Langt pokker i MOL


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Langt hen ad vejen har du ret. 

Umbraconøglerne bliver dog. Min forgaffel er glat indvendigt (tror vi problemet er) så hvis jeg kører accelerationer med lav kadence og ikke holder nok igen, så hiver jeg så hårdt i styret at jeg trækker expanderen en smule op. Jeg har været oppe på at forgaflen har dinglet frit med et slør på 2-3 mm. Det SKAL jeg kunne justere væk.
De to slanger bliver også. For ikke SÅ mange år siden, havde jeg faktisk tre med :unsure:

Overordnet har du jo ret i at jeg kører rundt med lidt for mange stumper (Benny - Olsen Banden). Jeg har ikke knækket kæder efter man gik over til samleled og når jeg har knækket dækjern, har det været om vinteren og nu bruger jeg den store tang i stedet

Tror lige jeg får kigget på det i aften og lagt mere i sadeltasken. Den er på ingen måde fyldt men det er let at få fat i indholdet. Skulle det tage 10 sekunder mere, er det jo ret ligegyldigt.

Link to comment
Share on other sites

På Hillerød station er der både god tid og mulighed for at hente gratis kaffe (eneste endestation på S-banen vi kan det) Jeg fik desværre hældt den halve kop udover mit ene bukseben, så jeg fremrykkede vaskedagen fra i dag til i går. Det blev så lidt sent inden jeg kom i seng.
Indtil min pause i går, havde benene det fint. Men efter en halv time i en hvilestol med stængerne på en skammel, var der pludselig let DOMS i dem og det har der været siden.

Fik kørt en rodet tur til formiddag med et par forsigtige intervaller - håber det løsner op. Ellers gider jeg ikke bruge tid og penge på lang transport i morgen.

IMG_0706.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Vi har prøvet med en ny expander og en ekstra lang expander og flere forskellige slags snask. Der er ikke en skid der virker. Cykelsmeden fatter heller ingenting - han har været på den nogle gange, fordi jeg ikke selv kunne få det til at virke.
Jeg mener også at jeg skrev om en ny forgaffel, da cyklen var til klargøring her i år. Men det var ikke sådan bare lige og slet ikke billigt.
Inden stuntet med armen kørte jeg mange antrit og stående starter og havde konstant problemer og HAVDE besluttet at skifte cyklen. Indtil jeg så hvordan moderne cykler er skruet sammen. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kermit skrev:

Og det gode ved moderne cykler er, at der er en stor portion "gamle" cykler der er til salg, og billigt :cooldance: 

Ja, jeg ville nok nappe denne her:

https://www.facebook.com/marketplace/item/518414410386508/?ref=search&referral_code=null&referral_story_type=post&tracking=browse_serp%3A0e852156-a053-47c5-92bc-d3433cdccfaa

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Henrik S. skrev:

Den ser heller ikek tosset ud, og Merckx cyklen er jo en sjældenhed. Husker det dog som at deres geometri er meget old-school :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Den begyndte først på det da den var 4-5 år gammel. Jeg kunne jo også bare lade være at behandle den som en banecykel.

Nu ved jeg godt at hatten går rundt med dårlige undskyldninger men jeg kommer ikke til at køb brugt, for jeg bliver 112% sikkert snydt så vandet driver. Jeg er alt for introvert til at forhandle og har derfor heller aldrig købt en brugt bil.
Den eneste grund til at min tricykel stadig fylder i soveværelset er, at jeg ikke magter at sælge den. Og trods alt endnu ikke er kommet til at smide den i storskrald.

Muligvis også derfor jeg (for let?) accepterer at expanderen driller. Jeg har i tidens løb købt en del defekte ting i butikker som kunne byttes men som jeg har kylet ud og så købt noget nyt. Ditto en hulens masse cykelkluns købt over nettet, som er røget til genbrug fordi det ikke passede. Eller når jeg holder for rødt i fem minutter, hvis spolen ikke registrer mig eller kører ud i rabatten på smalle veje for ikke at være i vejen for bilerne. 
Osv…

Det giver ingen mening for almindelige mennesker - og DET har jeg hørt før :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Vi er jo heldigvis alle forskellige, og har alle vores små skævheder. Når jeg tænker tilbage på de sidste mange års loggeri fra dig af, så er der et gennemgribende tema: du elsker at cykle. Styrketræningen kommer og går lidt, men det er cyklingen der er din primære interesse. Og derfor synes jeg også at du skal have noget ordentligt grej at cykle rundt på, uanfægtet om du er dårlig til at forhandle eller er konfliktsky. Du skal ikke have en hel værktøjskasse med for at tage ud og træne, fordi expanderen laver problemer når du accelererer. 

Hvis jeg var dig, så ville jeg tage cyklen med ind til AH Cykler på Istedgade. De er skide dygtige, forklare dem problemet, sige at en anden mekaniker har prøvet flere forskellige løsninger, men uden held. Hvis de heller ikke kan fikse det, så se hvad en ny forgaffel skal koste, eller hvad en ny cykel skal koste. Evt. få en hvor hjulene er sat op til tubeless, så du slipper for 2 slanger og lappegrej :D 

Link to comment
Share on other sites

For lige at afslutte lommerne… jeg fik ryddet op og lagt mere om i sadeltasken.
Det viste sig at kædeadskilleren faktisk ikke var der, som jeg ellers troede. Til gengæld kørte jeg rundt med fire gode dækjern i sadeltasken plus jeg havde tre gode jern i posen til trøjelommen. Der lå også to fesne der fulgte med kul-hjulene - så ni dækjern :tongue:

Jeg gad faktisk ikke cykle rundt i Jylland. Det ville blive varmt i bilen og benene føltes ikke gode. Omsider kom jeg frem til at jeg nok ville fortryde at blive hjemme, så fik finpakket det sidste og fik så en seriøs gang eksamensmave. Jeg skal nok ikke rigtigt på potten lige med det første :wink:

Jeg fulgte min go´e gamle strategi og bællede en liter kakao, da jeg var tæt på parkeringspladsen i Ry. Fik skiftet tøj og satte kursen mod Himmelbjerget. Puha, en træg start. Og puha, hvor blev jeg hurtigt tørstig - jeg tabte nok også en del væske på mine toiletture. Heldigvis er der en vandpost (og drikkeskåle til hunde), på den store parkeringsplads. 
Lidt tilbage og via Virklund til Silkeborg. Irriterende nok missede jeg højresvingET og ligesom sidst, vidste jeg godt at det var forkert at fortsætte ligeud. I dag fik vendt rundt ret hurtigt og gennem Sejs og på de grumme bakker i skoven til Gl Laven, hvor det åbenbart er fast kotume at jeg får gåsehud over hele kroppen når jeg når dertil.
I Laven fik jeg nappet Slangebakken to gange. Ynkeligt, siger jeg bare. YN KE LIGT!!! Fik brændt særdeles mange tændstikker af på den anden tur op, for ikke at give efter for at benene syrede helt ned. Tilbage mod Silkeborg for også at nappe bakken op til campingpladsen. Det var også slem. Visuelt ser den frygtindgydende ud men jeg plejer at nå toppen med et “så var det heller ikke værre”. Ikke i dag.
Det tog meget af turen til Ry at komme mig - også mentalt. Men jeg tog en tur mere op til Himmelbjerget hvor jeg kørte mig i hegnet på alle det små del-bakker, indtil der til sidst var udsolgt på alle hylder. Dejligt at blive tværet ud på den måde.

Turen afslørede de svagheder som jeg godt kendte til og har beskrevet. Der blev så sat en fed streg under min mangel på “ture”. Jeg kan kun køre zone 2 og så over 300 watt. Mellem 200 og 300 watt, kan jeg overhovedet ikke “finde ro”.

Garmin har sat min FTP til 269. Min NP var på 270, så intensitetsfaktoren (staveplade) lå på 1,01. Det er vel ret OK på en tur på over to timer, omend det er lidt snyd når wattene hopper op og ned i takt med landskabet. Især når benene tilsyneladende VAR fesne, for jeg kørte hele turen med en negativ friskhed. Det hjælp lidt at kigge på tallene da jeg kom hjem, for jeg var pænt skuffet over indsatsen - selvom selve turen var super dejlig. 

IMG_4448.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Ni dæk jern :4jumpy:

Jeg kører med en lille sadeltaske på lågen: Slange, 2 co2 patroner, dækjern, astma og allergimedicin, selvklæbende lapper. Regner det, snupper jeg en ekstra slange med...

Pendlerged er der stoppet et kompakt multiværktøj med i "drikkedunksholder" og en ekstra slange...

 

Forleden gik min pumpe i stykker, så måtte tage en bus hjem... Det var sku ret nederen.

Får ellers kørt lidt hygge kilometer i det gode vejr:cooldance:

 

og godt at læse du kom afsted Gregers! Mon ikke du har bedre ben i dag :showoff:

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, kahlua-kalv skrev:

 og godt at læse du kom afsted Gregers! Mon ikke du har bedre ben i dag :showoff:

X 2 - det er altså imponerende at sidde flere timer i en bil og så tonse afsted her i bakke Jylland så stor respekt herfra og lød trods alt også til, at du havde nogle gode oplevelser ud af det. 

Link to comment
Share on other sites

Den dag man ikke kan få gode oplevelser når man er i Silkeborgområdet, er der noget riv rav ruskende galt. 

Det med ni dækjern var jo også langt ude :tongue:
Til gengæld tror jeg nok jeg har luret forklaringen på, hvorfor jeg gerne vil være SÅ selvhjulpen. En pæn del af det jeg kører, foregår ude på diget. Kan jeg ikke selv fikse problemet, så kan jeg let skulle vade pænt over fem km til nærmeste vej og går jeg hjemad, får jeg ikke en taxa til at køre mig de sidste to km. Kunne jeg låne? Sikkert nok, men jeg kører jo også ofte lige op til jeg skal møde på arbejde og er tit hjemme 50-55 minutter før jeg skal møde, så jeg har ikke meget tid i overskud. Det er ikke noget jeg tænker over i det daglige, andet end det som skrevet fungerer pisse godt at køre intervaller under tidspres :devil:

I dag blev det blot en time om fælleden i midten af zone 2. Stille og fredelig. Håber at blive kæk til morgen, da jeg næppe får cyklet weekenden pga arbejdstider.

Kort efter jeg stod op, blev det til lidt skulderpres. Forleden kom i mål med 3x10 med 18´erne, så nu jeg jeg fat i 20,4 kg og det er tydeligvis noget tungere: 8,7 og 5 reps blev det til.
Cyklingen og så:
Kropshævninger: 10, 7
Dips: 20, 15
Tåhævninger på et ben: 25 - de er altid pænt under niveau når jeg lige er kommet af cyklen.

IMG_0707.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Vægelsind pga. regn på radaren men det var næsten ikke noget i praksis, så ud på Amagerrunden. Planen var fartleg og intervaller i VO2max men udover det første interval på diget, så blev det til en tiltrængt tonsertur i stedet. Jeg ville også have holdt 300w igen hjem over diget men det kunne jeg glemme.
Men fin tur og dejligt igen i dag at blive godt brugt.

Dog irriterende at cykelcomputeren har sat min FTP 3 watt NED. Det gider man jo ikke en uge før sommeren begynder at pakke sammen.

Men OK - jeg har overdrevet zone 2 og sjoflet intervallerne, så jeg kan kunne takke mig selv. Og måske også min dåbsattest men jeg har selv været et fjols. Redde hvad der reddes kan :devil: 
 

IMG_0708.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Den er desværre slet ikke 300 :dry: men du har stadig ret i at det er ingenting, den er faldet. Men det skal jo ses i forhold til at den burde stige. Der er vel nærmest være den tid på året, hvor den plejer at stige mest.
Min Vo2max (også udregnet af Garmin) plejer også at stige støt i løbet af sommeren men er gået “en” tilbage i forhold til for 3-4 uger siden.

Men det bekræfter bare at det ER tid at få intensitet på. Ingen tvivl om at zone 2 har gjort noget godt. Min puls falder hurtigere end jeg nogensinde før har oplevet. Det skulle bare have været timet anderledes men det ved jeg så til næste år.

Heldigvis fik de jyske bakker slået hul på intensitetsbylden og mit mentale mig blev mindet om, hvor dejligt det er at køre sig i træt. Så motivationen er i hvert fald vendt retur.

Link to comment
Share on other sites

I går aftes fik jeg lige nappet et sæt dips og to statiske hold i loftbøjlerne.
og så kom jeg omsider tidligt i seng, efter en periode med lidt natteroderi. Havde derfor sat uret til 7:15, så jeg alligevel kunne nå en lille trilletur. Det blev bare i zone 2 - helt glemmes skal den jo ikke.
Herligt så mange dufte der var derude, efter naturen fik vand.

Da jeg kom hjem, kunne jeg lige nå tre sæt skulderpres og to sæt tåhævninger på et ben - det hele med 20,4 kg.
Jeg har taget shorts med på arbejde, så hvis motionscenteret er brugbart, skal jeg lige tage 2-3 sæt benpres. Og ellers må jeg droppe bentræningen, så jeg ikke driller knæet igen.

I morgen skal jeg have en 100% nuldag - INGEN træning overhovedet :poking:

GOD WEEKEND

IMG_0710.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Retrotræning ude på diget. 
Først antrit. I gamle dage 6/54 men de sidste par år er jeg blevet mere og mere træt i skinkerne i løbet at sådan en serie. For at få ordentlig umph i dem, har jeg lagt et minuts mere pause på. 
Tre “bløde” i frihånd. før jeg kalibrerede wattmåleren og så ti stk.

Efter ti minutters rul, kørte jeg 30/30 på tilbagevejen af diget. nr to blev en 20/20, da jeg skulle overhale en “civilcyklist” og i medvinden kørte jeg 50, så bremsede ned først. Det blev ikke til så mange men det var en dejlig følelse alligevel.

En omvej hjem i lav zone to, for at rulle af.
….
Når jeg skal passere nogen der er ude at gå tur med ungerne eller hunden, så sætter jeg altid farten godt ned og kører helt ud i venstre side af cykelstien eller stien, hvis det er fællessti. Så er der ekstra reaktionstid, hvis det skulle blive nødvendig. Det har det ikke været før været nu.
Enkelte forældre kvitterer med at tak, når jeg ikke fræser forbi fuld fart og så jeg jeg også hakke af, at jeg helst skal have mindst et positivt respons på hver cykeltur.
Omvendt med hundeejere - de bliver enormt fornærmede og jeg er både blevet kaldt fjols og idiot. Her i foråret fik jeg et æskesurt “Så slap dog af, han ER i snor” og så noget jeg ikke kunne høre.

Men i dag gav det pote (tøhø). På stien op til hvor jeg bor, går en dame og en stor bokser så fint i højre side. Jeg sætter farten ned til under 20 og helt over til venstre, da hunden pludselig løber ud foran mig. Damen er hurtig til at trække i hundesnoren, så der skete ingenting. Men havde jeg holdt den afstand som jeg kan se de fleste andre holder, så er jeg ret sikkert på at jeg jeg havde ramt. Måske kun med en pedal og selvom en bokser er en robust hund, så kunne det jo godt have gjort ondt alligevel. Så alligevel ikke helt forgæves :cool:

IMG_4461.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Tanken var at køre Vo2max - Garmin har sat min værdi “1” ned igen, så jeg kun ligger “1” over udgangspunktet fra i vinters.

Men benene var altså trætte efter turen i går og da jeg SMSede lidt med kollegaen og opdagede at han og fruen skulle ud og køre samtidigt, så kørte jeg dem i møde. Med stram kæde, dog.

Sammen med dem lå jeg i z 3 ude i vinden og zone 2 når jeg sad på hjul. Da vi havde kørt en runde om fælleden, satte de kursen hjem og jeg kunne nå en runde mere før arbejde. Benene var vågnet, så jeg ville køre intervaller hjem over diget. Desværre visnede de, da jeg lå og kørte stille i midten af zone to men fik da kørt noget der ligner 3 x 2/2. Dertil havde jeg tid til spurten på Havnevej, trods omvejen pga vejarbejde.
Så en rodet tur med lidt af det hele men det er også OK.

IMG_0711.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare SLET ikke få pulsen op, før benene står af. Kan ske at diverse platforme melder mig frisk men tændstikkerne er visne :surrender:
Fik kørt et par OK antrit og en nogenlunde spurt men mine forsøg på fartleg i vo2max var næsten pinlige.
Jeg tager nu to dage væk fra cyklen, selvom det er slemt i dette dejlige vejr. Jeg burde måske tage en dag eller to mere men det må så komme, hvis det er nødvendigt. Kunne det dog ikke snart blive regnvejr :tongue:

Da jeg kom hjem blev det til to sæt skulderpres, kropshævninger, dips og tåhævninger på et ben.

På både puls og watt var der en ret let tur men det føltes SLET ikke sådan.

IMG_0712.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Det er lidt underligt ikke at cykle to dage i træk men det giver faktisk ro i knæene som jeg ikke savnede. Hvis den formulering giver mening.

Min TSB på TraningPeaks er oppe på minus 21 efter at have rundet de minus 40. Jeg mistænker at min sadel stadig er for lav efter jeg flyttede på klamperne, så næste indslag bliver en forsigtig sadeljusteringstur og så satser jeg på mindre fantastisk vejr, så jeg er bedre til at holde mig inde lidt oftere :poking:

I går brugte den den ekstra tid nu jeg ikke skulle cykle, til at købe fire wienerbrødsstænger, som jeg tog med på arbejde.

I dag har jeg trænet godt med kropshævninger og dips. Jeg syntes armene så OK ud bagefter og målebåndet svingede sig også lige op til 41 cm med snydepump i køllerne. Det er jeg faktisk ganske fint tilfreds med - især midt i cykelsæsonen. Nå, men nu er det arbejdstid igen….

Link to comment
Share on other sites

Jeg satte sadlen 3-4 mm op og tog en torx-skruetrækker med på dagens tur. Ret hurtigt satte jeg sadlen 1-2 mm ned igen men herfra føles det fint. Min højre/venstre-balance er også igen pæn i stedet for at rode på 54/46.

Planen var at give cykelklubben eet skud mere og se om de stadig kørte over for rødt, også i mindre grupper. Men der var ikke ingen deltagere til hold A som jeg ville køre med på. Der var 5 tilmeldte til hold B men 27-29 i snitfart når man sidder meget på hjul…. Så skal der være masser af skiltespurter og små cykelløb og det er der mig bekendt ikke.

I stedet blev den en tur med kollegaen bagom Roskilde og tilfældigvis ved Abbetved - dejlige sjove veje med lidt bakker på :wub: Og nu han har fået god fart på cyklen, så var det reelt en ret fed tur. Lidt mere tempovariation eller hvis vi havde ligget lidt på hjul af hinanden i stedet for at køre to og to, havde ikke generet mig men detalje, detalje.

109 km. Pause da han punkterede og da vi stoppede ved en tank for at proviantere. Det gider han normalt ikke men har heldigvis indset, at ved så lange ture så skal der hældes foder på undervejs. Udover en scone, kværnede jeg også tre bananer. Det var nok også det der gjorde, at jeg havde noget tilbage i tanken til at køre lidt vo2max mellem kryds og rundkørsler på det sidste stykke hjem.

IMG_4486.jpeg

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Puh, jeg er kvast i benene.

Lidt hjemmestyrk af overkroppen til formiddag. Den er der heller ikke meget spræl i.
To sæt af:
Skulderpres
Laterals
Kropshævninger
Dips
Mave lige
Wipers
Tåhævninger på et ben

Jeg ligger nu i kompressionsbukserne men kan kun afsætte et kvarter, inden jeg skal samle et par klemmer til madkassen og så ind og lege med tog.
Håber at få cyklet i morgen men hvis benene er totalt tåbelige, så må jeg hellere give dem en dag mere.

Der ligger måske alligevel lidt biologi dybt inde i 2023-udgaven af mig, for trods jeg normalt HADER regnvejr, så glæder jeg mig faktisk ret meget til i eftermiddag.

Tilføjet: Jeg var næsten Lotte-let-på-tå, da jeg kom ud af trykbukserne. Trapperne er stadig tunge men stadig en enorm forskel. Må prøve huske at et kvarter åbenbart kan gøre en stor forskel.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Lidt overkropstræning igen men ingen cykling. Jeg føles let til bens men de er alligevel ikke ikke helt friske. Og det er jeg slet ikke - OT herfra
:4offtopic:
Episk lortenat. Naboerne spillede halvhøjt og sang sørgmodige slavesange (tror jeg det var). Hun sang ikke så højt men når han så stemte i…. Godt det samme, for overboen der normalt går i seng omkring 23:30, gik først i seng ved 1-tiden og kørte formel 1 med skydedørene til soveværelset.

Dertil vågnede jeg nok 8-10 gange i løbet af natten, så var ikke særlig frisk til morgen.

Da jeg hældte havregryn op, fik jeg straks kvalme.
De sidste uger har jeg fået kvalme ind i mellem. Bare 5-15 sekunder. Ikke noget med opkastfornemmelser men måske lidt mundvand. Den sidste uge eller to er det også kommer efter jeg har spist eller drukket noget med kalorier i. 
Når man holder det sammen med at jeg får trykken for brystet, når naboerne knalder med dørene osv, så ligner det typisk stress. Passer også fint med at jeg hele weekenden glædede mig helt vildt til at komme på arbejde og jeg flere gange i den sidste tid, har taget mig selv i at være sur og irriteret når jeg nærmede mig fyraften.
De fleste har nok byttet om på arbejde og fritid men det er jo typisk mig at være omvendt :tongue:

Jeg kan dog godt frygte lidt hvordan blodtryk osv har det, eftersom jeg helst skal bestå helbredsgodkenden til efteråret. De overvejelser kan altså godt give lidt knuder i maven.

Men det gode…. Det første statiske hold ved 90 grader holdt næsten et minut. Efter 50 sekunder var jeg sikker på at kunne sveske den hjem men da jeg manglede tre sekunder, sank jeg hurtigt igennem. Jeg fører ikke længere “dagbog” over den slags men jeg tror at det er ny PR efter det med armen. Og “minuttet” burde være til at opnå, når jeg mangler så lidt.
(Mere kvalme, så jeg spiser mindre og taber noget af flæsket. - så burde den være der….. det er måske ikke så tosset alligevel:cheer:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share