Okse-loggen!


Oksen fra Århus N
 Share

Recommended Posts

Dagen i går var sådan set ganske god (sagt med ægte westjysk underdrivelse).

Det blev til 20 km på kondicyklen, og jeg kunne lige præcis holde de 30 km/t i snit.

Rødspætterne var, som altid, herlige, og der blev nogle kartofler til overs. Dem braser jeg i aften. Med lidt skinke, rugbrød og et par gulerødder skal der nok blive et måltid ud af det.

Efter arbejde kører jeg ned og pumper. Det er rart at få det klaret i ordentlig tid.

Link to comment
Share on other sites

I går blev det til et udmærket styrke-pas i Ny Helse, hvor der for en gangs skyld ikke var vildt meget trængsel om maskinerne.

Jeg kan virkelig mærke, at jeg er blevet stærkere i curls. 14 kg curler jeg, med hver hånd, relativt nemt. Jeg kører dem så også næsten til failure.

Benene virkede også fint, og jeg tog 85 kg i det tungeste sæt i leg extensions.

Wristrolls @ 30 kg fik jeg også lavet en del af.

Var temmelig træt, da det blev aften. Men det var god træning.

Link to comment
Share on other sites

I går var mit humør lidt svingende, og det satte sit præg på min appetit, hvilket så påvirkede min energi i negativ retning.

Jeg kender jo mig selv godt nok til at vide, at små nedture (og det var trods alt en mindre én af slagsen) uvægerligt vil forekomme.

Men jeg fik da bl.a. vasket gulv (noget, jeg hader, og derfor er glad for at få overstået), og til aften kom jeg da også op på cyklen.

Snuppede 20 km, med 29,6 km/t i snit. Energien var ikke i top, men det gik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg drønede direkte fra kontoret og til jernhulen. På den måde ville jeg jo være hjemme fra træning omkring den tid, hvor jeg ellers plejer at tage af sted til træning.

Benene fungerede nogenlunde (leg extensions op til 80 kg, og lidt flere sæt, end jeg normalt plejer), og også håndvægte brugte jeg flittigt. Derimod var der ingen wristrolls i dag.

Rows lå på de 75 kg, meget normalt. Pecdeck: 3 sæt á 10 gentagelser, @ 65 kg.

Maveøvelser og triceps pushdowns afsluttede træningspasset.

Nu skal jeg have et par bøffer (ja, jeg spiser tit hakkebøffer, I know!), og så skal jeg se den sublime film `Ondskab´ på DR2 kl. 20.40.

Bliver rart at få ro til bare at sidde og SE film, uden at skulle multitaske med alt muligt andet.

Link to comment
Share on other sites

I går:

Desværre kun 12 km pligt-cykling, pga. job-relateret travlhed.

Men jeg VILLE cykle, også fordi det nok blive nødvendigt med en off-day i dag. Skal på noget kursus her over middag. Man bliver jaget fra herodes til Piratos, på et hav af kurser, og så går der måneder eller år, inden man kommer til at bruge noget af det.

Sidst på eftermiddagen skal jeg gerne have vasket tøj, og gjort lidt rent, så weekenden ikke behøver gå med det.

Formiddagens afspadsering skal bl.a. bruges til et besøg på Statsbib, hvor jeg skal hente A. J. Kazinskis roman `Den Sidste Gode Mand´. Jeg overvejede at købe den til ereaderen, men når Statsbib kan skaffe materialet, så kan det sagtens gå an at læse fysiske bøger.

Link to comment
Share on other sites

I forgårs havde jeg et standard styrke-pas, lige efter arbejde.

Der var tid til at gøre noget ved DB-øvelserne, og jeg synes også, at resultaterne kan ses og mærkes.

Rows var også gode, og bentræningen var standard-agtig.

I går cyklede jeg en halvmarathon. Snittet hed 29,9 km/t.

Aftenens flaske-indsamling var næsten lidt for nem; på en halv times tid havde jeg aftenens høst i hus. Men vejret var pænt, og stemningen god.

Vil snart køre ned og aflevere flasker, og så kan jeg handle ind på vejen hjem fra træning.

Link to comment
Share on other sites

Næ, det burde jeg jo nok gøre.

Så var det vel bedst at have et pulsur? Jeg tror måske ikke, man skal stole for meget på de der øre-clips, der fulgte med cyklen.

Anyways:

Dagens træning var sådan set god, selv om det i starten kneb en smule med at fokusere.

Fik brugt håndvægtene en del, og også leg extensions gik fint.

Ellers er der ikke så meget at fortælle.

Link to comment
Share on other sites

Næ, det burde jeg jo nok gøre.

Så var det vel bedst at have et pulsur? Jeg tror måske ikke, man skal stole for meget på de der øre-clips, der fulgte med cyklen.

Anyways:

Dagens træning var sådan set god, selv om det i starten kneb en smule med at fokusere.

Fik brugt håndvægtene en del, og også leg extensions gik fint.

Ellers er der ikke så meget at fortælle.

Øre Clips er rigtigt trælse at have på så vidt jeg husker. Tror et almindeligt puls bælte og ur er meget mere pålideligt. Jeg oplever at jeg får mere kvalitet ud af fx kondi cykling når jeg bruger puls. Da jeg kan hold øje med om jeg er i den rigtige puls zone. Man skal dog lige vende sig til at træne på den måde.

Link to comment
Share on other sites

Det var en lidt lang dag på jobbet i dag, men endelig kunne jeg da fræse ned til Ny Helse & Motion.

Der var lige vel mange mennesker i centret, men det gik da.

De fleste maskin-øvelser var jeg igennem to gange, og til sidst fik jeg også kapret mig en bænk, så jeg kunne komme til at lege lidt med håndvægte.

Lidt wristrolls fik jeg også lavet. Dog var de ikke mega tunge.

I morgen skulle der gerne igen være energi til en god cykel-etape.

Skal til at oplære en kollega i at lave noget med websites. Håber, at min tålmodighed slår til. Hehe!

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens styrke-pas kan jeg ikke fortælle meget andet om, end at det rent faktisk blev gennemført.

I dag cyklede jeg igen en halvmarathon. Snittet blev hevet op på 30,2 km/t. Det var ganske OK.

I aften var jeg naturligvis ude og samle flasker, og det gik ganske fint. En lille, sød studine ville til at give mig nogle penge, fordi hun troede, at det var af nød, at jeg samlede flasker. Jeg takkede høfligst nej. Nok kan jeg siges at være en særpræget person, og godt nok har jeg lavet lidt gavtyve-streger i min tid, men jeg har aldrig hverken tigget eller stjålet (og heller ikke taget penge af damer, hverken for det ene eller for det andet. :laugh: ).

Nå, men hun mente det jo godt. Hun ville også have givet en øl, men jeg drikker ikke øl, når jeg kører på crosseren.

Men i hvert fald får man da én på opleveren, fra tid til anden!

Nu vil jeg finde en dokumentar på nettet (TV-programmet for i aften er nemlig det rene junk), og så vil jeg snuppe `en liten sup´, som vort broderfolk på de anden side af broen siger!

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens styrke-pas var ganske fint, og der var tid til at bruge håndvægtene godt og grundigt.

13 kg er ved at være for let i DB curls, men kan dog stadig gå an, når det er hammer curls. Åbenbart er jeg stærkest i alm. curls.

I pecdeck kan jeg også mærke, at jeg bliver stærkere. Bilder mig ind, at det også kan ses på mine pecs.

Benene virkede måske en anelse tunge i starten, men spillede dog ganske OK, da jeg først fik rigtigt gang i leg extensions.

I Føtex kunne man få 350 gram Levevis skyr for en flad tier, så jeg snuppede to bøtter.

I dag er jeg i gang med at vaske tøj, samt gøre lidt rent. Det skal jo passes.

Og så er jeg ved at forberede lidt til den kommende MUS (Medarbejderudiklingssamtale) i Januar. Jeg har bestemt ikke noget at klage over, men jeg vil slå kraftigt til lyd for, at arbejdspladsen bliver bedre til at udnytte mine evner på det sproglige område, samt at jeg evt. kommer til at lære at bruge noget oversætter-software. Dog vil jeg også sige, at jeg har fået flere og mere kvalificerede opgaver gennem det sidste års tid.

I morgen kommer filmen

på DR2. Jeg har naturligvis læst alle Lapidus´ bøger (og vist også omtalt dem i loggen), så filmen skal helt klart ses. Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Dagen i dag bød på endnu en halvmarathon.

Snittet hed `kun´ 29,6 km/t, og det var pga. at jeg kørte med en smule mere modstand end sædvanligt.

Det har ellers været en OK weekend, selv om vejret har holdt mig indendørs i dag. Humør-mæssigt er jeg blevet mere stabil, fordi jeg prøver at sige til mig selv, at jeg jo faktisk gør mange ting ganske udmærket.

I morgen er det ikke sikkert, at jeg får trænet, for jeg har nogle små-ærinder, jeg vil have ordnet.

På jobbet skal jeg til at transskribere noget for en Ph.d-studerende. Det har jeg intet imod, for det kan jeg sidde stille og roligt med. Så kan jeg bare ikke rende rundt på alle mulige skøre etager samtidig.

Nu: Natmad og søvn!

Link to comment
Share on other sites

Tak til RuneR for like.

I dag er det kun blevet til lidt COC-leg, grundet travlhed med andre ting. Men i morgen forventer jeg at snuppe et styrke-pas igen.

Torsdag ser jeg frem til et tiltrængt besøg hos fys. Jeg burde passe lidt bedre på mig selv, men jeg kan ikke rigtig Få mig selv til at give den mindre end 200% gas, når der er noget, der skal klares. Men bevares, jeg klarer det da også uden de store probs. Må bare ikke glemme at få fys-behandling nu og da.

Nu glæder jeg mig til aftenens film.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sov dårligt sidste nat, grundet en masse bawl, som ikke behøver komme med i loggen.

Derfor var det tiltrængt med en god omgang pump, da jeg endelig kunne sætte kursen mod Ny Helse.

Leg extensions var, for en gangs skyld, rigtig gode. Der ser man, at det er godt med en hviledag nu og da. ER overbevist om, at det gør en forskel. I hvert fald gik de 85 kg ganske nemt. Desværre var det ikke SL-dag, så jeg kunne ikke komme til at drille en vis SL´er (skal ikke nævnes ved navn her) med, at jeg starter op med hans max-vægt i leg extensions! Hehe!

Til gengæld kan han jo så squatte, og det får jeg aldrig balance til. Men lidt skæg må man jo have lov at lave. Og det er desuden rigtigt, når han siger, at hvis jeg var tilsvarende stærk i overkroppen, sammenlignet med benene, så var jeg pænt uhyggelig.

Der var god plads til DB-øvelser, og jeg curlede ihærdigt, og lavede en del skulderpres.

Rows var, som de plejer at være, og pecdeck var måske lidt over middel. Har i hvert fald øget til 67,5 kg, og det går fint.

I aften skal jeg have gode koteletter, og så skal jeg læse lidt. Bogen `Men vi blev onde´, hvor Olav Hergel fortæller historien om palæstinensiske Sleiman, der blev den ondeste mofo i Askerød, kommer jeg nok til at fortælle mere om senere!

Link to comment
Share on other sites

Nogle gange næsten ingenting, andre gange et par 100 på to aftener.

Vil gætte på ca. 2 kilo på et nogenlunde godt år.

Og nej, man skal ikke tænke over timelønnen. Jeg gør det for sjov, for at komme ud og opleve byens puls, og fordi jeg ikke kan lide, at ressourcer går til spilde.

Og så går der jo også sport i det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var efter en råge i morges, men den var for kvik, til at jeg kunne hapse den, så jeg måtte overlade den til dens skæbne, selv om den tydeligvis ikke havde det godt.

Ville helst have affanget den.

I morgen arbejder jeg hjemme (hjemmesider), og så skal jeg træne, inden dagen slutter min fysioterapi.

Men nu må jeg hellere få cyklet lidt.

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Jeg lovede jer jo et indlæg om loge- og ordensvæsen, og det skal jeg hermed forsøge at levere.

First things first!

Hvad er en loge?

Selve ordet betyder egentlig bare et (lukket) kammer. I moderne sprogbrug er en loge derfor en forening, hvortil der ikke er offentlig adgang. Ordet loge betegner ligeledes selve det rum, man holder møde i. Ordenen er den overordnede organisation (som regel på landsplan).

Hvilke loger har vi i DK?

De største er jo nok Den Danske Frimurerorden og Odd Fellow. Af mindre ordener kan nævnes Serapions-ordenen og Order Terra (Den Indoeuropæiske Keltiske Druide-orden), som jeg var medlem af. Så vidt vides er Order Terra ikke længere aktiv, og jeg har i øvrigt ikke haft kontakt til ordenen i en årrække.

Humanitære foreninger, som Y´s Men´s Club, Lions-klubberne og Rotary er. pr. definition, ikke loger, selv om især Rotary kan siges at have karakter af et lukket selskab. Disse foreninger falder i stedet ind under kategorien service-klubber.

Hvem kan optages i en loge?

Stort set, så kan enhver optages. Blot skal man helst være ustraffet, have nogenlunde orden i sin økonomi (dermed menes ikke, at man skal være rig. Man skal bare kunne bære de udgifter, der er forbundet med loge-medlemskab).

Visse ordener stiller krav om, at man tror på en skabende gud. Efter denne definition bør både kristne, muslimer og jøder således kunne optages. Andre ordener spørger slet ikke ind til religion. Både politisk og religiøs agitation er i øvrigt forbudt i logerne.

I de fleste ordener findes kvinde-loger. Loge-liv er således ikke længere kun for mænd.

Hvorfor søge optagelse i en loge?

Jeg vil tro, at mange gør det, for et finde et fællesskab, et netværk, som er noget anderledes, end det, de fleste af os har til daglig. Man skal ikke tro, at man bliver velhavende og succes-rig fra den ene dag til den anden, bare fordi man er blevet loge-medlem. Hvad det angår, vil det seje træk altid ligge hos én selv.

En anden grund kan være, at loge-livet giver en ro, der kan være svær at finde i en ofte stresset verden. I logen kan man snakke helt frit, uden at frygte, at det, man siger, kommer videre. Derfor er det også et ubrydeligt princip, at det, der bliver sagt inden for logens døre, bliver i logen. Denne tavshedspligt gælder til døden, også selv om man evt. senere udtræder af ordenen. Hvis Hansen har ægteskabelige problemer, eller Jensens firma er ved at gå ned, så skal de kunne snakke frit om det, uden at frygte, at det kommer videre.

Hvordan bliver man medlem?

Om man bliver opfordret eller ej, spiller i dag ikke så stor en rolle som tidligere. De fleste ordener har en online formular, som en interesseret ansøger kan gøre brug af. Når ordenen modtager den udfyldte formular, tager man først telefonisk kontakt til ansøgeren, for at sikre, at han selv har udfyldt formularen, og ønsker at ansøge om medlemskab.

Næste trin er så, at der udpeges to personer, som tager en personlig snak med ansøgeren, og spørger til hans motiver for at ansøge. Hvorfor vil han gerne være medlem? Kender han til loge-væsen i forvejen? Hvad er hans generelle interesser? Hvis personen er gift eller samlevende, opfordres han til at drøfte sagen med sin ægtefælle/partner, for at sikre, at et loge-medlemskab ikke vil give problemer i parforholdet.

Når denne samtale er faldet positivt ud, er næste skridt, at sætte en ballotering (afstemning) på dagsordenen for næste møde i logen. Denne afstemning SKAL falde enstemmig ud, for at personen kan optages. Gør den det, er man klar til at byde det nye medlem velkommen i første grad.

(Jeg fortæller videre i et andet indlæg).

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share