagging pain that I had been ignoring a long time and had not mentioned. This turned out to be my psoas (sp?...hell, I didn't even know this muscle existed until my ART guy told me what was up)and it wasn't until I started getting ART to that area that I got straightened out. I have not had a recurrence since, and treatment to this area is now part of my periodic maintenance visit. Good luck, bro!

Ved ikke om det kan bruges...

Link to comment
Share on other sites

Det kan måske lede mig hen på, at jeg har ubalance mellem en utrænet hoftebøjermuskulatur (m. psoas major m.fl) og så resten af musklerne omkring bækkenet.

De perioder, hvor jeg mærker mindst til SI-leddene (faktisk ingenting) er i undervandsrugbysæsonen, hvor finnesvømningen høvler hoftebøjerne igennem.

Link to comment
Share on other sites

Hvis problemet skulle være Psoas, kunne det være manglende udspænding som er synderen: Psoas trækker jo som bekendt bækkenet forover.

Det kan ihverfald ikke skade at træne musklerne omkring bækkenet. Den eneste muskel som alene krydser leddet er Piriformis. Stramhed i den ene side kan give skævvridning.

Her er en flok sider med forskellige indfaldsvinkler:

http://www.kalindra.com/studies_probe.pdf

http://heschmethod.com/references.shtml

http://pub123.ezboard.com/fsunshine35446fr...picID=313.topic

http://www.chiroweb.com/archives/21/09/15.html

God artikel, med forslag til øvelser

http://www.ortho-u.net/oo4/1091.htm

Link to comment
Share on other sites

Idag: Ingenting.

Jeg har nu læst Jørgens L's gode artikler, hvoraf jeg fandt dette (som jeg egentlig også var klar over via egen erfaring):

Fra Kalindra.com:

"SIJS [sacro-iliac joint syndrome] may occur acutely from trauma via transmission through the hamstring. It may also occur with sudden heavy lifting, prolonged lifting and bending, torsional strain, rising from a stooped position, a fall onto a buttock, or a rear-end motor vehicle accident with the ipsilateral foot on the brake. SIJS may occur from repetitive shear or torsional forces to the SIJ, as occurs in sports such as figure skating, golf, and bowling."

Den med gentagne vrid er også god nok, jeg havde bøvl dengang jeg gik til motionsboxning.

Denne gang er jeg vist sluppet med skrækken og et forstrukket ledbånd; jeg tror ikke leddet er skredet (med længerevarende løshed til følge).

Skaden opstod formentlig første gang, da jeg som ca. 8-årig skvattede +2 m ned fra et træ og landede på den ene røvballe på en flad sten. Jeg kom først til behandling ved kiropraktor som ca. 23-årig, da jeg var træt af at jeg ikke kunne løbe uden at få skader (skævt bækken). Jeg er sidenhen blevet mere forsigtig med træer :lol:

Men dødløft og alle de foroverbøjede løft (SLDL, goodmornings) er af det onde :sneaky2: Jeg tager en pause og vender forsigtigt tilbage når ledbåndet er i orden, og de omgivende muskler ordentligt optrænet :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Næh :) Der menes kun pause fra DL og dennes varianter (måske drosler jeg bare ned, afhængig af hvor smertegrænsen går). Front squat kører jeg bare på med, den medfører ikke bevægelse/smerte i leddet, og hamstrings arbejder ikke så hårdt her som ved DL. Jeg erstatter DL med leg press indtil videre, det har virket fint i lignende tilfælde.

Link to comment
Share on other sites

Men dødløft og alle de foroverbøjede løft
Har du prøvet med en udgave sumostil? Den kan arrangeres således at du gennemfører minimal bøjning i ryg. Hvis jeg har forstået det korrekt, så har du problemet når du bøjer fremover? Så kan en variation af sumostil DL, måske bruges?
Link to comment
Share on other sites

Loonie: Sumo DL er OK som alternativ til DL, og du har ret i det med foroverbøjningen. Det er hovedsagelig det samtidig med en tung/eksplosiv belastning af baglårene, som trækker i SI-leddene. Jeg har dog undladt sumo hidtil på grund af røvhypertrofien, men det kunne godt være jeg skulle prøve at tage den op igen og se, hvordan det går :)

Jeg glæder mig også til at kaste mig over hamstring raise - den virker effektiv og uskadelig. På den anden side kan man spekulere på, om det egentlig er særlig smart med stærke baglår, hvis de trækker bækkenet af led :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share