klausjensen


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige med her engang... fik det samme af vide af Jfk som Klaus da min squat teknik halter en smule :( udstrækning sagde den kloge mand så... ok sagde jeg så men Klaus tog det knap så pænt da han fik det af vide :lol: men hvor vigtigt er det og være varm når man strækker??? så længe man ikke hugger i strækkene så er det vel iorden eller hva'??? :huh:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Man skal passe meget på med at strække ud rigtigt. Det er en videnskab i sig selv.

Når du varmer op stiger kropstemperaturen. Når kropstemparaturen stiger bliver din krop mere flexibel. Dine led bliver "smurte" og du har sværere ved at få skader.

Jeg vil foreslå jer at læse lidt om emnet inden I starter. Det er egentligt en ret spændende omgang læsning. Læs fx HER.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med de 95 Kg i bænkpres. Lidt noget lort du ikke fik de 100. Der manglede ikke meget. En gang franskpres også er den hjemme.

Thumbs up for du gider laver videoer så os der ikke var med kan se det og andre kan få deres max løft at se igen.

Link to comment
Share on other sites

Min skulder er desværre stadig ikke i orden. Oven i købet kom jeg nødtvungent til at bruge den i går, og det blev det vist ikke bedre af. :(

Hvis jeg synes det går en smule bedre i morgen, tager jeg ned i centret og finder forsigtigt ud af, hvor tosset det er og prøver at lure på, hvad jeg kan gøre uden at belaste skulderen, så jeg ikke er helt uden træning.

Jeg er ved at blive tosset af ikke at kunne komme igang med at træne igen og usikkerheden om, hvornår jeg kommer igang igen er så drøn-irriterende.

Jeg tager C-vitamin (500mg) 3 gange om dagen og prøver også at smide is på skulderen - og holder den naturligvis i ro i det omgang det overhovedet er muligt. Er det ikke fornuftig?

Nå ja... Og så er jeg forkølet. :crying: :cry_ani: :cry: :cries:

Link to comment
Share on other sites

Piv piv... :D

Med den pause i bænkpres der ligger foran dig skulle du måske overveje at omdøbe din log til:

"C-skaal og den slatne skulder" :hehe:

Nej champ, det går sgu nok...du skal bare fortsætte med tigerbalsammen hver aften...bare husk ikke at stille den ved siden af vaselinen på natbordet... :D ...vi skulle jo nødig have at du i forvirringen kom til at bytte om... :o

Ps. Mon skaden skyldes din forglemmelse af den essentielle sokkegrebstræning???

God bedring!

Lawman

Link to comment
Share on other sites

dte er da noget lort med skulderen.

en god idee er at tage fiske olie, det skulle smøre ledene.

der er heller ikke en grund til at droppe træningen.

træn til smerte grænsen, også godt med rotorcuff øvelser.

held og lykke

Link to comment
Share on other sites

såsåså lille klausjensen det skal nok gå alt sammen.... du ved jo at dine trofaste fans bakker dig op!! du skal nok komme ovenpå igen. Som Homer Sipmson siger har din krop bare givet dig en klar og utvetydig besked om at slappe lidt af...

Kom igen klausjensen..... My hero :wub:

Link to comment
Share on other sites

Homer>> Cyklen står pinligt stille. Jeg har ikke rigtig haft tid og lyst... :bblush:

Lawman>> Tak. :)

JFK>> Jeg prøver lykken i aften i centret, så vil det vise sig... Jeg har kørt rotator cuff øvelser, men jeg vil intensivere dem og planlægge dem istedet for blot at tage dem når jeg har lyst (selvom det har været mindst en gnag om ugen).

Mht. fedt/olie er jeg ved at kigge på det. Los procederer for jeg skal købe en kaffemølle og male hørfrø. Jeg synes det lyder som noget fra Femø-lejren, men jeg må vel falde til patten. ;)

Litopsi>> Shhh!! Folk begynder at sladre om os... Men tak. :wub:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tager C-vitamin (500mg) 3 gange om dagen og prøver også at smide is på skulderen - og holder den naturligvis i ro i det omgang det overhovedet er muligt. Er det ikke fornuftig?

Klaus er du vanvittig... du spiser da forhåbenligt ikke 1,5 gram c-vitamin om dagen :o

Du kan risikere en forgiftnings-tilstand af dit system, du må MAX fortsætte på denne måde i 3 måneder og så begynder det at blive kritisk.

Det er godt at du fordeler dosis over dagen, men brug dog 50 mg piller istedet.... kroppen vil alligevel udskille over 90 % af de indtagne c-vitaminer, når du spiser dem i så store mængder.

Link to comment
Share on other sites

Ice> det er noget værre vrøvl. C-vitamin er for det første vandopløseligt, så et evt. overskud kommer ud med urinen. For det andet er MINIMUMSKRAVET 60 mg. Det er hvad man SKAL have for overlevelse. Den øvre grænse er meget, meget højere. Faktisk er der kloge folk som mener vi får alt for lidt vitamin C. Nobelpris modtager Linus Pauling mente at mennesket engang (ligesom gorillaen og andre primater) har haft evnen til selv at danne vitamin C. Det skulle efter sigende ligge langt over 10 gram pr. dag. Linus Pauling mente selv at C-vitamin var kuren mod alt fra hjerte-kar sygdomme til kræft. Det er muligvis at overdrive, men han tog selv over 15 gram om dagen, uden overdoseringssymptomer. Skal måske lige nævne at manden blev over 90 år gammel, og var aktiv langt op i alderen. Ikke at det beviser noget. Så 1,5 gram er altså IKKE noget at kimse af. Slet ikke hvis det er fordelt over dagen. Folk har det med at tro at RDA for diverse vitaminer er det man højest må få. Det er altså det man minimum skal have. Overdoseringsgrænsen ligger meget højere.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ice> det er noget værre vrøvl. C-vitamin er for det første vandopløseligt, så et evt. overskud kommer ud med urinen. For det andet er MINIMUMSKRAVET 60 mg. Det er hvad man SKAL have for overlevelse. Den øvre grænse er meget, meget højere. Faktisk er der kloge folk som mener vi får alt for lidt vitamin C. Nobelpris modtager Linus Pauling mente at mennesket engang (ligesom gorillaen og andre primater) har haft evnen til selv at danne vitamin C. Det skulle efter sigende ligge langt over 10 gram pr. dag. Linus Pauling mente selv at C-vitamin var kuren mod alt fra hjerte-kar sygdomme til kræft. Det er muligvis at overdrive, men han tog selv over 15 gram om dagen, uden overdoseringssymptomer. Skal måske lige nævne at manden blev over 90 år gammel, og var aktiv langt op i alderen. Ikke at det beviser noget. Så 1,5 gram er altså IKKE noget at kimse af. Slet ikke hvis det er fordelt over dagen. Folk har det med at tro at RDA for diverse vitaminer er det man højest må få. Det er altså det man minimum skal have. Overdoseringsgrænsen ligger meget højere.

Thomas

??? OK ??? :huh: Men jeg er ikke enig, har du nogle referencer

Link to comment
Share on other sites

Her er en artikel om C-vitamin:

Vitamin C

Læg mærke til lægens citat:

However, amounts over 10 grams per day that some people use and some doctors prescribe are associated with some side effects, though none that are serious. Diarrhea is the most common and usually is the first sign that the body’s tissue fluids have been saturated with ascorbic acid. Most people will not experience this with under 5–10 grams per day, the amount that is felt to correlate with the body’s need and use.
Og det her:
My basic suggestion for vitamin C use is about 2–4 grams per day with a typical active and healthy city lifestyle. Based on previous levels in our native diets, Linus Pauling feels that the optimum daily levels of vitamin C are between 2,500 and 10,000 mg

Her er en undersøgelse som viser at det oxidative stress som sker i respons på hård træning er meget højere ved folk som ikke tager C-vitamin tilskud. Folkene i undersøgelsen fik 1 gram om dagen.

Exercise-induced oxidative stress before and after vitamin C supplementation.

Int J Sport Nutr, 1997 Mar, 7:1, 1-9

Vitamin C (ascorbic acid) was supplemented (1 g/day) for 1 day and 2 weeks in the same subjects. Plasma thiobarbituric acid reacting substances (TBARS) and oxygen radical absorbance capacity (ORAC) before and after 30 min submaximal exercise were measured. Different vitamin C supplementations did not affect resting TBARS or ORAC. Following 30 min exercise, values for TBARS were 12.6 and 33% above rest with 1 day and 2 weeks of vitamin C supplementation, respectively, compared to 46% higher with placebo. ORAC did not significantly change (11%) after exercise with a placebo, nor when subjects were given vitamin C supplements for 1 day or 2 days (4.9% and 5.73%, respectively). TBARS:ORAC, a ratio representing oxidative stress, increased 32% (p < .05) with placebo compared to 5.8 and 25.8% with vitamin C supplements for 1 day and 2 weeks, respectively. It was concluded that exercise-induced oxidative stress was highest when subjects did not supplement with vitamin C compared to either 1 day or 2 weeks of vitamin C supplementation.

Her er en undersøgelse som afviser den potentielle risiko som nogen folk mener der er for nyresten, når man spiser mere end 1,5 gram om dagen. Undersøgelsen viste at der IKKE er nogen risiko, selv ved høje doser:
A prospective study of the intake of vitamins C and B6, and the risk of kidney stones in men.

J Urol, 1996 Jun, 155:6, 1847-51

PURPOSE: The association between the intake of vitamins C and B6, and kidney stone formation was examined. MATERIALS AND METHODS: We conducted a prospective study of the relationship between the intake of vitamins C and B6 and the risk of symptomatic kidney stones in a cohort of 45,251 men 40 to 75 years old with no history of kidney calculi. Vitamin intake from foods and supplements was assessed using a semiquantitative food frequency questionnaire completed in 1986. RESULTS: During 6 years of followup 751 incident cases of kidney stones were documented. Neither vitamin C nor vitamin B6 intake was significantly associated with the risk of stone formation. For vitamin C the age-adjusted relative risk for men consuming 1,500 mg. daily or more compared to less than 250 mg. daily was 0.78 (95% confidence interval 0.54 to 1.11). For vitamin B6 the age-adjusted relative risk for men consuming 40 mg. daily or more compared to less than 3 mg. daily was 0.91 (95% confidence interval 0.64 to 1.31). After adjusting for other potential stone risk factors the relative risks did not change significantly. CONCLUSIONS: These data do not support an association between a high daily intake of vitamin C or vitamin B6 and the risk of stone formation, even when consumed in large doses.

Her er en undersøgelse som viser en gavnlig effekt på hjertepatienter, når de fik 2 gram C-vitamin om dagen:

Ascorbic acid reverses endothelial vasomotor dysfunction in patients with coronary artery disease.

Circulation, 1996 Mar, 93:6, 1107-13

BACKGROUND: In the setting of atherosclerosis, endothelial vasomotor function is abnormal. Increased oxidative stress has been implicated as one potential mechanism for this observation. We therefore hypothesized that an antioxidant, ascorbic acid, would improve endothelium-dependent arterial dilation in patients with coronary artery disease. METHODS AND RESULTS: Brachial artery endothelium-dependent dilation in response to hyperemia was assessed by high-resolution vascular ultrasound before and 2 hours after oral administration of either 2 g ascorbic acid or placebo in a total of 46 patients with documented coronary artery disease. Plasma ascorbic acid concentration increased 2.5-fold 2 hours after treatment (46+/-8 to 114+/-11 micromol/L, P=.001). In the prospectively defined group of patients with an abnormal baseline response (<5% dilation), ascorbic acid produced marked improvement in dilation (2.0+/-0.6% to 9.7+/-2.0%), whereas placebo had no effect (1.1+/-1.5% to 1.7+/-1.5%, P=.003 for ascorbic acid versus placebo). Ascorbic acid had no effect on hyperemic flow or arterial dilation to sublingual nitroglycerin. CONCLUSIONS: Ascorbic acid reverses endothelial vasomotor dysfunction in the brachial circulation of patients with coronary artery disease. These findings suggest that increased oxidative stress contributes to endothelial dysfunction in patients with atherosclerosis and that endothelial dysfunction may respond to antioxidant therapy.

Men der er mange mange flere. I de fleste undersøgelser registrerer man første milde bivirkninger ved doser over 10 gram (svag diarre). De undersøgelser som HAR kunnet påvise alvorlige symptomer (såsom nyresten), har været lavet med langt højere indtag end 1,5 gram, og så har man ikke kunne reproducere resultaterne i nyere undersøgelser. En af de ovenstående undersøgelse har IKKE kunnet konstatere nogen risiko for nyresten selv ved høje doser.

Generelt har store folk som dyrker meget sport et stigende behov for anti-oxidanter, pga. det store oxidative stress som sker i respons på træning. Så sålænge man ikke tagere mere end 1-2 gram om dagen, så tror jeg næppe man vil opleve nogen bivirkninger overhovedet. Jeg tror mange læger vil være enige i det. At man måske kan nøjes med mindre er en anden sag. Men sålænge der ikke er bivirkninger ved at tage 1-2 gram, og når man ved den gavnlige effekt det har at tage ekstra C-vitamin, så tror jeg ikke man skal råbe vagt i gevær her.

Så der er ikke så meget at være uenig i ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Dato: Torsdag, 11. juli 2002

Varighed: 1 time

Center: Horsens Styrkeløft Klub

Tudefjæstræning, hvor jeg skulle teste min skulder... :poking:

Startede med forsigtig opvarmning af skulderen.

Herefter over til dumbell benchpress med 8kg... Duede ikke, skulderen brokkede sig. Så prøvede jeg alm. bænkpres med kun stangen. Same deal.

:cussing: :crying: :cry: :cries:

Så prøvede jeg om jeg kunne komme i position til squat... Det kunne jeg ikke, min skulder gjorde noget mere ondt her...

:ugone2far: :smashtard: :headwall:

Herefter ud i omklædningsrummet og bunde en liter vodka. :w00t: Og så ud og finde ud af hvad jeg så kunne...

Dumbell Curls

1 x 8 x 14,5kg

3 x 8 x 19,5kg

Dødløft

1 x 8 x 60kg

1 x 5 x 100kg

4 x 1 x 130kg

2 x 1 x 150kg

Benpres

1 x 8 x 100kg

1 x 8 x 150kg

1 x 5 x 200kg

1 x 4 x 250kg

1 x 3 x 300kg

Vægt + slæde. Det kan jeg sikkert godt få lidt sjov ud af, indtil jeg kan få en vægtstang på nakken igen

Overall

Jeg kommer ikke til at køre Sheiko lige forløbigt, for min skulder er ikke i orden, og jeg begynder ikke på Sheiko før den er i topform igen. Og det kommer nok til at tage tid. Indtil videre må jeg så bare holde op med at tude over det jeg ikke kan ændre og så gøre noget ved det jeg kan ændre.

Derfor går jeg i den kommende tid nok over til 2 gange styrketræning om ugen med dødlløft (TJ Singles cycle), men springer på cardio-vognen og smider nogle kilo - og gør det til mit primære fokus. Jeg vil ikke træffe beslutningen i aften lige oven på en gang nedslående træning, så jeg tænker lige over det et par dage.

Link to comment
Share on other sites

det er noget pis med skulderen.

men det må jo tage den tid det tager.

skulderen er en vanskelig ting.

men godt med stræk øvelser, rotor cuff. og ellers træn til smerte grænsen.

godbedring

Link to comment
Share on other sites

JFK>> Tak... Æh... Hvad mener du med til smertegrænsen? Er det ikke bedre at jeg simpelt hen undlader at bænkpresse så længe jeg kan mærke skaden med sølle 20kg? Risikerer jeg ikke at forværre skaden og gøre den til noget der forfølger mig til evig tid?

Jeg er ikke sart, og det må gerne gøre ondt hvis ikke det er skadeligt, men min gut feeling (hvad den så end er værd) skriger lad skulderen være i fred...

Strækøvelserne er gået i gang, og jeg vil lave alt det rotator-work jeg kan...

Link to comment
Share on other sites

Hej Klaus

Din skade lyder altså som mere end en overbelastning...så jeg tror det ville være en god ide at du tog til læge og fik en blokade skudt i skulderen. Ellers får den højst sandsynligt ikke den ro, den åbenbart efterspørger. En blokade vil få musklerne til at slappe helt af, og på den måde udsætter du ihvertfald ikke skaden. Noget helt andet er: Hold dig væk fra din computer!!! ellers skal du til at bruge den anden hånd til at føre musen med.

god bedring.

p.s. efter at have læst dine seneste indlæg sender jeg lige nogle dingoer... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share