klausjensen


klausjensen
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg synes bestemt ikke han bouncer stangen. At bounce stangen betyder at man banker den imod brystet, og derved får gavnen af vævets elasticitet på tilbagevejen. Det synes jeg bestemt ikke er tilfældet. Dynamisk træning bør foregå med en hurtig eccentriske fase (dog kontrolleret). Fordelen ved dette er bedre aktivering af strækrefleksen, og muligvis også sænkning af golgisene organets sensitivitet. Som Dave Tate siger, en stang som kommer hurtigere ned kommer også hurtigere op. Det kunne selvfølgelig være en fordel af pause stangen på brystet. Strækrefleksen kan sagtens holdes aktiveret i det korte sekund det tager at pause stangen på brystet. Hvis man har set WSB videoerne, så kører de også MEGET hurtigt på den eccentriske fase. Jeg synes alle Klaus´s reps røre brystet let. Jeg synes ikke på noget tidspunkt de hamre ned i brystet. Dog kan det godt se ud som om han mangler lidt kontrol med stangen i hele bevægelsen, men det er vel fordi hans nervesystem ikke har vendet sig til bevægelsen endnu. Desuden er det svært at se hans armes placering, fordi skiverne skygger for kameraet i bunden. Overordnet synes jeg ikke det ser så skidt ud. Dødløft var da meget værre. Desuden kan opspændet umuligt være særligt godt når hælene ligger og flagre løftet fra jorden.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har diskuteret lidt med TJ, og som formodet, så har jeg misforstået konceptet "dynamisk bænkpres" en smule, i hvert fald jf. WSB. :error1: Jeg vil stadig påstå, at du bouncer en smule, men åbenbart ikke mere, end det er gavnligt i forhold til forspænding og reversal styrke.

Som dynamisk bænkpres er løftene altså okay, men i konkurrenceløft ville den ikke gå. Nu skal jeg nok holde mund. ;)

Morten

Link to comment
Share on other sites

Håber det er i orden, jeg lige bryder ind i din log...

Men nu er jeg godt nok kommet i tvivl om hastigheden i eksplosiv BP. Jeg har nogenlunde samme hastighed som Roger Hendrix i videoklippet, men er det for hurtigt?? Den hastighed klausjensen benytter, svarer næsten til min tung BP!!!!!! Der er vist noget jeg har misforstået :o

mvh SAB

P.S. Blev Roger Hendrix løft godkendt, kommer han ikke noget skævt op??

Link to comment
Share on other sites

Cykling, 19. juni

Distance: 15,7km

Tid: 31.22

Fart, gennemsnit: 30,5 km/t

Fart, max: 56,1 km/t

Puls, gennemsnit: ?

Puls, max: ?

Forbrænding, kilojoule: ~2300

Af en eller anden grund kunne jeg ikke få pulsmåleren til at virke, og det var sent, så jeg gad ikke slås med den. Derfor ingen pulsmålinger, energiforbruget estimeret ud fra tidligere målinger.

Jeg er ved at begynde at blive mere fortrolig med cyklen, gearene etc. Jeg får dog ondt i nakken fordi jeg sidder med hovedet meget bagover. Jeg tror dog det er noget, man vender sig til.

Lørdag tager jeg hvis alt går vel den første lidt længere tur - til Juelsminde og tilbage. Det er en tur i pæne omgivelser på ca. 50km.

Link to comment
Share on other sites

Dato: Torsdag, 20. juni 2002

Varighed: 1½ time

Center: Horsens Styrkeløft Klub

Tung bænkpres, dynamisk dødløft, mave og biceps

Dynamisk bænkpres, Hatfield uge 8

1 x 10 x 20kg

1 x 5 x 50kg

1 x 1 x 70kg

1 x 1 x 80kg

1 x 2 x 85kg

1 x 1 x 85kg (rep 2 miss)

1 x 2 x 85 :devil:

Fuuck! Dummede mig i andet sæt og sænkede stangen helt tåbeligt, pressede på et forkert tidspunkt. Resultat: Døde med stangen 10cm over brystet i det der føltes som en evighed, inden en venlig squat-sjæl ved siden af kom løbende til.

Sidste sæt hidkaldte jeg selvsammen spotter og bankede begge reps af. :devil:

Der var næppe en rep i reserve i nogen af sættene, men det skal der vel heller ikke være ved 3x2x95% af 1RM.

Næste uge er det sidste tunge uge - 3x2x90kg på programmet. Jeg vi spekulere lidt over om jeg skal sigte efter 3x2x87,5kg istedet...

Jeg filmede de 2 første sæt, men havde glemt at tænde før det tredje. :angry: Film kommer senere.

Dynamisk dødløft, Singles cycle uge 3

1 x 6 x 60kg

15 x 1 x 105kg (30 sek pause)

Dumbell Curls

5 x 5 x 19,5kg *PR*

Weighted incline situps

1 x 8 x 0kg

1 x 8 x 10kg

3 x 8 x 15kg

Overall

Æv hvor er det ærgeligt jeg kiksede i bænkpres. Når jeg kunne i første og sidste sæt, så må jeg også have haft kræfterne til at gøre det i andet sæt. Men så kan man lære det, når man ikke koncentrerer sig godt nok. :(

I omklædningen rendte jeg for første gang på Morten Sørig. Han er Horsens Styrkeløft Klubs ubestridte stjerne, der ligger nummer 3 på Dansk Styrkeløft Forbund 3-kamps rangliste. Se hans syge løfte-stats her. Vi snakker en total på 835kg!

Jeg faldt i snak med ham og han ville prøve at stable noget lørdagstræning på benene for interesserede - jeg brokkede mig over at styrkeløfterne træner om eftermiddagen, så det er umuligt at deltage for mig.

Inden jeg forlod omklædningen havde han stort set prakket mig en licens på. ;)

En god træningsdag, idiotisk miss i bænkpres eller ej. :)

Link to comment
Share on other sites

Video fra dagens bænkpres:

DivX (8MB) - MPG (16MB)

Nu er hælene i jorden, og man kan se mere af mig (plus de sidste sekunders forberedelse), så I bedre kan vurdere om jeg spænder godt nok op, ligger rigtigt etc. Kommentarer?

Sidste 2 reps mangler, jeg glemte at starte kameraet, fordi jeg var så fokuseret på at løfte. :bblush:

Link to comment
Share on other sites

Video fra dagens dynamiske dødløft:

DivX (7MB) - MPG (13MB)

Jeg har siddet og pauset filmen og kørt den langsomt frem og tilbage, og f.eks. ved løft 2 og 3 (som er dem jeg har kigget mest på), starter jeg med benene, retter dem næsten ud (med ryggen stiv), begynder at løfte med ryggen og så overtager ryggen hele slæbet.

Medmindre min udgangsposition er helt forkert, har jeg svært ved at se, hvad jeg kan gøre anderledes. Jeg kan ikke gemme mine lange ben eller lange overkrop på den anden side af stangen...

Jeg kan nok stadig læne mig mere tilbage.

Er I enige I det er bedre end sidste gang? :) Nu er det her gost nok også light weights, så måske er mine unoder bare mindre udtalte. ;)

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg efter mange og lange men spændende overvejelser valgt program for 6 uger efter MOL-træf.

Jeg har overvejet mange ting. WSB, Hatfields igen, Gillinghams, hjemmestrik...

...Og Sheiko.

Og det blev det, jeg valgte. Nærmere bestemt Boris Sheiko's "In base (preparation) period".

Jeg orker ikke at skrive alle overvejelserne, men den store volumen giver fine muligheder for at få ekstremt mange løft relativt hurtigt, hvilket vil forbedre min teknik og rutine. Det giver også gode resultater - det har det gjort for de personer, jeg har set omtale deres forsøg med programmet anyway.

I en guld-tråd om emnet fra september sidste år, skriver Thomas J at man sagtens kan bytte nogen af hjælpeøvelserne ud, og det har jeg tænkt mig at gøre. Lnk til tråden

Hjælpeøvelserne til de store øvelser tror jeg ikke vil gavne mig meget, da jeg er ny i de store løft, og derfor sandsynligvis vil få rigeligt med tæsk alene med den massive volumen i hovedøvelserne. F.eks. kunne man efter 10-15 sæt bænkpres overveje om det var nødvendigt at køre dumbelll flyes på mit niveau...

Istedet vil jeg indsætte et par andre øvelser, bl.a.. til rear og lat deltoid, som i nogen grad forsømmes. Lidt biceps-træning skal også med, så jeg kan fortsætte min kamp med at få arme som Navarones kanoner. Slutteligt skal der også noget rotator-cuff med ind over for at forebygge skader.

Efter MOL-træf kører jeg en let mellem-uge, så 4 ugers Sheiko fulgt af en en deload uge og max-tests.

Jeg har iøvrigt begået et lille regneark til programmet. Det er det originale program, altså ikke mit tilpassede endnu. Man indtaster sine max i de 3 store løft og vupti. Det meste er dog hugget fra et lignende regneark på getbig, men mit er altså pænere. :) ...Og så er procenterne med, dem vil jeg nødigt undvære.

Sheiko_Preparation_Period___Basic_1.zip

Link to comment
Share on other sites

Dato: Søndag, 23. juni 2002

Varighed: 1½time

Center: Horsens Styrkeløft Klub

Tung dødløft, squat, ryg, biceps

Tung dødløft, Singles cycle uge 3

1 x 6 x 60kg

1 x 1 x 100kg

1 x 1 x 120kg

10x 1 x 135kg (workset, 2 min pause)

Ingen problemer, men igen tvivlsom stil, ikke rigtig noget forbedret siden sidste gang. :(

Film: [ MPEG (11MB) ] [ DivX (6MB) ]

Squat

1 x 8 x 20kg

1 x 5 x 40kg

1 x 5 x 50kg

3 x 5 x 60kg

1 x 5 x 65kg *PR*

1 x 3 x 65kg

Film:

- 7 sæt: [ MPEG (20MB) ] [ DivX (10MB) ]

- 5x65kg bedre opløsning: [ MPEG (4MB) ]

Dybden denne gang 41cm, 2cm dybere end sidste gang. Videoen, som er filmet lige forfra i knæhøjde, afslører at nu er jeg tæt på parallel, så vidt jeg kan se. Men der mangler nok stadig 3-5cm - hvad siger eksperterne? :)

Jeg står også lidt bredere nu efter råd fra mindst lige så langlemmede Thomas J. Det synes jeg virkede godt. Jeg kan måske med fordel endda gå endnu bredere.

Bent Over Dumbell Rows

3 x 5 x 42kg

Diverse excentric chin-up/pullup med varierende greb

3 x 5

nasty-gun-and-back-training.com :)

Overall

God omgang, ikke mindst squat med 5 rep PR og bedre dybde. I dødløft har jeg efterhånden så mange ting at tænke over teknisk, at jeg er mere forvirret end godt er.

I får lige et billede fra en af dagens bedste øvelser: Box-cola i powercage. :hehe:

post-12-1024841844.jpg

Link to comment
Share on other sites

Xax>> Jeg tror du har ret med dybden, jeg sætter boxen 2-3cm længere ned næste gang.

Mht. knæene, så kan jeg godt se et svagt vrid indad. Jeg er lidt blank på, hvad jeg skal gøre ved det. Har du et godt forslag? Og sig nu ikke "lade være med at vride knæene indad". ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share